انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم شهریور 91

 
روایت‌ پهلوانی و قهرمانی
جام جم آنلاین: شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که از پوریای ولی جز همان داستان مشهور مربوط به شکست عامدانه در مسابقه کشتی، چیز بیشتری بداند یا کمتر کسی است که جزئیات رشادت‌های سرداران هوانیروز در دوران دفاع مقدس را بداند و چه خوب است کسی باشد که داستان‌های این قهرمانان ملی را به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان بگوید.

سیاوش زرین‌آبادی، اما در ساخت دو انیمیشن «پهلوانان» و «شجاعان» قدم در این راه گذاشت و پیداست سازندگان این‌ مجموعه‌ها بیش از آن‌ که به دنبال پیام‌دهی اخلاقی و آموزشی به مخاطب کودک باشند، قصد روایت زندگی قهرمانان ایرانی را دارند.

ساختار این دو انیمیشن به نوعی است که در آنها از هرگونه خیالپردازی غیرواقعی و اغراق شده پرهیز شده است تا برای کودکان قابل باور باشد.

چه شد که به سراغ ساخت انیمیشن‌هایی با موضوعات ایران باستان و قهرمانان دفاع مقدس رفتید؟

علاقه شخصی من به مسائل حماسی و پهلوانی است. همچنین شخصا دوست دارم اگر قرار است انیمیشنی کار کنم، فضاهای حماسی را روایت کنم. از زمانی که زمینه‌اش فراهم شد که در حوزه انیمیشن کار کنیم با خود فکر کردم که چه موضوعی بهتر از مضامین پهلوانی و قهرمانی است؟ برای همین به این فکر افتادم که شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی ایران قدیم و معاصر قابلیت ورود به دنیای گسترده انیمیشن را دارند.

این شخصیت‌ها چه قابلیتی داشتند که به سراغشان رفتید؟

این شخصیت‌ها، هم جذابیت دارند و هم دارای قابلیت‌های آموزندگی کافی برای قشر کودکان و نوجوانان هستند. ما در تاریخ ایران با قهرمان‌هایی روبه‌رو هستیم که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و این قابلیت را دارند که حتی در مجموعه انیمیشن‌ها هم از آنها بهره برد. از جمله این شخصیت‌ها که در تاریخ ایران باستان بودند و نام ایران را بلند کردند، عیاران و پهلوانان هستند و هرچند در برخی مواقع بنا به دلایلی به انحرافاتی هم کشیده شده‌اند، ولی ریشه و خاستگاه جالبی دارند که پرداختن به آنها در حوزه انیمیشن می‌تواند جذاب باشد. چراکه اولا آنها قهرمانان ایرانی هستند و در حالی که شجاع و قوی هستند، خصلت‌های جوانمردانه و خلق و خوی پهلوانی هم دارند و همه این مسائل می‌تواند برای قشر کودک و نوجوان آموزنده باشد.

کودکان گاهی با فضاهای تاریخی و خشک بسختی ارتباط برقرار می‌کنند. شما از چه ترفندی برای بهتر نشان دادن ماجراهای پهلوانان و ایران باستان در انیمیشن استفاده کردید که برای بیننده جذاب باشد؟

خصلت جوانمردی از آن ویژگی‌هایی است که در فرهنگ و تمدن ایرانی جایگاه بسیار والایی دارد و در کنار آن می‌تواند برای نسل امروز جذاب و آموزنده باشد مشروط بر این‌که به بهترین وجه ممکن آن را به تصویر بکشیم. به عبارت دیگر، اگر وارد کردن این شخصیت‌ها به داستان به صورت سطحی و ملال‌آور باشد به جای این‌که بیننده را مشتاق کند او را دلزده می‌کند.

برای همین، سازندگان این آثار باید از عواملی همچون قصه جذاب و طراحی دقیق شخصیت‌ها و ماجراها بهره بگیرند تا در عین حال​ که مخاطب را درگیر داستان جذاب می‌کند آنها را با خمیرمایه و ذات معنوی این قهرمانان آشنا کنیم البته داستان‌ها در انیمیشن پهلوانان و شجاعان کاملا تخیلی هستند و ما فقط ریشه‌های اصلی آن را از منابع تاریخی الهام گرفتیم، چراکه داستان می‌بایست به نوعی روایت شود که کودک را علاقه‌مند کرده و آن را جذب کند. در انیمیشن پهلوانان از شخصیت‌های حماسی ایرانی در قرن هشتم هجری استفاده کردیم​ در خمیره و ذات انسان ایرانی در آن منعکس شد، اما این منش پهلوانی و قهرمانی تنها در ایران باستان وجود ندارد، بلکه می‌توان ظهور و بروز آن را در انسان‌های معاصر نیز ببینیم.

در انیمیشن شجاعان از قهرمانانی استفاده کردیم که در عرصه جنگ وجود داشتند و از خود رشادت به خرج دادند، جان را بر کف گذاشتند و در راه ایران همه چیزشان را فدا کردند. این انیمیشن، گروه خاصی از رزمندگان ـ که خیلی شجاع بودند ـ را وارد کردیم تا رشادت‌های آنها را در قالب انیمیشن به تصویر بکشیم.

به همین دلیل، وارد دنیای خلبانان هوانیروز شدیم و سعی کردیم با نشان دادن بخشی از منش پهلوانی آنها در عرصه دفاع از میهن گام برداریم. در انیمیشن پهلوانان ما یک پهلوان پوریا داریم که شاگردان و پیروانی هم دارد که همه به پوریا ولی به شکل یک مرشد و راهبر نگاه می‌کنند و برای او شأن پدری قائلند اما در شجاعان به ماجرای رشادت‌های یک فرمانده قدیمی و تیمسار با سابقه پرداختیم که دارای ویژگی‌های یک انسان کامل و خلاق و مقید به اخلاق است و انسان بافضیلتی است که خلبان‌ها به دید پدر معنوی خودشان به او نگاه می‌کنند. این یکی از نقاط مشترک این دو انیمیشن است.

پس می‌توان گفت شجاعان ادامه معنوی انیمیشن پهلوانان است. این دو مجموعه به لحاظ، فرم چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

بله. ما در شجاعان، دوران معاصر را با همان روحیات و همان شخصیت‌ها و حال و هوای انیمیشن پهلوانان کار کردیم. البته شباهت‌های این دو مجموعه بیشتر به خاطر مضمون آنها​ست. اما از نظر فرم و قالب اجرا این دو انیمیشن تفاوت‌های زیادی با هم دارند. اولین تفاوت، فرم و قالب این دو انیمیشن به لحاظ نوع مضمون​ بود. در انیمیشن پهلوانان از سبک دوبعدی استفاده کردیم به این معنی که طراحی‌ها با دست انجام ​‌شده و بعد به کامپیوتر منتقل می‌شد و در مرحله بعد رنگ و لایه‌گذاری می‌شد. مراحل متحرک و انیمیت‌سازی هم در کامپیوتر انجام می‌شد و حاصل کار هم از نظر بصری کاملا متفاوت بود. این تکنیک به این دلیل به کار گرفته شد که فضای کار تاریخی بود و خواستیم معماری آن زمان را با دقت و جزئیات نشان دهیم؛ اما در انیمیشن شجاعان از آنجا که با حرکت‌های سریع و ادوات جنگی غول پیکر و پرواز جنگنده‌ها در هوا سرو کار داشتیم از تکنیک سه‌بعدی ​ -که​ امکانات متحرک‌سازی و ظرفیت اکشن بیشتری در آن​وجود دارد- استفاده کردیم.

یکی از ویژگی‌های انیمیشن‌های خارجی، قهرمان‌سازی آنهاست که متاسفانه این نکته را در انیمیشن‌های ایرانی نمی‌بینیم. به نظر شما چرا چنین است؟

زرین‌آبادی: بسیاری از شخصیت‌ها که در تاریخ ایران باستان بودند و نام ایران را بلند کردند​ عیاران و پهلوانان هستند که ریشه و خاستگاه جالبی دارند و پرداختن به آنها در حوزه انیمیشن می‌تواند جذاب باشد

درست است ما در انیمیشن‌ها و مجموعه‌های حماسی غربی اغلب قهرمان‌های مختلفی​ مانند بتمن، هری‌پاتر، شوالیه تاریکی و... را می‌بینیم اما این شخصیت‌های قهرمان عموما آدم‌های بااخلاقی نیستند، چراکه سازندگان آنها فکر می‌کنند آدم‌های با اخلاق کم جاذبه هستند و تنها به درد معابد و در انزوا زندگی کردن می‌خورند و باید به دور از میدان کارزار باشند.

به همین دلیل قهرمانان، این انیمیشن‌ها را از فضائل اخلاقی تهی می‌کنند تا آنجا که حتی سعی می‌کنند ​ ویژگی‌های منفی را هم به شخصیت آنها اضافه کنند؛ اما به نظر من این نظریه درست نیست و یکی از ضعف‌های این انیمیشن‌هاست. من سعی کردم در هر دو مجموعه- یعنی هم در پهلوانان و هم در شجاعان- این معادله را به هم بریز​م، چراکه در هر دو انیمیشن انسان‌هایی قهرمان اصلی هستند که هم​ فیزیک و ظاهری مناسب دارند و هم دارای فضائل اخلاقی و منش بالای انسانی بوده و در عرصه کارزار و نبرد الگوی خوبی هستند.

در کارهای ایرانی شخصیت‌های مثبت آنقدر معنوی و والا می‌شوند که گاه ناخودآگاه به سمت ملال‌آور بودن و منزوی شدن می‌روند. این افراد اگر وارد قدرت می‌شوند آنقدر بد عمل می‌کنند که داستان اصلی را دچار مشکل و برای مخاطبان دافعه ایجاد می‌کنند؛ اما ما به عنوان سازندگان این آثار باید در مورد این قهرمانان خیلی با احتیاط عمل کنیم. به این صورت که با این‌که آنها به خاطر ذات اخلاق‌مدارانه خود منزوی هستند، اما در عین حال به نوعی باشند که در عرصه اجتماعی هم حضور پیدا کنند.

اما با توجه به همه جذابیت‌هایی که شما گفتید در کارهای ایرانی کمتر می‌توان سراغی از این قهرمانان گرفت. آیا این موضوع به دلیل غفلت انیمیشن‌سازان است؟

به نظر من به این دلیل است که کار با قهرمانان ملی و مذهبی کار ساده‌ای نیست. ما منابع غنی و کاملی را در کشور داریم، اما نمی‌توان دلیل اصلی بی توجهی به آن را غفلت تهیه‌کنندگان دانست.

خیلی‌ها خواسته‌اند این کار را انجام دهند، اما انگیزه کافی و لازم برای ورود به این عرصه سخت و حساس را نداشتنه‌اند. عدم توجه به حقوق کپی‌رایت و حق مولف در ایران باعث شده است که منابع مادی بدرستی به سازندگان اصلی یک اثر انتقال داده نشود.

وقتی خالق یک اثر چیزی را خلق می‌کند، تا آخر عمر از منافع این شخصیت بهره می‌برد. مثلا خالق شخصیت بتمن تا آخر عمر از مزایایی که به هر نحو​ از قبل این شخصیت به وجود می‌آید، بهره می‌گیرد، اما در ایران حتی زحمتی که برای تولید انیمیشن و خلق قهرمان کشیده‌ایم به سادگی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد یعنی سازنده یک اثر نه‌تنها از امتیازهای کار خودش بدرستی بهره نمی‌برد، بلکه حتی آن اثر در مرحله پخش هم بدرستی دیده نمی‌شود، البته برای اولین بار شبکه پویا به عنوان شبکه تخصصی در این زمینه تا حدی این مشکل را برطرف کرده است، اما هنوز هم این شبکه تازه‌تاسیس است و به نظر من به یک نظارت و بازنگری دقیق نیاز دارد. می‌خواهم بگویم​ اگر هم تهیه‌کنند‌ه‌ای این خطر را انجام دهد و سراغ مجموعه‌های پرکار​ برود​ هنگام پخش کار عاقبت به خیر نمی‌شود.

یعنی معضلات پخش باعث بی‌توجهی به قهرمان‌سازی شده است؟

از 15 سال پیش که سرمایه‌گذاری جدی در تولید انیمیشن صورت گرفت، این صنعت به مدد مدیران و سازندگان انیمیشن در زمینه‌های مختلف رشد کمی و کیفی داشته است، اما همواره این تولیدات از پخش مناسب محروم بوده است. انیمیشن ایرانی تولید داخل در ساعت مناسب پخش نمی‌شود. البته نمی‌توان از سختی و حساسیت ورود به این عرصه هم چشم‌پوشی کرد.

آیا اسامی و افرادی که در پهلوانان و شجاعان دیده می‌شود، واقعی است؟ مثلا سردار منصور میهن‌دوست در شجاعان...

ما در هر دو انیمیشن چیزهایی را به بافت اولیه داستان اضافه کردیم. در پهلوانان بیشتر شخصیت‌ها و فضاها و نوع روابط و حتی تعریف جغرافیا و تاریخ و شخصیت پوریای ولی و نوع روابط و حتی فضای حاکم بر آن از منابع تاریخی گرفته شده، اما در داستان چیزهایی را به پوریای ولی اضافه کردیم. می‌خواهم بگویم که کلیت را از منابع تاریخی گرفتیم و شخصیت‌ها را ساختیم و به غیر از پوریای ولی همه تخیلی هستند. در مورد شجاعان هم به این صورت بود. در شجاعان ما با تمام منابع موجود درباره خلبانان هوانیروز مطالعه کردیم. نزدیک به 40 کتاب و هزار برگ را خواندیم و مصاحبه حضوری با آنها انجام دادیم. شرح زندگی شهدای هوانیروز را دستمایه قرار دادیم. هر چند این شخصیت‌ها هم خودشان و هم نام‌هایشان برگرفته از شهدای واقعی است. مثلا منصور میهن‌دوست یاد و خاطره شهید هوانیروز منصور وطن‌پرست را زنده می‌کند. ما داستان‌های واقعی هوانیروز را بررسی کردیم و در یک پروسه طولانی آنها را بازنویسی کردیم و براساس داستان‌های واقعی که کاملا هماهنگ با عنصر اخلاق بود، آنها را رنگ و لعاب دادیم.

مخاطب هدف شما دقیقا چه کسانی هستند؟

به خاطر روحیه سلحشوری و حماسی که در نوجوانان و جوانان وجود دارد، می‌توان گفت که مخاطب هدف همین قشر از جامعه است و در وهله اول با طیف کودک و خردسال و بزرگسال کاری نداشتیم؛ البته در عمل شاید این مجموعه‌ها برای این دو قشر هم جذاب باشد.

سوال آخر این‌که چرا قالب انیمیشن را برای بیان این مضمون انتخاب کردید؟

به نظر من قالب انیمیشن برای بیان قصه‌های حماسی مناسب‌تر است، چراکه اگر می‌خواستیم به صورت زنده به رویدادهای تاریخی و حماسی بپردازیم و حوادث را اغراق شده نشان دهیم در دنیای واقعی بسختی انجام می‌شد؛ اما در دنیای انیمیشن این اغراق پذیرفته شده است و با نحوه خاصی از نمایش سر و کار داریم که با تکنیک‌های کامپیوتری جوابگوی رویدادهای اغراق شده است. همچنین با در نظر گرفتن مخاطبان اصلی برنامه یعنی همان کودکان و روحیه‌پذیرندگی آنها در این سن به سمت انتخاب قالب انیمیشن رفتیم.

مهراوه فردوسی - گروه رادیو و تلویزیون

 

سری دوم «پهلوانان» در شبکه دو
مدیر گروه کودک و خردسال شبکه 2 از تولید برنامه‌های جدید برای ایام دهه فجر و نوروز امسال خبر داد.

علی زارعان درباره برنامه‌های کودک و خردسال این شبکه به ایسنا گفت: «دانستنی‌ها»، عنوان یک برنامه نیمه‌انیمیشنی است که به ارائه اطلاعاتی می‌پردازد که دانستن آن برای کودک مفید است. پخش این برنامه در ایام دهه فجر است و بعد از آن هم ادامه خواهد داشت.

وی درباره جذابیت برنامه «دانستنی‌ها» گفت: این برنامه از این لحاظ جذاب است که می‌تواند ذهن کودک را نسبت به ایرانی و اسلامی بودن، هویت‌مندتر کند؛ یکی از عناصر خاص در عناصر هویت این است که نسبت به اقلیم و فرهنگ خودمان آن قدر اطلاعات داشته باشیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم. مدیر گروه کودک و خردسال شبکه 2 سیما با بیان این‌که برای ایام دهه فجر مجموعه‌هایی از موسسه فرهنگی‌ـ هنری صبا در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: یکی از آنها مجموعه انیمیشن جذاب درباره جنگ تحمیلی و خلبانان هلی‌کوپترهای ایرانی است و دیگری سری دوم انیمیشن «پهلوانان» که در حال آماده شدن است.


گزارش اوتی !
 " گزارش اوتی " نام موقت برای میان برنامه های طنز انیمیشنی است که به کارگردانی علی درخشی  به تهیه کنندگی شرکت حرکت کلیدی ( زرین آبادی - گلپایگانی ) در حال اتمام است .
علی جهانشاهی ناظر هنری در نگارش فیلمنامه ها و ساخت این میان پردههای طنز است . 26 قسمت یکدقیقه ای مراحل نهایی خود را طی میکنند . آقای علیمردانی دوبله  این مجموعه را به تنهایی بعهده دارد.
جشنواره سوم مقاومت

دبیران سومین جشنواره هنرهای تجسمی + انیمیشن مقاومت  در اولین جلسه هماهنگی در هفته اول شهریور 91.
دکتر مصطفی گودرزی ( مدیر هنری جشنواره )و دکتر حبیب الله صادقی( دبیر کل جشنواره ) و طاهر شیخ الحکمایی ( دبیر بخش طرح های حجمی جشنواره )
بهرام عظیمی گفت: چینی‌ها حدود ۱۰ سال است که در حال سرمایه‌گذاری روی هنر انیمیشن هستند و ساختمان بسیار عظیمی را با عنوان پایتخت انیمیشن، ‌کاریکاتور و کمیک استریپ جهان در حال ساخت دارند.
بهرام عظیمی هنرمند کاریکاتوریست کشورمان که داوری بخش انیمیشن جشنواره AYACC چین را بر عهده داشته است درباره انیمیشن‌های برگزیده ایران در این جشنواره سخن گفت.

*چینی‌ها در حال ساخت پایتخت انیمیشن، کاریکاتور و کمیک‌استریپ جهان هستند

بهرام عظیمی با اشاره به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در زمینه انیمیشن گفت: چینی‌ها حدود ۱۰ سال است که در حال سرمایه‌گذاری روی هنر انیمیشن هستند و ساختمان بسیار عظیمی را با عنوان پایتخت انیمیشن، ‌کاریکاتور و کمیک استریپ جهان در حال ساخت دارند. در طول چند سال گذشته نیز جشنواره‌ای بین‌المللی با موضوع انیمیشن، ‌کاریکاتور و کمیک استریپ برگزار می‌کنند که امسال ششمین دوره آن برگزار شد و میهمانان مهم و مطرحی را از سراسر دنیا به این جشنواره دعوت می‌کنند که این مهیمانان به عنوان داور جشنواره و یا به عنوان هنرمند مدعو برای برگزاری ورک‌شاپ و سخنرانی دعوت می‌شوند.

 

*حضور مسئول جلوه‌های ویژه فیلم آواتار در جشنواره کارتون چین

عظیمی با بیان اینکه امسال سومین دوره‌ای بود که به طور پیاپی به این جشنواره دعوت شده است گفت: یکی از میهمانان دوره قبلی این جشنواره که ورک‌شاپ و سخنرانی داشت، مسئول جلوه‌های ویژه فیلم «آواتار» بود که به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما مطرح است، دو سال قبل از آن نیز کارگردانانی از کمپانی پیکسار و دیزنی به این جشنواره دعوت شده بودند. من هم در این سه سالی که به این جشنواره دعوت شده‌ام هم به عنوان داور حضور داشته‌ام و هم درباره پیشرفت هنر انیمیشن و کاریکاتور ایران سخنرانی کردم و آثارم را نیز به نمایش گذاشته‌ام.

 

*راه‌یابی ۷ انیمیشن ایرانی به بخش نهایی

بهرام عظیمی درباره آثار راه یافته به بخش نهایی این جشنواره توضیح داد: در بخش مسابقه انیمیشن این جشنواره ۶۳ اثر از کشورهای مختلف به بخش نهایی راه یافت که این آثار از میان بیش از ۲ هزار اثر ارسالی انتخاب شده بود که از ایران نیز ۲۳ اثر انیمیشن به جشنواره ارسال شد و از این میان ۷ انیمیشن ایرانی به بخش نهایی این مسابقه راه یافت.

 

*همه انیمیشن‌های ایرانی، طنزآمیز و بومی بودند

عظیمی یکی از ویژگی‌های انیمشن‌های ایرانی راه یافته به این جشنواره را رویکرد طنزآمیز، ‌بومی بودن و ریتم تند آن‌ها عنوان کرد وگفت: همه آثار راه یافته به بخش نهایی طنزآمیز بود و حال و هوای مملکت خودمان را داشت و نقص همیشگی انیمیشن‌های ایرانی را که ریتم کند است، نداشتند.

وی با اشاره به ۱۰ جایزه اصلی این بخش از جشنواره گفت: این بخش شامل بخش دانشجویی و حرفه‌ای بود که در بخش دانشجویی تنها هنرمندان چینی شرکت داشتند و جالب این بود که آثار بخش دانشجویی بسیار قوی‌تر از آثار بخش حرفه‌ای بود به طوری که اگر‌شناختی از قبل نداشتیم آثار بخش دانشجویی و حرفه‌ای را با هم اشتباه می‌کردیم.

وی در ادامه گفت: آثار انیمیشن بخش دانشجویی این جشنواره بسیار قوی بود و نشان می‌داد که چینی‌ها در این زمینه پیشرفتی باورنکردنی داشته‌اند.

 

*انیمیشن‌های ایرانی شایسته دریافت جایزه بودند

بهرام عظیمی درباره انیمیشن‌های ایرانی برگزیده این جشنواره هم گفت: انیمشین «اتاق زایمان» اثر بهنام دلداده کار بسیار تأثیرگذاری بود که رویکرد فرهنگی، بومی و طنزآمیز داشت و درباره عکس‌العمل مردان نسبت به همسرشان و کودکی است که تازه متولد شده است. این اثر بسیار شاخص و درجه یکی بود که شایسته دریافت جایزه ویژه هیئت داوران این بخش بود.

وی درباره انیمیشن شکرستان هم گفت: این اثر یکی از بهترین قسمت‌های سریال انیمیشن «شکرستان» بود که جایزه بهترین طراحی کارک‌تر آن را «راشین خیریه» دریافت کرد.

 

* «شکرستان» می‌توانست چندین جایزه دیگر هم بگیرد

وی تأکید کرد: اگر سازندگان شکرستان با همین کارکتر‌ها یک فیلم کوتاه ده دقیقه‌ای می‌ساختند که هیچ ربطی به سریال‌هایشان نداشت و دوبله انگلیسی هم داشت، ‌می‌توانستند چند جایزه دیگر این جشنواره را نیز از آن خود کنند.

وی افزود: مشکل «شکرستان» این بود که تنها یکی از قسمت‌های یک سریال بود که اگر چه سریال آن به عقیده من موفق‌ترین سریال انیمیشن ایرانی است که تاکنون ساخته شده است، اما با این حال برای شرکت در یک جشنواره باید فیلم کوتاهی می‌ساختند که شخصیت‌های آن را معرفی کند و استفاده از یک قسمت سریال برای یک جشنواره خارجی نمی‌تواند شخصیت‌ها را معرفی کند و داوران هم متوجه داستان و شخصیت‌های آن نمی‌شوند، ‌به همین دلیل تنها به طراحی کارک‌تر آن نمره بالایی دادند و به داستان آن نمره بسیار پایینی دادند چون اصلاً متوجه قصه نشده بودند.

 

*در داوری آثار ایرانی پارتی‌بازی نمی‌کنم

این هنرمند کاریکاتوریست درباره حضورش در ترکیب هیئت داوران و ارتباط آن با برنده شدن دو انیمیشن ایرانی گفت: ما هفت داور رسمی از هفت کشور دنیا بودیم و اگر چه من شخصاً دوست دارم آثار ایرانی جایزه بگیرد اما هیچ وقت پارتی‌بازی و ناحقی نمی‌کنم چون اگر اثری کیفیت خوبی نداشته باشد و تنها من به صرف اینکه اثری ایرانی است‌ به آن نمره بالایی بدهم، جایگاه خودم را زیر سؤال برده‌ام.

*انیمیشن‌های ایرانی برای هیئت داوران جذاب بود

وی افزود: غیر از دو انیمیشن‌ ایرانی «اتاق زایمان» و «شکرستان» که جوایز بر‌تر این بخش را به دست آورند، انیمشین ایرانی دیگری با عنوان «کرماندو» نیز که کرم مبارزی را به تصویر کشیده بود، آنقدر جذاب بود که هیئت داوران را به شدت به خنده واداشت.

عظیمی همچنین گفت: من سعی می‌کنم از حق آثار ایرانی و آثار شایسته جشنواره‌ها دفاع کنم ولی پارتی‌بازی غیر منصفانه نمی‌کنم.

*در هنر انیمیشن بسیار عقب هستیم

عظیمی همچنین تأکید کرد: ما در هنر انیمیشن بسیار عقب هستیم چون کار انیمیشن به صورت گروهی انجام می‌شود و ما در کارهای گروهی معمولاً‌ دچار مشکلات و ضعف‌هایی هستیم.

عظیمی دلیل موفقیت چینی‌ها را در همه امور به خصوص انیمیشن، عرق ملی آن‌ها عنوان کرد و گفت: چینی‌ها در همه امور مختلف از فرستادن انسان به فضا تا ساخت ساده‌ترین ابزار بسیار موفق عمل می‌کنند چون نسبت به کارشان عرق دارند و در کنار هم قرار می‌گیرند تا کاری را به درستی و به خوبی به سرانجام برسانند، اما در ایران وقتی به تنهایی و انفرادی کار می‌کنیم بهترین آثار را خلق می‌کنیم اما در هنرهای گروهی نمی‌توانیم کنار هم به خوبی کار کنیم.

 

*بودجه کلانی در ایران صرف ساخت انیمیشن می‌شود

وی به بودجه عظیمی که صرف ساخت انیمیشن در ایران می‌شود اشاره کرد و گفت: در طول نیم قرن گذشته باید خیلی بیش از این‌ها در انیمیشن پیشرفت می‌کردیم چرا که بودجه کلانی که در این هنر هزینه می‌شود حتی گمان نمی‌کنم چینی‌ها هم این اندازه هزینه کرده باشند، ‌ به طور مثال در ایران وزارت ارشاد، حوزه هنری، تلویزیون، شهرداری، سازمان آب، گاز، پلیس و... روی فیلم‌های انیمیشن هزینه می‌کنند، ‌ در حالی که هیچ کجای دنیا این همه سرمایه‌گذاری برای انیمیشن نمی‌شود ولی هیچ کس قدر نمی‌داند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر‌‌ همان اندازه که شعار می‌دهیم به گفته‌هایمان عمل کنیم، می‌توانیم رتبه اول انیمشین را در خاورمیانه و آسیا داشته باشیم.

 

*هنوز هیچ انیمیشن بزرگی از نظر ابعاد و کیفیت ساخته نشده است

عظیمی گفت: معمولاً‌ فیلم‌های کوتاه انیمیشن جشنواره‌ای را که با تیم‌های کوچکی جمع می‌شود و شخصی‌تر است، خوب کار می‌کنیم، اما در پروژه‌های بزرگ و سریال‌ها ضعف داریم یعنی وقتی بودجه بزرگ‌تر می‌شود و افراد پروژه زیاد می‌شوند، کار‌ها به خوبی پیش نمی‌رود.

وی تأکید کرد: هنوز هیچ اثر انیمیشن بزرگی از نظر ابعاد و کیفیت ساخته نشده است، ‌اگر چه از نظر کمی در این زمینه رکورددار هستیم ولی از نظر کیفی عقب هستیم.

بهرام عظیمی در خاتمه درباره تعداد جوایزی که انیمیشن‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی می‌گیرند گفت: در طول سال در جشنواره‌های تمام دنیا حدود ۱۵ تا ۲۰ جایزه می‌گیریم که حدود ۵ تای آنجایزه اصلی است.
شخصیتهای شیرین

خوشحالم که شخصیت های ایرانی شکرستان تا این اندازه موفق و سربلند بوده است

دلیل اصلی موفقیت شکرستان سادگی و شیرینی شخصیت های این مجموعه است

مخاطبین تشنه کارها و ایده های نو هستند

  راشین خیریه هنرمند تصویرساز ایرانی و طراح شخصیت های مجموعه انیمیشنی شکرستان، درپی موفقیت جدید این مجموعه در ششمین جشنواره انیمیشن و کمیک آسیا در چین موفق به کسب  جایزه اول در بخش طراحی شخصیت شد.

  وی در گفتگویی اختصاصی با رواط عمومی مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری درباره جشنواره انیمیشن و کمیک جوانان آسیا و کسب این عنوان چنین عنوان کرد :

جدیدترین دوره جشنواره انیمیشن و کمیک آسیا را چگونه ارزیابی می کنید؟

   جشنواره انیمیشن و کمیک جوانان آسیا ٢٠١٢ چین ، یکی از جشنواره های معتبر بین المللی است که در سطح جهانی دارای اعتبار فراوانی می باشد و هر سال هنرمندان و و متخصصان بسیاری  به آن دعوت می شوند. بنابراین کسب رتبه نخست بهترین طراح شخصیت در این جشنواره در بخش طراحی شخصیتهای مجموعه انیمیشن شکرستان، برای من افتخار بزرگی است. امیدوارم که این جایزه به من این قوت قلب را بدهد که با تلاش بیشتر به کارم ادامه دهم چرا که به سهم خود سعی کرده ام کار جدیدی ارایه نمایم و ساعات زیادی را برای طراحی شخصیتهای شکرستان صرف نمودم و امروز خوشحالم که این مجموعه شخصیت های ایرانی تا این اندازه موفق و سربلند بوده و مورد توجه داوران بین المللی قرار گرفته است.

دلایل کسب موفقیتهای پیاپی مجموعه شکرستان  را در چه می دانید؟

   با توجه به بازخوردها و پیامهایی که از مخاطبین دریافت کرده ام ، فکر میکنم دلیل اصلی موفقیت شکرستان سادگی و شیرینی شخصیت های این مجموعه هستند که این روزها مورد توجه کودکان و همچنین بزرگسالان قرار گرفته اند. رنگ بندی و گرافیک ایرانی شخصیتهای فانتزی در مرحله اول و روایتگری و دوبله بی نظیر آن از دیگر عوامل موفقیت آن است. استقبال چشمگیر مخاطبین از شخصیتهای این مجموعه، تولیدکنندگان را بر آن داشت تا أنها را در قالب عروسکهای پارچه ای نیز تولید و روانه بازار کنند. همچنین مجموعه کتابهای شکرستان نیز در دست تولید می باشد. 

 

میزان پیشرفت رقبای شکرستان ( تولیدکنندگان دیگر انیمیشن) در آسیا را چگونه می بینید؟

   مسلما استودیوهای انیمیشن زیادی در تلاش و تکاپو هستند که در تولید محصولات فرهنگی و هنری از یک دیگر سبقت بگیرند و به قولی بازار رقابت در عرصه انیمیشن داغ است. ولی من عقیده دارم که ما با تلاش مستمر می توانیم با بهره گیری از دانش و خلاقیت هنرمندان ایرانی به عرصه های درخشانی برسیم. درست است که در صنعت انیمیشن بین الملل،در بخش تکنولوژی و نرم افزارهای دیجیتالی به خصوص در بخش انیمیشن های سه بعدی، هنوز راه زیادی برای پیشرفت داریم ، ولی نباید فراموش کنیم که مخاطبین تشنه کارها و ایده های نو هستند و برای ادبیات و هنر ایرانی احترام خاصی قایلند حتی اگر در فضای ساده دو بعدی کار شده باشند، بنابراین پیشنهاد من این است که ما بیشتر باید روی ایده پردازی و سبک روایتگری و گرافیک انیمیشنهایمان کار کنیم، چون تکنیک فقط ابزاری برای بیان است و نه بیشتر .

جشنواره کودک اصفهان  و انیمیشن

و براساس گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم کودک، سه هنرمند و کارشناس، فیلم های این بخش از جشنواره را انتخاب می کنند.

بهرام عظیمی 'نویسنده و انیماتور' ، محمد علی صفورا 'کارگردان سینما' ، امیر محمد دهستانی'انیماتور' داوری آثار بخش مسابقه پویانمایی را بر عهده دارند .

خاطر نشان می شود: بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از 17 تا 21 مهر ماه سال جاری در اصفهان برگزار می شود./س

تقدیر وزیر فرهنگ از کارگردان «رستم و سهراب»

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته با اهدای لوح تقدیر از کارگردان انیمیشن «رستم و سهراب» - که توانست به فروش جهانی دست یابد - تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (12 شهریور‌ماه) برای جایزه ادبی علامه‌ شهیدی در استان لرستان حاضر شد و ساعتی را نیز از مجموعه آریا انیمیشن در بروجرد بازید کرد. 

وی از نزدیک با جزییات مراحل اجرا و تولید انیمیشن «رستم و سهراب» که توانست به فروش جهانی نایل شود، دیدن کرد و در جریان آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای آریا انیمیشن در ‌حوزه تولید انیمیشن‌های با کیفیت جهانی قرار گرفت.

 

 

 

 

وزیر ارشاد در جریان این بازید گفت: متوجه شدیم دوستان زحمت بسیاری کشیده بودند و کاری بسیار عظیم انجام شده است. جای امیدواری است که با کار و تلاش تیم تولید «رستم و سهراب»، توانستیم در عرصه‌های بین‌المللی موفق باشیم و جای امیدواری برای موفقیت‌های گسترده آینده نیز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر در سینمای کشور و صدا و سیما، به پویانمایی توجه بیشتری شده است. امیدواریم دوستانی که در این بخش مشغول فعالیت هستند، با دلگرمی بیشتری کار کنند و در تلاش هستیم که بتوانیم نیازها را تأمین کنیم و در عرصه جهانی حضور فراتر و بالاتری داشته باشیم.

وزیر ارشاد در خاتمه افزود: در عرصه انیمیشن استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارد، تلاش می‌کنیم به آن‌ها اهمیت دهیم و از همه عزیزان بهره ببریم.

در پایان بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر از کارگردان این اثر ارزشمند سینمای ایران تقدیر به عمل آورد.

10 مجموعه انیمیشن سه‌بعدی ساخته می‌شود

ساخت 10 مجموعه انیمیشن با تکنیک سه‌بعدی در دستور کار مرکز پویانمایی صبا قرار دارد که این طرح‌ها اکنون مراحل نگارش و پیش تولید را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش ایرنا، این آثار در مجموع سه هزار و 350 دقیقه اثر پویانمایی را شامل می‌شوند که به سفارش صبا از سوی گروه‌های انیمیشن‌ساز در دست تولید هستند.

از جمله این آثار می‌توان به انیمیشن "زمینک" به کارگردانی اوستا فروردین اشاره کرد که در 26 قسمت 5 دقیقه‌ای تولید می‌شود؛ "زمینک" داستان زمین است که بخاطر آزار و اذیت‌ انسان‌ها خسته شده و بچه خودش را که روی زمین است، مامور می‌کند تا مشکل را پیدا کند.

"گنج" به کارگردانی علی لطفی عنوان اثر دیگری است که در 26 قسمت 15 قسمتی تهیه می‌شود؛ لطفی دهه فجر سال گذشته با انیمیشن سینمایی "سرزمین خواب" را در بخش جنبی جشنواره شرکت کرد.

مصطفی رحمان‌دوست نویسنده و شاعر کودکان و نوجوان، نویسنده داستان "گنج" است؛ داستان این اثر پویانمایی درباره خواهر و برادری است که با فوت پدر بزرگشان نقشه گنجی را پیدا می‌کنند و در ادامه برای پیدا کردن گنج ماجراهای مختلفی را می‌گذرانند.

"ریزقلوها" عنوان انیمیشن 52 قسمتی است که به کارگردانی مریم گودرزی و نویسندگی نرگس گودرزی قصد دارد شعرهای مهدکودک و ملودی‌های آشنای کودکان را بازسازی کند.

هر قسمت این مجموعه 12 دقیقه خواهد بود.

گودرزی همچنین کارگردانی انیمیشن "میومیو قصه‌ها" را در دست ساخت دارد که قصه‌ها و داستان‌هایی را درباره پیامبر اسلام از دید حیوانات روایت می‌کند.

این مجموعه در 26 قسمت 10 دقیقه‌ای تولید می‌شود.

"گلی و دم سفید" عنوان اثر دیگری است که نگارش فیلمنامه آن به تازگی به پایان رسیده است و کارگردانی منیره سادات مختاباد در 13 قسمت 10 دقیقه‌ای ساخته می‌شود؛ داستان این انیمیشن فانتزی درباره دو ماهی به نام گلی و دم سفید است که بعد از خریداری شدن وارد خانه می‌شوند و ماجراهای مختلفی را به تصویر می‌کشند.

انیمیشن "بازمانده" به کارگردانی احسان طاهری در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای و "مانده‌ها" به کارگردانی نجفی امامی در 52 قسمت 10 دقیقه‌ای از دیگر انیمیشن‌های سه‌بعدی صبا به شمار می‌روند.

"دروازه مدینه" به کارگردانی نوروز عباسی در 26 قسمت 20 دقیقه‌ای، "ماجراهای فارس" به کارگردانی محمد رحمتی در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای و "امثال قرآنی" به کارگردانی داریوش وحدتی در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای عناوین مجموعه‌ بعدی صبا را تشکیل می‌دهند که همگی مراحل نگارش و پیش تولید را پشت سر می‌گذارند.


شبکه پویا (پویانمایی)  نقطه عطفی مهم

بایدها و نبایدهای شبکه «پویا» در گفت‌وگوی «جوان» با کارشناسان انیمیشن

این اتفاق به طرز عجیبی تحرک ملموس و محسوس فعالان حوزه انیمیشن را در پی داشته است، چرا که با پایان پخش آزمایشی و افتتاح و ابقای این شبکه که در روز ۲۸ تیرماه توسط رئیس جمهور و رئیس رسانه ملی صورت گرفت.

در ۱۰، ۱۵ سال اخیر برنامه ریزی های خوبی برای توسعه انیمیشن تلویزیونی در ایران صورت گرفت که با وجود افت و خیزهایی که سر راه این جریان بود این برنامه ریزی ها و کارهای ابتدایی انیمیشن منجر به توسعه کمی و تا حدودی توسعه کیفی تولیدات انیمیشن تلویزیونی شد.

در این رابطه نویسنده و کارگردان مجموعه انیمیشن “پهلوانان” که این روزها یکی از مجموعه های ثابت شبکه پویا است، می گوید: ما شاهد بودیم که هم در زمینه آموزش و هم در زمینه مدیریت کلان و تخصیص بودجه رویکردهای مثبتی به انیمیشن تلویزیونی شده، اما آن چیزی که در این سال ها به آن کمتر توجه شده، مقوله پخش انیمیشن است که باید مقوله پخش هم در کنار مقولات دیگر توجه جدی می شد، به طوری که طی این سال ها ما شاهد تولید آثار ارزشمند تلویزیونی بودیم، ولی به دلیل عدم پخش مناسب، این مجموعه ها مورد اقبال و توجه مخاطب قرار نگرفت و همچنان این ذهنیت منفی در ذهن مخاطبان کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان ما هست که انیمیشن ایرانی، یعنی انیمیشن خسته کننده، یعنی انیمیشن ضعیف و کسل کننده که یکی از مهم ترین دلایل عمده این نگرش همان مقوله پخش نامناسب کارها بوده است.

سیاوش زرین آبادی در بحث دیگری با بیان اینکه شبکه صبا قبلاً فقط وظیفه تولید انیمیشن را بر عهده داشت که با راه اندازی شبکه پویا وظیفه پخش را هم عهده دار شده است، عنوان کرد: متأسفانه طی چند سالی که صبا متولی تولید انیمیشن های تلویزیونی بوده، برای پخش تولیداتش در شبکه های سراسری با مشکل مواجه بوده است، به طوری که شبکه های سراسری انیمیشن های تولیدی صبا را پخش نمی کردند و اگر پخش انیمیشینی قابل قبول بود مطمئناً تولید آن به عهده شبکه نمایش دهنده بوده است.

وی در پایان با ارائه پیشنهادی خاطرنشان کرد: اگر ما مایل هستیم و اگر لازم است که بچه ها و نسل امروزی مان را با فرهنگ ایرانی اسلامی مان آشنا کنیم چاره ای نداریم جز اینکه به هنرمندان، فیلم سازان و انیمیشن سازان وطنی این میدان را بدهیم که بتوانند در این زمینه فعالیت کنند و با ساخت فیلم ها و مجموعه های سرگرم کننده و در عین حال آموزنده به کودکان و نوجوانان کشور خود خدمت کنیم.

ارتقای کارهای وطنی ماهواره ها را مأیوس می کند

تهیه کننده مجموعه “شکرستان” با بیان اینکه مفهوم کودک و کودکی در سطح جهان برای هر دولت و حکومتی یک مفهوم استراتژیک است، می گوید: از این بابت این مفهوم موقعیت استراتژیکی دارد که همین کودک آینده یک کشور را می سازد و اگر دولتی در سیاست هایش نگاه به آینده داشته باشد نمی تواند از کنار مفهوم کودک به راحتی گذر کند و آن را نبیند. برای همین دولت ها نیازهای کودک را بررسی می کنند و به مقوله انیمیشن می رسند، انیمیشنی که برای کودک محصول بسیار مهمی است و به همین دلیل شبکه های انیمیشن و شبکه های کودک و نوجوان برای جوامع پیشرو از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردارند.

سید مسعود صفوی در بخش دیگری از سخنانش با تصریح بر این نکته که معمولاً وقتی خانواده  ای شبکه سالمی را می بیند که برنامه آن به لحاظ اخلاقی برای کودکش مفید و سالم است از آن استقبال می کند، خاطرنشان کرد: به همین جهت آینده شبکه پویا به لحاظ پخش برنامه  های سالم کاملاً روشن است. این موفقیت زمانی کامل تر می شود که شبکه انیمیشن و مشخصاً شرکت فرهنگی هنری صبا تولید برنامه هایش را گسترش دهد و از لحاظ کیفی نیز در ارتقای برنامه ها بکوشد. وی در خصوص پخش آثار ضعیف به بهانه تأمین برنامه در این شبکه،  اظهار داشت: من آنطور که از دوستانم شنیده ام در شبکه پویانمایی برنامه ای پیاده شده که ۶۰ درصد کارها آنتن داخلی و ۴۰ درصد آن خارجی است که این شیوه پخش قطعاً اشتباه است، ۴۰ درصد پخش آثار خارجی عدد بسیار بالایی است.

انیمیشن سازان دیگر وارد میدان شوند

نویسنده و کارگردان “قلب سیمرغ” که اولین فیلم سینمایی انیمیشن سه بعدی کشورمان است در گفت وگو با “جوان” با اشاره به اینکه من چند روزی است که به ایران برگشته ام، گفت: وقتی با شبکه پویا مواجه شدم بی نهایت خوشحال شدم. چون راه اندازی این شبکه تأثیر بسیار زیادی بر انیمیشن کشورمان می گذارد، یعنی وقتی که یک شبکه مستقل برای تولید و پخش انیمیشن راه اندازی می شود نشان دهنده رشد و ارتقای سطح کمی و کیفی کارها در آینده ای نه چندان دور است.

 

وحید نصیریان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: این شبکه برای دوستانی که سریال یا مجموعه های تلویزیونی انیمیشن دارند موقعیت خوبی را رقم زده است. اما بهتر است به جای یک سری برنامه ها و کارتن های خارجی موقعیتی برای دوستان دیگری که انیمیشن های کوتاه و حتی سینمایی کار می کنند فراهم کنند تا آثارشان را در این شبکه به نمایش بگذارند که این کار قطعاً به ارتقای سطح کیفی و کمی آثار شبکه پویا کمک قابل توجهی خواهد کرد.

 

وی در خصوص پخش برنامه هایی که مناسب آنتن نیستند، یادآور شد: اساساً ضربه ای که شبکه تلویزیون به یک جریان می زند پر کردن آنتن است. این مشکل تنها مختص به ایران نیست و بعضی از شبکه  های خارجی هم این مشکل را دارند، یعنی برای پر کردن تایم خودشان مجبور می شوند که کارهای ضعیف را هم در لابه لای برنامه های خوبشان روی آنتن بفرستند. برای همین من فکر می کنم که اگر شبکه پویانمایی واقعاً مشکل پرکردن آنتن را دارد به جای هزینه کردن های بی مورد و خرید آثار ضعیف، اقدام به خرید کارهای انیمیشن کوتاه و ارزشمند کند و با دوستانی که در زمینه تولید انیمیشن در قالب های دیگر فعالیت می کنند وارد شور شوند و پروژه های دیگر را رقم بزنند. در این صورت است که راه  خرید آثار ضعیف و ابتدایی خود به خود بسته می شود و کارها به لحاظ کیفی آهسته آهسته به جایگاه بالایی می رسند.

جوان آنلاین

5 مرداد 1391 

چرخ اکران انیمیشن در سینما نمی‌چرخد
در حالی که هفته گذشته مجموعه انیمیشن «شکرستان» از تولیدات حوزه هنری جایزه بهترین طراحی شخصیت را در جشنواره انیمیشن و کمیک جوانان آسیا 2012 چین به‌دست ‌آورد اما در داخل کشور هیچ برنامه مناسبی برای اکران فیلم‌های انیمیشن وجود ندارد.

به گزارش جام‌جم، سینمای انیمیشن کشورمان در حالی روند رو به رشد و توسعه کمی و کیفی را طی می‌کند که هنوز برای اکران فیلم‌های بلند سینمایی‌اش برنامه و زمان دقیقی ندارد.

هر چند ابتدای امسال فیلم‌های انیمیشن «داستان سامرا»، «عطر ولایت» و «تهران 1500» در فهرست 15 فیلم پیشنهادی اکران نوروز 91 قرار گرفتند ولی هنوز هیچ‌کدام از این آثار به اکران عمومی درنیامده‌اند.

با نگاهی مختصر به تاریخچه کوتاه انیمیشن بلند سینمایی در کشورمان می‌توان به اکران نه‌چندان موفق «خورشید مصر» ساخته بهروز یغماییان اشاره کرد که 9 سال پیش در پنج سالن سینما اکران شد و مبلغ 11 میلیون تومان فروش کرد.

پس از آن فیلم‌های دیگری چون «جمشید و خورشید»(بهروز یغماییان)، «قلب سیمرغ»(وحید نصیریان)، «تهران 1500»(بهرام عظیمی)، «سرزمین خواب»(علی لطفی)، «داستان سامرا»(سلطانی) و «عطر ولایت»(مسعود صمدی) ساخته شد که چهار فیلم آخر از این فهرست در جشنواره سی‌ام فیلم فجر در سال گذشته به نمایش درآمدند که هیچ‌کدام هنوز در چرخه اکران عمومی قرار نگرفته‌اند.

اگرچه برخی از این آثار به دلیل ضعف تکنیکی و کیفی که داشتند، مورد اعتراض برخی کارشناسان قرار گرفتند که چرا در جشنواره سی‌ام فیلم فجر به نمایش درآمده‌اند و باعث پایین آمدن استانداردهای جشنواره شده‌اند، اما وقتی سخن از تولید، آن هم در بحث انیمیشن به میان می‌آید، سینمای ایران تولیدات چشمگیری در این زمینه دارد.

انیمیشن، برادر ناتنی سینما

نادر یغماییان تهیه‌کننده انیمیشن «جمشید و خورشید» که هفت سال از زمان تولید آن می‌گذرد، درباره عدم نمایش این فیلم به جام‌جم گفت: این فیلم با بودجه شخصی و با سختی فراوان ساخته شد و هنوز اکران نشده است. اگر فیلمی با این کیفیت هر جای دنیا ساخته می‌شد، لااقل در امر اکران مورد حمایت قرار می‌گرفت.ما این فیلم را پس از آماده نمایش شدن، بایگانی کرده‌ایم تا شاید زمان مناسب اکران آن فرابرسد.

یغماییان تبلیغات و شرایط مناسب اکران را جزو لاینفک اکران سینمای انیمیشن دانست و گفت: فیلمی که با چند سال زحمت ساخته می‌شود، باید در شرایط مناسب نمایش داده شود و تبلیغات گسترده داشته باشد و در غیر این صورت عقب می‌ماند.

این تهیه‌کننده سینمای انیمیشن افزود: فیلمی که می‌تواند و می‌توانست بارقه امیدی برای سینمای ایران باشد، در آرشیو نگه داشته می‌شود تا روزی اکران شود.

یغماییان مشکل اکران انیمیشن را بها ندادن به این سینما خواند و گفت: مشکل اساسی این است که در ایران برای سینمای انیمیشنی که برایش زحمت کشیده شده، ارزشی قائل نیستند. مشکل سالن سینما، گروه اکران و نگاه فیلمسازان به انیمیشن که نگاه برادر ناتنی سینما است، سبب می‌شود تا بخش عظیمی از سرمایه و تخصص انیمیشن ما از بین برود.

حمایت دولتی از اکران انیمیشن

مهدی خرمیان یکی از انیماتورهای حرفه‌ای کشورمان ضمن پیچیده خواندن امر اکران به جام‌جم، گفت: بحث اکران مناسبات، پیچیدگی‌ها، روابط و مسائل صنفی خود را دارد و بیشتر روابط بر آن حاکم است تا ضوابط!

او افزود: بحث اکران انیمیشن در سینمای ایران، نوپاست و تازه یکی، دو سال است که ما می‌توانیم فیلم انیمیشنی هم روی پرده ببینیم. این ‌که چقدر سینمای انیمیشن روی پرده موفق خواهد بود را باید با ریسک‌پذیری و حمایت دولتی دنبال کرد. چون اگر بدون حمایت راهی اکران شود، با این بی‌علاقگی که مردم به سینما پیدا کرده‌اند، با شکست مواجه خواهد شد.

خرمیان سینمای انیمیشن را نهال نوپایی دانست که باید حمایت دولتی از آن صورت گیرد و گفت: همه انیماتورهای جهان می‌دانند که سینمای انیمیشن مختص آمریکاست و حتی اروپا هم به سختی در این زمینه فعال است، حتی کشور فرانسه ظرف یکی، دو سال اخیر دست به تولید فیلم سینمایی انیمیشن زده است. در چنین شرایطی سینمای ایران فیلم انیمیشن تولید کرده و باید حداقل در امر اکران مورد حمایت قرار گیرد.

پیکسار هم اول راه مشکل داشت

بهرام عظیمی کارگردان فیلم انیمیشن «تهران 1500» هم با بیان این‌ که مردم ایران به آثار هنرمندانشان علاقه دارند و در هر شرایطی از آن حمایت می‌کنند، به جام‌جم گفت: فیلمی مثل «خورشید مصر» به دلیل نداشتن سالن سینما، در گیشه شکست خورد وگرنه مخاطب ایرانی در پی فیلم ایرانی است و در هر شرایطی از آن حمایت می‌کند. به نظرم اگر یک فیلم انیمیشن اکران خوب داشته باشد و از آن حمایت لازم صورت گیرد، می‌تواند مورد توجه مردم قرار بگیرد.

او سینمای انیمیشن ایران را در اول راه دانست و گفت: استودیوی پیکسار هم وقتی کارش را شروع کرد، با مشکلاتی مثل مشکلات ما روبه‌رو بود ولی در نهایت آنقدر مصمم عمل کرد تا بالاخره یک فیلم تولید کرد که مورد استقبال قرار گرفت. 

عظیمی گفت: خیلی وقت‌ها ما آن عرقی که به کارمان باید داشته باشیم را نداریم و به همین خاطر نتیجه آن‌طور که باید خوب نمی‌شود. عناصر اصلی یک پروژه باید از دل و جان کار کنند تا به هدفشان که جذب مخاطب است، برسند. این انیماتور ادامه داد: اگر یک فیلم، فیلم خوبی باشد، در سینما دیده می‌شود، حتی اگر مدت‌ها از زمان تولیدش گذشته باشد.

تاخیر دوباره در اکران «تهران 1500»

محمد ابوالحسنی، تهیه‌کننده فیلم انیمیشن «تهران 1500» هم با اشاره به تاثیر شرایط اکران برای نمایش فیلم‌های انیمیشن به جام‌جم گفت: فیلم ما مشکلی برای اکران عمومی ندارد و پخش‌کنندگان زیادی پیگیر دریافت پخش فیلم هستند و اگر این فیلم اکران شود شاید بتواند تحولی در اقتصاد سینما به‌وجود بیاورد ولی متاسفانه شرایط عمومی اکران مناسب نیست.

او افزود: ما قرار بود که فیلم را مهرماه اکران کنیم ولی به دنبال زمان اکران مناسب هستیم. بحث ما اکران پاییز است ولی امیدواریم اختلافات حوزه هنری و ارشاد به طور کامل برطرف شود، تا در آن زمان فیلم را به نمایش عمومی دربیاوریم.

آزاده کریمی- جام جم آنلاین

«نگین هفت دریا» در مرکز صبا
ساخت فیلم انیمیشن «نگین هفت دریا» با تکنیک سه‌بعدی به کارگردانی عباس محبی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا به پایان رسید.

عباس محبی درباره این انیمیشن به ایسنا گفت: «نگین هفت دریا» اقتباس آزاد از یکی از داستان‌های «هزار و یک شب» است.

وی افزود: این فیلم با استفاده از 20 هنرمند و پیش‌تولید سنگینی که داشت، جزو آثار فاخر مرکز پویانمایی صباست. یکی از شاخص‌های بارز این فیلم موسیقی متن آن است که در یکی از استودیوهای معتبر کشور هلند ضبط شده است.

«نگین هفت دریا» جزیره‌ای زیبا از زمرد سبز است که مرکز ثقل جهان است و خورشید از آنجا طلوع و غروب می‌کند. در روزگاری دور که هنوز، خورشید از مغرب طلوع می‌کرد، حاکم ظالم و نادانی بر مردم شهر حکومت می‌کرد. حاکم توسط نیروی شیطانی موجودی به نام یملیخاه کنترل می‌شد‌ که سال‌ها قبل توسط حکیم بزرگ طلسم شده بود. یملیخاه برای این که طلسم را بشکند و به اهداف شیطانی خود برسد، حاکم را فریب داده تا مردان شهر را دربند کند. یکی از نوادگان حکیم برزگر است و تنها کسی است که می‌تواند به آخر دنیا سفر کند و از هفت دریا بگذرد تا به نگین هفت دریا برسد و طلسم را بشکند.

تصمیم دیزنی و تعطیلی‌ استاپ‌ موشن

 

Henry Selick

درست زمانی‌ که تصور میشد در‌های امید بر روی استاپ‌ موشن انیمیشن باز میشه، به گزارش خبرگزاری Deadline.com ، دیزنی تصمیم به تعطیل کردن پروژهٔ جدید کارگردان فیلم‌های استاپ‌ موشن، Henry Selick گرفت.
هنری سیلیک که در کارنامه خود، نامزدی اسکار فیلم‌های کابوس نیمه شب قبل از کریسمس، کارولین، جیمز و هلوی گنده را دارد، امتیاز اجرای پروژهٔ منحل شده که قرار بود برای جشن هالووین ۲۰۱۳ به نمایش در آید را برای خود محفوظ نمود و اینک نوبت آن است تا شانس خود را در استودیو‌های دیگری بجوید. وی که برای این پروژه، از بازیگران سینمایی معروفی از استودیوی پیکسار، استفاده نمود، به گفته مدیر روابط عمومی دیزنی، نتوانست آن طور که در میل دیزنی بود، مراحل پیش تولید را رد کند.

سیلیک با این حال، مشغول بر روی اجرای استاپ‌ موشن دیگری، بر گرفته از رمان نیل گیمن، به نام کتاب گورستان است.

نوشته شده توسط

 22 درس داستانگویی پیکسار

اما کوتز چندین سال با کمپانی انیمیشن سازی پیکسار همکار بوده ، وی درآخرین انیمیشن آنها ، شجاع ، مسئول کشیدن بخشی از استوری‌برد‌ها بوده است. او اکنون عضو پیکسار نیست و به عنوان یک فیلمساز مستقل به فعالیت می‌پردازد. در چند ماه اخیر او درسهایی که از افراد داخل پیکساز یاد گرفته را روی صفحه ی توییترش ذکر کرده. در این مقاله 22 درس داستان‌گویی پیکسار را برای شما ترجمه و منتشر می‌کنیم.

1. شما شخصیت‌ها را برای تلاش‌هایشان تحسین می کنید نه برای موفقیت‌هایشان.

2. شما همواره چیزی که به عنوان مخاطب برای شما جذاب است، در نظر داشته باشید. نه چیزی که به عنوان نویسنده برای شما مفرح است. این دو با هم متفاوت اند.

3. تلاش برای ایجاد تم ( زمینه ) مهم است اما شما تا پایان مشخص نداشته باشید نمی‌توانید بگویید داستان دقیقا راجع به چه چیزی است. زمانی که پایان را مشخص کردید، شروع به بازنویسی کنید .

4. روزی روزگاری یک _____ بود. هرروز، _____. تا اینکه یک روز ______. در نتیجه _____ و به دنبالش ______. در نهایت هم ________.

5. شخصیت‌ها را ساده متمرکز و ترکیب کنید. از انحرافات ذهنی از مسیر داستان دوری کنید . شاید به نظر برسد که در حال از دست دادن چیز با ارزشی هستید. اما در حقیقت این شما را از محدودیت‌ها آزاد می‌کند.

6. نقطه ی قوت کاراکتر شما کجاست؟ با چه چیزی راحت است؟ متضاد این چیزها را در برابر شخصیت قرار دهید. آنها را به چالش بکشید. آنها با این چالش‌ها چگونه دست و پنجه نرم می‌کنند ؟

7. ابتدا پایان را مشخص کنید، سپس سراغ میانه قصه بروید . پایان، سخت ترین نقطه داستان است. شما باید برای آن زمینه‌چینی کنید.

8. داستانتان را تمام کنید و رهایش‌کنید حتی اگرعالی نباشد. فقط در یک دنیای ایده آل شما همه چیز را دارید. اما ادامه دهید. دفعه بعد بهتر عمل کنید.

9. زمانی که در داستان گیر می‌کنید و نمی‌توانید جلو بروید، لیستی از تمام چیزهایی که می‌دانید جلوتر، در داستان اتفاق نمی‌افتد تهیه کنید . چیزهایی ظاهر می شوند که شما را از گیر خلاقانه خارج می‌کند .

10. داستان‌هایی که دوست دارید تک تکه کنید و تکه‌های که دوست دارید پیدا کنید . این‌ها بخشی از شما هستند . این تکه‌ها را بشناسید، پیش از اینکه بتوانید از آنها در داستان خودتان استفاده کنید.

11. وقتی یک ایده را روی کاغذ بیاورید، می‌توانید آنرا درست کنید. اگر ایده در سرتان بماند، ایده ای عالی، شما هرگز آنرا با هیچکس در میان نخواهید گذاشت .

12. اولین راه حلی که به ذهنتان می‌آید را به حساب نیاورید. اجازه بدهید دومین و سومین و ... راه‌حل در داستان باشد. کلیشه‌ها و بدیهیات را دور بریزد. خودتان را شگفت زده کنید!

13. به کاراکترتان دیدگاه دهید. کاراکتر منفعل و منعطف شاید برای شما که نویسنده‌اید بهتر باشد، اما برای مخاطبان مانند سم است .

14. چرا شما باید این قصه را بگویید‌؟ اعتقادی که درون شما زبانه می‌کشد چیست که داستان از آن تغذیه می‌کند ؟ این قلب و بنیان داستان شماست.

15. اگر شما جای شخصیتتان بودید، در این وضعیت چگونه احساسی داشتید؟ صداقت شما باعث می‌شود به یک وضعیت باورنکردنی، اعتبار و حس واقعی بودن ببخشید.

16. قمار شخصیت اصلی بر سر چیست؟ به تماشاگر دلایلی بدهید که بتواند شخصیت را واکاوی کند. اگر شخصیت اصلی موفق نشود چه چیزی از دست می‌دهد؟ شانس را بر علیه آنها قرار دهید .

17. هیچ چیزی بلااستفاده نیست. اگر الان قابل استفاده نیست، آنرا کنار بگذارید. بعدا دوباره به کارتان خواهد آمد.

18. شما باید خود را بشناسید: بین تلاش حداکثری و ایراد‌ گرفتن بیهوده تفاوت است. داستان گویی یعنی آزمودن چیزهای نو، نه تصحیح کردن.

19. ایجاد تصادفی که منجر به مخمصه‌ای برای شخصیت شود خوب است. ایجاد تصادف برای خارج کردن شخصیت از مخمصه یعنی تقلب!

20. تمرین: در ذهنتان آجرهای سازنده فیلمی که دوست ندارید را بردارید. اگر شما بودید آنرا چگونه می‌چیدید تا فیلم خوبی شود؟

21. شما باید وضعیت و شخصیتهای داستانتان را مشخص کنید. نمی‌توانید فقط بنویسید "به راحتی" . مشخص کنید که چرا باید نوشت "به راحتی".

22. عصاره‌ی داستان شما چیست؟ مقتصدانه ترین روش برای گفتن آن چیست؟ اگر این‌ها را می‌دانید، می‌توانید ساخت داستانتان را از همین‌جا شروع کنید.

Emma Coats

lawnRocket

ترجمه: علی ملاصالحی

پسر عمه زا


محمدرضا هدایتی

کمی هم درباره «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» بگویید. استقبال مردم چطور بوده؟ کسی متوجه می‌شود محمدرضا هدایتی، صداپیشه پسرعمه‌زا است؟

جالب است بگویم که خیلی از مردم و حتی خیلی از همکارانم هنوز نمی‌دانند که صدای پسر‌عمه‌زا برای من است! برای من جالب است که همکارانم هم نمی‌دانند و وقتی متوجه این موضوع می‌شوند کاملا تعجب می‌کنند.

واقعا فکر می‌کنید چرا جذابیت کلاه‌قرمزی در تمام این سال‌ها کم نشده است؟

مغز متفکر مجموعه کلاه‌قرمزی طهماسب است. او کودک را خوب می‌شناسد و اگر بهتر بگویم یک روانشناس کودک است. مثلا ما که بزرگ شده‌ایم دیگر نمی‌فهمیم لذت دیدن یک توپ پلاستیکی یا بادکنک برای بچه چقدر زیاد است. ما دیگر از دیدن توپ پلاستیکی لذت نمی‌بریم. اما شما همین توپ را داخل دکور بگذارید که نتواند آن را بردارد، بچه از حسرت آن توپ که نمی‌تواند بَرَش دارد دیوانه می‌شود. این‌ها حرف‌های طهماسب است.

می‌خواهم بگویم،‌ این چیزها را ما فراموش کرده‌ایم اما طهماسب خیر. به همین دلیل کاری که می‌کند، می‌گیرد و هم بچه‌ها و هم بزرگ‌ترها دوستش دارند. کلا به نظرم کارهای کودکی که نمی‌گیرد خلأ روانشناسی کودک دارد وگرنه شما می‌بینید، فلان عروسک قیافه بامزه و بانمکی دارد، صدایش هم خوب است، پس چرا نمی‌گیرد؟ چون بچگی‌اش کم است.

البته ما هم در کلاه‌قرمزی عروسک‌هایی داریم که برای بزرگ‌ترها طراحی شده‌اند مانند آقای همساده یا فامیل دور (البته فامیل دور خودش بچه‌ای است که سبیل دارد!) اما این‌ها همه کنار کلاه‌قرمزی جمع می‌شوند که سوپر استار جمع است و اتفاقا بخش کودکی کار هم روی او سوار شده است.

آقای هدایتی! یکی از ویژگی شخصیت‌هایی که شما تاکنون بازی کرده‌اید، تکه کلام‌هایی بوده که اتفاقا در بین مردم خیلی رواج پیدا کرد. «هااا» گفتن‌ها کش‌دار پسرعمه‌زا هم خیلی گرفته است. ایده این تکه‌کلام‌ها با خودتان است یا کارگردان؟

ما در کلاه‌قرمزی، همه با هم می‌نشینیم و موضوع و داستانی را انتخاب می‌کنیم و سپس صداپیشه‌ها درباره آن موضوع شروع به حرف‌زدن می‌کنند. اگر حاصل کار خوب شد آن را پرورش می‌دهیم اما اگر نه می‌گذاریمش کنار. اما در کل دیالوگ کتبی نداریم و همه حرف‌هایی که رد و بدل می‌شود بداهه است؛ یعنی هرچه ذهن چرندگوتری داشته باشی موفق‌تر هستی. به همین دلیل، عروسک‌هایی مانند «فامیل دور» یا «آقای همساده» گل می‌کنند.

«هااا» گفتن‌ها از کجا آمد؟

همان زمان که تمرین می‌کردیم، برای پسرعمه‌زا تکه کلام‌ها را گفتم اما رد شدم و فراموش کرده بودم اما طهماسب یادش ماند و گفت این خوب است، نگهش‌دار. طهماسب می‌گفت خوب می‌شود اگر کسی پسرعمه‌زا را صدا زد به‌جای جواب بگوید «ها»! یا وقتی خودش را به نفهمی می‌زند هم بگوید «ها، ها، ها». در واقع همه تکه‌کلام‌ها همکاری مشترک است، همه با هم نظر داده‌ایم تا شخصیت شکل بگیرد. یعنی همه با هم کمک می‌کنیم تا چارچوب شخصیت‌ مشخص ‌شود و پس از آن دیگر تو می‌شوی نگهبانش که می‌توانی در آن قالب، بداهه بگویی.

واقعا فکر می‌کنید چرا جذابیت کلاه‌قرمزی در تمام این سال‌ها کم نشده است؟

مغز متفکر مجموعه کلاه‌قرمزی طهماسب است. او کودک را خوب می‌شناسد و اگر بهتر بگویم یک روانشناس کودک است. مثلا ما که بزرگ شده‌ایم دیگر نمی‌فهمیم لذت دیدن یک توپ پلاستیکی یا بادکنک برای بچه چقدر زیاد است. ما دیگر از دیدن توپ پلاستیکی لذت نمی‌بریم. اما شما همین توپ را داخل دکور بگذارید که نتواند آن را بردارد، بچه از حسرت آن توپ که نمی‌تواند بَرَش دارد دیوانه می‌شود. این‌ها حرف‌های طهماسب است.

می‌خواهم بگویم،‌ این چیزها را ما فراموش کرده‌ایم اما طهماسب خیر. به همین دلیل کاری که می‌کند، می‌گیرد و هم بچه‌ها و هم بزرگ‌ترها دوستش دارند. کلا به نظرم کارهای کودکی که نمی‌گیرد خلأ روانشناسی کودک دارد وگرنه شما می‌بینید، فلان عروسک قیافه بامزه و بانمکی دارد، صدایش هم خوب است، پس چرا نمی‌گیرد؟ چون بچگی‌اش کم است.

برای ما که کلاه‌قرمزی بخشی از کودکی یا نوجوانی‌مان را تشکیل می‌دهد، حتی قرار گرفتن کنار این عروسک هم جذاب و هم هیجان دارد. این هیجان در بین تیم هم وجود دارد؟

من آدمی هستم که تمام وقتم را یا در دفتر روی آلبوم‌هایم کار می‌کنم، یا جلوی دوربین هستم و یا در خانه. در واقع باید بگویم دفتر «صحرا فیلم» (دفتر تهیه‌کننده مجموعه‌های تلویزیونی و سینمایی کلاه‌قرمزی) تنها دفتری بود که ترجیح می‌دادم وقتم را آنجا بگذارنم و از وجود ایرج طهماسب و حمید جبلی لذت ببرم، آن‌ها دنیای تجربه هستند.

جبلی یک هنرمند عجیب و غریب است! شاید باورتان نشود اما عکاس خیلی خوبی است که حتی از قبل از انقلاب هم عکاسی می‌کرده اما یک بار هم نمایشگاه نگذاشته است. مجسمه می‌سازد، نقاش خوبی است و خیلی چیز‌های دیگر؛ کلا حمید جبلی خیلی تجربه دارد. یا تنها یک حرف ایرج طهماسب باعث شد من آلبوم موسیقی‌ام را برای قشر نوجوان کار کنم، او یک روانشناس واقعی است.

می‌توانید بگویید طهماسب چه گفت یا اینکه خصوصی است؟!

طهماسب می‌گفت روی بچه‌ها کار کنید. اگر برای بچه‌ها کار کنید، فرد وقتی هنوز بچه است، طرفدارت می‌شود؛‌ بزرگ شد باز هم طرفدارت است‌؛ بچه‌دار ‌شد طرفدارت است و اتفاقا بچه‌اش هم طرفدارتوست و همین‌طور تا آخر عمر طرفدار داری. یعنی همین کاری که او با کلاه‌قرمزی و پسرخاله انجام داد.

تهمت!

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳٩۱