انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم شهریور91

پایان نامه

برگزاری پایان نامه  آقای امیر هوشنگ  معین

عنوان تئوری :بررسی شخصیت های ماندگار در انیمیشن جهان و ایران

عنوان عملی : انیمیشن تجریش پارک وی

استاد راهنمای تئوری و عملی :

 علیرضا گلپایگانی

چهارشنبه 29 شهریور ساعت 12

آمفی تاتر دانشکده سینما تاتر - خیابان ورزنده

در حاشیه : اغلب پابان نامه های دانشجویان دیگر  به خاطر مشکلی که برای خانم دکتر شکیب پیش آمده به 1 و 2 مهرماه موکول گردیده است .

کرماندو در انیمست

انیمیشن کرماندو به جشنواره ی انیمیشن Animest در رومانی راه یافت

اولویت ما برای شبکه پویا انیمیشن‌های خارجی است!

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اعلام تغییرات جدول پخش پاییز شبکه پویا و ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس این شبکه ظهر امروز با حضور حسین زارعی مدیر تامین مرکز پویانمایی صبا و اهالی رسانه برگزارشد.

زارعی در این نشست یکی از رویکردهای اصلی مرکز صبا را ساخت انیمیشن با نگاه ویژه به مناسبت‌ها معرفی کرد و گفت: تلویزیون در این ایام مخاطب بیشتری دارد بنابراین با توجه به پیش رو داشتن هفته دفاع مقدس کار ویژه‌ای با نام "شجاعان" که سری اول آن تابستان از شبکه پویا روی آنتن رفت پخش خواهد شد و با وجود اینکه مخاطبان تصور می‌کنند انیمیشن‌های خارجی از تکنیک‌های پیشرفته تری برخوردارند این انیمیشن یکی از نمونه‌های بارز آثار موفق مرکز صباست.

مدیر تامین صبا ساعت پخش این انیمیشن را از هفته دفاع مقدس هر شب 21:10 اعلام کرد و افزود: ماجرای چهار خلبان هوانیروز که با رشادت‌ها و دلاوری‌های بسیاری از کشور دفاع کرده‌اند، در "شجاعان" به تصویر کشیده می‌شود و ما تلاش کرده‌ایم از نظر تاکتیکی تصاویر دور از واقعیتی به مخاطبان نشان ندهیم و نکات آموزنده و اخلاقی و تربیتی را نیز درکار بگنجانیم.

زارعی ادامه داد: شبکه دو سیما نیز از اول مهر سری اول "شجاعان" را بازپخش می‌کند و برنامه‌ای با نام "مهربانان" نیز در 10 قسمت 10 دقیقه‌ای تولید شده که قسمت مربوط به امام صادق (ع) در شب شهادت ایشان پخش می‌شود و قسمت‌های دیگر نیز به تناوب روی آنتن خواهند رفت.

وی از انیمیشن "آقای مهربان" به عنوان یکی دیگر از آثار در نوبت پخش صبا نام برد و اظهار کرد: در شب ولادت امام رضا (ع) آقای مهربان ساعت 17 از شبکه دو پخش می‌شود و شبکه پویا نیز این اثر را در ساعت 20 روانه آنتن خواهد کرد که با تکنیک سه بعدی به تهیه کنندگی گلپایگانی و کارگردانی زرین آبادی تولید شده است.

زارعی یادآور شد: اولویت ما برای شبکه پویا انیمیشن‌های خارجی است و آثار داخلی نیز از مرکز صبا به این شبکه تزریق خواهد شد. دیگر شبکه‌ها را نیز به نحو احسن در این خصوص حمایت خواهیم کرد به شکلی که شبکه دو تا به حال کمتر از 5 یا 6 باکس انیمیشن نداشته است.

مدیر تامین صبا اعلام کرد: 26 برنامه جدید که از ابتدای سال 91 روی آنتن رفته‌اند به آرشیو سپرده شده و به مرور روی آنتن شبکه‌های مختلف قرار خواهد گرفت. ما 7 شبکه را حمایت می‌کنیم که از این میان شبکه 2 چهار عنوان برنامه از جمله "آرزوی زاغ‌ها"، "پرستاران" و "راز جنگل شفا" روی آنتن می‌رود، شبکه بازار "حسگر" را در 110 قسمت 5 دقیقه‌ای پخش می‌کند، آی فیلم "پهلوانان" را به جدول پخش خود افزوده و شبکه جام جم نیز چهار عنوان برنامه از صبا روی آنتن می‌فرستد. همچنین ما برای شبکه تهران در باکس سینمایی آن آثاری را تزریق می‌کنیم.

وی با ارائه آماری درباره پخش 30 درصدی محصولات ایرانی و دریافت روزانه 50 هزار پیامک از مخاطبان ادامه داد: ما در پخش تمامی آثار به ویژه 70 درصد آثار خارجی ویژگی‌های دین، اخلاق، امید و آگاهی را لحاظ می‌کنیم. برای مثال انیمیشن "باخانمان" درباره امید و گذر از سختی‌ها و رسیدن به روشنایی‌هاست و "پسر شجاع" مخاطب کودک را دارای اعتماد به نفس می‌کند.

زارعی اظهار کرد: شبکه پویا 2 ماه و پنج روز است آغاز به کار کرده و ما در این زمان سعی کردیم خودمان را با فرم‌های اولیه یک شبکه داخلی دیجیتال به لحاظ کنداکتور و مسائل فنی تطبیق دهیم. ما مثل شبکه‌های دیگر 6 ماه پخش آزمایشی نداشتیم و صرفا از زمان صدور حکم تاسیس شبکه تا زمان آغاز پخش آزمایشی 72 ساعت زمان داشتیم و اکنون نیز با دیگر شبکه‌ها وارد رقابت شده‌ایم. البته این موضوع درباره شبکه‌های داخلی است و ما "پرشین تون" را رقیب خود نمی‌دانیم ما دیدگاه‌هایی در زمینه پخش آثار داریم که رعایتشان می‌کنیم اما آنها صرفا می‌خواهند به هر قیمتی مخاطب جذب کند.

وی با اشاره به اعتراض برخی خانواده‌ها درباره ساعت پخش شبکه پویا یادآور شد: در تابستان فرصت بچه‌ها بیشتر است بنابراین تا ساعت 11 برنامه داشتیم اما با آغاز مهر برنامه‌هایمان از 6:30 صبح آغاز می‌شود و ساعت 10 پخش لالایی را خواهیم داشت. اولین برنامه ما "بچه‌ها مدرسه" است که در مدت زمان نیم ساعته خود با پخش آثار جذاب، نشاط لازم را برای رفتن به مدرسه در بچه‌ها ایجاد می کند و آنها را به مدرسه می‌فرستد.

مدیر تامین صبا از اعمال تغییراتی در راستای مبنای رده سنی مخاطبان خبر داد و افزود: از اول آبان ماه با تشکیل شورای کنداکتور متشکل از کارشناسان و روانشناسان رده بندی سنی را اعمال خواهیم کرد همچنین هفت عنوان مجموعه خارجی خریداری می شود و از اول آبان ماه در جدول پخش قرار خواهد گرفت که همگی محصول 2007 به بعد هستند.

زارعی تصریح کرد: یکی از هم و غم های ما این است که انیمیشن بی کیفیت روی آنتن نرود خوشبختانه آثار داخلی به تازگی تولید شده اند و اکثرا کیفیت لازم را دارند اما قدمت برخی آثار خارجی 30 تا 40 سال است و ما سعی می کنیم با اعمال اصلاحات و ارتقای صدا و تصویر آثار با کیفیت تری پخش کنیم.

وی همچنین از طراحی لگوی شبکه شبکه پویا با شروع مدارس خبر داد و اظهار کرد: مجموعه ای از نمادهای یک شبکه انیمیشن در این لگو که به زودی رونمایی می شود لحاظ شده است.

مدیر تامین صبا در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر افزایش ساعات پخش این شبکه به 24 ساعت اظهار کرد: سازمان از ما برای هشت ساعت باقیمانده طرح و ایده خواسته است با این حال این به معنای پخش برنامه در این ساعات نیست ما هفت ساعت و نیم برنامه تولید می کنیم که همین برنامه ها با چینشی متفاوت بازپخش می شوند با این حال تعداد انیمیشن ها محدود است و گر چه با افتتاح شبکه پویا این حرفه رونق پیدا کرده اما ما تصمیم به ارتقای ساعت پخش برنامه ها نخواهیم داشت.

زارعی از اعمال سانسور در برخی آثار درخواستی مردم برای پخش خبر داد و تصریح کرد: آثاری مثل بتمن که مردم درخواست فراوانی برای پخش آن داشتند در نوبت قرار گرفته ولی شاید روی آنتن نروند. هشت قسمت از انیمیشنی چون "باخانمان" نیز به علت برخی موضوعات حذف شد .

وی در پایان از تولید گزارش‌های دو دقیقه‌ای از مهدکودک‌ها در برنامه "بچه‌ها مدرسه" خبر داد و به ارسال چند اثر برجسته از مرکز پویانمایی صبا برای شرکت در جشنواره جام جم اشاره کرد

در حاشیه : در متن خبر به نقل از آقای زارعی کارگردان فیلم  بلند انیمیشن " آقای مهربان "  زرین آبادی ذکر شده است که اشتباه است و کارگردانان این فیلم : بهنام دلداده و علیرضا گلپایگانی هستند.

اصول مورد بررسی شورای سه بعدی مرکز صبا

میرتوحید رضوی

رفت‌وآمد به صبا هم حکایتی دارد! همچنین، ارائه‌ی طرح به این مرکز هم قواعدی دارد برای خودش!. دیروز به مرکز صبا رفتم (جهت پی‌گیری کارها) و روی بورد، این اعلان رو دیدم. گفتم عکس‌ش رو هم بگیریم(عذر‌خواهی، موبایل هست و کیفیت پایین…!) بلکه به درد کسانی که می‌خواهند ایده‌هاشون رو عملیاتی کنن و نیاز به حمایت مرکز صبا برای تولید انیمیشن دارند بخورد، با توجه به این موارد، به کمترین میزان ادیت‌ها در طول پروسه‌ی بازبینی طرح تا تصویب در شورای سه‌بعدی برخورد خواهید کرد.

قابل توجه ارائه دهندگان طرح

اصول مورد بررسی شورای گروه سه‌بعدی در تایید طرح‌ها و داستان‌ها:

۱-اصل گزینش: انتخاب ایده‌ی مناسب برای تاثیر حداکثر، مطابق با سیاستهای رسانه‌ی ملی.

۲-اصل پیام قصه: مستعد بر انتقال معنا، در راستای اهداف راسانه‌ی ملی.

۳-اصل آغاز و فرجام: داشتن نیروی پیش برنده‌ی ماجرا برای کشش مخاطب.

۴-اصل استفاده از متون کهن: الگوبرداری از این متن‌ها با نگاهی نو و منطبق بر رسانه.

۵-اصل توالی همنشینی: روابط کنش و واکنش با توجه نیاز مخاطب.

۶-اصل علیت: کنش‌هایی که دارای آموزه‌ی مناسب برای گروه مخاطب

۷-اصل ضرباهنگ: ریتم مناسب برای جذب مخاطب

۸-اصل زمان و مکان: ایجاد موقعیت‌های مناسب و خلاق برای مخاطب کودک و نوجوان

نکاتی که روی پنل سالن نصب شده بود.

 

 مجموعه های انیمیشن ، در انتظار پخش

انیمیشن‌های موزیکال به تلویزیون می‌آیند

» سرویس: فرهنگی و هنری - تلویزیون و رادیو

هشت مجموعه انیمیشن سه‌بعدی مرکز پویانمایی صبا با پشت سر گذاشتن مراحل تولید،‌ آماده‌ی پخش هستند؛ اغلب این انیمیشن‌ها با داستان‌های شیرین و کودکانه سعی در جذب مخاطب کودک و نوجوان دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، مجموعه‌های «داستان‌های ایرانی برای کودکان»، «شعر برای کودکان»، «قصه‌های مزرعه 2»،‌ «پرنده»، «مینا و پلنگ»، «افسانه بازگشت پهلوان» و «داستان‌های کودکی‌ام» در کنار انیمیشن «آقای مهربان» مراحل تولید را به پایان رسانده‌اند.

بر این اساس، مجموعه انیمیشن «شعر برای کودکان» مجموعه‌ای موزیکال در 26 قسمت 10 دقیقه‌ای است که برای گروه سنی پیش دبستانی تولید شده و با استفاده از تکنیک سه‌بعدی کامپیوتری سبک بصری شاد و کودکانه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

«شعر برای کودکان»

این مجموعه در موسسه فرهنگی حور تولید شده و فرخ یکدانه، کارگردان آن است.

***

«قصه‌های مزرعه 2» انیمیشن آماده‌ی پخش دیگری است که با تکنیک سه‌بعدی کامپیوتری در 13 قسمت 10 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی علی اشرفی، با پایان مراحل تولید، آماده‌ی پخش است.

 

 

 

«قصه‌های مزرعه»

 

 

«قصه‌های مزرعه» داستانی شاد و آموزنده دارد و حیوانات مزرعه شخصیت‌های اصلی این مجموعه طنز و آموزنده را تشکیل می‌دهند. داستان این انیمیشن درباره‌ی گرگ و روباهی است که در جنگل نزدیک مزرعه زندگی می‌کنند و در کمین حیونات مزرعه هستند. از کشمکش این حیوانات داستان‌های جذاب و آموزنده‌ای برای کودکان به وجود می‌آید.

***

«داستان‌های کودکی‌»، عنوان انیمیشن دیگری است که با هدف آموزش و سرگرمی برای گروه سنی چهار تا شش سال تهیه‌ شده است. در هر قسمت از این مجموعه یاشار جهت حل کردن مسائل و کسب تجربیات جدید بر می‌آید که پدر و مادر با استفاده از امکانات موجود در صدد کمک به پسر بر می‌آیند.

«داستان‌های کودکی»

«داستان‌های کودکی» به کارگردانی مشترک مریم ابوذری و سیاوش خدایی در 13 قسمت سه دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.

***

در انیمیشن «پرنده» نیز داستان دختر بچه‌ای روایت می‌شود که در تخیل خود به سراغ پرنده‌ای رفته و او را آزاد می‌کند. پرنده به جبهه می‌رود و نقش آزادی پدر از اسارت را ایفا می‌کند. سیده فاطمه قدرت «پرنده» را کارگردانی کرده و هما درودیان و ابراهیم سلطانی فر فیلمنامه این انیمیشن را نوشته‌اند.

***

به گزارش ایسنا، انیمیشن «آقای مهربان» که به زندگی امام رضا (ع) در قالب داستان ضامن آهو می‌پردازد،‌ محصول جدیدی از مرکز پویانمایی صباست که به کارگردانی علیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده تولید شده است.

انیمیشن «آقای مهربان» درباره‌ی یک شکارچی است که برای دریافت پول زیاد از حاکم، قصد پیشکش کردن شکاری به او دارد.

مضمون داستان پویانمایی «آقای مهربان»، سیره‌ی عملی امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که در قالب یک انیمیشن 75 دقیقه‌ای، تولید شده است.

آقای مهربان

***

«افسانه بازگشت پهلوان» نیز در یک قسمت 83 دقیقه‌ای، تولید شده است.

این انیمیشن به داستان‌های کهن ایرانی می‌پردازد و داستان سفر کیکاووس به سرزمین دیوان را روایت می‌کند. در پی گرفتاری کیکاووس، رستم برای نجات او به توران می‌رود.

 

 

***

«مینا و پلنگ» هم یک تله‌فیلم انیمیشنی 85 دقیقه‌ای با فرمت 3D ساخته شده است و داستان آن درباره‌ی مینا دختری پنج ـ شش ساله است که در روستای کندلوس به همراه مادربزرگش (ماجان) زندگی می‌کند. مادر مینا از دنیا رفته و پدرش هم به بیماری دچار شده که در روستای بالایی در حال درمان شدن است. مادربزرگ هر روز برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به جنگل می‌رود. یک روز مینا بودن اطلاع قبلی به دنبال مادربزرگ به جنگل می‌رود و با توله پلنگی آشنا می‌شود.

انیمیشن مینا و پلنگ

آشنایی او با پلنگ و آمدن پلنگ به روستا مشکلاتی را برای او فراهم می‌کند. دو شکارچی به نام جبار و برادرش برای شکار او آماده می‌شوند و پلنگ را شکار می‌کنند اما مینا به همراه مریم (دختر خاله‌اش) تلاش می‌کنند او را نجات دهند و در این مسیر با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

خانم گل میخکی!

 

ساعت 11 روز چهارشنبه 15 شهریور 91 پایان نامه خانم سارا طبیب زاده با نمایش فیلمی به نام خانم گل میخکی برگزار شد.

 پایان نامه تئوری خانم سارا طبیب زاده ادیبی  با  عنوان:
بررسی روانشناختی نیازهای مخاطب میانسال در انیمشن ( پنج اثر شاخص دهه اول قرن بیست و یکم )  
و فیلم عملی : " خانم گل میخکی "
به راهنمایی :محمد علی صفور ا
مشاور: امیر حسین ندایی
 در پلاتوی سنگ دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
 

مونا شاهی - سارا طبیب زاده

یکی از نکات ویژه این فیلم همکاری فارغ التحصیلان انیمیشن دانشگاه هنر با آن بود.

استقبال پر شوری از طرف دانشجویان و دوستان خانم طبیب زاده از این جلسه به عمل آمده بود .

نشست آزاد طراحی کارکتر
با حضور دیوید هبشی (انیماتور و تصویر گر )
سخنران آغازین : کیارش زندی
جمعه 17 شهریور ساعت 10 صبح
خیابان کریمخان - خیابان ایرانشهر
خانه هنرمندان- سالن استاد شهناز
مهربانان در شبکه پویا
مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) انیمیشن «مهربانان» از شبکه پویا پخش می‌شود.

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، مجموعه انیمیشن «مهربانان» که در 10 قسمت 10 دقیقه‌ای به کارگردانی مشترک ایمان خانچی، بهرام ارجمندیان و محمدی و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا با تکنیک دوبعدی تولید شده و برای پخش یه شبکه پویا تحول داده شده است.

محمدی که کارگردانی قسمت حضرت صالح را بر عهده دارد، به مناسبت آماده به پخش شدن این انیمیشن، گفت: این انیمیشن با نگاه تازه به داستان‌های پیامبران الهی، سعی می‌کند تا کودکان را با زندگی این بزرگان آشنا کند.

محمدی عواملی که او را در تولید این انیمیشن یاری کردند را به شرح ذیل اعلام کرد:

نویسنده: محمد رضا عابدی، انیمیاتورها :بهرام ارجمندیان، هادی پور کرمانی، مهدی پورکرمانی، حامد پورکرمانی، طراح شخصیت: گویا دلاوری، تدوین: امیر محسین سلطانی‌زاده.

این انیمیشن روز سه‌شنبه در ساعت 22 و 20 دقیقه از شبکه پویا پخش می‌شود.

قصه های کهن به تلویزیون می آیند
گزارشی از انیمیشن مرزبان ‌نامه
جام جم آنلاین: ادبیات غنی و پربار ایران زمین سرشار از حکایات، پندها و مفاهیمی است که هریک می‌تواند به عنوان سوژه‌ای ناب و بدیع در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی به کار بسته شود و هر بار نیز به شیوه‌ای متفاوت زاویه دیدی جدید به بیننده ارائه کند.

وقتی بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ، هفت گنج نظامی و میراث گرانبهای زبان فارسی را مرور می‌کنیم، در واقع با انبوهی از ایده‌های بکر و بالقوه‌ای روبه‌رو هستیم که فعلیت آنها جز با کاربست ضمنی یا مستقیم در راستای برنامه‌سازی برای عامه مردم یا قشرها و گروه‌های سنی مختلف تحقق نخواهد یافت و چون مغزی است که نغز بودن یک بسته فرهنگی را تا حدود زیادی تضمین می‌کند.

«مرزبان‌نامه» تالیف سعدالدین وراوینی، یکی از سلسله کتب ارزشمندی است که این بار حکایات و قصه‌های آن دستمایه ساخت برنامه‌ای برای کودکان در قالب انیمیشن قرار گرفته است.

این مجموعه انیمیشن که با همان نام مرزبان‌نامه به سفارش مرکز پویانمایی صبا در حال تهیه و تولید است، سعی دارد در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای به طور غیرمستقیم و اقتباسی قصه‌های مرزبان‌نامه را به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان روایت کند.

اما در این راه از خلق و ابداع کاراکترهای جدید، شخصیت‌پردازی نوآورانه فرو نمی‌گذارد و اهمیت آن را نیز اساسا می‌توان در همین گنجاندن مفاهیم محتوایی در لایه‌های فرمی اثر دانست.

طراحی شخصیت‌ها و فضای صحنه مجموعه انیمیشن مرزبان‌نامه را داوود مقدمی، کامپوزیت و تدوین کار را خلیل گرجی و نگارش متن را علی حضرت‌پور با همکاری محمد ابراهیم سلطانی‌فر به‌ عهده دارند.

همچنین مونا سلطانی‌فر، ساناز عربی و سیدرضا غلامی انیماتورهای این اثر هستند و ساخت شخصیت‌ها نیز به‌وسیله فرید معتضد انجام می‌شود.

شخصیت‌هایی از دل ادبیات کهن

برای تهیه گزارشی از چگونگی ساخت مجموعه انیمیشن مرزبان‌نامه به محل تولید آن سر می‌زنم. با وحید حاج‌محمدی، مسوول روابط عمومی مرکز صبا تماس می‌گیرم و هماهنگی لازم  انجام می‌شود.

حوالی ساعت دو بعدازظهر به خانه‌ای دو طبقه و قدیمی که در خیابان شریعتی قرار دارد می‌رسم. بهروز سلطانی‌فر تهیه‌کننده و کارگردان کار به استقبال ما می‌آید. در این خانه نسبتا قدیمی تعدادی استودیو برای دوبله انیمیشن‌ها و فضاهای دیگر برای انجام مراحل فنی کار در نظر گرفته شده است.

همراه با تهیه‌کننده به اتاقی که خلیل گرجی و داوود مقدمی در آن به ترتیب مشغول کامپوزیت و طراحی شخصیت‌ها هستند، وارد می‌شوم. بخش‌هایی از انیمیشن مرزبان‌نامه را که در حال حاضر ساخت چهار قسمت از آن بدون انجام دوبله و میکس موسیقی به پایان رسیده است، می‌بینم.

داستان اصلی در یک جنگل روایت می‌شود. یکی از شخصیت‌ها پالنگ است؛ موجودی غول‌پیکر که به نظر می‌رسد پیش از این در آثار انیمیشن تجربه نشده و بنا به گفته کارگردان با بازنویسی نویسنده خلق شده است.

در همین حال از بهروز سلطانی‌فر می‌خواهم کمی درباره ویژگی‌های کار توضیح دهد: مجموعه انیمیشن مرزبان‌نامه در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای و با استفاده از تکنیک تلفیقی سه‌بعدی و دوبعدی در حال تولید است. در این کار از شیوه مت پینت استفاده می‌شود. در داستان‌پردازی این مجموعه به طور غیرمستقیم از مرزبان‌نامه الهام گرفته‌ایم و کاراکترها معادل بیرونی ندارند و در قصه‌های مرزبان‌نامه نمی‌توان معادلی برای آنها یافت.

در واقع در این کار، تم و خط اصلی داستان را از قصه‌های کهن پارسی موجود در مرزبان‌نامه برمی‌داریم و در ادامه، آن را با شیوه تولید هماهنگ کرده و به بازنویسی داستان‌ها می‌پردازیم.

در ساخت این کار تلاش کرده‌ایم نوعی نگاه جدید به این داستان‌ها داشته باشیم و محتوای کار دارای مجموعه‌ای از پیام‌های اخلاقی است که همراه با آن یا در خلال آن اتفاقاتی می‌افتد که به جذابیت انیمیشن کمک می‌کند.

نتیجه مطلوب کار تیمی

سلطانی‌فر که پیش از این تهیه آثاری همچون مروارید سرخ، شیرهای آلپاتان و حکایت‌های مادربزرگ را به عهده داشته است درباره تعداد و تنوع کاراکتر‌های این مجموعه می‌گوید: به طور کلی در این کار حدود 40 کاراکتر فرعی و اصلی طراحی شده است که به توالی در داستان‌ها حضور می‌یابند.

وی همچنین درباره تکنیک تلفیقی به کار رفته در ساخت انیمیشن مرزبان‌نامه توضیح می‌دهد: کاراکترها سه‌بعدی نمایش داده می‌شوند؛ اما آکسسوار صحنه، افکت‌ها، تروکاژها و فضای پشت صحنه دوبعدی است.

باید بگویم در ساخت انیمیشن هیچ الزامی وجود ندارد که حتما از یک شیوه و تکنیک استفاده شود، بلکه می‌توان راهی جدا در پیش گرفت و نوآوری داشت، اما نکته‌ای که در رابطه با ساخت انیمیشن اهمیت زیادی دارد توجه به کارگروهی است.

کار گروهی باعث می‌شود شاهد نتیجه بهتری باشیم. به همین دلیل در مرزبان‌نامه من و آقای گرجی و مقدمی بیشتر تصمیمات را در تعامل با هم می‌گیریم. اساسا برای این که بتوانیم در این حرفه حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به فرهنگ کارگروهی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در برابر نظرات هم انعطاف‌پذیری به خرج دهیم و بسرعت در برابر آن موضع نگیریم.

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مرزبان‌نامه در ادامه گفته‌های خود کمی هم درباره چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه و طرح کلی کار صحبت می‌کند: ارائه طرح اولیه این کار به زمانی حدود یک سال و نیم پیش بازمی‌گردد. اما به علت تغییرات مدیریتی در صبا برخی پروژه‌ها برای مدتی دست نخورده باقی ماند؛ بنابراین دوره پیش‌تولید این کار کمی طول کشید و در واقع ما حدود یک سال پیش کار را به طور جدی شروع کردیم.

یکی از دلایلی هم که دوره پیش تولید را بیشتر در نظر گرفتیم این بود که قصد داشتیم اقدامات اولیه را بخوبی انجام دهیم که در طول کار با مشکل خاصی روبه‌رو نشویم و تنها نورپردازی، رندرینگ و برخی دیگر از قسمت‌ها باقی بماند.

سلطانی‌فر ارزیابی خود را از میزان بودجه اختصاص یافته به تولید انیمیشن چنین بیان می‌کند: به نظر من اگر می‌خواهیم اتفاقات و نتایج خوبی را در بخش انیمیشن شاهد باشیم، باید تاوان آن را هم بپردازیم و ساختارشکنی کنیم.

امیدواریم اختصاص یک شبکه مجزا به انیمیشن باعث شود برآوردهای این آثار افزایش پیدا کند تا حداقل فعالان بخش انیمیشن بتوانند با خیال راحت و بدون دغدغه به فعالیت خود به بهترین شکل ادامه دهند. کار انیمیشن بسیار سخت و دشوار است، زیرا شخصیت‌ها کاملا خلق و از دل داستان‌ها بیرون کشیده می‌شوند. بنابراین باید بودجه مناسبی به این تولیدات اختصاص یابد.

فعالیت بخش خصوصی

داوود مقدمی، طراح شخصیت‌ها و فضاهای مجموعه مرزبان‌نامه درباره میزان فعالیت بخش خصوصی در زمینه تولید آثار پویانمایی می‌گوید: بخش خصوصی به طور جدی در حوزه تولید انیمیشن فعالیت نمی‌کند، زیرا برای بازگشت هزینه تضمینی وجود ندارد و ممکن است محصول شرکت‌ها توسط تلویزیون خریداری نشود و در نهایت شرکت‌ها متضرر شوند. در ایران همکاری با ارگان‌های غیردولتی در بخش انیمیشن به خطرپذیری نیاز دارد.

شبکه پویا، اتفاقی مبارک بود

بهروز سلطانی‌فر، درباره میزان تاثیرگذاری تاسیس شبکه انیمیشن (پویا) می‌گوید: بدیهی است تاسیس این شبکه می‌تواند تاثیر مثبتی در بهبود کیفیت انیمیشن‌ها داشته باشد، زیرا تعداد افراد فعال در این حوزه بیشتر می‌شود و برای پخش کارها نسبتا تضمینی وجود دارد و کارها پس از تولید به نمایش درمی‌آیند. به اعتقاد من راه‌اندازی شبکه پویا اتفاقی مبارک بود.

او می‌گوید: یکی از مشکلات انیمیشن هم تاکنون همین بود که برخی آثار تولید می‌شدند اما برای پخش آنها اقدامی صورت نمی‌گرفت یا این که دیر پخش می‌شدند؛ بنابراین جذابیت خود را از دست می‌دادند.

در حالی که هنر مساله‌ای به روز است و تاریخ مصرف دارد و اگر در زمان مناسب خود مصرف نشود شاید تاثیرگذاری و قابلیت اصلی خود را از دست بدهد. شبکه پویا می‌تواند این به روز بودن را تامین کند. همچنین تاسیس این شبکه باعث می‌شود کارها دقیق‌تر و از نظر کیفی به‌هم نزدیک‌تر شوند. (جام جم - ضمیمه قاب کوچک)

رکسانا قهقرایی

به صرف کارتون و خاطره‌بازی!

صبح، ظهر، شب

 از سال‌های پایانی دهه‌ی هفتاد، همیشه صحبت از این بود که کودکان و نوجوانان باید یک شبکه‌ی مخصوص خود داشته باشند. این آرزو برای نسل سومی‌ها برآورده نشد، اما دوازدهم تیرماه امسال، شبکه‌ی «پویا» به‌عنوان دومین شبکه از بسته‌ی سوم دیجیتال، به فرستنده‌ی سوم تهران اضافه شد و پخش آزمایشی خودش را شروع کرد.

حالا که نزدیک به دو ماه از فعالیت این شبکه گذشته و زمان زیادی تا پایان تابستان باقی نمانده، بد نیست نگاهی به فعالیت این شبکه بیندازیم و ببینیم بعد از تابستان برنامه‌های این شبکه به چه شکلی ادامه خواهد یافت.

از یک سال پیش نوید افتتاح یک شبکه‌ی کارتون داده شده بود، اما این‌کار به تأخیر افتاد. فروردین امسال یک شبکه‌ی ماهواره‌ای خارجی جدید به نام «پرشین‌تون» کار خود را آغاز کرد و با پخش کارتون با دوبله‌ی فارسی در این راه پیش‌قدم شد و بخشی از مخاطبان را به سمت خودش کشید.

شاید برای همین شبکه‌ی پویا در زمان افتتاح با دو مشکل مهم روبه‌رو بود: اول، عجله‌ی مسئولان در افتتاح هر چه زودتر شبکه در تابستان امسال، تا آن‌جا که رئیس رسانه‌‌ی ملی گفت: «شبکه‌ی پویا باید چند ماه دیگر راه‌اندازی می‌شد، اما با یک حرکت انقلابی در این تابستان توانستیم این شبکه را با امکانات قرضی راه‌اندازی کنیم.» و دوم، وجود یک رقیب جدی که پیش‌دستی کرده و بخشی از مخاطبان را جذب کرده بود.

البته «حسین ساری»، رئیس مرکز پویانمایی صبا و مدیر شبکه‌ی پویا معتقد است: «اگرچه این نگرانی باید وجود داشته باشد که ما نباید در رقابت با «پرشین‌تون» عقب بمانیم، اما این نگرانی ما را آن‌قدر منفعل نمی‌کند که قافیه را باخته بدانیم. هرچند اگر ما تلاش می‌کردیم تا شبکه‌ی انیمیشن ایرانی را زودتر راه بیندازیم، حتماً مفیدتر بود.»

در نهایت و به هر ترتیبی که بود، شبکه‌ی پویا افتتاح شد و بخش قابل توجهی از وقت مخاطبان همه‌ی سنین از کودک تا بزرگسال را به خود اختصاص داد. مخاطبان بزرگسال که پیش از این چند ماهی بود با برنامه‌ی «بچه‌های دیروز» که شب‌های جمعه از شبکه‌ی تهران پخش می‌شد با کارتون‌های کودکی‌شان خاطره‌بازی می‌کردند، حالا به شبکه‌ای رسیده بودند که از هشت صبح تا نیمه‌شب کارتون پخش می‌کرد، کارتون‌هایی مثل «رامکال»، «پسر شجاع»، «بابا لنگ‌دراز»و... که خاطره‌های دوران کودکی‌شان را زنده می‌کند و فرصت عالی‌ای برای خاطره‌بازی آن‌ها است. مخاطبان کودک و نوجوان هم که هر چیزی از جنس کارتون را می‌پسندند، به شبکه‌ای مخصوص خودشان رسیده‌اند.

 «امیرعباس بابالار»، سرپرست روابط‌عمومی شبکه‌ی پویا به خبرنگار دوچرخه در این‌باره می‌گوید: «تعداد قابل توجهی از مخاطبان ما بزرگسالان هستند، چون احتمالاً بچه‌ها اجازه نمی‌دهند آن‌ها کانال را عوض کنند! بازخورد مخاطبان هم فوق‌العاده بوده است. در حال حاضر روزانه 60 تا 70هزار پیامک دریافت می‌کنیم. این را هم در نظر بگیرید که خیلی از بچه‌ها موبایل ندارند و پیامک زدن باید با مشارکت بزرگ‌ترهایشان صورت بگیرد و پیامک‌هایی که برای ما فرستاده می‌شود یک کلمه یا عدد نیست و اغلب تشکر و درخواست پخش کارتون‌های مختلف است. این تعداد پیامک در روز ما را حسابی غافلگیر کرد!»

نکته‌ای که این روزها به چشم می‌آید این است که بیش‌تر زمان پخش شبکه‌ی پویا به پخش کارتون‌های قدیمی و آرشیوی اختصاص دارد، در صورتی که در ابتدای کار تصور بر این بود که این شبکه قرار است محلی برای پخش کارتون‌های تولیدی مرکز پویانمایی صبا باشد.

«وحید حاج‌محمدی»، مدیر روابط عمومی صبا در این زمینه، به خبرنگار دوچرخه این‌طور توضیح می‌دهد: «با این‌که الآن حجم زیاد کارهای تولیدشده می‌تواند جای خالی انیمیشن‌های جدید را در شبکه پر کند، اما آن‌قدر درخواست‌ها و استقبال از پخش کارتون‌های قدیمی زیاد است که به نظر می‌رسد اغلب بیننده‌های ما از بزرگ‌ترها هستند! کودکانی زنگ می‌زنند و اسم کارتون‌هایی را می‌گویند که برای چهل سال پیش است. حتی گاهی صدای بزرگ‌ترهایشان را هم می‌شنویم که به آن‌ها می‌گویند بگو فلان کارتون را بگذارند! مخاطبان بزرگسال شبکه اگر بیش‌تر از بچه‌ها نباشند، کم‌تر هم نیستند و به طور جدی با شبکه در تماس هستند و خاطره‌هایشان را پیگیری می‌کنند. طوری که اگر ترتیب پخش کارتون مورد علاقه‌شان به هم بخورد زنگ می‌زنند و اعتراض می‌کنند!» مدیر روابط‌عمومی صبا درباره‌ی اهمیت فعالیت این شبکه می‌گوید: «حجم تولیداتی که در مرکز صبا آماده‌ی پخش شده زیاد است. کارتون‌‌هایی در آرشیو ما وجود دارد که حتی یک سال از تولیدشان گذشته است.

شبکه‌ی پویا دارد فاصله‌ی بین تولید انیمیشن و پخش آن را پر ‌کند. چون پیش از این ما اصلاً جای مشخصی برای پخش نداشتیم و ماندن آثار در آرشیو برای مدت طولانی به ضرر کارگردان‌ها بود. راه‌اندازی شبکه‌ی پویا این امکان را به تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها می‌دهد که بتوانند بازخورد کارهایشان را هم از مخاطبان و هم از هم‌صنفی‌هایشان بگیرند و این به رشد انیمیشن در کشورمان کمک می‌کند.» به گفته‌ی او: «در حال حاضر هیجان و نیروی تازه‌ای در تولیدکننده‌های انیمیشن ایجاد شده، چون می‌دانند از این به بعد کارهایی که می‌سازند دیده می‌شوند. علاوه بر این نقد کارهای پخش شده هم باعث می‌شود سازندگان در تولید کارهای بعدی ایرادهای کارشان را رفع کنند.»

به هر حال این تابستان یکی از خاطره‌انگیزترین تابستان‌های کودکان و نوجوانان بود و همه مشغول تماشای کارتون‌های مورد علاقه‌شان بودند، آن‌قدر که شاید برنامه‌های کودک شبکه‌ی دو، شبکه‌ی تهران، شبکه‌ی آی‌فیلم و نمایش، بخشی از مخاطبان هر روزشان را از دست دادند. اما سؤال اصلی این است که این وضعیت بعد از تمام شدن تابستان هم به همین شکل خواهد بود یا ساعت پخش برنامه‌های شبکه‌ی پویا تغییر می‌کند. «امیرعباس بابالار»، سرپرست روابط عمومی شبکه‌ی پویا در جواب این سؤال ما می‌گوید: «جدول پخش برنامه‌های شبکه‌ی پویا بر اساس اوقات فراغت بچه‌ها تعریف می‌شود. قرار است مهرماه به دلیل این‌که بچه‌ها مدرسه می‌روند، برنامه‌‌های شبکه زودتر تمام شود و ساعت‌های پخش تغییر کند تا به درس‌هایشان برسند.»

 زهرا عزیزمحمدی، علی مولوی

کانون پویانمایی در استان اصفهان

کارگردان انیمیشن «کوروش بزرگ» از راه‌اندازی کانون پویانمایی اصفهان در زیر مجموعه کانون مساجد خبر داد.

علی عزیزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه اسا‌سنامه کانون پویانمایی هم‌اکنون در حال تنظیم است و آن را نیز در اختیار گرفته‌ایم، اظهار کرد: امروزه انیمیشن ابزار فرهنگی قدرتمندی در راستای فرهنگ‌سازی صحیح یا غیرصحیح در جهان محسوب می‌شود اما در  ایران کمتر شاهد تفکرهای زیربنایی در تولیدات انیمیشن هستیم.

وی افزود: در حالی که برای ساخت پویانمایی‌های شاخص در چهار چوب فرهنگی و مذهبی خود اقدامی نکرده‌ایم از تأثیرگذاری فرهنگ غربی و ماهواره بر جوانان کشورمان ناراحت هستیم.

این کارگردان انیمیشن تصریح کرد: با وجود اینکه فرهنگ غنی اسلامی ما سرشار از آموزه‌هایی مانند برخورد ائمه با فرزندان خود و نحوه تربیت آنهاست که نیاز اساسی جامعه کنونی را شکل می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم این مفاهیم را به درستی در چارچوب فیلم و انیمیشن وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است مسئولان فرهنگی کشور بستر غنی مذهبی فرهنگی کشور را در ساخت فیلم و انیمیشن مدنظر قرار دهند، تصریح کرد: می‌توان گفت هر جوانی که از مسیر طبیعی اخلاق بیرون می‌آورد بخشی از گناه آن بر عهده مسئولان فرهنگی و مذهبی و هنرمندانی است که رسالت خود را ناچیز برشمرده‌اند.

عزیزی اضافه کرد: برای جوان امروز جایگاهی مشخصی تعریف نشده است و طبیعی است که وی احساس بی‌هویتی می‌کند و گاهی نیز به دلیل اینکه زیبایی فرهنگ مذهبی ما در ذهن وی به درستی شکل نگرفته است به محض پیش آمدن موضوع‌های مذهبی آن را کنار می‌زند.

وی با بیان اینکه باید جوانان و نوجوانان را به سمت و سوی حقیقت دین راهنمایی کنیم، اظهار کرد: دین اسلام دینی شاداب و ضرب آهنگ دار و جاری است و هرگز راکد و مرده نبوده است، پس اینکه مذهب برای برخی جوانان امروزی به شکل چیزی ترسناک درآمده است ناشی از کم‌کاری ما است.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: قصد داریم در آینده نزدیک با تاسیس کانون انیمیشن اصفهان که در زیر مجموعه کانون‌های مساجد قرار می‌گیرد پویانمایی و بازی‌هایی با چارچوب مذهبی و دینی طراحی کنیم تا زیبایی دین را بهتر در کام جوان بنشانیم

تهرانی ها در تلویزیون

ایلنا: کارگردان مجموعه انیمیشن تهرانی‌ها از پخش این مجموعه در نیمه دوم سال جاری از شبکه‌های سیما خبر داد.
به گزارش ایلنا، میر توحید رضوی به تولید انیمیشن تهرانی‌ها اشاره کرد و افزود: هدف اصلی از ساخت این مجموعه انیمیشن آموزش مفاهیم زندگی شهری بود.
وی با یادآوری اینکه با توجه گسترش روز افزون شهر‌ها همیشه به آموزش مسائل شهروندی نیازمندیم توضیح داد: نحوه‌ برخورد با همسایه، فواید کتاب و کتابخوانی، اهمیت دادن به فضای سبز و مسائلی از این دست در مجموعه انیمیشن تهرانی‌ها گنجانده شده است.
کارگردان انیمیشن تهرانی ادامه داد: سعی کردیم با داستان‌های جالب توجه و خلق موقعیت‌های طنز به این مقوله بپردازیم ازاینرو کاراکتر‌ها و فضا‌ها، به عنوان عناصری ویژه برگرفته از زندگی روزمرهٔ شهروندان
در این مجموعه انیمیشن طراحی شد.
رضوی همچنین یادآور شد: انیمیشن تهرانی‌ها با تکنیک انیمیشن سه‌بعدی رایانه‌ای کار شده و نرم‌افزارهای مختلفی در هر بخش مورد استفاده قرار گرفته است وپس از تایید داستان‌ها و استوری‌بورد هر قسمت، مستقیماً وارد مرحلهٔ تولید می‌شدیم.
این انیماتور در ادامه گفت: برای طراحی شخصیت‌های اصلی این انیمیشن اتود‌های فراوانی زدیم اما در ‌‌نهایت نتیجه نهایی مطلوب شد.
رضوی به شخصیت‌های این مجموعه انیمیشن اشاره کرد و یادآور شد: احسان (پدر خانواده) شخصیت شوخ‌طبع و مهربانی دارد؛ در مقابل مینا (مادر خانواده) بسیار منظم و اهل حساب و کتاب است و مثل همهٔ مادر‌ها، به تربیت فرزندان خود اهمیت می‌دهد. همچنین سینا (پسر خانواده) کنجکاو و پر جنب و جوش است و خواهرش (بیتا) بسیار منظم و درس‌خوان است.
این انیماتور ادامه داد: جالب‌ترین شخصیت هم آغاجون (پدر احسان) است که به رحمت خدا رفته ولی همچنان خصوصیت‌های زمان حیات‌اش را حفظ کرده و در خواب و بیداری هشدارهایی را به احسان می‌دهد و کاراکترهای دیگر نیز به فراخور داستان حضور دارند.

خانواده آقای تهرانی یا «تهرانی‌ها» عنوان سریال طنز اجتماعی و فرهنگی است که در ۱۳ قسمت در اپیزودهای کوتاه، زندگی خانواده‌های قشر متوسط ایرانی، آدم‌های ساده با باورهای معمولی، را به تصویر می‌کشد.
این خانواده در تهران زندگی می‌کنند و داستان‌های آن‌ها اکثراً جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران با قومیت‌های مختلف را بیان می‌کنند.

انیمیشنی اما واقعی !

پایگاه خبری «اند آو امریکن دریم» طی گزارشی در خصوص «دخالت علم و دانش غربی در خلقت و به هدف مطامع خاص» می‌نویسد: بزرگترین تهدیدی که با آن مواجه هستیم اصلاحات ژنتیکی است. در سراسر جهان دانشمندان درحال تغییر اساس زندگی و خلقت هستند و آن‌ را به مثابه زمین بازی می‌دانند که هرچیزی در آن می‌تواند جای داشته باشد.

*تبدل کردن حیوانات به موجودات عظیم الجثه

به‌نظر می‌رسد که دانشمندان سراسر جهان مشکلی با در هم و برهم کردن حیوانات ندارند. اخیرا فاش شد که دانشمندان در چین، 300 راس گاو ماده را برای تهیه شیر شبیه به شیر انسان اصلاح نژادی کرده‌اند. آن‌ها چگونه این کار را انجام داده‌اند؟ آن‌ها ژن انسانی را به بدن گاو‌ها تزریق کرده‌اند و نیمی از بدن این حیوانات گاو و نیمی دیگر انسان است.

نمونه‌های دیگری نیز از این مسئله رویت شده‌است. در ژاپن دانشمندان موش اصلاح شده ژنتیکی ایجاد کرده‌اند که همانند پرنده جیک‌جیک می‌کند.

یک شرکت آمریکایی اخیرا ماهی آزاد بسیار عضلانی، سه برابر بزرگتر از حد طبیعی تولید کرده است. در ژاپن دانشمندان پی برده‌اند که می‌توانند اندام موش صحرایی را در داخل بدن موش‌ها پروش دهند. آن‌ها امیدوارند تا از این فن آوری برای ایجاد اندام انسان از خوک بهره گیرند.

دانشمندان حتی موفق به تولید بز‌های خفاش مانند و گربه‌های نورانی شده‌اند. تصور کنید که چه هیولاهای عجیب و غریبی در حال ایجاد هستند.

*نوزدان آینده از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده‌اند

بدبختانه، هم اکنون نوزدان انسان نیز دستخوش تغییرهای ژنتیکی قرار گرفته‌اند. اخیرا گزارش شد که دانشمندان، نوزادانی را از سه پدر و مادر خلق کرده‌اند.

روزنامه «دیلی میل» در این زمینه نوشت:«اولین انسان‌های ژنتیکی اصلاح شده در انگلیس دیشب بدنیا آمدند. در آمریکا نیز سی نوزاد به دنبال یک سری آزمایش‌های صورت گرفته بدین شکل به دنیا آمدند. تاکنون دو تن از این نوزادان تحت آزمایش قرار گرفته‌اند و البته این نوزادان از سه پدر و مادر هستند.»

این روزنامه در ادامه می نویسد: «15 تن از این نوزادان در سه سال گذشته بدنیا آمده‌اند که حاصل آزمایش‌های صورت گرفته در موسسه علوم و دارو سازی «سنت بارناباس» در نیوجرسی آمریکا بوده‌اند. مادران این کودکان در حاملگی مشکل داشته‌اند و به همین دلیل ژن‌هایی از یک زن دیگر در داخل بدن این افراد گذاشته شده و سپس کار بارورسازی صورت گرفته است. آزمایش ژنتیکی از انگشتان دست دو نوزاد متولد شده بدین شکل نیز نشان داد که در بدن آن‌ها «دی ان ای» دو زن و یک مرد دیگر بوده است.

آیا این کودکان روزی قادر به تولید مثل خواهند بود؟ اگر پاسخ مثبت باشد، ماده ژنتیکی دیگران وارد بدن همه انسان‌ها خواهد شد. اما دانشمندان از این‌که می‌توانند کارهایی انجام دهند که هرگز نیز متوقف نخواهد شد بسیار هیجان زده هستند. دانشمندان هم اکنون درحال تولید مخلوقاتی نیمه انسانی و نیمه حیوانی به هدف یافتن راه علاج بیماری‌های سخت هستند.

روزنامه دیلی میل اخیرا اعلام کرد که در آزمایشگاهی در انگلیس به طور مخفیانه، جنین انسانی، حیوانی تولید شده است. این روزنامه در این باره می‌نویسد:« دانشمندان موفق به تولید 150 جنین پیوندی انسانی، حیوانی در آزمایشگاه‌های انگلیس شده‌اند. این جنین‌های پیوندی به طور مخفیانه در سه سال گذشته و برای معالجه یک سری از بیماری‌های دشوار ایجاد شده اند.»

ولی چه کسی در جهان گفته که این ایده خوبی است؟ ترکیب انسان با حیوان حتی هم اکنون در ناحیه مرکزی آمریکا نیز صورت می‌گیرد.

شبک خبری «ام اس ان بی سی» چندی پیش در این رابطه گزارش کرد که در یک مزرعه، پنجاه گوسفند وجود دارند که داخل بدن آن‌ها جگر، قلب، مغز و دیگر اندام‌های انسانی وجود دارند و البته این باعث بدبو شدن بدن این گوسفند‌ها شده است.

*مرز بین بشر و حیوان چه خواهد شد؟

خوب، چه مفهومی دارد که نیمی از بدن حیوان باید از انسان باشد؟ آیا با شدت گرفتن این اقدامات مرزی بین ما و حیوان‌‌ها وجود خواهد داشت؟ اگر پاسخ مثبت است، این مرز کجاست؟ تعجب آورتر این است که بسیاری از مردم راجع به این مسئله نگران نیستند.

شبکه یاد شده از اقدام‌های دیگر دانشمندان خبر داده و عنوان می‌سازد که در دو سال گذشته دانشمندان خوک‌هایی خلق کرده‌اند که داخل بدنشان خون انسان جاری است و یا تخم خرگوشی که «دی ان ای» انسانی درونش است و یا تزریق سلول‌های بنیادی که باعث راه رفتن موش‌های فلج می‌شود. آیا باید علم هرکاری که می‌خواهد با «دی ان ای» انسان انجام دهد؟ آیا ما خیال‌مان راحت است که آزمایش‌های عجیب و غریب پیامد‌های ناخواسته جدی را در آینده نخواهند داشت؟

در ایالت میسوری، دانشمندان خوک‌هایی را نگهداری می‌کنند که بخشی از بدنشان انسان است و به این امید هستند که از این اقدام در جهت عمل پیوند اندام انسان‌ها استفاده کنند. اگر روزی شما نیاز به عمل پیوند داشته باشید باید آگاه باشید که این اندام از کجا آمده است. اگر حواستان نباشد، پزشک‌ها اندامی را به شما پیوند می‌زنند که از موجودی عظیم الجثه یا خوک بوده که اندام انسانی بوسیله آن شبیه سازی شده است.

*ترنس اومانیسم، انسان ماورای باور و فناناپذیر؟

دیگر اقدام علمی بسیار آزار دهنده و عجیب و غریب دیگر، «ترنس اومانیسم» است. در این ایده انسان‌ها توسط رایانه‌ها ، ریز تراشه‌ها، نانو ربات و دستگاه‌های بسیار ریز ارتقا می‌یابند.

با استفاده از ترکیب فن‌آوری و انسان با هم دیگر، هواداران نظریه «ترنس اومانیسم» بر این باورند که بشر باهوش‌تر و قوی‌تر می‌شود. آن‌ها براین باورند که با این اقدام، بیماری‌های ساده، سخت، نقص‌های فیزیکی و حتی مرگ سرانجام رخت برخواهند بست. اما سئوال اینجاست که وضعیت بقیه انسان‌ها چگونه خواهد بود و یا تعامل انسان با چنین انسان برتری چگونه خواهد بود؟ این سوال بسیار مهمی است.

* بشر در حال از بین بردن توازن خدادادی است

جهان ما، با دقت بسیار بالا و توازن طبیعی بین پرندگان با زنبور‌ها و گل‌ها و درختان ایجاد شده است. وقتی‌که ما شروع به درهم و برهم کردن امور کنیم و دست به تغییر ساختارهای بنیادی زندگی بزنیم در حقیقت شیطانی (غول چراغ جادو) را خلق کرده‌ایم که دیگر قابل تغییر و بازگشتش به جعبه پاندرا(چراغ جادو) نیستیم و عواقب خوشایندی نیز نخواهد داشت.

این تصور که می‌توانیم محصولات، حیوانات و حتی نوزادانمان را به صورت هیولاهای ژنتیکی خوب درآوریم بسیار خودخواهانه است. ما درحال تکه تکه کردن طبیعت هستیم و به‌سرعت محیط زیستی را که به ما سپرده شده است تخریب می‌کنیم و به یقین روزی تاوان آن‌را خواهیم پرداخت.

 

 

 پنج حسرت بزرگ در انتهای زندگی

 

پرستاری در یکی از بیمارستان های استرالیا که ویژه نگهداری از بیماران در شرف مرگ بوده، بر اساس گفته های بیماران در آخرین لحظات عمر، عمده ترین موارد پشیمانی و حسرت آنان را جمع آوری و دسته بندی کرده است. به گفتۀ وی، متداول ترین مورد پشیمانی افراد این بوده که « ای کاش آن قدر سخت و طولانی کار نکرده بودم. »
این پرستار به نام «برونی ویر» آخرین گفته ها، آرزوهای برباد رفته و حسرت های این افراد را ابتدا در وبلاگ خود منتشر کرد. مطالب این وبلاگ چنان مورد توجه قرار گرفت که وی براساس آن کتابی نوشته است به نام « پنج پشیمانی عمده در لحظه مرگ ».
«
برونی ویر» در کتاب خود اشاره می کند که اکثر افراد در لحظاتی که در انتظار مرگ هستند، دید بسیار دقیق و روشنی راجع به زندگی خود و زندگی به طور کلی پیدا می کنند و کسانی که هنوز عمری برای آنها باقی مانده با توجه به این مطالب شاید بتوانند از تجارب دیگران بیاموزند.

 

 

 


ای کاش شهامت داشتم زندگی خود را به شکلی سپری کنم که حقیقتا دوست داشتم؛ و نه به شیوه ای که دیگران از من انتظار داشتند.


● 
ای کاش این قدر سخت و طولانی کار نکرده بودم


● 
ای کاش شهامت بیان احساسات خودم را داشتم


● 
ای کاش تماسم را با دوستانم حفظ کرده بودم


● 
ای کاش به خودم اجازه می دادم که شاد تر باشم

 

 با تشکر از افخم الشعرا


 

 

 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۳:٠۳ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٥ شهریور ۱۳٩۱