انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران 1391

جشنواره پویانمایی تهران

اختتامیه جشنواره پویا نمایی و اهدای جوایز برگزیدگان

برگزیدگان بخش‌های مختلف مسابقه ایران هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شناخته شدند.

فیلم بلند " آقای مهربان "  به کارگردانی علیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده  و از محصولات مرکز فرهنگی صبا موفق به دریافت بهترین فیلم در بخش فیلمهای دینی  هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران گردید.

به گزارش مهر، مسابقه ایران این جشنواره شامل آثار پویانمایی، دینی، انقلاب اسلامی و دانشجویی بود که جوایز آن شامگاه روز 17 اسفند 1391 با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد. در این مراسم محمدرضاکریمی‌صارمی دبیر جشنواره جایزه ویژه خود را شامل تندیس طلایی و مبلغ 35 میلیون ریال به پاس نیم قرن تلاش صادقانه و ماندگار در عرصه‌ پویانمایی، با کمال افتخار و تواضع به وجیه‌ا... فردمقدم تقدیم کرد.

 

جوایز بخش مسابقه ایران

 

هیات داوران بخش مسابقه ایران تندیس طلایی و جایزه نقدی 35 میلیون ریالی خود را به شیوا صادق اسدی کارگردان فیلم بچه گربه اهدا کرد. این فیلم تهیه شده توسط کانون یک جایزه دیگر از بخش بین‌الملل به دست آورد.

 

هیأت داوران همچنین تندیس طلایی و جایزه نقدی 35 میلیون ریالی خود را برای بهترین فیلم با موضوع حمایت از کار و سرمایه ایرانی به محمود سلطان‌پور برای فیلم رویای من تقدیم کرد. همچنین تندیس طلایی به همراه 35 میلیون ریال جایزه ‌نقدی برای بهترین فیلم با موضوع تولید ملی به سعادت رحیم‌زاده برای فیلم کودکان دشت اهدا شد. در بخش بهترین اثر بلند، هیأت داوران ضمن تقدیر از کارگردانان فیلم آقای مهربان و زکریای رازی علی‌رضا گلپایگانی و بهنام دلداده و  فرشاد شفیعی، تندیس طلایی و جایزه نقدی 35 میلیون ریالی جشنواره را به محمد ابوالحسنی و عبدالحسین ابوالحسنی برای تهیه کنندگی فیلم بلند تهران 1500 تقدیم کرد.

 

تندیس طلایی به همراه 25 میلیون ریال‌ جایزه نقدی برای بهترین صداگذاری نیز به چنگیز صیاد برای فیلم بچه گربه تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد. تندیس طلایی برای بهترین موسیقی نیز به همراه جایزه نقدی 25 میلیون ریالی به پژمان خلیلی برای فیلم‌های بچه گربه و زنی زیر یخ ها آواز می خواند تقدیم شد. در بخش بهترین فضاسازی، هیأت داوران ضمن تقدیر از کارگردانان فیلم دیو دیگ به سر اصغر صفار و بابک ‌سبحانی،‌ تندیس طلایی و جایزه نقدی 25 میلیون ریالی‌ را به معین صمدی برای فیلم آواز شب و راز آن درخت هر دو از تولیدات کانون اهدا کرد.
اختتامیه جشنواره پویا نمایی و اهدای جوایز برگزیدگان
 
تندیس طلایی به همراه جایزه نقدی 30 میلیون ریالی بهترین پویانما (انیماتور) به حامد اکرمی برای فیلم کرماندو تعلق گرفت.

 hamidreza dastjerdi-25-5.jpg

مونا شاهی  و جایزه  برای خط قرمز

همچنین تندیس طلایی به همراه 25 میلیون ریال وجه نقد برای بهترین فیلم‌نامه به مونا عبداله شاهی برای فیلم خط قرمز تقدیم شد.
اختتامیه جشنواره پویا نمایی و اهدای جوایز برگزیدگان
مهدی آقاجانی برای فیلم اینسان
 
هیأت داوران تندیس نقره‌ای بهترین فیلم تجربی به همراه 25 میلیون ریال وجه نقد را به مهدی آقاجانی برای فیلم «اینسان» اهدا کرد. در همین حال تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغی همراه جایزه‌ای 20 میلیون ریالی ‌به طور مشترک به بابک و بهنود نکویی برای فیلم تیزر تبلیغاتی‌ پاکت ‌پلاستیکی پیلگون تعلق گرفت. در بخش بهترین اثر تلویزیونی هیأت داوران ضمن تقدیر از فیلم ماجراهای میرزا بلد،‌ تندیس طلایی همراه با 30 میلیون ریال ‌وجه نقد را به خاطر نورپردازی لطیف و شاعرانه و نگاه تصویرگرانه به ادبیات کودک و تلفیق ظریف مهارت دو بعدی و سه بعدی به صورت مشترک به علی حسینخان و مرتضی احمدوند برای فیلم این هم پول ماهی تقدیم کرد. تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان به همراه 35 میلیون ریال وجه نقد ‌به دلیل استفاده از تکنیک کلاسیک پویانمایی در خدمت ادبیات عامیانه نیز به صادق جوادی برای فیلم کچل کفتر باز از تولیدات کانون اهدا شد.

 

در همین حال تندیس طلایی فیلم اول نیز به همراه 35 میلیون ریال وجه نقد به علیرضا هاشم‌پور برای فیلم آلزایمر تعلق گرفت

 
سارا طبیب زاده
و تندیس نقره‌ای این بخش را سارا طبیب‌زاده کارگردان فیلم خانم گل میخکی به همراه 25 میلیون ریال از آن خود کرد.

 

هیأت داوران همچنین تندیس برنزی و 20 میلیون ریال‌ وجه نقد را برای فیلم بخش زایمان به بهنام دلداده تقدیم کرد.

 

اولین تا سومین دیپلم افتخار جشنواره توسط هیأت داوران، به همراه 10 میلیون ریال وجه نقد به بهروز شهامت برای صداگذاری فیلم‌های اینسان، توکا در قفس و ماسوله، مهناز یزدانی برای فیلم‌نامه مرد، بت،‌ گربه و مهدی علی‌بیگی به خاطر انیمیت شایسته و پرتحرک فیلم لینا لوک اهدا شد.

 

همچنین دیپلم افتخار بخش کودک و نوجوان و 10 میلیون ریال وجه نقد به فاطمه جعفری برای فیلم حکایت کلاه غیبی به خاطر نگاهی نو به شیوه سنتی پویانمایی عروسکی وآخرین دیپلم افتخار هیأت داوران به همراه 10 میلیون ریال به طور مشترک به فاطمه خادمی و حمید حسنی برای طراحی شخصیت زاغی،‌ در فیلم زاغی تعلق گرفت.

 

دو فیلم، برگزیده بخش دینی و آثار ارزشمند انقلاب اسلامی

 

علیرضا گلژایگانی و جایزه بهترین اثر دینی جشنواره هشتم

 
داروان دو بخش دینی و آثار ارزشمند انقلاب اسلامی (معناگرا) تندیس طلایی جشنواره را به همراه جایزه نقدی 35 میلیون ریالی در بخش دینی به سیدعلی‌رضا گلپایگانی و بهنام دلداده برای فیلم بلند آقای مهربان اختصاص داد و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال را به فیلم آنها زنده‌اند به کارگردانی محمد لطفعلی در بخش انقلاب اسلامی اهدا کرد.

 

برگزیدگان بخش دانشجویی

 

هیأت داوران بخش دانشجویی، 3 تندیس طلایی به همراه جایزه نقدی 25 میلیون ریالی را به ترتیب به حمیدرضا بیات کارگردان فیلم ببین من چه خوب میگم برای بهترین کارگردانی، هاجر مهرانی برای فیلم‌نامه فیلم نمکی و الهه بهین کارگردان داستان یک سنگ برای بهترین انیماتور اهدا کرد.

 

هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شامگاه 17 اسفند به کار خود پایان داد.

 

اختتامیه هشتمین جشنواره پویانمایی تهران

hamidreza dastjerdi-1-5.jpg

حضور گسترده هنرمندان و علاقمندان به انیمیشن ایران

هادی یقین لو ( معونت سینمایی کانون ) - علیرضا گلپایگانی- ابوالفضل رازانی

دیدار مدیران صبا و استاد توکلیان از غرفه موسسه حرکت کلیدی

 

طهوری- اکرمی - توکلی

پگاه ایزدیان و پوستر منی که من نیستم!

گلرخ الوان و جهنم دره

 

غرفه صبا و دوستان خوب روابط عمومی

بهرام عظیمی و مصاحبه

hamidreza dastjerdi-5-12.jpg

 

دیدار مهبد بذرافشان از غرفه موسسه حرکت کلیدی

 

 

 

فارغ التحصیلان و دانشجویان انیمیشن دانشگاههنر در جشنواره هشتم

 مریم کشکولی نیا ففتیما یثربی و عباس دبیر دانش در میان دانشجویان انیمیشن

 

 

 

 

 ...و صادقی راد که زحمت همه این عکسهای زیبا مرهون همت و زحمت و ذوق و سلیقه اوست.

 

پایان جشنواره بین‌المللی پویانمایی

با اهدای 30 جایزه و تندیس به برگزیدگان

 

هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اهدای جوایز برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، با برگزاری این مراسم در ساعت 18:45 پنج‌شنبه 17 اسفند هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به پایان خود می‌رسد.

 

این جشنواره که با هدف فراهم سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها با گردآوری و عرضه هدف‌مند آثار در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز برگزار شد و در مراسم پایانی آن اسامی برگزیدگان دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، اعلام و 30 جایزه و در نهایت 8 دیپلم افتخار به آن‌ها اهدا می‌شود.

در بخش مسابقه ایران، تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی به فیلم‌های اول تا سوم، تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع‌های دینی، تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان، تندیس طلایی به بهترین کارگردانی، فیلمنامه و بهترین انیماتور در بخش دانشجویی، تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی، تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغی، تندیس نقره‌ای به بهترین فیلم تجربی، تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه، تندیس طلایی به بهترین پویانما (انیماتور)، تندیس طلایی به بهترین فضاسازی، تندیس طلایی به بهترین موسیقی، تندیس طلایی به بهترین صداگذاری، تندیس طلایی به بهترین اثر بلند، جایزه ویژه هیات داوران، تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع تولید ملی و تندیس طلایی به بهترین فیلم با حمایت از کار و سرمایه ایرانی تعلق خواهد گرفت.

همچنین در این بخش هیات داوران حداکثر پنج دیپلم افتخار نیز به آثار یا عوامل سازنده اهدا می‌کنند.

در بخش مسابقه بین‌الملل نیزتندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی به فیلم‌های اول تا سوم، تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان، تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی، تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی، تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغی اهدا می‌شود.

همچنین تندیس طلایی به بهترین اثر بلند، جایزه ویژه هیات داوران و جایزه ویژه دبیر جشنواره نیز به برگزیدگان این بخش اهدا خواهد شد.

هیات داوران علاوه بر این فهرست در نهایت سه دیپلم افتخار نیز به آثار یا عوامل سازنده اهدا می‌کند.

این مراسم در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

در همین حال در روز پایانی جشنواره و بر اساس برنامه نمایش روزانه جشنواره در روز 17 اسفند در سینماهای کانون و فلسطین بخش‌های چشم‌انداز3 (مروری بر آثار شوازگبل و لشیف) ساعت 9، مسابقه بین‌الملل 10 ساعت 11، نمایش ویژه 6(مدرسه شار) ساعت 14، چشم‌انداز 4 (آسیفای بلغارستان) نمایش داده می‌شود.

در سالن غدیر نیز سینمای ایران3 (زکریای رازی) ساعت9، نمایش ویژه 5 (تک فریم‌های زنانه) ساعت 11، نمایش ویژه 6 (مدرسه شار) ساعت 14 و مسابق بین‌الملل 10 ساعت 16 به نمایش در‌می‌آید.

 عکسها:

 

آسیب شناسی انیمیشن ایران

 

به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در ابتدای این نشست که در روز دوم جشنواره انجام شد محمدرضا کریمی‌صارمی دبیرهشتمین جشنواره پویانمایی درخصوص تولیدات انیمیشن گفت:فضای مناسبی برای انیمیشن وجود ندارد و بسیاری از دفاتر انیمیشن جمع شده‌اند. وضعیت مؤسساتی مانند صبا با 26 میلیارد سرمایه، حوزه هنری، شبکه‌های استانی و شرکت‌ها نگران کننده است، چون در حال حاضر سازمان‌های غیرمرتبط روی انیمیشن ما سرمایه‌گذاری می‌کنند و این در کیفیت انیمیشن تأثیر منفی میگذارد.
کریمی‌صارمی افزود: وقتی سازمان‌های دولتی بدون داشتن پشتوانه غنی فنی وارد حوزه تولید انیمیشن می‌شوند و می‌خواهند مفاهیم ارزشی را منتقل کنند، ممکن است این مفاهیم به دلیل پایین بودن تکنیک ساخت دچار لطمه شود. سال گذشته 4 میلیارد صرف انیمیشن شد که اگر با این هزینه 10 فیلم کوتاه 6 دقیقه‌ای با همان مفاهیم تولید می‌کردیم، الان می‌توانستیم سینما را بهتر تحمل کنیم. جامعه انیمشین یکی از سالم‌ترین جامعه‌های هنری ماست و اجازه ندادیم جریان‌های خاص به ما لطمه بزند.
علیرضا گلپایگانی استاد دانشگاه در ادامه نشست درباره روند تولید انیمیشن گفت: دفاتر انیمیشن ما وضعیت خوبی ندارند و در این زمینه مشکلات تحریم‌ها، سیاست‌های مدیران وقت و کمبود بودجه شرایط را دشوارتر می‌کند.
این استاد دانشگاه درباره انیمیشن«آقای مهربان» عنوان کرد: این انیمیشن برای تلویزیون بود، اما مبالغ ساخت آن خیلی کمتر از بودجه تلویزیونی ماست و دیدن یک فیلم بلند 75 دقیقه‌ای تحمل می‌خواهد، اما بازخوردها برای ما امیدبخش بود.
وی با ابراز نگرانی از برخورد نادرست برخی از مدیران فرهنگی با انیمیشن افزود: برخی از مدیران به نظرشان انیمیشن جدی نیست، در صورتی که انیمیشن می‌تواند باعث درآمدزایی جایگاه‌هایی که تاکنون به دست آورده، شود. تلویزیون نیازی به انیمیشن و صادرات هنری ندارد. مدیران هیچ‌گاه به انیمیشن با انگیزه بازگشت اقتصادی نگاه نمی‌کردند، ولی الان چون بودجه مهم است، این انگیزه زنده شده است، اما اگر تحریم برداشته شود، شرایط باز می‌گردد.
در ادامه نشست ابوالفضل رازانی مدرس،تولیدکننده و کارگردان انیمیشن گفت:مدیریت انیمیشن ایران صد در صد دولتی است و این مدیریت است که باید تصمیم بگیرد بودجه‌ها کجا برود، همین باعث ورشکستگی من در یک مقطع طولانی بود. من بعد از 43 سال استودیوداری می‌خواهم کارگاهم را تعطیل کنم. 
وی افزود: اگر تولیدکنندگان به این نتیجه برسند که انیمیشن یک کار جمعی است و به طور انفرادی نمی‌شود در آن کار کرد، بسیاری از معضلات حل خواهد شد. ما باید خودمان را به عنوان یک سازمان تعیین کننده بپذیریم تا دیگران هم باورمان کنند.
رازانی در ادامه پیشنهاد تشکیل یک تعاونی را مطرح کرد و توضیح داد: اگر یک تعاونی برای تولیدکنندگان انیمیشن داشته باشیم که همه در آن جمع شوند، سفارش‌دهنده هم با نیرویی قابل اطمینان و قوی مواجه می‌شود و در برابر خود تشکیلات مستحکمی می‌بیند. با ایجاد تعاونی هزینه‌های تولید انیماتورها پایین می‌آید و اگر مبنای کار، سینمای بومی ایرانی باشد، به نتیجه خوبی می رسیم.
هادی یقین‌لو سرپرست امور سینمایی کانون در پاسخ به اینکه کانون چه ارتباطی با بدنه صنعتی انیمیشن دارد، گفت: کانون هیچ مسولیتی در زمینه انیمیشن نداشته و بیشتر به دنبال شاخص‌های کیفی و هنرمندان پرتلاش بوده است. آن‌ها با سرمایه‌گذاری طولانی برای خودشان ضرر ایجاد می‌کنند. درِ کانون برای هم‌کاری همه با پویانمایی باز است. از یک طرف بودجه ما محدود و کانون بیشتر از 20 فیلم نمی‌تواند بسازد و از طرف دیگر تعداد افرادی که کانون، سطح کیفی کارشان را افزایش دهد نیز کم است.
یقین‌لو ادامه داد: عجله به جان انیمیشن افتاده است. تولیدکنندگان، هنرمندان پویانما و طراحان برای تولید انیمیشن عجله دارند. انیماتورهای جهانی نیز صنفی برای وصول مطالبات خود ندارند و فردگرایی و بی برنامگی در حوزه صنفی باعث پراکندگی انیماتورها می‌شود.
وی تأکید کرد: غیر از عجله و شتاب، نبود فرآیند تفکر قبل از تشکیل یک اثر یکی دیگر از عوامل کاهش کیفیت تولیدات تلویزیونی است. متأسفانه هیچ کس حاضر نیست برای تفکر و یا ایده انیماتور پول بپردازد و آن را بهبود ببخشد.
علیرضا گلپایگانی ضمن اشاره به این‌که باید در شرایط فعلی وارد بازارهای جهانی شویم، گفت: بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست و بخش دولتی هم می‌خواهد انیمت‌هایی بسازیم که آن‌ها سفارش داده باشند و فیلمنامه بر اساس علاقه به سبکی که دارند شکل بگیرد. ما فراموش کردیم که انیمیشن سینما و فیلم است و فقط یک پس زمینه و طراحی خوب نیست، چون انیماتورها با فیلم‌نامه‌نویسی آشنا نیستند و فیلم‌نامه‌نویس باید قصه‌گو و با فیلم‌سازی آشنا باشد.
محمد برومند فیلم‌نامه‌نویس در تأیید صحبت‌های گلپایگانی تشریح کرد: ما بیشتر باید به سمت فیلم‌های صنعتی برویم نه جشنواره‌ای. فرم انیمیشن دنیا حداقل 110 قسمتی است و شاید 2 یا 3 مورد انیمیشن درایران 110 قسمتی باشد. اکثر تهیه کنندگان انیمیشن ما دولتی هستند و وقتی تلویزیون نتواند پول بدهد، تهیه کنندگان ورشکست می‌شوند. باید دیدگاه خود را از حالت دولتی خارج کنیم و با امضای قراردادها هویت فکری خود را نابود نکنیم.
وی افزود: ما در دانشگاه ها جایی برای بازاریابی انیمیشن نداریم؛ بنابراین بازارهای جهانی نمی‌توانند انیمیشن ما را بشناسند و ما نیز نمی‌توانیم انیمیشن خود را صادر کنیم. دوم اینکه باید به تخصص‌های خود احترام بگذاریم و به حوزه انیمیشن تخصصی‌تر نگاه کنیم.
رضا احمدیاری یکی دیگر از تولیدکنندگان انیمیشن نیز در پایان یک پیشنهاد را مطرح کرد و گفت: بهتر است که آثار، کارها و کارگردان‌ها را درجه‌بندی کنیم و یک شورای تخصصی در زمینه‌های مختلف جمع کنیم تا بار هنری آن بر دوش این هیات باشد. در این محیط آماتور نمی‌تواند توقع یک حقوق بالاتر را داشته باشد. وقتی گروه تولیدمان را درجه‌بندی کنیم، می‌توانیم سطوح بالاتر را برای صادرات انیمیشن به خارج بفرستیم./

راه اندازی سایت حرکت کلیدی

همزمان با شروع جشنواره هشتم پویانمایی سایت شرکت تخصصی تولید انیمیشن حرکت کلیدی راه اندازی شد.

www.harekatekelidi.com

تحویل سال «نو» انیمیشن ایران

 

هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، به دو سال چشم انتظاری علاقه‌مندان عرصه پویانمایی پایان می‌دهد و از صبح روز 13 اسفند کار خود را هم‌زمان در تهران و 5 استان کشور آغاز می‌کند.

جشنواره پویانمایی تهران، در حالی برپا شد که امسال با مشکلات خاصی دست به گریبان بود، از جمله تحریم‌های تحمیل شده بر ایران که با تلاش مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر جشنواره این تحریم‌ها بی‌اثر و سیل صدها اثر از کشورهای مختلف دنیا به سمت دبیرخانه جشنواره سرازیر شد. تعداد آثار ارسالی به قدری زیاد بود که هیأت انتخاب به ناچار با توجه به مقررات و امکانات موجود، تنها توانست بخشی از آن‌ها را در بخش مسابقه بین‌الملل شرکت دهد. آن‌چه مهم است، برگزاری جشنواره هشتم با وجود تمام مشکلات با تدبیر مسوولان و دست اندرکاران آن است.

جشنواره امسال همزمان در تهران و در بخش مسابقه ایران، بین‌الملل، دانشجویی، دینی، ایران، معناگرا، همچنین بخش‌های غیر رقابتی، نمایش ویژه و چشم‌انداز آثار خود را به نمایش می‌گذارد.

همچنین در 31 استان کشور هم‌زمان با برپایی جشنواره، هفته‌های فیلم برای کودکان و نوجوانان و کارگاه‌های آموزشی برای مربیان برگزار می‌شود.

در جشنواره هشتم سه نشست تخصصی برگزار می‌شود. همچنین جلسات نقد و بررسی نیز برپا خواهد شد تا آثار مسابقه ایران طی 4 جلسه مورد نقد قرار بگیرند.

بزرگداشت زنده یاد اسفندیار احمدیه پدر انیمیشن ایران، از برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود. امسال سومین بازار ملی جشنواره نیز برپا خواهد شد تا علاوه بر تعامل بین فیلمسازان و شرکت‌های تولیدکننده پویانمایی، هنرمندان با آخرین دست‌آوردها و فن‌آوری‌های روز دنیا در زمینه پویانمایی آشنا شوند.

سینماهای کانون، فلسطین و سالن‌های شهید بهنام و غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون، میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود تا آثار مورد علاقه خود را به تماشا بنشینند.

به علت تعداد زیاد فیلم‌ها و کمبود وقت برای نمایش آن‌ها، امسال نیز مانند چند دوره قبل جشنواره مراسم افتتاحیه برگزار نخواهد شد و سالن‌های نمایش دهنده از ساعت 9 صبح پذیرای علاقه‌مندان خواهند بود.

آغاز هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بی تردید حکم تحویل سال «نو» انیمیشن ایران را دارد و هنرمندان و علاقه‌مندان این عرصه با اشتیاق به استقبال آن رفته و می‌روند.

منبع: سایت جشنواره پویانمایی

جشنواره پویانمایی اعتبار انیمیشن ایران

علیرضا گلپایگانی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان با سابقه عرصه پویانمایی است. وی در طول 8 دوره جشنواره پویانمایی تهران حضور موثر داشته است، چه به عنوان داور و چه به عنوان کارگردان. با توجه به سابقه طولانی او در زمینه پویانمایی و حضور درجشنواره، گفت‌و‌گویی با وی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

نسل جدید فعالان عرصه انیمیشن ایران چه تفاوتی با نسل قدیم دارند؟

- به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه، طبیعتاً با نسل جدید انیمیشن در یک محیط آکادمیک آشنا هستم. به هر حال فضای دانشگاه جایی است که جوانان جدی‌تر و علمی‌تر انیمیشن را دنبال می‌کنند. جالب است که دوره قبل حدود 40 درصد از جوایز را دانش‌آموخته‌های رشته انیمیشن دریافت کردند. یعنی هم کسانی که در حال درس خواندن بودند و هم فارغ‌التحصیلان این رشته. البته من این نگاه را خیلی وسیع نمی‌بینیم، چون نسل گذشته در شرایطی انیمیشن تولید می‌کردند که زمینه فعالیت خیلی سخت بوده و تعداد آدم‌هایی که در این زمینه جدی کار می‌کردند تعدادشان زیاد نبود‌، حتی آموزشی هم به آن‌ها داده نمی‌شد، در واقع خودآموز بودند. این استادان به وسیله سعی و آزمون و خطا خودشان فرا می‌گرفتند و طبیعتاً کار دشواری داشتند. عشق و علاقه بسیار زیادی برای این کار صرف می‌کردند، البته عدم کثرت‌شان هم برای این بود که کار سختی بوده و تعداد آدم‌های کمتری وارد این حیطه می‌شدند.

آن‌ها از زمانی که در کانون پرورش فکری فعالیت می‌کردند، چه در دوران قبل از انقلاب و حتی بعد جنگ، دارای جایگاه خوبی هستند. نگرش‌شان با توجه به زمانی که این کار را انجام می‌دادند بسیار تحسین‌بر‌انگیز و ارزشمند است. یک اتفاقی در عرصه انیمیشن ایران افتاد و آن اینکه خونِ جوان و نگرش امروزی‌تر وارد کار شد. وسایل ارتباط جمعی خیلی کمک کردند که ما خیلی سریع‌تر از گذشته با تولیدات انیمیشن در دنیا آشنا شویم. الان به راحتی افراد می‌توانند جدیدترین تولیدات را ببینند و اطلاعات به دست بیاورند. فن‌آوری هم که خیلی رشد کرده و جوان‌ها خیلی سریع‌تر جذب این فن‌آوری می‌شوند. چون نرم‌افزارها را زودتر یاد می‌گیرند، سرعت یادگیری‌ و انرژی‌شان بالاتر است و این مختص عرصه انیمیشن نیست و در عرصه‌های دیگر هم این قضیه صدق می‌کند.

نسل جوان زودتر دارد به مباحث می‌پردازد و بزرگ‌تر از سن خودش می‌تواند نگاه می‌کند. انیمیشنی دیدم از یک جوان 16 ساله که دیدگاهش خیلی جهان شمول بود و مشکلات خیلی وسیع‌ و گسترده‌تری را در رابطه با زندگی و مرگ می‌دید.

فکر می‌‌کنم خیلی زود دارند وارد این مباحث می‌شوند. شاید این هم همان سرعتی است که در انتقال مفاهیم داریم به دست می‌آوریم فرزندان ما مباحث و مدارج را زودتر طی می‌کنند. به نظرم بهتر است همه چیز در جای خودش اتفاق بیفتد. هیچ‌چیزی سریع‌تر از زمان خودش نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. در کل، نگاه فیلم‌سازان جوان بین‌المللی‌تر شده و به نسبت رقابتی به سطح جهانی رسیده.

یک نکته مهم در تفاوت انیمیشن‌های نسل قبل و نسل جدید هم، پختگی مفاهیم هستند. جوانان بیشتر به فرم توجه دارند و علاقه نشان می‌دهند، فوق‌العاده هم در این زمینه رشد کرده‌اند، اما در باب عمق مباحث و محتوای یک اثر، فکر می‌کنم آن‌قدری که روی تکنیک کار می‌شود، روی محتوا کار نمی‌شود، البته این یک معضل جهانی است و مختص انیمیشن ایران نیست.

بچه‌ها درگیر فرم و ظاهر قضیه می‌شوند و جذابیت‌های بصری برای‌شان خیلی جذاب‌تر است و روی آن هم هدف‌گیری می‌کنند، اما انیمیشن یک فیلم است با یک معنا و محتوا و نه فقط یک اثر بصری، یعنی یک نقاشی صرف نیست، بلکه قصه و داستانی باید داشته باشد که بتواند منتقل شود.

در کل من نگاه را مثبت می‌بینم، ضمن ارج‌گذاری به انیمیشن‌های گذشته که جایگاه خودشان را در زمان خودشان دارند و در تاریخ ما حتما ارزش داده می شوند، فکر می‌کنم انیمیشن امروز ایران قدم‌های بزرگی را دارد بر‌ می‌دارد.

نظرتان درباره جای خالی اکران انیمیشن بلند در سینماهای ایران چیست؟

- دلایل مختلفی می‌شود برای آن عنوان کرد. شاید خیلی‌ها بگویند ما فاقد چنین مضامینی هستیم که فیلم‌های بلند بسازیم. ما تجربه‌مان کم است. این را رد نمی‌کنم. هر کاری نیاز به تجربه‌ای دارد، اما فکر می‌کنم ذائقه مردم ما هنوز آماده نیست. فکر می‌کنید آیا مردم ما (مخاطب عام) میل دارند در ساعت‌های پر بیننده سینما (سانس عصر به بعد) بروند و یک فیلم انیمیشن را نگاه کنند؟

ظاهراً به نظر می‌آید انیمیشن بلند، محصولی است که باید آن را در خانه و پای تلویزیون نگاه کرد. این به غلط در جامعه ما اتفاق افتاده. بیننده ما عادت ندارد فیلم بلند، حتی فیلم انیمیشن خارجی را در سینما ببیند. آیا واقعاً بیننده ما ساعت 9 شب به سینما می‌آید؟ این فرهنگ خیلی جا نیفتاده است.

هنوز فکر می‌کنند انیمیشن برای کودکان است، ولی در دنیا این قضیه حل شده و می‌بینیم که حداقل یکی از پر‌فروش‌ترین فیلم‌های دنیا انیمیشن است.

بعد دیگر همان مسایل جاری آن است. شاید داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس فیلم‌های بلند هم هنوز به آن شکل تربیت نکرده‌ایم و اگر هم بخواهیم بنویسیم همان فیلم‌نامه‌نویسان فیلم زنده هستند که می‌آیند برای انیمیشن هم می‌نویسند. تبدیل این 2 ماجرا با هم فرق می‌کند. من نگاهم ناامیدکننده نیست، ولی یک اتفاقی که اخیراً دارد رخ می‌دهد این است که ما هر سال شاهد ساخته‌شدن فیلم‌های بلند هستیم که البته من این‌ها را سینمایی خطاب نمی‌کنم، این‌ها فیلم‌هایی هستند که زمان‌شان 90 دقیقه است، ولی لزوماً فیلم‌های سینمایی نیستند. شاید در نمایش‌های خانگی یا شبکه‌های تلویزیونی بتوان آن‌ها را نمایش داد. فکر می‌کنم هنوز فیلم‌سازها یا فیلم‌نامه‌نویس‌ها به آن مهره گمشده که شناخت خصوصیات یک فیلم بلند است - که بتواند تماشاچی را تا پایان نگاه دارد - دست پیدا نکرده‌اند. این راز هنوز ناگشوده است.

ما فیلم‌های خارجی را هم می‌بینیم، ولی آن‌ها فوق‌العاده روی سرگرم‌کنندگی سرمایه‌گذاری می‌کنند و انواع مختلف، جذابیت‌های بصری و ... خیلی دارند. در یک رقابت ناعادلانه‌ای هستیم که آثار ما را با فیلم‌های خارجی مقایسه کنند. آیا فیلم‌نامه ما با فیلم‌های خارجی یا انیمیشن‌ها قابل قیاس هستند؟ ما حتی فیلم زنده‌مان هم به آن شکل نمی‌تواند رقابت کند.

پخش‌کننده‌ها معتقدند این فیلم‌ها نمی‌توانند سالن‌ها را از تماشاچی پر کنند. ما با بودجه یک دقیقه از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های دنیا یک فیلم بلند ساخته‌ایم. آیا این یک رقابت منصفانه است؟

بُعد دیگر این است که سینما نیاز به سرمایه‌گذار خصوصی هم دارد، چراکه سرمایه‌گذار دولتی تفکر دولتی خودش را در کار می‌آورد . تهیه‌کننده دولتی مایل است بعضی از مضامین ارزشی ساخته شود و دست کارگردانان و فیلم‌سازها را باز نمی‌گذارندکه در زمینه‌های مختلف کار کنند. چون فیلم‌های بلند پر هزینه هستند، بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در فیلم‌های بلند نمی‌کند، لاجرم تهیه‌کننده‌ها فقط می‌شوند بخش دولتی، بخش دولتی هم که یا ارگان‌ها هستند یا آن‌هایی که اهداف خاصی را برای تولید فیلم‌های بلند دارند. این فیلم‌ها عمدتاً برای درآمد‌زایی و جذب مشتری ساخته نمی‌شود. بیشتر بر اساس مسایل فرهنگی و ارزشی ساخته می‌شوند. این‌گونه فیلم‌ها فکر نمی‌کنم آن درجه کیفیت را پیدا کنند که بتوانند تماشاچی را با رغبت به سینما بکشند.

برگزاری 8 دوره جشنواره پویانمایی تهران چه تأثیری در پیشرفت انیمیشن ایران داشته است؟

- این جشنواره هر دوره که برگزار می‌شود من سجده شکر به جا می‌آورم، چون می‌دانم چه‌قدر سخت است برگزاری جشنواره با وجود مشکلاتی که همیشه متأسفانه با رخ دادن آن، فعالیت‌های فرهنگی را حذف می‌کنند. واقعاً خوشحالم که در این شرایط سخت، دبیر جشنواره به هر شکلی دارند این کار را انجام می‌دهند. من بعضی وقت‌ها به عنوان مشاور، و بعضی وقت‌ها به عنوان داور و امسال به عنوان یک فیلم‌ساز در جشنواره حضور دارم. از اولین دوره تا حالا رصد کرده‌ام و به صراحت می‌توانم بگویم شکی نیست که انیمیشن ایران یک جلوه‌گاهی دارد به نام جشنواره پویانمایی، جشنواره پویانمایی آبرو و اعتبار کل انیمیشن ایران است. تنها جایی است که به صورت تخصصی به این مقوله می‌پردازد. خوشبختانه با بخش دانشجویی هم که به جشنواره اضافه شده این خانواده جمعیتش انبوه‌تر و علمی‌تر شده و کاملاً به جایگاه خودش در منطقه رسیده و در سطح جهانی شناخته شده است.

یکی از نقاط قوت جشنواره آمدن کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان بزرگ انیمیشن دنیاست که در نتیجه آن یک تبادل فرهنگی اتفاق می‌افتد. از همه مهم‌تر این جو تبلیغاتی که بر ضد فرهنگ ایران در دنیا هست را از بین می‌برد. جشنواره انیمیشن خیلی ویژه است، حتی از جشنواره فیلم هم ویژه‌تر است، یعنی یک کشور باید یک پتانسیل داشته باشد تا بتواند جشنواره برگزار کند.

این یکی از بزرگترین زیبایی‌های جشنواره است که نشان‌دهنده قدرت و زنده بودن انیمیشن در ایران است که به دنیا نمایش می‌دهد.

انیمیشن یکی از مشخصه‌های بزرگش این است که جلوه‌گاه فرهنگ و هنر ایران به دنیاست. به نظرم به دلیل رشدی که در تولیدات داشته‌ایم می‌توانیم جشنواره را سالانه برگزار کنیم، البته اگر آن مشکلات خاصی که همیشه گریبانگیر جشنواره بوده حل و آن بحران‌های اقتصادی و هزینه‌ها رفع شود.

  به عنوان کسی که علاقه‌مند به این حوزه است، درسش را خوانده، تدریس می‌کند و فیلم انیمیشن می‌سازد، این را جشن بزرگ انیمیشن ایران و عید آن می‌دانم.

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار می‌شود.

 

داوران بین الملل جشنواره پویانمایی معرفی شدند

هیات داوران مسابقه بین‌الملل هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از جمعه 11 اسفند داوری خود را آغاز کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پنج داور آثار برتر بخش مسابقه بین‌الملل را از بین 168 اثر انتخاب می‌کنند.

امیرمحمد دهستانی انیمیشن‌ساز ایرانی و کارگردان ده‌ها فیلم تبلیغاتی پویانمایی ، پریت پارن اهل استونی و برنده چندین جشنواره، دراگان میلینکویچ فیمون دارای مدرک دکترای فیلم‌شناسی و استاد دانشگاه اهل صربستان، ایزابل هرگورا رئیس سابق جشنواره انیمک کاتالان از اسپانیا و خوان پابلو زاراملا اهل آرژانتین و برنده چندین جایزه بین‌المللی  داوران این بخش هستند.
هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران 13 تا 17 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.
لیتک مشخصات داوران :

http://tehran-animafestival.ir/8th/fa/index.php/davaran/international-jury

یکی از بهترین جشنواره  های دنیا

به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دراگان میلینکویچ فیمون تصریح کرد: به جرات می‌توانم بگویم یکی از بهترین جشنواره‌های دنیا در تهران برگزار می‌شود. هر چند نظر دادن در این مقوله طوری نیست که  بتوان ادعا کرد در دنیا بهترین است، اما به طور حتم یکی از بهترین‌هاست.
داور صربستانی بخش بین‌الملل جشنواره پویانمایی گفت: به دلیل پیشینه تاریخی و سنتی ایران، خیلی این کشور را دوست دارم. انیمیشن ایران رشد خوبی داشته است و دانشجوهای بسیار با استعدادی در این حوزه فعالیت می‌کنند که خودشان سرمایه ملی به شمار می‌آیند.
میلینکویچ بار دیگر بر جایگاه جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد و افزود: با توجه به این که الان در هشتمین دوره برگزاری جشنواره قرار داریم. جشنواره علاوه بر کشورهای منطقه، جایگاه خود را بین کشورهای آمریکایی و اروپایی هم به خوبی پیدا کرده است.
وی پیشینه انیمیشن ایران را قابل قبول دانست و افزود: در ایران نهادها و دست اندرکاران زیادی از انیمیشن حمایت می‌کنند و برگزاری جشنواره‌های پویانمایی کانون و جشنواره‌های مشابه مثل «رشد» در آینده انیمیشن ایران بسیار موثر خواهد بود. با حمایتی که ایران از رده‌های سنی پایین به عمل می‌آورد و سرمایه‌گذاری که روی استعدادهای این قشر انجام می‌دهد، آینده بسیار خلاقانه و روشنی را برای انیمیشن این کشور پیش‌بینی می‌کنم.
دراگان عملکرد هیات انتخاب را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: فیلم‌های خیلی خوبی انتخاب شده‌اند و این در کار قضاوت به ما کمک می‌کند.
دراگان میلینکویچ فیمون دارای مدرک دکترای فیلم‌شناسی از دانشکده هنرهای نمایشی لندن، بلگراد و مطالعات فوق دکترا در پاریس، مسکو، سئول، لندن و مونترال است. وی تهیه کننده، مولف و کارگردان و موسس نخستین تئاتر مستقل کودکان در ستینی بوده است و چند کتاب و مقاله در زمینه تاریخ و نظریه فیلم، جامعه شناسی هنر، اقتصاد فرهنگی و اقتصاد هنر نگاشته است. 
او همچنین برپایی چندین کارگاه فیلم با موضوع تحصیلات رسانه، ارتباط بین سینما و ادبیات، تحصیلات پایه‌ای سینما برای کودکان و سینمای اروپای شرقی را بر عهده داشته است.
عضویت در هیات داوران چند جشنواره، کارگردان اجرایی مرکز فیلم صرب، رییس فدراسیون صرب جوامع فیلم و کارگردان سی ا پاریس، (جشنواره اروپای شرقی فیلم پاریس) از دیگر سوابق هنری این کارگردان شاخص صربستانی است. /ص

بزرگداشت مرحوم استاد اسفندیار احمدیه

مرحوم اسفندیار احمدیه

هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران به مناسبت نیم قرن تلاش استاد مرحوم اسفندیار احمدیه بزرگداشتی در تاریخ ۱۵؍۱۲؍۱۳۹۱ برگزار می‌نماید و «زندگی در اتاق شفاف» کتابی است که به همین منظور رونمایی می‌گردد.

بنا به شهادت تمامی دست اندرکاران هنر پویانمایی ایرانی، مرحوم اسفندیار احمدیه درسال ۱۳۳۶، در زمان‌هایی که هنوز ایرانیان با هنر سینما اینچنین آشنا نبودند، سازمان تلویزیون در ایران تاسیس نشده بود و در خانۀ هیچ ایرانی چیزی به اسم دستگاه تلویزیون وجود نداشت، با امکاناتی اندک نخستین فیلم پویانمایی ایرانی را ساخت و شایستۀ لقب «پدر پویانمایی ایران» شد.

استاد مرحوم اسفندیار احمدیه از زمان راهیابی فیلم پویانمایی به ایران تا یک سال پیش (۱۳۹۰)، یعنی درطول بیش از نیم قرنی که از تاریخ تولید فیلم پویانمایی ایرانی می‌گذرد، در متن و یا کناراین جریان حضور داشته و تاثیرات اندک یا فراوان او بر تمامی یا تعدادی از هنرمندان نسل اول و دوم و سوم و چهارم پویانمایی ایران قابل جست وجو و بازیابی است.

تاریخ انتشار:      ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲    

جایزه‌ای ویژه به‌نام اسفندیار احمدیه

به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون‌، سیدصادق رضایی از علی گنج‌کریمی رییس جشنواره، محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر جشنواره و هادی یقین‌لو سرپرست امور سینمایی کانون خواست این موضوع را در دستور کار خودشان قرار داده، شیوه‌نامه‌ای تدوین کنند و پی‌گیری‌های لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: از جشنواره نهم به بعد این جایزه ویژه را به نام اسفندیار احمدیه پدر انیمیشن ایران به برگزیدگان اهدا خواهیم کرد.
او در ادامه افزود: در کنار این جایزه ویژه، کانون حتماً مراسم ویژه‌ای خواهد داشت و از اعضای خانواده استاد و همکاران و شاگردان ایشان دعوت خواهد شد.
وی در پایان گفت: در کنار این مراسم کارگاه‌ها و برنامه‌های جنبی دیگری نیز خواهیم داشت و این بهانه بسیار خوبی خواهد شد تا این نام جاودانه بماند و در انیمیشن ایران بیش از این بدرخشد./ص
 

 

 
حسن توکلی که با فیلم «خیابان یک طرفه» در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، آن را تنها جشنواره تخصصی در حوزه انیمیشن می‌داند که بسیار معتبر است.
به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توکلی ادامه داد: اگرچه جشنواره‌های دیگری نیز در کشورمان برگزار می‌شود که در بخش‌هایی از این جشنواره‌ها آثار انیمیشن هم امکان رقابت دارند، اما جشنواره پویانمایی تهران نه تنها به طور کامل تخصصی است، بلکه به خاطر شیوه اجرا و داورانش بسیار معتبر است.  
توکلی در باره حضور در جشنواره پویانمایی توضیح داد: «خیابان یک طرفه» یک اثر دانشجویی است، اما با تکنیکی ساخته شده که کمتر در ایران مورد توجه انیمیشن‌سازان قرار گرفته است. در این انیمیشن از تکنیک انیمیشن دیواری (wall animate) استفاده کرده‌ام و فکر می‌کنم حضور در این جشنواره و به‌ویژه بخش بین‌الملل کمک می‌کند کارم بیشتر دیده شود.   
وی گفت: این اولین باری است که در این جشنواره شرکت می‌کنم و مطمئن هستم حتماً کارم دیده خواهد شد. جشنواره پویانمایی تهران بسیار معتبر است، ولی بد نیست بعد از 8 دوره بخش‌های تازه‌ای به آن اضافه شود تا بیش از گذشته در بازار انیمیشن ایران تاثیرگذار باشد.  
انیمیشن «خیابان یک طرفه»، مجموعه‌ای از بازی‌های تصویری است که نتیجه نگاه خلاقانه کارگردان در جان بخشی به تصاویر بی‌جان است. این فیلم یکی از 8 اثر راه یافته به بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره پویانمایی است.  

برای دوبله انیمیشن حتما باید تیپ‌سازی کرد

به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان؛ مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت صاحب یکی از آن صداهای دوست داشتنی است که با تیپ‌گویی به جای نقش روباه مکار در مجموعه  "پینوکیو" مورد توجه فراوان علاقه‌مندان قرار گرفت و در کنار هنرآفرینی نادره سالارپور (پینوکیو)، ناهید امیریان (جینا) و کنعان کیانی (گربه نره) نقش به سزایی در محبوبیت این انیمیشن داشت. احمدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و گوینده سرشناس ایرانی است که در دهه 20 و 30 خورشیدی با پیش پرده‌خوانی به شهرت رسید و سال 48 علی حاتمی از این توانایی او برای خواندن ترانه عنوان بندی فیلم "حسن کچل" استفاده کرد. 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرتضی احمدی در حاشیه‌ی هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره هنر پویانمایی گفت: کار انیمیشن در وهله اول مال بچه‌هاست. انیمیشن چنانچه پایه و قصه درستی داشته باشد برای تربیت کودک و نوجوان بسیار مفید و موثر خواهد بود. 
وی در خصوص دوبله فعلی فیلم‌های انیمیشن نیز اظهار نارضایتی کرد و افزود: متاسفانه الان در فیلم‌های انیمیشن، دوبله بسیار ضعیف عمل می‌کند و به گویندگان قدیمی و کاربلد این عرصه چندان بها نمی‌دهند. اشکال در اینجاست که تیپ ها نامشخص است، به نظرم برای دوبله انیمیشن حتما باید تیپ‌سازی کرد. البته اگر انیمیشن ضعیف باشد دوبلورها هم چندان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. 
این پیش‌کسوت عرصه گویندگی در ادامه درباره دلیل موفقیت دوبلورهای قدیمی توضیح داد: گویندگان قدیمی توانا و بسیار سطح بالا بودند و بیشترین محبوبیت‌شان را از شیرینی گفتارشان می‌گرفتند. ما خیلی خوب می‌شنیدیم و همواره دنبال صداهای خاص می‌گشتیم. بعد آن صدا را ضبط و به جا مصرف می‌کردیم. در کنار این‌ها البته بحث فنی و تکنیکی هم بود و تارهای صوتی خود را تقویت می‌کردیم. 
احمدی در خصوص گویندگی نقش روباه مکار در مجموعه "پینوکیو" نیز اشاره کرد: برای روباه مکار از تیپ‌گویی خاصی بهره گرفتم و صدایم را نازک‌تر کردم. تیپ‌گویی مفت و مجانی اتفاق نمی‌افتد و به تمرین، زحمت و تلاش فراوانی نیاز دارد. 
گوینده نقش باباعلاء الدین در مجموعه "سندباد" در پایان به ذکر خاطره‌ای از دوبله مجموعه "پینوکیو" پرداخت و گفت: عموما این طوری بود که هر فیلمی را با دیالوگ‌هایش خریداری می‌کردند و برای دوبله به ما تحویل می‌دادند، اما کارتون "پینوکیو" بدون دیالوگ خریداری شد. این سریال به همین دلیل یک سال بدون استفاده ماند، تا اینکه بالاخره گفتیم فیلم را بدهید خودمان یک کارش می کنیم! بنابراین بخش زیادی از این مجموعه را با بداهه‌سازی دوبله کردیم که خوشبختانه مورد استقبال کودکان هم قرار گرفت

 

جشنواره، فیلم می‌خواهد نه مهمان

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، (سیزدهم اسفند) با نمایش فیلم‌های روز انیمیشن دنیا در سینماهای کانون، فلسطین و سالن‌ شهید بهنام آغاز به کار کرده است.

این جشنواره گرچه در روزهای پایانی سال و در هیاهوی آغاز سال نو کمی به حاشیه رفته است، اما محفل گرمی برای دوستداران پویانمایی یا همان انیمیشن است.

جشنواره پویانمایی تهران با وجود تغییر مدیریت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همچنان به دبیری محمدرضا کریمی صارمی برپا شده است.

داشتن یک دبیر ثابت و فعالیت مستمر در بخش بین‌المللی شاید یکی از شاخصه‌های این جشنواره باشد. با دبیر جشنواره پویانمایی درباره برنامه‌ها و کیفیت برگزاری هشتمین دوره آن به گفت‌و‌گو نشستیم.

جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران یکی از معدود جشنواره‌هایی است که با ویژگی‌های بین‌المللی برگزار می‌شود. هشتمین دوره این جشنواره تا چه حد کیفیت بین‌المللی خود را حفظ کرده است؟

با وجود تحریم‌ها، 70 کشور جهان در این جشنواره شرکت کردند و در حالی که مهلت ارسال آثار به پایان رسیده بود، اما هزار فیلم به دبیرخانه رسید. در این دوره، دو کشور بیشتر از سال‌های گذشته تقاضای شرکت در جشنواره را داشته‌اند. در واقع، تمام کشورهایی که صاحب انیمیشن در جهان هستند، تقاضای شرکت داشته‌اند. جشنواره پویانمایی از آنجا که دوسالانه است، بهترین فیلم‌های جشنواره‌های جهانی را شناسایی می‌کند و می‌توان مدعی بود در جشنواره پویانمایی تهران، منتخبی از بهترین و شاخص‌ترین‌های انیمیشن‌ جهان حضور دارند.

چه کشورهایی در جشنواره حضور دارند؟

کشورهای بلوک شرق ـ که صاحب انیمیشن هستند ـ‌در جشنواره حضور پررنگی دارند. لهستان، هلند، کره‌جنوبی، چین، ژاپن، فرانسه، بریتانیا، آمریکا، آلمان، اتریش، مجارستان، مالزی، ایتالیا، اسپانیا، مکزیک، هند، هنگ‌کنگ، آفریقا، کانادا، روسیه، سوئیس و نروژ در جشنواره حضور دارند. امسال کره‌جنوبی رکورددار بیشترین فیلم متقاضی بود، ولی فرانسه رکورددار جذب فیلم بوده و آثار هنری بسیار خوبی ارائه کرده است.

از ایران چند فیلم متقاضی شرکت بوده‌ است؟

ما 750 فیلم متقاضی داخلی برای شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره داشته‌ایم که در بخش مسابقه پویانمایی ایران 63 فیلم، بخش دانشجویی 18 فیلم، بخش تازه فیلم‌های دینی و مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی 14 فیلم و بلند سینمایی ایران سه فیلم پذیرفته شد. اما در بخش مسابقه پویانمایی بین‌الملل 20 فیلم، دانشجویی بین‌الملل هشت فیلم و بخش بلند سینمایی بین‌الملل هیچ فیلمی از ایران پذیرفته نشد؛ در واقع ایران با 98 فیلم در بخش‌های مختلف شرکت دارد.

این آمار در بخش بین‌الملل به چه صورت است؟

در این بخش و در شاخه پویانمایی 110 فیلم، دانشجویی 27 فیلم و بلند سینمایی سه فیلم پذیرفته شده که در مجموع 168 فیلم خارجی از یک تا 90 دقیقه در جشنواره به نمایش درمی‌آید.

بخش‌های جنبی این دوره شامل چه بخش‌هایی است؟

دو بخش جنبی چشم‌انداز و نمایش ویژه داریم که هرکدام پنج و هفت زیرمجموعه دارد. در کنار این دو بخش، بازار ملی پویانمایی هم داریم که بیش از 30 شرکت تولیدکننده انیمیشن در این بازار حضور دارند. همچنین سه نشست تخصصی مرکز ملی مجازی کشور، میزگرد راهکارهای مناسب پیشرفت پویانمایی ایران، بزرگداشت مرحوم اسفندیار احمدیه و معرفی ابزار جدید تعلیم و تربیت کتاب‌ ـ‌ فیلم را برگزار می‌کنیم.

بخش‌های چشم‌انداز و نمایش ویژه شامل چه برنامه‌هایی می‌شود؟

در این دو بخش با توجه به نیاز جامعه انیمیشن ایران، برنامه‌هایی تعریف کردیم. مثلا در بخش چشم‌انداز منتخب جشنواره، انیمیشن «تری کی وی مه» اتریش یا نمایش فیلم‌های آسیفای بلغارستان را خواهیم داشت. همچنین آثار دو انیماتور حرفه‌ای جهان شوئت گبه و لیشو نمایش داده می‌شود. «ماسه‌های خیال» را در بخش نمایش ویژه خواهیم داشت.

این بخش را با توجه به این‌که سینمای انیمیشن ایران از 50 تکنیک انیمیشن‌سازی، فقط در دو تکنیک کات‌اوت و سه‌بعدی خلاصه شده، طراحی کرده‌ایم. در این بخش مروری بر فیلم‌های مطرح جهان داریم که با تکنیک ماسه و با ابزارهایی چون نمک رنگی و خاک ساخته می‌شوند. این تکنیک یکی از پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های جهان را شکل می‌دهد که متاسفانه در ایران رو به فراموشی است.

بخش جشنواره جشنواره‌ها چطور؟

این بخش شامل بهترین‌های جشنواره‌های انیمیشن جهان است. آثاری که در این بخش نمایش داده می‌شود، بیش از 200 جایزه جهانی دریافت کرده ‌است. در بخش فیلمسازان ایرانی هم مروری بر آثار انیماتورهای نسل دیروز و امروز داریم. در این بخش، آثار محمدرضا عابدی و پسر وی را به عنوان دو نسل انیمیشن‌ساز به نمایش درمی‌آوریم.

چه فیلم‌های شاخص سینمایی در جشنواره شرکت دارند؟

چندان نمی‌شود از فیلم‌ها نام برد، شاید این ذهنیت به وجود آید که توجه خاصی نسبت به این فیلم‌ها داریم، اما در بخش سینمای بین‌الملل، فیلم‌های مطرحی چون «گربه‌ای در پاریس» و «بچه‌ای که اصوات گمشده را دنبال می‌کند» شرکت دارد.

چه کسانی امسال مهمان جشنواره پویانمایی خواهند بود؟

ما در جشنواره پویانمایی از مهمانان خارجی دعوت به عمل نمی‌آوریم، مگر این‌که خودشان تشریف بیاورند. دعوت از مهمانان خارجی از ابتدای برگزاری جشنواره جزو قوانین نبود، چون هزینه دعوت از این تعداد بالای مهمان بسیار زیاد است. خیلی از انیماتورها علاقه‌مند به حضور در جشنواره هستند. منعی برای حضورشان وجود ندارد، و می‌توانند به هزینه خودشان بیایند. ما بجز چهار داور بین‌المللی جشنواره، مهمان دیگری دعوت نمی‌کنیم.

برای یک جشنواره بین‌المللی قانون عجیبی نیست؟

یک جشنواره بین‌المللی باید فیلم‌های بین‌المللی داشته باشد، نه مهمانان بین‌المللی. مهمان، امتیازی برای یک جشنواره نیست. در یک سئانس جشنواره پویانمایی ممکن است ده فیلم کوتاه نمایش داده شود، ولی در جشنواره فیلم فجر، یک فیلم 90 دقیقه‌ای روی پرده می‌رود؛ یعنی یک فیلمساز را برای چهار نمایش فیلمش دعوت می‌کنید، ولی در جشنواره پویانمایی باید 950 فیلمساز را دعوت کنید؛ مثلا ده نفر از فیلمسازان لهستانی برای جشنواره فیلم به ایران می‌آیند، ولی به هزینه خودشان که ربطی هم به ما ندارد.

این دوره چه فرقی با دوره‌های قبلی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید جشنواره پویانمایی جزو جشنواره‌های گروه «الف» دنیاست و ما باید در برگزاریش دقت‌نظر و استاندارد لازم را داشته باشیم. ثبت‌نام در جشنواره و تقاضای حضور، اینترنتی صورت گرفته و چهار سالن نمایش فیلم ما دسته‌بندی شده است. مثلا سالن اصلی مرکز آفرینش‌ها مختص به اهالی رسانه، فیلمسازان، برندگان دوره‌های قبل، استادان و داوران، سالن شماره 2 مختص چشم‌انداز و نمایش ویژه و عوامل فیلم‌هاست.

شما از نپذیرفتن فیلم‌های سینمایی ایران در بخش مسابقه بین‌الملل گفتید. دلیل انتخاب‌نشدن این آثار چه بود؟ آیا از کیفیت لازم برخوردار نبودند؟

اعضای هیات انتخاب، 20 فیلم سینمایی انیمیشن را از ایران مورد بررسی قرار دادند و اصلا کسی باور نمی‌کرد در ایران این تعداد فیلم بلند انیمیشن ساخته شده باشد. البته اکثر فیلم‌ها تلویزیونی بود و به عنوان سینمایی ثبت کرده بودند. اعضای هیات انتخاب، هیچ فیلم بلند ایرانی را در بخش بین‌الملل نپذیرفتند.

یکی از دلایلش این بود که فیلم‌های هنری و پرجایزه جهانی در این بخش حضور دارند و این فیلم‌ها باید با آنها رقابت می‌کردند. مردم باید این فیلم‌ها را ببینند و خودشان قضاوت کنند.

آزاده کریمی - گروه فرهنگ و هنر

 

هشتمین جشنواره

 

حضور  همیشگی آقای کریمی صارمی   دبیر  هشت دوره جشنواره پویانمایی در جلسان نقدو بررسی فیلمهای جشنواره باعث دلگرمی فیلمسازان شده است

حسین ضیایی مدیریت جلسات نقد و گفتگو را دراین  ژنج شب بعهده دارد. حامد اکرمی و فیلمش " کرماندو " در شب اول مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

امیر سحر خیز بعنوان یکی از نمایندگان هیئت انتخاب فیلم هشتمین جشنواره پویانمایی تهران در اولین نشست نقد و گفتگو در محل کنفرانس جشنواره

 

درآمدزایی اولویت اول هنر انیمیشن است

اکبر عالمی درباره وضعیت انیمیشن ایران گفت: بعد از تغییر مدیرعامل سابق و دوره مدیریت جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهد این هستیم که راه قبلی هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی در تهران، خاطرنشان کرد که هر جشنواره‌ای به خودی خود می‌تواند تاثیر ارزنده‌ای برای بازنگری کارنامه آن رشته در دو سالی که گذشت، داشته باشد.

عالمی با بیان این نکته افزود: این جهش در درجه اول قابل تحسین است. چون در 100 سال گذشته که هنرهای جدید شکل گرفته شاهد بودیم وقتی مدیر جدیدی می‌آمد، دوباره می‌خواست چرخ را از ابتدا اختراع کند. خوشبختانه امسال این طور نشد و جشنواره ارزشمند برگزار شد و این باعث غرور است.

این کارشناس باسابقه سینما ادامه داد: جوانان کشور آرزو دارند فیلم‌شان به مسابقه راه پیدا کند و دیده شود. اگر برنده جایزه‌ای شوند باعث سربلندی همه جوانان با استعداد، خلاق و اندیشمند ایرانی و همچنین مایه افتخار استادان و پیشکسوتان این رشته خواهد بود.

عالمی در پاسخ به این‌که چرا بیشتر آثار در استودیوهایی ساخته می‌شود که وابسته به دولت است گفت: این مشکلی است که گریبان ما را در شاخه‌های دیگر هم گرفته است. دولت الان باید برای بازنگری اساسی و ریشه‌ای وارد عمل شود و آرام آرام ضمن کمک مالی و معنوی، خودش را ارتقا ‌دهد، کاری کند که سینمای ایران راه خودش را پیدا کند. امروز همه اندیشمندان می‌دانند که هر کشوری باید به فرهنگ این سرزمین احترام بگذارند و با باورهای جامعه خودشان، یک اثر را تولید می‌کنند.

این منتقد با سابقه سینما با اشاره به غنی بودن فرهنگ و ادبیات کشور برای ساخت انیمیشن عنوان کرد: ادبیات فولکلور، امثال و حکم، داستان‌ها، متل‌ها، قصه‌های کوچک و بزرگ، حتی آوازها و لالایی‌ها فرهنگ عامیانه ما برای ساخت انیمیشن ارزشمند است.

عالمی ادامه داد: اگر به تمام تاریخ تمدن بشری 6 کشور برجسته در دنیا نگاهی کنیم، ادبیات ایران می‌تواند منشا پدید‌آوردن هنرهای جدید شود و در میان همین 6 کشور جای می‌گیرد.

وی افزود: در این راه به کسی نیاز است که هدایت کند و نظارت او تبدیل به دخالت نشود. هنرمندان احتیاج دارند که به آن‌ها احترام بگذاریم در غیر این صورت ترجیح می‌دهند در گوشه‌ای منزوی شوند و کم کار کنند.

عالمی درخصوص انیمیشن گفت: انیمیشن هنر گرانی است، باید دور هم جمع شویم و همایش بزرگی را طراحی کنیم، همه اندیشمندان بیایند با خیال راحت آسیب‌شناسی کنند و ضعف‌های سینمای ایران را در زمینه انیمیشن با خیال راحت بگویند و بعد راه حل پیدا کنیم که چگونه بتوانیم اندیشه غنی و ارزشمند ایرانی را در قالب هنری نو به سراسر جهان صادر کنیم و حتی در کنار اشتغال‌زایی برای کشورمان درآمد داشته باشیم.

 

غفلت انیماتورهای ایرانی از موسیقی 
 
                                    بدون رعایت حق مولف نمی‌توان جهانی شد
عباس دبیردانش آهنگساز معتقدست موسیقی در انیمیشن‌های ایرانی مورد غفلت قرار می‌گیرد و در استفاده از آهنگ‌های خارجی نیز حق مولف رعایت نمی‌شود.
 

عباس دبیر دانش آهنگساز با بیان این مطلب در حاشیه اختتامیه هشتمین جشنواره پویانمایی درباره موسیقی فیلم‌های انیمیشن حاضر در این جشنواره به خبرنگار مهر، گفت: موسیقی جوهر هنر انیمشین است و با وجود موسیقی است که فیلم موفق به ارتباط بهتر با مخاطب می‌شود، این درحالی است که در ایران آهنگسازی که انیمیشن را خوب بشناسد و تخصصی برای این هنر ملودی بسازد، وجود ندارد و به عقیده من یکی از  مشکلات بزرگ مدیوم انیمیشن در ایران به ضعف موسیقی برمی‌گردد.

وی افزود: کارکرد موسیقی در فیلم‌های انیمشن جان‌بخشی به داستان است. اگر موسیقی را از معروف‌ترین انیمیشن‌های دنیا مثل تام و جری بگیریم آنچه به عنوان تصویر مطرح است دیگر قابل دیدن نیست.

دبیر دانش در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فیلم‌هایی که در این دوره از جشنواره پویانمایی دیده است، گفت: فیلم‌های خوب و قابل قبول ایرانی و خارجی به لحاظ تکنیک و موضوع دیدم اما نکته قابل توجه در آثار ایرانی این بود که اغلب موسیقی انیمیشن‌های ایرانی، انتخابی از آثار آهنگسازان بزرگ بدون توجه به حق مولف بود. اگر این فیلم‌ها از ایران بیرون رود به جرم نادیده گرفتن حقوق مولف مورد مواخذه قرار می‌گیرند.

آهنگساز فیلم انیمیشن "چشم تنگ دنیادار" در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موسیقی فیلم "تهران 1500" که فردین خلعتبری آن را ساخته است، گفت: یکی دیگر از فیلم‌هایی که در این دوره از جشنواره دیدم فیلم بلند "تهران 1500" بود که به لحاظ تکنیک ارزش‌های بسیاری داشت اما موسیقی به هیچ عنوان بر اساس کاراکترهای موجود در فیلم نوشته نشده بود.

وی ادامه داد: در واقع آهنگساز در حوزه انیمیشن باید بداند که برای کاراکتر در لحظه چه نوع موسیقی را باید بسازد. به این معنا که همیشه صدا فلوت نمی‌تواند برای صدای بلبل استفاد شود و این مشکلی بود که موسیقی فیلم" تهران 1500" داشت و موسیقی متناسب با هیچ یک از صحنه ها نوشته نشده بود. اما در مقابل فیلمی دیدم با عنوان "مداد قرمز" که موسیقی ساده‌ای داشت اما کامل و در صحنه‌ها به‌جا استفاده شده بود.

دبیر دانش گفت: من به عنوان آهنگساز انیمیشن، آثاری که برای فیلم‌ها ساخته‌ام گویای موضوع فیلم بوده‌اند و همیشه سعی کردم بهترین ملودی را متناسب با صحنه فیلم‌ها بسازم. مصرانه معتقدم که موسیقی انیمیشن در ایران باید تغییر کند و خودم هم به ایران برگشتم تا سهمی در ارتقای جایگاه موسیقی در هنر انیمیشن داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه در این راه از مسئولان به‌ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمک می‌خواهد، بیان کرد: البته کانون در این زمینه کمک‌های شایسته‌ای به هنر انیمیشن کرده است تا جاییکه می‌توان گفت کانون انیمیشن ایرانی را به دنیا صادر کرده و بهترین‌های خارجی را به ایران وارد کرده است. 

آهنگساز موسیقی خاطره‌انگیز "بارون می‌یاد جرجر" در پایان در پاسخ به اینکه آیا می‌توان با ساخت انیمیشن برای آثار موسیقی کودک رنگ و لعاب زیباتری به خاطرات کودکان بخشید، گفت: به شرطی که نه فیلم لطمه ببیند و نه موسیقی. برخی مواقع با ساخت فیلم و سریال درباره موضوعاتی که نسبت به آنها خاطره داریم، تمام حس خوب نوستالژیک را به‌هم می‌ریزیم. بنابراین کار کردن روی موضوعاتی که با خاطرات کودکی گره خورده‌اند مسئولیت دارد و باید به درستی در این مسیر گام برداشت.

در حاشیه جشنواره :

 

به نام خدا

 

دلم به حال عوامل فیلمم سوخت!

 

جشنواره پویانمایی امسال هم تمام شد و عده‌ای خوشحال از دریافت جوایز و عده ای ناراحت از داوری‌ها. هرچند هر دوره ناملایماتی از این جشنواره دیدم (فیلم‌های مسیرسردخون، زمان‌پایان، شهرخاموش و شب‌گوسفند که جوایز داخلی و بین المللی زیادی گرفتند ولی در این جشنواره پذیرفته نشدند) اما با ورود فیلم روزنه به جشنواره تصمیم گرفتم حضور بیشتری داشته باشم و کارنامه دوساله‌ی انیمیشن ایران را دنبال کنم (حداقل فیلم‌های محدودی که جشنواره پذیرفته است) مانند همیشه گاهی بسیار ذوق زده از دیدن برخی فیلم‌ها و گاهی بسیار دلسرد از تماشای برخی دیگر شدم. با دیدن فیلم‌ها امیدوار بودم که در این تنها جشنواره تخصصی انیمیشن ایران عوامل ساخت فیلمم (که شاهدم در طی یکسال و نیم تولید با حداقل دستمزد و حداکثر انرژی کار کرده‌اند) دیده شوند و جایزه‌ای برای زحماتشان بگیرند.
خدا گواه است که پس از اختتامیه دلم سوخت و تنها دلخوری من به خاطر دیده نشدن
زحمات آنها بود و نه خود من که در همین چند ماهه اخیر فیلم روزنه جایزه اول
انیمیشن جشنواره رویش، فیلم کوتاه تهران و گراندآف لهستان را گرفته بود. این را به
این خاطر می گویم که این اولین فیلم من نبود که نگران جایزه نگرفتن خودم باشم و اکنون پس از 13 سال فعالیت در حوزه انیمیشن و ساخت 7 فیلم کوتاه انیمیشن، دیگر آن هیجان سابق برایم وجود ندارد.

به داوری‌ها که نگاه می‌کنم به نکته‌ای جالب توجه می‌رسم و آن اینکه در این جشنواره پابه‌پای فیلم‌های دوبعدی و تجربی،کارهای سه‌بعدی نیز وجود داشت. اصلا به نظرم این چندساله‌ی اخیر رشد قابل توجهی در تکنیک سه‌بعدی در ایران شکل گرفته و کارگردانان و انیماتورهای زیادی در اعتلای آن کوشیدند. حال پس از اتمام این جشنواره گویی هیچ نگاهی نیز به این آثار سه‌بعدی و عوامل این آثار نشد. آیا این جشنواره که تنها جشنواره‌ی تخصصی انیمیشن ایران است نباید توجه خود را به این تکنیک نشان دهد و نماینده مناسبی را برای علاقه‌مندان این حوزه مشخص کند؟ آیا به نظر این تکنیک جای توجه و عنایتی ندارد؟ البته باید این سوال را از دبیر جشنواره و هیات محترم داوران پرسید. شاید پاسخ مناسبی داشته باشند. شاید دبیرمحترم جشنواره باید توجه بیشتری می‌داشت و از متخصصان و هنرمندان فعال در تکنیک‌های متنوع در چینش داوران استفاده می‌شد.

در پایان از تمامی عوامل فیلمم برای زحمات فراوانشان سپاسگذارم و به تمامی دوستانی که موفق به دریافت جایزه شده‌اند تبریک گفته و امید کارهای خوب آینده را برایشان دارم.

 

امیر مهران

ده روز مانده به
نوروز 92

 

 

 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٦:۱٤ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳٩۱