انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم اسفند 91

جشنواره پویانمایی تهران - 13 اسفند

جلب رضایت همه شرکت کنندگان کار سختی است

کیارش زندی متولد 1350 تهران و کارشناس ارشد انیمیشن است. وی در عرصه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی انیمیشن فعالیت دارد. «کیکاووس جنگل»،«بت عیار» و «المپیک و ترافیک» برخی از آثاری است که زندی در مقام کارگردان ساخته است. این کاریکاتوریست و مدرس دانشگاه صاحب امتیازی و مدیرمسوولی فصلنامه تخصصی «خط خطی» را نیز به عهده دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این عضو هیات انتخاب و داوری مسابقه ایران هشتمین جشنواره پویانمایی تهران درخصوص ملاک‌ها و معیارهای داوری آثار این دوره گفت: نخستین چیزی که در جشنواره پویانمایی تهران مطرح می‌شود ویژگی‌های نوآورانه و خلاقانه آن است. به لحاظ بصری، تصویرسازی یک اثر است که در ابتدا به چشم می‌آید. در کنار آن موضوع فیلم‌ها نیز از حلاوت و بداعت لازم برخوردار بود. در این دوره همچنین شاهد کارهای شاعرانه و طنزآمیز خوبی بودیم. ملاک ما در داوری آثار رعایت استانداردهای کارگردانی، تدوین، صدا و موسیقی و مواردی از این دست بود.

زندی درباره کیفیت آثار بخش مسابقه ایران نیز توضیح داد: جشنواره پویانمایی با مسیری که طی کرده و تجربه 8 دوره‌ای‌اش یکی از قله‌های فستیوال‌های جهان در زمینه انیمیشن است. با این پیوستگی طولانی و برگزاری دوره‌های مختلف و منظم، شرکت کننده‌ها به خوبی اهمیت موضوع را می‌دانند. فیلم‌های این دوره حداقل استانداردها را رعایت کرده‌اند و من واقعا کار ضعیفی در میان آثار ندیدم.

کارگردان انیمیشن «حکایت‌هایی از مقاومت» درباره چشم‌انداز جشنواره پویانمایی و آینده انیمیشن ایران گفت: وظیفه آینده آمدن است، چه آن را دوست داشته باشیم و چه نه، آینده خواهد آمد. آرزویم این است که مدیران عرصه‌های دولتی به دغدغه فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند و بسترهای مناسبی برای فعالیت انیماتورها ایجاد کنند. جوانان این عرصه پتانسیل فنی خوبی دارند، فقط نیازمند سرمایه گذاری در بخش‌های خصوصی و دولتی در این زمینه هستند.

زندی در پایان به دشواری کار داوری اشاره کرد و افزود: فیلم‌سازی و داوری هرکدام ویژگی، سختی و لذت خودش را دارد. داوری چون کاری است که شما در جایگاه ناظر و شخص ثالث قرار می‌گیرید فضای متفاوت‌تر و سخت‌تری دارد. اصل کار قضاوت مخصوص ذات الهی است، حالا ما در مقام داور در حد بضاعت، عدل و انصاف خودمان با آثار برخورد می‌کنیم. ضمن اینکه اقناع و راضی نگه‌داشتن همه شرکت کنندگان کار سختی است. به هر حال در داوری این دوره تلاش و هم‌فکری کردیم که رضایت اکثریت مخاطبان را برآورده کنیم.

 

تکنیک‌های مختلف انیمیشن روبه فراموشی است

فطیما یثربی کاریکاتوریست و مدرس دانشگاه، دارای مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن است و طی چند سال فعالیت در حوزه انیمیشن حدود 10 فیلم کوتاه ساخته که در جشنواره‌های داخلی و خارجی موفق به کسب جایزه شده است.
انیمیشن ایران می‌تواند جهانی شود
 
 
 به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فطمیا یثربی یکی از اعضای هیات داوران مسابقه ایران هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره ملاک‌ها و معیارهای داوری این دوره گفت: بیش از هر چیز خلاقیت برایم اهمیت داشت و این‌که کاری از نظر بیانی متفاوت باشد. در کنار این‌ها به موارد دیگری چون تکنیک، صداگذاری، موسیقی و ... توجه کردم.
یثربی کیفیت آثار این دوره را نسبت به سال‌های قبل پایین‌تر و محدودتر دانست و افزود: در این دوره کمتر شاهد آثار جشنواره‌ای و هنری بودیم.
این مدرس دانشگاه در ادامه به تاثیر جشنواره پویانمایی بر فعالیت فیلم‌سازان انیمیشن اشاره کرد و گفت: برگزاری 8 دوره جشنواره پویانمایی بی‌تردید تاثیر مثبتی بر هنرمندان این عرصه داشته، اما امسال می‌بینیم که فیلم‌سازان دوره‌های قبل به خاطر مشکلات مالی جذب کارهای سفارشی و تبلیغاتی تلویزیون شدند و همین منجر به تنزل کیفیت آثارشان شده است. به نظرم هنرمندان باید علاوه بر کمیت به کیفیت فیلم‌ها هم اهمیت دهند و سطح کارها را با بودجه پایین نیاورند. به خاطر مشکلات مالی کل تکنیک‌ها دارد به فراموشی سپرده می‌شود و بیشتر آثار به سمت‌ سه‌بعدی‌های ضعیف گرایش پیدا کرده‌اند.
یثربی که در دوره پیشین، عضو هیات انتخاب بوده، درخصوص دشواری کار داوری و مقایسه آن با انتخاب آثار افزود: از لحاظ زمانی هیات انتخاب کار سختی دارند، اما در داوری، شما آثار مشخص شده‌ای را می‌بینید. در مجموع فکر می‌کنم در داوری با چالش بزرگ‌تری روبروایم و انتخاب آثار برتر واقعا کار سختی است. خیلی‌ها با هزار امید کارشان را به جشنواره می‌فرستند ، برای همین نمی‌توانیم حتی ذره‌ای در بررسی فیلم‌ها کوتاهی کنیم./

سرگرمی یکی از کارکردهای مهم سینما و انیمیشن است

جایگاه انیمیشن ایران در جهان، اکران آن در سینماهای ایران و برگزاری هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران، موضوعات مهمی هست که باید به آن‌ها پرداخت و راه‌کارهایی برای آن ترسیم کرد.در همین رابطه گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم با هادی یقین‌لو سرپرست امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که می‌خوانید:

جای خالی اکران انیمیشن در سینمای ایران دیده می‌شود ،کانون به عنوان یک بازوی قوی تولید انیمیشن چه فعالیتی در این زمینه انجام داده و خواهد داد؟

-وضعیت اکران مربوط است به خروجی صنعت انیمیشن. در حال حاضر انیمیشن به معنای صنعتی در ایران هنوز به شکل کامل ایجاد نشده است. بنابر این نباید انتظار اکران انیمیشن به معنای مرسوم اش در جهان را داشت. کانون قدیمی‌‌ترین حامی انیمیشن در ایران است و جایگاه فرهنگی آن بیش از آن که هویت کمی داشته باشد شکل کیفی دارد. تاکنون بزرگ‌ترین فعالیتی که در حوزه بین‌المللی منجر به نمایش و اکران فیلم‌های انیمیشن ایرانی شده است, متعلق به کانون بوده است. جشنواره پویانمایی تهران بزرگ‌ترین فعالیت در نوع خود برای این کار محسوب می‌شود. دیده شدن کل تولیدات انیمیشن ایران به صورت یک‌جا و آن هم در مقایسه با انیمیشن برگزیده جهانی، فرصت مغتنمی است.

 

2 چرا در جشنواره پویا نمایی تهران انیمیشن سرگرم کننده جایی ندارد؟

-یکی از کارکردهای مهم سینما و انیمیشن، سرگرمی است. بنابر این اگر اثری فاقد جذابیت سرگرمی باشد از اهداف اولیه خود دور شده است. با این تعریف همه آثار به نمایش در آمده در این مسیر هستند. نمونه‌های بسیاری از فیلم‌های برگزیده جشنواره و مخاطبان وجود دارد که دارای جذابیت‌های سرگرم کننده بسیار هستند.

 

3 کودکان از مخاطبان اصلی انیمیشن هستند. به نظر می رسد در جشنواره‌های آینده باید راه کار‌هایی در نظر گرفته شود تا آنان نیز بیننده آثار جشنواره پویانمایی باشند؟

-در دوره‌های گذشته جشنواره، سینما کانون در زمان نمایش فستیوال در اختیار کودک و نوجوان و خانواده ها قرار داشته و امید است با برنامه‌ریزی مناسب، این برنامه در سال‌های آینده با رویکردهای متفاوت و تازه ادامه یابد.

 

 4 مشکلات تولید انیمیشن در ایران و کانون چیست ؟

اگر از محدودیت‌های مالی بگذریم، بحث آموزش نیروی متخصص مهم‌ترین نقطه ضعف فعلی انیمیشن ایران است که کانون هم مانند سایر استودیوها و مراکز تولید انیمیشن با آن دست به گریبان است. نیروی متخصص و با تجربه بسیار کمیاب است و خروجی دانشگاه‌ها نیز بلافاصله آمادگی و مهارت لازم برای پیوستن به گروه‌های حرفه‌ای را ندارند. فکری هم برای افزایش تجربه متخصصان فعلی نشده است و همه چیز در همت شخصی افراد خلاصه شده است.

 

5 با توجه به امکانات جدید، چرا با انیمیشن روز دنیا فاصله داریم؟

-همان‌طور که در سوال قبل جواب دادم, نبود زیر ساخت‌های مناسب آموزشی مجالی برای استفاده خلاقانه از امکانات سخت افزاری نمی‌گذارد. سرمایه اصلی صنعت انیمیشن، افراد خبره و متخصص است که هوشمند عمل می‌کنند و از امکانات سخت‌افزاری بهترین استفاده را می‌برند.

 

6 جایگاه انیمیشن ایران در خاور میانه، آسیا و در نهایت جهان کجاست ؟

-انیمیشن کوتاه در ایران به نسبت موفق عمل می‌کند. این را نسبت به منطقه خاورمیانه و حتی کل آسیا می‌توان گفت، اما در مورد تولید صنعتی ... متاسفانه عقب هستیم. نمونه‌های مشخص این فاصله، جهش تولید در کشورهای چین و هند است.

 

7 - آیا کانون از سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی برای تولید انیمیشن استفاده کرده است؟

- کانون در مورد سرمایه‌گذاری مشترک تجربیاتی داشته است . نمونه آن فیلم «علامت سوال» ساخته آقای حمید نویم که با همکاری یک کمپانی سوئدی و کانون ساخته شد، اما این امکان وجود دارد که در آینده این تجربه‌ها گسترش یابد.

 

8 انیمیشن خانگی و سوپرماکتی چه آسیبی به انیمیشن ایران و مخاطبان به خصوص کودکان می‌زند؟

-آن چیزی که به انیمیشن ایران و به خصوص مخاطب خردسال آسیب می‌زند کیفیت پایین اثر است و نه نحوه ارایه آن . چون این اصطلاح تنها اشاره به یک نحوه توزیع است، بر اساس آن نمی‌توان کیفیت آثار را آسیب شناسی کرد.

 

9 اهداف جشنواره پویانمایی در بلند مدت و کوتاه مدت چیست؟

-در کوتاه مدت برآیند آثار تولید شده در هر دوسال را به نمایش می‌گذارد و محلی برای ارزیابی و تبادل فکری میان متخصصان است که برای رشد سطح این هنر لازم است، اما در بلند مدت می‌تواند با جهت‌گیری مناسب فرهنگی، به جریان‌سازی منجر شود.

نورالدین زرین کلک در دهمین جشنواره فیلم تصویر

سه‌شنبه 91/12/15 نورالدین زرین‌کلک
انیمیشن
(ساعت ۱۰ تا ۱۳)
نورالدین زرین‌کلک، شاخص‌ترین چهره انیمیشن ایران، با بیش از چهار دهه تجربه، قواعد و ظرایف ساخت انیمیشن
را با ارایه بخش‌هایی از آثارش بررسی می‌کند.

این ورکشاب در مستر کلاسهای تصویر در دهمین جشنواره فیلم تصویر برگزار میشود و به دانشجویان هنر جهت شرکت درآن تخفیف داده خواهد شد.

http://www.tassvir.com/

انیمیشن براساس قواعد سینما حرکت می کند

به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانم اثنی عشری درخصوص انتخاب آثار این دوره گفت: هرکدام از اعضای هیات انتخاب به هر اثری یک نمره می‌داد و در نهایت نمرات کل افراد جمع‌بندی می‌شد. پس از رای گیری نهایی مرور دوباره‌ای روی آثار صورت می‌گرفت تا احیاناً اگر فیلمی به هر دلیلی از جمله خستگی کاری آن طور که باید دیده نشد به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. با انجام این کار سعی‌مان بر این بود که در حق هیچ کاری اجحاف نشود. 

 این عضو هیات انتخاب، در پاسخ به این پرسش که برای کسانی که اثرشان به هر دلیل انتخاب نشده حق و مرجع اعتراضی وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: این مساله کاملاً به تصمیم دبیر جشنواره بر می‌گردد. همین چند روز پیش شخصی که هیچ کدام از دو کارش در جشنواره پذیرفته نشد به من اعتراض کرد، در صورتی که هر دو اثر او از نظر محتوایی غیرقابل نمایش بودند. درباره کارهای دیگری که به بخش مسابقه راه پیدا نکردند هم به شخصه حاضرم آن‌ها را دوباره ببینم و بررسی کنم. ممکن است به هر دلیلی اثری از چشم گروه انتخاب دور مانده باشد. خودم هم با موضوع رد شدن آثار، بیگانه نیستم و در دوره پنجم جشنواره فیلمم پذیرفته نشد و از قبل می‌دانستم که این اتفاق می‌افتد، چون در مقایسه با کارهای دیگر خوب نبوده است. 
وی ادامه داد: به هر حال انتخاب‌ها با توجه به محدودیت روزها و ساعات نمایش فیلم‌ها صورت گرفته است. ضمن این‌که آثار انتخابی باید استاندارد اولیه‌ای داشته باشند. تلاش کردم در گزینش، سلیقه شخصی‌ام را دخالت ندهم و براساس یک معیار استاندارد به فیلم‌ها نمره بدهم. به عبارت دیگر بابت آثار انتخابی‌ام دلیل منطقی دارم.  
اثنی عشری ملاک‌ها و معیارهای انتخاب این دوره را روایت، خلاقیت و مقوله انیمیت دانست و افزود: به شخصه این سه مورد برای من خیلی اهمیت داشت. انیمیشن بخشی از سینماست و بر اساس قواعد سینما حرکت می‌کند. سعی کردم روایت درست در فیلم‌ها را لحاظ کنم. همین طور اگر تکنیک خاص، خلاقیت و یا انیمیت جذابی در اثری دیدم به آن توجه کردم.  
کارگردان «روزنه کوچک زندگی» (با همکاری سالومه سیاح) تعداد کارهای خیلی خوب و شاخص شرکت کننده در این دوره را پایین توصیف کرد و افزود: به جز یک سری کارهای خوب، شاهد فیلم‌های شاخص و چشمگیری نبودیم و این باعث نگرانی است. سال‌‌های قبل کارهای خوب بیشتری شرکت می‌کردند و جشنواره واقعاً غافلگیرمان می‌کرد. با این حال بخش دانشجویی تقریباً هیجان‌انگیز بود و حتی در برخی موارد با کارهای خوب خارجی برابری می‌کرد. 
اثنی عشری عضو هیات انتخاب بودن را بسیار دشوارتر از ساخت انیمیشن دانست و افزود: وقتی شما به عنوان فیلم‌ساز فعالیت می‌کنید این حق را دارید که براساس فکر و احساس‌تان اثری هنری خلق کنید و از این بابت کسی شما را تخطئه نمی‌کند. در کار انتخاب و داوری هم شما از همان دانش ساخت فیلم استفاده می‌کنید، منتهی با این تفاوت مهم که این‌جا از شما در باره‌ی داوری‌ها سوال خواهند کرد. 
وی درباره تفاوت انتخاب و داوری آثار نیز گفت: به نظرم در امر داوری سلیقه شخصی هم دخیل است، ولی در هیات انتخاب به آثاری توجه می‌شود که بهتر است دیده شوند. 
هیات انتخاب هشتمین جشنواره پویانمایی تهران متشکل از مهدی خرمیان، حسین صافی، مریم کشکولی‌نیا، هدی اثنی عشری و امیر سحرخیز، از سه شنبه 12 دی ماه 91 کار خود را آغاز و پس از بررسی 750 فیلم ایرانی و 930 فیلم از 70 کشور جهان در نهایت 92 اثر را برای حضور در بخش مسابقه ایران و 169 فیلم را نیز برای بخش بین الملل برگزید.
گفتنی است؛ هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار می‌شود.
علی خانجانی،پژوهش‌گر فرهنگ عامه و متخصص قصه‌گویی، فرهنگ عامه و قصه‌های کهن را بهترین دست‌مایه برای تولید انیمیشن دانست .
به نقل از روابط عمو می کانون پرورش فکری کودک و نوجوان؛ وی با تاکید بر این نکته که در هنر پویانمایی، عرصه برای جولان تخیل کاملا باز است، افزود: هنرمند می‌تواند هرآن‌چه را که در ذهن به تصویر می‌کشد، تمام و کمال به مخاطب خود نیز عرضه کند و این قابلیتی است که پویانمایی را در جایگاه بالاتری در مقایسه با دیگر هنرهای بصری قرار داده است. پویا‌نمایی می‌تواند خدمتگزاری قابل، توانا، سریع و در قیاس با سینما کم هزینه برای فرهنگ به ویژه ادبیات شفاهی باشد.
این پژوهش‌گر درباره تاثیر متون کهن، ادبیات شفاهی و فرهنگ عامه در تولید انیمیشن گفت: ادبیات شفاهی و به طور کلی فرهنگ عامه حاکم بر سرزمین پهناور ما به جهت تنوع قومی، تفاوت‌های اقلیمی، تلوَن زبان و لهجه، گوناگونی آداب و مراسم آیینی و دیگر ممیزه‌های فرهنگی، شرایطی ویژه و ممتاز در میان کشورهای جهان دارد و این نکته‌ای است قابل توجه و مهم که بیان آن نه از سر تعصب و خود برتر بینی، بلکه بازگویی واقعیتی است که آن را بارها و به دفعات از زبان مهمانان خارجی شرکت کننده در جشنواره‌های قصه‌گویی نیز شنیده‌ایم.
خانجانی که تدوین اولین دائره‌المعارف قصه‌های ایرانی را انجام می‌دهد درباره غنای ادبیات شفاهی کشورمان توضیح داد: تا به حال 8 هزار روایت از قصه‌های شفاهی و همین مقدار در قصه‌ها و حکایات مکتوب برای دائره‌المعارف قصه‌های ایرانی شناسایی کرده‌ایم که این فقط و فقط بخشی از امکانات و توانایی‌های ادبیات ما را نشان می‌دهد. حال اگر امثال باورها، عقاید، ضرب‌المثل‌ها، لالایی‌ها، متل‌ها، بازی‌های کلامی، مراثی، جشن‌ها و... را اضافه کنیم با چه گنج بی‌انتهایی سر و کار خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: پویانمایی و ادبیات شفاهی ظرف و مظروف کاملا مناسبی برای یکدیگرند و به کمک هم می‌توانند ابعاد وسیع فرهنگ غنی و پربار کشور را به رخ جهانیان بکشانند و ناگفته‌ها و زوایای پنهان آن را برای پژوهش‌گران و اهالی هنر نمایان کنند.
رییس مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره جشنواره پویانمایی تهران نیز گفت: به خاطر دارم جشنواره پویانمایی تازه شکل گرفته بود و برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌داد که نگاهی رو به جلو بر این جشنواره حاکم است، البته جز این هم نباید باشد، زیرا جناب کریمی صارمی خود از پرورش یافتگان کانون و متاثر از آینده نگری برنامه‌های کانونی است. این روزها پویانمایی در ردیف یکی از فعالیت‌های جاری مراکز کانون جای گرفته و این اتفاق کوچکی نیست. کارگروهی خاص برای آن تعریف شده و بحث‌های آکادمیک و تجربه‌های کاری همکاران با صبغه زیادی در این کارگروه دنبال می‌شود. گستره وسیع کانون در سراسر کشور و محصولاتی که طی این سال‌ها به مراکز ارسال شده همه و همه حکایت از رونق و رواج پویانمایی دارد.
وی افزود: این گستردگی فقط جغرافیای کانون را در بر نمی‌گیرد و رفت و آمدهایی که در ارتباط با پویانمایی با خارج از کشور وجود دارد، باعث شده تا خون تازه‌ای در رگ‌های این هنر جاری شود و انیماتورهای ایرانی در تعامل با همتایان خارجی قرار بگیرند و به انتقال تجربه با یکدیگر بپردازند. بدیهی است که این نوع ارتباطات، غنا و اعتلای هنر پویانمایی را موجب می‌شود.
علی خانجانی با اشاره به شعار کانون «ما در فکر تربیت هستیم نه تولید»، گفت: این را به تجربه دریافته‌ایم که اگر تربیت به درستی صورت بگیرد و متربی با چیستی، چرایی و چگونگی واسطه تربیتی که در این جا پویانمایی است خوب آشنا بشود، در آن صورت شکوفایی استعدادها رخ می‌دهد و آفرینش آثار را شاهد خواهیم بود. خوشبختانه این موضوع تا حد قابل قبولی اتفاق افتاده و جشنواره‌های استانی پویانمایی شاهد خوبی است بر این ادعا.
این پژوهش‌گر درباره نقش دولت در رشد و توسعه پویانمایی عنوان کرد: وظایف دولتمردان را ما نمی‌توانیم تعیین کنیم، اما می‌توانیم توجه آن‌هارا به قابلیت‌ها و تأثیرگذاری‌های این هنر جلب کنیم و به آن‌هانشان دهیم که این قالبی است که می‌تواند محتوای خود را به بهترین شکل نشان دهد، حال این محتوا اگر با پسندهای مسوولان نیز هم‌خوانی داشته باشد، بدون شک آن‌ها حمایت خواهند کرد و انیمیشن رشد خواهد داشت.
وی درباره امکان همکاری بین مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی و جشنواره پویانمایی تهران گفت: مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی همان طور که از نامش پیداست، این است که که در راستای شناسایی و تبلیغ قصه‌های ایرانی تلاش کند و این تلاش فقط و فقط با قصه‌گویی نیست. در جمع‌آوری قصه‌ها و روایات به قابلیت‌های عرضه آن‌هادر قالب‌های هنری دیگر توجه داریم. شک نداریم که بسیاری از قصه‌ها برخوردار از سوژه‌های مناسب برای فیلم، تئاترزنده، نمایش عروسکی، پویانمایی، اسباب بازی، ترانه‌سرایی، هم‌نوازی‌های موسیقایی و... هستند و با افتخار حاضریم همه هنرمندان از جمله هنرمندان پویانما را از یافته‌های پژوهشی خود بهره مند سازیم.

 داوران بخش انیمیشن جشنواره فیلم «شمسه»

داوران بخش انیمیشن جشنواره فیلم «شمسه» معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،دراین دوره از جشنواره فیلم «شمسه» مهین جواهریان ، نازنین سبحان سربندی و مجید خادمیان آثار راه یافته به بخش مسابقه فیلم‌های انیمیشن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

حامد سیروس کبیری مدیر رسانه جشنواره با اعلام این خبر افزود: 135 فیلم انیمیشن به دبیرخانه ارسال شد که از میان این تعداد 64 اثر برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شد.

هیات داوران بعد از ارزیابی 64 فیلم راه یافته به بخش مسابقه، برگزیدگان را در مراسم اختتامیه معرفی خواهند کرد.

 به امید روزیکه100%  پخش انیمیشن سیما ایرانی  باشد

رئیس صدا و سیما در افتتاح شبکه تماشا و سلامت در روز 12 اسفندخطاب به رئیس جمهور ا: درحوزه انیمیشن در دوره ای که شما بودید سرمایه گذاری خوبی شد از 10 درصد پخش به 40 درصد تولید انیمیشن رسید.
وی گفت:رهبر معظم انقلاب سفارش کردند به امید روزی که شما 100 درصد پخش  در انیمیشن به خاط حساسیتی که دارد تولید ایرانی داشته باشید.

منبع خبر :http://khabarfarsi.com/ext/4656290

غرفه شرکت حرکت کلیدی

شرکت تخصصی انیمیشن حرکت کلیدی در بازار فیلم هشتمین دوره جشنواره پویانمایی شرکت میکند.

 ویلیام ریچاردز!!!

اخیرا یک شرکت گمنام  ایرانی سی دی های حاوی درسهای ریچارد ویلیامز را تحت عنوان ویلیام ریچاردز یه قیمت 12500 تومان به بازار عرضه کرده.معلوم هم نیست که آیا متن دوبله و یا زیر نویس فارسی شده و یا اسنکه به زبان اصلی که انگلیسی است روانه بازار شده است!!!

حمله ناخوناسورها به ماهواره
نمایش انیمیشن ایرانی "حیات وحش" در شبکه آی فیلم
مجموعه انیمیشن ایرانی "حیات وحش" به کارگردانی علی درخشی و تهیه‌کنندگی محمدرضا ابوالحسنی در ایام نوروز از شبکه "IFILM" نمایش داده می‌شود.

محمدرضا ابوالحسنی تهیه‌کننده این مجموعه در توضیح جزئیات نمایش انیمیشن "حیات وحش" به خبرنگار مهر گفت: این مجموعه انیمیشن جایزه‌های متعددی از جشنواره‌های مختلف هنری و فرهنگی دریافت کرده است، به‌عنوان مثال جایزه بهترین صداگذاری را از جشن خانه سینما گرفت و در دوسالانه انیمیشن جایزه بهترین کارگردانی ملی و بین المللی را دریافت کرد.

به گفته وی، قرارست این مجموعه انیمیشن که در فضای مجازی نیز منتشر شده و طرفداران زیادی نیز دارد در ایام نوروز از شبکه "IFILM" پخش شود.

وی در ادامه با اشاره به مضمون این انیمیشن گفت: مجموعه انیمیشن ایرانی "حیات وحش" به سبک فیلم‌های حیات وحش تهیه شده است که موجودات این مجموعه انیمیشن عادی نیستند و به جای شیر و ببر و فیل، از موجوداتی چون ناخوناسور-کانگوروی و به تربیت بچه‌هایی به نام‌های هملت مرغ و ... استفاده شده است.

تهیه‌کننده انیمیشن "حیات وحش" در پایان عنوان کرد: بخش‌های مختلفی از حیات وحش و زندگی حیوانات از تولد، حیات تا انقراض در این مجموعه با زبانی طنز مطرح شده است.

اردشیر و چغا در شبکه دو 

 

اردشیر و چغا  یک طنز پلاتو-نمایشی کودکانه  به تهیه کنندگی داریوش دالوند است که در لا به لای آن موضوعات آموزنده ای خودنمایی میکند. موضوعاتی از جمله تنبلی، شرارت، پرخوری، نظم، ترس و شجاعت، غم و شادی، ورزش، علم و... که بچه های ما هر روز و هر ساعت با آنها رو به رو میشوند و سوألات
زیادی در اذهان پاک و زلال شان نقش        می بندد. ما در این برنامه کوشیده ایم که برای این سوألات پاسخ هایی مناسب و البته ساده پیدا کنیم. کاراکترهای این برنامه  اردشیر ، چغا و خانجون هستند.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٩:٥۳ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۱٠ اسفند ۱۳٩۱