انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم مهرماه 91

بازتاب اولین  پخش آقای مهربان

 

 

برای آقای مهربان   

استادعزیزم ، دوست خوبم علیرضای دوستداشتنی... وقتی آقای مهربان رودیدم به یاد دوران کارگاه انیمیشن وسالهای ۶۶ و ۶٧ افتادم... زمانیکه همگی در آرزوی مقدار کمی طلق و رنگ انیمیشن بودیم ... درآرزوی چند ده فیت فیلم خام برای تستهای حرکت و در آرزوی دیدن خیلی از فیلمها وانیمیشنهایی که بعضی ازآنهاحتی دهها سال قبلتر ساخته شده بودند وامکانی برای دیدنشان نبود... حتی درآرزوی دانستن یک خب رساده بودیم: اینکه الآن کمپانی دیزنی مشغول ساخت چه انیمیشنی است!؟ چه برسد به اینکه  مثلاً انیمیشن های کوتاه هنری در حال ساخت کدامند... و دیدنشان که اصلاً محال بود!

آخر انیمیشن تلویزیونی نسل شما (و ما)  زهره و زهرا بود و چقدر نا امید و غصه دار بودیم از این وضع...به چه امیدی باید انیمیشن را ادامه می دادیم...برای ساخت انیمیشن داستان پرداز و همه پسند ایرانی، نگاهمان باید به چه کسی و به کجا می بود؟...کدام الگو... کدام هدف، کدام نمونه؟...کدام حامی و مدیر و سرمایه گذار ، در دورانی که به ما هم از طرف مدیران و هم آرتیست های انیمیشن جشنواره ای ایران گفته می شد: ول معطلید! هر کدام با دلایل متقن و منطقی خودشان...

آرتیست ها می گفتند: دوران طلایی انیمیشن ایران تمام شده (البته کلاً منظورشان از دوران همان  پنج  ، شش سال – البته موثر و مهم - بود) و مدیران هم با تمسخر و خنده می گفتند : ما انیمیشن ژاپنی را دقیقه ای شش ، هفت دلار می خریم. شما با چه امیدی می خواهید ایده تولید سریال انیمیشن ایرانی را دنبال کنید؟!

اما نسل شما در بیست سال گذشته با بی مدیریتی، بی صاحبی، بی پولی، بی تکنولوژی ای ، بی نیروی هنری ای ، بی نیروی تکنیکی ای و خیلی  بی ها و یی ها   ی  دیگر و با باتری ای بنام عشق انیمیشن و فیلم، سوخت و ساخت تا حالا انیمیشن ایران به جایی رسیده که شجاعان و پهلوانان و آقای مهربان دارد...

اما افسوس که مدیران و مسئولان و حتی بسیاری از هنرمندان دوران حال انیمیشن تجربه ای از فضایی که به کوتاهی از آن یاد کردم ندارند... انیمیشن ایران در دو دهه گذشته با همت نسل شما راهی بسیار صعب را طی کرده تا اینک به نقطه ای رسیده که تولید فیلم بلند و سریال و... به راحتی در دهان ها می چرخد و در عمل انجام می شود. افسوس که بیشتر مسئولان انیمیشن ما نمی دانند که زمانی حتی تولید پنج دقیقه انیمیشن در ماه و یا یک سریال ، آرزویی محال محسوب می شد... اگرنه ، این طور نبود که   برای دادن بودجه بیشتر از روتین به یک  فیلمساز انیمیشن استخوان خرد کرده و امتحان پس داده (البته برای کاری بزرگتر) همچون مدیران نوانخانه فیلم الیور تویست دیوید لین فقید  در برابر در خواست سوپ بیشتر، واکنش نشان دهند!

ای مدیران انیمیشن ایران، خلاصه این که:

ما همه کردیم کار خویش را          ای بزرگ آخر بجنبان ریش را

با تمام این اوصاف، آقای مهربان را ساختید و نشان دادید عشق به تولید انیمیشن کیفی برای تلویزیون هنوز زنده است و فراتر از سختی ها همچنان می تازد.

...آقای مهربان به دل می نشیند زیرا از دل بر آمده... زیرا : علی رضای بزرگوار، سیاوش زرین آبادی دقیق و بهنام دلداده هنرمند، شما خود آقایان مهربانید....همه را گفتم و نوشتم تا این را عرض کنم: تبریکی از صمیم دل...

 امیر محمد دهستانی 

 

گزارش مشاهدات شخصی من

پنجشنبه ششم مهرماه - ساعت  ۲/۵

تلویزیون همینجوری برای خودش روشنه

من، مامان، بابا و برادرم ناهار می خوریم

من گوشمو تیز کردم به سر و صداهای برنامه کودک شبکه دو

وای که چه شکنجه ای!

جیغ و داد توی تلویزیون…

از همین اول می دونم مخاطب فیلم من نیستم

برادر بزرگترم هم به محتوای فیلم علاقه ای نشون نداده

شاید مخاطب، مامانم باشه و کمی هم بابام…حالا جالبه که کلا مخاطب فیلم، نوجوانان(؟) هستن…من چرا دارم خودمو قاطی می کنم نمیدونم

به هر حال از قبل حسابی توی خونه تبلیغ کردم که : بشتابید بشتابید... آقای مهربان… فیلمی با داستان ضامن آهو…امروز ساعت دو و نیم

با خودم میگم: یحتمل قراره دوباره پیچونده و سرکار گذاشته بشیم که یهو صدای چه چه خواننده ی فیلم اومد

من که هنوز غذام تموم نشده میپرم جلوی تلویزیون و میگم: هورااااا شروع شد

ناگهان شبکه رفت تو کما

چی شد پس؟تبلیغ بود؟

نه مثکه اومد…


آقای مهربان


تیتراژ اومد…هان؟!!!چرا تیتراژ این شکلیه؟

نارنجی زشت!واقعا شرمنده…بهتر از این نتونستم توصیف کنم

عب نداره…اینا ظواهر کار هستنمحتوی مهمتره


دو تا آهوی شبیه بامبی دارن توی بیشه ها قدم میزنن

عشق دوران کودکی…حالا چه لزومتی داره اینا از بچگی همدیگرو بشناسن نمیدونم

شبیه شیر شاه بود…سیمبا با دوست دخترش یا همون معشوقه ش ولی حالا آهو شده بودن

هوم...

خیلی وقته کارتونای دیزنی رو نگاه نکردم...این فیلم انگار نوستالژی ایه که دستکاری شده باشه...انگار یه آدمیو ببینی که شبیه یه دوست قدیمی از دست رفته باشه ولی خودش نباشه و همون حسو بهش پیدا کنی...آره فکر کنم همین حسو داشتم

خانواده هنوز دارن ناهار میخورن و اول های فیلمو از دست میدن!

حالا یه صحنه ی تعقیب و گریز…مأمون بدو آهوان بدو

و آهوی فداکار خودشو قربانی زن حامله ش می کنه و شب هم به خوابشون میاد، چه نورانی...

نه خوشم اومد…من اینارو دارم با این لحن تایپ میکنم ولی از حق نگذریم کار خیلی خوش آب و رنگه

دارم با خودم کلنجار میرم که به کلیشه های توی فیلم گیر ندم یا گیر بدم...چون هدف فیلم خیلی مهمه و هر فیلمیو باید با توجه به اهداف و شرایط و دلایل ساختش بررسی کرد

که بحمدالله(!) فیلم به خوبی داشت به سمت رسیدن به هدفش پیش میرفت

کما اینکه اصلا قرار نیست من با این طرز فکرم با فیلم ارتباط برقرار کنم

قرار به برقراری ارتباط افرادیه که اعتقاد دارن، و الان روبروی من نشستن و دارن تماشا می کنن

عه!

پاشد رفت!

مامانمو میگم

رفت توی آشپزخونه

کتری گذاشت که چای دم کنه

حوصلش سر رفت؟

نمیدونم

....

 کاراکتر داره روی بک گراند لیز میخوره!محض اطلاع گفتم…چش عسلی، غمگین و تنها توی جنگل راه میره…تا بچه ش به دنیا میاد…خیلی خوشگلن به هر حال، جدی…دوست داشتنی هستن

اوه چه خوبه این قسمت...شکارچی داره بچه شو توی هوا تاب میده...فضای خونه خوب داره معرفی میشه...ولی چرا اونهمه پرنده از در و دیوار آویزونه...تزیینات خونشون اینجوریه؟نمیدونم...

ها هاااا…قصه داره بامزه میشه

نمیخوام هی تکرار کنم که به رسم انیمیشنای دیزنی کاراکترای فرعی وارد میشن که قصه رو جذاب کنن…بگذریم که کلیشه س…کلا تصمیم دارم نقاط مثبتو بگم...ببینم میتونم یا نه!

خیلیییی خوبه این تیکه…هاهاااا...پر سیاه و لاکی دارن با هم کل کل می کنن

کاراکتر پر سیاه خوب درومده

بامزه س

بازیش هم خوبه

اون خرگوش کوچیکه هم بامزه س…همون که یه مترجم دنبالشه

این تیکه ی فیلم خیلی باحال شده

یه کلاغچه ای(پسر پر سیاه) هم بین حیوونا هست که هی تلو تلو میخوره…مسته؟ کتک میخوره؟چشه؟به هر حال خنده داره…

بالاخره تصمیم بر این شد که آهوان بمونن توی بیشه ی دوستی

به به عجب اسم با مسمایی داره این بیشه

‫…..‬

آها…مامانم اومد

عه بابام هم اومد

ولی برادرم هنوز داره مقاومت می کنه

‫….‬

این وسط مسطا ناگهان شکارچی شروع کرد به خوندن آوازی که با موزیک سینک نیست…انگار یهو یه تیکه ی فیلم حذف شده باشه و شکارچی بدون مقدمه شروع کنه به خوندن آهوی قشنگم مست و ملنگم فشنگم جفنگم پلنگم دونگم مفنگم(!!!) و قافیه رو همینجوری بگیر برو تا آخر…دستشون درد نکنه…کلی خندیدم کاش سینک بود، یکم پر شور تر بود، رقص داشت، خلاقیتش بیشتر بود که واقعا از اون اتفاقات نادر تاریخ انیمیشن تلویزیونی ایرانی میشد

یکم بعدتر بود فکر کنم که لاکی قصه ی دوران کودکیشو تعریف کرد…مامان پرسید این ینی کدوم جنگه؟لاکپشته مال زمان امام حسین و عاشوراس؟

من چمیدانستم؟

گفتم بچه ی جنگه به هر حال

اه اه جنگتو هیچ فیلمی نیست که یکی مارو یاد جنگ و بدبختی نندازه…خیلی دردناک بود…مامان و بابای لاکی توی بک گراند چپه شده بودن بیچاره ها و این بچه هی ناله میکرد…خداییش کارگردانای فیلم توی سوزناک کردن ماجرا حرفه ای عمل کردن

این بچه های مثلا شیطون هم به سبک بچه های دیزنی و پیکسار(در جستجوی نیمو) حالا به هر دلیلی میرن سمت خطر

البته دلیلشونم جالب توجه بود

چون شنیده بودن برای درمان لال شدن تیزپا باید دوباره اونو بترسونن

نتیجه این شد که بچه انقدر ترسید که مریض شد

حالا خر بیار شبدر کوهی بار کن که بچه حالش خوب شه

‫…….‬

اینقدر نرو و بیا پدر من

عجب!

بابامه…بنده ی خدا حوصلش نمیشه بشینه پای فیلم، انگار توی رودروایستی با من گیر کرده

ولی مامان پایه س گویا

‫……‬

یه عالمه آرم میبینم این دوروربر

حواسم پرت شده

این آرم شبکه ی دو، هی داره میگه منو نگا! منو نگا! فیلمو نبین، منو ببین که هفته ی دفاع مقدس میشم، ببین هی اینوری میشم اونوری میشم

یه عبارت آقای مهربان هم توی یه کارد مستطیلی در نهایت بی سلیقگی این پایین نوشته شده

کلا بی سلیقگی توی تلویزیون همیشه موج میزده نمیدونم چرا…از بچگی یادمه تلویزیون ایران مترادف بوده با گل و بلبل و رنگای الکی شاد و کیفیت بد…

آرم صبا هم به چه بزرگی این طرفه که یه خورشید لوس نارنجی هی میاد از روش رد میشه میره…آرم رو آرم!نمیبینم فیلمو که…برید کنار! یه اتفاقی افتاده واسه کبوتر نمیذارید بفهمم فیلم چی شد..اه

کلاغچه اومد خبر آورد که کبوتر توی شهر گیر افتاده

پرنده ی شکاری بهش حمله کرده و بالشو(که بعدا میبینیم پاشه) زخمی کرده

عه عه عه…یهو داستان طراحی-گونه شد

طراحیا زیادی خطی و بدون رنگن

نمیخوره به گرافیک فیلم

نه نه نمیخوره اصرار نکنید

…یکم بعدتر، طراحی، دیجیتالی و رنگی شد و از اون حالت خطی صرف بیرون اومد…بهتر شد…شایدم چشم من عادت کرد

به هر حال

ساعت سه و نیم بود و همه در رفت و آمد بودن

منم همین چند لحظه پیش به ساعت نگاه کردم ببینم چقدش رفته

نه بابا خوبه…سه و نیمه دیگه آخراشه!نه که بگم حوصلم سر رفته ها…نه…فقط تند گذشته بودو دیگه وقتش بود که یه اتفاقایی بیوفته...البته هنوز امام رضا درست و حسابی وارد فیلم نشده بود

نمیدونم توی این ۲۰ دقیقه قراره کل اتفاقات باقی مونده بیوفته؟جالبه که داستانو صد بار شنیدم و منتظرم اتفاقی که ازش آگاهم بیوفته!الان چه چیزی منو داره دنبال فیلم میکشونه؟نمیدونم…سوال خوبیه

در این میان...

کبوتره فهمید که یه آقای مهربانی که نورانیه توی شهر زندگی میکنه

از این تیکه به بعد خیلی اتفاقات در هم بر هم شدن

از اون طرف شکارچیه چش عسلیو گرفته

از این ور کبوتره برگشت هیشکی تحویلش نگرفت…چرا آخه؟

می مرد خوب بود؟سگای وحشی تیکه تیکش میکردن یا مامون کبابش میکرد دلشون خنک میشد؟هی قضیه کش پیدا کرد

تا اینکه کبوتره خودش تصمیم گرفت به زور تجربیاتشو بکنه توی حلق، ببخشید گوش حیوونای دیگه

از طرف دیگه همسر شکارچی که کاراکترش دقیقا همونیه که باید باشه هی خواهش میکرد: نکش این آهوی طفلیو! نمیدونم چرا به دلم افتاده اگه نکشیش بچمون شفا پیدا میکنه! و یه حسی بم میگه فیلمنامه نویس شخصیت من و چش عسلیو مث هم طراحی کرده و سرنوشتمونو مث هم نوشته!

اون شکارچیه هم که کلا بی دین و ایمونه میگه برو بابا زن…بشین بینیم بابا زن و از این حرفا که یهو امام رضا نفهمیدم از کجا…آها کبوتره رفت خبرش کرد، اومدو ضمانت کردو بارون میادو یه رعد و برق باحال زد و کلا معجزه پشت معجزه و آهوه رفت به بچش شیر بده سگای شکاری جلوی راهش سبز شدن و یهو تک شاخ شد زد همشونو درب و داغون کرد ایضا زد پرنده شکاریه رو ناکار کرد و رسید به بچه ی طفلکیش که خواب دیده بود مامان و باباش نورانی شدن(مامانم گفت: آخی مامانشم مرد!!!ولی نمرده بود پس چرا با باباش به طرز نورانی ای اومده بودن به خواب بچه ی بی گناه نمیدونم…)

و تیزپا هی گیج میزد میرفت اینورو اونور، چرا؟وایسا شیرتو بخور دیگه

آها وایساد شیر خورد بالاخره… یهو…ینی یهو خوب شدااا…نه به اینکه اون همه طول کشید تا شیر بخوره نه به اینکه ناگهان خوب شد! شاید اگه زودتر شیر میخورد و دیرتر خوب میشد بهتر بود… حالا شروع کرد به ورجه وورجه

زبونشم باز شد و گفت مامان نرو، مامانه گفت نترس عزیزم نمیرم ولی داشت سر به سرش میذاشت فکر کنم، چون رفت… و بچه ی شکارچی هم شفا پیدا کرد و همه رفتن تو ابرها و پلانها اسلوموشنی شد و اوضاع ملکوتی شد و مرد شکارچی متحول شد و حیوونا فهمیدن آدم خوب هم وجود داره و پر سیاه چی شد؟آها راستی اونم بالاخره از جاش بلند شد و به راه راست پرواز کرد و

آقا تقبل الله

پایان

مامانم در حالی که با دیدن صحنه ی تاثیر گذار پایان فیلم اشک توی چشماش حلقه زده بود گفت: خوب بود….قشنگ بود…دست استادت درد نکنه

و در این لحظه بود که من فهمیدم این یک فیلم موفق بود

و به آقای گلپایگانی و آقای دلداده توی دلم تبریک گفتم که فیلم اثر خودشو گذاشت و این خوبه…ینی به طور کلی خوبه

ولی تا حدودی میشه گفت بازی کردن با احساساتیه که یه عمره داریم به خاطرشون تقاص پس میدیدم

ولی در کل دست مریزاد…به نظر این بنده ی حقیر اتفاق خوبی بود و مشخصه که خیلی زحمت واسش کشیده شده

به واقع من نشستمو عین ۸۰ دقیقه فیلمو دیدم و مشتاقم یه بار دیگه هم ببینمش تا بتونم بهتر تحلیل کنم

در نهایت هم سوال اینجاس که آیا این موضوع و این داستان رو من و امثال من میتونیم بهتر از آقای گلپایگانی و آقای دلداده بسازیم؟جواب کجاس؟نمیدونم گم شده

در این لحظه یاد فیلمی کوتاهی که به تازگی ساختم و خون به جگرم کرد افتادم و از یادآوری مشقت های انیمیشن ساختن، لرزه بر اندامم افتاد

در نتیجه، هم اکنون کلام را کوتاه کرده و سعی میکنم بیشتر از این فقط حرف نزنم و به این فکر کنم که من چه؟آیا من بهتر؟یا هیچ؟

پگاه ایزدیان- فارغ التحصیل کارگردانی  انیمیشن دانشگاه هنر


 
 سیده فاطمه مطهری۵:٢٧ ‎ب.ظ - پنجشنبه، ۶ مهر ۱۳٩۱
سلام علیکم 

الان انیمیشن آقای مهربان را از شبکه دو دیدم و بعد سرچ توی اینترنت درباره این انیمیشن وبلاگ شما را پیدا کردم
خواستم ازتون تشکر کنم و خسته نباشید بگم
واقعا انمیشن قشنگی بود و داستان به خوبی تعریف شده بود، داستانی که از بچگی بارها شنیده بودیم ولی اینبار به صورت دیگه ای روایت میشد. واقعا ممنون 
اشک را به چشم های ما آورد. اجرتون با امام هشتم
امروز دوبار این انیمیشن زیبا را دیدم، خدا توفیقتان دهد. عیدتان مبارک
فرخ یکدانه:
سلام ، آقای مهربان رو دیدم واقعا دوست داشتم، تبریک میگم
 
 جمال محمد پور:
با سلام وخسته نباشید . از دیدن کار زیبای شما لذت بردم.با آرزوی بهترین ها
بهزاد فراهت:
آقای مهربان . الآن شبکه پویا
بابارضا:
من و دخترم با هم تماشا کردیم و بسیار لذت بردیم ، خسته نباشید
آستانی :
تبریک استاد ، خسته نباشید
مهرناز علا الدینی :
خیلی خوب بود . خوشم اومد .دیالوگها نوع حرکتها ، همه چی تکنیک ساخت  کارکترها چی بود ؟هوس کردم انیمیشن کار کنم .
عدنان 
تبریک میگم ، کار فوق العاده ای بود . امید به اینکه شاهد کارهای جهانی شما باشم.
الهام نیکو:
تبریک میگم اقای گلپایگانی !
هونجور که  میخواستین روز تولد امام رضا هم پخش شد! دستتون درد نکنه
برومند:
کار زیبا بود .دست مریزاد
فرزانه گلپایگانی:
بسیار زیبا  و دلنشین بود . دست مریزاد
گلرخ الوان :
خسته نباشید استاد
محمدیان :
مرسی
ناشناس:
بر شمامبارک . دیر خبر رسید ولی باز هم غنیمت است
 
محمود صائمین:
سلام دست مریزاد الحقو انصاف فوق العاده  است دست شما درد نکنه من که هنوز احساس شاگردیم به شما را دارم.
کریم سربخش:
بر شما هم مبارک و برای اقای مهربان هم مبارک ، الآن در حال دیدن هستیم.
 سید احمد موسوی۵:٠۱ ‎ب.ظ - پنجشنبه، ۶ مهر ۱۳٩۱
سلام. هم شجاعان عالی بود و هم "آقای مهربان" که هنوز خیسی اشکش بر گونه هایمان هست ... واقعا دست مریزاد . بر دستان شما و تک تک اعضای تیم بوسه می زنم. از طرف ما به همۀ ایشان تبریک و تهنیت و خسته نباشید بگوئید.
 ابوالقاسم نظر پور:
"زیبا بود ....خسته نباشید..
میرشجاعی:
با عرض تبریک عید و پخش انیمیشن آقای مهربان
 ابوالحسنی :
تبریک فراوان
 مرجان۴:٠۸ ‎ب.ظ - پنجشنبه، ۶ مهر ۱۳٩۱
سلام استاد خسته نباشید . 
تبریک میگم که انیمیشنتون داره پخش میشه امیدوارم هر روز شاهد پیشرفت در کارای انیمیشن ایرانی باشیم.
منتظر کارای خوب بعدیتون هستیم.
موفق باشید.
حسین افرا:
 ‏"من که ندیدم :(
 
 
 پایان نامه گلرخ الوان
 پوستر پایان نامه خانم الوان
موضوع رساله نظری: «بررسی روند هویت بخشی به شخصیت های سریال های انیمیشن ایران»
استاد راهنما : دکتر فاطه شکیب
عنوان رساله عملی: فیلم انیمیشن «جهنم دره»
استاد راهنما : سید علیرضا گلپایگانی
مکان برگزاری: میدان هفت تیر-خ مفتح جنوبی-نبش استادیوم شیرودی-خ ورزنده-دانشکده سینما و تئاترِ دانشگاه هنر
زمان: پنجم مهرماه 1391- ساعت 12 الی 2
حسنایی- سلطانی-گلپایگانی-الوان- شکیب-خلیلی-یکدانه
عکس یادگاری در پایان جلسه
 یکدانه- گلپایگانی - سلطانی
اختتامیه مراسم همراه با دوستان و آشنایان
 
پدر گلرخ در آخر جلسه گوشی شنواتر از گلپایگانی پیدا نکرد و از او خواست که پهلوانی را در زور بازو و هیکل درشت ترسیم نکند .پهلوانی یک امر درونی است این رو یادتون باشه
 
 اینم دست مریزاد گفتن شکنجه گران عه! نه ببخشید  اساتید به گلرخ الوان !
 
جشنواره فیلم کوتاه تهران
بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران 10 تا 16 مهر در تهران و به طور همزمان در مراکز همه استان های کشور برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار ما ، این دوره جشنواره با استقبال بسیار خوب فیلم سازان ایرانی و خارجی همراه بود به نحوی که بیش از 5200 فیلم از ایران و 107 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند.
هیئت انتخاب جشنواره از بین آثار متقاضی 204 اثر را برای حضور در بخش ملی انتخاب کرد که این فیلم ها در بخش های پویانمایی ،‌داستانی ، مستند و تجربی و بخش های ویژه quotation mark چراغ راه quotation mark ( ویژه شعار سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ) ، quotation mark چشم انداز سرزمین زیبای من quotation mark و quotation mark پرتو ایمان quotation mark ( فیلم های دینی و معنوی ) ، بررسی و داوری می شود.
در بخش بین الملل نیز 230 فیلم از 65 کشوربه مرحله نهایی راه یافت که این آثار در بخش مسابقه آزاد ، سینمای آسیا و سینمای جهان اسلام به نمایش در می آید.
آثار بخش ملی در قالب 28 نوبت (سانس ) 100 دقیقه ای و فیلم های بخش بین المللی جشنواره در قالب 32 نوبت (سانس ) 90 دقیقه ای در مدت برگزاری جشنواره در پنج سالن پردیس سینمایی ملت به نمایش عمومی درمی آید.

امسال به منظور ارتقای سطح کیفی دانسته های فیلم سازان پنج کارگاه تخصصی نیز همزمان با برگزاری جشنواره در سالن شماره دو پردیس سینمایی ملت اجرا می شود.
کارگاه آموزشی پویانمایی با موضوع اصول جهان بخشی با حضور بهرام جوانرودی ، کارگاه آموزشی سینمای مستند با حضور مهرداد اسکویی، کارگاه آموزشی ایده تا فیلمنامه با حضور رسول صدرعاملی، کارگاه آموزشی تصویربرداری و فیلمبرداری و نورپردازی با حضور علیرضا زرین دست و کارگاه آموزشی تدوین با حضور حسین زندباف ، عناوین کارگاه های تخصصی بیست ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است.
 

دو انیمیشن ایرانی در پنجمین جشنواره بین‎المللی انیمیشن «کلیک» آمستردام حضور دارند.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» این جشنواره که مختص نمایش انیمیشن و ویدئوگیم است؛ در این دوره میزبان دو انیمیشن ایرانی است.
اینسان ساخته مهدی آقاجانی و تونل ساخته مریم کشکولی‎نیا به نمایندگی از ایران در این جشنواره حضور دارند و با فیلم‎هایی از اسپانیا، انگلستان، لهستان، آلمان، بلژیک، هلند، سوئیس، ایتالیا، استونی، استرالیا، اردن، سنگاپور، رومانی، دانمارک، چین، فنلاند، آرژانتین، قطر، امارات، ژاپن، کانادا و... رقابت می‎کنند.
پنجمین جشنواره بین‎المللی انیمیشن «کلیک» از 7 تا 11 نوامبر در هلند برگزار می‎شود.

 

آخرین اثر پدر انیمیشن ایران

انیمیشن «زال»،‌ آخرین اثر استاد اسفندیار احمدیه ـ پدر انیمیشن ایران ـ در مرحله‌ی ساخت موسیقی قرار داد.

آسیه هندی ـ تهیه‌کننده داستان «زال» ـ در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی آخرین مراحل تولید آخرین بخش این انیمیشن توضیح داد: نوه‌ی استاد احمدیه ـ‌ خشایار احمدیه ـ موسیقی بخش آخر را کار می‌کند.

او ادامه داد: خشایار احمدیه قبلا هم موسیقی «رستم و اسفندیار» استاد احمدیه را کار کرده و احتمالا موسیقی «زال» نیز بر اساس همان سبک قدیمی ساخته خواهد شد.

هندی اضافه کرد: بخش موسیقی و افکت حدود دو تا سه هفته طول خواهد کشید. دوبله انیمیشن نیز پیش از این به سرپرستی شوکت حجت انجام شده است.

به گزارش ایسنا، استاد اسفندیار احمدیه، سال گذشته در حین تولید «داستان زال» از دنیا رفت و کار ساخت این انیمیشن در غیاب او ادامه پیدا کرد.

***

آسیه هندی از تولید یک انیمیشن کوتاه به نام «مورچه و کاموا» نیز خبر داد که در تکنیک دو بعدی و در هشت دقیقه ساخته می‌شود. این انیمیشن داستان مورچه‌ای است که راه خانه‌اش را گم می‌کند و یک کلاف کاموا به او کمک می‌کند تا خانه‌اش را پیدا کند.

 

او ادامه داد: «مورچه و کاموا» فعلا یک قسمت است که ممکن است بر اساس آن، داستان‌های دیگری نیز ساخته شود. بهنام برنجی این انیمیشن کوتاه را کارگردانی می‌کند.

نخستین انیمیشن سه‌بعدی فلسطین در غزه 
با داستانی واقعی از جنگ 22 روزه

خبرگزاری فارس: نخستین فیلم سینمایی انیمیشن سه‌بعدی فلسطین با داستانی واقعی از جنگ 22 روزه در غزه ساخته شد.

خبرگزاری فارس: نخستین انیمیشن سه‌بعدی فلسطین در غزه ساخته شد

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فلسطینی «معا»، گروهی از جوانان فلسطینی در نوار غزه نخستین فیلم کارتونی سینمایی سه بعدی را در فلسطین می‌سازند.

بنابر این گزارش این فیلم که «داستان اسب‌ها» نام دارد 30 دقیقه است و ساخت آن در حال پایان است، به قصه دختر فلسطینی می‌پردازد که در روستایی که پدرش در آن مرده است زندگی می‌کند.

«ریما» خود را با اسب‌ها که در مزرعه‌شان است سرگرم می‌کند و سپس صهیونیست‌ها اسب‌ها را برای قرار دادن بین خود و مبارزان فلسطینی می‌ربایند و او این اسب‌ها را نیز از دست می‌دهد.

خلیل المزین کارگردان این فیلم سینمایی انیمیشن سه بعدی با بیان اینکه این داستان، قصه‌ای واقعی از جنگ 22 روزه است و در فیلم تلاش کرده‌ایم تا چگونگی تعامل کودک با اسب‌ها و همچنین چگونگی برخورد سربازان صهیونیست به آنها را ارائه دهیم.

بنابر این گزارش این فیلم در طرحی با عنوان گسترش انیمیشن در دانشکده علوم تطبیقی دانشگاه غزه و با مشارکت مرکز پیشرفت موسسات محلی و با سرمایه بانک جهانی ساخته شده و قرار است در دومین روز از ایام عید قربان سال جاری برای 5 روز در سینماهای غزه به نمایش درآید.

گفته شده که در این فیلم تقویت هویت فلسطینی از طریق لباس میراث‌دار فلسطین و لهجه مزرعه‌داران فلسطینی دنبال شده است.

المزین درباره ساخته این فیلم نیز گفته است: مهمترین مشکلات ما در ساخت این فیلم، نبود تجربه کافی در غزه در ساخت چنین فیلم‌های بود به‌ویژه آنکه این نخستین تجربه در این باره در نوار غزه است.

وی افزود: قطع متناوب برق در غزه یکی از بزرگترین مشکلات ما در ساخت این فیلم بود و موجب تاخیر در ساخت آن شد اما با این فیلم که برای خانواده ساخته شده به دنبال بازگرداندن صنعت سینما به فلسطین هستیم.

نمکی و مار عینکی

بیان مسائل مذهبی و متافیزیکی با انیمیشن بسیار راحت‌تر است

کارگردان «نمکی و مار عینکی» که انیمیشنش پاییز امسال از شبکه‌ی پویا پخش می‌شود، درباره‌ی لزوم انتقال مفاهیم دینی از طریق ساخت انیمیشن،‌ گفت: کودکان ارتباط خوبی با انیمیشن برقرار می‌کنند؛ به همین دلیل بیان مفاهیم مذهبی و آموزش‌هایی با این روش بسیار مفید است.

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، علیرضا فرمانی ـ کارگردان این انیمیشن ـ در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی ساخت کارهای مذهبی همین است. بیان موضوعات اخلاقی، سیره پیامبراعظم (ص) و ائمه معصومین و مسائل متافیزیکی با تکنیک انیمیشن بسیار راحت‌تر است تا تکنیک‌های دیگر مثل فیلم زنده.

وی ادامه داد: اتفاقات اخیر و توهین‌هایی که از طرف صهیونیست‌ها به پیامبراعظم (ص) شده است، رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند. باید کار بیشتری انجام دهیم و تولیداتی را به مخاطب کودک ارائه دهیم تا بیشتر با شخصیت پیامبراعظم (ص) آشنا شوند و این کارها را باید درحد استاندارد بین‌المللی تولید کنیم تا کودکان دیگر کشورها هم با شخصیت پیامبر (ص) و مبانی دین اسلام آشنا شوند. پس تولید با کیفیت بالا و با استانداردهای بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار خواهد بود.

فرمانی در این گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه انیمیشن «نمکی و مار عینکی» از جمله کارهای در دست تولید است. با توجه به اهمیت انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به کودکان با زبان ویژه این گروه سنی و روش غیرمستقیم تهیه می‌شود این مجموعه در حال حاضر مرحله‌ی صداگذاری را پشت سر می‌گذارد.

او درباره‌ی خلاصه داستان انیمیشن خود گفت: در این مجموعه داستان پسر بچه‌ای به اسم نمکی است که با شرکت در یک معرکه‌گیری با ماری عینکی آشنا می‌شود. موضوعات قسمت‌های این انیمیشن در خلال این آشنایی و ماجراهای نمکی با مارعینکی بیان می‌شود. راستگویی، عدالت‌محوری و ... از جمله موضوعاتی است که در این مجموعه به آن پرداخته می‌شود.

این کارگردان انیمیشن افزود: همچنین دومین مجموعه از سریال «نمکی و مارعینکی» نیز در دست تهیه است که هم‌ اکنون مراحل پیش‌‌برآورد را پشت سر می‌گذارد. فیلمنامه این مجموعه با همکاری الهه صفایی (نویسنده) به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش ایسنا، شبکه پویانمایی، انیمیشن «نمکی و مار عینکی» را پاییز امسال به روی آنتن می‌برد.

انیمیشن «نمکی و مار عینکی» به کارگردانی علیرضا فرمانی و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در 12 قسمت 15 دقیقه‌ای با تکنیک دو بعدی در حال تولید است

  “فرانکن وینی“ جدیدترین فیلم تیم برتون

 
 
 
 

فیلم فرانکِن‌وینی Frankenweenie اثر تیم برتون که مدت‌ها بود علاقمندان در امریکا انتظارش را می‌کشیدند، سرانجام به نمایش درآمد. این انیمیشن سیاه‌ و سفید، بازساخت کارتونی است که در سال ۱۹۸۴ ساخته شده و داستان پسری است که سگش را دوباره زنده می‌کند.

به گزارش کافه سینما به نقل از یورونیوز، در اولین نمایش فرانکن‌وینی در لس‌آنجلس دوستان قدیمی‌ تیم برتون همراهش بودند. وینونا رایدر در این فیلم صدای «الزا وان هلسینگ» است.

وینونا رایدر که پیش از این در فیلم « بیتل‌جویس» (۱۹۸۸) با برتون کار کرده بود، می گوید: «رویایی‌ است که به تحقق پیوسته است. تیم آدم خاصی است. خیلی او را دوست دارم. من نه تنها زندگی‌ حرفه‌ای‌ام بلکه نقش ویژه‌ام را مدیون او هستم. زیرا وقتی اولین بار او را دیدم، چنین شخصیت‌هایی در فیلم‌ وجود نداشتند.»

برتون نیز همه بازیگرانش را می‌ستاید و در مورد کار کردن با وینونا رایدر می‌گوید: «عالی بود. مدت‌ها بود او را ندیده بودم. او چنان صدایی دارد که هنوز می‌تواند نقش بچه‌ ده‌ ساله را بازی کند. خیلی خوب بود. برایم مهم بود که بتوانم کسانی که در گذاشته با من کار کرده بودند و دوستشان داشتم، در کار جدیدم نقش داشته باشند.»

فرانکن وینی که نوعی بزرگداشت شوخ‌طبعانه‌ فرانکنشتین اثر گوتیک و کلاسیک مری شلی است، اولین فیلم طولانی‌ سیاه و سفید و استاپ موشن یا‌‌ همان انیمیشن “ایست-حرکتی” است که به صورت سه بعدی ساخته شده است

توقف بانویی از ماه!

برادران آقا گلیان ( تهیه کنندگاه قهوه تلخ )یک انیمیشن بلند سینمایی را در حال ساخت داشته‌اند که این کار نیز در مراحل فیلمبرداری متوقف شده‌است. در حال حاضر تعدادی از عوامل انیمیشن "بانویی از ماه" به صنف واحد تهیه‌کنندگان و حتی دادسرا برای عدم تعهد مالی این تهیه‌کنندگان شکایت کرده‌اند. برادران آقاگلیان در تمام این مدت و در واکنش به این اخبار سکوت پیشه کرده‌اند.

قرار بود انیمیشن تلفیقی "بانویی از ماه" به کارگردانی امیر مهرتاش محمدی و تهیه کنندگی حمید و مجید آقاگلیان  در سال 91-90ساخته شود.

 عکس   عکس: مدل ریش جالب محمدرضا گلزار در فیلم جدیدگلزار

در این فیلم محمدرضا گلزار و نیکی کریمی نقش های اصلی دارند.از دیگر بازیگران این انیمیشن می توان به جمشید مشایخی و فردوس کاویانی اشاره کرد.

داستان این انیمیشن درباره مردی است که به همراه همسر و فرزندش وارد دنیای خیالی می شوند و با اتفاقات باور نکردنی روبه رو می شوند.

گفتنی است امیر مهرتاش مهدوی پیش از این مستند جمشید مشایخی و مستند ساکنین سرزمین سکوت درباره زندگی و آثار خسرو شکیبایی را در کارنامه خود دارد.

سال گذشته فیلم "راز دشت تاران" با همین حال و هوای فانتزی کودکانه ساخته شد ولی در اکران عمومی به موفقیتی دست پیدا نکرد.

  • کارگردان : الهام قره خانی - مهرتاش مهدوی
  • تهیه کننده : مجید آقاگلیان - حمید آقاگلیان
  • طراح ونویسنده : الهام قره خانی
  • مشاور کارگردان: دکتراکبر عالمی
  • کارگردان انیمیشن: حسین زارعی
  • دستیار کارگردان وبرنامه ریز: علیرضاشمس شریفی
  • مدیر فیلمبرداری: فرشادمحمدی
  • صدابردار: اسحاق خانزادی
  • طراح گریم : جلال الدین معیریان
  • مدیر تولید : شادی احدی فر
  • عکاس: جواد جلالی
  • اجرای صحنه و دکور : بابک عابدی
  • مشاوران: جمشیدمشایخی - دکتر محمد رضا علی - مجید الدین طباطبایی راد
  • دستیاردوم کارگردان: علی زارعی نمینی
 آینده خوبی پیش روی پویانمایی استان است
 مورخ سه‌شنبه 1391/07/11
نویسنده: رنجبر

حوزه پویانمایی (انیمیشن) استان در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهد بود.

یکی از انیماتورهای جوان کشور و کارشناس پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران با بیان این مطلب گفت: پویانمایی در کشور ما مسیر علمی خود را طی نکرده است و جدای از آن چه دانشجویان به صورت آکادمیک در دانشگاه ها و آموزشگاه های انیمیشن فرا می گیرند خود انیماتورها هم مسیر اشتباهی را پیموده اند.

«سروش دیانتی» که هفته گذشته به منظور برگزاری کارگاه آموزشی پویانمایی در بیرجند حضور داشت در گفت وگو با «خراسان جنوبی» اظهار داشت: انیماتورها کم و بیش مطالبی را جمع آوری کرده اند اما این مطالب را به صورت دسته بندی و درجه بندی از ابتدا تا انتها نیاموخته اند بلکه از وسط یک کار، مطلب و تجربه جمع آوری کرده اند.

وی افزود: سابقه پویانمایی در کشور ما جوان نیست اما کمتر به علایق بچه ها در ساخت فیلم ها توجه شده است و به همین علت دچار ضربه شده ایم.

وی که از سال 81 با پویانمایی سه بعدی رایانه ای آشنا شد، ادامه داد: از آن سال زیرنظر استاد علیمراد آموزش دیده ام و در فیلم «کشاورز روبات» نیز افتخار دستیاری ایشان را داشته ام.

وی افزود: با توجه به کمبود امکانات در خراسان جنوبی در ایام برگزاری این کارگاه از وجود مربیان با استعداد در این منطقه متعجب شدم و به عقیده من وجود منابع انسانی با استعداد یک امتیاز مهم برای این استان است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می کنم در آینده در مورد پویانمایی شاهد اتفاقات خوبی در این استان باشیم که این کار هم با تلاش مسئولان و مربیان این منطقه انجام خواهد شد.

وی گفت: اگر مدیران استان ها برای آموزش پویانمایی به کودکان و نوجوانان تلاش کنند و پیگیر باشند و به تهیه تجهیزات و نرم افزارهای جدید اقدام کنند همچنین دوره های متعددی برای مربیان برگزار شود می توان به آینده این مراکز نیز امیدوار بود.

وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان در مراکز کانون ها بیشتر از مربیان خود با فناوری های روز آشنا هستند و چون عده ای ازمربیان آموزش های لازم را فرا نگرفته اند به روز نیستند و عقب تر از بچه ها هستند.

وی که در کارنامه خود ساخت فیلم «کلاه خطی ها» به طریقه بریده مقوایی و فیلم «کوک» به شکل سه بعدی رایانه ای را دارد، ادامه داد: تاکنون در جشنواره خاصی رتبه ای کسب نکرده ام و فقط فیلم «کلاه خطی ها» در جشنواره فیلم شهر پذیرفته شد.

 

پند و اندرز غیرمستقیم

به گفته وی، در ساخت فیلم های پویانمایی نباید مستقیم به نصیحت و پند و اندرز کودکان و نوجوانان پرداخت بلکه باید برای بچه ها لحظات شاد و مفرحی با ساخت این نوع فیلم ها به وجود آورد.

وی معتقد است چنانچه پند دادن به طور مستقیم در فیلم ها انجام شود نتیجه ای جز بی توجهی بچه ها نسبت به پویانمایی در برنخواهد داشت.

انیمیشن کار کنید و لذت ببرید
دوستان عزیز، سعی کنید تمرینات زیر را برای 10 دقیقه 
هر روز صبح انجام بدهید و  درد های مزمن مفاصل را که در اثر یکجا نشینی بخاطر تولید انیمیشن است را از بین ببرید
و از یک زندگی سالم لذت ببرید ...
 1- 2-
3-4-
5-   6-
7-8-
9-10-
 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱:٢٦ ‎ق.ظ ; جمعه ٧ مهر ۱۳٩۱