انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول اسفند 91

 

اختتامیه جشنواره پروین اعتصامی

_RFI7166.jpg

 

_RFI7836.jpg

 در بخش انیمیشن فیلم " اتاق زایمان " ساخته بهنام دلداده و فیلم  " تونل" ساخته مریم کشکولی نیا  و اهورا شهبازی برای فیلم " پروین اعتصامی "برنده جوایز انیمیشن این دوره جشنواره پروین اعتصامی شدند

_RFI7715.jpg

اختتامیه جشنواره فیلم پروین اعتصامی با قدردانی از مرتضی احمدی و این اظهار نظر او درباره دلیل خمیده قامت بودنش همراه بود: 71 سال است در برابر مردم تعظیم کرده‌ام، می‌خواهید خمیده نشوم؟

 

هیات داوران بخش دانشجویی جشنواره پویانمایی

به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیات داوران بخش دانشجویی متشکل از علی اکبر صادقی، ابوالفضل رازانی و سعید توکلیان کار خود را از سوم آغاز کرده‌اند.
داوری 18 اثر دانشجویی جشنواره در تاریخ 4 اسفند به پایان خواهد رسید. 
در جشنواره امسال 97 اثر در بخش مسابقه ایران با هم به رقابت می پردازند که 63 فیلم کوتاه پویانمایی، 3 فیلم بلند، 5 فیلم معناگرا، 9 فیلم دینی و 18 فیلم دانشجویی هستند.
گفتنی است هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال جاری در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنریکانون تهران برگزار می‌شود
 
 
 کانون انیمیشن پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
 این کانون، به تازگی در دانشگاه تهران مجوز فعالیت در زمینه انیمیشن و برگزاری کارگاه ها و نشست ها و جشنواره ها را دریافت کرده است. موسس این کانون سهیل سراجی بوده و دبیر آن سید محمدامین حاجی سید جوادی است و علاوه بر آنها اعضای دیگر عبارتند از: احمد درخشنده، سپیده غفاری، محبوبه کلایی، و نرگس غیومیان. اعضای این کانون خود نیز از فعالان و دست اندر کاران در این زمینه اند. این کانون در جهت ورود هرچه بیشتر این هنر به فضای آکادمیک دانشگاه تهران و آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با انیمیشن فعال است و تمامی فعالیت های این کانون با هماهنگی و همکاری مسئولان امور فرهنگی دانشگاه و در حوزه و زیر نظر دانشگاه تهران عمل می کند.در حال حاضر این کانون تنها مرکزی است در دانشگاه تهران که به "انیمیشن" می پردازد 
این کانون در نظر دارد در جهت هرچه گسترده تر شدن انیمیشن و فعالیت های مربوط به آن در فضای دانشگاه تهران فعالیت کند.
 
اولین فعالیت این کانون  کارگاه آموزش انیمیشن در پردیس هنرهای زیبا و با همکاری استدیو گنبد کبود و با حضور آقایان بابک و بهنود نکویی است. این برنامه روز نهم اسفند، از ساعت 16 الی 18 در تالار شهید آوینی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می گردد و ورود برای عموم دانشجویان و علاقه مندان آزاد است.
 
منتظر فعالیت های بعدی این کانون باشید...
.

تهران 108 سال بعد در نوروز 1392 

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «تهران 1500» از قطعی شدن اکران این فیلم در نوروز 1392 در تهران و شهرستان‌ها خبر داد.


محمدرضا ابوالحسنی تهیه‌کننده «تهران 1500» با قطعی شدن اکران این فیلم سینمایی در نوروز 1392 به خبرگزاری مهر،گفت: پیش از این قرار بود این فیلم در اکران نوروزی 91 باشد؛ اما به دلایل مشکلات بسیار، اکران «تهران 1500» به 15 آذرماه موکول شد؛ اما این‌بار هم به دلیل ارائه نشدن حواله اکران توسط شورای صنفی نمایش به سینما آزادی، اکران این فیلم در آن زمان منتفی شد.
وی در ادامه افزود: پس از این ماجرا با پیگیری‌های انجام شده، فیلم «تهران 1500» در نوروز 92 روی پرده خواهد رفت و این‌بار دیگر اکران فیلم در ایام نوروز قطعی است. از همین‌رو از نیمه دوم اسفندماه برنامه تبلیغاتی گسترده‌ای در این زمینه در تهران و شهرستان‌ها اجرا 
خواهد شد.
تهیه کننده فیلم تهران «1500» در ادامه افزود: از همه ظرفیت‌های اکران در تهران و شهرستان استفاده خواهیم کرد و در نهایت امیدوارم این انیمیشین ایرانی با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شود. مخاطب در این فیلم با آینده ایران و به‌ویژه تهران در سال 1500 مواجه است و از آنجا که این فیلم با صنعت و هنر انیمیشن در سینمای ایران ساخته شده، خوب است که روی پرده دیده شود.
ابوالحسنی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به تغییرات این انیمیشن پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر پارسال گفت: تغییرات کوچکی در تدوین و تا اندازه‌ای موسیقی این فیلم ایجاد شد و پس از آن دیگر تغییراتی در کل اثر ایجاد نشد
.

 

 

سایت آسیفا راه اندازی شد

سایت آسیفا ایران به آدرس asifairan.net و iranasifa.com از روز 9 شهریور ماه 1391 راه اندازی شد . اخبار انجمن را می توانید از آدرس blog.iranasifa.com ،blog.iranasifa.net و یا news.iranasifa.com و news.asifairan.net دنبال کنید . همچنین نشریه های داخلی انجمن آسیفا را می توانید از آدرسmag.iranasifa.com و یاmag.asifairan.net و همچنینmagazine.asifairan.net وmagazine.iranasifa.com دانلود نمایید . شایان ذکر است که برخی از مطالب نشریه های جدید به همراه گفتگوهای نویسندگان در بخش magazine منتشر خواهد شد .

داستانی که همه می دانند!

این سایت هم داستان درازی دارد که هیچ کس نیست که نداند.
در هیئت های مدیره دوره های مختلف هر بار راه اندازی آن را یکی از اعضا به عهده می گرفت و کوشش هایی هم می کرد. اما هر بار بدقولی های رایج و سنتی کار را به درازا می کشاند و آنقدر کشش می داد که دوره تمام می شد و ما هنوز اندر خم یک کوچه بودیم.
از من نخواهید بگویم این بد قول ها کی بودند اما اگر کنجکاو باشید می توانید پیداشان کنید.
آخرین شان هم بعد از دریافت پیش پرداخت غیب شد و کار برای چندمین بار نیمه نصفه رها شد. اولین منتقد این امر هم خود هیئت مدیره بوده است (نگاه کنید به سه پیام صدر این یادداشت ها)
میدانید که خدمت هیئت مدیره یک کار دوستانه و داوطلبانه است بدون چشمداشت مالی یا…
بنا بر این کسی نمی توانست تفنگ بگذارد پس کله ی کسی که یالا سایت را راه بینداز والا
شلیک می کنم. اگر کاری می توانیم بکنیم اینست که از آنها که بالاخره این کار را راه انداختند – هرچند با این همه تاخیر-د ست مریزادی حواله شان کنیم و قدرشان را بدانیم و تشویقشان کنیم. از دوستان جوانم سیحونی و روانبخش صادقی همین جا تشکر می کنم .
از نیروی جوان (و نیمه جوان!),و حتمااز منتقدان آسیفا می خواهم حالا که بالاخره (گوش شیطان کر) سایت مان راه افتادهاست هرکس بقدر توان خود آن را کمک کند، مطلب و مقاله و عکس و طرح و فیلم و… بدهد که بدون کمک یک یک اعضا در بارور کردن این سایت، همیشه همین جا یعنی اول راه باقی خواهیم ماند.
به امید روزی که به آسیفا و سایت مان ببالیم.

نورالدین زرین کلک

ورکشاپ آسیفا

نشست تخصصی انیمیشن با حضور حسین صافی در 29 بهمن 91 در خانه هنرمندان برگزار گردید.

در این مراسم آقای صافی به معرفی خودشون و توضیح در مورد کارها و پروژه هایی که ایشان در دیزاین آن مشارکت داشتند، پرداختن.
توضیحات با پخش تصاویر مربوط به هر پروژه همراه بود. از جمله پروژه های: شکرستان، هوشان و یک بازی آنلاین و یکسری اتود دیگر.
 
در کنار اینها برخوردها و صحبتهای طنز آقای صافی جالب توجه بود و حاضرین رو چندین بار به خنده انداخت
 
.
مطالب آنچنان آموزنده نبود و دیدن کارها و ملاقات با ایشون تنها لطف برنامه بود

صادقی راد

افتتاحیه هفتمین جشنواه فیلم پروین برگزار شد

 به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این آیین که با حضور مازیار رضا خانی دبیر این رویداد سینمایی و فیلمسازانی همچون فرهاد ورهرام، مینو فرشچی و محمدرضا اصلانی برگزار شد، نگار جواهریان و طناز طباطبایی از بازیگران مطرح زن سینمای ایران کیک هفتمین جشنواره فیلم پروین را به صورت نمادین بریدند.

نمایش فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره از روز سه‌شنبه (یکم اسفند) از ساعت 9 و 30 تا 20 آغاز و تا روز پنجشنبه (سوم اسفند ماه) در سینماتک موزه هنرهای معاصر ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ محمدرضا اصلانی، محمدرضا جعفری جلوه و سید هادی منبتی، گلاب آدینه و مینو فرشچی داوری آثار جشنواره را برعهده دارند.

101 اثر از فیلمسازان سراسر کشور ( زنده - مستند - انیمیشن )در هفتمین جشنواره فیلم پروین به نمایش در خواهد آمد.

هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی با موضوع ˈنقش زن در تنظیم اقتصاد خانوادهˈ مختص زنان فیلمساز با موضوع آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن از تاریخ 30 بهمن ماه لغایت چهارم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

در حاشیه : سه انیمیشن خوب از جشنواره باز ماندند!

بر اساس تصمیم مدیر مرکز گسترش سینمای تجربی فیلمهای مرکز گسترش که شامل سه فیلم انیمیشن :نمکی (مهاجر مهرانی)، بخش زایمان (بهنام دلداده)، جان و باران (سارا نامجو) نیز بود از ادامه رقابت در این دوره جشنواره بازماندند.

 نظر وزیر ارشاد درباره‌ی جشنواره‌ پویانمایی 

04-183.jpgوزیر ارشاد هنگام بازدید از نمایشگاه دستاوردهای کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) درباره‌ی وضعیت انیمیشن کشور و جشنواره پویانمایی تهران صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید محمد حسینی در پاسخ به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره انیمیشن چه حمایتی می‌تواند داشته باشد؟ گفت: دوستان ما در مرکز رسانه‌های دیجیتال بنا داشتند یک جشنواره‌ای را برپا کنند با نام جشنواره پویانمایی، بعد که مطلع شدیم آقای رضایی و همکارانشان چنین جشنواره‌ای را برگزار می‌کنند منصرف شدیم. گفتیم در دل همین جشنواره که کانون برگزار می‌کند دوستان ما هم همکاری کنند و هر چه بیشتر این کار را غنا ببخشند. 

وی تصریح کرد: ما با توجه به اینکه با شرکت‌های تولیدکننده فراوانی سروکار داریم می‌توانیم آنها را تشویق و ترغیب کنیم تا این جشنواره انشاء‌الله به خوبی برگزار بشود. الان بحث پویانمایی یک بحث جدی است، خوشبختانه استعدادهای خوبی هم در کشور وجود دارد، نه تنها در تهران و کلان شهرها، بلکه در بعضی شهرستان‌ها هم کارهای خوبی انجام شده. هر ساله در جشنواره فیلم فجر شاهد فیلم‌های سینمایی هستیم که در قالب انیمیشن شکل گرفته، لذا اگر به طور مستقل برنامه‌ای برگزار شود، هم می‌تواند در جذب نیروهایی که در این زمینه توانمندی دارند بسیار مؤثر باشد و هم در ترغیب و تشویق آنها. ما نیز تقدیر کرده و مشارکت فعال می‌کنیم. 

این مسوول در پاسخ به اینکه یکی از خواسته‌های فعالان در عرصه انیمیشن اکران فیلم‌های انیمیشن در سینماهاست، وزارت ارشاد در این زمینه چه کارهایی انجام داده و خواهد داد؟ هم توضیح داد: انشاءالله باید کاری بکنیم که به این مرحله برسیم، البته امسال در جشنواره فجر بخشی مربوط به انیمیشن بود که این‌گونه فیلم‌ها به نمایش در‌ آمد، باید به این سمت برویم که فیلم‌ها از یک جاذبه‌ای برخوردار شود که مخاطب هم داشته باشد. الان با وجود سیستم دیجیتال، می‌توانیم در آینده خیلی از سالن‌ها را تجهیز کنیم تا در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف این فیلم‌ها به نمایش در بیایند.

 وزیر ارشاد درباره‌ی تولید فیلم‌های انیمیشن دینی و برنامه‌های وزارتخانه در این زمینه هم گفت: این موضوع از اولویت‌های ماست، یعنی مواردی که ما حمایت کردیم موضوع‌هایی مطابق با فرهنگ اصیل اسلامی ما، موضوع‌های دینی و درباره سیره ائمه(ع) و اهل بیت(ع) بوده است. تاکنون در این زمینه کار کرده‌ایم و باز هم در آینده همین کار را ادامه می‌دهیم و حمایت‌های مشخصی در این زمینه داریم. 

هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران 13 تا 17 اسفند سال جاری به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران و 5 استان کشور برگزار می‌شود.

 

معرفی داوران بخش دینی جشنواره پویانمایی تهران

تهران - فیلم‌های بخش دینی مسابقه ایران هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با سه داور که معرفی شدند، روز دوم اسفند آثار رسیده به این جشنواره را داوری می کنند.

 

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ˈحمیدرضا کفاشˈ معاون تالیف و تولید مواد و رسانه‌های آموزشی، ˈمحمدحسین نیرومندˈ مدیر هنری و کاریکاتوریست و ˈعرفان نظرآهاریˈ مدرس دانشگاه، نویسنده کودک و نوجوان، داوران بخش دینی جشنواره پویانمایی تهران هستند که روز دوم اسفند، 9 پویانمایی پذیرفته شده در بخش دینی جشنواره را داوری خواهند کرد.

پس از بررسی 750 فیلم ایرانی در دبیرخانه جشنواره، در نهایت 92 اثر برای رقابت در بخش‌های مختلف داخلی مسابقه ایران شامل 62 اثر ایرانی، 3 فیلم بلند، 18 فیلم دانشجویی و 9 فیلم دینی پذیرفته شدند.

هشتمین جشنواره دو سالانه بین‌المللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار می‌شود.

 

انیمیشن‌های  صبا در جشنواره پروین اعتصامی     

12 اثر از تولیدات مرکز پویانمایی صبا در بخش مسابقه هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی پذیرفته شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، انیمیشن‌های راه یافته به بخش مسابقه به شرح ذیل است:

قصه های پنج انگشت به کارگردانی فاطیما یثربی ،کودکان دشت به کارگردانی سعادت رحیم زاده،ذوالجناح به کارگردانی علیرضا عین القضا تی و رامین رهبر،مهربان (حضرت محمد(ص)) به کارگردانی حسن بادکوبه ،مشاهیر پروین اعتصامی به کارگردانی اهورا شهبازی ،محمد(ص) پیامبر رحمت و مهربانی به کارگردانی شهرام شیرزادی،پیامبر رحمت به کارگردانی میترا عبدی و علی صمیمی زاد،محمد رسول رحمت به کارگردانی وحید نیک گو وسعیدترخانی، محمد (ص)پیامبررحمت و مهربانی به کارگردانی جواد ابراهیم خانی ، محمد (ص) پیام آور رحمت به کارگردانی مجتبی پرنده غیبی ، محمد (ص)پیامبر رحمت و مهربانی به کارگر دانی شهرام حاجی میر صادقی.

مراسم اختتامیه در روز جمعه، چهارم اسفند ماه ساعت 16 در ایوان شمس بزرگراه جلال آل احمد ابتدای بزرگراه کردستان برگزار می‌شود.

انیمیشن ایران میتواند جهانی شود

انیمیشن ایران می‌تواند جهانی شود

فطیما یثربی از آن دسته هنرمندان ایرانی است که نه تنها در پویانمایی یعنی تخصص اصلی‌اش و نوآوری‌های بسیاری را وارد کرده است، بلکه در این مسیر انیمیشن را در تلفیق آثار دیگر بسیار آزموده است. فطیما یثربی متولد سال 1354، دانش‌آموخته رشته نقاشی در مقطع کارشناسی و رشته‌ کارگردانی پویانمایی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی از سال ۱۳۸۲ فعالیتش را در زمینه تولید پویانمایی آغاز کرده است و در هفتمین جشنواره پویانمایی تهران جزو هیأت انتخاب بوده است و در هشتمین دوسالانه پویانمایی که همزمان با دهه فجر امسال برگزار می‌شود بر کرسی هیأت داوران نشسته است. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم‌های «صندلی‌ها»، «هیچ»، «لبخند مترسک» و مجموعه دو‌بعدی «قصه‌ پنج انگشت» اشاره کرد. وی در جشنواره فیلم شانگهای نیز با انیمیشن صندلی‌ها حاضر شد. همچنین یثربی در پروژه‌ Dog jam Guard به کارگردانی بیل پلیمپتون نیز به‌عنوان انیماتور حضور داشته است. آنچه در پی می‌آید گفت‌وگوی «قانون» با ایشان است.

خانم یثربی چه اتفاقی افتاد که یک دانش‌آموخته رشته نقاشی به سمت کارگردانی انیمیشن و پویانمایی رفت؟ جذابیتش برای شما از کجا آغاز شد؟

از همان ابتدا گرایش من به کاریکاتور و کارتون و انیمیشن به عنوان مقوله‌ای جذاب در هنرهای تصویری بود؛ ولی با تشویق‌های پدرم که از دوران کودکی من را با نقاشی‌های معتبر اروپایی و دوران رنسانس آموزش داده بود جذب رشته نقاشی شدم؛ اما سبک آثارم بسیار اغراق‌آمیز و اکسپرسیو بود. تا جایی‌که به کاریکاتور در ابعاد بسیار بزرگ شباهت داشت. شاید اگر دوباره امکان انتخاب داشته باشم باز هم در همان ابتدا نقاشی را انتخاب کنم؛ چون زیربنای انیمیشن و کارتون، طراحی است و نقاشی کمک بسیار خوبی به شناخت رنگ و کمپوزیسیون و غیره است.

روند تولید آثار انیمیشن را چطور ارزیابی می کنید؟ در حالی‌که بسیاری از شرکت‌های تهیه‌کننده سینمایی در دنیا روی آثار انیمیشن هم سرمایه‌گذاری می‌کنند، آیا این اتفاق در ایران هم می‌افتد که یک شرکت فیلمسازی برای تولید انیمیشن سرمایه‌گذاری کند؟

در حال حاضر، شرکت‌های کوچک و بزرگی هستند که گاهی روی طرح‌های کارگردانان انیمیشن به صورت موردی سرمایه‌گذاری می‌کنند که اصلا کافی نیستند. مراکزی چون صبا و صدا و سیما نیز کمتر از پویانمایی‌های مستقل حمایت می‌کنند و بیشتر در زمینه ساخت سریال آن هم با اولویت دادن کمیت بر کیفیت مشغول هستند و این دلیلی است که تولیدات ما بسیار است؛ ولی در مجموع هیچ بازار جهانی برای فروش و ارائه آن‌ها وجود ندارد و این‌ها دلایلی هستند که گاهی کسانی مثل من به تهیه‌کنندگی آثار خودمان می‌پردازیم.

در اکثر جشنواره‌های سینمایی جهان، انیمیشن یک بخش از جشنواره است؛ اما در ایران در جشنواره فیلم فجر چنین بخشی وجود ندارد. دلیلش بی‌توجهی به پویانمایی است یا اینکه میزان تولیدات به تعدادی نیست که به آن بپردازند؟

قطعا بی‌توجهی به پویانمایی وجود دارد. می‌بینیم که بیشتر محصولات تولیدشده سینمایی ایران هم در سال‌های اخیر متأسفانه بسیار سطحی بوده و کمدی‌های نازلی تولید می‌شود که مخاطب خود را مثل کودکی فقط برای چند لحظه کوتاه می‌خنداند؛ آن هم به شکلی بسیار بی‌ارزش که هدر دادن وقت و هزینه و انرژی است. در حالی ‌که اگر بودجه یک یا دو تا از فیلم‌هایی از این سنخ به تولید پویانمایی اختصاص می‌یافت -با توجه به پتانسیل جوانان ایرانی- مطمئن باشید که نه تنها در کشور بلکه در جهان، انیمیشن ایران بسیار بسیار گسترده‌تر مطرح می‌شد.

با توجه به اینکه امسال هشتمین دوسالانه جشنواره پویا‌نمایی همزمان با جشنواره‌های دهه فجر برگزار می‌شود، این تفکیک جشنواره پویانمایی از بخش سینما را مفید می‌دانید؟

جشنواره پویانمایی کلا دوسالانه برگزار می‌شود و از نظر من، بهترین و مؤثرترین جشنواره در کل ایران است. سطح فیلم‌های ارسالی از اقصی ‌نقاط جهان بسیار بالاتر است و اغلب فیلم‌های ارسال شده بیشتر از 10 جایزه جهانی را کسب کرده‌اند و اکنون می‌خواهند در جشنواره پویانمایی ایران شرکت کنند. اگر چه نسبت به جشنواره فجر با بودجه‌ای بسیار ناچیزتر و با امکاناتی بسیار کمتر برگزار می‌شود ولی تنها این جشنواره است که باعث ارتباط کارگردانان داخلی و خارجی بوده و پویانمایی مستقل ایران را زنده نگه داشته است.

شما با انیمیشن «صندلی‌ها» به جشنواره فیلم شانگهای رفتید و البته داور هفتمین جشنواره پویانمایی هم بودید. تفاوت این جشنواره‌ها را با توجه به اینکه در یکی داور و در دیگری به عنوان شرکت‌کننده حضور داشتید، چطور دیدید؟

جشنواره پویانمایی ایران اصولا چیزی از دیگر جشنواره‌‌های جهانی کم ندارد. فقط شاید زرق و برق و بودجه و جوایز بسیار محدودتری دارد یا بازار فیلم بسیار کوچک و محدودی دارد؛ ولی از لحاظ فیلم‌ها همان فیلم‌هایی که در جشنواره‌های معتبری چون اسنی و زاگرب یا انیماموندی و... اکران می‌شوند اینجا نیز حضور دارند، ولی سطح فیلم‌های تولید داخل کمی پایین‌تر است. اگر چه فیلم‌های مستقل بسیار فوق‌العاده‌ای در ایران سالانه تولید می‌شود ولی به علت‌هایی که گفتم از جمله نبود سرمایه‌گذار و حمایت نکردن سازمان‌ها و دولت، فیلم‌های خوب داخلی بسیار کمتر از سطح جهانی خود است. البته در جشنواره امسال هم جزو داوران بخش اصلی جشنواره هستم و در جشنواره قبلی، یعنی دو سال پیش نیز جزو هیأت انتخاب بودم.

شما در تولید یکی از معدود پویانمایی‌های خوب تلویزیونی که مجموعه «قصه‌های کهن» بود با تلویزیون همکاری کردید. این مجموعه نشان داد که پویانمایی ایرانی هم اگر خوب باشد، مخاطب خود را خواهد داشت. بعد از تولید این مجموعه نسبتا موفق، آیا پیشنهادهای تلویزیونی دیگری داشتید؟

بله، به طور مثال قصه سریال پنج‌انگشتی بر اساس اشعار مصطفی رحماندوست در قالب داستان‌های کوتاه یک دقیقه‌ای که 30 قسمت بود به شکل دو بعدی ساخته شد. قصه ضرب‌المثل‌ها به دلیل تکراری بودن موضوع و اینکه تمایل به تجربه انیمیشن در وادی‌های دیگر مانند نماهنگ (موزیک ویدیو) یا مستند انیمیشن داشتم، اجرا نشد که البته ممکن است دوباره این پروژه روی میز کار قرار بگیرد. ولی از مردادماه سال آینده اقدام به ساخت یک مجموعه انیمیشن کودکانه بسیار فانتزی خواهم کرد. البته بعد از اتمام پروژه‌هایی که در دست کار دارم.

شما همیشه تمایل به تجربه‌های مختلف در عرصه‌های هنری دارید. نماهنگ پویانمایی می‌سازید یا حتی برای هنرمندان عرصه موسیقی جلد آلبوم طراحی می‌کنید. در نظر دارید پویانمایی را با هنرهای دیگر تلفیق کنید یا تجربه‌گرایی باعث این می‌شود که به عرصه‌های دیگر هنری هم نزدیک شوید؟

ترجیح می‌دهم پویانمایی را به گونه‌ای دیگر استفاده کنم و عرصه‌های گوناگون را تجربه کنم از جمله نماهنگ که به شکل کاملا حرفه‌ای و مجاز آن تا به حال در ایران کار
نشده است.

فکر می‌کنید هنوز چقدر از آن نگاه سنتی به پویانمایی -که آن را سبکی برای کودکان می‌دانستند- در ایران وجود دارد؟ آیا شما هم مخاطب پویانمایی را بیشتر کودکان می‌دانید؟

در حقیقت، پویانمایی کودک همچنان برای من بسیار جذاب است تا جایی‌که شاید وقتی به دیدن یک پویانمایی کودکانه می‌نشینم لذت من بیشتر از لذت یک کودک باشد، ولی معتقدم پویانمایی‌هایی که مخاطبان آن بزرگسالان هستند و بسیاری از محدودیت‌ها و مرزهای کار برای کودک را ندارند و با صراحت و به شکلی کاملا هنری حرف و درد خود را می‌گویند و بسیار برای من جذاب‌تر از ساخت به شکل سنتی و کودکانه شده است و همچنان انیمیشن کودکان به نظر من بالاترین جایگاه را دارد؛ چراکه کارکرد اولیه پویانمایی این بوده است و اصلا پویانمایی به چنین منظوری پا به عرصه گذاشت.

با توجه به وضعیت فعلی پویانمایی چه برنامه‌هایی برای اجرا دارید؟

در حال حاضر یک مجموعه نماهنگ از آثار رضا یزدانی در دست تولید دارم که دو اثر کاملا پویانمایی دوبعدی و بقیه تلفیق زنده و انیمیشن است و امیدوارم تا پنج ماه آینده به اتمام ‌رسد. در عین حال برای یکی دو نفر از خوانندگان جوان دیگر هم قرار است نماهنگ کار کنم. پروژه فیلم کوتاه زنده انیمیشن پارانوئید من هم آغاز شده که فیلمی بسیار خاص و متفاوت برای خودم است از فضای ذهنی یک بیمار مبتلا به پارانوئید و از مردادماه سال آینده هم سریال کودکانه من کلید خواهد خورد.

 منبع : روزنامه قانون 11 بهمن 91

 نگاهی به دو فیلم بلند انیمیشن در جشنواره فجر

کافه سینما-آرش خیروی: فیلم‌های انیمیشن سینمایی در دنیا، چنان جذاب و موفق شده‌اند که گاهی گوی سبقت را از فیلم‌های زنده بر روی پرده می‌ربایند. امسال در جشنواره فیلم فجر، دو فیلم بلند انیمیشن نیز اکران شده بود. وقتی برای تماشای این دو فیلم می‌رفتم، واقعا دلم می‌خواست چیز قابل قبولی حداقل از جنبه‌های بصری تماشا کنم. اما دوباره شاهد هدر دادن پول و سرمایه به دلیل استراتژی‌های غلط بودم. سازندگان انیمیشن «افسانه سرزمین گوهران» بنا به گفته خودشان، قصد حضور در بازارهای جهانی و شرکت در جشنواره‌های مختلف دنیا و کسب موفقیت را دارند. اما این اعتماد به نفس عجیب از سوی آن‌ها جای تعجب بسیار دارد. این انیمیشن بلند ایرانی سعی در نمایش داستان‌های کهن ایرانی در قالبی دارد که بتواند آن‌ها را دوباره زنده کند و به یاد نسل جدید ایرانی بیندازد که نفس این عمل بسیار زیبا و شایسته است.

حتی اسامی و کلیت داستانهایی که در فیلم وجود دارد، می‌تواند جالب باشد. اما اگر قرار است تنها به همین بسنده کنیم، چه دلیلی دارد که وقت خود را در سالن سینما صرف دیدن چنین چیزی کنیم. گوش دادن به چنین داستان‌هایی که ما را به یاد قصه‌های شاهنامه و یا هزار و یک شب می‌اندازد، صد البته جذاب‌تر و سرگرم کننده خواهد بود.در «افسانه سرزمین گوهران»، که با زمینه دوبعدی و شخصیت‌های سه‌بعدی ساخته شده، هیچ‌کدام از کاراکتر‌ها، روان و درست حرکت نمی‌کنند. جزئیاتی مانند یک قصر که پر از دیوار و ستون و ملازم و.... است، بسیار ساده‌انگارانه طراحی شده است. بگذریم از نمایش ضعیف و پر از اشکال یک فیلم که باید به بهترین شکل آن‌را دید که تقصیر سازندگانش نیست. اما داستان بی‌انسجامی که فقط نام‌های باستانی و موجودات آن‌را به عاریه گرفته‌است چه؟ البته تعجبی ندارد وقتی بودجه فیلم از طریق صدا و سیما تامین می‌شود و تنها نفس حضور در یک عرصه با توجه به نقاط ضعف آشکار در یک اثر مدنظر قرار می‌گیرد، خروجی چیز بهتری از آب در بیاید.

اما وضع برای «بوشهر۹: ۲۰» از این هم اسف‌بار‌تر است. دوستان موسسه شهیدآوینی، انیمیشنی سه‌بعدی ساخته‌اند که قرار است به موفقیت نهاد‌های امنیتی در حفاظت از محموله سوخت ارسالی به نیروگاه اتمی بوشهر بپردازد. هنگام اکران این فیلم در برج میلاد چیزی که جلب توجه می‌کرد، خنده حاضرین در سالن با دیدن کاریکاتور‌های مسخره‌ای بود که مثلا قهرمانان داستانی جدی و حماسی بودند. اما از نظر من بیش از این‌که این فیلم خنده‌دار باشد، عصبانی کننده‌است. چون کاملا مخاطب را مسخره می‌کند. در این انیمیشن تمام کاراکتر‌ها از نظر طراحی فیزیکی و حرکتی دچار مشکل هستند و بیشتر شبیه دمو‌های و حرکت کاراکتر‌ها بازی کامپیوتری اواخر دهه ۹۰ ساخته شده‌اند که امروزه همین‌ها هم ده‌ها برابر بهتر از آن چیزی است که دیدیم. محیط و فضای کار کاملا آماتور و گاف‌های بصری در طول فیلم اعجاب‌انگیز است. شاید تنها نکته‌ای که بتوان درباره این انیمیشن به خوبی یاد کرد، داستان نسبتا خوب آن باشد. داستانی که در قالب‌های بسیاری می‌شد آن‌را تعریف کرد بدون این‌که منجر به چنین چیز مسخره و بی‌ارزشی گردد. جالب این‌جاست که سازندگان این اثر، در نشست مطبوعاتی به این نکته اشاره کرده‌اند که تمام این نقاط ضعف را می‌دانند و فقط به صرف این‌که حضور داشته باشند و در این زمینه هم کاری صورت گرفته باشد، این فیلم را در مدت شش‌ماه!!! با بودجه ۲۶۰ میلیون تومانی، ساخته‌اند، آن‌هم در دورانی که برای طراحی کوچک‌ترین جزئیات یک انیمیشن در دنیا، مثلا موی کاراکتر‌ها، سال‌ها وقت صرف می‌شود.

معلوم نیست وقتی هنوز انیمیشن سازهای ایرانی، در به تصویر کشیدن ساده‌ترین عناصر انیمیشن، که ظرافت و پرداختن به جزئیات تصویری است عاجز هستند، چرا سرمایه این مردم را صرف ساخت یک فیلم بلند سینمایی می‌کنند و انتظار توجه مخاطبین و فروش خوب را دارند. در حالی که این سعی و خطا را می‌توان در کار‌های کوتاه‌تر به‌کار گرفت و بعد با به‌دست آوردن استاندارد‌های اولیه، فیلمی برای پرده بزرگ ساخت تا این‌گونه باعث مضحکه و عصبانیت مخاطب دوستدار انیمیشن نشود.

آرش خیروی / کافه سینما

شب یلدا شب قصه گویی میشود

ثبت شب یلدا در تقویم به عنوان شب قصه‌گویی/ قصه‌های خوب انیمیشن می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم افتتاح پارک قصه‌گویی در کشور و نامگذاری شب یلدا به عنوان شب قصه‌گویی در تقویم کشور تأکید کرد.

خبرگزاری فارس: ثبت شب یلدا در تقویم به عنوان شب قصه‌گویی/ قصه‌های خوب انیمیشن می‌شوند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، بیان داشت: از مجموعه کتب آسمانی که در دسترس قرار دارد هیچ کتاب آسمانی وجود ندارد که پروردگار در این آثار از بیان هنری قصه برای تفهیم مطالب مورد نظرشان استفاده نکرده باشند.

وی اضافه کرد: خالق انسان می‌دانست آنچه را که خلق کرده است بهترین خوراک برای او بوده تا اینکه بتواند معانی مورد نظر او را برای تعلیم و تربیت و بنده شدن و به کمال رسیدن استفاده کند که آن استفاده از بیان هنری قصه است.

 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظر دارد تا قصه‌هایی که قابلیت تبدیل به انیمیشن را دارند را به انیمیشن تبدیل کند که در این راستا 10 اثر در دست انجام است چرا که معتقدیم اگر کتابی دارای مفهوم است باید با بیان هنری ماندگاری آن را بیشتر کنیم.


   + سید علیرضا گلپایگانی - ۳:٢۸ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٩ بهمن ۱۳٩۱