انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم آبان 91

 عید غدیر مبارک

فراخوان 8جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره بین‌المللی پویانمایی همچون هفت دوره گذشته از چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز تشکیل شده است.

بخش مسابقه این جشنواره پذیرای نسخه‌های DVD, MiniDV, DVcam, XDcam با شرایطی همچون گزینش حداکثر 3 قسمت از مجموعه‌ها و سریال‌ها و همچنین آثار تبلیغی شامل فیلم‌های آموزشی، صنعتی و تبلیغاتی است.  
این در حالی است که گزینش آثار بخش مسابقه بر عهده شورایی است که اعضای آن را ستاد جشنواره انتخاب خواهد کرد و دست اندرکاران تهیه و تولید آثار این بخش امکان شرکت در ترکیب هیأت داوران را نخواهند داشت.
در این میان، هیأت داوران در بخش مسابقه ایران آثار تولید شده پس از سال 1387 و در بخش مسابقه بین‌الملل آثار خارجی ساخته شده پس از ژانویه 2009 را مورد قضاوت قرار خواهند داد.
هیأت داوران بخش مسابقه ایران و بین‌الملل جوایزی شامل تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی به فیلم‌‌های اول تا سوم اهدا خواهند کرد و همچنین تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی، جایزه ویژه هیأت داوران، جایزه ویژه دبیر جشنواره و دیپلم افتخار به بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم‌نامه، انیماتور، اثر تلویزیونی، اثر تبلیغی، فیلم تجربی و... اختصاص می‌دهند.
بر اساس این گزارش، آثار بخش خارج از مسابقه هم‌ارزش با آثار بخش مسابقه هستند و به دلایلی مانند مطابقت نداشتن با مقررات حضور در بخش مسابقه، عضویت یکی از سازندگان در هیأت داوری، تکمیل شدن ظرفیت مورد نظر بخش مسابقه و درخواست سازنده در این بخش به نمایش در می‌آیند.
بخش نمایش ویژه به شیوه غیررقابتی و به منظور فراهم کردن عرصه‌ای پویا برای تبال تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار ایرانی در مقایسه با آثار سایر کشورها شکل گرفته و گزیده‌‌ای از آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف جهانی و مروری بر آثار یک مکتب یا سبک ویژه از جمله مواردی است که در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد.
بر همین اساس، آثار بخش چشم‌انداز با تأکید بر جنبه‌های آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیررقابتی و با گزینش از میان تولیدات کشورهای مختلف صورت می‌پذیرد که در آن پرداختن به موضوع‌هایی مانند معرفی استعدادهای نوپا، تبیین جایگاه پویانمایی در آثار تبلیغی و مروری بر آثار یک فیلم‌ساز مورد توجه قرار خواهند گرفت.
دبیرخانه این جشنواره در مقررات عمومی این فراخوان بر ثبت‌نام از طریق سایت اینترنتی به نشانی www.tehran-animafestival.ir  تأکید و اعلام کرده تنها فیلم‌های ارسالی که کد رهگیری بر روی آن‌ها درج شده است را می‌پذیرد.
این گزارش می‌افزاید برای مجموعه‌هایی که هر قسمت داستان مستقلی دارد لازم است برای هر قسمت ثبت‌نام جداگانه انجام و کد رهگیری مستقل دریافت شود در غیر این‌صورت دبیرخانه جشنواره تنها قسمت نخست آن مجموعه را در جشنواره شرکت خواهد داد.
همچنین دریافت جایزه از جشنواره‌های دیگر مانع از شرکت داده شدن آثار پویانمایی در این جشنواره نخواهد شد و محدودیتی در تعداد آثار ارسالی برای اشخاص، نهادها و سازمان ها نیزدر نظر گرفته نشده است.
دبیرخانه جشنواره پویانمایی تهران روز 15 آذر را زمان نهایی برای ارسال آثار تعیین و اعلام کرده است که انتخاب آثار در نیمه دوم دی ماه 1391 انجام خواهد شد.
علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره باید آثار خود را به نشانی تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی، صندوق پستی 363-14145 ارسال کنند.
این جشنواره با هدف فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها با گرد‌آوری و عرضه هدفمند آثار، کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی و گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر از 13 تا 17 اسفند سال جاری در کانون برگزار می‌شود.

آغاز ثبت نام هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی

ثبت نام اینترنتی هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در حالی به زودی آغاز خواهد شد که دامنه‌ی نمایش فیلم‌های این رویداد هنری به پایتخت ایران محدود نخواهد شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فیلم‌های این جشنواره به گفته‌ی محمد رضا کریمی صارمی دبیر آن، امسال قرار است در 10 استان کشور هم به صورت هم‌زمان برگزار شود.
وی که در گردهمایی معاونان، مشاوران و مدیران ستادی و استانی کانون سراسر کشور در مشهد مقدس سخن می‌گفت یادآور شد که این جشنواره 13 تا 17 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون برگزار می‌شود.
به گفته‌ی وی علاوه بر 10 میزبان استانی جشنواره، هفته‌های انیمیشن در 21 استان دیگر کشور نیز برگزار خواهد شد که به همین منظور مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های انیمیشین ایران و جهان آماده شده است و در قالب یک بسته به این استان‌ها ارسال خواهد شد.
کریمی صارمی همچنین برپایی کارگاه‌های آموزش پویانمایی در سراسر کشور توسط مربیان شرکت کننده در کارگاه‌های آموزشی دوره‌های پیشین این جشنواره را از برنامه‌های جدید این رویداد هنری برشمرد.
دبیر جشنواره پویانمایی افزودن بخش آثار دینی به هشتمین دوره‌ی جشنواره و داوری این آثار به صورت مستقل را از جمله تفاوت‌های این دوره با دوره های پیش اعلام کرد.
او گفت که دوره‌ی گذشته 67 کشور جهان در جشنواره شرکت کردند ولی امیدواریم تعداد کشورها امسال دست‌کم به 70 کشور برسد.
کریمی صارمی تلاش برای راه‌اندازی کنفرانس‌های برخط ( آن لاین)، ارسال 7 هزار ایمیل به نام اشخاص برای علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره و تغییر دامنه‌ی سایت جشنواره و آغاز ثبت نام در این سایت تا چند روز آینده  را از جمله فعالیت‌هایی عنوان کرد که برای برپایی هرچه بهتر این رویداد تدارک دیده شده است.
وی از مدیران کانون استان‌ها خواست که علاقه‌ی خود برای میزبانی  را  هرچه سریعتر به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند.
کریمی صارمی جشنواره پویانمایی تهران را یکی از 10 جشنواره مطرح جهان در این عرصه معرفی کرد و گفت نمایش 400 نوبت فیلم در میان جشنواره‌های داخلی در ایران بی‌بدیل است.
 وی همچنین نمونه‌ای از پوستر جدید جشنواره را برای نخستین بار در معرض دید مدیران کانون قرار داد و گفت که پوستر، تلفیقی بین هنر طراحی و هنرهای مدرن است و تصویری از دوربین و پروژکتور در آن به صورت تلفیقی دیده می‌شود.
بر اساس این گزارش سید صادق رضایی مدیرعامل کانون نیز در این نشست بر اهمیت برگزاری هرچه گسترده‌تر این رویداد هنری و حفظ کیفیت آن تاکید کرد و از مدیران کانون استان‌ها خواست با تامین اعتبارات لازم از طریق استانداری‌ها شرایطی فراهم کنند که بر تعداد برگزار کنندگان این جشنواره افزوده شود.
وی همچنین توجه به رعایت شوونات اخلاقی و دینی را در جریان برگزاری این جشنواره ضروری دانست و گفت: ذات فرهنگ، ادبیات و هنرهایی مانند موسیقی و سینما پاک است مگر کسی بخواهد از آن استفاده‌ی دیگری بکند.
تونل برنده  جشنواره فیلم دینی «رویش» شد
خبرگزاری فارس: اسامی نامزدهای جشنواره فیلم دینی «رویش» اعلام شد
چهارده فیلم انیمیشن در این دوره از جشنوره عبارت بودند از :

 "صدای جاده" به کارگردانی برزان رستمی، "من، همسرم، گاومون" ساخته آزاده معزی،"تونل" به کارگردانی مریم کشکولی نیا، "طراران" ساخته محمدجواد بابایی، "کابوسنامه" ساخته زهرا جوادی، "وقت دیدار" به کارگردانی حسین معماری از این دسته فیلم ها هستند.

همچنین فیلم های "داستان راستان" به کارگردانی سیدحسن سلطانی، "گوی زندگی" به کارگردانی مجید صبری و منصوره خطیون، "سیستم" ساخته توحید توانای رشید، "جزیره بیداری" به کارگردانی حسن ساروقی، "آرزوی بزرگ" ساخته مریم سعیدی،"نقاش رومی" به کارگردانی فاطمه گودرزی، "مرد پروانه ای" ساخته امیر مهران و "نقش خون" به کارگردانی آناهیتا بختیاری نژاد از دیگر فیلم های بخش انیمیشن هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی هستند که در این بخش روی پرده رفتند.

اسامی نامزدهای بخش انیمیشن برای دریافت جوایز هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش به شرح زیر بود :

تونل، سیستم، مرد پروانه‌ای  و نقش خون.

 از بین فیلمهای فوق تندیس زرین و جایزه نقدی (پنجاه میلیون) ریال به بهترین کارگردانی اثر پویانمایی به مریم کشکولی‌نیا برای فیلم «تونل» اهدا شد.

ضمنا دیپلم افتخار و جایزه نقدی (بیست میلیون ریال) بهترین کارگردانی اثر پویانمایی بخش جوانه‌های رویش به آناهیتا‌نژاد بختیاری برای فیلم «نقش خون» اهدا شد.

 

خط قرمز جایزه بهترین کارگردانی را گرفت

دهم آبان ماه - خط قرمز انیمیشن کارگردانی شده توسط مونا عبدالله شاهی موفق شد جایزه بهترین کارگردانی  پنجمین دوره جشنواره فیمهای دانشجویی را از آن خود کرد.

اختتامیه جشنواره فیلم های دانشجویی برگزار شد

عصر روز چهارشنبه10 آبان 91 - سالن همایش های بین المللی صدا و سیما -گلمحمدی - خوش نظر و کریمی صارمی و من! در اختتامیه پنجمین جشنواره فیلمهای دانشجویی

به گزارش روابط عمومی جشنواره دانشجویی در مراسمی که با حضور مهندس ضرغامی  و دست اندرکاران جشنوار باتفاق علیرضا گلپایگانی بعنوان نماینده داوران بخش انیمیشن و ویدئو گرافیک برگزار شد به برگزیدگان بخش انیمیشن  و ویدئو گرافیک تندیس جشنواره به همراه جوایز نقدی به شرح زیر پرداخت گردید :

 

بهترین فیلم انیمیشن: سیب سرخ(صدرالدین طاهری)

جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن: خط قرمز(مونا عبدالله‌شاهی)

جایزه بهترین فیلمنامه انیمیشن: ببین من چه خوب می‌گم(حمیدرضا بیات)

جایزه بهترین متحرک‌سازی و طراحی انیمیشن: ترازو(امیر رهبر)

جایزه بهترین ویدئو گرافیک: تیتراژ قاعده بازی(سیدجواد حسینی)

جایزه بهترین گرافیک و فضاسازی: چرا مگس را نباید کشت(فرهاد علیزاده)

 

 

تولیدات دانشجویی انیمیشن امید آفرینند

داور پنجمین جشنواره ملی فیلم دانشجویی، فضای آثار جشنواره را امید بخش و شادی افرین توصیف و بیان کرد: فضایی که در آثار تجلی می‌یابد بازتاب دهنده جامعه و اوضاع پیرامونی آن است و این روحیه مثبت در دوره پیشین جشنواره کمتر دیده شد.
علیرضا گلپایگانی عضو هیات داوری انیمیشن پنجمین جشنواره فیلم دانشجویی در گفتگو با مهر با اشاره به زمان سه روزه  داوری آثار گفت: من سال ها است در فضای دانشگاهی حضور دارم و در ارتباط مستقیم با دانشجویان هنر به ویژه در حوزه انیمیشن هستم. برگزاری جشنواره های مختلف با حضور و مشارکت دانشجویان، رقابتی سالم و مثبت را میان آنان ایجاد خواهد کرد.
 
وی با اشاره به لزوم توجه به ماهیت دانشجویی جشنواره، اظهار کرد: در چنین ساختاری، کلیت و فضای دانشجویی آثار حائز اهمیت است و داوری تولیدات دانشجویی با در نظر گرفتن امکانات و ابزارهای در دسترس آنان صورت می گیرد.
 
این استاد دانشگاه، معیار نوآوری و خلاقیت را راه گشا بودن عنصر خلاقه توصیف و بیان کرد: آثاری که بتواند ضمن حضور در جشنواره و ارائه بیانی جدید و مجموعه ای از راهکارها، به بازار کار نیز راه یابند، مبین پرداختی نوآورانه هستند.
 
گلپایگانی برپایی جشنواره را محیطی آزمایشگاهی برای آموزش دیدگان این حوزه دانست و گفت: جشنواره زمینه ارتقای حوزه انیمیشن و فیلم سازی را برای پروراندن استعدادها فراهم می آورد ضمن آن که تلفیق تفکر و کار تجربی دانشجو در یک اثر هنری بازتاب داده خواهد شد.
 
داور انیمیشن جشنواره فیلم دانشجویی در ادامه افزود: در سایر جشنواره ها نیز داوران نگاه ویژه ای به کار دانشجویی دارند و جسارت و نوآوری را از ویژگی های بارز آن می دانند. از دیگر سو این جسارت و برگزیده بودن را نمی توان نشانه استعداد فرد دانست بلکه خود فرد و بستر و فضایی که در آن قرار می گیرد از مهم ترین عوامل رشد ایده و بروز خلاقیت در فرد است.
 
وی با اشاره به اینکه صراحتا نمی توان گفت چه تکنیکی در آثار جشنواره بیشترین کاربرد داشته است، گفت: ابزار و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که آموزش آن ها در دانشگاه صورت نمی گیرد و تنها آموزش های انجام شده در دانشگاه ها در حیطه زیباشناسی، کارگردانی و تولید فیلم است. اما از ویژگی‌های کار دانشجویی استفاده از ابزارها مختلف و شناخت و یادگیری آن ها است که دانشجویان با تکنیک های مختلف مشتاق انجام دادن کار تجربی هستند.
 
گلپایگانی اختصاص بخش دانشجویی به هیات داوری را از اتفاقات خوب برشمرد و اذعان کرد: وجود داوری دانشجویی فرصت خوبی است که آثار از دیدگاه دانشجویان نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد و شرکت آثار هنری در این جشنواره می‌تواند مقایسه ای را میان مراکز آموزشی مختلف ایجاد کند که این اتفاق متاسفانه در این دوره جشنواره اتفاق نیفتاد.
http://khabarfarsi.com/ext/3716639
جشنواره دانشجویی، پلی بین دانشجویان با رسانه ملی
جام جم آنلاین: پنجمین جشنواره فیلم‌های دانشجویی صبح یکشنبه (7 آبان)با پخش آثار منتخب دانشجویان در پردیس سینمایی ملت و دانشکده صداوسیما آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجتبی رضوی‌طوسی، رئیس دانشکده صداوسیما و رئیس جشنواره گفت: در ایام برگزاری این جشنواره، 300 اثر در دانشکده صداوسیما و پردیس سینمایی ملت به روی پرده می‌رود.

وی این جشنواره را یکی از جشنواره‌های موفق دانشجویی دانست و گفت: نزدیک به یک سال است که برنامه‌های این جشنواره در حال طراحی است و ویژگی منحصر به فرد این جشنواره، دانشجومحور بودن آن است.

رضوی‌طوسی با اشاره به برگزاری این جشنواره به صورت دوسالانه و ایجاد ارتباط میان دانشجویان و رسانه ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره گفت: در جشنواره امسال حضور افراد تاثیرگذار در رسانه ملی در هیات داوران پررنگ‌تر است و فرصتی ایجاد شده تا دانشجویان با رسانه ملی ارتباط موثرتری برقرار کنند.

وی افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی و میزگردهای سیاسی با موضوع مقاومت و بیداری اسلامی، با حضور چهره‌های شاخص سیاسی و فرهنگی از حاشیه‌های این جشنواره است. همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه سینما و تلویزیون، کارگردانی دیجیتال و مستند، جلوه‌های ویژه، مهندسی صدا، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی فیلم کوتاه از دیگر برنامه‌ها در جشنواره امسال است.

وی در خاتمه گفت: در مراسم اختتامیه برترین‌های فیلم کوتاه، عکس، انیمیشن، ویدئوگرافیک، مستند و فیلمنامه معرفی می‌شود.

آثار دانشجویی برگرفته از جسارت است

محمدرضا کریمی صارمی عضو هیئت انتخاب آثار انیمیشن پنجمین جشنواره ملی فیلم دانشجویی

محمد رضا کریمی صارمی، عضو هیات انتخاب آثار انیمیشن پنجمین جشنواره ملی فیلم دانشجویی در خصوص آثار ارائه شده به خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ گفت: ساخت آثار دانشجویی باید بر پایه تکتیک و جسارت باشد و برگزاری چنین جشنواره هایی بستری مناسب در جهت نمایش توانمندی های هنرمندان در این عرصه است.
وی افزود: با وجود خوب بودن وضعیت کلی آثار، مشکلاتی از جمله عدم توان مالی در خصوص تولید انیمیشن دانشجویی وجود دارد که این موضوع انتظارمان را در جهت ارزیابی آثار کاهش می دهد.
وی تصریح کرد: انیمیشن ساز باید علاوه بر تکنیک بر روی محتوا و ادبیات کار هم مسلط باشد تا در کنار شرکت در بخش دانشجویی و مسابقه، فرصت فروش را هم از دست ندهد.
صارمی اظهار داشت: بسیاری از دانشجویان دانشکده صدا و سیما در آینده ای نزدیک یکی از مسئولان انیمیشن و یا فعالان مراکز سازمان خواهند شد و به واسطه تخصص آنها این حوزه پیشرفت چشم گیری خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: امیدوارم دانشجویان این فرصتها را مغتنم دانسته و از کارگاههای آموزشی استفاده و بهره لازم را ببرند.

جشن انیمیشن 91در گروه انیمیشن

 

عکس دستجعی دست اندرکاران جشن انیمییشن در دانشگاه هنر

پگاه ایزدیان

عبدالله شاهی و ملایمی

همه ماها

 

دکتر ندایی در جمع دانشجویان در باره موسیقی و انیمیشن

من و استاد ندایی

اکرمی در باره مراحل ساخت کرماندو سخنرانی کرد

دیوار دانشکده سینما با تصاویری از کارهای دانشجویان انیمیشن تزئین شده بود.

 همه پوستر ها رو الیکا مهرانپور و شیرین سوهانی تنظیم کردند ، در واقع شات هایی رو از فیلم های پایان نامه  دانشجویان جدا کردند و برای هر فیلمی یه پوستر معرفی درست کردند

وعده  دوباره برای راه اندازی بنیاد پویانمایی

شمقدری معاون سینمای وزارت ارشاد و ریاست سازمان سینمایی در جلسه تقدیر و تشکر از جمع هیات‌های انتخاب و داوری، کارشناسان و منتقدان و همچنین مدرسین کارگاه‌های آموزشی «بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» در روز دوشنبه هشتم آبان ماه وعده داد با راه افتادن بنیاد پویانمایی بودجه مستقلی برای تولید فیلمهای بلند پویانمایی تخصیص یابد.

از انیمیشن جشنواره‌ی فیلم رشد چه خبر؟

داور بخش پویا نمایی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد با تاکید بر آنکه یک فیلم خوب آموزشی می‌تواند علاوه بر دانش آموزان، تمام اقشار جامعه را به خود جذب کند گفت: «خلاقیت و نوآوری، طراحی و گرافیک خوب، ایده و بیان موفق محتوا به بیننده از جمله ملاک‌های داوری آثار است و در این راستا از دید یک دانش آموز به فیلم‌ها نگاه می‌کنیم.» 

"مهین جواهریان" داور بخش پویانمایی جشنواره بین المللی فیلم رشد با متوسط ارزیابی کردن فیلم‌های شرکت کننده در این بخش گفت: «تاکنون موفق شده‌ایم نیمی از آثار شرکت کننده در جشنواره فیلم رشد را ببینیم و مورد داوری قرار دهیم. کارهای ایرانی و خارجی شرکت کننده در بخش پویا نمایی، جز چند اثر که از سطح و کیفیت بسیارخوبی برخوردار بودند سایر آثار در سطح متوسط هستند.» وی با تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره فیلم رشد خاطرنشان کرد: «طی این سال ها، با برگزاری فیلم رشد و ادامه یافتن آن شاهد بروز اتفاقات بسیار خوب در این حوزه بودیم. همچنین این جشنواره تاثیرات مثبتی در جامعه داشته و امیدوار هستیم همچنان شاهد ادامه برگزاری جشنواره فیلم رشد باشیم.
به گفته این انیماتور، از بحث‌ها و گفت‌وگوهایی که در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم رشد اتفاق می افتد می توان به نتایج و اهداف نیکویی دست یافت که با ادامه روند آن اهداف بزرگتری محقق خواهد شد چراکه همواره شاهد آن هستیم که تجربیات کسب شده در سال گذشته جشنواره فیلم رشد به سال بعد منتقل می شود همانگونه که امسال شاهد بودیم با آغاز کار چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد، پایه های برگزاری چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز گذاشته شد.
وی درخصوص ملاک‌هایی که برای داوری آثار بخش پویانمایی مد نظر باید قرار داد گفت: «در مرحله اول کارگردانی یک اثر را مد نظر قرار می دهم. سپس خلاقیت و نوآوری اهمیت دارد. طراحی و گرافیک خوب، ایده و بیان موفق محتوا به بیننده نیز از ملاک هایی است که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد. در این راستا از دید یک دانش آموز به فیلم ها نگاه می کنیم. ولی یک فیلم خوب می تواند تمام اقشار جامعه را به خود جذب کند.

"مهین جواهریان" متولد 1329 است و همگان او را به عنوان گرافیست، انیماتور، تهیه کننده وکارگردان فیلمهای انیمیشن می شناسند. دانش آموخته رشته گرافیک و دارای مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده هنرهای زیبا است. تدریس در دانشکده صدا و سیما و مرکز تجربیات هنری وزارت ارشاد اسلامی، طراحی صحنه فیلم های سینمایی، تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم های انیمیشن و برگزاری چندین نمایشگاه گرافیک داخلی و خارجی را در کارنامه کاری خود دارد. از جمله فیلم های انیمیشن او می توان به نه از خاکم، دویدم و دویدم، ارشمیدس، بارون میاد جر جر و به آفتاب سلامی دوباره خواهم کرد اشاره کرد.

چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد تا 12 آبان در سینما فلسطین و صحرا و 120 مدرسه و مرکز آموزشی در تهران ادامه خواهد داشت.

فیلم آموزشی برای  رشد، بالندگی، خلاقیت و نوآوری

به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی رشد، "بهرام عظیمی"  کارگردان و نویسنده انیمیشن سینمای ایران درباره توجه به مقوله آموزش در ساخت آثار سینمایی گفت: بسیاری از انیمیشن هایی که در کشور تولید می شود، آموزشی هستند این در حالی است که اکثر فیلم های بلند سینمایی، مستند، داستانی، تجربی و کوتاه به منظور آموزش به مخاطب ساخته نمی شود.
وی ادامه داد: از آنجا که ذات انیمیشن از ابتدای پیدایش با تعلیم و تربیت، فرهنگ سازی و آموزش همراه بوده، در کشور ما نیز مدیران و مسئولان از این هنر به عنوان ابزاری برای چنین اهدافی بهره می برند که به دلیل بی توجهی به بحث تحقیق و فیلمنامه خوب، آنچه که خروجی می گیرند، عکس هدف مورد نظر می شود.
عظیمی جذابیت را مهمترین عنصر ساخت فیلم های سینمایی دانست و گفت: بسیاری از آثاری که تولید می شود، برای کودک کشش و جذابیت ندارد. فیلمی تاثیرگذار خواهد بود که ذهن مخاطب را درگیر خود کند.
کارگردان انیمیشن بلند سینمایی «تهران 1500» بیان کرد: درخصوص این موضوع که هر اثری باید به رشد، بالندگی، خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان منجر شود، موافقم اما فیلم حتما نباید آموزش این موارد برای آنان داشته باشد بلکه می تواند خلاقیت شان را به جنب و جوش وادارد و ذهنشان را بارور کند به شرط آنکه از جذابیت برخوردار باشد.
وی افزود: جذابیت می تواند حتی غیر معمول باشد مانند ابر قهرمان، تخیل و غیره که بسیاری از آثار موفق خارجی در عرصه سینمای کودک و نوجوان از این عناصر بهره می برند؛ این آثار برای انتقال مفاهیم آموزشی به طور غیر مستقیم عمل می کنند در حالی که در کشور ما به دلیل عدم آشنایی برخی مدیران و مسئولان هنری، کارگردانان و فیلمنامه نویسان با مقوله جذابیت، از ابزارهای مستقیم کمک می گیریم.
عظیمی معتقد است پرداختن مستقیم به برخی موضوعات همچون آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی نتایج مفیدی در بر خواهد داشت اما مفاهیمی در ارتباط با موضوعات اجتماعی، خانواده، اخلاق و ... باید در قالب داستان، قصه، تخیل و به بیان دیگر غیر مستقیم ارائه تا نتیجه بخش شود.
این کارگردان تصریح کرد: هر اثر هنری اعم از پوستر، نقاشی، فیلم، انیمیشن و ... که بتواند ذهن مخاطب را درگیر و به فکر وادارد، کار موفقی است که می تواند اثر مثبت خود را در نیل به اهداف به جای گذارد.
وی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: جذابیت در هر اثری با هر ژانر دینی، ترسناک، کمدی، اجتماعی و ... که باشد، در ذهن مخاطب ماندگار می شود که این جذابیت می تواند در دیالوگ نویسی، کاراکتر، موسیقی، نورپردازی و به طور کلی مجموع عوامل باشد.
عظیمی سینمای بلند، کوتاه، داستانی، مستند و انیمیشن ایران را فاقد جذابیت دانست و گفت: تمام آثاری که از گذشته در ذهن مخاطبان ما ماندگار شده، آغشته به جذابیت بوده که متاسفانه در حال حاضر این موضوع در فیلم های ما بسیار کم مورد توجه قرار می گیرد.

 

 انیمیشن هفتمین جشنواره فیلم کوتاه "وارش "

نفر اول: “مهرداد شیخان” برای فیلم توکا در قفس

نفر دوم: “حسین ملایی” برای فیلم سوسک کوچک

نفر سوم: “امیر واحدی “برای فیلم زندگی و دیگر هیچ

تقدیر از: ”خانم مرضیه شفیع زاده” برای فیلم هنرمند مدیر

جوایز مسابقه  :

جشنواره در بخش اصلی ۳ جایزه اول , دوم و سوم به ترتیب زیر پرداخت نمود :

جایزه نفر اول : دیپلم افتخار , تندیس جشنواره و مبلغ ۱۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال.

جایزه نفر دوم : دیپلم افتخار و مبلغ ۹،۰۰۰،۰۰۰ ریال.

جایزه نفر سوم : لوح تقدیر و مبلغ ۷،۰۰۰،۰۰۰ ریال.

 هفتمین جشنواره سراسری فیلم کوتاه وارش با موضوع فرهنگ عامه- بدون تعیین موضوع در دو بخش اصلی و ویژه برگزار شد .

انیمیشن دچار تولید انبوه شده است!

 
 
  • سلطانی کارگردان انیمیشن «رستگار شدن مادر» تأکید کرد تولید انیمیشن در کشور دچار ضعف کیفی است.

انیمیشن
«رستگار شدن مادر» به کارگردانی سید حسن سلطانی در بخش  مسابقه انیمیشن جشنواره دینی «رویش» به نمایش در می آید. حسن سلطانی درباره  این فیلم به سوره سینما گفت: این انیمیشن یک اپیزود از مجموعه داستان  راستان است که به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.

وی افزود: این انیمیشن درباره قصه ای است که در زمان امام صادق(ع) می گذرد.
درباره یک جوان جویای علم است که از مکتب خانه ای که متناسب با ایده آل
های  او در کسب علم و دانش نیست اخراج می شود و عمویش توصیه می کند برای
کسب  علم و دانش به قسطنطنیه برود.

این کارگردان ادامه داد: سرانجام این جوان نزد امام صادق (ع) می رود و در اثر
  نصایح ایشان به دین اسلام می گراید و وقتی از سفر برمی گردد و به نزد
مادرش  که بیمار است می رود و توصیه های امام صادق(ع) را به مادرش عنوان می
کند  مادرش نیز ایمان می آورد و با گفتن شهادتین می میرد.

وی ادامه داد: این انیمیشن با تکنیک تریدی است. از تکنیک دو بعدی هم در بخش
هایی از کار استفاده شده است. کاراکترها سه بعدی طراحی شده است.تولید آن
سه  ماه طول کشید. نویسنده آن بابک احمدی است.

سلطانی گفت: جشنواره «رویش» می تواند یک محیط آموزشی برای شرکت کنندگان باشد و  فیلمسازان بتوانند از ایده ها و فیلم های یکدیگر استفاده کنند. در سال های
اخیر رشد کمی انیمیشن قابل توجه بوده است اما به لحاظ کیفی چندان پیشرفتی
نداشته ایم.

وی  افزود: ما در عرصه تولید انیمیشن به نقطه ای رسیده ایم که از لحاظ کمی
رشد  تصاعدی داریم ولی به لحاظ کیفی برنامه ای ترتیب نداده ایم. امیدوارم
در  این زمینه و رشد تکنیکی هم برنامه های راهبردی برای انیمیشن ترتیب
دهیم.

تولید یک انیمیشن امنیتی در ایران

تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۶

قدس:یک انیمیشن با مضمونی اطلاعاتی و امنیتی و با عنوان «سقوط» در ایران تولید شد.
داستان انیمیشن «سقوط» چنین است که آمریکا و رژیم صهیونیستی با برنامه‌ریزی‌های چندساله و دقیق قصد منهدم ساختن نیروگاه هسته‌ای نطنز را به صورت مخفیانه دارند که با هوشیاری سپاه پاسداران مواجه شده و عملیات فوق‌سری آنها با شکست روبه‌رو می‌شود.

تولید بلندترین انیمیشن ایران توسط بسیج

علی‌اصغر جعفری» رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما درگفتگو با فارس اعلام کرد:

دو انیمیشن بلند داریم که بلندترین انیمیشن جمهوری اسلامی است. یک 300 قسمتی و دیگری 180 قسمتیکته مهم در تولیدات بسیج این است که ما به جای اینکه منتظر باشیم طرحی بیاید و ما آن را اجرا کنیم، خودمان موضوعاتی را مشخص می‌کنیم، تهیه‌کننده و کارگردان را متناسب با موضوع دعوت به کار می‌کنیم. ما از قبل موضوعات و اولویت‌هایمان را اعلام می‌کنیم. اولویت‌های ما مواردی است که یا در شبکه‌های ما اجرا نشده و یا اینکه هنوز نیاز مخاطب تأمین نشده است

دیزنی شرکت جرج لوکاس را می‌خرد

شرکت والت دیزنی با پرداخت 05/4 میلیارد دلار شرکت لوکاس‌فیلم را خریداری می‌کند و قصد دارد سال 2015 فیلم جدید «جنگ‌های ستاره‌ای» را روانه سینماها کند.

به گزارش خبرآنلاین، کاتلین کندی یکی از مدیران ارشد اجرایی لوکاس‌فیلم ریاست این شرکت را به عهده خواهد گرفت و زیر نظر آلن هورن رییس والت دیزنی استودیوز فعالیت می‌کند.
دیزنی نیمی از 05/4 میلیارد دلار را به صورت نقدی و باقی را در قالب 40 میلیون سهام پرداخت می‌کند.
کندی به عنوان مدیر تولید در فیلم جدید «جنگ‌های ستاره‌ای» حضور دارد و جرج لوکاس فیلمساز 68 ساله که خالق مجموعه سینمایی «جنگ‌های ستاره‌ای» و موسس لوکاس‌فیلم است، در مقام مشاور هنری با این پروژه همکاری خواهد کرد. قرار است هر دو یا سه سال یک فیلم جدید «جنگ‌های ستاره‌ای» تولید شود.
لوکاس، رییس و مدیر ارشد اجرایی لوکاس‌فیلم در بیانیه‌ای گفت: «در 35 سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های من انتقال «جنگ‌های ستاره‌ای» از نسلی به نسل دیگر بوده است.
اکنون وقتش است «جنگ‌های ستاره‌ای» را به نسل جدیدی از فیلمسازان منتقل کنم. همیشه بر این باور بوده‌ام که «جنگ‌های ستاره‌ای» می‌تواند بعد از من هم زنده باشد و فکر می‌کنم مهم است این انتقال تا وقتی که زنده‌ام، انجام شود.»
دیزنی سال 2006 پیکسار انیمیشن استودیوز و سال 2009 نیز مارول اینترتینمنت را که محصولات هر دو شرکت محبوب خانواده‌ها است، خریداری کرد.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۳:٠۱ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۸ آبان ۱۳٩۱