انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم اسفند 91

 

درخشش " آقای مهربان" در جشنواره پویانمایی

 

انیمیشن "آقای مهربان "تندیس طلایی و جایزه نقدی هشتمین جشنواره پویانمایی را در بخش دینی از آن خود کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پویا نمایی صبا انیمیشن "آقای مهربان "به کارگردانی مشترک بهنام دلداده و علی رضا گلپایگانی و به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا توانست در بخش دینی هشتمین جشنواره پویانمایی حائز رتبه اول شود.
تهیه کننده این پویانمایی گفت : داستان فیلم آقای مهربان با اشاره به داستان ضامن آهو در ارتباط با امام رضا (ع) نقل شده و همه ما به خوبی با این داستان آشنایی داریم ولی این بار این موضوع از زاویه دید دیگری مطرح می شود و تا اواسط فیلم شاید بیننده نتواند حدس بزند که این فیلم قرار است همان ماجرای ضامن آهو را روایت کند. 

تندیس طلایی هشتمین جشنواره پویانمایی به «آقای مهربان»

انیمیشن «آقای مهربان» تندیس طلایی هشتمین جشنواره پویانمایی را در بخش دینی دریافت کرد.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انیمیشن «آقای مهربان» به کارگردانی مشترک بهنام دلداده و علیرضا گلپایگانی و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در بخش دینی هشتمین جشنواره پویانمایی رتبه اول را کسب کند.

 

«بهنام دلداده»، یکی از کارگردان انیمیشن آقای مهربان در این زمینه گفت: داستان فیلم «آقای مهربان» با اشاره به داستان ضامن آهو در ارتباط با امام رضا (ع) نقل شده و همه ما به خوبی با این داستان آشنایی داریم، اما این‌بار این موضوع از زاویه دید دیگری مطرح می‌شود و تا اواسط فیلم شاید بیننده نتواند حدس بزند که این فیلم قرار است همان ماجرای ضامن آهو را روایت کند.

دلداده ادامه داد: در این فیلم حیوانات بیشه متفق‌القول هستند که آدم‌ها موجودات بسیار خطرناکی‌اند و باید تا جاییکه می‌شود از آنها دوری کرد و هر حیوانی با آدم‌ها زندگی کند، خصوصیات بد انسان‌ها را به خود خواهد گرفت. با زخمی شدن کبوتر و افتادن او به دست انسان‌ها، حیوانات دیگر او را تنها می‌گذارند و دیگر حاضر به صحبت با او نیستند، اما او اعتقاد دارد همه انسان‌ها مثل هم نیستند و در میان آن‌ها انسان‌های مهربانی هم وجود دارند و در نهایت برای آزادی چشم علی (آهوی دربند شکارچی)، دست به دامان همان آقای مهربان می‌شوند.

وی درباره ایده‌ی انیمیشن با مضمون مذهبی گفت: در حقیقت ایده اولیه این انیمیشن توسط داوود امیریان به عنوان نویسنده به صبا ارائه شده بود و صبا فیلمنامه را جهت ساخت به ما پیشنهاد کرد. داوود امیریان داستانی را که ما بارها شنیده بودیم، این‌بار به صورت کاملا جدید و از نگاه دیگری روایت کرده بود که این نگاه نو فیلمنامه را بسیار جذاب می‌کرد.

 

دلداده در رابطه با هدفش از ساخت این انیمیشن گفت: مسئولیت ما در مقابل نسل‌های بعد، بیشتر از نسل‌های قبل از خودمان است. خوراک فکری نسل ما بسیار اندک و غیر هنرمندانه به ما انتقال پیدا کرد. با وجود امکانات بسیاری که اکنون در اختیار داریم، اگر کاری از دست‌مان بربیاید و آن را به نحو احسن انجام ندهیم، به خود و نسل آینده خیانت کرده‌ایم.

"تهران 1500" را برای خودنمایی نساختم/

این انیمیشن فیلم نامه خوبی نداشت

انیمیشن "تهران 1500 " را برای خودنمایی نساختم بلکه مهمتر از آن گیشه و اکران اولین انیمیشن سینمایی بوده
است.
            به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست نقد و برسی انیمیشن "تهران 1500" با حضور بهرام عظیمی کارگردان، محمد ابوالحسنی تهیه کننده، مسعود علمداری فیلم نامه نویس، بهروز شهامت صداگذار، سعید قطبی زاده منتقد سینما  در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.در ابتدای نشست بهرام عظیمی کارگردان در خصوص ورند تولید فیلم انیمیشن "تهران 1500" گفت: به مدت 4 سال برای تولید این انیمشن فعالیت کردیم و قصد مان برای ساخت فیلم هنری نبوده است بلکه تنها می‌خواستیم فیلمی برای سینما بسازیم.
وی ادامه داد: فکر کردیم که با توجه به اینکه مام عوامل فیلم برای اولین بار انیمیشن را به صورت فیلم سینمایی می سازند و باید یکبار هم که شده آن را تجربه کنیم.عظیمی با اشاره به نبود حمایت در تولید "تهران1500 " عنوان کرد: فیلم های انیمیشن زمان طولانی را به خود اختصاص می‌دهند و "تهران
1500" در ابتدا تنها با پشتیبانی تهیه کننده آن و در پایان کار نیز با حمایت بنیاد
فارابی ساخته شد.وی افزود: برای من ساخت این انیمیشن خودنمایی
نبوده بلکه با هدف گیشه و اکران در سینماها ساخته شده است و امیدوارم در زمان نمایش عمومی با فروش خوبی روبرو شود.
عظیمی در ادامه در خصوص سبک رئال انیمیشن اظهار داشت: انیمیشن سبک های گوناگونی دارد و دلیل اینکه من به صورت فانتزی این انیمیشن را نساختم علاقمند به همذات پنداری با زندگی مردم بوده است.وی ادامه داد: از 8 بازیگر تئاتر نیز برای بازی بهره بردیم و هدفم در این کار ساخت فیلمی درجه 1 بوده است و با وجودکامپیوترهای قدیمی و از کار افتاده بتوانیم فیلمی قابل تحسین برای مردم بسازیم.
کارگردان "تهران 1500" با اشاره به علاقه شدیدی به فیلم "شعله" تاکید کرد: از روز اول تولید "تهران 1500" را برای مردم و نه برای هنرمندان ساختیم که جوابی از آن ها دریافت کنیم و با توجه به اینکه آگاهی نسبت به سلایق مردم دارم آنها نیز همچون من عشق به فیلم "شعله "دارند.عظیمی خاطرنشان کرد:‌"تهران 1500" فیلم نامه خوبی نیست و دنبال فیلم نامه سطح بالا نیز نبودیم بلکه به دنبال داستانی معمولی و نزدیک به واقعیت بودیم.
در ادامه مسعود علمداری نویسنده "تهران 1500" عنوان کرد: تجربه ساخت انیمیشن را داشتم اما به صورت فیلم سینمایی با توجه به تجربه اول نباید توقع آنچنانی داشت.وی ادامه داد: طرح انیمیشن از طریق پرداخت به چند مضمون از جمله توجه به نوستالژی از طریق نمایش سیاه بازی، عشق و تکنولوژی به صورت داستانی شکل گرفت تا با داستانی ساده مردم را خوشحال کنیم.
در ادامه بهروز شهامت، صداگذار "تهران 1500" در خصوص روند صداگذاری عنوان کرد: اولین باری بود که فیلم بلند انیمیشن را صداگذاری می کردم و صداگذاری بر روی ربات ها و تصور سال 1500 کار را دشوار می کرد.
محمد ابوالحسنی تهیه کننده "تهران 1500" عنوان کرد: هدف از 4 سال انرژی و تلاش به همراه 250 نفر عوامل برایساخت این انیمیشن جذب
مخاطب عام به سینما ها بوده است و به استقبال از "تهران 1500" در اکران نوروزی خوش بین هستم.
در پایان سعید قطبی زاده منتقد سینما در خصوص "تهران 1500" عنوان کرد: توقع ساخت "ارباب حلقه ها" و یا "شرک" را نداشتم اما براساس شنیده ها انتظار بیشتری از عظیمی داشتم./ی
بهرام عظیمی:˝تهران 1500˝ نفروشد دیگر انیمیشن نمی‌سازم
بهرام عظیمی درباره روند آماده سازی فیلمش برای اکران نوروزی گفت: مقدمات اکران نوروزی آماده شده است و میثم مولایی تیزر تبلیغاتی انمیشن "تهران 1500" را ساخته است.

به گزارش نیک نیوز بهرام عظیمیدر گفت و گو با خبرگزاری هنر ایران، درباره اکران فیلمش در مقابل چهارفیلم سینمایی گفت: برتری "تهران1500" نسبت به فیلم های دیگری که در نوروزاکران می شود دارد این است که این انمیشن یک کار نو است و همین نو بودن وبکربودن سوژه فیلم باعث می شود که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

نخستینکارگردان انمیشن ایران اضافه کرد: تهران 1500نخستین انیمیشنی است که درسطح وسیع اکران می شود و این اتفاق خوشایندی برای سینمای ایران است.

عظیمیدرخصوص استقبال مخاطبین از فیلم و فروش آن در اکران نوروزی گفت: فیلم بهدلیل حضور بازیگران شناخته شده در سینمای ایران می تواند مخاطبان زیادی رابه سالن ها بکشاند.اگر فروش قابل قبولی نداشته باشد من دیگر انیمیشننخواهم ساخت و هیچ تهیه کننده ای حاضر با همکاری با من نخواهد شد.

تهران1500 در سی امین جشنواره بین الملی فیلم فجر به روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان مواجه شد

 
 
معاون سیما درباره تولید انیمیشن‌های ایرانی و حمایت سیما از آن‌ها گفت: هر بخشی چه خصوصی و چه دولتی انیمیشن تولید کنند؛ از آن‌ها خریداری می کنیم و در این حوزه سقف بودجه نداریم.
به گزارش نیک نیوز، حوزه انیمیشن دچار ضعف جدیست و تقریباً می‌توان به این موضوع صحه گذاشت که انیمیشن در کشور ما از توجه به دور مانده. این موضوع سبب می شود تا انیمیشن های خارجی بازار و همه‌تر از آن تلوزیون را قبضه کنند. این موضوع فرهنگ بیگانه را به راحتی به حساس ترین قشر جامعه یعنی کودکان سوق خواهد داد و در نتیجه آن‌ها از تربیت مورد نظر ما برخوردار نخواهند شد. میزان حساسیت این موضوع در کنار بی توجهی و غفلت مسولان از تولید انیمیشن‌های متناسب با نیاز مخاطب کودک سبب شد تا این نیاز را با دارابی معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران، مطرح کنیم.
 
علی دارابی معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این موضوع گفت: ضعف در حوزه انیمیشن را می‌پذیریم. معتقدیم که در این راه تا کنون کوتاهی شده و باید به چنین حوزه حساسی توجه بیشتری شود. 
 
وی ادامه داد: ما در تدارکیم تا برای این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد و نیز شبکه‌ای با نام شبکه پویا برای مخاطبان کودک راه اندازی شود.
 
این مقام مسوول  درباره محدودیت تولیدات در حوزه انیمیشن گفت: بخش غالب انیمیشن‌ها متعلق به کشورهای خارجیست و با محدودیت تولیدات در حوزه داخلی روبرو هستیم. ما باید تولیدات داخلی را در این حوزه گسترش دهیم.
 
معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این موضوع که تولیدات انیمیشن داخلی از کیفیت نامناسب که ناشی از ضعف تخصص و تکنیک است؛ گفت: البته ممکن است برخی از این آثار ضعیف باشد، و یا آنقدر گل‌درشت، که به چشم آید. این موضوع را باید مورد توجه قرار دهیم. اما سوالی که در حوزه انیمیشن بر ما وارد است؛ در واقع یکی از ایرادهایی‌ست که بر ما وارد است. در واقع این یکی از مشکلاتی‌ست که ما در مورد آن هدف‌گذاری کرده‌ایم.
 
دارابی در مورد انیمیشن‌های دینی و انتخاب موضوعات دینی به عنوان تنها قطب موضوعی تولیدات داخلی انیمیشن گفت: ما دغدغه انیمیشن‌های دینی را داریم وو در واقع تلاش می‌کنیم تا قطب انیمیشن‌های دینی در دنیا باشیم. کسی در دنیا دغدغه انیمیشن دینی را ندارد. از این جهت ما تولید انیمیشن های دینی را به عنوان یک سیاست جدی دنبال می کنیم.
 
وی افزود: اکنون بحث انیمیشن در حوزه تلوزیون چه در استان‌ها و چه در شهرستان‌ها به شکلی‌ست که از لحاظ بودجه و اعتبار سقفی ندارد. بدین معنا که هنرمندان هر چقدر بتواند در حوزه انیمیشن اثر تولید کنند؛ ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم و آثارشان را می‌خریم.
 
دارابی همچنین به این نکته اشاره کرد: اکنون حوزه هنری؛ کانون و بخش خصوصی در این زمینه فعال هستند و آن‌چه در شبکه پویا نمایش داده می‌شود از تولیدات بخش خصوصی‌ست. امیدوارم که حمایت جدی رسانه از تولیدات انیمیشن سبب شود تا در این حوزه عزم جدی صورت گیرد. چراکه ما در این حوزه عزم جدی داریم و امیدواریم اتفاقی در حوزه انیمیشن بیافتد!
 
ارتباط با جهان انیمیشن، عامل رشد آن می‌شود
                                        
100-490.jpg

مدیر گروه سه‌بعدی عروسکی مرکز پویانمایی صبا گفت: ارتباط با جهان انیمیشن است که می‌تواند انیمیشن را رشد دهد.

 

حسین مرادی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: انیمیشن ایران باید با انیمیشن دنیا ارتباط داشته باشد و اگر این ارتباط قطع باشد، هم از نظر آموزشی و هم از نظر تکنیکی محدود می‌شود.

 

وی افزود: ارتباط با جهان انیمیشن، ساخت انیمیشن‌های خوب، فرستادن آن‌ها به جشنواره‌های مختلف، بازخورد آن‌ها و کلاس‌های آموزشی در این زمینه می‌تواند موجب رشد انیمیشن شود.

 

مدیر گروه سه‌بعدی عروسکی صبا گفت: انیمیشن عروسکی با نصرت کریمی وارد ایران شد و او به همراه ابوالفضل رازانی و عبدالله علی مرادی در خارج از کشور آموزش دیده‌اند. اگر این افراد نبودند، حوزه‌ای به نام انیمیشن عروسکی در ایران وجود نداشت. اینگونه تعامل‌ها باعث شده است که ما شاهد یک رشد باشیم.

 

مرادی‌زاده خاطرنشان کرد: در ایران تکنیک تک‌فرم عروسکی محدود است و ما تلاش کردیم تولید انیمیشن‌های کوتاه در صبا را رشد دهیم تا افراد بیشتری وارد این حیطه شوند و یاد بگیرند تا بعد از مدتی شاهد رشد این تکنیک در ایران باشیم.

 

او تفاوت تکنیک‌ها را در ساخت یک برنامه دانست و بیان کرد: ما در تکنیک تک‌فرم عروسکی با عروسک سر و کار داریم که در واقع آن‌ها کاراکترهایی هستند که انیماتورها به آن‌ها جان می‌دهند. ما یک داستان را روایت می‌کنیم،‌ حتی دوربین و نورپردازی هم داریم. به همین دلیل این نوع تکنیک نزدیکی‌اش به سینما بیشتر است.

 

مرادی‌زاده ادامه داد: کادربندی، دکوپاژ و میزانسن‌هایی را که در سینما داریم، در تکنیک سه‌بعدی عروسکی هم داریم و در عین حال چند نفر گروهی با هم فعالیت می‌کنند، در حالی که در کارهای دوبعدی اینگونه نیست.

 

مدیر گروه سه‌بعدی عروسکی صبا ضمن بیان اینکه در این نوع تکنیک عروسک‌ها با مفصل ساخته می‌شوند و فرم به فرم حرکت داده می‌شوند که با عروسک‌های تئاتری هم متفاوت‌اند گفت: در حال حاضر انیمیشن‌های «بازی کنیم بخندیم» به کارگردانی ابوالفضل رازانی، «سری پنجم خانه ما» و «موزه» بهروز یغماییان از جمله کارهایی هستند که با این نوع تکنیک ساخته می‌شوند.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱:٢٥ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩۱