انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول آذر 91

 

تهران 1500 در 50 سینمای کشور

پویانمایی- همشهری آنلاین:
بهرام رادان، مهران مدیری، هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی‌نیا، حبیب رضایی و ... از 15 آذرماه با انیمیشن سینمایی «تهران 1500» میهمان 50 سینمای کشور می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی سرتیپی مدیرعامل موسسه پخش فیلمیران، با اعلام این خبر گفت: انیمیشن سینمایی «تهران 1500» که در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوبی روبرو شده بود از 15 آذرماه در سرگروه «آزادی» اکران می‌شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های‌مان این انیمیشن‌ سینمایی به صورت همزمان در 50 سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها اکران خواهد شد.

مدیر عامل فیلمیران همچنین درباره وضعیت تبلیغات این فیلم انیمیشن هم خاطرنشان کرد: ما تبلیغات تلویزیونی و شهری مناسبی داریم و خوشبختانه صدا و سیما هم از این فیلم حمایت‌های خوبی کرده است.

انیمیشن «تهران 1500» که شهر تهران را در سال 1500 شمسی به تصویر می‌کشد، از شخصیت‌ و کاراکترهای بازیگران مشهور سینما بهره برده است.

فیلمنامه «تهران 1500» را امیر مسعود علمداری و بهرام عظیمی با مشاوره محمد رحمانیان، پیمان معادی و حبیب رضایی نوشته‌اند.

فیلم در ژانر کمدی و داستانش درباره گذشته و حال پیرمردی 160 ساله به نام اکبرآقا (مهران مدیری) است.

زمان داستان فیلم 15 روز قبل از تحویل سال 1500 هجری شمسی است! در سال 1500 روبات‌ها در کنار مردم زندگی می‌کنند و آدم‌های پولدار می‌توانند با امکانات پیشرفته پزشکی تا 160 سال زندگی کنند!

در حاشیه :

جالب است بدانید انیمیشن پر سرو صدای تهران ۱۵۰۰که قرار است  از۱۵آذرماه در ۵۰سینمای کشور اکران شود شوخی جالبی با موضوع یارانه ها کرده . دراین فیلم که ستارگان مطرحی چون هدیه تهرانی مهران مدیری بهرام رادان  و...حضور دارند تهران سال ۱۵۰۰به تصویر کشیده شده است . در بخشهای ابتدایی  این فیلم دیالوگ بامزه ای گفته می شود بااین مضمون که یارانه ها از ساعت  ۱۲امشب قابل دریافت است !!

اینسان در سانتیاگو

 اینسان

 مهدی آقاجانی از بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «سانتیاگو» شیلی جایزه گرفت.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» دو جایزه بخش تجربی و انیمیشن جشنواره به فیلم‏های ایرانی رسید.
شهرزاد و تنهایی ساخته حمیده رضوی برنده جایزه اول فیلم‏های تجربی و اینسان ساخته مهدی آقاجانی برنده دومین جایزه انیمیشن جشنواره شد.
جشنواره علاوه بر اهدای جایزه بزرگ جشنواره، در هریک از رشته‌های فیلم کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند و تجربی جوایزی به بهترین آثار اهدا کرد.
بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «سانتیاگو» از 16 تا 23 اکتبر در شیلی برگزار شد.

نگاه به آقای مهربان

سلام آقای گلپایگانی

بنا بر اتفاق من  انیمیشن آقای مهربان رو دو بار دیدم . یعنی تکرارشم نگاه کردم ولی نمیدونم شما دقیقا چه دیدگاهی مد نظرتونه . از نظر محتوا بسیار خوب بود . به لحاظ گرافیک و هنری هم یه نظرم انیمیشن ما داره روز به روز بهتر میشه ولی هنوز خیلی جای کار کردن داره . از نظر پیام رسانی هم جذابیت بسیاری داشت چون من یه دختر سه ساله دارم وخیلی از این فیلم خوشش اومد یعنی تونست باهاش ارتباط بر قرار کنه و بخواد بدونه که اون مامان اون بچه آهو چرا دوباره تنهاش گذاشت یا اینکه امام رضا کیه؟ وجالبه بدونید الان که قراره به مشهدالرضا بریم خیلی مشتاق ببینه اون بچه آهو اونجا هست یا نه؟
راستش چون خیلی گذشته دیگر ریزه کاریها یادم نیست ولی اگر بدونم دقیقا منظورتون از نظر خواهی چیه حتما بهتر میتونم نظراتمو بگم . من یه منتقد نیستم ولی معمولا تا اونجا که آگاهی دارم همه فیلمهایی که میبینم و کتابهایی که میخونم رو نقد میکنم .
سپاسگزار
شمیم مریم

معمای گندم  در مشهد آماده اکران

انیماتورهای مشهدی اولین پویانمایی تمام سه بعدی را آماده اکران کردند
خراسان رضوی - مورخ سه‌شنبه 1391/08/30  
 نویسنده: وحید تفریحی v.tafrihi@khorasannews.com
<< >>

معمای گندم طی 2 سال در مشهد تولید شد

 اولین پویانمایی سینمایی تمام سه بعدی ایران که تولید آن از اردیبهشت سال ۸۹ در مشهد آغاز شده بود، آماده اکران است. این خبر را ادریس ارمغانی، هنرمند انیماتور مشهدی که مدیریت تولید این پویانمایی را به عهده دارد، در گفت وگو با خراسان اعلام می کند و البته جزئیاتی از ویژگی های این پویانمایی که «معمای گندم» نام دارد و به سفارش گروه پویانمایی صبا و شبکه ۲سیما تولید شده است، بیان می کند.
یک گروه ۲ نفره و ۲ سال زمان

ادریس ارمغانی که ۷سال است با راه اندازی استودیو «انیمیشن پاچ» در عرصه پویانمایی فعالیت می کند، درباره جزئیات تولید «معمای گندم» می گوید: این پویانمایی به سفارش صداوسیما و گروه پویانمایی صبا و به نویسندگی زهراسادات طباطبایی به استودیو انیمیشن پاچ و «یاشین نهانی» به عنوان کارگردان واگذار شد که فرآیند تولید آن حدود ۲ سال طول کشید و در حال حاضر آماده اکران است؛ این موضوع رکوردی برای سینمای ایران است چرا که آثاری با این سطح معمولاًَ با پرسنلی حدود ۲هزار نفر در مدت حدود ۴ یا ۵ سال تولید می شود اما گروه ۲ نفره ما در مدت۲سال پویانمایی «معمای گندم» را تولید کرد. او می افزاید: ابعاد این پروژه پویانمایی بسیار وسیع است و حدود ۵برابر pnd کیفیت دارد یا به طور تخصصی می توان گفت که ۴هزار پیکسل کیفیت دارد و برای اولین بار در ایران به روش کاملاً ۳بعدی ساخته شده است.

 

حمید جبلی در میان صداپیشگان «معمای گندم»

در پویانمایی «معمای گندم» نام هنرمندانی همچون حمید جبلی، محمدرضا دلپاک، کامران شیردل و ناهید امیریان شمس آبادی به عنوان صداپیشگان به چشم می خورد.

 ارمغانی درباره عوامل تولید این پویانمایی ۸۵دقیقه ای می گوید: «حمید جبلی علاوه بر صداپیشگی وظیفه کارگردانی صداپیشگان این پویانمایی را نیز به عهده دارد و محمدرضا دلپاک نیز به عنوان طراح صداگذاری فعالیت می کند.»

 این اثر که توسط ۲هنرمند مشهدی تولید شده است قرار بود در تابستان امسال در سینماهای ایران به اکران در آید که روند تدوین به دلیل حجم بالای کار طولانی شد. مدیرتولید این پروژه درباره طولانی شدن تدوین «معمای گندم» می گوید: کار تولید پویانمایی در خرداد ۹۱ به پایان رسید و وارد مرحله تدوین شد که کار در استانبول ترکیه انجام شد.

قول صداوسیما برای اکران

در ادامه، از ارمغانی درباره زمان اکران این پویانمایی سینمایی سوال می کنم که پاسخ می دهد: «معمای گندم پیش از این که در تلویزیون به نمایش در آید، با ویژگی های خاصی همچون صدای دالبی و تمام ۳بعدی (Real3D) در سینماها اکران خواهد شد؛ طبق وعده ای که مسئولان صداوسیما داده اند قرار است این پویانمایی در نوروز ۹۲ روی آنتن شبکه دوم سیما وشبکه پویانمایی برود، البته آن ها برنامه ریزی های خاصی دارند و برای اکران سینمایی «معمای گندم» قول داده اند اما تاریخ مشخصی ارائه نکرده اند.»

 مدیرتولید پویانمایی سینمایی «معمای گندم» این را هم می گوید که برنامه ریزی های ویژه ای برای اکران خارجی این پویانمایی در نظر گرفته اند.

 مجموع هزینه های تولید این پویانمایی موضوع دیگری است که از ارمغانی درباره آن سوال می کنم که او البته بدون ذکر مبلغ مشخصی پاسخ می دهد: «هزینه ای که برای تولید این پویانمایی سینمایی صرف شده است به نسبت کیفیت پروژه و آثار مشابه بسیار پایین است؛ تمام هزینه های این پویانمایی را صداوسیما و اداره پویانمایی صبا پرداخت کردند و ما با توجه به عشق و علاقه ای که به پویانمایی داشتیم سعی کردیم آن را با بهترین کیفیت بسازیم.»

داستانی برای الگوی مصرف

ارمغانی در ادامه این گفت وگو، داستان «معمای گندم» را با مضمون اصلاح الگوی مصرف عنوان می کند و می گوید: داستان پویانمایی «معمای گندم» درباره دانشمندی است که فکر می کند مشکل مردم شهرش نبود گندم است به همین دلیل نوعی گندم ایجاد می کند که قابلیت های خاصی دارد به همین دلیل شخصیت منفی داستان متوجه این موضوع می شود و سعی دارد از پروفسور این داستان سوءاستفاده و شهر را دچار آشوب کند.

 ارمغانی در پایان این گفت وگو از مسئولان اداره پویانمایی صبا به دلیل حمایت های شان تشکر می کند: «مسئولان صبا برخورد بسیار خوبی با گروه داشتند و از هیچ حمایتی دریغ نکردند و به همین دلیل باید از آن ها تشکر کنم.»

ظرایف هنر و فرهنگ ایرانی در «معمای گندم»

مدیرتولید پویانمایی سینمایی «معمای گندم» درباره فضای ظاهری این پویانمایی می گوید: این پویانمایی در ظاهر تاحدودی شبیه به خیلی از پویانمایی های دیگر است اما در حقیقت جلوه ای از ظرایف هنر و فرهنگ ایرانی را درخود جای داده است. ادریس ارمغانی معتقد است که زیبایی در سادگی خلاصه می شود و به همین دلیل «معمای گندم» را به دور از پیچیدگی های فراوان تولید کرده است: «مخاطب معمای گندم در جای جای این پویانمایی می تواند جلوه های نقش و نگارهای تذهیب و نقاشی ایرانی را ببیند و با فرهنگ ایرانی آشنا شود.»

 

"اکران انیمیشن " زامبیزیا "پیش از پخش جهانی"


بهنام وارسته مدیرعامل موسسه "سینما ایده‌آل" گفت: عبارت "اکران فیلم سه بعدی زامبیزیا برای اولین‌بار در ایران پیش از پخش جهانی"، تنها یک ادعا و یا شعار تبلیغاتی نیست بلکه موضوعی حقیقی برای جلب اعتماد بخش خصوصی برای گسترش زمینه‌های فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل موسسه "سینما ایده‌آل" در واکنش به گزارش "اکران انیمیشن خارجی قبل از پخش جهانی؛ برنامه‌ریزی یا شعار تبلیغاتی؟!" در خبرگزاری مهر توضیحاتی درباره اکران فیلم سه بعدی "زامبیزیا" در تالار ایوان شمس ارائه کرد.

بهنام وارسته مدیرعامل موسسه "سینما ایده‌آل" در این باره به خبرنگار مهر، گفت: موسسه "سینما ایده‌آل" نخستین موسسه خصوصی است که زیرنظر سازمان سینمایی و در کنار بنیاد سینمایی فارابی فعالیت می‌کند و هدف ما از این تبلیغ هم جلب نظر مدیران سینمایی به بخش خصوصی بوده‌است به این معنا که این نکته را متذکر شویم که بخش خصوصی در ایران می‌تواند پیش‌تر از پخش جهانی اثر سینمایی را به اکران عمومی برساند.

فیلم "زامبیزیا" دو ماه و نیم دیگر پخش جهانی می‌شود

وارسته در ادامه در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان قبل از پخش جهانی فیلم خارجی را اکران کرد؟ گفت: پخش جهانی فیلم‌های خارجی اصولا در دست کمپانی‌های پخش آمریکا، کشورهای اروپایی و آسیایی است و این فیلم هم در دستور اکران است منتها به دلیل ترافیک پخش فیلم‌ها، قرار است "زامبیزیا" دو ماه و نیم دیگر روی پرده‌ها رود اما من به دلیل روابط خوبی که دارم بدون نقض مسائل قانونی و حقوقی می‌توانم این فیلم را پیش از پخش جهانی در ایران اکران کنم.

وی در پاسخ به این سئوال که پس چگونه دی‌وی‌دی این فیلم سینمایی در بازار قاچاق در ایران در حال خرید و فروش است گفت: مسئله کپی فیلم "زامبیزیا" به این موضوع برمی‌گردد که این فیلم در برخی از کشورهای کوچک مانند بلغارستان، استونی، آفریقای جنوبی، آلمان و ایستلند به شکل محدود اکران شده و کپی موجود در ایران برگرفته از اکران در این کشورها است.

وارسته در ادامه افزود: متاسفانه در ایران قانون کپی‌رایت معنا ندارد و مسئولان مانع از تکثیر کپی‌های به سرقت رفته نمی‌شوند.

"اکران در ایران قبل از پخش جهانی" رکورد تازه در بخش خصوصی است

مدیرعامل موسسه "سینما ایده‌آل" در ادامه متذکر شد: بنابراین من به شخصه هدفم این بود که با اکران در ایران قبل از پخش جهانی، رکوردی تازه در فعالیت‌های بخش خصوصی داشته باشیم. بنابراین این فیلم با همخوانی و هماهنگی که با فرهنگ مردم سرزمین ام دارد برای اکران انخاب کردم.

بهنام وارسته در پاسخ به این سئوال که آیا با وجود ایام عزاداری اکران این فیلم در بعد از این ایام همچنان پیش از پخش جهانی اکران می‌شود؟ گفت: اکران پیش از پخش جهانی همچنان بر قوت خود باقی است و حتی اگر دو سه هفته آینده هم اکران شود باز هم در اکران جلوتر از جهان هستیم.

وی افزود: با این اوصاف آنچه به‌عنوان ادعای تبلیغاتی مطرح شده است به هیچ عنوان ادعا نیست و کاملا صحت دارد و حتی اگر یک سئانس هم پخش شود باز هم پیش هستیم و حتی اگر آخر محرم اکران شود باز هم جلوتر از اکران جهانی و پخش خاورمیانه هستیم.

بهنام وارسته مدیرعامل موسسه "سینما ایده‌آل" در پایان افزود: برای خدمت به سرزمینم مدتی است به ایران برگشته‌ام و دوست دارم از قابلیت‌های فرهنگی کشورم استفاده‌های درست کنم.

تولید لوح فشرده انیمیشن ممنوع شد !                  

 

 همشهری آنلاین:
در پی شکاف قانونی و تصمیم گیری صدور مجوز محصولات شبکه سینمای خانگی در وزارت ارشاد؛ پذیرش سفارش و تولید لوح فشرده انیمیشن به درخواست دبیر ستاد صیانت ممنوع شد.        

 

به گزارش ایلنا، با گذشت بیش از یک هفته از مشکلات به وجود آمده ناشی از صدور مجوز محصولات شبکه نمایش خانگی به شکل موازی توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای و عدم دستیابی به نتیجه مفید و توافق لازم بین مرکز یاد شده و سازمان سینمایی در این خصوص، با درخواست دبیر ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی و هنری از اتحادیه صنایع لوح فشرده ایران، پذیرش سفارش و تولید لوح فشرده در قالب کارتون، انیمیشن و بازیهای رایانه‌ای تا رفع مشکل به وجود آمده ممنوع شد.

 

سعید جابری انصاری (دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری)، در نامه‌ای خطاب به جواد انصاری رییس اتحادیه صنایع لوح فشرده ایران از وی درخواست کرد تا شرکتهای عضو آن اتحادیه تا برطرف شدن مشکل تعدد حوزه‌های صدور مجوز اینگونه آثار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پذیرش سفارش و تولید انیمیشن و بازیهای رایانه‌ای خودداری کنند.

متن نامه سعید جابری انصاری به این شرح است: «جناب آقای انصاری رییس محترم اتحادیه صنایع الواح فشرده ایران: احتراما با توجه به خلل ایجاد شده در اعطای مجوز به تولیدات فرهنگی، هنری توسط حوزه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواهشمند است تا برطرف نمودن این مشکل و جلوگیری از تضییع حقوق تولید کنندگان و توزیع کنندگان و روشن شدن کامل موضوع، از تاریخ این درخواست لغایت چهارشنبه ۸/۹/۹۱ شرکتهای تحت عضویت آن اتحادیه ترتیبی اتخاذ نمایند از هرگونه پذیرش سفارش و تولید لوح فشرده در قالب کارتون، انیمیشن و بازیهای رایانه‌ای خودداری نمایند».

اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران روز ۲۸ آبان ماه امسال در بیانیه‌ای ضمن اعلام خطر نابودی کامل شبکه سینمای خانگی از تعدد مراکز تصمیم گیری درباره صدور مجوز محصولات این شبکه به عنوان یکی از مشکلات فعلی انتقاد کرده بود.

بیاینه مذکور با واکنش شتابزده سرپرست اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای و بی‌توجهی رییس سازمان سینمایی کشور مواجه شده بود.

یک ایده انیمیشنی

- به خاطر میخی نعلی افتاد

- به خاطر نعلی اسبی افتاد

-به خاطر اسبی سواری افتاد

- به خاطر سواری  جنگی شکست خورد

به خاطر شکستی مملکتی نابود شد

وهمه اینها بخاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود...

 نکته انیمیشنی!

یک ضرب المثل چینی میگه:

تو بخاران پشت من تا من بخارانم پشت تو

دقیقا بر عکس این ضرب المثل در ایران میگه:

کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

همین اختلاف بین دو ضرب المثل فوق به تنهایی نشان دهنده اوج اختلاف بین دیدگاه ما و چینی ها نسبت به مسئله کار گروهی و همکاری در انجام کارها است.

و شاید به همین دلیل فرهنگی است که ما ایرانیان در انجام کارهای گروهی و حتی برخی کارهای گروهی مثل انیمیشن اینقدر نا موفق هستیم.

به نظر شما مطلب دیگری از این دو ضرب المثل میتوان برداشت کرد؟

انیمیشن ایران از نظر من 

خلاصه : در متن زیر ابتدا به نظر شخصی خود راجع به انیمیشن فعلی ایران می پردازم، سپس آسیب‌های بالقوه ای که با آن روبرو هستیم و وظایف هنرمندان انیمیشن را می آورم و در نهایت پیشنهادات هرچند کوچک خود را که می تواند باعث رونق آن در ایران شود می نویسم

*****

اولین چیزی که دوست دارم متنم را با آن آغاز کنم این است که من به انیمیشن فعلی ایران افتخار می کنم، و به نظرم در سطح خوب و قابل قبولی قرار دارد، منتها متاسّفانه دیده ام که خصوصا در فضای جدی بسیار تو سری خور است. من به شکرستان، به شنگول آباد، به پهلوانان، به انیمیشن آموزشی شبکه آموزش ، به دانشمندان کوچک و به ویرانا و … افتخار می کنم. برایم مهم نیست که کسانی که اصلا رشته شان انیمیشن نیست و در این زمینه کاری نکرده اند در جاهای آکادمیک انیمیشن ایران را زیر سوال می برند و مدام می گویند شما ضعیف هستید، ‌معیار من بچه هایی هستند که می بینم پای تمام این ها که نام بردند می‌نشینند و لذت می برند.

*****

اصولا هنرمندان انیمیشن اشخاصی درون گرا هستند و بسیار خطرناک است اگر تسلیم این بذرهای ناامیدانه شوند که برخی در فضا می پراکنند. دقت کنید که اگر نخواهید ملتی هویت خود را بشناسند، اگر بخواهید که بچه های یک ملت را آنگونه که خود می خواهید بار بیاورید، ‌اگر بخواهید که احسن قصص را از ملتی بگیرید و فضای ذهنی کودکان را پر کنید از بی هویتی، از تبلیغاتِ زندگی خوشگذرانه و اپیکوری و از تبلیغ برهنگی کافی است بذر ناامیدی را در صنعت انیمیشن آن کشور بپاشید، آن‌گاه یا تولیداتی نخواهند داشت و به تبع آن هویتشان می شود آن چه که شما تعریف می کنید، یا اینکه این هنرمندان سرخورده سعی خواهند کرد مدام از شما تقلید کنند چون خجالت می کشند خودشان باشند، ‌پس همیشه نسخه ی دوم و عقب مانده و ضعیف خواهند بود.

آسیب بالقوه ای که در انیمیشن است نه ضعف بلکه باور غلط ضعیف بودن است. بنابراین ای هنرمند انیمیشن سرخورده نشو و ‌مقاومت کن .

*****

اگر انیمیشن را به سه حوزه تلویزیونی، جشنواره‌ای و سینمایی تقسیم کنیم. قسمت اوّل موفق ترین و در عین حال موثر ترین گونه‌ی آن در ایران است. اگر گروه های تولیدات داخل را با گروه های تولیدات خارج مقایسه کنیم تفاوت زیادی در تعداد افراد می‌بینیم، گروه کوچک طبیعتاً تولیدات کمی خواهد داشت که از نظر زمانی مناسب پخش جداگانه نیستند و بنابراین من وجود فرصت پخش تلویزیونی را نه تنها چیز بدی نمی دانم بلکه به نظرم باعث تقویت این کار شده است.

نکته ی مهمی درباره‌ی استقبال از آثار وجود دارد، مثلا سریال پهلوانان را درنظر بگیرید ، دو بار از صدا و سیما پخش شد و در هر دو بار موفق بود، ‌من بچه های فامیل را می دیدم که با علاقه می بینند و حتی من را صدا می زنند که مبادا ثانیه ای را از دست بدهم، ‌اما بسیار تعجب کردم وقتی شما در کلاس اعلام نارضایتی از پخش نشدن آن کرده اید. به نظر من پخش آن خوب بوده و اگر مخاطب آن (کودکان) را در نظر بگیریم بسیار هم موفق بوده اما این نارضایتی من را به فکر انداخت که انیمیشن هم احتیاج به چیزهای دیگری دارد: تبلیغات

بیایید یک کار خارجی را در نظر بگیریم، ‌تنها کار ساخته نمی شود و دل ها به این امید که خودِ کار موفق باشد، دنیا دنیای تبلیغات است، کتاب های هنری از کار چاپ می شود، دفتر یادداشت ها و اسباب بازی‌ها و لباس های با آن نشان ها، وب سایت ها و والپیپرها و زنگ های موبایل. حتی از این فراتر رفته شخصیت ها جان می گیرند و تا چندسال بعد بچه ها با آن شخصیت ها بازی رایانه ای می کنند. مسلّما این ها از وظایف گروه سازنده ی انیمیشن نیست بلکه شرکتی واسط و با تخصصی جدا می خواهد اما مساله این است که برای شرکت های تبلیغاتی و جامعه کاری پولساز است. منتها این روال باید از جایی شروع شود، تصاویر ایرانی به شرکت های ساخت دفتر و لباس و … داده شود. در  ایران تنها کانون پرورش فکری است که تقریبا چنین چیزی را دارد یعنی کتاب های مرتبط با انیمیشن هایش چاپ می کند و یا لوازم تحریر.

*****

مطلب دیگر این که نگاه تجاری مستلزم مطالعه ی تجاری و مدیریتی است، مطالعه ی کتاب های مدیریتی ، اقتصاد، بررسی روند پیشبرد پروژه های امروزی جهان  و شیوه های تبلیغاتی به کار رفته باید در زمره مطالعات هنرمندان انیمیشن باشد. چه کسی گفته که هنرمند باید فقط به کارهای تک نفره ی قدیم ،‌تکنیک ها و نقد ادبی و هنری بپردازد. همانطور که هنرمند انیمیشن باید کمی موسیقی بداند تا با آهنگسازِ کارش ارتباط برقرار کند باید همه ی آنهای دیگر را شنیده باشد.

*****

شلوغش کن: از آسییفا انتظار می رود کمی شلوغش کند ! این همه استعداد و علاقه هست در ایران برای انیمیشن. آسیفا که فقط نباید کلاس آموزشی بگذارد یا سفال بسازد. ساخت موزه ای از طراحی ها و عروسک های قدیم ایران که دیگر جز میراث محسوب می شوند،‌ برگزاری قرارهای ماهانه رایگان برای علاقه مندان. همین شلوغ کردن ها باعث می شود نیروهای داوطلب زیادی متمرکز شوند یکی از راه های پیشرفت ورود افراد بیشتر است. این تفکر باز است . اما تفکر بسته می گوید نه! انحصار طلبی با توجه به شهرت و مدرک.

 

 

نوشته :Educ8ional Anim8ion

حکایت زندگی ما !

مجلس عروسی یکی از بزرگان بود و ملا نصرالدین را نیز دعوت کرده
بودند . وقتی می خواست وارد شود،در مقابل او دو درب وجود داشت با اعلانی بدین مضنون: از این درب عروس و داماد وارد می شوند و از درب دیگر دعوت
شدگان. ملا از درب دعوت شدگان وارد شد. در انجا هم دو درب وجود داشت و اعلانی دیگر : از این درب دعوت شدگانی وارد می شوند که هدیه آورده اند و از درب
دیگر دعوت شدگانی که هدیه نیاورده اند. ملا طبعا از درب دو می وارد شد. ناگهان خود را در کوچه دید،همان جایی که وارد شده بود.

عکس !

عکسی که شما را گمراه می‌کند

در این تصویر آب چرخان در دور چاهک ظرف شویی عنبیه رنگی را شکل داده است که با نقطه سیاه وسط و همچنین کف‌ها که پلک‌ها را تداعی می‌کند، تصویر چشم را کامل کرده است.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٥:٠۳ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱ آذر ۱۳٩۱