انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم آبان 91

 

 

تهران 1500 می فروشد

این پیشگویی نیست یک درخواست است از همه کسانی که در عرصه انیمیشن فعالیت میکنند و برایشان هیچکس بیشتر از خودشان !  اهمیت ندارد.

نمیدونم این همزمان شدن اکران این فیلم با ایام محرم سهوی است و یا عمدی ولی من به همراه  دوستان و خانواده سعی میکنیم جزو اولین بیننده های این فیلم باشیم. من فیلم را یکبار بطور کامل دیده ام ولی این بار برای صرفا دیدن نمیرم بلکه تماما تلاش میکنم که تا جای ممکن افراد دیگر را راغب کنم که حتما این فیلم را ببینند ! چرا؟ چون  در زمینه انیمیشن ایران به خودم احترام میگذارم ، چون انیمیشن ایران برایم مهم است و چون آرزو دارم که انیمیشن ایران مستقل شود.

همه باید در موفقیت اولین اکران جدی سینمای انیمیشن همکاری کنیم.باید کاری کنیم که  این فیلم سود کند تا دوباره تهیه کنندگانی پیدا بشوند که جرات ریسک سرمایه گذاری بر روی یک فیلم بلند انیمیشن ایرانی را پیدا کنند.

تنگ نظر ی را کنار بگذاریم و باور کنیم که موفقیت تهران 1500 موفقیت همه انیمیشن ایران خواهد بود .

«تهران 1500» نیمه آذر‌ماه اکران می‌شود

 

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی "تهران 1500" از قطعی شدن اکران این انیمیشن در تاریخ 15 آذرماه و در گروه سینما آزادی خبر داد.

محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده "تهران 1500" با اعلام این خبر در توضیح جزئیات اکران این فیلم در گفتگو با مهر، گفت: این فیلم سینمایی که به جرات می‌‌گویم تحولی نو در تولیدات انیمیشن در ایران بوده‌است پیش از این قرار بود در اکران نوروزی و پس از آن مهرماه روی پرده رود اما به دلیل شرایط اکران نوبت اکران این فیلم به تعویق افتاد.
وی در ادامه افزود: با توجه به این شرایط بود که تصمیم گرفتیم این فیلم را در بهترین زمان ممکن روی پرده ببریم. از همین‌رو طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است فیلم "تهران 1500" در تاریخ 15 آذرماه روی پرده رود.
تهیه‌کننده انیمیشن "تهران 1500" در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تمهیداتی که برای اکران این فیلم در نظر گرفته شده است گفت: از همه ظرفیت‌های اکران در تهران و شهرستان استفاده خواهیم کرد و در نهایت امیدوارم با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شوند.

سعیدی پور رئیس سینما آزادی  درباره فیلم‌های آینده که برای آزادی در نظر گرفته است گفت: امیدوار هستیم فیلم‌های خوب و با مخاطب بیشتری داشته باشیم. ما انیمیشن «تهران 1500» را قرارداد داریم که از 15 آذرماه با سرگروهی سینما آزادی اکران می‌شود.

وی در باره نمایش فیلم با تخفیف در سالن‌های سینما، گفت: یک تعداد دوستداران سینما علاقمند‌ند فیلم را در سینما آزادی ببینند اما قیمت بلیت این سینما برای‌شان سنگین است. ما برای اینکه این افراد بتوانند از فیلم‌ها بهره ببرند، هر روز سانس‌های اول و دوم سینما آزادی را با حدود 40 درصد از تخفیف بلیت سینما ارائه می‌کنیم و افراد می‌توانند با بلیت 3000 تومانی فیلم را ببینند‌. در تمام دنیا مرسوم است که سانس‌های اول برای اینکه سالن سینما خالی نباشد با تخفیف بلیت ارائه می‌شود.

سعیدی‌پور در پاسخ به این سوال که ممکن است فروش کلاه قرمزی برای تهران 1500 پیش بیاید گفت: «کلاه قرمزی» استثنا است. فیلم «تهران 1500» از فیلم‌های متوسط فروش بالاتری خواهد داشت. فیلم‌هایی مثل «اخراجی‌ها» و «کلاه قرمزی» یک دوره دارند.

کجاست وعده فروش چند میلیون دلاری انیمیشن ایرانی!

«محمد اطبایی» پخش‌کننده بین‌المللی فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در ارزیابی خود درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جوامع بین المللی اظهار داشت :

چرا دوستان مسئول، رسانه‌ها و حتی نهادهای نظارتی پیگیر دستاوردها و یا قول و وعده‌های شماری مسئولان نیستند؟ آیا فردی هست که پیگیر ادعاهای یک نهاد دولتی برای فروش میلیون دلاری انیمیشن «رستم و سهراب» خود در زمان بازار فیلم کن باشد؟ بیش از 6 ماه از زمان بازار کن و وعده فروش چند میلیون دلاری انیمیشن ایرانی گذشته، کجاست اخبار این موفقیت بی‌نظیر اقتصادی؟!

اطبایی در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: عرضه و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی یک تخصص و از دشوارترین مشاغل عالم است! به همین دلیل در طول دو دهه اخیر با پدیده کارگردان- پخش‌کننده روبرو شده‌ایم که بخش قابل توجهی از حضورهای بین‌المللی سینمای ایران را به ویژه در سینمای کوتاه، مستند و انیمیشن به خود اختصاص داده‌اند. کمبود نیروی متخصص و کارنامه غیرقابل دفاع نهادهای رسمی‌، منجر به اقدامات شخصی کارگردان‌ها در عرضه آثار خود کرده که این خود داستانی دیگر است!

 آیا می‌توان چنین حضورهایی را  موفقیت بین‌المللی سینمای ایران ذکر کرد؟!  

 وام برای پویا نمایی بعنوان یک شغل خانگی !

خرم آباد / واحد مرکزی خبر / اقتصادی
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: 498 میلیارد و 150 میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان طرحهای مشاغل خانگی در این استان پرداخت شد.
آقای ویسکرمی مدیرکل تعاون، کارورفاه اجتماعی استان افزود: طرحهای مشاغل خانگی درقالب قالی بافی، صنایع دستی ، کشاورزی ، مهارتهای فنی وحرفه ای ، رایانه و پویانمایی اجراشد.

 

کدو قلقله زن در اسپانیا
فیلم پویانمایی  کدو قلقله زن  از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم اسپانیا با عنوان  اولین فیلم من  به نمایش گذاشته می شود .
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مصاحبه با خبرنگار ما با بیان اینکه این جشنواره در شهر بارسلونای این کشور برگزار می شود ، افزود : فیلم  کدو قلقه زن  قرار است در بخش چشم اندازی به جهان این جشنواره و در کنار هشت فیلم دیگر برگزیده این بخش ، برای تماشاچیان بالای هفت سال نمایش داده شود .
محسن حموله گفت : فیلم کدو قلقله زن  آخرین ساخته مرتضی احدی از سال گذشته تاکنون ده حضور بین‌المللی را تجربه و یک جایزه نقدی را دراین جشنواره ها از آن خود کرده است.
وی افزود : پنجمین جشنواره بین‌المللی اولین فیلم من  با هدف ارتقای فیلم‌های کودکان ، نمایش آثار منتخب از سراسر دنیا و به تصویر کشیدن تاریخ سینمای کودک آغاز به کار می کند .
مدیر روابط عمومی وامور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت : 27 آبان در روز نخست این جشنواره ، دو فیلم برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن اسکار 2012 با نام های  پیانوی جادویی و  پرواز خیالی کتاب‌های آقای موریس اکران می شود .
حموله افزود : این جشنواره در دو گروه رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود و تماشاچیان بسیار جوان ، چشم‌اندازی به جهان ، انیمیشن بلژیک ، تجربه های کوتاه و فیلم‌هایی برای تمام زمان‌ها بخش های غیر رقابتی این جشنواره است .
کارگردان فیلم پویانمایی کدو قلقله زن پیش از این فیلم‌ شنگول و منگول را همراه با فرخنده ترابی و فیلم گنجشک و پنبه دانه را ساخته است .
فیلم پویا نمایی کدو قلقله زن  به تازگی دربخش مسابقه پنجمین جشنواره  آرت فیلم  اسپانیا نیز پذیرفته شده است.

پویانمایی زندگی حضرت محمد (ص) در سوادکوه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه با اشاره به تاثیر هنر در انتقال مفاهیم دینی، گفت: پویانمایی زندگی حضرت محمد (ص) در سوادکوه ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از سوادکوه، حجت الاسلام حسین ذاکری خطیر صبح امروز در جلسه هفتگی اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه از برنامه‌ریزی برای تهیه پویانمایی بخشی از زندگی پیامبر اسلام (ص) خبر داد و گفت: رایزنی‌های اولیه برای این فعالیت هنری و دینی انجام شده است و شهرستان سوادکوه به نمایندگی از کمیته قرآنی منطقه 4 مازندران مجری این طرح خواهد بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه با تاکید بر بیان صفات بارز رسول خدا (ص) به زبان هنر، افزود: مهربانی و محبت پیامبر اسلام از دلایل اصلی گسترش جهانی اسلام بوده است.

وی با اشاره به تعیین قالب اولیه ساخت پویانمایی مهر و محبت پیامبر اسلام خاطرنشان کرد: سعی می‌شود اهداف تعیین شده با استفاده از ابزار و شگردهای هنری به ذهن بیننده انتقال یابد.

ذاکری خطیر به برخی از شاخص‌های رفتاری پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و یادآور شد: آیاتی مورد نظر در این اثر هنری از سوره‌های قلم و ال عمران و نیز با محوریت سوره نصر خواهد بود.

وی افزود: فتح مکه و عفو پیامبر برای اهالی این شهر در 21 رمضان سال هشتم هجرت و محبت ایشان در دوران زندگی و حضور گروه گروه مردم به دین اسلام نیز باید در این اثر نمایان شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه به برخی از منابع پیشنهادی برای این طرح اشاره کرد و افزود: فروغ ابدیت آیت الله سبحانی، تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نور حجت‌الاسلام قرآئتی و سنن‌النبی از منابع مورد استفاده در این اثر است.

ذاکری خطیر خواستار توجه به جزئیات این طرح شد و با اشاره به زوایای مختلف فعالیت هنری، گفت: پویانمایی از هنرهای ظریف و تاثیرگذاری است که باید مورد استفاده در انتقال مفاهیم دینی و قرآنی شود.

بعد از رویش

یک هفته پس از پایان هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و سهیل جهان بیگلری دبیر این دوره از جشنواره میزبان گروه داوری و انتخاب جشنواره رویش بودند تا از همکاری آنان در برگزاری این رویداد سینمایی تقدیر کنند.

بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن و یکی از داوران جشنواره که کارگاه آموزش پویانمایی هم برگزار کرد گفت: من سال‌ها است با حوزه هنری همکاری می‌کنم و به شکل‌های مختلف در جریان جشنواره «رویش» هستم. این دوره در بخش‌های مختلف از جمله نشست‌های تخصصی، کارگاههای تکمیلی، نوع فیلم‌ها و حضور فیلمسازان جوان وضعیتی مطلوب وجود داشت. تنها نقطه ضعف جشنواره مراسم اختتامیه بود که می‌شد باشکوه‌تر و شادتر برگزار شود.

 

اسماعیل شرعی کارشناس حوزه انیمیشن و یکی از اعضای هیئت انتخاب این دوره جشنواره گفت: من در جشنواره‌های متعددی حضور داشته‌ام اما در هیچ یک به اندازه «رویش» امسال دبیر و ستاد برگزاری در تکاپو و تلاش برای بهتر برگزار شدن برنامه‌های مختلف نبوده‌اند. یکی از مسائلی که سازمان توسعه سینمایی سوره می‌تواند به آن فکر کند آموزش جوانانی است که در جشنواره «رویش» دیده می‌شوند، حضور این نسل در کلاس‌های تکمیلی فیلمسازی تکنیک را در آنها تقویت می‌کند و به رشد آموخته‌های آنان می‌انجامد.

آغاز فعالیت جشنواره انیمیشن آسیا

 

جشنواره Asian Animation Summit که برای نخستین سال، مشغول به فعالیت خواهد شد، امسال میزبان ۳۶ انیمیشن از آسیا خواهد بود. شرکت کنندگان در این جشنواره، آثار خود را جهت اعلام حضور به امید یافتن فرصت‌های همکاری بیشتر با سایر استودیو ها، توزیع کنندگان و در نهایت، سرمایه گذاران آسیایی به معرض نمایش خواهند گذشت.

اسامی سی‌ و شش شرکت کننده:

Circus Show – Studio Gale ‫-‬ Korea
DuniaEicak ‫-‬ The World of Eicak
Addeen Multimedia ‫-‬ Malaysia
Exchange Student Zero – Cartoon Network Asia Pacific
Fantastic Forest – Chocolate Liberation Front ‫-‬ Australia
Harry & Bunny Show – Animasia Studio ‫-‬ Malaysia
Herb & Ray’s Yum – Sticky Pictures ‫-‬ Australia
KEMY ‫-‬ Season 2
GNG Entertainment ‫-‬ Korea
Oddbods – One Animation ‫-‬ Singapore
Origanimals – Giggle Garage ‫-‬ Malaysia
PadaZamanDahulu (Once Upon a Time): Season 3
Les Copaque Productions ‫-‬ Malaysia
Prisoner Zero – Planet 55 Studios ‫-‬ Australia
Rimba Racer – Glue Studios ‫-‬ Malaysia
Skyrunners – Beyond Screen Productions ‫-‬ Australia
Super Mega Hyper Pets – Flying Bark Productions ‫-‬ Australia
Ted & Dory Detectives – Sunwoo Entertainment ‫-‬ Korea
The Eggsperts – RE Productions ‫-‬ Australia
Zoorocco – Tripod Entertainment ‫-‬ Malaysia

نویسنده در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۱

موسیقی و دانش

 

دوشنبه 2 2 آبان به تربیت مدرس پلاتو سنگ رفتم،‌موسیقی و انیمیشن آقای دبیر دانش

خیلی جلسه ی باحالی بود، خود آقای دبیردانش خیلی آدم خاکی و راحت  و در عین حال مودبی بود،نشون می داد واقعا معلمه اولش کلی با روحیه دادن به ما و اینکه از دیدین تلاش ما ایرانی ها لذت می بره گفت

بعد گفت که چی خونده و وقتی اسم سازش رو ترومبون گفت ادای زدنش رو هم در آورد

تهش توصیه های انسانی ای کرد و من از اینکه فهمیدم اون هم یک جا سر کاری ضربه روحی خورده همچین به خودم اومدم که  راه رو ول نکنم

نحوه ی ارائه اش از این نظر جالب بود که مثل درس دادن و کارگاه بود فقط خودش صخنرانی نمی کرد، موسیقی پخش می کرد می گفت ما چه تصویری ساختیم یا   فیلم بی صدا پخش می کرد و می گفت شما چه روش می گذارید بعد کارش رو می گذاشت این طوری آدم واقعا به ارزش کار بیشتر پی می برد

تم / سلول ریتمیک / سلول ماوددیگ

کارگردانان باید آَشنا باشند به اصطالاحات و چیزهای موسیقی یک آهنگ می گذارند می گویند این جوری می خوایم؟ خوب چی شو دوست داری؟ بعد کلی حرف زدن می فهمی از خجم صداش خوشش اومده

بوزتو : موسیقی جوهر فیلم های انیمیشنه

چند کار گذاشت

- pinochio (1939) , Paul Smith

- Fantasia (1940) , Pail Dukas

- Text Avery ( 1953) Scot Bradly

- T & J (1959), scot bradly

- Sleeping Beauty (1959) , George Bruns

- Jungle book (1967) Gerorge Bruns

- Heavy Metal ( 1987) Elmer Bernstein

 - Rogger Rabbit (1989) Alvan Silvertri

- Treasure Island (1987), Kentano Hanada

- ZZ Gundam (1986 – 1987) Schigeaki Saegusa خوشم اومد

- Nausicaal la valle du veut (1984) Porco Rosso (1992)

- UN ( 2009) Abbas Dabirdanesh

بعد آهنگ

cadenza

از ساخته های خودش رو گذاشت و گفت بگیم بعدش چی به ذهنمون می رسه من به فکرم یکی به ذهنش جوجه تیغی فرار کنان رسید،‌من به ذهنم تعقیب به دنبال یک سایه در یک خانه ی تاریک رسید

بعد خودش گفت که موقع ساخت در ذهنش یک تنگ بزرگه آب بوده که دانه دانه قطره های رنگ درش می چکند ، ابهام و کنجکاوی موسیقی وقتی که دورنگ یکهو می شوند چیز جدید و اگر دقت کنیم سازها یواش یواش عقب می کشند چون در نهایت رنگ ها انقدر رقیق می شوند که انگار پاک می شوند

مثال رنگ و طعم سازها مثل تفاوت دکلمه کردن من و آقای صفوراست که آقای صفورا ارام صحبت می کنه و من تند !

استاد در فسنجان گلاب می ریزد یکبار هم من بزیزم ببینم چه می شود!

روی کاراکتر چاق نمی شه ساز کوچولو مثل پیکولو گذاشت   بالا نوشتن کنترباس دست روی گلو انگار گذاشتی ولی اگه به جا و درست بنویسی خیلی هم خوب میشه

اکثر موسیقی های اینجا وصله پینه ایه نت زیر پیکولو مثل وسط پیانو

یاید مثل رنگ فکر کنیم که درست مخلوط کنیم برلیوز کتاب داره بعدی ها هم دارند که از هر جایی از ساز استفاده کنی

سازشناسی / آهنگسازی

ملودی قشنگ نتیجه نمی دهد نفوذ تو قلب شنونده ، آکوردهایی هست که می تونه شما رو مثل آهنربا بکشه

دسیتور ( وسعت صوتی)

_______________

بعد فیلم کد و قلقله زن رو دیدم یک بار بی صدا و یک بار با صدا

موسیقی اش خوب بود ولی افکت هاش خیلی بد بود

سخنران گفت که در واقع یک مشکلی که اینجا هست اینه که فیلم تدوین نهایی نشده می دهند و بعد برش می خوره و خوب مویسیقی خراب می شه برش خورده می شه

و اینکه افکت ها هم خوب نببود چون همه اش بیخ گوش آدم بود ،‌پرسپکتییو نداشت

تکه آخر جینگ جینگ را از ایده ی آن چیزهای بالای سر بچه ها تو گهواره سخنران برای موسیقی الهام گرفته بود

جایی که گرگه پیرزن رو می گیره حجم صدا زیاد می شه که حس نشان بدهد مادربزرگ گیرافتاد

در جایی همان ملودی اول فیلم ولی این بار بدون صدای تار

در تیرا‍‌‍ هم همه ی المان های کار به صورت سلول های کوچک آورده شده

( ایرادی که به من گرفند که ایرانی نیست موسیقی )

مهم اینکه که درست و به جا باشه حالا هرچی نه بساز بفروش نه بساز بنداز

ابیلوف و کرساکف شهرزاد خوب اریانی دارند استفاده می کنند مهم استفاده درسته

ساز ایرانی و ملودی ایرانی می تونه دراماتیک هم باشه به شرطی که درست باشه

سه تار و کمانچه محزونند ولی اگر سازی بیاد زیرش بیارتش بالا می شه

__________

فرق صدای نوازنده و صدای سینتی سایزر مثل قالی ماشینی و دستبافه

______

بعد سفر بیداری رو دیدیم – یکی پیشنهاد داد سنتور – گفت همیجا داری اشتباه می کنی، فضای جنگله سنتور چه می کنه اونحا

یک ملودی با نی نواخته شده بود بسیار زیبا بود

_____

آرم کانون موسیقی اش خشنه استرس داره

_____

بعد چشم تنگ دنیا دار رو دیدیم  ،‌موسیقی اش خاص انیمیشنه چیزی نیست که بشینی خالی خودت گوش بدی

باسون ( فاگوت) نماد اون کاراکترمونه و روی قدم های پاش هست

چون کار کلا یک کاراکتر اصلی بیشتر نداشت کل کار شاید 10 تا ساز بیشتر نداره ،‌فلوت،‌کلارینت،‌ترومبون،‌کنترباس

ولی خوب خیلی وحشتناک اکسیون توش استفاده شده

موسیقی حرکت دیزمول زیاد داشت، نوازنده می گفت از این تندتر نداشتی بدی بزنیم؟

بعد قیچی زدند و من با کارگردان دعوا کردم / فیلم کامل تدوین شده بدید

_______

بعد فیلم هاجر رو دیدیم

5 نفر کار کرده بودند ولی کارگردان آمد گفت به دلش نچسبیده

من فکر کردم چه گنم یاد عروسی های 35 سال پیش افتادم ،‌ملودی خودم ولی همان ساختار را استفاده کردم دوازده هشتم نوشتم لا بمل که اینجا می گن 6 و 8

آپروزایسون (‌بداهه) گفتم تمیز نزنید ، و 12 رفتیم استودیو 3 فهمیدن چی می خوام بزنند و بعتد دیگه زدند

 آهنگساز را دو نفر نوشتند ماجرا اینطوری بود که زمان تغییر کرد به من زنگ زد گفتم اگه کسی وارده بگید تنبک رو بگیره رو … و شد آهنگساز

بی انصاف نکرد جایزه که برد یک زنگ بزنه به من ،‌اصلا ندیدمش تا حالا

اعتراض کردم و یک جوری ضربه روحی خوردم ،‌مثل این می مونه که یک آرشیتکی ساختمان رو طراحی کنه یکی هم بیاد و جای در و پنجره رو عوض کنه بعد به هر دوش بگی آرشیتکت

سه ساله پیش نینوروتا کلاس می روم

آهنگساز باید مثل کامیلئون مارمولک آفتاب پرست باشه که رنگ عوض می کنه بتونه اکش ،‌خشن، عشقی ، همه چی رو بدونه

________________

پرسش و پاسخ

یه دوره وکیلی اومد توضیح داد و ما فهمیدیم چه کار ما می تونیم بکینم و چه بلاها اون ها می تونند سر ما بیارند اصلا تهش بدهکارشی خودت بری بلیط بفروشی،

سکوت و سیلانس خیلی مهمه

در کار رفیق بازی رو بگذارید کنار ،‌کار خودتونه بد می شه ، مالک نهایی شمایی،‌ با کسی بردار که درست کار کنه و باهاش رو دربایستی نداشته باشی

کارت افکت بد و موسیقی بد داشته باشه زحمتت به هدر می ره می ره آرشیو خاک می خوره می پوسه

مثل قالی ای که دو تا جاش خراب باشه هر روز صبح پا می شی فقط هم اونجا رو می بینی حرص می خوری

دیروز حوزه هنری بودم، 20-30 میلیون پیشنهاد به نظر گنده می یاد ولی حساب که کنی پول استودیو ،‌ادم ها و .. هیچی نمی مونه برات

برای هاجر من شعر رو کار نداشتم اصلا نشنیدم من از کارگردان شعر می خواند کورنومتر زمان می گرفتم جاهایی که شعر نبود رو می دونستم مال منه

دانشجوی انیمیشن

http://anim8ion.blog.com/2012/11

مستند انیمیشن در باره شهداد روحانی

 

مستند بلند شهرداد روحانی با استفاده از تکنیک انیمیشن و تلفیق آن با واقعیت تولید می‌شود. این مستند با حضور چهره‌های سرشناس جهانی و امکانات ویژه سینمایی خود در زمره پر‌هزینه‌ترین مستند‌های تولید شده در حوزه موسیقی است که تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را الهام قره‌خانی و مهرتاش مهدوی بر عهده دارند.

عوامل مستند سینمایی شهرداد روحانی عبارتند از:

تهیه کننده و کارگردان: الهام قره‌خانی، مهرتاش مهدوی، مدیر فیلمبرداری: محمد پور‌قربانعلی، طراح کاراکتر و سرپرست بخش انیمیشن در ایران: نوروز عباسی

 

خورش ایرانی با سس فرانسوی بدمزه می شود!


خورش مرغ و آلو فیلم دو کارگردانه ایرانی-فرانسوی (خانم مرجان ساتراپی و ونسان پارانو که پیش از این از آنها انیمیشن پرسپولیس را دیده بودیم) از جمله فیلم هایی است که قصد دارد قصه ای که در ایران می گذرد را با بهره گیری از یک فضای تاریخی-فانتزی از نگاه فرانسوی ها به تصویر بکشد و حاصل کارش در کمال تأسف یک ضایعه سینمایی است. فضای مقوایی، بازی های گاه مضحک بازیگران مهم و تلقی اسفناک سازندگان از ایران و عشق و نوستالژی اثبات می کند که سس فرانسوی با خوروش ایرانی سازگاری ندارد. اگر از یکی دو دقیقه ی انیمیشن فیلم بگذریم که قابل قبول است (حداقل یک داستانکی را ولو به غلط می گوید)، پروژه ی فیلمسازی درباره ی ایران از راه دور و با کنترل خارجی را کاملاً شکست خورده می یابیم. پیش از این هم یکی دو اثر دیگر در این حوزه ساخته شده بودند (مثل زنان بدون مردان) که آنها هم راه به جایی نبردند. ادعای هنری سازی از نوع فیلم آملی پولن با کنفرانس اجتماعی-اخلاقی ایرانی نما ترکیبی بی مزه و لوس است. حضور گلشیفته فراهانی هم در فیلم به کلی تزئینی و دورهمی است و از امتیازات پیشین او در حرفه بازیگری به شدت می کاهد.

علی معلم

عجیب تر  از انیمیشن!

سرقت مجسمه‌های برنزی تهران را به خاطر دارید؟ نصب مجسمه‌های بی‌کیفیت ساخت چین در میادین شهر را هم یادتان هست؟ حالا خبر می‌رسد یک کانتینر حاوی ۱۲۰۰ مجسمه از شهدا و علمای ایران ساخت کشور چین، وارد ایران شده است!

به گزارش فارس، سرقت سریالی مجسمه‌های تهران در سال 88 و 89 که یادتان نرفته است، همان مجسمه‌های برنزی چند تنی که به سرعت برق و باد با جرثقیل و در برابر چشم مردم از میادین تهران به سرقت رفت و خواب را از چشمان هنرمندان و مردم شهر ربود. اکنون با گذشت سه سال از آن ماجرا هنوز پلیس هیچ سرنخی از این سرقت‌ها به دست نیاورده و سارقان دستگیر نشده‌اند!

حالا خبر می‌رسد که یک کانتینر مجسمه‌های کوچک 20 سانتی‌متری ‌از شهدای انقلاب اسلامی و علمای ایران با مجوز وزارتخانه  از گمرک عبور کرده و وارد ایران شده است!

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۱

علی رغم میل باطنی و شرایط بد کاری به دلیل علاقه و به خاطر کسب تجربه ی کاری پذیرفتم برای مدتی مشغول شوم.

-آقای ریشو:

وقتی که برای جلسه با آقای ریشو به دفترش رفتم بدون اینکه به چشمانم نگاه کند شروع کرد وِروِر حرف زدن. این تیپ شخصیتی برایم مشکوک است ریش دار با چشمان قلمبه .

صدای قرآن را که از تلفن شنیدم پاک کفری شدم. این از ذهنم گذشت که: ایمان باید در قلب باشد نه اینکه صدای انتظار مکالمه ی تلفنت هم قرآن پخش کند.  کفرم از این جور آدم ها در می آید. شاید این کفرِ در آمده ی من به دلیل خاطره ی بدی باشد که از این تیپ آدم ها دارم.

این روزها خیلی احتیاط می کنم امیدوارم قضاوت نباشد این حرف ها.

-محیط:

محیط خشک و رسمی است. کارمند ها کارت می زنند می نشینند پای سیستم کار می کنند. ساعت اداری که تمام می شود کارت میزنند و صدای ظریف یک زن از دستگاه بلند می شود که: خرووووووووووج

البته به جز من که کارت ندارم و پای سیستم هم نمی نشینم.

1-خانم بولو :

خانم بولو هم دختر نسبتا مهربان و آرامی است که می گویند مدیرعامل است! من سر و کارم با خانم بولو است.

2-تپلی:

دختر تپلی که استوری بورد طراحی می کند و انیمت می کند شیطنت از چشمانش می بارد ولی به دلیل محیط خشک و رسمی شرکت، تمام شیطنتش را در خود دفن کرده و امکان بروز هرگونه افسردگی درش فراوان است. (این از حدسیات نه چندان قطعی من استنیشخند)

 3-ویزو :

پسر سیه چرده و مو فرفری عینک به چشم که قد نسبتا متوسطی دارد و همه اش خیره به کامپیوتر است.

ما 4 نفر در یک اتاق کار می کنیم.

اطاق دیگری هم هست که دختر خشن و بداخلاقی درش است که انگار می خواهد ریشو را خفه کند! (این هم از حدسیات نه چندان محتمل من است) و کسان دیگری هم هستند که من از وجودشان نا آگاهم و شاید کم کم سر از تخم بیرون آورند.

و اما من...

... که در سِمت طراح کاراکتر بازی و انیمیشن مشغول به کار شده ام. اما امید چندانی به آینده ی این کار ندارم. و نسبت به مدیرش ته دلم چندان قرص نیست!

میلکی

یک طراح کارکتر بازی و انیماتور

دو عکس!


عکس بالا از معروف ترین عکس جنگ جهانی دوم است که توسط جو روزنتال گرفته شده است.این عکس برافراشتن پرچم امریکا توسط تفنگ داران امریکایی در جزیره ایوو جیما ژاپن را نشان می دهد.

عکس دوم تصویر سازی  دیواری درایستگاه متروی شهرک اکباتان در غرب تهران است!

عکس یادگاری استاد فرد مقدم

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٢:۱۳ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ٢۳ آبان ۱۳٩۱