انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم مرداد 91

 موفقیت بخش زایمان در چین


 

بهنام دلداده  برای فیلم کوتاه انیمیشن " بخش زایمان " موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران  جشنواره انیمیشن چین 2012   شد.

سلام

من دیشب ازجشنواره چین برگشتم..داوری 5 روز پیش به اتمام رسید...مراسم اختتامیه 2 روز بعد از داوری بود..هیچ برنده ایی به جشنواره دعوت نشده بود...63 فیلم در بخش مسابقه بود..از این میان 30 فیلم در بخش حرفه ایی بود. 7 فیلم از 30 فیلم مربوط به ایران بود..کارها یکی از دیگری بهتر..اگر بدانید به عنوان یک ایرانی چه افتخاری بهم دست می داد وقتی کارهای درجه یک ایرانی پخش می شد..آقای دلداده جایزه ویژه هییت داوران را گرفت..کار دلداده همه را تحت تاثیر قرار داده بود...شکرستان هو جایزه بهترین طراحی کارکتر را گرفت..به دلداده و راشین خیریه تبریک میگم...راستی در بخش کمیک و کاریکاتور هم جوایز اصلی به کاریکاتوریست های ایران رسید...به امید موفقیت های بیشتر برای هنرمندان ایرانی                                                       

 بهرام عظیمی

خبرگزاری فارس: انیمیشن «بخش زایمان» مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند

بهنام دلداده درباره موضوع این انیمیشن گفت: در واقع موضوع اصلی «بخش زایمان» نوزادان هستند که پا به دنیای مردان و زنان می‌گذارند. مردان و زنانی که از آمدن نوزادان خوشحال و مسرورند و بعضی دیگر نادم و شرمگین. بسیاری سال‌های دراز عمر خود را در آرزوی داشتن فرزند سپری کرده‌اند و بعضی دنبال آنند که به هرترتیب از شرّ نوزاد به دنیا آمده خلاص شوند و یا بعضی از آن‌ها نوزادان را فقط برای انتقال رمزهای ژنی خود به آینده می‌پندارند. وی افزود: ولی به راستی تولید این نوزادان برای چیست؟ این سئوالی است که من در این فیلم سعی کرده‌ام از مردان و زنانی که این فیلم را خواهند دید، بپرسم. دلداده درباره تکنینک به کار رفته در این انیمیشن گفت: این فیلم در قالب انیمیشن دوبعدی و با قلم فلزی با طراحی‌های آزاد در مراحل پایانی طراحی است. این فیلم برای خود من تجربه‌ای جدید و جالب در انیمیت و کارگردانی است. در دکوپاژ این کار سعی کرده‌ام کمی آزادتر باشم و از قواعد سینمایی و تلویزیونی دور شده و سعی کرده‌ام به سمت تئاتر بروم، شاید انیمیشن- تئاتر هم پس از ساختن این فیلم متولد شد. وی همچنین درباره عوامل تولید این کار گفت: عوامل تولید انیمیشن «بخش زایمان» به نوعی، مانند تولید نوزادان، در جمع کوچک خانواده در حال کار هستند. از فیلمنامه گرفته تا طراحی شخصیت‌ها و انیمیت و غیره که از اسرار مگوی این فیلم است را خودم به عهده داشته‌ام.

موفقیتی دیگر برای شکرستان

  مجموعه انیمیشن شکرستان موفق شد تا عنوان بهترین طراحی شخصیت را در جشنواره انیمیشن و کمیک جوانان آسیا 2012 چین کسب نماید.
  به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری،  مجموعه شکرستان به تهیه کنندگی سید مسعود صفوی و کارگردانی بابک نظری و سعید ضامنی موفق شد تا در ششمین دوره جشنواره انیمیشن و کمیک جوانان آسیا جایزه بهترین طراحی شخصیت را در بخش جوایز فردی به خود اختصاص دهد.
  این جشنواره از تاریخ 27 لغایت  29 مرداد ماه در چین و با حمایت وزارت فرهنگ و وزارت صنعت و فن آوری اطلاعات این کشور برگزار شد . لازم به ذکر است که در این جشنواره بهنام دلداده، محمود آزادنیا و علیرضا پاکدل نیز موفق به کسب عناوین برتر در بخش های مختلف شدند.

 

 انیمیشن ترسناک ایرانی!

به گزارش خبرنگار مهر،‌ پخش مجموعه انیمیشن "مثل یک بازی" به کارگردانی آریا طاهری در 52 قسمت 10 دقیقه‌ای از یکشنبه 22 مرداد در شبکه پویانمایی آغاز شده است و هر روز ساعت 18 روی آنتن می‌رود.

این انیمیشن داستان پسر بچه‌ای به نام سعید است که کیف پر از اسکناسی پیدا کرده و آن را مخفی می‌کند و همین مساله باعث حوادث تلخ و شیرینی می‌شود که دیدنی است. "مثل یک بازی" در موسسه فرهنگی هنری روزگار طرفه و به سفارش مرکز پویا نمایی صبا ساخته شده و فیلمنامه آن را حسن احمدی نوشته است.

در حاشیه : توصیه میکنیم علاقمندان انیمشن حتما این سریال انیمیشن ایرانی را ببینید .این سریال شاید اولین انیمیشن ترسناک  ایرانی باشد که شاید تماشای آن  برای کودکان مناسب نباشد. این سریال که با کیفیت بسیار خوبی نیز تولید شده بهتر است در ساعات  دیر وقت  و برای بزرگسالان پخش گردد . نقیصه دیگری که به نظر میرسد در همه سریالهای انیمیشن وجود دارد و خواهد داشت عدم وجود خلاصه در قسمتهای بعدی است .یعنی بیننده نمیتواند ازوقایع قبلی قصه با اطلاع شود و عملا ارتباط خود را با قصه از دست خواهد داد. اما باتمام اینها این سریال هم از نظر قصه گویی و هم از نظر تکنیک اثر قابل توجه  ای است . حتما ببینید.

 

شبکه انیمیشنی ماهواره ای با مجوز ارشاد!

 حدود دوماه است که یک شبکه ماهواره ای بنام پرشین تونز  که با مجوز وزارت ارشاد فعالیت خود را آغاز کرده با نمایش انیمیشنهای قدیمی صدا وسیما و همچنین انیمیشنهای سینمایی غیر مجاز که توسط  انجمن گویندگان جوان به مدیریت مهرداد رئیسی دوبله  (‌البته با استفاده  از لهجه های ترکی - لری وشمالی و ...بریا هر چه با نمک کردن فیلمهای انیمیشن!)شده اند  مخاطبان کودک را به خود جذب کرده است . گذشته از تبلیغ های فراوان برای موسسه گلوریا ! که موسس آن آقای رئیسی است ( که این شبه را ایجاد کرده که مالک این شبکه ماهواره ای مجاز خود مهرداد رئیسی است ) عملا رقیب شبکه تازه تاسیس پویا شده است که در همین اوایل به خاطر عدم برنامه ریزی فراموش کرده است که دیگر شبکه ها به اندازه کافی نمایش عروسکی  برای نمایش استفاده  میکنند . دست به نمایش مجموعه مدرسه موشها  وکلاه قرمزی و مجموعه های دیگر عروسکی ! کرده است .این در حالی است که نام این شبکه یعنی پویا  که خلاصه پویانمایی است در فرهنگستان هنر به جای کلمه انیمیشن انتخاب شده است . این شبکه کودک نیست بلکه شبکه انیمیشن و یا پویانمایی است .

خبرگزاری فارس: 40 سال همش مجری

به هر حال با این رویه احتمال این هم میرود که به  جمع این برنامه های عروسکی  گروهی از عمو ها و خاله ها و دایی ها و زن دایی ها و ... افزوده شود تا بتواند با دلبری ! دل کودکان ایرانی را به دست بیاورند و آنها را پای گیرنده شبکه داخلی بنشانند . رقابت نابرابری است ! چرا که علاوه بر اینکه در جامعه جهانی دیگر استفادهاز مجری برای پر کردن میان برنامه ها کارایی خود را از دستداده است و دیگر شبکه های معتبر به  این شیوه ( حضور مجری ) برنامه های خود را پر نمیکند. از طرفی به نظر میرسد شبکه پرشین تونز به احتمال قوی بدون پرداخت کپی رایت( احتمالا صورت حساب جریمه های  پخش غیر قانونی این آثار خیلی زود به دست مسئولان دولتی که حامی این شبکه ماهواره ای هستند خواهد رسید ) دستش برای پخش کارتونهای با کیفیت بالا باز است.

در کنار این وقایع پخش فیلم های سینمایی انیمیشن از سریالهای قدیمی انیمیشنی ! ( از ابتکارات شبکه نمایش که چند قسمت یک سریال را به هم  متصل و بعنوان فیلم سینمایی از شبکه  نمایش پخش میکنند )  و عدم همکاری شبکه های دیگر در  اختیار گذاشتن انیمیشنهای خود ( مثل شبکه شما که تعلق به شیمای استانها  است و انیوهی از تولیدات انیمیشنی داخلی در اختیار دارد )عملا ادامه مسیر  شبکه تازه تاسیس و تخصصی پویا ( انیمیشن ! ) را بسیار سخت و پیچیده کرده است .

همه این ها را بگذارید در کنار عدم  تخصیص بودجه  به شبکه پویا که عملا دست  گردانندگان آنرا در تامین برنامه بسته است و عملا با پخش  تکراری و نامنظم انیمیشنها  نگرانی بیشتری را برای ادامه فعالیت موفق این شبکه و احیانا از دست دادن تماشاچی های مشتاق کودک و نوجوان خود ایجاد میکند .

آیا بهتر نیست که کارشناسانه تر به برنامه ریزی برای آینده و البته حال  شبکه ای که هم اکنون ( بخاطر جذابیت بلامانع انیمیشن) توانسته مخاطبان کودک و نوجوان بسیاری را پای خود بنشاند  برخورد کنیم !؟

هدفم شناخت بیشتر ریشه‌های فرهنگی توسط کودکان است

 

سازنده انیمیشن "دانشمندان بزرگ" گفت:‌ تصمیم داشتم زندگی بزرگان همچون ابن سینا و زکریای رازی تا دکتر معین و علامه دهخدا را به شکلی جذاب و قابل درک پیش چشم کودکان ایرانی مجسم کنم تا به ریشه‌های فرهنگی خود باور بیشتری پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ انیمیشن "دانشمندان بزرگ" از تولیدات مرکز پویانمایی صبا برنده لوح تقدیر بهترین انیمیشن سومین جشنواره اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی این روزها از شبکه پویا پخش می‌شود.

فرخ یکدانه نویسنده و کارگردان این انیمیشن به همین مناسبت به مهر گفت: ساخت این مجموعه به سفارش مرکز پویانمایی صبا، از سال 85 آغاز شد و پس از تولید 33 قسمت (با زمان کلی 430 دقیقه) در سال 87 به پایان رسید.

وی افزود: این انیمیشن که به صورت تلفیقی از کاراکترهای سه بعدی کامپیوتری و پس زمینه‌های دو بعدی ساخته شده به معرفی بزرگان علمی و فرهنگی این مرزو بوم به مخاطبین کودک و نوجوان می‌پردازد.

یکدانه یادآور شد: از دوران کودکی به موضوعات علم علاقه داشتم وایده ساخت این سریال نیز بر همین اساس در ذهنم شکل گرفت، تصمیم داشتم زندگی بزرگان همچون ابن سینا و زکریای رازی تا دکتر معین و علامه دهخدا را به شکلی جذاب و قابل درک پیش چشم کودکان ایرانی مجسم کنم تا به ریشه‌های فرهنگی خود باور بیشتری پیدا کنند.

این کارگردان با بیان اینکه سبک بصری خاص و ترکیب بندی تصاویر مبتنی بر اصول روانشناسی نقاشی کودکان؛ نگارگری ایرانی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای جزو شاخصه‌های ویژه این مجموعه است، اظهار کرد: در عین حال برخورد فانتزی با فیلمنامه، استفاده از طنز کلامی و تصویرگری و بهره‌گیری از شیوه سیال در ذهن در روایت داستان نیز تاثیر زیادی در جذب مخاطب هدف (گروه سنی ب و ج) و حتی افراد بزرگسال داشته است.

مجری طرح "دانشمندان بزرگ" شهاب کسرائی، مدیر تولید رضا تقدسی، تصویرساز راشین خیریه، انیماتورها مجید نجفی، عماد خلیلی، هژیر قریب، میثم باقرمنش، نوید خزلی، موسیقی و افکت سید حامد سادات کیائی، نورپردازی سپهر جعفری و امور فنی سید مهدی ناطق الاسلام هستند.

 

اینسان در کانادا


انیمیشن کوتاه اینسان ساخته مهدی آقاجانی به جشنواره بی استریت در کانادا راه یافتند.

 

 

این جشنواره از ششم تا نهم سپتامبر در کانادا برگزار می شود.

کار کردن در حیطه هنر جنون می خواهد

مصاحبه انیمک با مریم کشکولی نیا

Maryam Kashkooli Nia

شما برای جشنواره فیلم می سازید؟ 

- من فکر می کنم همه این کار را می کنند. من اگر دوست داشتم یک تابلوی نقاشی بکشم و به دیوار خانه ام بزنم تا فقط خودم از آن لذت ببرم این همه سختی به خود نمی دادم. من حتما کاری انجام می دهم که دیگران بتوانند ببینند و قضاوت و مقایسه و حتی تحسین کنند. من برای این وارد هنر شدم تا از زندگی لذت ببرم و تحسین شوم. حتی آنها که کار ضعیف ارائه می دهند دارند بهترین کارشان را عرضه می کنند تا تحسین شوند. به نظر من در مسیر جشنواره قرار گرفتن، بسیار مهم است و حس پویایی را به انسان تزریق می کند. من اگر کارمند بودم، در این سن احتمالا بازنشسته شده بودم و دیگر فقط به اوقات فراغت فکر می کردم، اما اکنون می دانم که زندگی من با همین روش ادامه خواهد داشت و فیلمهای دیگری خواهم ساخت و هرگز احساس پیری نخواهم کرد. هرچند ورود به جشنواره برای من بسیار مهم است، حقیقتا می گویم که گرفتن جایزه برایم اهمیتی ندارد. من ترجیح می دهم که جایزه به جوانها تعلق بگیرد. من نیاز دارم به جشنواره وارد شوم تا دیده شوم و مورد قضاوت قرار بگیرم، اما به جایزه احتیاج ندارم. 

- کار بعدی شما "تونل" است. ایده آن از کجا به ذهنتان رسید؟ 

- این یک کار سفارشی است. هر سال برای جشنواره مقاومت چند انیماتور را انتخاب می کنند. یکی از آن چند نفر من بودم. داستان را پیشنهاد دادند. چون شخصا با سوژه های اجتماعی و خانوادگی بیشتر کار می کنم در ابتدا زیاد مایل به انجام کار نبودم ولی بعد در گروه خوبی مثل آقای مهران، خانوم و آقای دهستانی و ...قرار گرفتم و دیدم می توانم به تجربه هایم اضافه کنم. مرتبا کار را پیش آقای گلپایگانی می بردیم و کار هم خیلی سریع انجام شد. یک ماه به تحقیق و بررسی سپری شد و چهار ماه هم بخش عملی به طول انجامید. 

- کار اول شما خیلی لطیف و شاعرانه بود و کار دوم کمی تلخ.؟ 

- همانطور که گفتم سوژه کار دوم سفارشی بود. البته اگر روزی کاری پلیسی از من دیدید خیلی تعجب نکنید چون من به کارهای معمایی هم خیلی علاقه دارم! 

- عده ای کاملا مخالف کار سفارشی هستند و عده ای دیگر اعتقاد دارند که انیمیشن کوتاه جزو صنعت سینما نبوده و چون به اکران در نمی آید، فروش هم نمی کند و انیماتور باید کار سفارشی یا آگهی بپذیرد. این بُعد اقتصادی قضیه است و از طرف دیگر اگر کاری به انیماتور سفارش داده شود که که با روحیات یا اعتقادات هنرمند هماهنگی نداشته باشد، آیا او باید قبول کند یا خیر؟ آیا می تواند انرژی و زمان لازم را برای همچین کاری به نحو احسنت اختصاص دهد؟ 

- چون من سالها گرافیست بودم همیشه با سفارش دهنده سر و کار داشته ام. در کارهای سفارشی ما باید ببینیم سفارش دهنده کیست. بعضی از آنها ناآگاه بوده و اصرار دارند که کار طبق خواسته آنها انجام شود. من با چنین افرادی کار نمی کنم. ولی گاهی سفارش دهنده آگاهی کافی را نداشته ولی اجازه می دهد تا شما آزادی کافی را درکار داشته باشید. در مورد این کار باید بگویم که در وهله اول موضوع کار برایم جالب بود. اینکه در این زمان، در گوشه ای از دنیا مردم برای بدست آوردن مایحتاج خود تونلهایی زیر مرزها حفر کرده و چقدر در معرض خطر قرار می گیرند سوژه ای است که می توان به آن پرداخت. و دوم اینکه آزادی کافی برای انجام کار را داشتم. 

- "تونل" کی به اتمام رسید؟ 

- آذر 90 تمام شد اما ادیتش در سال 91 انجام شد. 

Maryam Kashkooli Niaمریم کشکولی نیا در حال ساخت فیلم سومش با عنوان "وقتی بچه بودیم"

- پیشنهادی برای ایده یا داستان انیمیشن دارید؟ 
- فکر می کنم مطالعه خیلی مهم است. تجربه شخصی افراد خیلی مهم است. دیدن آثار متفاوت بسیار مهم است. من کسانی را می شناسم که اصلا فیلم نمی بینند. درست است که یک اثر می تواند تاثیر بگذارد ولی نباید نگران تکرار شدن آن بود چون این ممکن نیست. این تاثیر می تواند داستان جدیدی در ذهن تو ایجاد کند. امروزه همه دوست دارند کار جدید ارائه دهند اما کسی حوصله دیدن کارهای قبل تر را ندارد. درحالیکه در دوره ما با زحمت انیمیشنی بدستمان می رسید و سعی می کردیم فریم به فریم آن را نگاه کنیم. من شخصا یک انیمیشن را یکبار برای داستان نگاه می کنم، یکبار برای انیمه، یکبار از دید کارگردان... همه این ها را جداگانه تجزیه و تحلیل می کنم. یک برگ از درخت می افتد، چگونه این اتفاق می افتد. 

گفتید که در دوران دانشجویی تکنیکهای مختلفی را تجربه کردید. آیا تابحال به این فکر کرده اید که تکنیک جدیدی بوجود بیاورید یا سعی کنید از موادی غیرمتعارف در فیلمها استفاده کنید؟ 

- نه تا حالا سعی نکردم چون فکر می کنم برای تجربه سبک جدید باید بر سبکهای متداول اشراف کامل داشت. جوانها دوست دارند سد شکن باشند و می خواهند کاری جدید انجام بدهند. آقای گلپایگانی مثل خوبی دارند: کلیشه ها را خوب کار کن، موفق می شوی. ما روی کلیشه ها کار نمی کنیم. من باید داستان نویس بسیار توانایی باشم تا بتوانم داستانم را از منظری کاملا متفاوت نقل کنم. باید ساختار را شناخت. پیکاسو اول رئالیستی ماهر بود تا توانست ساختار قبل را بشکند. ولی دانشجویان می خواهند به یکباره پیکاسو شوند. مسلم است که یک جای کار می لنگد، همان شکسته خط است اما به دل نمی شیند چون بِیس اولیه را ندارد. 

- به سراغ انیمیشن ایران برویم. مشکل انیمیشن ایران را کجا می بینید؟ 

- من اعتقاد به دیکتاتوری در هنر ندارم و فکر می کنم هرکس که توانایی انجام هنری را در هر زمینه ای دارد، می تواند کار کند. ولی مدیران ما باید این آگاهی و اشراف را داشته باشند که از بین این خیل عظیم، استعدادها را تشخیص دهند. باید توانایی ها را در زمینه های تخصصی پیدا کرد و بکار گرفت. من فکر می کنم که مشکل ما امروز این است که مدیرانمان آگاهی کافی را ندارند. انیماتورهای خوبی داریم که کشف و بکار گرفته نمی شوند. 
کار کردن در حیطه هنر جنون می خواهد و به نظر این جنون خوبی است! 

 

لینک کامل مصاحبه :

http://animak.ir/iran/interview-kashkooli1.php

آلزایمر در انیمست

فیلم آلزایمر  ساخته علیرضا هاشمپور بعد از پذیرفته شدن در بخش اصلی مسابقه جشنواره های کروک روسیه و انیمانیما صربستان در بخش مسابقه دانشجویی جشنواره انیمیشن انیمست در کشور رومانی نیز پذیرفته شد.

کمک به زلزله زدگان

 

گروهی از دانشجویان انیمیشن و دیگر دانشجویان هنر دست به اقدامی بشردوستانه زده اند و برای کمک به هم میهنانمان در آذربایجان  یک  گروه  ویژه درست کرده اند. سرپرستی این گروه را خانم مونا شاهی به عهده گرفته اند

آذربایجان...
زلزله آمد ...
و تکانی که زندگی را به یک آن بر هم ریخت...
و زندگی هم میهنم اگر واژگون شود من نیز آشوب بر دلم می بارد...

ما گروهی کوچک از جامعه انیمیشن ایران تصمیم گرفتیم که به کمک رنج دیدگان آذری بشتابیم...
در بین ما دوستانی هستند که در زلزله بم تجربیاتی داشته و اوضاع بحرانی و نحوه کمک رسانی را از نزدیک دیده اند.  به همین دلیل  ماجرا را شخصا پیگیری کرده و طی تماسی که با  دکتری معتمد در منطقه بحران گرفتیم، متوجه شدیم این بار نیز مانند  زلزله بم ممکن است کمک ها درست به دست هم وطنانمان نرسد...
 لذا قرار بر آن شد کمک های نقدی را از دوستانی که به ما اعتماد دارند جمع آوری کرده و  آنچه که از سوی پزشکان گرامی حاضر در صحنه خواسته شده را خریداری کرده و از طریقی امن به دست عزیزانمان در منطقه زلزله زده برسانیم...
بیش از هر چیز به چادر و پتو و انواع کنسرو، کمپوت و نان(خشک شده) نیاز است... البته فراهم کردن پول نقد و خرید مایحتاج از شهرهای نزدیک گزینه شایسته تری است...
لطفا در صورت تمایل کمک نقدی خود را به شماره کارت اینجانب مونا عبداله شاهی 6037991199132808 بانک ملی ایران واریز نمایید و پس از واریز رقم مبلغ را به شماره 09302479923 با پیامک اطلاع دهید...
از اعتمادتان سپاس گزاریم
از طرف بچه های انیمیشنی ایران زمین

 

سینماتوگرافی گروه انیمیشن

برای شماره ششم نشریه  سینماتوگراف - نشریه  دانشجویی سینما دانشگاه هنر -قصد داریم پرونده کوچکی برای گروه انیمیشن دانشکده تهیه کنیم تا در حد توان توانسته باشیم از تلاشها و موفقیتهای چشمگیراهالی این هنر تقدیری به عمل آورده باشیم
نقد انیمیشن های ساخته دانشجوها و همچنین گفتگو با اساتید و دانشجویان این رشته در دانشکده بخشی از این پرونده خواهد بود.

مسعود کمایی - مدیرمسئول نشریه دانشجویی سینماتوگراف دانشگاه هنر

کتاب های انیمیشنی در راهند
سید مسعود صفوی رئیس مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان از آغاز سری دوم ترجمه و تالیف کتب تخصصی منتخب بین المللی در زمینه های مختلف انیمیشن خبر داد. این مجموعه بزودی در اختیار فعالان و علاقمندان هنر- صنعت انیمیشن قرار خواهد گرفت.
وی در این رابطه به نقل از روابط عمومی مرکز مطالاعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری، اعلام داشت :
  "سری اول ترجمه و تالیف کتب تخصصی انیمیشن گامی نو در زمینه تهیه منابع اطلاعاتی به روز برای هنرمندان انیمیشن بود و در همین رابطه مرکز انیمیشن اقدام به انتخاب و ترجمه و تالیف مجموعا 20 کتاب با عناوین "تهیه کنندگی انیمیشن"، "اسرار انیمیشن خمیری"، "تاریخچه کمیک استریپ"، "دایره المعارف تکنیکهای انیمیشن"، "همه چیز درباره انیمیشن"، "کتاب جامع انیمیشن"، "نقاشی کارتونی برای مبتدیان" و ...  نموده که 8 جلد از این مجموعه منتشر شده و الباقی در لیست چاپ هستند . به عنوان مثال کتاب "تهیه کنندگی انیمیشن" نوشته زهرا دولت آبادی و کاترین ویندر یکی از معتبرترین کتب بین المللی در زمینه پیش تولید و تولید انیمیشن محسوب می شود ". وی در ادامه افزود :" پس از انتشار و ورود به بازار، خوشبختانه این کتب با استقبال خوبی از سوی مخاطبان آن مواجه شد که سبب شد تا از همان زمان برنامه ریزی و تحقیق برای انتخاب کتابهای مرجع جدیدتر در بخش های متفاوت، آغاز شود زیرا استقبال از سری اول، مؤید این موضوع بود که جامعه انیمیشن ایران نیاز وافری به دسترسی به منابع اطلاعاتی روز این هنر در سطح بین المللی دارد."
   رئیس مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن ادامه داد : " یکی از سیاست های اصلی مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن کمک به رشد و تحول انیمیشن در ایران است و صد البته این موضوع تنها با کمک به تولید انیمیشن میسر نخواهد شد و لذا در این رابطه یکی از رسالت های این مرکز ایجاد امکان دسترسی هنرمندان فعال در زمینه  انیمیشن در ایران به منابع به روز اطلاعاتی است." وی افزود :" در شرایط فعلی بسیاری از افراد فعال در بخش های مختلف تولید انیمیشن بنا به دلایل مختلفی امکان تحصیل آکادمیک را ندارند و در همین رابطه ما در ایران با کمبود مراکز معتبر آموزشی انیمیشن مواجه هستیم. لذا ایجاد شرایط مناسب برای این افراد به منظور دسترسی به این منابع بسیار مفید و حیاتی است تا بنتوانند در شرایط رقابتی چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی از قافله تولید عقب نمانند."
صفوی در ادامه اظهار داشت : " در ادامه راه و پس از برنامه ریزی های صورت گرفته و پس از انجام تحقیقات فراوان، سری دوم این کتب برای تالیف و ترجمه انتخاب شدند. فرایند انتخاب کتاب به این شکل بود که در سامانه های اینترنتی فراوانی مخصوص جستجو های لازم صورت گرفت و لیست و خلاصه محتوای کتاب ها گردآوری شد. سپس با کارشناسی و مشاوره ی متخصصین، از بین 3000 عنوان موجود، بر اساس نیازهای جامعه ی انیمیشن ایران و کمبودهای دانش به روز فضای آکادمیک این رشته، تعداد 50 عنوان کتاب انتخاب شدند. از زمینه های مهم می توان به کارگردانی انیمیشن، طراحی صدا، فیلم نامه نویسی، استاپ موشن، CG ، موشن کپچر، کمیک استریپ و ... اشاره کرد.
 

بیست و ششمین جشنواره فیلم کودک

1-855.jpg

31 پروانه زرین در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بر شانه‌های سینماگران ایرانی و خارجی می‌نشینند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در بخش سینمای ایران جشنواره فیلم کودک امسال، 18 پروانه زرین به برگزیدگان اهدا خواهد شد. در این بخش هفت7 پروانه زرین در مسابقه آثار سینمایی به رشته‌های فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر کودک و نوجوانان، دست‌آورد فنی و هنری و ویژه هیات داوران به بهترین‌ها اهدا می‌شود و همچنین هیات داوران کودک و نوجوان نیز یک پروانه زرین به بهترین فیلم از نگاه خود اهدا خواهند کرد.

در بخش مسابقه آثار ویدیویی کوتاه و بلند ایرانی نیز این پروانه‌های زرین اهدا خواهد شد: پروانه زرین بهترین اثر بلند، پروانه زرین بهترین اثر کوتاه یا نیمه بلند، پروانه زرین بهترین کارگردانی (اثر بلند)، پروانه زرین بهترین فیلم‌نامه (اثر بلند)، پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان و پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران.

بر اساس این گزارش، در بخش بین‌الملل جشنواره نیز 13 پروانه زرین به برگزیدگان اهدا خواهد شد که این پروانه‌های زرین به ترتیب در بخش‌های مسابقه بین‌الملل، مسابقه آثار پویانمایی بین‌الملل و اثر برگزیده داوران کودک و نوجوانان بین‌الملل به بهترین‌های جشنواره اختصاص می‌یابد. پروانه‌های بخش مسابقه بین الملل در رشته‌های فیلم بلند، کارگردانی فیلم بلند ، فیلمنامه، بهترین فیلمنامه اقتباسی، اثر کوتاه یا نیمه بلند، بازیگر کودک و نوجوان، دستاورد فنی و هنری و بهترین فیلم آسیایی، جایزه ویژه هیات داوران به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

پروانه‌‌های زرین بخش پویانمایی نیز به ترتیب به بهترین اثر بلند، بهترین اثر کوتاه و جایزه ویژه هیات داوران اهدا می شود.

در بخش مسابقه فیلمنامه‌های کودک نیز جوایز نقدی و دیپلم افتخار به برگزیدگان سومین دوره این مسابقه اهدا می‌شود.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از 17 تا 21 مهرماه سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود.

هنرمندان علاقمند به حضور در این رویداد می توانند تا پایان روز اداری 31 مرداد ماه یا با حضور در دبیر خانه جشنواره و یا از طریق پایگاه اینترنتی این رویداد به آدرسwww.icff.ir فرم حضور در این رویداد را تکمیل کرده و به دبیرخانه ارایه کنند و بیست شهریور ماه مهلت تحویل کپی فیلمها به دبیرخانه جشنواره می باشد.

 لینک مقررات و شرکت در جشنواره کودک :

http://www.fcf.ir/pe/form-koodak-26.html

 هیات انتخاب بخش تجربی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران

امیر محمد دهستانی ، پوران درخشنده  و احمد کاوری  هیات انتخاب بخش تجربی مسابقه ایران جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی حکمی از سوی هاشم میرزاخانی دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، پوران درخشنده ، احمد کاوری و امیر محمد دهستانی به عنوان اعضای هیات انتخاب مسابقه ملی در بخش تجربی کار انتخاب آثار جشنواره را عهده دار شدند.

امیرمحمد دهستانی کارشناس سینما، کارشناس ارشد انیمیشن ، از سال 1372 به شکل حرفه‌ای به کار انیمیشن اشتغال دارد، ساخت دهها تیزر تلویزیونی و تصویربرداری فیلمهای کوتاه و تلویزیونی از جمله فعالیت‌های او است. وی مدرس دانشگاه تربیت مدرس ، دانشگاه هنر و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

پوران درخشنده، کارشناس رشته کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون وسینما با ساخت آثار متعدد مستند و همچنین آثار داستانی به امر نویسندگی، پژوهش و تدریس کارگردانی اشتغال دارد. از مسئولیت‌های اجرایی وی به مدیرعاملی شرکت سینمایی خورمهر می توان اشاره کرد.

احمد کاوری کارشناس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا، کارگردان فیلم سینمایی نفوذی و مجموعه تلویزیونی شکر تلخ، حکم جلب، سمبل، پرسه برخاک و همچنین فیلمنامه نویس است که کار انتخاب و داوری جشنواره های متعددی از جمله جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را در کارنامه خود دارد.

در این بخش آثار از میان 256 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب خواهند شد. 

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 10 تا 16 مهرماه توسط انجمن سینمای جوانان ایران در تهران برگزار خواهد شد.

تمدید مهلت ارسال انیمیشن به جشنواره سیره رضوی

مهلت ارسال اثر به چهارمین جشنواره پویانمایی سیره رضوی گلستان تا 10 شهریور تمدید شد.
دبیر چهارمین جشنواره سراسری پویانمایی سیره رضوی گفت : تاکنون 22 فیلم و فیلمنامه به دبیرخانه چهارمین جشنواره سراسری پویانمایی سیره رضوی در گلستان فرستاده شده است . 
آقای منتظری افزود: از این تعداد هفت اثر فیلم و 14 اثر فیلمنامه است .
چهارمین جشنواره سراسری پویانمایی سیره رضوی از برنامه های دهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، 30 شهریور در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در گرگان مرکز استان گلستان برگزار می شود .

جشنواره انیمیشنی در باره مد و لباس ایرانی

شاه آبادی معاون وزیر ارشاد از برگزاری جشنواره فیلمنامه و انیمیشن کوتاه و عکس با موضوع مد و لباس خبر داد و گفت: در نظر داریم جشنواره ای از فیلمنامه های کوتاه بین 1 تا 15 دقیقه به همراه انیمیشن و همچنین عکس هایی با موضوع مد و لباس برگزار کنیم که طی فراخوان اعلام شده علاقمندان می توانند آثار خود را تا 20 مهر ماه ارائه دهند همچنین مراسم اختتامیه 23آبانماه برگزار می شود.

تولید انیمیشن در ستایش قالی ایرانی
جام جم آنلاین: انیمیشن «افسانه شهر قالی» به کارگردانی حمیدرضا حافظی و تهیه کنندگی مجید شاکری به مدت 75 دقیقه در صدا و سیمای مرکز سمنان تهیه و تولید می‌شود.

به گزارش جام‌جم آنلاین، پیش تولید انیمیشن افسانه شهر قالی 18 ماه طول کشیده و پس از یک سال تولید آن آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال 91 تولید آن به پایان برسد و آماده نمایش شود.

افسانه شهر قالی تنها تله فیلمی است که اختصاصا به موضوع ستایش از فرش و قالی ایرانی توجه نشان داده و در یک فضای فانتزی و جذاب با نویسندگی و کارگردانی حمید رضا حافظی تهیه می‌شود.

انیمیشن افسانه شهر قالی با استفاده از تکنیک سه بعدی تولید می‌شود.

عوامل تولید این انیمیشن عبارتند از:

ساخت موسیقی: پیروز ارجمند، طراحان کاراکتر: مانی وطن دوست، علی اصغر قربانی، مدل سازی کاراکترها: وحید شاکری، مدل سازی لوکیشن ها: ایمان قانع، مدیر فنی: افشین کریمی، اجرای دیجیتال زمینه ها: بهناز صفرزاده، سحر دانش، زرین صلاحی، نویسنده و کارگردان: حمیدرضا حافظی، تهیه کننده: مجید شاکری، مدیر تولید: سالار خزاعی، عوامل طراحی زمینه (لی اوت): مطهره میرزایی، زهرا ملا احمدی، سرور گلرنگ، سحر خیطان، شاهین بهزادی، رامین شرفی، طراحی کانست فضاها: حسین صادقی، طراحی استوری بورد: شهرام شیرزادی، اجرای استوری ریل: مسعود حمزه ای، انیماتورها: سجاد زارع،امین ونکی، محمود دوستی.

ورکشاپ انیمیشنی

 

 

 

 

 

 

ورکشاپ 3 روزه انیمیشن از روزسه شنبه چهاردهم الی پنجشنبه شانزدهم شهریور ماه از ساعت ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر مدرس : استاد مسعود دشتبان و بابک نکوئی ظرفیت ثبت نام محدود است و مهلت ثبت نام تا پایان مرداد ماه متقاضیان می توانند جهت ثبت نام و یا دریافت اطلاعات بیشتر با دفتر آموزشگاه ایده تماس حاصل نمایند ۸۸۸۲۳۶۲۵ - ۸۸۸۲۳۳۸۷ تهران خیابان خردمند شمالی خیابان هجدهم پلاک ۲۶ طبقه همک

ننکته !

تجربه: نامی  است که آدم ها روی اشتباهات خود می گذارند.

عکس یادگاری

هر چند وقت یکبار یاد کارگاه انیمیشنی می افتم که تو سالهای 65 تا 67 تو دانشکده سینما  بنام کارگاه آزاد انیمیشن راه انداختیم . و در واقع  در ایام دانشجویی به کمک هم انیمیشن را تجربه میکردیم...  محمد رضا حسنایی ، امیر محمد دهستانی ، مهرداد شیخان  و علیرضا گلپایگانی در عکس مشخص هستند ! نیستن ؟ :)

 خونه انیمیشنی

دوست دارم اگر خواستم زبانم لال یک ویلای شخصی بریا خودم در یک جای خوش آب و هوا بسازم یکجورایی انیمیشنی بودنم  توش دخالت کنه! خوبه دیگه ! نه؟

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:٢٤ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٢ امرداد ۱۳٩۱