انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم مهرماه 91

آقای مهربان در اصفهان دیده شد


جشنواره امسال کودک اصفهان شاهد به نمایش درآمدن فیلم بلند انیمیشن " آقای مهربان " بر روی پرده سینما خواهد وبد.

بهنام دلداده و علیرضا گلپایگانی عازم سفر به اصفهان برای حضور در جشنواره کودک اصفهان شدند .

آیین گشایش بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان روز هفدهم مهر ماه در ورزشگاه گل نرگس اصفهان برگزار می شود.

حضور ۲۷ عنوان انیمیشن مرکز صبا در جشنواره‌ها

ویسنده در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۱

مرکز پویانمایی صبا با ۲۷ عنوان انیمیشن از ابتدای سال ۹۱ در جشنواره های فرهنگی هنری حضوری فعال داشته است.

به گزارش روابط عمومی پویانما، مرکز پویانمایی صبا امسال ۲۷ عنوان انیمیشن به جشنواره‌هایی ‌همچون‌: بیست‌نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کوتاه، چهل و دومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رشد، بیست وششمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان و چهارمین جشنواره‌ی پویانمایی کشوری سیره‌ی رضوی ‌ارسال کرده که از این تعداد‌ ۱۵ عنوان اثر ‌در بخش‌های مختلف پذیرفته شده است.

امیر عباس بابالار مسوول روابط عمومی مرکز پویانمای صبا در این باره توضیح داد: از انیمیشن‌های راه یافته به این جشنواره‌ها‌ می‌توان به انیمشن‌های “زرد مشکی” به کارگردانی کیانوش عابدی‌، “ماسوله” به کارگردانی بهرام عظیمی‌، “شعر برای کودکان” به کارگردانی فرخ یکدانه‌، “مترسک” به کارگردانی محمد‌رضا عابدی‌، “آقای مهربان” به کارگردانی بهنام دلداده ‌و سید علیرضا گلپایگانی‌، “خروس زیرک روباه کلک” به کارگردانی ‌میترا عبدی و علی صمیمی‌زاد اشاره کرد که این آثار  به چهل و دومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رشد در بخش بین‌الملل راه پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه افزود‌: همچنین انیمیشن های “کودکان‌ دشت” به کارگردانی سعادت رحیم زاده‌، “نگین هفت دریا” به کارگردانی عباس محبی‌، “وال استریت” به کارگردانی فرنوش عابدی‌، “داستان سامرا” حسین سلطانی و وحید چالاک‌، “آقای مهربان” به کارگردانی بهنام دلداده و سید علیرضا گلپایگانی، “ماهیگیر” به کارگردانی نیما غضنفری و “مترسک” به کارگردانی محمد‌رضا عابدی نام برد که به بیست وششمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان در بخش‌های مختلف به رقابت می‌پردازند.

به گفته بابالار، انیمیشن‌های “احترام به کودک” به کارگردانی کیانوش عابدی‌، “وال استریت” به کارگردانی‌ فرنوش عابدی‌، “ماهیگیر” به کارگردانی نیما غضنفری‌، “مترسک” به کارگردانی محمد‌رضا عابدیی، “لالائیها” به کارگردانی سارا نامجو و “کودکان دشت” به کارگردانی سعادت رحیم‌زاده نیز از این مرکز در بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتند.

وی در پایان انیمیشن‌های انتخاب شده در چهارمین جشنواره‌ی پویانمایی کشوری سیره‌ی رضوی را “آقای مهربان” به کارگردانی بهنام دلداده و سید علیرضا گلپایگانی، “طلبیده” به کارگردانی سید محسن پاک‌نژاد، “کلیپ‌های مذهبی” به کارگردانی الهه مختاباد نام برد.

جلسه معارفه

 

گلپایگانی- سلطانی -دهستانی

در روز سه شنبه 12 مهر ماه  به مدد انجمن علمی دانشجویان انیمیشن  دانشگاه هنر جلسه معارفه ای در سالن نمایش فلاحت گر  برای دانشجویان ورودی انیمیشن امسال برگزار شد.

 من سالهاست که در اینجا شاهد وقوع معجزه هستم  ! شما هم مطمئن باشید که به چشم خود خواهید دید!  و این معجزه تبدیل شدن شمایی که حتی تجربه ساخت یک فریم انیمیشن نیستید ولی هنگام فارغ التحصیل شدن با خلق اثری از خود به دنیای شگفت انگیز انیمیشن وارد میشود و این معجزه است ...

 

 استاد دهستانی که به همراهی دانشجویانش به این ضیافت دوستانه گرمای بیشتری دادند.

 

 دانشجویان جدید به همراهی دانشجویان قدیمی تر در سالن فیلم دانشکده سینما

اگر خوب نگاه کنید خواهید دید که استادهای واقعی شما در کنارتان نشسته اند،  چیزهایی که از دوستانتان قرا میگیرید خیلی بیشتر از چیزهایی است که در کتابها و در کلاسها فرا خواهید گرفت. با هم کار کنید خواهید دید.

 

 

 

 لینک عکس:

http://s1.picofile.com/file/7519610000/91_07_11_106_Panorama.jpg

مراسم اختتامیه اولین جشنواره انیمیشن پروپرشیا 

PROPERSIA-PROLIKA-BALL-PISH-KHABAR-1

ساعت شش بعد از ظهر پنجشنبه 13  مهرماه مراسم ساده  اما بسیار صمیمانه و گرم در ساختمانی  در مرکز فرهنگی شهراری در پارک صبا برگزار شد.

 طی مراسمی ضمن تقدیر از آثار ارائه شده  انیمیشن طراحی شده توسط   گروه" ایماژ" بعنوان برنده نهایی انتخاب گردید. مبلغ یکمیلیوت تومان باضافه تندیس زیبای جشنواره  به این گروه جوان تعلق گرفت.

گروه ایماژ
 حمیدرضا شیرجعفری (کارگردان، نویسنده و انیماتور)، حسام باقرپور (کارگردان و مسئول فنی و هنری)، مجید شیرجعفری، سعید شیرجعفری، امید خان بابایی، علی خان بابایی، مسعود تقی مومنی، محمد شهرابی

تاثیرگذارترین آثار در زمان کوتاه اتفاق می افتد

توحید توانای رشید کارگردان پویانمایی ریسمان در خصوص تاثیرگذاری فیلم کوتاه روی مخاطب به خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: تاثیرگذارترین آثار در زمان کوتاه اتفاق می افتد همچون فیلم توهین آمیز که علیه پیامبر اسلام (ص) ساخته شد که مدت زمان اثر در حدود 10 دقیقه بود و همین زمان کم فیلم جهان اسلام را برانگیخت، و این قدرت فیلم کوتاه است که تاثیر خود را روی مخاطب می‌گذارد.
وی در ادامه گفت: فیلم کوتاه یک اتفاق رسانه ای است و دلیل اینکه مردم عام زیاد به این ‌آثار علاقه نشان نمی دهند به زیرساخت های مدیریتی کشور برمی‌گردد.
این کارگردان تصریح کرد: دعوت فیلمسازان شهرستانی به جشنواره فیلم کوتاه امسال یکی از نقاط ضعف جشنواره بیست و نهم است چرا که نحوه دعوت برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه در شان یک فیلمساز نبوده و این شکل دعوت برای هنرمند توهین آمیز است.
توانایی رشید در خصوص فیلم کوتاه ریسمان افزود: ریسمان اولین تجربه من در زمینه فیلم کوتاه بود واین اثر را در سال 89 در ارومیه برای جشنواره مقاومت تولید و ساختم و از راهنمایی های علیرضا گلپایگانی بهره بردم

"آریو پهلوان کوچک" از شبکه پویا

مجید شاکری" کارگردان، در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: پخش انیمیشن "آریو پهلوان کوچک" کاری از مرکز پویانمایی صبا از شنبه ساعت 18:30 از شبکه پویا آغاز می شود.
وی در خصوص این انیمیشن افزود: "آریو پهلوان کوچک" تلفیقی از تکنیک دو بعدی و سه بعدی است که تولید آن به مدت سه سال به طول انجامید.
"شاکری" ادامه داد: هدف از ساخت این انیمیشن پرداخت به افسانه های ایرانی است ولی این انیمیشن اقتباس از افسانه خاصی نیست و توسط نویسندگان به نگارش درآمده است.
وی در خصوص موضوع "آریو پهلوان کوچک" اظهار داشت: در زمان های قدیم شهری افسانه ای به نام گوهران وجود داشت و این شهر را به این دلیل گوهران می نامیدند که شیرزاده پهلوان نامی پس از شکست دادن دیو سفید، سنگی اسرار آمیز به نام گوهران را که برای آدمیان سعادت و خوشبختی به ارمغان می آورد از دیوها پس می گیرد و از آن پس این سنگ جادوئی در این شهر در جایگاه ویژه ای توسط حاکم محافظت می شود.

وی عنوان کرد: احساس می کنیم این انیمیشن کودک ایرانی را با خود همراه می کند و طی ماجراهایی که پیش می آید پیام اخلاقی را به کودکان آموزش می دهد.
شاکری تصریح کرد: "آریو پهلوان کوچک" در 20 قسمت 15 دقیقه ای به صورت سریال است.

مجید شاکری: کارگردان، محمد برومند، محمد نجاتی، آرمان آرین، نغمه ثمینی: نویسنده، هومن نامداری: موسیقی، مجید شاکری، محمد خیراندیش، مریم ثقفی: طراحان شخصیت، مجموعه عوامل ساخت "آریو پهلوان کوچک" را تشکیل می دهند.
"آریو پهلوان کوچک" به سفارش مرکز پویانمایی صبا تهیه شده است.

عروسک‌های بند انگشتی در دکورهای کاهگلی
جام جم آنلاین: در حاشیه بزرگراه حکیم یک کارگاه نقلی و کوچک وجود دارد که عروسک‌های بند انگشتی توی آن زندگی می‌کنند، عروسک‌هایی که در خانه‌های بسیار کوچک زندگی می‌کنند و با حرکت دست‌های چند انیماتور مقابل دوربین راه می‌روند و حرف می‌زنند.

اینجا همان کارگاهی است که عروسک‌های انیمیشن «پ مثل پولاد» در حال زندگی‌کردن هستند تا ما بتوانیم از قاب کوچک تلویزیون زندگی آنها را ببینیم. این عروسک‌های بندانگشتی دنیای عجیبی دارند. عجیب‌تر از آن دنیای گردانندگان این موجودات بی جان است که به طرز شگفت‌آوری به آنها جان می‌دهند و زندگی می‌بخشند تا ما بتوانیم در قالب یک قصه جذاب انیمیشن آنها را ببینیم. برای آگاهی از نحوه گردانندگان این عروسک‌ها که به آن تکنیک عروسکی تک فریمی می‌گویند به لوکیشن آنها رفتیم و با عوامل تولید انیمیشن «پ مثل پولاد» صحبت کردیم.

فضای واقعی با چاشنی فانتزی

داخل خانه دو دکور طراحی شده است. از شواهد پیداست یکی از آنها خانه پدربزرگ است و دیگری بازار محل. حیاط خانه پدربزرگ یک حوض دارد و تختی که روی آن با فرش پوشیده شده است. حیاطش بزرگ است و راه‌پله‌ای دارد برای ورود به داخل خانه دکور دیگر مربوط به بازار است. این را می‌شد از روی مغازه‌های مختلف و کیسه‌های برنج و لوبیا و نخود فهمید. بناها کاهگلی هستند و این نشان می‌دهد داستان انیمیشن در یکی از شهرهای کویری اتفاق می‌افتد.

محمد نبی‌یان، مجری طرح و تهیه‌کننده این مجموعه در خصوص نام این انیمیشن گفت: «ساعت کوکی» یا «پ مثل پولاد» عنوان این انیمیشن است که با تکنیک عروسکی دو بعدی تک فریم تهیه می‌شود. سری اول این مجموعه، رمضان امسال از شبکه پویا پخش شد و در آن به آموزش مسائل معارفی و روزه به کودکان پرداختیم.

وی افزود: نحوه کار تک فریمی به این صورت است که ما فریم به فریم از عروسک‌ها و حرکت‌های آنها عکسبرداری و آنها را در کامپیوتر ذخیره و بعد از آن جلوه‌های ویژه و تکنیک‌های کامپیوتری را در تدوین نهایی استفاده می‌کنیم. اسکلت عروسک‌ها جدا ساخته می‌شود و مثل بدن انسان طراحی می‌شوند که ما به این مرحله بدن گیری می‌گوییم. به این صورت که کفش‌ها ساخته، صورت، ابرو، چشم و لب آهنی نیز در صورت جاگیری می‌شوند.

این تهیه‌کننده گفت: اکنون در مرحله تصویربرداری هستیم و از آنجا که موضوع معارفی را محور کار خود قرار داده‌ایم این کار باید واقعی باشد و عناصر فانتزی در آن کمتر به کار می‌رود و در تعبیر کلی این‌گونه کارها به مراتب سخت‌تر است.

داستان «پ مثل پولاد» درباره دو خواهر و برادر با نام‌های حامد و نرگس است که با پدربزرگ و مادربزرگ خود در شهر یزد زندگی می‌کنند. ما در سری دوم، پدر و مادر نرگس و دوحیوان طوطی و گربه را به قصه افزودیم و سری دوم آن قرار است در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای تولید شود.

نبی‌یان اضافه کرد: ما در طول کار هشت فضای اصلی و 15 فضای فرعی داریم که این فضاها شامل حیاط و اتاق پدربزرگ، اتاق بچه ها، بازارچه، کوچه و... است.

با حرکت دست، عروسک‌ها را می‌خندانیم و می‌گریانیم

همان‌طور که با تهیه‌کننده این انیمیشن صحبت می‌کردم به اتاقی هدایت شدم که در آن خانه پدربزرگ قرار داشت. سمت راست این دکور، دوربین کوچکی قرار داشت که به آن حافظه انیماتور می‌گفتند. این دوربین به انیماتور کمک می‌کند حرکت‌های قبل و بعد عروسک‌ها را با هم مقایسه و به کارگردان کمک کند تمام عناصر سر جایشان باشند. به طور کلی این دوربین از حرکات اضافه انیماتور جلوگیری و آزمون و خطای او را کمتر می‌کند. کمی آن سوتر نیز برگه‌هایی به ترتیب روی تخته‌کار چیده شده بودند و سنجاقی به آن الصاق شده بود. وقتی در مورد آنها سوال کردم متوجه شدم این برگه‌ها و توالی کنار هم قرار گرفتن آنها را استوری برد می‌گویند. اکرم توانا، مسئول استوری برد این مجموعه است و روایت قصه را به صورت روزانه و در برگه‌هایی مجزا به تخته می‌زند تا همه در جریان داستان سکانس‌های مورد نظر باشند.

فیضی: شاید پیام و هدف اولیه این کار آموزش مسائل معارفی مربوط به روزه به قشر کودکان است، تلاش داریم این موضوعات را در قالب قصه به بچه‌ها آموزش دهیم

نبی‌یان در ادامه با بیان این که جنس لایه‌رویی عروسک‌ها آهن و لایه داخلی آن لاتکس است، گفت: این روکش‌ها در حرکت کاملا منعطف هستند و جنس دست‌ها نیز از مفتول و لاتکس است که برای هر عروسک به صورت مجزا و با توجه به شخصیت آنها قالب‌گیری می‌شود.

مریم چرم‌چی یکی از انیماتور‌های این انیمیشن است. او با حرکات ظریفی عروسک‌ها را جابه‌جا می‌کرد و با انجام چند حرکت روی پای عروسک، او را به راه‌رفتن وا می‌داشت. شخص دیگری هم از این حرکت‌ها به صورت جز به جز عکس می‌گرفت.

چرم‌چی انیماتور انیمیشن «پ مثل پولاد» در ارتباط با کارش گفت: عروسک‌ها دارای یکسری حرکات کلیدی هستند. به طور مثال برای راه بردن عروسکی که کاملا ایستاده است، ابتدا زانوی پای او را کمی خم می‌کنیم و پاشنه‌اش را به جلو می‌آوریم. بعد از این حرکات عکس می‌گیریم و این عکس‌ها را کنار هم می‌گذاریم تا در نهایت این‌طور وانمود ‌شود که عروسک یک قدم کامل برداشته است.

وی افزود: ما حرکات معین و کلیدی داریم که باعث ایجاد یکسری حرکت می‌شود. البته این حرکات به پیری و جوانی عروسک‌ها و نوع شخصیت آنها هم بستگی دارد.

این انیماتور ادامه داد: در مورد حرکات و میمیک‌های صورت هم به همین صورت عمل می‌کنیم. مثلا سفیدی چشمان داخل گودی چشم حرکت می‌کنند و ما این کار را با یک سوزن انجام می‌دهیم تا حالت‌هایی همچون تعجب، نگرانی، خنده و... را نشان دهیم. همین طور در لب‌ها نیز یک منحنی آهنی کوچک وجود دارد که با تغییر آن شادی و ناراحتی عروسک‌ها را به تصویر می‌کشیم. برخی اوقات نیز باید به موقعیت و قصه انیمیشن دقت کنیم. به طور مثال اگر فلان عروسک پولدار است به او کمک می‌کنیم تا سرش را بالا بگیرد و با غرور راه برود.

کلیشه‌شکنی در فضایی واقعی

امیر فیضی، کارگردان و یکی از نویسندگان انیمیشن «پ مثل پولاد» نیز آن سوتر در حال مذاکره با تصویربردار بود و تصویر‌های مربوط به حیاط پدربزرگ نرگس را بررسی می‌کرد. به سراغش رفتم و او درباره کارگردانی این انیمیشن گفت: از آنجا که من روایت سری دوم این مجموعه را به عهده گرفته‌ام و سری اول قبلا توسط کسی دیگری روایت شده بود، در دخل و تصرف دستم زیاد باز نیست. همچنین وقتی فضا واقعی باشد خود به خود عناصر فانتزی که لازمه جذابیت هر انیمیشن است، کم می‌شود. این موضوع حتی در جان بخشی به اشیا و اغراق نیز ما را محدود کرده است. همان‌طور که می‌دانید انیمیشنی که بر مبنای واقعیت است و متن آن اتفاقا بر محور آموزش‌های معارفی است حساسیت زیادی دارد.

فیضی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم در فضای کار برخی کلیشه‌ها و فضاهای تکراری را بشکنیم و قصه را در خلال آن روایت کنیم تا فضاها جذاب‌تر و دیدنی‌تر شوند. شاید پیام و هدف اولیه این کار آموزش مسائل معارفی مربوط به روزه به قشر کودکان است، اما ما تلاش داریم این موضوعات را در قالب قصه به بچه‌ها آموزش دهیم.

این کارگردان با بیان چنین که این مسائلی ذاتا کمی خشک و جدی است، گفت: ما سعی کردیم به لحاظ بصری جذابیت کار را بالا ببریم و در مواردی چون دوبله، طراحی شخصیت‌ها و حتی فضای کلی داستان تنوع ایجاد کنیم. تا جایی که توانسته‌ایم داستان را بچگانه تعریف کرده‌ایم و خطوط آموزشی را لابه‌لای آن گنجانده‌ایم. در استفاده از نور، فضاها، رنگ و نوع لباس‌ها و طراحی شخصیت‌ها نیز به سمتی پیش می‌رویم که عنصر تنوع در آنها دیده شود.

وی ادامه داد: غیر از شخصیت‌های اصلی چند شخصیت فرعی بچه‌محل، دختر و پسر همسایه را هم به این مجموعه افزودیم تا در پی آنها داستان‌های حاشیه‌ای نیز به طرح کلی افزوده شود. فیضی در ادامه تاکید کرد: به نظر من جان‌بخشی دقیق و فکر شده در کارهای انیمیشن عنصر کاملا تاثیرگذاری است. ما در آوردن نکات آموزشی با احتیاط قدم برمی‌داریم به نوعی که مثلا برای آموزش حکم روزه مسافر، این موضوع را با ایجاد مسافرت‌های طوطی داستان به بچه‌ها نشان می‌دهیم. از عوامل تولید انیمیشن «پ مثل پولاد» می‌توان به تهیه‌کننده: مرکز پویانمایی صبا، دکوراتور: فرامرز ستوده، تصویربردار: محمدرضا خوشحال سرمست، انیماتور: مریم چرم‌چی، هاجر اشتری، جلوه‌های ویژه و تدوین: لیلا نورایی، دستیار کارگردان: داوود روستا و نویسندگان: حسن افشاری و رضا فیض اشاره کرد. این انیمیشن قرار است در 13 قسمت 15دقیقه‌ای در ماه رمضان سال آینده از شبکه پویا پخش شود.

«قلب سیمرغ» در جشنواره کودک اصفهان می‌تپد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ـ انیمیشن «قلب سیمرغ» که از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی اقتباس شده روایتی پهلوانی و اساطیری دارد تا قهرمان‌های به وسعت تاریخ و تمدن این سرزمین را به کودکان ایرانی معرفی کند قهرمانانی ریشه‌دارتر و متشخص‌تر از الگوهای غربی رواج یافته از جلمه ابرقهرمان‌هایی چون سوپرمن ، اسپایدرمن، بت من و ...

 
در این فیلم قهرمان آموزش می‌بیند تا با پلیدی‌ها نبرد کند و روشنایی و آرامش را به جهان رو به زوال عرضه کند و این مساله به مدد روایت مناسب و تصویرسازی مطلوب باعث تاثیرگذاری قلب سیمرغ بر مخاطبان گروه‌های سنی مختلف شده است.
 
«قلب سیمرغ» در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در آمد و نشان ملی جشنواره را به خود اختصاص داد. در این انیمیشن حمیدفرخ نژاد در نقش رخش، رضا کیانیان در نقش شیرداد، الهام پاوه نژاد در نقش سیمرغ و هما و پرویز پورحسینی در نقش سپنتا حضور داشتند.
 
تولید این اثر حدود چهار سال به طول انجامید و یک گروه 90 نفره در تولید این اثر فعالیت داشتند.
 

برخی از عوامل این انیمیشن عبارتند از: فیلمنامه‌نویسان: مهدی ابوهاشم، محمدرضا نوروزی و وحید نصیریان، کارگردان: وحید نصیریان، مدیر فنی: امیر سحرخیز، مدیر نورپردازی و رندر: امیر سلامتی، مدیر سیمولیت و پارتیکل: محمد میروهابی، صداگذاری: محمود موسوی‌نژاد، موسیقی: پیام آزادی، تدوین، لی آت و استوری بورد: وحید نصیریان، انیماتورها: مشهود ولیان، نیما دهخوارقانی، محمد میروهابی، بابک و بهنام تهرانی، مدیر تولید: کیارش زندی، کامپوزیت: محمدرضارستمی، علی سیاح، امیرسحرخیز، طناز پریشان زاده. تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و وحید نصیریان

 

جامعه تفاوتی میان انیمیشن و کارتون قائل نیست

امیر آذرسا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: محصول انیمیشن در واقع شبیه سازیِ غیر واقعیِ موقعیت و فضایی است که می تواند برای هر گروه سنی و در هر ژانری مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که کارتون خصوصیاتی مانند سرگرم کنندگی و مخاطب قرار دادن کودک و گروه های سنی پایین را در میان مؤلفه های خود دارد.    

وی با اشاره به مسیر غلطی که انیمیشن و کارتون در حال پیمودن آن است، ادامه داد: کودک باید پای کارتون بخندد و روح و جسمش برای آموزش آماده شود نه این که از کارتون صرفاً به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده کنیم. از سوی دیگر همان گونه که هیچ کس با خوردن دسر سیر نمی شود و دسر نمی تواند جایگزین غذا باشد، انیمیشن هم نمی تواند جای کارتون را برای کودک پر کند؛ در واقع انیمیشن نوعی سیری موقت و انرژی کاذب برای روح کودک به همراه دارد چرا که مانند یک دسر آموزشی است و خود آموزش نیست.

این کارگردان انیمیشن اضافه کرد: بنابراین نباید پویانمایی و کارتون را تنها با دید آموزشی به کار گرفت. چرا که رسالت اصلی کارتون ایجاد فضایی جهت سلامت روح و جسم کودک است و این سلامتی را با خندیدن های پیاپی به اتفاقاتی ساده و بی آلایش هدیه می دهد، پس سازندگان می توانند با هوشمندی از این ابزار استفاده کرده و آموزش های مختلف را به طور غیرمستقیم در قالب آثاری شادی آفرین پیاده سازی و به کودک منتقل کنند. 

وی در ادامه گفت: در ساخت این اثر به این دغدغه ها توجه داشتیم. سعی کردیم از نظر طراحی شخصیت ها و رنگ شناسی، جذابیت لازم را برای کودک ایجاد کرده و از حیث فیلمنامه هم تلاش شد تا داستان و محیطی برای کودک نمایش داده شود که او را تا پایان با خود همراه کند. برای آزمایش، آن را برای گروهی از بچه ها نمایش دادیم و خوشبختانه نه تنها از پای آن بلند نشدند بلکه تعدادی از آن ها رغبت زیادی به تماشای مجدد نشان دادند.    

آذرسا اظهار داشت: از نظر دکوپاژ و فیلمنامه نیز سعی بر این بود که کار، دیالوگ محور نباشد بلکه حرکت محور بوده و تعداد پلان های آن در واحد دقیقه با استاندارد جهانی که 10 تا 15 پلان در یک دقیقه است، مطابقت یابد. زیرا همان گونه که ورود صدا به دنیای سینمای صامت باعث شد جذابیت های بصری فیلم های کمیک به چالش کشیده شود و خلاقیت کمدین ها تحت الشعاع قرار گیرد، دیالوگ هم به عنوان یکی از عناصر صدا اگر هوشمندانه مورد استفاده قرار نگیرد، حرکت و جذابیت های بصری کارتون را تا حد زیادی سلب خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه نمادسازی از دیگر دغدغه های ساخت این اثر بود، بیان داشت: نمادسازی از دیرباز در کارتون و انیمیشن رواج داشته است.

کارگردان و فیلمنامه نویس انیمیشن داستانی "آپیل در سرزمین آدم برفی ها" اضافه کرد: به عنوان نمونه میکی موس از نمادهای یهودیت و بامبو از کلاه خاخام های یهودی استفاده کرده و انیمیشن های تولید شده در دهه اخیر نیز به طور مستقیم یهودیت و شیطان پرستی را رواج داده اند و از آن جا که زبان بصری یک اثر بیان گر هویت تولید کنندگان آن اثر از نظر ملی و مذهبی است، این امر به شدت مورد اهمیت است.

"آپیل" یک انیمیشن داستانی با نمادهای ایرانی است    

آذرسا استفاده از پرچم ایران در قسمت هایی از اثر، استفاده از تصویر کوه دماوند در پس زمینه به عنوان نماد صلابت ایران، استفاده از تاریخ شمسی هزار و سیصد و نودمین مسابقه آدم برفی ها و استفاده از نماد شمسه اسلامی در کلاه آپیل را از جمله نمادسازی های ایرانی و اسلامی این اثر برشمرد.

فیلمنامه نویس انیمیشن "آپیل در سرزمین آدم برفی ها" در خصوص ویژگی های این محصول اعلام کرد: آپیل یک شخصیت ایرانی است. اسم شخصیت برگرفته از آقا فیله است که به شکل آپیل در ذهن بچه ها ماندگارتر خواهد بود. ضمن آن که کلمه پیل در اشعار مولانا زیاد استفاده شده است.

وی بیان داشت: این شخصیت سعی دارد به شخصیتی محبوب در میان کودکان ایرانی تبدیل شده و جای کاراکترهایی مانند باب اسفنجی و یا شِرِک را پر کند. اثر با موسیقی و دوبله حرفه ای توسط انجمن گویندگان جوان به مدیریت دوبلاژ هومن خیاط ارائه شد. همچنین این محصول در 25 دقیقه تولید و به مرکز پویانمایی صبا وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عرضه شده است.

کدو قلقله‌زن به دنیای امروز می‌آید

«مسافر قلقله‌زن» به کارگردانی بهروز یغماییان با تکنیک دوبعدی در 52 قسمت 10 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا مراحل تولید خود را شروع کرد. 

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، بهروز یغماییان در گفت‌وگویی درباره‌ی خلاصه داستان انیمیشن خود گفت: پدر نوید که مامور برج مراقبت فرودگاه است به رییسش عبور یک کدوی پرنده را در آسمان گزارش می‌دهد. آنچه که پدر نوید دیده است کدوی پیرزن قلقله زن بوده که از عالم قصه به زمین پرتاب شده است، کدو پرنده در اتاق نوید فرود می‌آید. نوید کدو را پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا پیرزن و کدویش را پنهان کند. تنها کسی که رازش را با او در میان می‌گذارد دوست صمیمی اش امید است. پیرزن می‌تواند کارهای شگفت انگیزی را انجام دهد، مثلا همه‌ی شهر را راستگو کند، خانه را پر از غذاهای خوشمزه کند، زمان را متوقف کند و یا جلو و عقب ببرد. کم کم شاهین و شایان که بچه‌های شروری هستند به راز نوید و حضور کدوی قلقله زن پی می‌برند و سعی می‌کنند تا آن را به دست آورند، درگیری آنها با نوید ماجراهایی را درست می‌کند.

 

با ادامه‌ی سریال و در بخش‌هایی از مجموعه تعدادی از کاراکترهای داستان کدوی قلقله زن، مثل گرگ و شیر و داماد پیرزن و ... وارد دنیای امروز می‌شوند و ماجراهای جدیدی را با خود به همراه می‌آورند.

این کارگردان گروه سنی مخاطب خود را کودکان نام برد و هدف از ساخت انیمشن را آموزشی، تفریحی و سرگرمی ذکر کرد.

یغماییان در پایان عوامل تولید را به شرح ذیل اعلام کرد:

انیماتورها : شاهنگ کیانی - شیوا ممتحن- وحید نور علی رضایی، صادق جوادی، افسانه ریاضی، کیمیا ملکی، نویسنده: کارگاه فیلمنامه‌نویسی رسانه‌فرد،

مجری طرح: شرکت رسانه فرد، تکنیک اجرایی: دو بعدی.

سری پنجم مجموعه‌ی عروسکی «خانه ما»

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، سری پنجم این مجموعه که به ماجراهای کودکی به نام بهمن می‌پردازد، در 52 قسمت 13 دقیقه‌ای در دست تولید است.

«خانه ما» با تکنیک عروسکی تک‌فریمی و در مدت زمان کلی 676 دقیقه ساخته می‌شود.

کودکان، مخاطبان اصلی این مجموعه عروسکی هستند و مطابق چهار سری گذشته، بهروز یغماییان، کارگردانی آن را برای مرکز پویانمایی صبا انجام می‌دهد.

ژان یعقوب زاتکه و ژوزف یعقوب زاتکه انیماتورهای «خانه ما» هستند و کارگاه فیلمنامه‌نویسی رسانه فرد، نگارش داستان‌ها را بر عهده دارد.

در سری پنجم «خانه ما»، موجودی فضایی به نام بوبو به زمین می‌آید. او به خانه بهمن می‌رود و او را برای دوستی انتخاب می‌کند. موجود فضایی از قدرت تغییر خود به اشخاص دیگر برخوردار است. بهمن او را از دیگران مخفی می‌کند تا آسیبی به او نرسد.

اما از آنجایی که بوبو از فضا آمده با خیلی از رفتارهای انسان‌ها، قوانین، بایدها و نبایدها و حتی امکانات و روابط آنها آشنایی ندارد شیطنت و بازیگوشی‌های بوبو هم دردسرهائی برای محله درست می‌کند.

خداوند لک لک ها را دوست دارد به زبان آذری

انیمیشن «خداوند لک لک‌ها را دوست دارد» در حال پخش از سیمای آذری شبکه جهانی سحر است.


به گزارش ایلنا، این مجموعه به مدیریت دوبلاژ سعید بحرالعلومی در ۱۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای به زبان آذری دوبله شده است.
علی احمدی ترجمه و رفعت مراداف ویراستاری این کار را بر عهده داشته و صداپیشگانی همچون شهباز دولت‌نژاد، محمدعلی نوروش، جعفر رضایی، علی احمدی، محمد رضایی، سهیلا خسروی، لعیا نبیل‌پور، الهام آزرم، افروز ظهیر، معصومه ظهیر، معصومه چابک و سعید بحرالعلومی به گویندگی در آن پرداخته‌اند.
انیمیشن «خداوند لک لک‌ها را دوست دارد» به کارگردانی سعید ذاکری و هما شکیبی از تولیدات شرکت فرهنگی هنری صبا است و داستان آن از جایی شروع می‌شود که لک لک مادر به انتظار بیرون آمدن جوجه‌هایش از تخم، در فصل زمستان مهاجرت نکرده و در روستا باقی می‌ماند. یکی از کودکان روستا تخم لک لک را با تخم مرغ عوض می‌کند و این کار حوادثی را به وجود آورده و ماجراهایی پدید می‌آورد.
«خداوند لک لک‌ها را دوست دارد» جمعه‌ها ساعت ۱۵: ۴۵ به وقت تهران از سیمای آذری شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.

ن مثل نون

هیچ چیز در طبیعت برای خود زندگی نمی کند
رودخانه ها آب خود را مصرف نمی کنند
درختان میوه خود را نمی خورند
خورشید گرمای خود را استفاده نمی کند
 
گل ، عطرش را برای خود گسترش نمی دهد
نتیجه :

زندگی برای دیگران ، قانون طبیعت است . . .

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۳:۳٧ ‎ب.ظ ; جمعه ۱٤ مهر ۱۳٩۱