انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول فروردین سال 1392

سال نو شد

 گل باشید

تمام این روزها تلاشم بر این است که  اصلا به آینده فکر نکنم.از دیدن فامیل و صحبت در باره گذشته لذت ببرم.

یک جمله ای هست که خودش یادم نیست اما مفهومش همینه که تو دل هر سختی  راهی برای حل اون مشکل وجود داره! یا همچین چیزی.... به هر حال  شاید  بهتره از این شرایط برای پیدا کردن راه حلهایی برای  مسائلی که فراموششون کردیم استفاده کنیم!

مثل صادر کردن آثار تولید شده و یا تشکیل اتحادیه انیمییشن و یا تعاونی تولید کنندگان انیمیشن ویا . . .

1500 دویست میلیون تا حالا

انیمیشن بلند سینمایی "تهران ۱۵۰۰" ساخته بهرام عظیمی نیز در سینماهای تهران و شهرستانها تا پنج فروردین ۲۱۰ میلیون تومان فروش داشته است. پخش این فیلم بر عهده فیلمیران است.

انیمیشن فردوسی پور  و ساعت تحویل92

فردوسی‌ پور مجری ویژه‌ برنامه تحویل سال!

به گزارش افکارنیوز، شخصیت انیمیشنی عادل فردوسی‌پور، گزارشگر ویژه‌ برنامه‌ی سال تحویل شبکه پویا شد.

ویژه برنامه سال تحویل شبکه پویا به مدت ۲۵ دقیقه روز ۳۰ اسفند به روی آنتن رفت.

این ویژه برنامه به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است و دو شخصیت محوری این انیمیشن «عمو نوروز» و «عمه قزی» هستند که به شهرهای مختلف سفر می‌کنند و آداب و رسوم آن شهرها را به تصویر می‌کشند.

گزارشگری که در این شهرها گزارش تهیه می‌کند، نیز عادل فردوسی‌پور است.

این انیمیشن در ۱۵۰ دقیقه با تکنیک‌های کات اوت، دو بعدی، سه بعدی و کمیک موشن تهیه شده که ۲۵ دقیقه آن به عنوان ویژه برنامه سال تحویل از شبکه پویا پخش می‌شود.

عوامل این انیمیشن عبارتند از کارگردانان:

کیانوش عابدی، فرنوش عابدی و آریا طاهری، انیماتورها: مهران کیانی، نیما غضنفری، مهرداد حسینی، سارا سلمانی، افروز خجسته بند و ندا پیله‌ور، طراح شخصیت: رسول زرین، رنگ آمیز: مرجان فرزان بخش

سانس فوق‌العاده برای "تهران 1500"
تهیه‌کننده انیمیشن "تهران 1500" از سانس فوق‌العاده فیلم در سه پردیس سینمایی تهران، آغاز مسابقه پیامکی و ارائه عروسک‌های این فیلم خبر داد.

محمدرضا ابوالحسنی تهیه‌کننده فیلم انیمیشن "تهران 1500" با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: استقبال از این فیلم در چند روزی که از اکران آن گذشته است، خوب بوده و خوشبختانه همانگونه که پیش‌بینی می‌کردیم با تبلیغات دهان به دهان توسط مخاطبان و همچنین تبلیغات محیطی فروش خوبی را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به تبلیغات در نظر گرفته شده برای فیلم سینمایی" تهران 1500" گفت: در همه جای دنیا در کنار نمایش فیلم‌های انیمیشن محصولات جانبی یا مسابقات متنوع برای مخاطب در نظر گرفته می‌شود از همین‌رو از امروز مسابقه پیامکی فیلم "تهران 1500" آغاز شده و مشترکین ایرانسل می‌توانند با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره 1500 در این مسابقه شرکت کنند.

تهیه‌کننده فیلم انیمیشن "تهران 1500" که نخستین فیلم بلند انیمیشن تولید ایران است، افزود: برای برگزیدگان این مسابقه پیامکی 1500 میلیون ریال جایزه درنظر گرفته‌ایم. گام بعدیمان هم ارائه محصولات جانبی این فیلم سینمایی است.

ابوالحسنی اشاره کرد: شخصیت‌هایی که در فیلم "تهران 1500" خلق شده‌اند از جمله دو ربات با نام‌های ربات غیرتی و یا پیکان پرنده به زودی در قالب عروسک ارائه می‌شوند و در نظر داریم به زودی این شخصیت‌ها را در سینماهایی که این فیلم را به نمایش می‌گذارند در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.

ابوالحسنی در پایان درباره فروش این فیلم گفت: خوشبختانه از آغاز اکران با رشد صعودی فروش همراه بوده است تا جاییکه در سینماهایی چون پردیس سینما آزادی، پردیس سینما ملت، و پردیس زندگی نمایش این فیلم به سانس فوق‌العاده کشیده شده است. ضمن اینکه به منظور رفاه تفریحی مسافران نوروزی از شامگاه گذشته در سالن نمایش برج میلاد هم این فیلم اکران می‌شود.

 انیمیشن‌سازان به یک صنف نیاز دارند

یک انیمیشن‌ساز گفت: در هر شغلی یک اتحادیه وجود دارد اما در حوزه‌ی انیمیشن هیچ صنفی وجود ندارد؛ ما انیمیشن‌سازان به یک صنف نیاز داریم.

 

سعید ترخانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: انیمیشن در ایران مورد بی‌مهری قرار گرفته است و با اینکه همه اذعان می‌کنند که انیمیشن مهم است و حتی خود آقای ضرغامی، در تلویزیون عنوان می‌کند که هر انیمیشنی به ما معرفی شود آن را می‌پذیریم، اما در عمل حمایتی صورت نمی‌گیرد.

کارگردان انیمیشن‌های «خاندان پهلوی» و «سفرهای سعدی»، انیمیشن را همانند یک «بچه‌ی سر راهی» دانست و عنوان کرد: هیچکس در ایران به صورت واقعی انیمیشن را مورد توجه قرار نمی‌دهد و این مساله به انیمیشن آسیب می‌رساند.

ترخانی خاطرنشان کرد: در انیمیشن فقط یک «ان جی او» به نام «ASIFA» داریم که وابسته به «ان جی او»یی در هالیوود است، اما حمایت اجرایی ندارد و وزارت ارشاد هم آن را قبول ندارد.

وی ادامه داد: جامعه انیمیشن چند بار تصمیم گرفت که یک صنف تشکیل دهد، اما به دلیل اختلاف‌نظرها این اتفاق نیفتاد.

این انیمیشن‌ساز متذکر شد: انیمیشن‌سازی یک شغل پرسودی است و اگر مسؤولان آگاه باشند و از نظر فرهنگی و هنری در این حوزه فعالیت کنند می‌توانند سودهای معنوی به دست آورند.

وی افزود: همچنین انقلاب اسلامی ما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که می‌توان با انیمیشن آن را به گوش سراسر جهان رساند.

ترخانی به خبرنگار ایسنا گفت: انیمیشن مزیت‌های زیادی دارد از جمله اینکه بادوام است، از نظر هنری باارزش است و تاثیرگذاری طولانی‌ مدتی دارد؛ اما این اتفاقات نمی‌افتد مگر اینکه یک صنف وابسته به جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

او همچنین افزود: چرا وزارت ارشاد می‌گوید که انیمیشن متعلق به تلویزیون است و آنها باید حمایت کنند؟ چرا سینمایی‌ها انیمیشن‌سازان را بی‌سواد می‌خوانند؟ و چرا هنوز انیمیشن ما وارد رسانه‌های خانگی نشده است؟

ترخانی گفت: آنچه که دوست دارم اتفاق بیفتد این است که مسؤولان و جامعه انیمیشن بدانند که ما به یک صنف نیاز داریم؛ در همه دنیا نخبگان مدرن وارد بخش انیمیشن می‌شوند و از هر رشته کاری باید در انیمیشن حضور داشته باشند اما در ایران این طور نیست.

این انیمیشن‌ساز در پایان اعلام کرد: من به همراه چند نفر دیگر از انیمیشن‌سازان تصمیم داریم که برای بعد از سال نو برای تشکیل یک صنف اقدام کنیم.

نکته!

موقع درس خوندن پرزهای موکت هم واسه آدم جذاب می شه. دوست داری ساعت ها بشینی بهشون نگاه کنی.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٢:۳٩ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳٩٢