انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم اردیبهشت 92

 

همراه با علیرضا گلپایگانی در جشنواره پویانمایی هشتم

 
PROPERSIA-8TH-POOYANAMYEE-TEHRAN-ALIREZA-GOLPAYGANI-1
 
الهه سادات گتمیریان
getmirian@propersia.com
 
 
دانشگاه های ایران مملو از استادانی است که برخی از آن ها به جهت علم، آگاهی و تجربیات کاری بالایشان محبوب دل دانشجویان و اساتید دیگرند، اما کمتر استادیست که بتواند در عین استادی، پدرانه شاگردانش را در حین تحصیل و پس از فارغ التحصیلی کمک و راهنمایی نموده و فضایی را برای شروع تجربیات کاری در زمینه تولید انیمیشن، برای شاگردانش فراهم آورد.
استاد علیرضا گلپایگانی فردی است که با تمام تلاش خود توانسته علاوه بر انتقال اطلاعات علمی خود در زمینه هنر انیمیشن به شاگردانش، تجربیات ارزشمند خود را نیز با فراهم آوردن محیطی پژوهشی در فضای کاری، به خوبی در اختیار ایشان قرار دهد.
حضور انیمیشن "آقای مهربان" به کارگردانی علیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده در هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، بهانه ای شد برای دیدار دوباره استاد علیرضا گلپایگانی در میان شاگردانش و استفاده از نظرات مفید ایشان در طول برنامه های جشنواره و نشست های تخصصی.
 
علیرضا گلپایگانی و حرکت کلیدی
PROPERSIA-8TH-POOYANAMYEE-TEHRAN-ALIREZA-GOLPAYGANI-2
موسسه حرکت کلیدی حدود ده سال است که توانسته با تولید بیش از ده ها انیمیشن، فیلم و تیزرهای تبلیغاتی و میان پرده های انیمیشنی در تلویزیون مخاطب بسیاری را جذب خود نماید. مجموعه انیمیشن پهلوانان، شجاعان و میان پرده های زبر و زرنگ از آثار تولید شده توسط موسسه حرکت کلیدی در سال هایی که گذشت می باشد.
در هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، یکی از ساخته های موسسه حرکت کلیدی به کارگردانی علیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده به نام "آقای مهربان"، با نگاهی به داستان ضامن آهو (امام رضا) با شرکت در بخش فیلم های با موضوع‌ دینی موفق گردید تندیس بهترین فیلم جشنواره بین المللی پویانمایی هشتم در این بخش را نیز از آن خود نماید.
PROPERSIA-8TH-POOYANAMYEE-TEHRAN-ALIREZA-GOLPAYGANI-3
زمانی نیست که ساخت انیمیشن های بلند سینمایی و تلویزیونی در برنامه های موسسات و استودیوهای تولید انیمیشن قرار گرفته و این امر نیازمند سرمایه گذاری مادی و معنوی است تا خروجی های مورد پسندی را برای مخاطبان انیمیشن فراهم سازد.
انیمیشن آقای مهربان از جمله تولیداتی است که توانسته علاوه بر به کارگیری تکنیک زیبای هنر انیمیشن، به داستان امام رضا (ع) نگاهی متفاوت داشته و مخاطب را جذب خود نماید. آقای مهربان را نه فقط صرفا یک تله فیلم انیمیشنی خوب، بلکه باید آن را یک داستان مناسب برای مخاطب اصلی انیمیشن که همانا کودکان و نوجوانان اند، دانست.
 
نسل فست فودی ها، عجله بیهوده چرا؟
PROPERSIA-8TH-POOYANAMYEE-TEHRAN-ALIREZA-GOLPAYGANI-4
بی شک، برای تولید یک انیمیشن استاندارد، به تحقیق، تفحص و پیش تولید، داستان نویسی و فیلمنامه صحیح، طراحی های اولیه و به کارگیری صحیح از اصول انیمیت در ساخت و ... خیلی از موارد دیگر نیاز است که دست آخر انیمیشن کوتاه، بلند سینمایی و یا تلویزیونی زیبایی با استانداردهای لازم، تولید شود. نسل جدید انیمیشن سازان جوان ایرانی متاسفانه به علل گوناگون از مراحل کار تولید یک انیمیشن فاکتور گرفته و به عبارتی آن را خلاص نویسی نموده در آخر نیز توقع خروجی زیبا با استانداردهای به روز دنیا را دارند.
به گفته استاد گلپایگانی: "گویا نسل امروز یا همان فست فودی ها حتی دیگر ذائقه اش هم به غذای جا افتاده عادت ندارد و غذاهای آماده را ترجیح می دهد." نسل امروز انیمیشن با کم کردن و یا حذف کردن مراحل تولید یک انیمیشن، مثل طراحی های اولیه و یا کمیک استریپ داستان، باعث ضربه زدن به هر کدام از مراحل تولید انیمیشن و از بین بردن روند صحیح تکاملی ساخت آن انیمیشن می شوند.
استاد گلپایگانی معتقد است سازندگان انیمیشن نسل امروز برخلاف انیمیشن سازان قدیم، ریتم تندتری را برای ساخت یک اثر دنبال می کنند و بسیار عجله دارند اما نمی دانند که یک اثر خوب حاصل صبر و حوصله سازندگان آن در مراحل پیش تولید، تولید و تدوین آن اثر است.
 
می توانم اینجا نفس بکشم
PROPERSIA-8TH-POOYANAMYEE-TEHRAN-ALIREZA-GOLPAYGANI-5
برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران فرصتی شد تا پس از دو سال دستاودهای انیمیشن کشور ارائه شده و استودیوها و تولید کنندگان انیمیشن بتوانند در فضایی تخصصی، به خصوص در نشست های تخصصی برگزار شده در جشنواره، به گفتگو نشسته و چالش ها، معضلات و برتری های خود را مطرح نمایند.
به گفته استاد گلپایگانی با توجه به معضلات اقتصادی و بحران های مالی موجود در کشور و همه استودیوهای انیمیشن سازی، باید نفس خود را حبس نماییم اما شرایط و فضای ایجاد شده در هشتمین جشنواره پویانمایی تهران به گونه ایست که ما می توانیم به راحتی در اینجا نفس بکشیم.
در عین حال حضور استاد گلپایگانی به عنوان یکی اساتید و منتقدین آثار جشنواره، در نشست های تخصصی برگزار شده در جشنواره پویانمایی هشتم و ریز بینی ایشان در دیدن آثار نمایش داده شده در بخش های مختلف مسابقه ایران کمک بزرگی به بررسی و تحلیل این آثار در هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران داشت.
 
از استادی تا همکاری
همانطور که در ابتدای مطلب به ان اشاره کردم استاد گلپایگانی علاوه بر حق استادی حق پدری را نیز بر گردن بسیاری از شاگردان خود و نسل جوان تر دارد. ایشان با روش های آموزشی خاص خود در دانشگاه، حتی پایان نامه های شاگردان و دانشجویان را به سمتی هدایت می نمایند که باعث شود دانشجویان در همان سال های تحصیل در عرصه تولید انیمیشن به کسب تجربه بپردازند.
ضمن اینکه ایشان در استودیوی حرکت کلیدی نیز از نیروهای مستعد و جوان که علاقمند به فعالیت در بخش های مختلف تولید انیمیشن اند، استقبال می نماید. به نظر می رسد بر خلاف بسیاری از استودیوهای تولید انیمیشن، استاد ریسک فرصت دادن به کار و فکر نیروهای جوان را پذیرفته و در عین حال همچنان در میان کار، تجربیات خویش را نیز در اختیار ایشان قرار می دهد.
بسیاری از تولید کنندگان و عوامل انیمیشن کشورمان روزی در محضر علیرضا گلپایگانی شاگردی کرده و نزد ایشان تجربه کسب کردند تا به موفقیت امروز خود دست یافتند و بسیاری از شاگردان، خود را مدیون فرصت هایی می دانند که علیرضا گلپایگانی چه در دانشگاه و چه در زمینه همکاری، در اختیار ایشان قرار داده اند.
امیدوارم همچنان بتوانیم از حضور علیرضا گلپایگانی در کنارمان بهرمند گردیم و شاهد حضور آثارشان در عرصه های بین المللی باشیم.
 
فیلمی که تهیه کرده ایم مستندی است از روز اول جشنواره هشتم پویانمایی تا مراسم اختتامیه جشنواره پویانمایی همراه با علیرضا گلپایگانی، می توانید نقطه نظرات و مصاحبه های ایشان را به علاوه دموی انیمیشن آقای مهربان در فیلم ذیل مشاهده کنید.
 
برای تماشای فیلم به آدرس زیر بروید :
لینک فیلم :
 
 انیمیشن "آخرین فرستاده" در بازار کن
 
 
سریال انیمیشن " آخرین فرستاده" داستان زندگی پیامبر اسلام (ص) به تهیه‌کنندگی داریوش دالوند و کارگردانی کیانوش دالوند در شصت و ششمین بازار فیلم کن عرضه می‌شود. 

داریوش دالوند تهیه‌کننده سریال انیمیشن "آخرین فرستاده" درباره عرضه این انیمیشن در بازار فیلم کن فرانسه به خبرنگار مهر گفت: سریال انیمیشن " آخرین فرستاده" نخستین حضور خود در بازار کن را تجربه می‌کند و قرارست در صورت خرید این سریال توسط کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای عربی در ایام ماه رمضان در شبکه‌های تلویزیونی به شکل همزمان نمایش داده شود.

وی افزود: تولید این پروژه سینمایی از هفت سال پیش آغاز شد و در حال حاضر مشغول تدوین نهایی هستیم. همچنین از این فیلم یک نسخه به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده که خروجی نهایی این سریال اواخر مرداد آماده نمایش می‌شود.

دالوند درباره تکنیک ساخت انیمیشن "آخرین فرستاده" توضیح داد: این انیمیشن بر اساس تکنیک سه بعدی کامپیوتری ساخته شده و یک اثر بلند 572 دقیقه‌ای است که در 26 قسمت 22 دقیقه‌ای آماده نمایش است. ضمن اینکه یک نسخه سینمایی برای نمایش در شبکه نمایش خانگی و یک نسخه سینمایی 120 دقیقه‌ای را هم در دست آماده کردن داریم.

 

این فعال فرهنگی در پاسخ به این پرسش که نمایش این سریال از شبکه‌های عربی تا چه اندازه امکان‌پذیر خواهد شد؟ گفت: نمایش این سریال در شبکه‌های عربی در ماه مضان بستگی به میزان خرید سریال "آخرین فرستاده" در بازار کن دارد و اگر استقبال و خرید از این سریال زیاد باشد امکان نمایش آن بیشتر خواهد شد. اما اگر خریداران زیاد نباشند قطعا به صرفه نیست که این سریال را برای تعداد اندکی از کشورهای عربی نمایش دهیم.

تهیه‌کننده سریال انیمیشن "آخرین فرستاده" درباره این که سریال کدام بخش از زندگی حضرت محمد (ص) را مورد بررسی قرار می‌دهد، توضیح داد: داستان این سریال از عام‌الفیل آغاز می‌شود و بخشی هم به بررسی زندگی حضرت ابراهیم (ع) می‌پردازد و در ادامه تولد، زندگی و رحلت حضرت رسول (ص) را نشان می‌دهد.

دالوند در پایان تاکید کرد: در این سریال، مبعث حضرت رسول (ص)، هجرت، جنگ‌های مهم دوران پیامبر چون جنگ خندق و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع این انیمیشن روایت متفاوتی از داستان زندگی پیامبر اسلام است که مهم‌ترین جنبه‌های این سریال استفاده از تکنیک سه بعدی و منحصر به فرد است. در این پروژه از تکنیک سه بعدی و جلوه‌های ویژه استفاده شده که با در نظر گرفتن ویژگی‌های متمایز مورد نیاز برای این مجموعه سینمایی - تلویزیونی طراحی شده‌اند.

تولید انیمیشن "آخرین فرستاده" از حدود چهار سال پیش آغاز شد. این انیمیشن، داستان زندگی پیامبر اسلام (ص) است که از زبان کاراکتر محوری مجموعه، یعنی سلمان فارسی برای پسربچه‌ای از اهالی شهر مداین، روایت می‌شود. کوروش برزگر فیلمنامه را بر مبنای کتاب "فروغ ابدیت" تألیف استاد جعفر سبحانی نوشته و حجت‌الاسلام مظفر سالاری با استفاده از مشاوره‌، کارشناسی تاریخی و معارفی حجت‌الاسلام محمدحسین فکور و حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند آن را بازنویسی کرده است.

"آخرین فرستاده" انیمیشنی سه‌بعدی است و با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های داینامیک و محاسباتی روز جهان ساخته می‌شود. "آخرین فرستاده" 1750 شخصیت انیمیشنی دارد و

فیلم سینمایی"رستم و سهراب" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی داریوش دالوند و کیانوش دالوند سال گذشته در جشنواره فیلم کن به خوبی دیده شد. همچنین در حال حاضر سریال" اردشیر و چغاله" که داستان یک پسر بچه با یک غول انیمیشن است از این دو برادر از شبکه دوم سیما پخش می شود.

 

ساخت "ابرقهرمانی از نازی‌آباد" با همکاری چشم‌بادامی‌ها
بهرام عظیمی انیماتور از همکاری کره جنوبی یا چین در ساخت تازه‌ترین فیلم سینمایی انیمیشن وی با نام "ابرقهرمانی از نازی‌آباد" خبر داد.

 

بهرام عظیمی کارگردان سینمای ایران در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره جزئیات ساخت فیلم انیمیشن "ابرقهرمانی از نازی‌آباد" گفت: در حال حاضر ایده‌هایی که از این فیلم سینمایی به ذهنم می‌رسد روی کاغذ می‌نویسم و هر یک از این ایده‌ها را که احساس کنم می‌تواند جذاب باشد در فیلمنامه می‌گنجانم تا بعد از اینکه به جمع‌بندی رسیدم جای نهایی آن را در فیلمنامه لحاظ کنم.

وی با اشاره به این مطلب که فیلمنامه این فیلم سینمایی را می‌نویسد، گفت: برخلاف فیلم "تهران 1500" این‌بار تصمیم دارم فیلمنامه را خودم بنویسم و از مشاوره فیلمنامه‌نویسان خوب سینمای ایران بهره ببرم.

عظیمی در ادامه با اشاره به این‌که فیلم سینمایی "ابر قهرمانی از نازی آباد" را با همکاری کره جنوبی و یا چین خواهد ساخت، گفت: ساخت یک اثر سینمایی زمانی بین‌المللی می‌شود که موضوعی بین‌المللی داشته باشد از همین‌رو سعی کردم علاوه‌بر تکنیک تمام جنبه‌های یک اثر بین‌المللی در سوژه را در نظر بگیرم. به عنوان مثال فیلم کوتاه 10 دقیقه‌ای "ماسوله" که به موضوع تکریم مقام سالمندان و عشق می‌پرداخت یک اثر بین‌المللی است.

این انیماتور در توضیحی درباره سوژه این فیلم سینمایی گفت: داستان انیمیشن "ابرقهرمانی از نازی آباد" موضوعی طنز و تاثیرگذار دارد که در سیر داستان مشترکات بین کشور کره جنوبی و چین را لحاظ کرده‌ام. ضمن اینکه در این تولید از نیرو و تخصص تکنیک هنرمندان نیز استفاده خواهیم کرد. ضمن اینکه در این تولید مشترک از ارتباطات بین دو کشور در پخش غافل نیستیم تا علاوه‌بر موضوع مشترک از اکران همزمان بین دو کشور و همچنین اکران بین المللی نیز بی بهره نباشیم.

وی در ادامه افزود: البته ناگفته نماند که ساخت این فیلم منوط به برگشت سرمایه‌ای است که از فیلم "تهران 1500" به دست می‌آید و اگر این هزینه تامین نشود سراغ ساخت فیلم‌های انیمیشن 10 دقیقه‌ای می‌روم و به نوعی کارهای شخصی و مورد علاقه خودم را انجام می‌دهم که این نوع فعالیت از جهت بین‌المللی هم برای خودم افتخارآمیز است. منتها مسئله مهم این است پس از گامی که در فیلم "تهران 1500" برداشتیم نباید فعالیت هایی از این دست و ساخت فیلم های انیمیشن ایرانی به پایان برسد.

عظیمی درباره دیگر فعالیت‌های این روزهایش گفت: در حال حاضر مشغول ساخت یک انیمیشن 10 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی موسسه خیریه مهر امام هادی (ع) در شهر قم هستم. این انیمیشن 10 دقیقه‌ای با موضوع ترغیب مردم برای انجام فعالیت‌های خیریه است و گمان می‌کنم با فیلمنامه خوب و محکمی که دارد اثر قابل قبول و تاثیرگذاری از آب درآید. فیلمنامه این فیلم 10 دقیقه‌ای را مهناز عادلی نوشته و طراح و انیماتور نیز خودم هستم.

 وی در پایان عنوان کرد: فیملنامه این فیلم هم برای داخل و هم برای خارج از کشور ساخته شده است و بنا دارم علاوه بر تلویزیون این فیلم را در فضای مجازی بگذارم. لازم به توضیح است که کاراکتر اصلی این فیلم کوتاه یک یتیم است منتها قضیه از این قرار است که یتیم در این فیلم کوتاه به گونه‌ای دیگر است و همین تفاوت زیبایی کار را رقم زده است.

 

بالاتر از دو میلیارد تومان

علی سرتیپی مدیر پخش فیلم «تهران 1500» ساخته بهرام عظیمی : این فیلم هم تهران و شهرستانها با فروش 2 میلیارد و 30 هزار تومانی موفق شد تا از مرز 2 میلیارد نیز بگذرد.

وی در پایان از ادامه اکران این  فیلم در سینماهای کشور خبر داد که تا زمانی که فروش خود را داشته باشد نمایش داده می شود

 

 " ننه کلاغه و روباهه" بهترین انیمیشن جشنواره چین

 

پویانمایی "ننه کلاغه و روباهه" جایزه بهترین انیمیشن‌ کوتاه امیدبخش نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن و کارتون سیکاف چین را از آن خود کرد.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، در این جشنواره‌ که از 6 تا 11 اردیبهشت 1392 در شهر هانگزو چین برگزار شد فیلم‌ "ننه کلاغه و روباهه" به کارگردانی محمدعلی سلیمانزاده و "روباهی که بدنبال صدا رفت" کار فاطمه گودرزی از تولیدات امور سینمایی کانون به نمایش گذاشته شد و در پایان فیلم "ننه کلاغه و روباهه" جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن و کارتون چینرا را به خود اختصاص داد.

این فیلم در سال 1390 با تکنیک "کات اوت" با مدت زمان 10 دقیقه و 7 ثانیه بر اساس داستانی از مجموعه "آی قصه قصه قصه" نوشته زهره پریرخ و شراره وظیفه‌‌شناس ساخته شده است.

این فیلم داستان کلاغی را به تصویر ‌کشیده که در برابر تهدیدهای روباهی برای خوردن جوجه‌هایش ناتوان شده است. کلاغه به اتفاق جوجه‌هایش و گورکن نقشه‌ای می‌‌کشند تا از دست او راحت شوند. سرانجام روباه درون حفره‌ای که گورکن در زیر پایش حفر کرده، سقوط می‌کند.

جایزه این جشنواره شامل 1000 دلار وجه نقد به همراه نشان لیاقت و دیپلم افتخار بود که به پویانمایی "ننه کلاغه و روباهه" تعلق گرفت

 

 گروه امید در باره مهدویت  و نگاه شرقی به آخرالزمان 

 

 

روانبخش صادقی که «آقای ایمنی گاز»، «آقای آتشنشان»، «ناجی و ناجا»، مجموعه «لذت دانایی»، «قصه‌های کهن» و «با من بخوان» از آثار قبلی او محسوب می‌شوند، از اخرین و جدیدترین انیمیشن در حال پیش تولید خود خبر داد و گفت: انیمیشن «گروه امید» در 52 قسمت 20 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا ساخته می‌شود که مخاطبش نوجوان است و درباره‌ی یک گروه دانشجو است که تصمیم می‌گیرند ایرانگردی کنند اما موضوع اصلی درباره‌ی مهدویت و نگاه شرقی به آخرالزمان است که به صورت غیرمستقیم به آن پرداخته شده؛ حدود دو سال نیز درباره آن تحقیق شده است.

  مسابقه پویانمایی بسیج

 

رئیس هیات انتخاب آثار نخستین جشنواره پویانمایی بسیج گفت: از میان 242 اثر رسیده به این جشنواره پس از ارزیابی و بررسی 74 اثر به مرحله داوری راه یافتند.

 

محمد میرکیانی با اشاره به اینکه هیات انتخاب آثار جشنواره پویانمایی بسیج کشور از چهره های شناخته شده انتخاب شدند، گفت: اسماعیل شرعی، بهمن حبشی، سعیده ذاکری و علیرضا کاویان راد اعضای هیئت انتخاب آثار نخستین جشنواره پویانمایی بسیج را تشکیل می دادند.

وی افزود: آثار ارسال شده توسط هنرمندان با توجه به معیارهایی همچون کارگردانی، انیمیت، ارزش ها و تصاویر هنری، چگونگی نگارش فیلمنامه و نحوه به تصویر کشیدن آن و... مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رئیس هیات انتخاب آثار نخستین جشنواره پویانمایی بسیج با بیان اینکه آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره پویانمایی بسیج از کیفیت خوبی برخوردار بودند، تصریح کرد: با وجود اینکه این جشنواره برای نخستین بار برگزار می شود اما هنرمندان در همه سبک های انیمیشن از جمله دوبعدی، سه بعدی، کات اوت و... در موضوعات اعلام شده از سوی دبیرخانه جشنواره شرکت کرده اند.

براساس این گزارش اسامی انیمیشن های راه یافته به بخش داوری نخستین جشنواره پویانمایی بسیج بر روی پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به نشانی http://bafestival.ir قابل مشاهده است.

گفتنی است؛ در نخستین جشنواره پویانمایی بسیج کشور، آثار پویانمایی ایرانی که با موضوعات تبیین امامت و ولایت فقیه ، احکام و شعائر دینی (نماز ، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و عفاف و...)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی اسلامی ، پیشرفت و عدالت، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مقاومت، بیداری اسلامی و مقابله با تهدیدات نرم، فرهنگ بسیج و کارکردهای بسیج در عرصه و اقشار مختلف، راهیان نور و اردوهای جهادی تولید شده اند را در بخش های مختلف خود به رقایت می گذارد.

لازم به ذکر است مرکز بسیج صداوسیما از طریق برپایی جشنواره متولی برگزاری نخستین جشنواره پویانمایی بسیج کشور است.

 

 " سلام"  بهترین فیلم انیمیشن جشنواره کانادا

 

 انیمیشن «سلام» ساخته «طه غنیمی فرد» به عنوان بهترین فیلم در چهارمین فستیوال بین المللی فیلم ناشنوایان تورنتوی کانادا ۲۰۱۳ انتخاب شد. 


به گزارش خبرگزاری هنر «آرتنا»، روز جمعه ۱۰.می.۲۰۱۳ فیلم انیمیشن سلام در محل فرمانداری ایالت ''ان تاریو'' با حضور آقای ''ان لی'' فرماندار به نمایش گذاشته شد.


عوامل انیمیشن "سلام" عبارتند از: انیماتور و کارگردان: طه غنیمی فرد، راهنمایی: مسعود دشتبان و مرحوم استاد اسفندیار احمدیه، صدای دوبله ی مرحوم جبار باغچه بان: عزت الله انتظامی، نویسنده و استوری برد و رنگ آمیزی: طه غنیمی فرد، تدوین: مهدی صفارپور، انتخاب موسیقی: سیاوش نقشبندی، فیلمبردار مستند: طه غنیمی فرد، تهیه کننده: طه غنیمی فرد


افتخارات: 
نمایش در موزه نیاوران (دوسالانه هنرمندان ناشنوای ایران)۱۳۸۷
حضور در بخش رقابت فیلم جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان همدان۱۳۸۸
بهترین فیلم(رتبه اول) در دومین جشنواره بهتر راه زیستن۱۳۸۸
حضور در بخش رقابت فیلم در جشنواره بین المللی فیلم وعکس دانشجویان۱۳۸۹
بهترین فیلم در جشنواره کناب کودکان و نوجوانان(خانه هنرمندان)۱۳۸۹
حضور در بخش انیمیشن در جشنواره انیمیشن اسپانیا۱۳۹۰
بهترین فیلم توسط انتخاب تماشاگران در سینمای وین اتریش ۱۳۹۱ و پخش منتخب فیلم در کانال تلویزیون OKTO اتریش.

 

 

 فیلمنامه انیمیشن  حباب در جشنواره آمریکا

برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران، اثر محسن باقری دستگردی در Twin Rivers Multimedia Festival آمریکا حضور دارد.
بر اساس استانداردهای تعریف شده برای فیلمنامه نویسی، سناریست ها و فیلمنامه نویسانی می توانند در جشنواره های فیلمنامه نویسی معتبر حضور داشته باشند که اثر آنان به زبان تخصصی انگلیسی نوشته شده باشد و با وجود این استاندارد در Twin Rivers Multimedia Festival آمریکا، تنها آثاری اجازه ورود دارند که مبدا زبانی آنها انگلیسی باشد.
اما برای نخستین بار محسن باقری دستگردی موفق شد با فیلمنامه انیمیشن حباب به این جشنواره معتبر خارجی راه پیدا کند.
پیش از این هیچ فیلمنامه ای از ایران در جشنواره هایی در این سطح پذیرش نشده بود و تنها فیلم های ساخته شده به جشنواره های بین المللی راه می یافت.
این کارگردان جوان استان چهارمحال و بختیاری گفت:حضور این فیلمنامه به صورت رسمی از طریق دبیرخانه جشنواره دوشنبه شب اعلام شده است.
محسن باقری دستگردی یادآور شد: فیلمنامه انیمیشن کوتاه حباب، اکنون در بخش مسابقه بیستمین جشنواره Twin Rivers Multimedia Festival آمریکا حضور دارد.
وی، که تاکنون بیشترین جوایز فیلمنامه نویسی را به خود اختصاص داده است افزود: وقت آن رسیده است که حوزه فیلمنامه و فیلمنامه نویسی جدی گرفته شود و مسئولان نگاهی ویژه به جشنواره های فیلمنامه نویسی و تولید آثار فاخر داشته باشند.
باقری دستگردی اظهار داشت: با وجود نگارش فیلمنامه های متعدد، با این حال هنوز بودجه ای مناسب برای ساخت فیلمنامه هایش ندارد.
محسن باقری دستگردی هنر نویسندگی را از داستان کوتاه در سن 16 سالگی آغاز کرد و در انجمن سینمای جوانان فعالیت های هنری خود را ادامه داد.
وی، که پیش از این مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری بود در آذرماه سال 86 نخستین جایزه فیلمنامه نویسی را برای فیلمنامه سنگ قبری برای آب در جشنواره مدرسه عشق دریافت کرد.
فیلمنامه حباب، سال گذشته نیز در بخش مسابقه چهل و هشتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان ( دنا ) حضور داشت./س
 
سوال و جواب

Subject: استاد کمک...
ضمن عرض سلام
میخواستم مشورتی از شما بگیرم تا شاید از این همه سردرگمی بیرون بیام
من احمد .م 19 ساله ساکن شیراز هستم که الان تقریبا 8 سال هست که با نرم افزار مایا کار می کنم و از سن 15 سالگی در شرکت های خصوصی کار انیمیشن (اپراتوری نرم افزار مایا) انجام دادم
الان و در این سن به این نتیجه رسیدم که چقدر دنبال چیزهای پوچی رفتم و هدف من اپراتور بودن نبود.
"من میخواستم یک انیماتور شوم" اما حالا...
در ترم 2 از رشته کاردانی کامپیوتر انصراف دادم و مشغول به خوندن همزمان برای پیش دانشگاهی هنر و کنکور هنر شدم
اما این همه درس عجیب و غریب که برای اولین بار هست که می بینمشون باعث شدن به کلی از رفتن به دانشگاه هنر ناامید بشم.
تصمیم گرفتم خودم جلو برم و شروع کردم به خوندن کتابهای بدرد بخور
مثل کتاب داستان آقای رابرت مک کی
و کتاب animator's survival kit
و کتاب هایی از این قبیل برای تقویت پایه ای دانشم
اما مشکل بزرگ اینجاست که احساس می کنم جلوی آینده ام سدی هست بنام سربازی
از دانشگاه هنر نا امید شدم و الان فقط به فکر رفتن از ایران هستم
به من گفته شده که بصورت قانونی نمیتونم از کشور خارج شم و تنها راه رفتنم...
با این حساب باید فکر بازگشت به ایران رو از سرم بیرون کنم.
تنها کاری که احساس میکنم نباید انجام بدم "متوقف کردن کارهام" هست
پس دارم پروژه های زیادی رو قبول می کنم تا بتونم هزینه های خروج از کشور رو پس انداز کنم
با این همه روز به روز از خودم و از حصاری که دورم کشیدم متنفر تر میشم
ای کاش اون همه تشویق و دعوت به همکاری شرکت ها توی سنین درس و مدرسه ام باعث نمیشد این همه از هم سن و سال هام فاصله بگیرم و ازشون عقب بیفتم


از شما که مدتهاست وبلاگتون رو دنبال میکنم و بعنوان استادم قبولتون دارم کمک میخوام

اگر این منت رو بر من گذاشتید و خواستید جوابمو بدید میتونید یا به ایمیل من @ایمیل بزنید و یا به وبلاگم سر بزنید و هم غزل هامو بخونید و هم با جوابتون منو از این سردرگمی نجات بدید

منتظر جواب شما هستم...
 
 




سلام آقای احمد .م عزیز
 
طبق نوشته شما از سن 11 سالگی کار با نرم افزار مایا را شروع کردید..خب به نظر من همت بالایی داشتید چون تو اون سن واقعا آدم بیشتر بدنبال سرگرمی است .تلاشتون برای من بسیار با ارزش است . .کار با آدمهای بزرگتر از خود و درگیر شدن در پروژه ها هم شجاعت میخواهد و مطمئنم مهارت خوبی در این زمینه کسب کرده اید . که باز هم به نظر من با ارزش است .. اینها همه ر سنینی رخ داده که شما در اوج توان
انررژی هستید . اینکه الآن احساس میکنید راه تون را اشتباه انتخاب کردید به نظر غیر منصفانه است . خیلی ها در حسرت این هستند که چرا سنین نوجوانی و جوانی خود را به بطالت گذرانده اند. اینکه شما به انیمیشن علاقهمند شدید و در این راه وقت و انرژی گذاشته اید اصلا کار اشتباهی نبوده و اینکه احساس کردید به مباحث هنری نیاز دارید باز به نظر من شما از نظر درک ارتقا پیدا کرده اید و خودتون به این نتیجه رسیده اید .بازم بهتون تبریک میگم. . رفان به دانشگاه و یا خارج از کشور هر دو به نظر من مثبت است اما نه برای یک راه فرار! منظورم این موارد باید بتدریج در وجود شما شکل بگیرد. به کارهتون اداه بدین .با آدمهای این رشته بیشتر در تماس باشید. دانشگاه رفتن هدف نیست وسیله ای است برای رسیدن به هدف. من اغلب آدمهای موفق ی که در زمینه انیمیشن می شناسم در واقع معلم های خودشون بودن و حتی رشته ای که در دانشگاه خونده اند ربطی به انیمیشن نداشته است . بهرام عظیمی لیسانس صنایع دستی دارد و آقای زرین ابادی کا گردان مجموعه پهلوانان لیسانش شیمی است ! خب به نظر من در تصمیم گیری عجله نکنین . به کار خود ادامه بدین و مطالعه و آموزش خودتون رو جدی تر بگیرید . شما بهترین معلم برای خودتون خواهید بود . از تجربه دیگرن بهره بگیرید
فریم های زندگیتون را سرشار از سلامتی و موفقیت آرزومندم
علیرضا گلپایگانی
 
 -------------------------------------------------------------
ضمن عرض سلام مجدد
لازم دونستم بابت توجهی که به ایمیلم کردید ازتون تشکر کنم
جوابی که به من دادید باعث شد از اون همه نا امیدی که زندگیمو احاطه کرده بود بیرون بیام
دیگه نمیخوام انقدر راجع به لطف هایی که خدا بهم کرده بی انصاف باشم
تصمیم دارم مثل گذشته به مسیر زندگیم ادامه بدم و از خدا بخوام نگذاره راهم تاریک بشه و سردرگم بشم
ضمناً حتما سعی میکنم مطالعم رو زیاد کنم و به آموزشم اهمیت چند برابر بدم
قبل از تصمیم گیری هم تامل بیشتری میکنم

از اینکه برای مشورت دادن به من وقت با ارزشتون رو گذاشتید خیلی متشکرم و این لطف شما را هیچ وقت از یاد نمیبرم...
موفقیت بیش از پیش شما را از صمیم قلب آرزومندم

شاگرد همیشگی شما
احمد م

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۳:٢۸ ‎ب.ظ ; شنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٢