انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم اردیبهشت 92

 

 آینده شغلی انیمیشن در ایران

به همت خانم گلرخ الوان مدرس  هنرستان انیمیشن آزادگان - در هفته اول اردیبهشت علیرضا گلپایگانی مهمان دانش آموزان این هنرستان در هفته آشنایی با مشاغل بود. 

بخش عمده ای از صحبتها پیرامون خاطرات خود گلپایگانی در باره این که چگونه وارد دنیای انیمیشن شد و چگونه آنرا بعنوان یک شغل برای زندگیش انتخاب کرد دور میزد.

طراحی برای من چوب کبریتی بود که در طوفانهای اقیانوس زندگی تونستم خودم را به کمک اون به ساحل برسونم!

انیمیشن  را باید مثل ورزش ژیمناستیک از دوران مهد کودک شروع کرد!

انیمیشن ایران پتانسیل صادر کردن را دارد .همانطور که برخی از هنرمندان انیمیشن هم اکنون مشغول تولید برای  صادرات هستند.

زمانی  احساس خوشبختی  خواهید  کرد که کاری که میکنید را دوست داشته باشید و عده ای برای انجام آن به شما پول بپردازند!

با تشکر فراوان از سرکا رخانم گلرخ الوان 

 

گلستان میزبان پنجمین جشنواره ملی پویانمایی
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از برگزاری پنجمین جشنواره ملی پویانمایی (انیمیشن) رضوی، شهریور سال جاری به میزبانی این استان خبر داد.
غلامرضا منتظری، دبیر پنجمین جشنواره ملی پویانمایی (انیمیشن) رضوی استان گلستان گفت: پنجمین جشنواره ملی پویانمایی (انیمیشن) رضوی استان گلستان از سری برنامه های یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است که به مناسبت میلاد با سعادت عالم آل محمد (ص) حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و همزمان با دهه کرامت، در شهریور سال جاری به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برگزار می شود.
وی با اشاره به اهداف این جشنواره، افزود: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت های فرهنگی هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع) و کشف و بروز استعدادهای هنری و آشنا نمودن نسل جوان جامعه با معارف رضوی به کمک ابزار نوین بصری از اهداف پنجمین جشنواره ملی پویانمایی (انیمیشن) رضوی استان گلستان است.

 در حاشیه : از محمد حسین نیرومند و علیرضا گلپایگانی بعنوان داوران این دوره جشنواره پویانمایی  رضوی نام برده میشود

چی شد که اینجوری شد !؟!

 

امیر مسعود علمداری

آهای اهالی انیمیشن،این حق شماس که در مورد تهران 1500  خیلی چیزها رو بدونین. نه که حالا همه جا حقتون رو گرفتین ! منم می خوام افشاگری کنم.

اولش قرار بود دیزنی فیلم رو بسازه . گفتن کارگردانش باید اسپیلبرگ باشه یا حد اقل هیچکاک .کاشف به عمل اومد که اسپیلبرگ یهودیه و هیچکاک هم مرحوم . متن هم که از شکسپیر بود، ورثه گیر دادن ،پوند می خواستن ،نداشتیم، نشد.گفتیم خودمون که بهرام بیضایی داریم ، اما طرح مال آینده بود و استاد تو گذشته گیرکرده بود و هیچی راجع به آینده نداش .خلاصه اینجوری شد که من وعظیمی شدیم نویسنده..خودشم خودشو با مشورت سیا ساکتی کرد کارگردان.

ما فکر های بزرگی داشتیم .الکی که شروع نکردیم . کار قرار بود جهانی باشه. این که چیزی نیس، قرار بود در حد سوپر استاندارد هفصد سال دیگه باشه . مثلا رباته باله ی دریاچه قو می رقصید. ای دل غافل ،دیدیم قو برقص هم تو ایران نداریم که از روش انیمیت کنیم . شد بابا کرم خومون. 

 قرار بود آهنگ تایتانیک رو بذاریم رو فیلم ،آخر عشق و صفا بشه. تازه اونجا که گوشکوب دیجیتال تو دیزی می کوبه،روش آهنگ اسپارتاکوس بود. هیچکدوم تو آرشیو آهنگساز نبود .گنج قارون دم دستش بود گذاش .

تازه کار داشت پا می گرف که گیر دادن ها شرو شد. می پرسین به چی؟عرض می کنم . یه بابایی گفت ، داشم ... چرا جواد انقده مرخصه ؟ گفتیم خب ما خودمون هم مرخصیم . تازه خداوکیلی خودش آخر مرخص ترتر بود !

یکی گفت چرا نازی تو ماه ازدواج نکرده که کل فیلم حل شه و واسلام ؟ الکی گفتیم خب تو ماه عاقد زیست نمی کنه . خوب گفتیم ، نه؟! 

خدا وکیلی تمدن روتو آینده محشر دیده بودیم. مثلا ننه جواد سوار موتور پرنده دور دور می زد . گفتن آموزنده که نیس به درک ، ممکنه از فردا پیرزن ها وقت و بی وقت تو هوا پرپر بزنن .

استاد عظیمی مقرر کردن طراحی ها یکدس باشه ، چون چند تا دس که هیچ چی چند تا آدم کشیدنش ، نشد . موبایل جواد رو یه هنرمند خوش خیال آینده نگر کشید ، شد مال 200 سال بعد . حسابشو که ندادن یکی دیگه متحجر اومد، چرخ خیاطی ننه جواد رو ببخشین توان 2 رو بلد نیستم تایپ کنم).)E=mc2 مال 200سال پیش کشید . خلاصه زمان تو فیلم سیال شد.

طی جلسات عمیقی که در شخصیت پردازی جواد غوطه ور شدیم،  فکر کردیم با دود ماشینش  تو آسمون جگر و قلوه بکشه . روشنفکرا اعتراض کردن که جیگر که پرنمی زنه . وزارت جوانان هم گفت بد آموزشی داره ! حلقه ازدواج باشه بهتره . از اینور اونور بکش بکش  شد، کشیدن و کشیدیم ... بالاخره قلب در اومد .

 قرار بود گشایش گره داستان در نقطه اوج پرده سوم، دراماتیک رمانتیک باشه ،دیدیم سخته با یه لی لی لی لی خیلی بی پرده حل شد . در حد فدریکوفلینی که نشد، ولی خداییش خوب در اومده ها ...  

یه عده گفتن شما آینده رو خوب نشون ندادین . نه به جون نازی ، سنت ها رو محشر حفظ کردیم . به جون خودم عروس که تو صد سال آینده  بله نمی گه ، لایک می کنه .اینم حفظ سنت.

میگن نکته فرهنگی نداره ،داشتیم . یه شتر با فرهنگ تو فیلم نامه بود ،اما ایادی سابق وزارت فرهنگ سابق اعتراض کردن، برش داشتیم . با مرحله دهم یارانه های ربات ها هم که مجلس طبق معمول در صحن غیر علنی ، مخالفت علنی کرد . نمی خواستم بگم، ولی راستش تخیل ما هم یه جاهایی خیالاتی شد . مثلا مارگارت تاچر و ملکه انگلستان هم تو فیلم بودن . غافل از اینکه جاسوسای انگلیسی بغل گوشمون بودن وگوشموند بد کشیدن  حذفش کردیم .خبر داری که مارگارت وسط اکران بی هوا فوت کرد . اگه تو فیلم بود ، بدجوری خیط می شدیم . راستی یکی از بزرگای خودمونم بود که اگه اسمش رو بگم صاف می رم پیش تاچر . خودتون می تونین حدث بزنین ، راحته . 

 قرار بود اتوبان کرج – چالوس هنوز نیمه تموم باشه .خوشبختانه با کمال حیرت اینو گفتن ایراد نداره!! به شرط این که بالعکسش کامل شده باشه . هر چی جلسه گذاشتیم ، توجیه نشدیم . تازه تمهیدات فنی زیادی هم دیده  شده بود . مثلا صدا  اواخر فیلم پایین  می اومد که مردم  از خواب نپرن . صدا گذار قهر کرد. می خواستیم سینما دار ها را راضی کنیم که صندلی قلقلک دهنده تو سالونشون نصب کنن که مردم موقع دیدن فیلم هر هر بخندن. نکردن وفیلم بی مزه شد .

گفتیم مملکت که بی رییس جمهور نمی شه. باید رییس جمهور آینده تو فیلم باشه .گفتن باید تایید صلاحیت بشه. گفتیم در آینده ربات ها به آدم ها دستور بدن بیتره . گفتن خیر  ولا غیر.گفتیم آخه...گفتن خب غیر ولاخیر. خلاصه تهش شد هردمبیل مثل زمان حال .

می خواستیم مستضعفین و هنرمندان 160 سال عمر کنن. مسئولین گفتن من نباشیم کی به جای تو تصمیم بگیره؟ من اگه نباشم... بببخشین ، بعله تو این گیرو دار پول دارها دم جناب ابوالحسنی رو دیدن. اونا رو 160 ساله کردیم .

بهشت زهرا می شد وزارتخونه . گفتن طرح ادغام وزارتخونه ها چند فوریتی شده . فورا یهویی منصرف شدیم . 

گفتیم اینارو بی خیال . کیف آینده به اینه که هر نفر یه توالت پرنده همراش باشه و با خیال راحت ایاب و ذهاب کنه . وزارت بهداشت و محیط زیست فی الفور اختلافاشونو کنار گذاشتن و مجموعا جلسه کردن، گفتن احتمال پراکندگی داره . اینم مرخص .

ربات نماز خون هم که حذف شد . بعدش فی الفور تو سیستان یه مخترع یه ربات نمازخون اختراع کرد . لا اقل نذاش یه چهل سال بگذره و ما اینجوری نسوزیم . ای دل غافل .

سوفیا لورن شد هدیه تهرانی و براد پیت (پیت در خارجی به معنی پیت نیس) شد الویس رضایی ...... ببخشید قاطی زدم ......حالا زیاد توفیری نداره . بی خیال.

قرار بود آقایان پرواز کنن. خانم ها گفتن پس یه نخ بهشون ببندین، دست ما بدین. گفتیم خانم ها پرواز کنن، گفتن ایراد منکراتی داره.

البته بعد از فیلم هم دست از سر  این گروه خیالاتی بدبخت 1500 بر نمی دارن . وزارت بازرگانی می گه چرا سبزی قورمه کیلو 17 میلیون ؟ باید با ارز مرجع حساب بشه تقسیم بر تورم بانک مرکزی ضربدر صد سال . وزارت کشاورزی می گه تورم کود صد ساله مهمه ، اونو حساب کنین به اضافه بذر سبزی و.... خلاصه شدیم اخلالگر اقتصادی . 

عوضش دم ملت گرم،  هی رفتن وفیلمو دیدن . چند صد هزارتا از بچه های با مرام هم ایمیل و ایول فرستادن که دمتون گرم ، زمان حال که حال نمیده لااقل آینده حالی و حولی . سوسولا هم لایکش کردن . 

راستی ... بدینوسیله ازبانوان محترم پوزش می طلبیم که فیلم با پرداخت به گیرنده حوری یاب و..... مردانه شده است .انشاالله در قسمت دوم فیلم از شما پذیرایی خواهد شد . تازه اگه عقلمون می رسید یه دستگاه هنرمند یاب هم میذاشتیم  شاید موجش از بغل من و شما هم رد بشه.

بله عزیزان ... ماجرا کوتاه ، اینم عاقبت 1500 به قول اکبر آقای خودمون، گوساله بمرد و کره خر قاضی شد. 

 من که نوشتم ولی تورو به جون انیمیشن ایران اگه دست 250 عوامل فیلم  و مسوولین یا یکی از وزارتخونه ها یا هر آدم مربوط ونامربوطی بهم رسید، شما فداکاری کنین و جمع شین و یه مراسمی با سخنرانی واسم بگیرین. جایی هم تو قطعه هنرمندا واسم دستو پا کنین . این دنیا که نشد، بذارین که اقلا نزد اموات یه افه ای بیایم .  

پیش‌بینی آینده‌ای خوب و روشن

سینما و تلویزیون > پویانمایی- مایا شرفی:
نخستین انیمیشن بلند سینمایی ایران بیش از آنچه سازندگان آن انتظار داشتند مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

 شاید زمانی که فیلم تهران 1500 در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد و بازخورد نسبتا خوبی داشت، بهرام عظیمی، کارگردان این فیلم، تصورش را هم نمی‌کرد که نخستین تجربه‌اش در ساخت انیمیشن بلند سینمایی در اکران عمومی، اینچنین مورد استقبال قرار بگیرد و فروش چشمگیری داشته باشد. خالق سیا ساکتی که همیشه کارهایش مورد توجه مردم بوده این بار نیز مورد حمایت علاقه‌مندان به کارهایش قرار گرفت و آنها این انگیزه را به او دادند تا راهش را در این مسیر با قدرت بیشتری ادامه دهد. به بهانه اکران تهران 1500، گفت‌وگویی داشتیم با بهرام عظیمی که متنش را پیش رو دارید.

  • قصه تهران 1500 از کجا شکل گرفت؟

من قبل از تهران 1500، 16سال کار انیمیشن کوتاه انجام می‌دادم و بلندترین کاری که در این مدت انجام داده بودم، 12 دقیقه بود. سریال‌های چند قسمتی هم برای کودکان ساخته بودم اما همیشه به‌دنبال ساخت یک انیمیشن بلند بودم. زمانی که استارت کار تهران 1500 را زدیم من مدیر خانه انیمیشن شهرداری بودم و همان‌جا طرح، تصویب و قرار شد آنجا این کار را انجام دهیم و در مورد آینده تهران فیلم بسازیم.

  • تجربه‌های قبلی‌تان در زمینه انیمیشن چقدر کمک‌تان کرد؟

تجربیات قبلی به من کمک زیادی کرد اما حقیقت این است که ساخت فیلم انیمیشن بلند سینمایی بسیار مشکل است تا حدی که تنها پنج‌، شش‌کشور در دنیا وجود دارند که انیمیشن‌های سینمایی‌ای می‌سازند که می‌تواند بازار بین‌المللی داشته باشد و در کل جهان اکران‌شان می‌کنند. ممکن است کشورهای مختلف به تولید فیلم‌های بلند انیمیشن سینمایی روی آورده باشند اما وقتی شما از سایز استاندارد سینما صحبت می‌کنید و اینکه اثری را می‌خواهید برای اکران بسازید، کار خیلی عظیم می‌شود؛ هم از نظر تعداد آدم‌هایی که به حضورشان برای ساخت فیلم نیاز دارید، هم از نظر فضایی که باید اختصاص دهید و هم تجهیزات و سرمایه مورد نیاز.

  • ساخت تهران 1500 چقدر زمان برد؟

ما برای ساخت این فیلم پنج‌سال زمان صرف کردیم. بسیاری از دوستان وقتی ما را می‌بینند می‌گویند چقدر طول کشیده تا این کار آماده شده، اما به این نکته توجه ندارند که فیلم‌های انیمیشن زیر دوسال ساخته نمی‌شود. مثلا داستان اسباب‌بازی 1 که نخستین انیمیشن تاریخ سینماست و 20 سال پیش ساخته شد چهارسال زمان صرف ساختش کرده‌اند. یا شرک 1، پنج‌سال طول کشیده است.

  • قبل از اینکه کار را شروع کنید باتوجه به اینکه تجربه ساخت انیمیشن را هم داشتید فکر می‌کردید کارتان اینقدر مشکل باشد؟

زمانی که تهران 1500 را می‌ساختیم هم تجربه کسب می‌کردیم و هم از تجربیات سابق‌مان استفاده می‌کردیم. در این پروژه همه ما نخستین کار انیمیشن بلند سینمایی‌مان بود ولی از قبل تجربه ساخت انیمیشن داشتیم اما حقیقتا فکر نمی‌کردیم تا این اندازه مشکل باشد. واقعا یک روز نبود که با مشکل برخورد نکنیم؛ مشکلی که فقط به این بازمی‌گشت که تهران 1500 نخستین تجربه ساخت انیمیشن سینمایی ما بود. درست است که پیش از ما چند فیلم دیگر نیز در این زمینه ساخته شده‌ اما متأسفانه هیچ کدام نتوانستند اکران وسیع داشته باشند و مورد توجه قرار بگیرند. من دوست داشتم این کار را طوری انجام بدهم که مردم همراه خانواده‌هایشان به دیدن فیلم بیایند و با دنیای دیگری از فیلمسازی آشنا شوند که خدا را شکر تا امروز تهران 1500 بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.

  • امکانات کشور ما در زمینه ساخت انیمیشن در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است؟

ما از نظر امکانات عقب‌مانده نیستیم فقط به خاطر تحریم‌ها، دسترسی به امکانات سخت‌افزاری مشکل بود. از آنجا که ما نمی‌توانستیم به شکل مستقیم وسایل مورد نیازمان را وارد کنیم به کمپانی‌هایی که در دبی بودند اجناس مورد نیازمان را سفارش می‌دادیم و آنها هم با سودی که روی اجناس می‌کشیدند با قیمت بالاتر در اختیار ما قرار می‌دادند. ما برای ساخت تهران 1500، 500میلیون تومان هزینه سخت‌افزاری کردیم ولی از نظر امکانات مشکل چندانی نداشتیم و با شرایط خوب، پروژه را شروع کردیم.

  • باتوجه به اینکه هزینه ساخت تهران 1500 بالا بوده، از طرف سازمان‌ها یا نهادها هم حمایت مالی داشتید؟

بله. شهرداری تهران در ابتدا با حمایت مالی که از ما داشت، کمک کرد تا بتوانیم استارت کار را بزنیم. در واقع زمانی که من انیمیشن می‌ساختم آقای قالیباف باعث شدند که در تلویزیون اتفاق جدیدی بیفتد و مردم با نوع جدیدی از انیمیشن آشنا شوند که مخاطبان هم از این کار خیلی استقبال کردند. آقای قالیباف، آقای ایازی و دیگر همکاران‌شان من و تیمی را که با هم کار می‌کردیم، می‌شناختند و به ما اعتماد داشتند و خیلی هم از ما حمایت کردند.

 

در کنار این موضوع تمام ارگان و سازمان‌ها همچون حوزه هنری، وزارت ارشاد و... نیز پیگیر کار ما بودند و سراغش را می‌گرفتند چون همه ما می‌دانیم در سینمای ایران یک خلأ وجود دارد که آن هم انیمیشن سینمایی است؛ انیمیشنی که به اکران درآید نه اینکه فقط ساخته شود. حمایت‌ها، خیلی خوب بود اما در این چهارسال آدم‌هایی هم می‌آمدند که نظراتی روی فیلمنامه می‌دادند و کنجکاو بودند که چه می‌خواهیم بسازیم.

  • چرا، مگر حساسیتی روی فیلم شما وجود داشت؟

درست است که فیلم ما یک انیمیشن بود اما انیمیشنی بود که داشت آینده را نشان می‌داد. تا به حال هیچ فیلمی به آینده نپرداخته چون امکاناتش فراهم نبوده. شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند در مورد آینده فیلم بسازند که یا باید انیمیشن باشد یا اینکه مانند فیلم‌های خارجی تلفیق انیمیشن و سینمایی باشد به گونه‌ای که مخاطب تشخیص ندهد؛ مانند 2012 که ترکیب فیلم زنده و جلوه‌های ویژه کامپیوتری است. روی فیلم ما هم با این دیدگاه که من چه آینده‌ای را از ایران می‌خواهم نشان دهم حساسیت وجود داشت که خوشبختانه فیلمنامه نشان می‌داد آینده‌ای که من می‌خواهم ترسیم کنم همه چیز روشن و خوب است.

  • از نظر خودتان فیلمنامه تهران 1500 چطور بود؟

در تهران ۱۵۰۰ما آنقدردرگیر تکنیک و تصویر شدیم که از پرداخت درست فیلمنامه خوبمان غافل شدیم، درحالی‌که فیلمنامه این انیمیشن بسیارجذاب و جالب است اما باید حق داد که ‌بالاخره این فیلم اولین اثر بلند یک تیم ۲۵۰ نفره بود. کارگردان‌های سینما پس از فیلمبرداری می‌توانند کارشان را ببینند اما ما برای دیدن صحنه از انیمیشن باید حداقل چهارماه صبر کنیم تا ببینیم خوب شده است یا نه؟ به همین دلیل تولید انیمیشن بسیار سخت و طولانی است. خیلی از دوستان هم که فیلم را دیدند انگشت روی فیلمنامه گذاشتند اما این را در نظر بگیریم که وقتی صحبت از آینده می‌شود هر کسی ذهنیت خودش را نسبت به آن دارد. اما برخی چیزها کلیشه است؛ مانند روبات‌‌هایی که با مردم زندگی می‌کنند یا ماشین‌های پرنده و ساختمان‌های بلند که من هم سعی کردم از این المان‌ها استفاده کنم. در کل کسانی که آمدند و فیلم را دیدند می‌گویند تایمینگ در فیلم‌تان خیلی خوب رعایت شده و یا تصویر، فضا، بازیگران و انیمیت خیلی خوب بوده اما‌ ای کاش فیلمنامه بهتر بود. البته فیلمنامه ما خیلی بهتر از این بود اما زمانی که ما فیلم را ساختیم برخی از قسمت‌ها را من خودم حذف کردم و برخی از موارد را هم به‌دلیل سختی کار مجبور شدیم از ساختش صرف‌نظر کنیم. حبیب رضایی و پیمان معادی هم که مشاور فیلمنامه بودند از فیلمنامه اولیه خیلی خوش‌شان آمده بود اما وقتی فیلم را دیدند گفتند آنچه ساختی با آنچه ما خوانده بودیم، تفاوت دارد. به هر حال این کار اول ما بود و با وجود کاستی‌هایش باز توانسته در جذب مخاطب موفق باشد و سروصدا به پا کند. مردم دوست دارند کار جدید ببینند و ناخواسته حالت حمایتی از فیلم داشتند و تمام کاستی‌هایش را پذیرفتند و به دیدنش رفتند و این ما را خیلی خوشحال کرد.

  • فکر می‌کنید حضور بازیگران شناخته شده در تهران 1500 چقدر در موفقیت آن سهیم بود؟

50 درصد استقبال مردم به خاطر حضور بازیگران شناخته‌شده‌اش بود. من و آقای رضایی سعی کردیم از بازیگرانی استفاده کنیم که محبوب باشند و از طرفی با آنچه ما نوشته بودیم و اقتضا می‌کرد هماهنگی داشته و مناسب این نقش‌ها باشند.

  • در آینده شاهد کار دیگری هم از شما در این ژانر هستیم؟

واقعیت این است که تهران 1500 با سرمایه شخصی ساخته شده اگر این سرمایه با فروش در سینما، اکران در خارج از کشور و شبکه خانگی بازگردد و تهیه‌کننده نیز همچنان تمایل به ساخت کار انیمیشن داشته باشد، بله. من در حال حاضر مشغول کار روی فیلمنامه‌ای هستم که در مورد کودک و دارای فضایی بین‌المللی است اما تمام اتفاقاتش باز در ایران و در تهران می‌افتد. خیلی دوست دارم این طرح را شروع کنم اما اگر نشود، همین کارهای کوتاه تبلیغاتی‌ام را انجام می‌دهم.

سیا ساکتی اش کجاست ؟

فرناز عبادی فر: سیا ساکتی یک از شخصیت های محبوب تلویزیون در طی چند سال اخیر است که توانست در دلها جایی باز کند و به عنوان یک خاطره خوب برای بینندگان باقی بماند. این شخصیت محبوب ساخته بهرام عظیمی بود که حال فیلم «تهران 1500» را بر پرده سینماها دارد و گویا حالا دیگر از مرز دو میلیارد هم بالاتر رفته است.

به گزارش بولتن نیوز؛ عظیمی در خلق شخصیت ها موفق است و در ساخت انیمیشن های نیروی انتظامی نشان داده که توانایی مناسبی برای تخیل، شخصیت سازی و پدید آوردن موقعیت های کوتاه دارد.

در اینجا یعنی در فیلم «تهران 1500» دیگر سیاساکتی حضور ندارد و خبری از آن داستان های کوتاه و طنز نیست و نویسنده و کارگردان گویا کمی از گفتن یک قصه ساده و روان فاصله گرفته اند؛ نکته ای که تمام کارشناسان و حتی مردم به آن اذعان داشته اند. 

فیلم ایده خوبی دارد و داستان یک سیاه باز قدیمی را روایت می کند که تلاش می کند تا برای خود در قطعه هنرمندان برای خود قبری داشته باشد.این روایت در ابتدا جالب و شنیدنی است ولی در بخش های دیگر قصد داشته تا با حضور چهره ها و یا با بکارگیری فنون و تکنیک های خاص انیمیشن،بر ذهن و نگاه بیننده غلبه داشته باشد. 

مشکل اصلی این فیلم همان گونه که اکثر منتقدان هم به آن اشاره کرده اند،نداشتن روایت صحیح و سرراست است چون در غیر این صورت بیننده را گیج و مبهوت می کند. در این فیلم مشکل را البته باید به بودجه ارتباط داد چون بهرام عظیمی خود در مصاحبه هایی که داشته بارها به این قضیه اشاره کرده که هزینه فیلم از بیت المال نیست و او و تهیه کننده بیت المال را هدر نداده اند.او در مصاحبه ای گفته که ابوالحسنی تهیه کننده کاربرای تامین بودجه مجبور شده تا ملک شخصی اش را بفروشد تا هزینه ها را به سرانجام برساند.

در اینجا این اتفاق افتاده که بیننده تا به انتها شاهد هیچ اتفاق مهیجی نیست و فقط تصاویری کلیشه ای و مبدل را به تماشاش می نشیند.بخشی از چهره های آشنایی مثل حبیب رضایی،هدیه تهرانی،مهران مدیری،مهتاب نصیر پور،بهرام رادان و... را می بینیم که هر کدام یادآور خاطراتی برای بینندگان سینما هستند ولی یک پرسش اساسی دیگر هم در این مبحث خودنمایی می کند و آن هم این که آیا یک قصه روان و پرمعنا نمی توانست با بازیگران کمتر شناخته شده پیش برود و بازتاب بهتری داشته باشد؟...این فیلم اولین فیلم بلند انیمشین ایرانی است که البته با وجود تمام ضعف هایش اما به عنوان اولین فیلم مورد توجه بینندگان قرار گرفته است. بازیگران متبحری در این فیلم ایفای نقش داشته اند که به احتمال زیاد با شوق ساخته شدن نخستین فیلم بلند انیمیشن،برای این کار آماده شده اند. 

ادب از کی آموختی ؟

محمد علی حجازی

 

«پر حرفى» و کلمه «وراجى» قطعاً تفاوتى است. از این رو همواره استفاده مناسب از کلمات در جاى خود نشانه ادب و نزاکت بشمار می‌رفته است. اهمیت این موضوع تا آن حد است که بکار بردن برخى کلمات توسط بزرگسالان منطقى به نظر مى‌آید اما اگر‌‌ همان کلمه را یک کودک بیان کند حمل بر سهل انگارى والدین در تربیت صحیح کودک مى شود. 

حال این پرسش مطرح است که کودکان امروز، فارغ از سهم والدین درآموزش این نکته، بیشترین آموزش را از کجا مى‌بینند؟ 

در سال‌هاى اخیر، با توجه به افزایش شبکه‌هاى فارسى زبان ماهواره اى خارج از کشور، دغدغه اصلى رسانه ملى تولید یا خرید برنامه هاى تلویزیونى متنوع است تا بتواند مخاطبان خود را حفظ کند. این اتفاق در شبکه نمایش خانگى نیز افتاده است و در میان این محصولات وارداتى یا تولید داخلى سهم چشم گیرى مربوط به مخاطبان کودک و نوجوان مى شود. 

اما ظاهراً مسئولان مربوطه فراموش کرده‌اند که، تعداد و تنوع هر چند مهم است، اما مهم‌تر از آن نظارت بر محتوا و اثرگذارى این آثار بر کودکان است. 

با نگاهى گذرا بر دیالوگ‌هایی که در اغلب انیمیشن‌ها، ترجمه و صداگذاری شده است، این نگرانى به وجود می‌آید که چه نهادی نظارت بر روند ترجمه و دوبله این آثار را عهده دار است؟ 

کلمات و الحانى که در این آثار توسط مترجمین و دوبلور‌ها در قالب خلاقیت به کار برده مى شود شاید هنگام تماشاى فیلم براى کودک و حتی بزرگسالان جذاب و خنده آور باشد اما بکار بردن آن توسط کودکان در مدرسه یا موقعیتى دیگر حمل بر بى ادبى کودک مى شود. 

در طول تاریخ و در ادیان الهى على الخصوص دین مبین اسلام بر نیکویى کلام و به کار بردن کلمات زیبا و مناسب که نشانه ادب، ایمان و اخلاق است سفارش‌هاى فراوانى شده است. 

مسؤلان فرهنگى ظاهرا فراموش کرده‌اند آموزش این مهم از وظایف اصلى ایشان است و فرهنگ سازى در کودکان اثرگذارى بیشترىدارد!‌‌ همان مقدار که نسبت به حذف تصاویر نامتعارف با فرهنگ و آیین ایران اسلامی حساسیت نشان می‌دهند، باید نسبت به حذف و یا استفاده از کلمات مناسب نیز حساس باشند. 

ایران با آن پیشینه فرهنگى که داراى ادبیات غنى است و همواره ادب و نزاکت ایرانى بر سر زبان‌ها بوده با واردات انیمیشن هاى خارجى و دوبله‌هاى متاثر از فرهنگ موجود در این آثار دچار چالش نگران‌کننده‌ای شده است که آثار آن در آینده‌ای نه چندان دور در زبان و ادب این مرز و بوم قابل مشاهده خواهد بود. 

هر چند در تولیدات داخلى نیز این بى توجهى قابل رؤیت است. 

براى مثال در انیمیشن «شکرستان» که از تولیدات و افتخارات مرکز انیمیشن حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى است استفاده از کلمات عامیانهٔ کوچه بازارى شدیداً محسوس و نگران کننده است. 

هر چند به نظر مى رسد این انیمیشن در میان بزرگسالان طرفداران زیادى دارد، اما علت پخش آن در میان برنامه‌هاى کودک على الخصوص در شبکه پویا رسانه ملى جاى تعجب دارد. 

کدام نهاد مسئولیت نظارت بر ترجمه و دوبله آثار مرتبط با کودکان را به عهده خواهد گرفت؟ 

اگر همین گونه پیش برویم بدون شک والدین فرهیخته، تماشاى رسانه ملى و آثار ارائه شده در شبکه نمایش خانگى را از سبد فرهنگى کودکان خود حذف خواهند کرد. و مسئولان مى مانند و چالشى با عنوان ادب و ادبیات در رسانه.

 
انیمیشن ایرانی بچه گربه 
تاریخ : جمعه سیزدهم اردیبهشت 1392

مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد: انیمیشن «بچه گربه» در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم انیمیشن «انسی» به نمایش درمی‌آید.

جشنواره «انسی» یکی از معتبرترین و بزرگترین رویدادهای سالانه سینمای انیمیشن است و در بخش‌های فیلم‌ بلند، کوتاه، مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های آموزشی،تبلیغاتی، ویدئوکلیپ و فیلم‌های دانشجویی، خرداد ماه امسال(10 تا 15 ژوئن) در فرانسه برگزار می‌شود.

طبق گفته هادی یقین‌لو؛ قرار است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انیمیشن «بچه گربه» ساخته شیوا صادق اسدی در این جشنواره حضور پیدا کند. هم‌چنین این اولین حضور بین‌المللی انیمیشن «بچه گربه» در یک فستیوال خارجی خواهد بود.

«بچه گربه» که در جشنواره پویانمایی تهران موفق به کسب سه جایزه شد، با تکنیک رنگ روغن روی شیشه و با زمان 11 دقیقه در امور سینمایی کانون تولید شده است.

این انیمیشن به بیان عواطف و احساس‌های دختر بچه‌ای خردسال می‌پردازد که با پدر و مادرش زندگی می‌کند. پدر و مادری که چندان هم پذیرای او نیستند چون غرق در مسایل و مشکل‌های خود هستند. یک روز دختربچه متوجه می‌شود که در حیاط خانه‌شان گربه‌ای بچه‌ای به دنیا آورده است. او کم کم خودش را غرق در زندگی گربه‌ها می‌کند و دنیایش دیگر نه دنیای آدم‌ها٬ بلکه دنیای گربه‌ها است.

یک انیمیشن ایرانی در نمایش خانگی

یک انیمیشن ایرانی لابلای غول های دنیا
 فیلم بلند سینمایی بنام " دراکولا در تهران "   وارد سیستم نمایش خانگی شده است.

انیمیشن «دراکولا در تهران»، یک انیمیشن فانتزی است و داستان در رابطه با گروهی دراکولا است که آلفای آنها کشته می شود و برای حل مشکل خود به ایران و شهر تهران می آیند. این انیمشن 75 دقیقه بوده و برای دوبله آن از دو گروه صدا پیشگان از جمله انجمن گویندگان جوان استفاده شده است.

 حمیدرضا صدری موسیقی این انیمیشن فانتزی را ساخته است. پویا افضلی کارگردانی و دکتر بهادری تهیه کنندگی آن را برعهده دارند.

"ننه کلاغه و روباهه" در جشنواره سیکاف چین 

دو فیلم پویانمایی "ننه کلاغه و روباهه" و "روباهی که به دنبال صدا رفت" در نهمین جشنواره انیمیشن و کارتون سیکاف چین 2013 در شهر هنزو به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم "ننه کلاغه و روباهه" به کارگردانی محمدعلی سلیمان‌زاده و "روباهی که به دنبال صدا رفت" به کارگردانی فاطمه گودرزی از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش مسابقه این جشنواره با نام "جایزه شاه‌میمون طلایی به برترین فیلم کوتاه انیمیشن" حضور خواهند داشت.

700 فیلم نامزد این بخش جشنواره شدند و 56 فیلم در پایان به رقابت خواهند پرداخت و برترین‌ها در روز 5 اردیبهشت انتخاب و روز 6 اردیبهشت، کارگردان‌ها جوایز خود را دریافت می‌کنند.

جایزه بزرگ "شاه میمون طلایی" توسط هان میلین یکی از هنرمندان کشور چین در دو بخش انیمیشن و کارتون طراحی شده است.

در بخش‌ انیمیشن به برترین فیلم، برترین شخصیت‌پردازی و برترین فیلمنامه انیمیشن و در بخش کارتون به برترین کارتون جوایزی همچون طلا، نقره و برنز اهدا می‌شود.

در عین حال، در این جشنواره گواهی و نشان حضور به فیلم‌های بلند، سریال‌های انیمیشن، فیلم کوتاه و نیز کارتون به همراه وجه نقدی تعلق می‌گیرد.

این جشنواره بزرگ‌ترین رویداد انیمیشن و کارتون کشور چین است که از سال 2004 هر ساله در شهر هنزو برگزار شده و دارای چهار بخش "نمایشگاه"، "فعالیت‌های جنبی"، "جلسه‌های نقد و بررسی" و "مسابقه" است و در مدت 6 روز برگزاری، پذیرای بیش از 2 میلیون مخاطب حرفه‌ای - برگزار کنندگان نمایشگاه‌های محلی و غیرمحلی- از 61 کشور جهان است.

در نمایشگاه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن و کارتون سیکاف چین قراردادهای تولید و ساخت فیلم‌های انیمیشن با ارزشی بالای 1 بیلیون دلار منعقد می‌شود.

این جشنواره از 6 تا 11 اردیبهشت در چین برگزار می‌شود.

سلام در تورنتو

hello_GhanimiFard_1
انیمیشن سلام راساخته طه غنیمی فرد به چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم و هنر ناشنوایان تورنتوی کانادا راه یافت، این جشنواره از ۹ تا ۱۲ می در تورنتو برگزار میشود.
انیمیشن سلام...انیماتور و کارگردان: طه غنیمی فرد...با راهنمایی های استاد مسعود دشتبان و مرحوم استاد اسفندیار احمدیه...با صدای دوبله (مرحوم جبار باغچه بان) :استاد عزت الله انتظامی -نویسنده و استوری برد و رنگ آمیزی: طه غنیمی فرد- تدوین:مهدی صفارپور - انتخاب موسیقی:سیاوش نقشبندی - فیلمبردار مستند: طه غنیمی فرد -صدای دختر کوچک ناشنوا : زهرا فولادوند(ناشنوا)- صدای دختر بزرگ ناشنوا: نوروز زاده(ناشنوا)- تهیه کننده: طه غنیمی فرد-۸۷-۱۳۸۵......جوایز: نمایش در موزه نیاوران(دوسالانه هنرمندان ناشنوای ایران)۱۳۸۷ـحضور در بخش رقابت فیلم جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان همدان۱۳۸۸ـ بهترین فیلم(رتبه اول) در دومین جشنواره بهتر راه زیستن۱۳۸۸ـ حضور در بخش رقابت فیلم در جشنواره بین المللی فیلم وعکس دانشجویان۱۳۸۹ـبهترین فیلم در جشنواره کناب کودکان و نوجوانان(خانه هنرمندان)۱۳۸۹ـحضور در بخش انیمیشن در جشنواره انیمیشن اسپانیا۱۳۹۰-بهترین فیلم توسط انتخاب تماشاگران در سینمای وین اتریش ۱۳۹۱ پخش منتخب فیلم در کانال تلویزیون OKTO اتریش.
با لینک: http://tidfaf.ca/portfolio/hello/
با خلاصه فیلم: http://www.youtube.com/watch?v=oPMjU4y7Iek&feature=player_embedded



کوچکترین انیمیشن جهان با هنرنمایی اتمها ساخته شد
محققان IBM کوچکترین فیلم انیمیشن جهان را با دستکاری تک اتمها روی یک سطح مس تولید کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این پویانمایی فریم به فریم از تعداد اندکی اتم کربن استفاده کرده که با نوک کوچک دستگاهی به نام میکروسکوپ تونلی پویشی حرکت می کنند.

قرارگیری 1000 فریم از این فیلم یک تار موی انسان را پوشش می دهد. این اثر جالب از دقت اتمی از سوی کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز ثبت شده است.

این نمونه نمایشی از تلاشهای IBM نشان دهنده طراحی نسل آینده راهکارهای ذخیره اطلاعات نسل آینده براساس تک اتمها است.

 انیمیشنی تر از انیمیشن !!!

انسان 15 سانتی متری واقعی + تصاویر

انسان 15 سانتی متری که تا 8 سالگی زنده بوده است !!!!

AH Xray Crop 3AH Xray Crop 3

منبع خبر :http://pamnews.ir/News/Item/11976/12/11976.htm

 http://siriusdisclosure.com/wp-content/uploads/2013/04/Being-Pictures-065.jpg

http://www.medicaldaily.com/articles/15053/20130501/atacama-humanoid-human-researchers-dna-alien.htm

 

بررسی ژنتیکی نشان می دهد که این اسکلت عجیب به انسان تعلق دارد، اما 9 درصد ژن های آن با مرجع ژن انسانی مطابقت ندارد.

این موجود با وجود قد 15 سانتیمتری، در زمان مرگ بین شش تا هشت سال سن داشته و مادرش احتمالا بومی مناطق آمریکای جنوبی است.

محققان در خصوص عمر استخوان ها چندان مطمئن نیستند، اما احتمال می دهند که این موجود چند دهه قبل مرده است؛ همچنین هیچگونه جهش ژنتیکی مرتبط با اشکال مختلف کوتولگی در این اسکلت عجیب مشاهده نشده است.

ن مثل نکته!


   + سید علیرضا گلپایگانی - ۳:۱٠ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩٢