انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم فروردین 92

 مراسم  ختم استاد وجیه الله فرد مقدم

 

ساعت 18 الی 19:30روز چهارشنبه 21 فروردین

92.مسجد جامع شهرک غرب- میدان صنعت - اول خیابان

سیف

 

 

مراسم وداع با استاد ساعت 10 صبح خانه هنرمندان  19 فروردین 92 -.روحش شاد و یادش گرامی باد. . .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 استاد رفت ...

نیمه شب شنبه 19 فروردین استاد  وجیه الله فرد مقدم دار فانی را وداع گفت.

 

مراسم وداع با استاد ساعت 10 صبح خانه هنرمندان  19 فروردین 92 -.روحش شاد و یادش گرامی باد. . . 

زود رفت؛ درس‌ها نیمه تمام ماند

 
 
جمع زیادی از هنرمندان عرصه‌ی انیمیشن و سینمای کودک و نوجوان ایران با حضور در مراسم تشییع وجیه‌الله فرد مقدم استاد پیشکسوت خود در فضایی حزن‌انگیز به تجلیل از این چهره‌ی شاخص هنر پویانمایی کشور پرداختند.
 
 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محوطه‌ی مقابل خانه‌ی هنرمندان ایران صبح روز 19 فروردین شاهد حضور جمعی از اساتید و انیماتورهای ایرانی بود که برای قدردانی از 42 سال تلاش‌های استاد مطرح این رشته در ترویج هنر پویانمایی در کشور و وداع با پیکر او گرد آمده بودند.
خالق انیمیشن لی لی حوضک روز 17 فروردین در تهران پس از طی دوره‌ی سخت بیماری به سوی معبود شتافت.
در مراسم تشییع پیکر وی که اعضای خانواده او نیز حضور داشتند بیشتر سخنران‌ها از نقش وی در آموزش هنرآموزان و دانشجویان طی همه‌ی این سال‌ها تجلیل کردند و علیرضا گلپایگانی استاد دانشگاه و از شاگردان وی از این که جریان آموزش‌ها و کلاس‌های درس استاد مقدم نیمه تمام مانده است اظهار تاسف کرد.
وی گفت: با دیدن فیلم‌های وجیه‌الله فرد مقدم - در دورانی که تازه با هنر انیمیشن آشنا شده بودم - به این باور رسیدم که این هنر در ایران دارای آدم‌ها و چهره‌های بزرگی است.
گلپایگانی ادامه داد: با شنیدن خبر درگذشت استاد بسیار متاسف شدم که چرا مشغله‌های روزمره باعث می‌شد که کمتر بتوانیم در کنارشان باشیم و از وی درس بیاموزیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد که هر کسی مدتی را در کنار استاد فرد مقدم گذرانیده است می‌داند که انباری از اطلاعات و کتاب‌خانه‌ای از دانش در این مرد وجود داشت که نتوانستیم از آن به خوبی استفاده کنیم.
وی به اهمیتی که وجیه‌الله فرد مقدم برای آموزش قایل بود نیز تاکید کرد و یادآور شد که این توجه و تاکید، تا آخرین ساعات عمر او ادامه داشت و گویی همواره وظیفه خود می‌دانست که درس‌هایش را به شاگردانش منتقل کند.
عاطفه فرد مقدم فرزند استاد فقید نیز با خواندن متنی خطاب به پدر گفت: همیشه از امید حرف زدی و به من درس‌های بسیاری آموختی و این که «باید مانند پر از این کوه گذشت و خود را برای بهترین سفر آماده ‌کرد.»
نورالدین زرین کلک استاد انیمیشن نیز - که نخستین دوره کارگاه آموزشی وی با حضور شماری از هنرآموزان انیمیشن در دهه‌ی پنجاه برگزار شد - از وجیه‌الله فرد مقدم به عنوان اولین و بهترین فرزند انیمیشن آن کارگاه یاد کرد و گفت که دیگر فرزندان نیز باید از وی بیاموزند و دانسته‌های خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.
بنیان‌گزار انجمن فیلم‌سازی انیمیشن «آسیفا» ایران افزود: فرد مقدم تمام زندگی خود را صرف گسترش این هنر کرد و اگر چه تعداد آثار او به دلیل خاموشی انیمیشن در آن دوران، اندک بود اما از وقتی که توانست فیلم بسازد با عشق و اشتیاق فراوان و صمیمانه تمام روز خود را به این کار اختصاص می‌داد.
هادی یقین‌لو سرپرست امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از نزدیکترین شاگردان استاد، فرصت بهره‌مندی از تجربیات استاد فقید را طی 20 سال گذشته برای خود بسیار ارزشمند دانست و تاکید کرد که تلاش‌های بی‌وقفه وجیه‌الله فرد مقدم برای ترویج این هنر به انیمیشن ایران اعتبار و آبرو بخشید و تجربیات وی سرمایه‌ای بزرگ برای شاگردانش به حساب می‌آمد.
وی نقش استاد فرد مقدم و هنرمندانی مانند وی را در اعتلای نام کانون نیز با اهمیت دانست و خاطر نشان کرد که او به شاگردانش درس نمی‌داد بلکه با آن‌ها زندگی می‌کرد.
علی سبزواری داماد استاد فقید نیز با قدردانی از حضور جمع زیادی از هنرمندان در آیین تشییع وجیه‌الله فرد مقدم از وی به عنوان اسوه‌ی اخلاق یاد و قطعه شعری از سروده‌های خود را در تجلیل از استاد فقید برای حاضران قرائت کرد.
احمد عربانی انیماتور و کاریکاتوریست مطرح کشور نیز در این مراسم گفت: وجیه‌الله فرد مقدم همیشه ما را غافلگیر می‌کرد و خبر درگذشتش نیز از جمله‌ی این غافلگیری‌هاست.
وی به سخت‌کوشی و اهمیتی که استاد فرد مقدم برای کار و رسالتش قایل بود اشاره کرد و افزود: او یک لحظه از کار و تلاش غافل نبود و همه‌چیز را جدی می‌گرفت ای کاش این قدر زود از ما جدا نمی‌شد و می‌توانست حاصل این رسوبات فرهنگی و هنری را به جوانان بیشتری منتقل کند چیزی که ما به واقع به آن نیازمندیم.
بر اساس این گزارش پیکر استاد وجیه‌الله فرد مقدم پس از اقامه نماز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.
در این مراسم خانواده‌ی آن هنرمند فقید با قدردانی از حضور پرشمار هنرمندان انیمیشن اعلام کردند که مراسم یادبود وی روز چهارشنبه 21 فروردین از ساعت 18 تا 19:30 دقیقه در مسجد جامع شهرک قدس(شهرک غرب) تهران واقع در میدان صنعت برگزار می‌شود.
زنده‌یاد وجیه‌الله فرد مقدم - که اسفند سال گذشته از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از نخبگان هنری کشور شناخته شد - کارگردانی فیلم زنده­و نیمه بلند «مرد و قولش» و نوشتن فیلم‌نامه‌های «همنشین»، «کوه جواهر» و فیلم‌برداری فیلم‌های «امیرحمزه گنج» و پویانمایی فیلم‌های «اتل و متل»، «دنیای دیوانه‌ی دیوانه»، «تداعی»، «آزادی آمریکایی»، «چرا و چطور» و «اتحاد» را نیز در کارنامه‌ی هنری خود ثبت کرده است
 
حیف از آن قریحه استثنایی
 به یاد وجیه الله فرد مقدم
 
 سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲

 
 
وجیه الله فردمقدم هنرمندی بود که نظیرش را کمتر می توان در بین هنرمندان یافت. دوستی من با او از بهمن ماه سال ۱۳۵۳ آغاز  شد، یعنی زمانی که مرکز تجربیات و آموزش سینمای متحرک وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد. ما چهارده نفر بودیم با استعدادها و سلیقه های متفاوت، اما وجیه الله فرد مقدم برتری مشهودی نسبت به ما داشت، ما تصور می کردیم برتری او نسبت به ما به خاطر ساخت چند انیمیشن کوتاه یا حضورش در پروژه های استاد زرین کلک بود. اما در طول زمان پی بردیم که او یک قریحه استثنایی و ذاتی دارد. وقتی مقدم دست به کار می شد ما از او عقب می ماندیم، خلاق بود و پنجه توانایی در طراحی و نقاشی داشت، عاشق انیمیشن بود، پرشور بود، خوش زبان و بزله گو. و ما از مصاحبت با
او لذت می بردیم.
در طول۳۸ سال فعالیت در امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان من کمابیش در کنار او بودم گاهی همکاری تنگاتنگ داشتیم و گاهی دور از هم اما به موازات یکدیگر کار می کردیم. معمولاانیمیشن جولانگاه تکنیک است و حرف اول را
در انیمیشن، تکنیک می زند اما مقدم به محتوا بسیار اهمیت می داد و عقیده داشت محتوا باید به موازات تکنیک پیش برود. با این نظریه در سال ۵۶ فیلمنامه «بازگشت» را نوشت.
با ادعای استادان فن آن زمان «بازگشت» بهترین فیلمنامه یی بود که برای انیمیشن
نوشته شده بود. مفاهیم ادبیات فارسی و عرفانی در یک انیمیشن بدون کلام گنجانده شده بود که این کار بسیار خلاقانه و هنرمندانه یی بود. مقدم طبع والایی داشت، کارهایش همه خوب بود اما به خوب رضایت نمی داد و به دنبال بهترین بود. وقتی ساخت پرداخت فضایی را به پایان می رساند راضی نمی شد و می گفت از این بهتر هم می شود کار کرد و حاصل کارهای ارزشمندش را کنار می گذاشت و به قصد رسیدن به بهترین ها کارشرا از سر می گرفت. همیشه آرزو داشت در فضایی بدون دغدغه، کمبودها و معضلات کار کند، کاش این فضا برایش فراهم می شد، کاش راه بروز خلاقیت هایش بیشتر باز می شد.
مقدم فیلمنامه نویس توانایی بود. به عقیده من بهترین فیلمنامه نویس انیمیشن ایران بود. نوشته هایش رنگ و طعم انیمیشن داشتند. من شخصا نوشته های او را خیلی دوست داشتم. به نظرم می آمد که نوشته های او محرک بروز خلاقیت هستند. می دانم که دست نوشته های فراوانی را از خود به جای گذاشته. خوب است که از این گنجینه کوچک محافظت کنیم. آن را در اختیار انیمیشن سازان قرار دهیم.
حیف از آن دست های خلاقی که به زیر خاک رفت. اما مقدم هیچگاه از مرگ هراس نداشت، خیلی خیلی پیش از آنی که بیماری به سراغش بیاید، مرگ را سفر می دانست، مرگ را عروج می دانست. خوشا به حالت که به آن سفری که آرزو داشتی رفتی. یادش گرامی باد.

نویسنده: عبدالله علیمراد

  

طبیعی است که آسیابهای بادی می پوسند...



وجیه الله فرد مقدم، پیشکسوت انیمیشن ایرانی و مدرس گروه انیمیشن دانشگاه هنر، پس از جدالی طولانی اما زیبا با بیماری مهلک دیشب (17 فروردین 1392) از میان ما رفت.

در بازگشتم در شهریور 88، او را که نامش را درکتابهای تاریخ انیمیشن ایران بسیار
شنیده بودم، در "گوشه" ترین جای دانشگاه هنر، با میمنیمال ترین میز
کامپیوتر و یک کامپیوتر قدیمی در گروه انیمیشن شناختم. کا...رشناس گروه مرا به او
معرفی کرد...متحیر از اینکه آیا این همان وجیه الله فردمقدم معروف و استاد انیمیشن
ایران است از جا برخاستم، با آنکه باورکردنش سخت بود. خودش هم طوری با تواضع در آن گوشه اتاق نشسته بود و به کارش مشغول بود انگار که یک کتارمند جزء...و دانشگاه هنر چه هنری بخرج می دهد در کارمند جزء کردن همه شورها و شوقها و استعدادهای این ملک. اگرچه خودش هرگز از این جایگاهی که آشکارا درخورش نبود، حتی یک بار هم گلایه ای نکرد. و این البته در مملکتی که هیچوقت خدمتگزاران حقیقی خود را نمی شناسد، چیز عجیبی نبود.



در انتظار بازنشستگی بود، پس از سالهای سال کار با کانون، دانشگاه هنر قول داده
بود با حکم کارمندی بازنشسته اش کند و هر سال این داستان به تعویق می افتاد، گمانمتا نزدیکی های مرگش. اگرچه هنوز با علاقه و ذوق در حال کار بود. دانشجویان لحظه ای رهایش نمی کردند. کمانم در کانون به کودکان انیمیشن یاد می داد و مسابقه ای هم برگزار می کرد. مشاور فیلمنامه اکثر آثار دانشجویی و حرفه ای بود. داشت تلاش می کرد کیت دوربین دیجیتال ارزان قیمتی را به "دستگاه" معظم و مفخم آکسبری دانشگاه که سالها در مقام زیارتگاه بود و جز دخیل به آن نمی شد بست، وصل کند. بلکه بتوان از آن یک خروجی انسانی برای استفاده دانشجویان گرفت و بخصوص با میزهای چند لایه آن کار کرد. (یادم نمی رود حسین ضیایی برای کار دانشجوییش - اواخر دهه 70- یاز به روتوسکوپی داشت و چه مشقتی کشید تا از دانشگاه اجازه استفاده بگیرد و فکر می کنم دست آخر بیرون از دانشگاه فکری به حال مشکلش کرد)

برای من اما که بیشتراهل تئوری انیمیشن بودم، آنقدرها فرصت همکاری پیش نیامد جز یکی دوبار در مشاوره فیلمنامه دانشجویان ارشد انیمیشن. شاید بخت یارم بود که فرصت هم صحبتی با این مرد دانا گهگاه پیش می آمد که با عالم معنویات از نوع ویژه خودش سروسری داشت و هر بار که سخن می گفت من ناگهان و بی دلیل بدون آنکه غمی درمیان باشد، اشکهایم سرازیر می شد. یادم هست که چیزی را درمن تکان داده باشد. یادم هست که کلامش بخشی از وجودم را لمس کرده باشد. و چه یادگاری از این بهتر؟


فکر کردم شاید باید اینجا از همه دانشجویان با همت، فهمیده و دوست داشتنی گروه
انیمیشن که سعی کردند در لحظات سخت در کنار او و خانواده اش بمانند و با وجود
احتمال مزاحمت – که بهانه خوبی برای معاف کردن خود هم هست - با برنامه ای مرتب به ملاقاتش بروند و گاهی ماها را هم با خود همراه کنند، تسلیت تشکر کنم و دست مریزاد بگویم. ملاقاتهایی که با پی گیریها و حضور مدام بهار خرمی نازنین (کارشناس گروه) و آقای گلپایگانی اتفاق می افتاد.

به همسر نازنین و صبورشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می کنم اگرچه می دانم این مرد از رفتن خود نیز چیزی فراتر از مردن و نیست شدن ساخته است و تسلیت های عادی برای مرگ او مناسبت ندارند. مردی که یکبار بیماری را به زمین زد و باز در چنگال او اسیر شد، اگرچه تعبیر خودش از مرگ این نبود و مدام می گفت با بیماری و مرگ دوستی می کند و هر بار در دیدارهایمان از مشاهداتش می گفت و دنیاهایی که سیر می کرد.



آخرین گفته اش را بخاطر می سپارم در آخرین ملاقاتمان چند روز پیش از نوروز. تزریق
مرفین را به تاخیر انداخته بود تا بیدار بماند و ما را ببیند و درد می کشید. پوست
و استخوان بود و بر تخت دراز کشیده بود و چهره اش گهگاه از درد فشرده می شد.
چشمهایش اما همان چشمها بودند. دستش را گرفتم با احتیاط و پرسیدم در چه حالیست. با سختی و به آهستگی گفت: دیگر خوب و بد نمی کنم...

یادش سبز...

 فاطمه شکیب

 درست قضاوت کردن....

 

الان از مراسم وداع با استاد وجیه الله فردمقدم برگشتم

 

در مراسم به دفعات چند قطره اشک از چشمانم جاری شد و خالصانه تقدیمش کردم تمام احترامی که برای او و انسانیت و بزرگی روح او قائل بودم و هستم

 

همیشه به اساتید نسل اول انیمیشن با فاصله نگاه می کردم چون همیشه کوچک آنها و دانشجویشان بودم و هستم

 

طی شش سال گذشته در مجامع مختلف انیمیشن در کمال سعادت فرصتهای زیادی پیش آمد تا با استاد مقدم از نزدیک ارتباط داشته باشم

 

تاثیر زیبایی که هر بار سخنانش، صمیمیتش و نگاه متفاوتش به دنیا، در من می ذاشت فراموش شدنی نیست

 

نگاهی عارفانه همراه با شناختی عمیق که انگار راز دنیا و کائنات را کشف کرده بود

 

قاطعانه می گویم لبخندی که در تصویرش می بینید،لبخندی نیست که در هر چهره ای بتوان یافت و من معنی صداقت و جاذبه را در لبخند وکلام استاد می دیدم و می بینم

 

هنوز وقتی به کوه یا دریا می روم هوا را به با شیوه ای که او یادم داد تنفس می کنم.. و در هر نفس زندگی و یاد او جریان پیدا می کند..و لبخند او

 

هنوز وقتی صمیمیت او را به یاد می آورم و احترامی که به ما کوچکترها می ذاشت.. یاد بزرگی او می افتم و از او شیوه بزرگی می آموزم

 

هنوز وقتی در جایی به داوری فیلمهای بچه های فیلمساز می شینم، مسئولیت، دقت، تعهد، و اضطراب درست قضاوت کردن و رای دادن را که از او یاد گرفتم به یاد می آرم..

 

خاطره ای از داوری جشنواره انیمیشن که استاد طلوع در برابر خود استاد مقدم تعریف می کرد، بزرگ منشی و تعهد او را بیشتر نشان می دهد. در یکی دیگر از دوره های جشنواره انیمیشن استاد مقدم داور بوده، آرای دیگران داده شده بوده و تنها رای تعیین کننده رای نهایی ایشان در باره فیلم برتر بوده..
دیگر داوران می روند واستاد مقدم تا صبح همانجا می ماند و بارها دو فیلم نهایی را
می بیند و بالاخره صبح فردا می تواند رای نهایی خود را بدهد.. از او یاد گرفتم چیزهای بسیار..

 

جشنواره قاصدک یادتان هست، فیلمهای کودک برای کودک... به زیبایی دنیای کودکانه برگزارش می کرد و پایه گذارش بود..به واسطه آموزش هایی که به بچه ها داد و فیلمهایی که در همین جشنواره ساختند، کودکان نیز بسیار دوستش داشتند و دارند.. و دیشب با شنیدن خبر رفتن او تاثر عمیقی را در بیان و چهره فرزندان خود که از او جایزه گرفته بودند، دیدم..  

 

استاد برای ما زیبایی های بسیاری به یادگار گذاشت،

 

اما کاش با خاطره ای خوش دنیا را و ما را ترک کرده باشد

 

او همیشه هست و در یاد و در ذهن ما جاری است

 

روحت شاد

 

محمدعلی صفورا

 

 

 

 

یادی از استاد انیمیشن

 

تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۵

 

سینما تجربی: وجیه الله فرد مقدم متولد 7 آذر 1324 در تهران بود. علاقه‌ او به هنر نقاشی به دوران نوجوانی‌اش باز می‌گردد.
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما
تجربی» وجیه الله فرد مقدم  به صورت رسمی از سال ۱۳۵۰ با هنر پویانمایی در وزارت فرهنگ و هنر سابق آشنا شد و مدتی به ساخت تیزرها و کارهای گرافیکی تبلیغاتی پرداخت اما فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۲ با استخدام در آتلیه‌ پویانمایی مرکز سینمایی کانون آغاز کرد.
پس از گذراندن آموزش پویانمایی عروسکی در وزارت فرهنگ و هنر کشور چکاسلواکی آن زمان، در سال ۱۳۵۲ و اولین دوره‌ آموزش سینمای نقاشی متحرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۵۳ موفق به ساخت فیلم پویانمایی هنرجویی مزاحم‌ها شد.
او خود درباره علاقه به انیمیشن گفته است:
«از کودکی به انیمیشن که در مدارس نشان می دادند و هنوز تلویزیون نبود علاقمند شدم و در خیالم نقاشی هائی را که می کشیدم حرکت می دادم تا اینکه در حاشیه ی کتاب ها به نقاشی پرداختم و حرکت کردن نقاشیها را با ورق زدن کتاب مشاهده کردم. با تمرین و ممارست در حاشیه کتاب ها و دفترچه ها برای همکلاسی ها و دیگران انیمیشن می ساختم تا اینکه سرانجام در وزارت فرهنگ و هنر سابق (ارشاد) بخش انیمیشن توسط آقای اسفندیار احمدیه انیماتور کهنه کار ایران ، دکتر کفافی فیلمبردار انیمیشن آن زمان و آقای نصرت الله کریمی که او هم چک اسلواکی سابق دوره ی انیمیشن دیده بود آموزش مقدماتی را فرا گرفتم که بعدها در آنجا با استفاده از متن یک فیلم مستند انیمیشن ساختم.
فعالیت انیمیشن سازی بنده در گروه انیمیشن های دکتر زرین کلک با ساخت تعدادی تیزر تبلیغاتی برای برخی از شرکت ها ادامه پیدا کرد تا اینکه به استخدام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آمدم. با ورود به کانون در ساخت چندین فیلم انیمیشن همکاری داشتم.
بعد از آن در امتحان ورودی مدرسه ی مرکز تجربیات سینمای نقاشی متحرک که دارای دوره های بسیار با ارزشی بود و اساتید به نامی تدریس می کردند شرکت کردم که به عنوان نفر اول وارد آن شدم.
پس از چندی یک فیلم عروسکی ۸ میلی متری ساختم که به واسطه آن بورسیه دانشگاه انیمیشن کشور چک اسلواکی را از آقای دکتر زرین کلک دریافت کردم. سپس با همکارم آقای علیمراد و در کنار ایشان دوره عروسکی انیمیشن را در کشور چک اسلواکی به پایان رساندم.»
همانطور که عنوان شد اولین فیلم او «مزاحم ها» نام داشت که در جشنواره فیلم دانشجویی اسپانیا دیپلم افتخار دریافت کرد.
از جمله آثار وی که موفق به دریافت جایزه شدند عبارتند از: « مزاحم ها » ، « بازگشت » ، « تقلید » ، « یار هم در کنار هم » ، « در کنار هم با هم »، « لی لی حوضک »، « جور جورک- تیزر تبلیغاتی- »
این استاد انیمیشن در زمان حیات خود با افرادی چون دکتر زرین کلک، عربانی و عبدالله علیمراد ، یقینلو ، مثقاقی و خانم سبحان سربندی و ... در زمینه فیلم نامه ، فیلمبرداری ، استاد راهنما و انیمیشن مشارکت و همکاری داشته است.

او همچنین ساخت فیلم « مرد و قولش » را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است که این فیلم از جشنواره بین المللی رشد دیپلم افتخار دریافت کرد.
این فیلمنامه‌نویس، انیماتور و کارگردان فیلم‌های پویانمایی و زنده علاوه بر نگارش
فیلمنامه و ساخت آثار کارتونی بخش مهمی از زندگی خود را صرف آموزش و تربیت نسلی از هنرمندان جوان عرصه‌ انیمیشن در کشور به ویژه کودکان و نوجوانان کرد.
ساخت گردونه‌ تصویر (آشنایی و تمرین‌هایی در نقاشی متحرک به وسیله‌ زئوتروپ) در مرکز سرگرمی‌‌های سازنده‌ کانون و تدریس در دانشگاه هنر و نوشتن فیلمنامه‌های همنشین، کوه جواهر و فیلمبرداری فیلم‌های امیرحمزه گنج و پویانمایی فیلم‌های اتل و متل،دنیای دیوانه‌ دیوانه، تداعی، آزادی آمریکایی، چرا و چطور و اتحاد از دیگر
فعالیت‌های هنری وجیه‌الله فرد مقدم است.
وی که اسفند سال ۱۳۹۱ از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از هنرمندان برجسته کشور موفق به دریافت جایزه ویژه بنیاد علمی نخبگان (جایزه شهید مرتضی آوینی) شده بود در طی زندگی پربار خود کارگاه‌های آموزشی متعددی در شهرهای مختلف کشور و در مراکز فرهنگی هنری کانون برپا کرد و از این راه شمار زیادی از مربیان و اعضای کودک ونوجوان این مراکز را با هنر انیمیشن و فیلمسازی آشنا کرد.
در این میان دبیری پنج دوره از جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان (قاصدک) از دیگر تلاش‌های این استاد پیشکسوت برای ترویج هنر پویانمایی در سطح کشور است.
او همچنین داوری بسیاری از جشنواره‌های معتبر داخلی را در حوزه‌ انیمیشن به ویژه داوری چندین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را بر عهده داشته است.
از این استاد پیشکسوت در دو دوره‌ همین جشنواره تجلیل شد که آخرین آن به روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ و مراسم پایانی هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران باز‌می‌گردد.
وی همچنین دارای مدرک درجه‌ یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معادل دکتری) بود. وجیه‌الله فرد مقدم پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری سخت سرانجام روز ۱۷ فروردین سال ۱۳۹۲ در منزل خود در تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

فروش میلیاردی "تهران  1500"

 

 

  •  ۱۳۹۲/۱/۱۶
               

در کنار فروش میلیاردی این فیلم سینمایی انیمیشن پخش تبلیغات تلویزیونی انیمیشن "تهران 1500" در تلویزیون ، گمانه زنی ها در مورد "ممنوع التصویر" شدن مهران مدیری در تلویزیون را تشدید کرده است.

به گزارش «انتخاب»  در تیزر انیمیشن "تهران 1500" که چندیست در تلویزیون پخش می شود، به نام تک تک بازیگران از جمله هدیه تهرانی، شریفی نیا، رادان، حبیب رضایی، گوهنر خیراندیش، شریفی نیا و ... اشاره می شود، به جز مهران مدیری بازیگر نقش نخست این انیمیشن!

 


 


این درحالیست که شنیده های خبرنگار «انتخاب» حکایت از آن دارد که طی بخشنامه ای به همه شبکه های صداوسیما، نشان دادن تصویر مهران مدیری و حتی پخش صدای او و اشاره به نامش، ممنوع گردیده است!

 با توجه به فروش خوب این انیمشین در سینماهای کشور، در صورت حضور مدیری در تبلیغات تلویزیونی، احتمال جهش شدید فروش "تهران 1500" بسیار بوده است.
البته بسیاری از منتقدان سینمایی، انتقادات زیادی نسبت به ضعف داستان این انیمیشن مطرح کرده اند و تنها حسن آن را "ساختار مناسب" و "افکت های تصویری" عنوان کرده اند که تا به امروز در سینمای ایران بی سابقه بوده است.

نکته

مردی که کوه را از میان برداشت کسی بود که شروع به برداشتن سنگ ریزه ها کرد

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱۱:۱٤ ‎ب.ظ ; جمعه ۱٦ فروردین ۱۳٩٢