انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم دی ماه 91

 

 «آقای مهربان» با محوریت ضامن آهو جهانی می‌شود

گروه هنر: کارگردان و مجری طرح انیمیشن «آقای مهربان» با اشاره به این نکته که شیعیان لبنان از ماجرای ضمانت آهو توسط امام رضا(ع) بی‌خبر هستند، از دوبله این نمایش برای پخش از شبکه المنار لبنان خبر داد.

انیمیشن «آقای مهربان»

سیدعلیرضا گلپایگانی، کارگردان و مجری طرح انیمیشن «آقای مهربان»، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) اظهار کرد: «آقای مهربان» برگزیده  بخش بین الملل جشنواره کودک امسال در اصفهان شد و در جشنواره امام رضا(ع) جایزه اول را نصیب خود کرد. همچنین با اینکه در جشنواره رشد جایزه‌ای نگرفت اما از سوی یکی از داوران بین‌المللی به جشنواره فیلم کودک مکزیک دعوت شد.

وی که اصرار داشت پس از مشاهده فیلم توسط خبرنگار درباره آن به گفت‌وگو بنشیند، عنوان کرد: هنگامی که کار برای دوبله به واحد دوبلاژ سپرده شد تصور همکاران این بود که قرار است اثری خارجی را دوبله کنند و پرسیدند که این اثر متعلق به کدام کشور است، این بازخورد از سوی همکاران دوبلور برای ما ارزشمند است و خبر از رقابت این اثر با آثار بین‌المللی دارد.

وی با اشاره به اینکه این اثر با بودجه تلویزیون و مرکز پویانمایی صبا آماده شده است اظهار کرد: به علت محدودیت در بودجه نتوانستیم این اثر را برای اکران سینمایی آماده کنیم، ولی امیدواریم مخاطب با این اثر بر صفحه تلویزیون ارتباط برقرار کند و از مشاهده یک اثر مذهبی ایرانی با این کیفیت لذت ببرد و اثباتی بر این مدعا باشد که می‌توان فیلم سرگرم‌کننده و خوب با پیام مذهبی ارائه داد.

گلپایگانی در مورد داستان انیمیشن «آقای مهربان» اظهار کرد: «آقای مهربان»  در مورد آهوی مادر و بچه‌اش است که پس از کشته شدن آهوی پدر به دست شکارچیان مامون، به بیشه‌ای می‌روند و در آنجا با حیوانات بیشه آشنا می‌شوند. یک شکارچی که در آن حوالی زندگی می‌کند با دیدن جلال و جبروت مامون تصمیم می‌گیرد برای رهایی از فقر و همچنین مداوای فرزند معلولش با شکار کردن آهویی و تقدیم آن به دربار مامون، به شکارچی مخصوص حاکم تبدیل شود.

وی افزود: از سویی دیگر، آهوی مادر گرفتار دام شکارچی می‌شود. کبوتر تصمیم می‌گیرد از مردی مهربان که قبلا به او یاری رسانده کمک بخواهد. امام رضا(ع) به همراه کبوتر به نزد شکارچی می‌رود و پیشنهاد می‌کند در قبال دریافت مبلغی، آهو را آزاد کند؛ شکارچی علیرغم میل درونی و به اصرار امام رضا(ع)، از آنجا که امام به او فرموده است که آهو پس از شیر دادن به فرزندش باز خواهد گشت، آهو را آزاد می‌کند.

کارگردان «آقای مهربان» عنوان کرد:در این میان ماجراهای دیگری نیز رخ میدهد که بهتر است دیده شود تا اینکه شنیده شوند.

وی به معرفی دیگر عوامل ساخت این انیمیشن پرداخت و اظهار کرد: این اثر با همراهی بهنام دلداده کارگردانی شده و فیلمنامه بسیار عالی آن توسط داود امیریان نوشته شده است و قسمت اعظم موفقیت کار مرهون آن است. مدیریت هنری این انیمیشن برعهده مهدی موحد است و مهدی محمدیان نامقی مدیر فنی و سرپرست بخش متحرک‌سازی است.

وی تاکید کرد: این انیمیشن 75 دقیقه‌ای سه بعدی ساخته شده است و بصورت دو بعدی دیده می‌شود. بخشی از حق‌الزحمه ما در دیده شدن اثر است و ما علاقه‌مندیم که اثر دیده شود و نقاط ضعف و قوت آن مطرح شود. متاسفانه در جامعه هنری ما هنوز دیدگاه جدی به انیمیشن وجود ندارد، در حالی که ما در این اثر از بهترین آهنگ‌ساز و دوبلورها استفاده کردیم و اگر ماحصل کار خوب به نظر می‌آید حاصل فعالیت نیروهای متخصص در این زمینه است. امیدواریم انیمیشن جایگاه خود را در جامعه هنری پیدا کند.

این مدرس انیمیشن در دانشگاه هنر از اطمینان مدیریت مرکز صبا به گروه و اجازه برای ادامه روند کار تشکر کرد و گفت: پس از برخی اکران‌های خصوصی با خبر شدیم که شیعیان لبنان از روایت ضمانت آهو توسط امام رضا(ع) بی‌خبر هستند و در حال مهیاسازی شرایط برای نمایش این اثر در شبکه المنار لبنان هستیم و اکنون بررسی می‌شود که دوبله این اثر در ایران یا لبنان انجام شود. امیدواریم از این طریق پیامی ارزشی را به کشورهای اسلامی مخابره کنیم.

 

وی در ادامه از دیگر عوامل ساخت اثر نام بود و عنوان کرد: بازنویسی فیلمنامه توسط علیرضا گلپایگانی، سیاوش زرین‌آبادی و سارا خلیلی انجام شده است؛ موسیقی: پیروز ارجمند؛ صداگذار و افکت: آرش قاسمی؛ ناظر کیفی: وجیه‌الله‌ فرد مقدم؛ صدای شاهد و بازی رهنما: بهزاد فراهت؛ طراحان کارکتر: محمد خیراندیش، سعید غنی‌زاده، مریم صفاتی، حسن تبریزی؛ سوپروایزر بک راند: مهدی موحد؛ فضاسازی: مهرداد ایسوندی، مهدی موحد؛ استوری بورد و انیماتیک: بهنام دلداده؛ اجرای استوری بورد و انیماتیک: روژین شریف‌زاده؛ فضای سه بعدی انیماتیک: محمد شهرابی؛ دستیار لی اوت سه بعدی: احسان نوری؛ اجرای نهایی بک گراند: نعیم آزاد؛ طراحی خطی بک گراند: عاطفه شهریاری، روژین شریف‌زاده؛ دستیار اجرای بک گراند: مریم کاوش؛ انیمیت دو بعدی بک گراند: عاطفه شهریاری؛ انیمیت افکت دو بعدی: روژین شریف‌زاده؛ تکسچر: ملیحه سادات حسینی، نعیم آزاد؛ مدل‌ساز: احسان نوری، صالح سیامکی؛ انیماتورها: حمیدرضا شیرجعفری، مهرناز حقیقی، مجید کامران، محمود یعقوبی، مژگان حکم‌آبادی، محمود محمدیان نامقی، پیمان بداغی؛ رندر و کامپوزیت: علی راکردی؛ مدیر تولید: مریم جلیلی.

گلپایگانی در معرفی عوامل همکار در بخش صدا اظهار کرد: ترانه‌سرا: محمدرضا رحمانی و سارا خلیلی؛ خواننده: وحید عباسی؛ نوازندگان: پویا سرایی، پیروز ارجمند، غلامرضا صادقی، شهرام رکوعی و میثم مروستی؛ صدابردار موسیقی: غلام‌رضا صادقی؛ سرپرست گویندگان: زهره شکوفنده؛

گویندگان: زهره شکوفنده، پرویز ربیعی، منوچهر والی‌زاده، جواد پزشکیان، تورج نصر، ناهید امیریان، شایان شامبیانی، غلام‌رضا الماسی، کامبیز شکوفنده، شایار شمشیرگران، نسیم رضاخانی، سمیه موسوی، سمیه رهنمون، سمیه صارمی، مینا شجاع، مینا قیاس‌پور و مریم نوری درخشان؛ صدابردار دوبلاژ: رامین لنگرودی؛ دستیار صداگذار: محمدمهدی جواهری‌زاده.

کارگردان «آقای مهربان» در پایان خاطرنشان کرد: برای این اثر آنونس نیز تهیه شده که آدرس آن در زیر ارائه می‌شود.
تیزر انیمیشن «آقای مهربان»

گفتنی است، انیمیشن تلویزیونی «آقای مهربان»، جمعه 22 دی‌ماه، همزمان با شب شهادت حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع)، ساعت 20 در شبکه پویا به نمایش درمی‌آید.

جشنواره پویانمایی مدرسه ای بزرگ برای انیماتورها محمدرضا کریمی صارمی

 

 

 

 

 

                                  هشتمین دوسالانه بین المللی پویا نمایی تهران قرار است 13 تا 17 اسفند ماه برگزار شود. جشنواره ای که در سال 1375 کلید خورد و حالا  پس از 16 سال ، مسوولان برپایی آن مفتخرند که پس از هفت دوره برگزاری جشنواره، تاریخ برگزاری اش را تغییر نداده اند و با ثابت نگه داشتن دبیر آن، ارزش برگزاری جشنواره را برای انیماتورها به ویژه انیماتورهای بین المللی دو چندان کرده اند ، چنان که امروزه بیش از 900 فیلم از کشورهای مختلف دنیا در این جشنواره شرکت می کنند.

به بهانه برگزاری هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران، گفتگویی با محمدرضا کریمی صارمی که اکنون با کوله باری از تجربه، دبیر هشتمین جشنواره پویانمایی شده است ، انجام داده ایم که در ذیل می خوانید :

آقای صارمی شما هشت دوره دبیر جشنواره بین المللی پویانمایی تهران بوده اید. آیا در همان سال های 1374-1375 فکر می کردید که این جشنواره به موفقیتی که امروز رسیده است،  برسد؟

 این مراسم، در حقیقت از یک ایده کوچک در سال 1375 در ذهن من شکل گرفت که پس از ارائه این پیشنهاد ، مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این پیشنهاد را قبول کردند و همان سال جشنواره شکل گرفت. در آن سال با توجه به محدودیت ارتباطی و اینترنت ، تمام تلاشمان را کردیم که پس از مطالعه تمام آیین نامه های جشنواره های مختلف ، آیین نامه مناسب و در خور شأن انیمیشن ایران نوشتیم.

در سال نخست برگزاری جشنواره با توجه به این که تولیدات بسیار اندک بود ، تولیدات 10 ساله سینمای انیمیشن را بررسی کردیم. یکی دیگر از دلایل این که جشنواره تبدیل به دوسالانه شد ، تولیدات اندک انیمیشن در سال های 70 بود تا آثار بیشتری برای جشنواره تولید شود.

در طول هفت دوره برگزاری جشنواره تمام تلاش ما این بود که جشنواره صرفاً محلی برای نمایش فیلم نباشد و این جشنواره تبدیل به مدرسه ای برای انیماتورها شود و انیماتورهای ایرانی با مکاتب خاص این حوزه و انیماتورهای حرفه ای دنیا آشنا شوند. اکنون پس از 16 سال ، امسال هشتمین دوره جشنواره را برگزار می کنیم و امیدوارم که این جشنواره در هر دوره بهتر از دوره قبل باشد.

فکر می کنید تا چه اندازه در رسیدن به اهدافی که تعریف کردید، موفق شده اید؟

براساس نظرسنجی پژوهشی که در تابستان سال گذشته انجام شد ، تعداد بسیاری از انیماتورهای حرفه ای از شیوه برگزاری جشنواره ابراز رضایت کردند. ما همواره شعار می دادیم که انیمیشن در دنیا نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد و امروز در حوزه تولید انیمیشن به جایی رسیده ایم که انیمیشن به عنوان ابزاری برای تعلیم و تربیت که یکی از اهداف ما بود، تبدیل شده است. البته از سوی دیگر بیشتر انیمیشن های تولید شده در ایران متعلق به ارگان های دولتی است که این ارگان ها انیمیشن را با اهداف خود تولید می کنند. انیمیشن هنری بسیار اندک تولید می شود. همچنین گروه دیگری از تولیدات انیمیشن متعلق به پایان نامه های دانشجویی است.
 
به نظر شما چرا پس از گذشت این سال ها، هنوز انیمیشن هنری و ویژه ای تولید نکرده ایم؟

این که چرا انیمیشن هنری و ویژه تولید نمی شود، یکی از دغدغه های ماست و به همین دلیل در جشنواره هشتم تلاش داریم با ارزیابی و بررسی جغرافیای انیمیشن، ببینیم که برای این هنر-صنعت چه کار باید کرد؟ به طور مثال، اعلام کنیم، چه کسانی در اطراف ما هستند که می توانند نقش مشتریان انیمیشن ایران را داشته باشند.

ممکن است در باره جغرافیای انیمیشن، بیشتر توضیح دهید؟

این 5 روز فرصت خوبی است تا منتقدان، هنرمندان و صاحب نظران این رشته وضعیت انیمیشن ایران را بررسی کنند. ما از نظر کمیت و تولید انبوه به نقطه آرمانی و دلخواه خودمان رسیده ایم. اما این که آیا کیفیتمان به اندازه ای هست که بتوانیم آثارمان را برای دیگر کشورها ارسال کنیم یا نه، باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. مثلا در جغرافیای انیمیشن، انیمیشن آفریقا را  نمایش می دهیم . پتانسیل کشورهای مختلف را ارزیابی کرده و این که جایگاه ما در میان این همه کشور کجاست و باید کیفیت را به چه حدی برسانیم که تولیداتمان به سایر کشورها ارائه شود.  پس از بررسی جایگاه کیفیت تولیداتمان، باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا در سال های آینده قادر به حرکت در این مسیر باشیم.

پس از هفت دوره برگزاری جشنواره، بگویید نقاط قوت و ضعف جشنواره پویانمایی در چیست؟

یکی از وظایف ما به عنوان برگزارکننده جشنواره ، آن است تا آثار را با توجه به ایدئولوژی سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعیمان نمایش داده شود تا پاسخگوی مخاطبان خود در هر طیف باشیم. نمایش تولیدات ، یکی از وظایف ماست اما همواره انتقادهایی به شیوه پخش فیلم ها و کیفیت آن ها می شود که همگی نیازمند حمایت مالی و برنامه ریزی است. این قبیل مسایل در اختیار کانون و برگزارکنندگان جشنواره نیست و دست اندرکاران این حوزه باید به کمک کانون بیایند تا مشکلات این حوزه هر روز کمتر و کمتر شود.

کریمی صارمیآقای صارمی فکر می کنید که برپایی چنین جشنواره ای تا چه اندازه توانسته به رونق تولیدات انیمیشن کمک کند و تا چه اندازه در پرورش هنرمندان این رشته، تأثیرگذار بوده است؟

وظیفه جشنواره نه تنها در ایران ، بلکه در تمامی دنیا تولید فیلم نیست. ما همواره سعی کردیم در جشنواره کارگاه و نشست تخصصی برگزار کنیم تا تجارب انیماتورها افزایش یافته و یا با انیماتورهای حرفه ای آشنا شوند. همچنین با راه اندازی بازار ملی فیلم ، اقدام به معرفی 40 کمپانی ساخت انیمیشن ایرانی کرده ایم. مثلا در دوره قبلی که 5 تا 6 مهمان خارجی داشتیم آنها از بازار فیلم بازدید داشتند و حتی سفارش ای ویژه ای به این کمپانی ها دادند. بنابراین وظیفه ما تولید انیمیشن و یا پرورش هنرمند نیست و تمام تلاشمان این است که جشنواره پل ارتباطی میان انیماتورهای خارجی و داخلی باشد.

آیا جشنواره، طی سال ها برگزاری خود، به تهیه بانکی از تعداد هنرمندان انیمیشن کشور، اقدام کرده است؟

بانک اطلاعاتی همه هنرمندان نه . اما جشنواره پویانمایی اطلاعات و ایمیل تمامی شرکت کنندگان را داریم و در کاتالوگ جشنواره حتی ایمیل آنان را درج کرده ایم تا افراد با در اختیار داشتن کاتالوگ بتوانند با تعدادی از هنرمندان آشنا شوند. ضمن آن که اگر  قرار باشد جشنواره دیگری نیز درحوزه انیمیشن برگزار شود ما آمادگی داریم اطلاعات هنرمندان شرکت کننده را در اختیار آن ها قرار دهیم، چرا که 90 درصد انیماتورهای حرفه ای ایران در این جشنواره شرکت می کنند.

یعنی معتقدید که برگزاری این گروه ازجشنواره ها، مشوق هنرمندان برای تولیدات بیشتر است؟

بله بسیار زیاد. زمانی که درصدد برگزاری جشنواره بودیم، تنها 10 فیلم انیمیشن وجود داشت. رونق انیمیشن دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها برگزاری جشنواره است. افزایش ضریب مخاطب ، استقبال مخاطبان ، تولیدات رسانه ملی و سایر ارگان ها در ابعاد تربیتی و دینی همه و همه منجر به رونق انیمیشن شده است. ما هیچ وقت باور نداشتیم که ارگان ها و یا سازمان های متنوعی مانند سازمان حمل و نقل و ترافیک، بخواهد از انیمیشن برای ارتقاء فرهنگ ترافیک استفاده کند. اما این اتفاق افتاد و مردم نیز استقبال خوبی کردند.

یکی از مشکلات هنرمندان انیمیشن، نداشتن صنفی واحد است. آیا شما با توجه به بانک اطلاعاتی که از هنرمندان در اختیار دارید، پیشنهاد تشکیل چنین صنفی را مطرح کرده اید؟

مجری این اقدام ، وزارت ارشاد است و قرار شده تا بنیاد انیمیشن را راه اندازی نماید. البته بنیاد مذکور شکل دولتی پیدا می کند. به هر جهت باید به این نکته اشاره کنم که در دوره ای تولید انیمیشن ، هزینه بر بود. اما امروز با توجه به گران شدن تولیدات سینمایی ، دیگر تولید انیمیشن ، چندان هزینه ساز نیست و تهیه کنندگان فیلم های زنده به زودی سرمایه گذاری در این بخش را آغاز خواهندکرد.

با این حال ، هنوز بسیاری از تهیه کنندگان از سرمایه گذاری در این بخش هراس دارند. من فکر می کنم که یکی از دلایل آن به اکران های ناموفق فیلم های انیمیشن در گیشه مربوط می شود.

بله. این موضوع را قبول دارم . ما تاکنون چهار فیلم سینمایی ساخته ایم که هیچ کدام در گیشه موفق ، نبوده اند. اما باور دارم که اکران تهران 1500 تکلیف تهیه کنندگان را مشخص می کند. زیرا این فیلم، با همه توان انیماتورهای حرفه ای ساخته شده است و اگر در اکران موفق شود، به جرأت می توان گفت که نقطه عطف اکران فیلم های انیمیشن شکل گرفته و تهیه کنندگان فیلم های زنده نیز به سمت تولیدات انیمیشن خواهند رفت. و این همان مسأله ای است که در آمریکا و اروپا اتفاق افتاده است.

اما اکران تهران 1500 که به تعویق افتاد ؟!

بله. من فکر می کنم این تعویق به نفع سرمایه گذاران این فیلم است. زیرا با توجه به این که تیمی حرفه ای در تولید آن نقش داشته اند، اگر این فیلم در یک فصل خوب اکران شود، می تواند فروش خوبی در گیشه داشته باشد.

آقای صارمی، درباره تعداد فیلم های ارسالی به دبیرخانه و این که هیأت انتخاب از چه زمانی کار خود را آغاز می کند، کمی بیشتر برایمان توضیح می دهید؟

حدود 50 روز به برگزاری جشنواره مانده است و تمامی کارهای اجرایی طبق برنامه ریزی صورت گرفته و در حال انجام است. هیأت انتخاب، متشکل از هدی اثنی عشری ،  مهدی خرم نیا ، خانم کشکولی نیا ، امیر سحرخیز و حسین صافی که تیمی کاملا حرفه از کارگردان های بنام انیمیشن و کاریکاتور ، ویژوال افکت هستند ، کار خود را از 12 دی ماه شروع کرده اند. این تیم باید 1900 اثر ارسالی که 750 فیلم آن متعلق به ایران است و 935 فیلم از 70 کشور دنیا برای ما ارسال شده را مورد بازبینی قرار دهند. فکر می کنم که کار هیأت انتخاب بین 12 تا 15 روز به طول بیانجامد تا آثار به مرحله داوری برسد.

قرار است چه تعداد اثر به بخش مسابقه راه پیدا کند ؟

انتخاب آثار، برای بخش داوری تعریف خاص خود را دارد. در دوره قبلی 74 اثر ایرانی از بین 750 اثر ارسالی نمایش داده شد که فکر می کنم امسال نیز همین تعداد اثر ، انتخاب شود. در بخش بین الملل 135 اثر در دوره قبلی به نمایش درآمد که 24 اثر این بخش نیز ، فیلم های ایرانی بودند. در بخش دانشجویی دوره گذشته 12 فیلم بلند سینمایی، چهار فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی به نمایش درآمد.

در فراخوان هشتمین جشنواره اعلام شده است که بخش آثار دینی نیز وجود دارد. لطفا در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

برای هشتمین دوره جشنواره پویانمایی ، بخش های مسابقه ایران ، بین الملل ، دانشجویی ایران ، دینی و بخش خارج از مسابقه داریم. با توجه به این که تولیدات بسیاری از انیمیشن های ما با موضوع دینی است، تصمیم گرفته شد تا انیمیشن های دینی به ویژه تولیدات صدا و سیما در این بخش قرارگیرد.

آیا تیم داوری مشخص شده است؟

با توجه به این که نزدیک به دو ماه تا زمان برگزاری جشنواره باقی مانده است ، هنوز برای اعلام تیم داوری جشنواره بسیار زود است. اما در تیم داوری 4 داور خارجی و یک داور ایرانی حضور دارند و با توجه به مسافت بسیار زیاد با کشورهای اروپایی در نزدیکی برگزاری جشنواره، داوران به ایران سفر می کنند.

قرار است فیلم ها در کدام سینماها به نمایش درآیند؟

سالن های نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله سینماهای اکران است. البته به دنبال این هستیم که سالن های سینماهای دیگر را نیز در ایام برگزاری جشنواره در اختیار داشته باشیم که هم اکنون در حال رایزنی هستیم. همچنین ، هم زمان با برگزاری جشنواره ، در 30 استان کشور انیمیشن های ویژه کودکان که در دوره های قبلی جشنواره حضور داشته اند را برای کودکان سراسر کشور نمایش خواهیم داد.

جشنواره پویانمایی در بعد بین المللی نیز جایگاه خوبی دارد. این در شرایطی است که جشنواره های بسیاری در کشورهای مختلف برگزار می شود، شما به عنوان کسی که دبیر هشت دوره از جشنواره بوده اید، فکر می کنید دلایل موفقیت این جشنواره در بعد بین المللی چیست؟

همان طور که اشاره کردید، جشنواره های بسیاری درباره انیمیشن در دنیا برگزار می شود. برای موفقیت این جشنواره همین بس که در این دوره از برگزاری اش بیش از 950 فیلم خارجی به دبیرخانه رسیده است. من فکر می کنم یکی از دلایل موفقیت جشنواره ، داشتن دبیرخانه دائمی ، جابه جا نشدن مکان و زمان برگزاری جشنواره ، ثبات دبیر جشنواره است. از سوی دیگر داوران بین المللی که خود از انیماتورهای حرفه ای دنیا هستند، بهترین مبلغان جشنواره در دنیا هستند. امروزه این جشنواره به جایگاهی رسیده است که دریافت جایزه از آن، منجر به اثبات و معرفی انیماتور در سطح حرفه ای می شود و جایزه آن به نوعی اسکار انیمیشن ایرانی است.

آیا تحریم ها اثری در روند برگزاری جشنواره و ارسال فیلم ها داشته است؟

بله به شدت. فیلم های خارجی از سوی فیلمسازان برای ما ارسال شد و بسیاری از کشورها، خود اقدام به ارسال فیلم نکردند. البته با توجه به آگاهی که ما از پیش داشتیم، سعی کردیم تیم بین الملل را تیمی حرفه ای انتخاب کنیم. به همین خاطر، در این دوره، حتی از دوره قبل نیز فیلم های بیشتری برای ما ارسال شده که این مسأله نشانگر شکست تحریم است.

و حرف آخر شما ؟

بسیاری از انیماتورها درصددند تا فعالیت کاری خود را در 13 تا 17 اسفند ماه تعطیل کنند تا به تماشای فیلم ها بپردازند ، فرصت خوبی برای هنرمندان این رشته است و فیلم ها به صورت رایگان نمایش داده می شود.

منبع : سایت خانه انیمیشن

شبکه کودک و نوجوان ! - بزودی

این شبکه که بنام شبکه کودک و نوجوان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد   قرار است در کنار شبکه پویا برای کودکان و نوجوانان برنامه‌سازی کند. البته شبکه پویا فقط به پخش انیمیشن و پویانمایی اختصاص دارد ولی شبکه کودک و نوجوان به برنامه‌سازی برای این گروه سنی می‌پردازد.

با راه‌اندازی شبکه ویژه کودکان و نوجوانان احتمالا خاله‌ها،‌عمه‌ها و عموها به این شبکه کوچ می‌کنند.

شبکه کودک و نوجوان نیز درحالی در دستور کار مدیران صدواسیما قرار گرفته که پیش از این شبکه دو به عنوان شبکه کودک معرفی شده و قرار بر این بود که برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان در این شبکه پی‌گیری شود و حتی عمو پورنگ و برنامه‌های گروه کودک و نوجوان شبکه یک نیز به شبکه دو منتقل شدند. اما مدتی است که شبکه دو بی‌سر وصدا شعار خود را از شبکه کودک به شبکه زندگی تغییر داده و گویا ماموریت این شبکه نیز تغییر پیدا کرده است.

نکته مهم دیگری که در افتتاح شبکه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که افتتاح شبکه در ذات خود بسیار پسندیده است و قطعا مخاطبان از داشتن شبکه‌های تخصصی بسیار خشنود خواهند شد. اما در شرایط فعلی که صداوسیما با کمبود بودجه بسیار دست و پنجه نرم می‌کند،‌راه‌اندازی این شبکه‌ها چه ضرورتی دارد؟ آیا فقط صرف راه‌اندازی شبکه مهم است؟ آیا این شبکه‌ها احتیاجی به خوراک ندارند؟ شبکه تماشا، آی فیلم و سلامت بدون احتیاج به برنامه‌های تولیدی و با استفاده از تولیدات قبل روی آنتن می‌روند، شبکه ورزش هم از طریق همان هزینه‌هایی که برای برنامه‌های ورزشی شبکه سه انجام می‌شود؛ برخی برنامه‌ها را روی آنتن می‌برد. اما آیا تلویزیون توانایی تامین خوراک برای این سه شبکه را دارد؟ یا تصمیم دارد در این شبکه‌ها هم از تولیدات قبلی خود استفاده کند.

 پخش "سنگان"  در شبکه پویا / بازگشت به عصر حجر
کارگردان "سنگان" که پخش آن  از شبکه پویا آغاز شده است، اعلام کرد شخصیت اصلی این انیمیشن خلاقیت را به کودکان آموزش می‌دهد.

شهرام حاجی میرصادقی کارگردان "سنگان" درباره این مجموعه انیمیشن به خبرنگار مهر گفت: این اثر به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در 13 قسمت 17 دقیقه‌ای با تکنیک دو بعدی تولید شده و هم اکنون در جدول پخش شبکه پویا قرار گرفته است.

وی افزود: سنگان شخصیتی است که در عصر سنگی زندگی می‌کند. او شخصیت کنجکاوی دارد و در تلاش است با درست کردن وسایلی، شرایط زندگی خود و اطرافیانش را بهتر کند. او در قصه‌های این مجموعه، هر بار بر اثر یک حادثه و ضربه‌ای که به سرش می‌خورد ، در رویا در آینده به هوش می‌آید و با وسیله‌ای که قصد اختراعش را داشته آشنا می‌شود.

میرصادقی ادامه داد: در واقع این راهی است تا آموزش‌های لازم را به کودکان بدهیم. زمانی که سنگان دوباره بر اثر حادثه‌ای به گذشته برمی‌گردد، سعی می‌کند تا شکل ابتدایی از آن وسیله را به وجود بیاورد. 

این کارگردان و تدوینگر، عوامل تولید انیمیشن "سنگان" را به این شرح اعلام کرد: گلنوش شفیعی، نژلا نوشیروانی و من متن‌ها را به صورت گروهی نوشته‌ایم. مجری طرح میترا خوانساری است. صداسازی و میکس را امیر علیپور بر عهده داشته‌اند و موسیقی را امیرحسین بروشکی ساخته است.

پخش انیمیشن "سنگان" از  دوشنبه 18 دی ساعت 16:20 در شبکه پویا آغاز شده است. 

راهیابی انیمیشن تیغه به جشنواره زوم لهستان

انیمشین کوتاه تیغه از اصفهان به جشنواره بین المللی زوم لهستان راه یافت.
مدیرتولید این انیمیشن گفت: دراین انیمیشن به از میان رفتن طبیعت و منابع طبیعی و قطع درختان و ساختن خانه ها و تاسیسات صنعتی به جای آنها پرداخته شده است.
آقای نصر، مدت انیمیشن تیغه را یک دقیقه و هزینه ساخت آن را 20 میلیون ریال اعلام کرد و افزود:حسن علیرضایی نویسنده و کارگردان و علی عزیزی تدوینگر این انیمیشن هستند.
وی گفت: این انیمیشن درجشنواره مجازی نیزکه امسال درکشور برگزارشدمقام نخست را ازآن خود کرد. 
جشنواره زوم لهستان می 2013 در ورشو لهستان برگزار می شود.

نکته!

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٤:٥٤ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱٤ دی ۱۳٩۱