انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول شهریور 91

 کمی فکر کنیم !؟

انیمیشن های موفق با دوبال تعادل خود را حفظ میکنند.اول اینکه میدانند چه بگویند وبعد چگونه نشان داده شوند.مضمون  که همان ماده ی خام انیمیشن هست وپیامی که قرار است به مخاطب منتقل شود در فیلمنامه ای قوی متبلور میشود .این دو درکنار تکنیک بالا میتواند اثری ماندگار برجای گذارد.مدت کوتاهی از افتتاح شبکه ی انیمیشن ایرانی میگذرد.شبکه ای که باید در مقابل شبکه ای چون پرشین تونز تن به رقابت بدهد.نمیتوان به مخاطب فرمان داد چه شبکه ای را تماشا کند این اوست که تشخیص میدهد وانتخاب میکند.بودن رقیبی چون پرشین تونز در کنارشبکه ی پویا باید مارا بر آن دارد تا برای رقابتی جدی آماده شویم.نقاط قوت ومضمونهای عالی آن را دریابیم ودر قالب داستانهایی که خودمان مینویسیم در یک رقابت تنگاتنگ شرکت کنیم.رقیب حذف شدنی نیست مگر اینکه بهتر کار کنیم وجدی تر مسابقه بدهیم.مضمون انیمیشنهای ایرانی نیاز به باز بینی دارد.بهتر است به جای پرداختن به مضامینی که رنگ وبوی نصیحت دارد یا مضامینی که براثر تکرار کارکردش را از دست داده به مضامین عمیق تری بپردازیم که نیاز مشترک تمامی انسانهاست.چه بچه ها وچه بزرگهای بچه!جای مضامین زیادی در انیمیشنهای ایرانی خالیست.مضامینی همچون لذت کشف ناشناخته ها وترغیب همگان به بیرون آمدن از عادت وتکرار وتجربه ی راههایی که امنیت کمتری خواهند داشت.بیرون آمدن از دایره ی امنیت کاذب برای بزرگتر شدن وپرورش نیروهای خلاقه ی کودکان،احترام به خود.چراکه ما تا ندانیم که ابتدا باید به خودمان احترام بگذاریم هرگز نمیتوانیم دیگران را آنطوری که باید دستگیری کنیم،هزینه دادن پای خواسته هایمان بیاییم این را به کودکانمان بیاموزیم که انسان باید پای تغییرات وخواسته هایش هزینه بدهد وبی هزینه هیچکس به چیزی نمیرسد.،احترام وآموزش روابط عاشقانه در خانواده،در واقع محبت امری تعلیمی است وادبیات خاص خودش را دارد با دیالوگهای قوی میتوانیم این رابه کودکانمان بیاموزیم،وروبرو شدن صحیح با اختلاف نظرها در خانواده وشیوه ی درست ونیرومند مواجه شدن با مشکلات ونباختن روحیه و.......وبسیاری از مضامینی که در سراسر دنیا موضوع انیمیشنهای جذابی چون شرک،اسپریتها واسب یخبندانها شده است.باید کارهای رقبا را دید ونکته های هوشمندانه ی آنها را در چهره ای دیگر ودر داستانی دیگر به خدمت گرفت.این نکته ها نیازهای هرروزه ی بشر است ومصرف شدنی وفرسودنی نیست.دربسیاری از انیمیشنهای پرقدرت وبانفوذ می بینیم که گاه دختربچه ها وزنان در نقش پژوهشگرومحقق ایفای نقش میکنند چیزی که در انیمیشنهای ایرانی کمرنگ است.به هر روی باید تلاش کنیم بیاموزیم چه بگوییم وبعد چگونه بگوییم.انیمیشن دو کفه ی مضمون وفیلمنامه وتکنیک است.مضمونهای کلیشه ای باید کنار برود.مضامینی که دهن پرکن اما از درون تهی است وبه مضامینی توجه شود که نیازهای بشر خسته ی دنیای مدرن را برآورده میکند.نکته ی آخرم انتقادی است از مترجمان ودوبله کننده های محترم انیمیشنهای خارجی.نمیدانم چرا ما گاهی بی ادبی را برای صمیمی شدن راه مناسبی می بینیم وچرا این دو راباهم اشتباه میکنیم!چه نیازی است که در ترجمه ودوبله ی کارتونهای خارجی اینهمه لغات واصطلاحات سخیف را وارد ذهن وزبان کودکانمان کنیم؟واقعا حرف زدن جاهلی ولحن ولغات کوچه بازاری وزیر پاگذاشتن اصل صداقت که احتمالا زاییده ی ترجمه ی آزاد مترجم است به کجای کار دنیای کودکان ما می آید؟؟کمی به این مسائل فکر کنیم

آیدا.گ

49 انیمیشن در بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه


49 فیلم‌ راه یافته به بخش مسابقه پویانمایی، بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، از مجموع ۱۸۶ فیلم ارسال شده به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران توسط هیئت انتخاب: عبدالله علیمراد، علیرضا گلپایگانی و بهرام جوانرودی، ۴۹ فیلم به بخش مسابقه جشنواره راه یافت.

در ادامه اسامی آثار به شرح ذیل اعلام شده است:

ترازو ساخته رامین رهبر از همدان، من، همسرم و گاومون ساخته آزاده معزی از تهران، ‌ سقوط ساخته احمد تیموری از اصفهان، من همین جا راحتم ساخته مقداد اخوان از تهران، نبرد خلیج فارس ساخته فرهاد عظیما از مشهد، ‌ تکامل ساخته مهدی علی بیگی از تهران، ‌ توکا در قفس ساخته مهرداد شیخان از تهران، وقتی درخت... ساخته سارا خلیلی از تهران، ‌ خط قرمز ساخته مونا عبداله شاهی از تهران، پرنیان ساخته افروز قلی‌زاده از تهران، تصعید ساخته شکیبا شعبانی از تهران، دور ساخته بهمن طهماسبی‌پور از اردبیل، باغ هزار دخترون ساخته لیلا خلیل‌زاده از تهران، گاز ساخته عابدین محمدی از کرمانشاه، کرماندو ساخته حامد اکرمی از تهران، ‌ ریسمان ساخته توحید توانای رشید از ارومیه، روباه دم بریده ساخته سیمین تجوید از تهران، ‌ ننه کلاغه و روباهه ساخته محمدعلی سلیمان‌زاده از تهران، این هم پول ماهی ساخته مرتضی احمدوند از تهران، کشاورز و خروس ساخته پروین تجویدی از تهران، ‌ ماه مهربان ساخته نازنین سبحان سربندی از تهران، سلطان موش پنیر ساخته علی احمدی از تهران، عروسی عروسی ساخته مهین جواهریان از تهران، آهوی گردن دراز ساخته حسن سلطانی از تهران، کچل کفترباز ساخته صادق جوادی از تهران، کبوتر سفید کنار آینه ساخته مریم خلیل‌زاده از تهران، پسران تشوان ساخته ابوالفضل رازانی از تهران، روباهی که به دنبال صدا رفت ساخته فاطمه گودرزی از تهران، عبدو و دریای سبز ساخته مهدی خرمیان از تهران، دیو دیگ به سر ساخته اصغر صفار و بابک سبحانی از تهران، بچه همه ساخته لیدا فضلی از تهران، دیوار ساخته مجید صبری و منصوره خطیون از تهران، ‌احترام به کودک ساخته کیانوش عابدی از تهران، ماهیگیر ساخته نیما غضنفری از تهران، مترسک ساخته محمدرضا عابدی از تهران، وال استریت ساخته فرنوش عابدی از تهران، پست نگهبانی ساخته برزو فرشاد از زاهدان، کودکان دشت ساخته سعادت رحیم‌زاده از تهران، ‌ شب گوسفند و روزنه ساخته امیر مهران از تهران، بانمک ساخته آرش بهنود راد از تهران، لالای‌ها ساخته سارا نامجو از تهران، ایستگاه ساخته ناهید صمدی امین از تهران، پایان یک لبخند ساخته رضا محمدی از بانه، زیر سایبان خورشید ساخته سیده نسرین شاه محمدی از مشهد، آواز شب و راز ساخته معین صمدی از تهران، سکو ساخته سلمان خورشیدی و امیر محمد‌زاده از تهران، خواب زده ساخته حسن خراسانی از اصفهان، تولد آفتاب ساخته حامد کاتبی از مشهد، سیاره غمگین ساخته هاله چهله‌زاده از بوشهر.

دبیرخانه جشنواره از فیلمسازان راه یافته به بخش مسابقه خواست تا حداکثر روز سه‌شنبه 7 شهریور ماه نسبت به تحویل نسخه اصل فیلم با بالا‌ترین کیفیت ممکن (فول اچ دی - اچ دی یا حداقل دی وی) به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.

چنانچه فیلم دارای زیرنویس انگلیسی باشد می‌تواند همراه با زیرنویس تحویل دبیرخانه جشنواره شود.

" گوی یانگ "پایتخت انیمیشن جهان

 

چینی ها برای تاسیس پایتخت کمیک و انیمیشن جهان برنامه ریزی کرده اند.
آثار ایرانی در جشنواره بسیار موفق بودند
طراحی کاراکترهای شکرستان با تحسین عمومی مواجه شد.
   بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن و کاریکاتوریست ایرانی به عنوان داور در ششمین دوره جشنواره انیمیشن و کمیک جوانان آسیا در میان اساتید انیمیشن آسیا حضور داشت. وی که دوره گذشته نیز در این جشنواره حاضر بود در رابطه با شرایط کلی جشنواره آن را از جمله جشنواره های موفق و معتبر جهانی قلمداد نمود.
   بهرام عظیمی در گفتگویی اختصاصی با رواط عمومی مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری درباره جشنواره انیمیشن و کمیک جوانان آسیا چنین عنوان کرد :
   «این جشنواره یک از جشنواره های معتبر بین المللی است که در سطح جهانی دارای اعتبار فراوانی می باشد و هر سال هنرمندان و متخصصان بسیار سرشناسی به آن دعوت می شوند؛ کما اینکه سال گذشته سوپروایزر جلوه های بصری فیلم آواتار از جمله میهمانان این جشنواره بود. در کل جشنواره امسال در سطح بسیار بالا و به شکلی با شکوه برگزار شد.» وی همچنین ادامه داد « امسال از 29 کشور جهان میهمانانی به جشنواره دعوت شده بودند که از این بین 8 نفر در هیئت داوران بخش های گوناگون حضور داشتند و دیگران به عنوان میهمان ویژه و بعضا جهت برگزاری ورک شاپ و سمینار تخصصی شرکت نموده بودند.» بهرام عظیمی درباره محل برگزاری جشنواره و سرمایه گذاری کشور چین در عرصه انیمیشن گفت « چینی ها از 10 سال قبل روی شهر گوی یانگ به عنوان پایتخت انیمیشن و کمیک جهان سرمایه گذاری کرده اند و در طی این سالها چندین موزه تخصصی انیمیشن و استودیوی تولیدی عظیم در این شهر ناسیس نموده اند تا بتوانند جایگاه خود را در صنعت انیمیشن بین المللی تثیت نموده و هر روز این صنعت را توسعه ببخشند که با توجه به آثاری که در این دوره به نمایش گذاشتند به زودی به این هدف دست خواهند یافت» وی در ادامه درباره تولیدات ایرانی حاضر در جشنواره عنوان داشت « مجموعا 63 فیلم به بخش مسابقه راه یافت که از میان 20 اثر منتخب ایرانی 7 اثر در این میان جای گرفته بود. تولیدات ایران بسیار خوب و موفق بود زیرا همگی داراری ریتم تند بودن و در این میان اثر بهنام دلداده با نام "اتاق زایمان" موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران شد.» وی همچنین درباره شکرستان که در این جشنواره حاضر بود گفت « شکرستان از لحاظ ساختار بسیار بومی است و در این دوره طولانی ترین اثر در بخش مسابقه بود. تنوع طراحی و تعداد کاراکترهای این مجموعه به قلم راشین خیریه، بسیار تاثیر گذار بود و همه را آنچنان وادار به تحسین کرد که موفق شد جایزه بهترین طراحی کاراکتر را از آن خود کند »
   عظیمی در پایان این گفتگو و درباره میزان پیشرفت انیمیشن نسبت به دوره قبلی این جشنواره گفت « در بخش مسابقه 30 اثر از کارگردانان حرفه ای حاضر بودند و بخش دیگر متعلق به آثار دانشجویی بود با این حال سطح آثار دانشجویی در این دوره سیار قوی تر و بالاتر از آثار  حرفه ای بود و این نشانگر سرمیه گذاری کشورهای آسیایی علی الخصوص چین برای پیشرفت هرچه بیشتر در تولید انیمیشن دارد.»
انیمیشن بهترین بخش جشنواره فیلم کوتاه خواهد بود
عبدالله علیمراد کارگردان سینمای انیمیشن و عضو هیات انتخاب بخش پویانمایی در گفت وگو با ستاد خبری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در باره ارزیابیش از کیفیت انیمیشن های ارسالی برای حضور در جشنواره گفت : خوشبختانه در این چند ساله شاهد رشد انیمیشن در کشورمان بوده ایم و این پیشرفت در انیمیشن های این دوره قابل به بازخوانی است و به طور حتم این بخش از بهترین بخش های جشنواره خواهد بود.
این کارگردان با سابقه با اشاره به دوران گذشته برگزاری جشنواره متذکر شد: اگر به ده سال قبل برگردیم به زحمت می توانستیم تعدادی انیمیشن با کیفیت برای انتخاب و حضور در جشنواره پیدا کنیم . اما دراین دوره های اخیر با انتخاب بهترین ها با مشکل روبه رو بودیم و تعداد انیمیش های با کیفیت آنقدر زیاد بود که در انتخاب باید با دقت لازم عمل می کردیم.
علیمراد در باره وضعیت انیمیشن در بخش های مختلف عنوان کرد : در هر دو بخش انیمیشن های سه بعدی  کامپیوتری و دستی شاهد کارهای خوب و تعدادی کار ضعیف بودیم. البته به صورت میانگین اگر بخواهیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم انیمشن های دستی به لحاظ هنری کیفیت بهتری داشتند . انیمشن سازی که با دست کار می کند حرفه ای تر است.  
وی در بخش پایانی گفته هایش ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران تصریح کرد : برگزاری جشنواره باعث رشد کار فیلم سازان جوان است و کارگردان های جوان در رقابت بایکدیگر کارشان دیده می شود و بهترین ها مورد تشویق قرار می گیرند.
بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از 10 تا 16 مهرماه توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری "هاشم میرزاخانی" برگزار خواهد شد.
تهرانی ها  آمدند

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانواده آقای تهرانی یا ‘تهرانی ها’، عنوان سریال طنز اجتماعی و فرهنگی است که در ۱۳ قسمت در بخش های کوتاه، زندگی خانواده های قشر متوسط ایرانی، آدم های ساده با باورهای معمولی را به تصویر می کشد.

این خانواده در تهران زندگی می کنند و داستان های آنها بیشتر جنبه های اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران با قومیت های مختلف را بیان می کنند.

طنزی که در این انیمیشن به کار رفته، به طیف وسیعی از مسایل فرهنگی و اجتماعی که در تهران می گذرد، اشاره خواهد داشت.

این مجموعه متشکل از شخصیت های اصلی – خانواده آقای تهرانی – و شخصیت های فرعی که طیف وسیعی از گروه ها و مشاغل مختلفی از جمله بازیگران، ورزشکاران، کارگران، معلمان و نویسندگان را شامل می شود، است.

از نکات قابل توجه در این سریال، استفاده از نویسندگان خلاق به سرپرستی محسن میرزاخانی و گویندگان مستعد به سرپرستی محمدرضا علیمردانی است که سعی شده بطور مرتب طنزها و شوخی های متنوعی به زمینه تصویری داستان اضافه و خلاق ترین و گویاترین لحن ها جوری اجرا شود که خود باعث ایجاد صداهای ماندگار و اصیل در مجموعه می شود.

دیگر عواملی که در این سریال این گروه را همراهی می کنند عبارتند از:

کارگردان، طراحی کاراکترها، مدلسازی فضا و لی آوت سه بعدی: میرتوحید رضوی/ کاراکتر ریگ: میرامید رضوی و حامد پورکرمان/ طراحی فضا: مهدی موحد و احمد میر/ استوری بورد: میرتوحید رضوی و مانی وطن دوست/ آهنگسازی: بهنام صبوحی و پیمان ایزدی/ مشاور آهنگسازی: رضا طاهری/ صداگذاری، کامپوزیت و تدوین: میر امید رضوی/ گروه انیمیت: لیلا شعبانی نژاد و ناصر نجفیان/ نورپردازی: یاشار جعفر خانپور/ دستیار سرپرست گویندگان: نازنین حقیری/ صدابردار: حامد رضایی، میثم ریاحی/ اموراداری و مالی: میرهاشم رضوی/ روابط عمومی: سیده سمیه رضوی/ تهیه کننده: موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری تهران

 

خروس زری در فروشگاه ها
«خروس زری پیرهن پری» به شبکه نمایش خانگی رسید
اصفهان – خبرگزاری مهر: مدیر خانه انیمیشن اصفهان گفت: فیلم انیمیشن «خروس زری پیرهن پری» فیلم برگزیده جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای نمایش به شبکه نمایش خانگی رسید.

سید علی مفضّلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فیلم انیمیشن «خروس زری پیرهن پری» بر اساس داستانی از احمد شاملو ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه این داستان سال‌ها پیش در قالب نوار کاست ارائه شده بود، تصریح کرد: این فیلم در واقع دربردارنده خاطرات کودکی بسیاری از بزرگسالان امروز است.

کارگردان فیلم انیمیشن «خروس زری پیرهن پری» با توضیحی در مورد داستان این فیلم اضافه کرد: این فیلم در واقع روایتی از خروسی که هدف طعمه روباهی مکار قرار می‌گیرد، اما دوستان خروس (گربه و طرقه) هر بار مانع شکست خروس زری می‌شوند.

وی تاکید کرد: تولید این فیلم با تکنیک سه بعدی دیجیتال توسط گروهی از متخصصان اصفهانی از سال 86 آغاز شده و در سال 89 دیپلم افتخار جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به خود اختصاص داد.

مفضّلی با بیان اینکه مدت زمان این فیلم 34 دقیقه است، افزود: فیلم انیمیشنی «خروس زری پیرهن پری» لحنی موزیکال و کودکانه دارد و در قالب دی‌وی‌دی و به همراه مجموعه انیمیشن ماجراهای بز و بزغاله‌ها به علاقه‌مندان انیمیشن و سینمای کودک عرضه شده است.

وی که کار تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم انیمیشن «خروس زری پیرهن پری»بر عهده دارد، افزود: بهرام دهقانیار آهنگسازی، شهرزاد جهانبازی نویسنده فیلمنامه، حمید شهسواری کارگردان فنی و انیماتور و مالک جعفری کار انیماتوری را به عهده داشته‌اند.

مدیر عامل خانه انیمیشن اصفهان ادامه داد: از دیگر عواملی که ما را در ساخت این انیمیشن یاری کردند، فریبا شاهین مقدم مدیر دوبلاژ، امیرحسین صالحی سرپرست انیماتورها، حامد فکوری تکنواز تار، محمد گهربخش صداگذار، یوسف بیک جلوه‌های بصری، احسان طاهری طراح شخصیت، حمید سهرابی طراح لی‌اوت و محمد عمادی طراح استوری بورد بوده‌اند.

در حاشیه :فیلم خروس زری پیرهن پری ساخته آقای سید علی مفضلی  در اصفهان چند وقتی  است که در قالب یک سی دی در فروشگاه ها عرضه شده است .
نکته قابل توجه این  اثر جذاب این است که این محصول طی قراردادی برای مرکز صبا تولید شد اما گفته میشود بخاطر زیادی شاد بودن !و استفاده از نمایش ساز واحیانا استفاده از شعر شاملو مشکلاتی برای پخش آن بوجود آمده و برای همین عرضه آن بصورت سی دی انجام گرفته است .
جالب اینجاست که این فیلم  موفق بهدریافت دیپلم افتخار در بیست و چهارمین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان نیز شده است

قلم موی هفت رنگ» حسین ضیایی

« قلم موی هفت رنگ» عنوان انیمیشنی است که با موضوع آموزشی و تربیتی در 10 برنامه 10 دقیقه‌ای در سیمای شبکه تبرستان در حال تولید است.

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، حسین ضیایی ـ کارگردان این انیمیشن ـ گفت: در این انیمیشن خانواده‌ای سه نفری حضور دارند که فرزند کوچکشان امید، بچه‌ای کنجکاو، بازیگوش و هنرمند بوده که در زمینه نقاشی تبحر دارد؛ او همیشه با طرح سوالات متعدد پیرامون خود، پدر را مجبور به پاسخگویی می‌کند.

وی افزود: پدر نیز قلم مویی هفت رنگ به او هدیه می‌دهد که هر جا سوالی برای او پیش می‌آید، این قلم مو، کودک کنجکاو را با خود همراه می‌کند و به سفر می‌برد و در آخر با جواب‌های مفید همراه کودک بازمی‌گردد.

ضیایی ادامه داد: در این سفر پر ماجرا خانواده کودک نیز در کسوت و مناسبت‌های متفاوت دیده می‌شوند و در پایان هر قسمت خانواده و یا قلم موی داستان به کودک می‌آموزند که حتماً باید از محصولات بومی درست مصرف کند و از اسراف و خرابکاری بپرهیزد.

وی یاد آور شد: این انیمیشن با هدف اطلاع‌رسانی و آموزش غیرمستقیم کودکان و نوجوانان سرزمین زرخیر مازندران از طریق فضای انیمشن و فانتزی‌نگاری، توجه به خاستگاه و ریشه‌ها و فرهنگ اصیل و عمیق تبرستان تولید می شود.

انیمیشن‌های جدید در شبکه پویا
جام جم آنلاین: مرکز پویا نمایی صبا هفت انیمیشن را در دست تولید دارد. رستوران جنگل، زرد مشکی، شجاعان، خروس زیرک و روباه کلک و مدرسه‌ای در جنگل از جمله این انیمیشن‌هاست که سری اول آنها از شبکه پویا پخش و تولید سری دوم شروع شده و قرار است بزودی از این شبکه پخش شوند.

همچنین دو انیمیشن «مینا و دوستان» و «پ مثل پولاد» نیز از انیمیشن‌هایی است که در مرکز صبا در دست تولید است.

انیمیشن «زرد مشکی 2» در 26 قسمت 15‌دقیقه‌ای تولید می‌شود. کیانوش عابدی کارگردانی این انیمیشن را به عهده دارد و سری اول آن که در 52‌قسمت ده‌‌دقیقه‌ای تولید شده در حال پخش از شبکه پویاست.

«زرد مشکی» به صورت سه‌بعدی ساخته می‌شود و داستان آن درباره شهر دوچرخه‌هاست. در هر قسمت از این مجموعه انیمیشن به فراخور داستان و فیلمنامه، شخصیت‌های جدیدی به سریال اضافه می‌شود.

انیمیشن «زرد مشکی 2» قالبی اپیزودیک دارد و در هر قسمت شخصیت‌های جدیدی به قصه وارد می‌شوند و در کنار شخصیت‌های اصلی داستان را بازگو می‌کنند.

سریال «رستوران جنگل2» نیز با تکنیک سه‌بعدی به کارگردانی محمدرضا حنفی و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای در دست تولید است.

سری اول «رستوران جنگل» در ایام نوروز پخش شد و تهیه‌کنندگان این مجموعه هم‌اکنون در حال ساخت 13 قسمت دوم این مجموعه هستند.

شخصیت اصلی این انیمیشن لک‌لک، آشپز زبردست است که «رستوران جنگل» را مدیریت می‌کند. «رستوران دوستی» نام رستورانی است که در نزدیکی «رستوران جنگل» قرار دارد و کرکس، موش و راسو صاحب آن هستند.

کرکس در این رستوران معجون‌های تقلبی و فست‌فودهایی که با مواد نامرغوب و غیربهداشتی تهیه شده به بچه‌های جنگل می‌فروشد، اما لک‌لک علاقه‌مند غذاهای سنتی ایرانی است و به بچه‌ها و اهالی جنگل غذاهای ایرانی و معجون‌های سالم عرضه می‌کند.

به گفته حنفی، کارگردان این مجموعه هدف از این سریال فانتزی، طنز و پر ماجرا نمایش عواقب دروغگویی، نادرستی، بدخواهی و توطئه برعلیه دیگران و نتایج خوب درستکاری است.

همچنین در این سریال در دل هر قصه، یک غذای ایرانی به کودکان معرفی می‌شود. مهرداد رجبی‌هنجنی، علیرضا کمالپور و سکینه شکریان نویسندگان فیلمنامه این انیمیشن هستند.

سری دوم مجموعه «شجاعان» نیز در 32 قسمت 20 دقیقه‌ای و با تکنیک سه‌بعدی در دست تهیه است. این مجموعه درباره یک تیم هوانیروز است که در ماموریت‌ها و عملیات‌های مختلف جنگ تحمیلی شرکت می‌کنند و پیروز می‌شوند.

این مجموعه یک تیم عملیاتی متشکل از چهار خلبان با تخصص‌های مختلف هلیکوپتر جنگی، هلیکوپتر شناسایی و هلیکوپتر امداد را معرفی می‌کند که به همراه یک متخصص فنی در امر مهمات‌گذاری و تعمیرات به فرماندهی سرهنگ لطفی به منطقه جنگی اعزام می شوند و در آنجا قرارگاهی احداث می‌کنند و...

دانش گیتی و سیاوش زرین‌آبادی نویسندگان این مجموعه هستند و سیاوش زرین‌آبادی کارگردانی این کار را نیز به عهده دارد.

سری دوم «خروس زیرک و روباه کلک» به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا و به کارگردانی میترا عبدی در حال تولید است.

سری اول این مجموعه چندی پیش در 20 قسمت 17دقیقه‌ای از شبکه دو پخش شد و فصل دوم آن در 26قسمت 15 دقیقه‌ای در مرحله‌ تولید قرار دارد.

داستان این مجموعه انیمیشن درباره روباهی است که در فکر گول زدن خروس یک پیرزن است و در هر قسمت ماجراهای این کشمکش به تصویر کشیده می‌شود.

«مدرسه‌ای در جنگل» عنوان یکی دیگر از انیمیشن‌های مرکز پویانمایی صباست که به تهیه کنندگی این مرکز و کارگردانی داوود حدیثی با تکنیک سه‌بعدی در دو سری 13 قسمتی در دست تولید است.

مراحل تولید سری اول به پایان رسیده و این انیمیشن آماده نمایش است. داستان این انیمیشن درباره پسر بچه‌ای هشت ساله به نام پسرجان است که در روز تولد خود کتابی به نام «مدرسه‌ای در جنگل» از پدرش هدیه می‌گیرد، کتاب جز چند عکس حیوان در فضای جنگل چیز دیگری ندارد ادامه پسرجان متوجه حرکت آزادانه شخصیت‌ها و حیوانات در صفحات کتاب و گذر آنها از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌شود...

مدرسه‌ای در جنگل سعی دارد با خلق فضا و داستان‌هایی جذاب و خیال‌انگیز ضمن خلق فضایی شاد، ویژگی افراد خلاق و موانع پیش روی خلاقیت را برای آنها بازگو کند.

«مینا و دوستان» نیز از انیمیشن‌های دیگری است که در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای و با تکنیک سه‌بعدی در حال تولید است.

علیرضا محمدی نیکچه تهیه‌کنندگی این مجموعه انیمیشن و محمد کوچکی کارگردانی آن را به عهده دارد. در خلاصه داستان این انیمیشن به قلم موژان موحدی آمده است: مینا وپلنگ دو دوست هستند که در جنگل با هم آشنا شده‌اند و در کارهای مختلف به هم کمک می‌کنند. این داستان ادامه تله‌فیلم مینا و پلنگ است که در 26 قسمت طراحی شده و در هر قسمت برای مینا و اهالی روستا اتفاقی می‌افتد و مینا همراه پلنگ آن مشکل را برطرف می‌کنند.

«پ مثل پولاد» نیز یکی دیگر از انیمیشن‌هایی است که در مرکز پویا نمایی صبا و در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای در حال تولید است. امیرفیضی کارگردان این مجموعه است و حسن افشاری نویسندگی آن را به عهده دارد.

شبکه "پویا" برای تربیت بصری کودکان تلاش کند
کارگردان انیمیشن "تک" که مربوط به خرگوشی است که نمی‌خواست به دنیا بیاید گفت: اگر پویا تمامی سعی خود را بر تربیت بصری و فکری کودک هدایت کند و کارها از زیبایی شناسی بصری و مفهومی برخودار باشد شبکه­ای هدفمند خواهد بود.

امینه فروغی کارگردان‌ انیمیشن "تک" به خبرنگار مهر گفت: فیلمنامه این کار که در مرکز صبا تولید می‌شود را با اقتباسی از خداحافظ راکون پیر نوشته کلر ‍ژوبرت به نگارش درآوردم و این انیمیشن با هدف آشنایی مخاطب با تولد و مرگ مخاطب کودک و بزرگسال را هدف قرار داده است.

 

وی افزود: "تک" درباره 6 بچه خرگوش است که پنج تایشان به دنیا می‌آیند اما یکی از بچه­ها در شکم مادر می­ماند. خرگوش پدر از خارپشت پیر که دانای جنگل است کمک می­گیرد. خارپشت به بچه خرگوش (تک) می‌گوید "این دنیا بزرگتر و دیدنی­تر از دنیای شکم مادر  است". 

بنابراین تک به دنیا می­آید و برای دیدن جنگل و کسب تجربه هر روز با خارپشت پیر به گشت­وگذار می­رود. فصلها می‌گذرند، بالاخره در یک روز زمستانی خارپشت، دیگر بدنبال تک نمی­آید و تک تجربه دیگر از زندگی را درک می­کند. مدتی بعداز مرگ خارپشت چند نوزاد به دنیا می­آید و تک جای خارپشت را برای آنها پر می­کند و این جرقه زندگی و مرگ در داستان با جوانه زدن برگها از زیر برف به پایان می­رسد.

این کارگردان درباره افتتاح شبکه پویا اظهار کرد: اگر پویا تمامی سعی خود را بر تربیت بصری و فکری کودک هدایت کند و کارها از زیبایی شناسی بصری و مفهومی برخودار باشد شبکه­ای هدفمند خواهد بود. از این رو آثاری که دو موضوعیت بالا را ندارند اما تایم شبکه را پر می­کنند، باید مخرب شبکه دانسته شده و تنها آثاری روی آنتن برود که چشم‌ها را به زیبا دیدن و فکرها را به اندیشیدن ترغیب کند.

وی یادآور شد: کودک علاوه‌بر خوراک فکری و تربیتی به انیمیشن‌های تفریحی و سرگرمی و شادی نیاز دارد و از پندها و داستان‌های کلیشه­ای و پند دیالوگی دورتر شدن باعث رشد بیشتر این شبکه خواهد بود.

سمانه اسدی طراح استوری برد و انیماتور "تک" است و طراحی کاراکترو انیماتور را احسان سپهر بر عهده دارد.

 

 حلقه مفقوده انیمیشن ایران
مجری طرح "گرگر و بزغاله‌ها" تأکید کرد: در حالی که کوچکترین صنایع و خدمات، صنف‌های منسجم و قوانین کاملی دارند، ‌حلقه مفقوده انیمیشن نبود صنف قدرتمند برای همبستگی و هماهنگی میان تولیدکنندگان و هنرمندان آن است.

سعید ترخانی مجری طرح "گرگر و بزغاله‌ها" درباره این انیمیشن به خبرنگار مهر گفت: این انیمیشن در 39 قسمت 15 دقیقه‌ای برای مخاطب نوجوان تولید می‌شود. تولید این برنامه به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا و به کارگردانی احسان طاهری از سال 1388 شروع شده و اواسط سال 921 به پایان خواهد رسید.

وی افزود: داستان این مجموعه اقتباسی از قصه شنگول و منگول است و کیفیت تولید برنامه در حد شبکه‌های جهانی بوده و از زیبایی در شخصیت پردازی ها و فضاسازی‌ها بهره می‌برد.

ترخانی ادامه داد: این پویانمایی درباره گرگر نویسنده روزنامه است که باخبر می‌شود خانه بزرگ اجدادی آنها به او ارث رسیده است. گرگر در خانه اجدادی‌اش با روح خان گرگه که روح عموی بزرگ اوست آشنا می‌شود. خان گرگر از او می‌خواهد تا انتقام اجداد آنها را که قصه شنگول و منگول شکمش پاره شده، از خانواده بزها که در همسایگی آنها زندگی می‌کنند بگیرد. در هر قسمت گرگر نقشه‌هایی را که خان گرگر برای از بین بردن بزها طراحی کرده اجرا می‌کند اما هر بار نقشه آنها نقش برآب شده و شکست می‌خورند...

مجری طرح این مجموعه از ساخت آن با تکنیک دو بعدی کات‌اوت و توسط تیمی 15 نفره خبر داد،‌ از احسان طاهری، بابک سبحانی و مهدی ابوهاشم به عنوان عوامل تولید نام برد و درباره افتتاح شبکه پویانمایی اظهار کرد: جای خالی این شبکه سال‌ها بود که احساس می‌شد. در واقع این شبکه کمی دیر به جمع سایر شبکه‌ها پیوست اما ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است.

وی افزود: امیدوارم با افتتاح این شبکه به کودکان و نوجوانانمان بیشتر اهمیت بدهیم و بتوانیم افکار صحیح را به آنها منتقل کنیم. تولید انیمیشن‌های صنعتی برای تلویزیون بیش از 10 سال است که آغاز شده و در این عرصه باید با یک ثبات نسبی به تولید کیفی و کمی انیمیشن بپردازیم.

ترخانی با بیان اینکه انیمیشن محصولی است هنری، مفهومی و صنعتی، تصریح کرد: در حالی که کوچکترین صنایع و خدمات، صنف‌های منسجم و قوانین کاملی دارند، ‌حلقه مفقود دیگر این صنعت نبود صنف قدرتمند برای همبستگی و هماهنگی میان تولیدکنندگان و هنرمندان آن است. سیاست‌ها و الویت‌های آن موضوعی کوتاه مدت و عدم استقبال از جسارت‌ها در استفاده از موضوعات و ... نیز درد دیگری است که باید درمان شود.

 

علی کوچولو تو قصه‌ها نیست
 
جام جم آنلاین: هرچند برنامه‌های تلویزیونی دهه 60 از وجه تکنیکی با مجموعه‌ها و برنامه‌های زمان حال قابل قیاس و رقابت نیست، اما ویژگی‌ای که باعث شده این آثار در ذهن مخاطبان آن روزگار تا امروز ماندگار شود، گام نهادن در حیطه تجربه‌های جدید و البته نگاه حرفه‌ای و دقیق به مضامین اصیل در آنهاست.

وقتی امروز بیش از همه برنامه‌های دهه 60، از کارهای کودک و نوجوان یاد می‌شود می‌توان چنین نتیجه‌ گرفت که این دو ویژگی یعنی تجربه‌گرایی و تکیه بر مضامین اصیل در برنامه‌هایی که برای مخاطب کودک ساخته می‌شد بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

هرچند تا پیش از دهه 60 در عرصه تلویزیون تجربه‌هایی در زمینه انیمیشن، نمایش عروسکی، نمایش موزیکال و... انجام شده بود، اما در دهه 60 برخی از این تجربه‌ها متناسب با فضا و حال و هوای حاکم بر جامعه توانست مرحله آزمون و خطا را طی کند و به تکامل نسبی برسد.

همچنین برخی تکنیک‌ها و ساختارهای جدید وارد قالب برنامه‌سازی شد که بیش از هر چیز متاثر از خلاقیت فردی هنرمندان بود نه لزوما امکاناتی که در اختیارشان قرار داشت.

از جمله تکنیک‌های جدیدی که در دهه 60 در حیطه انیمیشن آزمایش شد و در همان آغاز راه نیز نمره قبولی گرفت، فتوانیمیشن بود.

فتوانیمیشن که تلفیقی از عکس‌های سیاه و سفید بر پس‌زمینه‌ای از نقاشی است پیش از دهه 60 سابقه روشنی نداشت و در این دهه بود که با یک سریال خاطره‌انگیز به تکنیکی جدید و متفاوت برای تصویرسازی و داستانگویی تبدیل شد و به مذاق مخاطب نیز خوش آمد.

مجموعه «علی کوچولو» با تکیه بر چند ویژگی توانست از همان مقطع تاکنون جای خاص خود را میان مخاطبان آن روزگار و این زمان باز کند و مهم‌ترین ویژگی هم بکر بودن تکنیک اشاره شده بود.

در این تکنیک با قرار گرفتن تصاویر عکس مانند بر پس زمینه‌ای از نقاشی که همچون نقاشی‌ها و خط‌خطی‌های کودکانه ابتدایی و ساده بود، قصه قهرمان سریال با تکیه بر نریشن روایت می‌شد که تجربه‌ای جدید بود، بخصوص با توجه به نبود رایانه و کارکردهای امروزین گرافیک که می‌توانست فضا و حال و هوای کار را متحول کند.

این شیوه تصویرسازی برای مخاطبی که به مجموعه‌های انیمیشن یا سریال‌های صرفاً عروسکی یا برنامه‌هایی که فقط بازیگران واقعی در آنها به ایفای نقش می‌پرداختند (در پلاتو یا لوکیشن واقعی) عادت کرده بود، بشدت تازگی داشت بخصوص که در آن مقطع بیشتر مجموعه‌های کودکانه و داستانی به فیلمبرداری در استودیو تمایل داشتند و پلاتوهایی که نمایشی بودن دکورشان بیشتر به فضای تئاتر پهلو می‌زد تا این‌که به فانتزی و تخیل‌پردازی ذهن مخاطب بها بدهد.

به این ترتیب برای مخاطبی که به تصاویر مشابه و داستان‌پردازی به شیوه معمول و متعارف خو داده شده بود، تلفیقی از واقعیت و خیال بر بستر قصه‌های ساده‌ای که دنیای ذهنی کودکان را بازسازی می‌کرد، یک فرصت جدید بود، چه برای مخاطب کودک که به نوعی فضای ملتهب جامعه جایی برای تخیل‌پردازی او باقی نمی‌گذاشت و می‌توانست خود را در فضای مجموعه غرق کند چه برای مخاطب بزرگسال که با گم شدن در رویای کودکی می‌توانست لحظاتی از تلخی واقعیت فاصله بگیرد.

از وجه دیگر این مجموعه، نقطه تلاقی حضور و همکاری هنرمندان حرفه‌ای در تخصص‌های مختلف بود که کنار هم قرار گرفتن و برآیند تجربه‌گرایی آنها به نتیجه‌ای خاص بدل شد.

تیتراژ مجموعه نیز که به نوعی به لالایی کودکان دهه 60 تبدیل شد، هم از جنس زمان و موقعیت مبتلا به جامعه بود، هم به گونه‌ای فقدان ترانه‌ها و آهنگ‌های ریتمیک را حتی در حیطه کودکان جبران کرد. گذر سالیان این ریتم خوش‌آهنگ را از ذهن مخاطبان نبرد و این خود یکی از دلایل ماندگاری مجموعه است.

این ترانه با تکیه بر شعر فولکلور لی‌لی حوضک، از آن به عنوان محملی برای داستانگویی به شیوه قدیم و ایجاد همان فضای ساده و صمیمی، اما در فضایی امروزی (دهه 60) استفاده کرد. قصه پسرکی به نام علی کوچولو که در دهه 60 ایران زندگی می‌کرد و پدرش یکی از رزمنده‌هایی بود که برای دفاع از کشور به جبهه رفته بود.

به همین دلیل علی کوچولو و مادرش تنها بودند و این شناسنامه در قصه هر قسمت از مجموعه به گونه‌ای خودنمایی می‌کرد.

رابطه این پسرک با دو دوستش و گره‌های کوچک داستانی که متأثر از دنیای ذهنی قهرمان و ترکیبی از درام و سادگی واقعیت بود، در هر قسمت سازنده داستان بود.

از وجه مضمونی علاوه بر به روز بودن قصه و آدم‌ها و شناسنامه‌دار بودن آنها، در شخصیت‌پردازی علی کوچولو هوشمندی خاصی به کار رفته بود تا در عین حال که به ویژگی قهرمان بودن او در بطن قصه و به شکل درونی لطمه‌ای وارد نشود، به شکل بیرونی این پسربچه تا جای ممکن ملموس و معمولی به تصویر بیاید تا مخاطب بتواند با وی همذات‌پنداری کند.

علی کوچولو همانطور که در ترانه تیتراژ اشاره می‌شد، فقط در قصه نبود. فاصله زیادی با ما نداشت و به ما نزدیک بود. نه خیلی ترسو بود، نه خیلی پرحرف، نه خیلی کمرو و... مجموعه‌ای از همه این ویژگی‌ها که می‌تواند در یک پسربچه وجود داشته باشد او، مشکلات و داستان‌هایش را پذیرفتنی و دلنشین می‌کرد.

چه بسا مهم‌ترین دغدغه یا مشکل علی کوچولو در یک قسمت، بادبادک هوا کردن یا دندان درد بود، اما همین مولفه واقعی به گونه‌ای از زاویه دید این پسرک با فانتزی یا درام درآمیخته می‌شد که ملموس و پذیرفتنی بود. درست مثل همان ابری که هر وقت علی کوچولو رویاپردازی می‌کرد بالای سرش ظاهر می‌شد و رویای رنگی او را به تصویر می‌کشید که به نوعی تلفیق رئال و فانتزی بود.

تصویرسازی ترکیبی از عکس‌های سیاه و سفید شخصیت‌های قصه بر پس‌زمینه‌ای از نقاشی‌هایی که به نوعی سادگی، صمیمیت و خلوص نقاشی‌های کودکانه را داشتند باعث شد فضای مجموعه با دنیای ذهنی کودکان قرابت زیادی پیدا کند، بخصوص در طراحی لوکیشن‌هایی مثل خانه، کوچه و... تلاش شده بود در عین وامداری به تصویر واقعی، این مکان‌ها از نقطه نظر یک کودک که خطوط را ساده‌تر و قابل ردیابی می‌بیند به نوعی الگوسازی از سبک زندگی اصیل ایرانی و خانه‌های ایرانی بویژه در دهه 60 باشد.

مثل تصویری که از خانه علی کوچولو ترسیم می‌شد با در و کلون، حیاط و ایوان، تاقچه اتاق، باغچه و حوض و آجرهای حیاط و آن شمعدانی‌های کنار حوض و... همه اینها در کنار رفتارها و مناسباتی مثل خیاطی کردن مادر با چرخ دستی، آب دادن به باغچه با آبپاش، نان خریدن وقت ظهر، آمدن پستچی و در نهایت رزمنده‌ای که با لباس جبهه و ساکی در دست از راه می‌رسید یادآور روزگار و مقطعی خاص بود که با ترکیبی از هنر و خلاقیت به بهترین وجه در ذهن مخاطبان ماندگار شد.

هرچند در دهه‌های اخیر تلاش شده محبوبیت و خاطره‌انگیزی این مجموعه به شکلی الگووار در مجموعه‌های دیگری با محوریت سوژه‌هایی همچون جنگ و انقلاب مورد استفاده قرار بگیرد تا منجر به محبوبیتی مشابه شود، اما این مجموعه‌های جدید نتوانست به‌چنین جایگاهی برسد و آن خاطرات را تکرار کند.

مجموعه‌های «خاطرات جنگ» و «فصل شکفتن» از جمله تجربه‌های جدید در حیطه فتوانیمیشن است که البته با تکیه بر امکانات پیشرفته این سال‌ها در حیطه انیمیشن، گرافیک و کارکرد جدیدی که رایانه در این تکنیک پیدا کرده، ساخته شد و چه بسا جذابیت‌های جدیدی برای مخاطب امروز همراه داشت، اما به دلایل مختلف نتوانست به آن موفقیت دست یابد.

شاید مهم‌ترین وجهی که در کنار پیشرفت تکنولوژی، ابزار و... باید در طراحی و ساخت چنین مجموعه‌هایی که الگوهای موفق دارد، در نظر گرفته شود همان بازگشت به مضامین اصیل و اینجایی و شناسنامه دار با اعتدال در طنز و البته فاصله گرفتن از شعارزدگی و دادن پیام‌های مستقیم و شعر و شعار باشد.

پیام دادن همان وجهی است که در مجموعه علی کوچولو به شکلی هوشمندانه به زیرلایه کار برده شد و با انتخاب زاویه دید یک پسر بچه ـ که تلاشی برای قهرمان‌سازی دور از باور او نمی‌شد ـ در واقع مفهوم درست و غلط، خوب و بد، زیبا و زشت و... از زاویه دید او
ـ با چاشنی پند و اندرزهایی که توی ذوق نمی‌زد ـ به شکلی عمیق‌تر در ذهن مخاطبان این مجموعه باقی ماند.

چنین نگاهی به شخصیت علی کوچولو و قصه‌هایش باعث شد هرچند در مجموعه تاکیدی بر شیوه داستانگویی به سبک قدیمی و کلاسیک وجود دارد، اما قهرمان قصه در محدوده الگوهای کلاسیک باقی نماند و به ادعای درستِ ترانه تیتراژ ، علی کوچولو به دنیای واقعی و واقعیت زندگی مردمان دهه 60 سرزمین‌مان وارد شود و تصویری هرچند کوچک از حال و هوای کودکان آن زمان باشد.

در واقع علی کوچولو تمثیلی است از همه بچه‌های دهه 60 که کودکیشان با کابوس جنگ و ترس از آوار و بمباران، دور افتادن از پدر و واهمه از دست دادن سایه او میان چاردیواری امن خانه با تکیه‌گاهی مثل مادر گذشت و امروز خاطره‌هایشان همچنان نزدیک و دست‌یافتنی است.

ترکیبی از بهترین‌ها

مجموعه «علی کوچولو» به سفارش وحید نیکخواه‌آزاد که اوایل دهه 60 مدیریت شبکه دو سیما را به عهده داشت، کلید خورد.

طنزنویسی به نام حسن تهرانی، داستان را بر مبنای قصه‌های کوتاهی که در کیهان‌بچه‌های همان سال‌ها چاپ شده بود، طرح‌ریزی کرد و علاوه بر آن مجری طرح و تهیه‌کننده کار هم بود.

امیرحسین قهرایی، جواد میرمیران، شهلا اعتدالی و امیر اثباتی کارگردانی قسمت‌های مختلف مجموعه را به عهده گرفتند.

بهمن جلالی و رعنا جوادی مجموعه را عکاسی کردند و م. آزاد (محمود مشرف‌آزادتهرانی) شعر تیتراژ مجموعه را سرود.

مرحوم بابک بیات موسیقی متن را ساخت و ابراهیم حقیقی با طراحی زیبای خود مجموعه را فضاسازی کرد. فهیمه راستکار نیز با صدای دلنشین و خاطره‌انگیز خود قصه‌ها را روایت کرد و امید آهنگر و فرزانه کابلی در نقش علی کوچولوی قصه و مادرش نقش‌آفرینی کردند.

در واقع کنار هم قرار گرفتن چنین هنرمندانی که می‌توان گفت همگی در مقطع شکوفایی خلاقیت و هنر خود بودند، باعث شد این مجموعه خاطره‌انگیز شود. (جام جم - ضمیمه قاب کوچک)

سحر عصرآزاد

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ٢ شهریور ۱۳٩۱