انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم مرداد 91

 

هفته های انیمیشن در جشنواره پویانمایی تهران 91

دبیر هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران گفت : همزمان با برگزاری این جشنواره ،‌ هفته های انیمیشن را در 21 استان برگزار می کنیم.
محمدرضا کریمی صارمی در مصاحبه با خبرنگار ما با بیان اینکه فیلم های هشتیمن جشنواره پویانمایی ، در 10 استان نمایش داده می شود ، افزود : در هفته های انیمیشن نیز منتخبی از بهترین فیلم های انیمیشن ایران و جهان نمایش داده خواهد شد .
وی با بیان اینکه همزمان با این هفته ها ، کارگاه های آموزشی نیز در 30 استان کشور برگزار می شود ، گفت : مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در دوره های قبلی این جشنواره زیر نظر کارگردان های شاخص انیمیشن ایران و جهان آموزش دیده اند ، در این کارگاه ها ، به علاقمندان انیمیشن آموزش خواهند داد .
دبیر هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران افزود : بزرگداشت زنده یاد اسفندیاراحمدیه پدر انیمیشن ایران و انتشار کتابی به همین مناسبت ، چاپ دو کتاب تخصصی انیمیشن ، قدردانی از نیم قرن تلاش‌ وجیه‌الله فرد مقدم پیشکسوت انیمیشن ، برگزاری 5 نشست تخصصی، تهیه 5 برنامه ویژه تلویزیونی و انتشار 5 نشریه روزانه از دیگر فعالیت های این جشنواره خواهدبود .
کریمی صارمی گفت : در جشنواره امسال جایزه ویژه ای برای بهترین اثر با مضمون دینی اهدا می شود که ارزش آن برابر با جایزه نفر نخست این جشنواره است .
وی افزود : فراخوان این جشنواره در روزهای آینده منتشر می شود و علاقمندان به نام نویسی در آن ، باید در مدت سه ماه زمان تعیین شده ، برای این کار اقدام کنند.
دبیر هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران گفت :‌ نام نویسی درهشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران ،‌ اینترنتی است ، هیات انتخاب اولیه آثار ،‌نیمه آذر کار خود را آغاز می کند و داوری آثار بخش مسابقه ایران، دانشجویی و دینی این جشنواره نیز دی انجام می شود .
هشتمین جشنواره پویانمایی تهران 13 تا 17 اسفند در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار خواهد شد .

 

من ، همسرم و گاومون در بوسنی و مجارستان

 

انیمیشن من،همسرم و گاومون  به کارگردانی آزاده معزی تا به حال در دو جشنواره بین المللی پذیرفته شد

فستیوال کراتکوفیل در بوسنی و جشنواره فیلم کوتاه مجارستان به نام بوشو (که مخفف بوداپست شورت فیلم است) فیلم رو در بخش اصلی پذیرفتن در واقع هشتاد و شش فیلم رو از بین ١٨۴۴ فیلم انتخاب کردن...علاوه بر این ،فیلم قبلی خانم معزی بنام "من، شاه و بابام "هم در بخش مسابقه جشنواره مشهور  انیمیشن وارنا در بلغارستان و بخش پانورامای بوشو  پذیرفته شده.

ضمن تبریک به خانم معزی براشون بهترین ها را آرزو میکنیم.

کتاب انیمیشنی

سلام به همه و همه دوستانی که به آنها قول داده بودم
بالاخره کتاب فیلمنامه نویسی (مجموعه و سریال انیمیشن) چاپ شد.
این کتاب کاربردی را تقدیم می کنم به همه خانواده انیمیشن و دانشجویان عزیزم...
محمدعلی صفورا

دیدار با استاد علیمراد


در روز جمعه باتفاق استاد علیمراد جلسه انتخاب فیلمهای انیمیشن بیست و نهمیم دوره جشنواره فیلم کوتاه را داشتیم. جدا از جلسه واقعا از دیدار استاد بسیار خوشحال شدم .همچنان با علاقه و حساس نسبت به انیمیشن ایران .و من که شایعه رفتن استاد به خارج از کشور را با دیدن ایشون به فراموشی سپردم.

استاد عبدالله علیمراد از شروع یک سریال طنز با دو کارکتر  برای حوزه هنری تبلیغات اسلامی با تکنیک عروسکی خبر داد و بالاخره پای بهترین فیلمساز عروسکی  به دنیای مجموعه سازی برای تلویزیون باز شد .

هیئت انتخاب بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران

طی حکمی از سوی هاشم میرزاخانی، عبدالله علیمراد، علیرضا گلپایگانی و بهرام جوانرودی به عنوان اعضای هیئت انتخاب بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه انتخاب شدند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، طی حکمی از سوی هاشم میرزاخانی، عبدالله علیمراد، علیرضا گلپایگانی و بهرام جوانرودی به عنوان اعضای هیئت انتخاب مسابقه ملی در بخش پویانمایی، کار انتخاب آثار بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران را بر عهده گرفتند.

در حکم ابلاغ شده از سوی میرزاخانی آمده است: استاد گرانقدر، هنرمند گرامی احتراماً، نظر به تخصص، تجربه و تعهد جنابعالی از شما به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش پویانمایی مسابقه سینمای ایران در «بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» دعوت به عمل می‌آید.

امید است با حضور ارزشمند جنابعالی و تجارب مفیدی که در این زمینه دارید، شاهد انتخاب آثار ارزشمند در زمینه کیفی و محتوا در این بخش از جشنواره باشیم.

عبدالله علیمراد فارغ‌التحصیل انیمیشن از مرکز تجربیات و آموزش سینمای نقاشی متحرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که دوره آموزش فراگیر انیمیشن عروسکی را در کشور چک گذرانده و علاوه بر تولید آثار پویانمایی به عنوان مدرس دانشکده‌های هنری و داور جشنواره‌های متعدد ایفای نقش کرده است.

علیرضا گلپایگانی دکترای پژوهش هنر، عضو هیئت علمی و مدیر گروه انیمیشن دانشگاه هنر و استاد دانشگاه است. وی تاکنون به عنوان داور در جشنواره‌های متعدد انیمیشن داوری کرده و در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال 87 به عنوان داور فعالیت داشته است.

بهرام جوانرودی، مدرس نرم افزارهای گرافیک، تهیه‌کننده و مدیر تولید و کارگردان فنی انیمیشن و انیماتور است که در جشنواره 28 فیلم کوتاه تهران نیز به امر انتخاب آثار پرداخته و همزمان با جشنواره کارگاه آموزشی انیمیشن با موضوع مبانی و اصول جان بخشی را برگزار کرده است.

در این بخش آثار از میان 186 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب خواهند شد.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، توسط انجمن سینمای جوانان ایران از 10 تا 16 مهرماه در تهران برگزار می‌شود.

 جلسه انیمیشنی


از شما دعوت می شود در جلسه مرور و نقد و بررسی آثار اینجانب ( موج های گمشده(1383)، مسیر سرد خون(1387)، شهر خاموش(1388)،
روزنه(1390)، شب گوسفند(1391)) توسط محسن امیریوسفی در فرهنگسرای نیاوران حضور داشته باشید.
یکشنبه  22 مردادماه ساعت 18
حضورتان باعث دلگرمی است.
  
با سپاس امیر مهران
 
 ایجاد بزرگترین پایگاه تولید انیمیشن در چین

 جفری کاتزینبرگ اعلام کرده است که کونگ‌فو پاندا۳ در سال ۲۰۱۶ منتشر خواهد شد.

این انیمیشن در چین  به صورت مشترک تولید ‌می‌شود، دریم‌ورکز مستقر در شانگهای در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. شعبه‌ی دریم‌ورکز اصلی، پل ارتباطی میان شرکت‌های چینی را بازی خواهد کرد.
این فیلم توسط یک سرمایه‌گذاری مشترک جدید بین شانگهای با سهم ۵۵ درصد انجام می‌گیرد که ۴۵ درصد مابقی سهم دریم‌ورکز خواهد بود. این کار با هدف ایجاد بزرگترین پایگاه تولید انیمیشن در چین انجام می‌گیرد، و برای تولید سالی ۱ تا ۳ فیلم انیمیشن با ۲۰۰۰ کارمند را برنامه‌ریزی کرده‌اند.
منطقه‌ی تفریحی Xuhui با سرمایه‌گذاری بیش از ۳٫۲ میلیارد دلار شامل سینماها، تئاترها، رستوران‌ها و جاذبه‌های توریستی خواهد بود که در سال ۲۰۱۶ افتتاح می‌شود.

Jeffrey Katzenberg مدیر ارشد اجرایی کمپانی دریم‌ورکز می‌گوید: همراه با پایتخت مدیا‌ی چین و دیگر شرکای مشترک ما، بسیار خوشحالم که در حال ایجاد دریم‌ورکز شرقی در Xuhui به منظور آوردن تولیدات با کیفیت بالا و ایجاد منطقه‌ی فرهنگی و مرکز سرگرمی هستیم. این کار نقطه‌ی عطفی تاریخی‌ست که فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای دریم‌ورکز شرقی به ارمغان خواهد آورد.

منبع : سایت پویانما

مدرسه موشها انیمیشن نیست!

 

بعد از ظهر روز دوشنبه 16 مرداد شبکه پویا  اقدام به پخش مجموعه دوست داشتنی مدرسه موشها کرد!  شاید به خودی خود این  موضوع مهمی نباشه اما شک ندارم که دوستانی که برنامه های آرشیوی را برای پخش در شبکه پویا زیر و رو میکنند  وقتی به اسم مدرسه موشها برخوردند به خودشون گفتن ای وای چرا زودتر بیاد این مجوعه نیفتادیم ! چه انیمیشن باحالی !  این در حالی است که سالها قبل بعضی از مدیران گروه کودک مدام از مدرسه موشها بعنوان بهترین انیمیشن ایران اسم میبردند ! وبعضی هم تخصصی تر برخورد میکردند! و از این مجموعه  بعنوان بهترین انیمیشن عروسکی ایران  نام می بردند .

برادران عزیز مدیر بدانند و آگاه باشند که مدرسه موشها به هیچوجه انیمیشن نمیباشد و یک نمایش عروسکی و یا اصطلاحا تاتر عروسکی است که یکی از بیاد ماندنی ترین آنها  نیز هست اما به هر حال انیمیشن نیست .

این در ادامه بی توجهی به انیمیشن ایرانی است که حتی در  زمان افتتاح شبکه انیمیشن پویا حتی یک کارگردان و یا دست اندرکار عرصه  انیمیشن در مراسم افتتاحیه دعوت نمیشود  و بجای آن عموها و خاله های ریز و درشت  برنامه های  کودک جور حضور دست اندرکاران انیمیشن ایران  را کشیدند .

 

نقد انیمیشن «المپیک»
ایده اولیه انیمیشن «مشعل المپیک» به المپیک پکن باز می‌گردد که مثل هر سال قرار بود مشعل آن از کشورهای مختلف عبور کند، اما مسئولان کشور ما چندان تمایلی به این امر نشان ندادند.


ایلنا: جلسه نقد و بررسی فیلم‌های انیمیشن شهرام حیدریان (مشعل المپیک و جنگ ساز) و ناهید صمدی امین (ایستگاه)، با حضور مازیار فکری ارشاد در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ عصر دیروز(17 مرداد) برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شهرام حیدریان در ابتدای این نشست به بیان نکاتی درباره فیلم‌های انیمیشن خود پرداخت و گفت: ایده اولیه انیمیشن «مشعل المپیک» به المپیک پکن باز می‌گردد که مثل هر سال قرار بود مشعل آن از کشورهای مختلف عبور کند، اما مسئولان کشور ما چندان تمایلی به این امر نشان ندادند و این برای من خیلی جای تعجب داشت که چطور می‌شود از این حس غافل شد.

وی افزود: سپس به این فکر کردم که مشعل را می‌توانم از کشور افغانستان عبور دهم که در وضعیت بسیار نامناسبی هم قرار داشت و به این بهانه می‌توانستم حضور نیروهای نظامی و بحث‌های مختلفی مانند جنگ، فقر، گرسنگی... را در کنار مشعل المپیک نشان دهم و بگویم که یک ورزشکار فارغ از همه بحث‌های مختلف، تنها دغدغه‌اش رساندن مشعل به ورزشکار بعدی است. به علاوه اینکه مردم یک جامعه هم در زمان المپیک دغدغه‌هایشان را برای لحظاتی فراموش می‌کنند و به قهرمان خود چشم می‌دوزند و جالب‌تر اینکه آن قهرمان چطور می‌تواند دل یک جامعه را با حرکت خود شاد کند.

حیدریان همچنین درباره انیمیشن «جنگ ساز» گفت: ایده این کار هم از بحران عراق گرفته شد که به نظرم جنگ بسیار هدایت شده‌ای بود و مانور رسانه‌ای جالبی داشت.

وی تصریح کرد: با انتخاب یک عکاس به عنوان کاراک‌تر اصلی، این را نشان دادم که چطور می‌شود در کشور یا منطقه‌ای جنگ سازی کرد.

ناهید صمدی امین نیز در ادامه جلسه گفت: انیمیشن «ایستگاه» بر اساس طرحی که سال‌ها فکر من را به خودش مشغول کرده بود، ساخته شد و اینکه این کار حدیث نفس آدمی میان ماندن و رفتن است و تصمیمی که در ‌‌نهایت همه ما باید آن را بگیریم.

وی افزود: سعی کردم تردید و دودلی را در جوان نشان دهم. فضا و لوکیشن‌های ما هم لامکان بود و پیرمرد هم به نوعی نماد یک انسان پخته بود.

صمدی درباره تاثیرگرفتنش از فیلم «طبیعت بی‌جان» گفت: من بک گراندی از این فیلم داشتم، چون به هر حال این فیلم هم سکون را نشان می‌دهد. البته وقتی کار را نوشتم تغییر مدنظرم بود، اما زمانی که به مراحل پایانی رسیدم به این فکر کردم که می‌توان این اثر را مانند یک شعر دید و برداشت قطعی درباره آن ارائه نداد تا هر فرد در درون خودش آن را درک کند.

 

گسترش صنعت پویانمایی در گلستان

دبیر چهارمین جشنواره سراسری پویانمایی سیره رضوی در گلستان گفت: جشنواره پویانمایی سیره رضوی اسباب بسط و گسترش صنعت پویانمایی در بین هنرمندان و نسل جوان استان را فراهم آورده است و وجود مقدس بارگاه امام رضا(ع) همواره منشا خیر و مقبولیت بر این سامان فرهنگی و مذهبی بوده است.

غلامرضا منتظری افزود: وظیفه داریم برای آشنایی بیشتر اقشار جامعه با معارف ناب رضوی به طرح ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) و احادیث و روایات منصوب به آن حضرت با بهره مندی از ابزار نیرومند فرهنگی و هنری مبادرت نمائیم چرا که ارائه این معارف در قالب و ساختاری جذاب و زیبا تاثیر بیشتری را در اندیشه ها و افکار در قلب و جان مردم خواهد گذاشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تصریح کرد: استان گلستان در بین فعالیت های گسترده فرهنگی و هنری، عرصه پویانمایی یا انیمیشن را به عنوان محور فعالیت خود قرار داه است تا با استفاده از این صنعت مدرن و هنر تاثیرگذار گامی هر چند کوچک در جهت ترویج فرهنگ رضوی و ارتقای سطح دانش و بینش مذهبی جامعه بردارد.

یک نام و 2 برخورد کاملا متفاوت
جام جم آنلاین: پینوکیو، این آدمک چوبی شیطان و بازیگوش که حیات انسانی به دست می‌آورد و با هر دروغی دماغ چوبی‌اش دراز می‌شود، بیش از هر فیلمی با انیمیشن کلاسیک سال 1940 کمپانی والت‌ دیزنی شناخته می‌شود.

این انیمیشن در دوران طلایی انیمیشن‌سازی این کمپانی قدیمی ساخته شد.

مسوولان کمپانی والت‌ دیزنی برای تولید آن حدود 2.5 میلیون دلار هزینه صرف کردند که در آن زمان، رقم کلانی به حساب می‌آمد. این رقم بالای تولید، بحث زیادی را در محافل سینمایی و هنری برانگیخت و بسیاری، کمپانی والت دیزنی را به اسراف و ولخرجی متهم کردند و گفتند این کمپانی با اختصاص چنین رقم کلانی برای تولید پینوکیو، پول خود را دور ریخته است.

اما این فیلم در زمان اکران عمومی خود، فروشی بالای 20 میلیون دلار کرد و آب سردی روی تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های منفی ریخت.

موفقیت بالای مالی فیلم، کمپانی را در تولید انیمیشن‌های بعدی خود راسخ‌تر کرد و بزودی این کمپانی لقب تنها شرکت بزرگ فیلمسازی را گرفت که متخصص تولید محصولات کارتونی است و می‌تواند انیمیشن‌هایی تولید کند که انبوه تماشاگران کوچک و بزرگ را به داخل سالن سینماها بکشاند.

شاید زمانی که روبرتو بنینی، کمدین ایتالیایی در سال 2002 نسخه زنده قصه پینوکیو را با بازی و کارگردانی خودش روی پرده سینماها فرستاد، فکر می‌کرد تماشاگران ایتالیایی برخوردی مشابه برخورد تماشاگران پینوکیوی والت‌ دیزنی با فیلم او بکنند.

اما در مورد فیلم بنینی ، دقیقا اتفاق معکوس افتاد! این فیلم با هزینه‌ای 45 میلیون دلاری تهیه شد که برای صنعت سینمای ایتالیا، حکم یک ولخرجی دیوانه‌وار را داشت و لقب گران‌ترین فیلم سینمایی تاریخ سینمای ایتالیا تا آن زمان را گرفت. اما برخورد تماشاگران و منتقدان ایتالیایی و خارجی با پینوکیوی بنینی بسیار سرد بود.

فروش کلی فیلم در ایتالیا و بقیه کشورهای جهان، حتی به مرز 30 میلیون دلار هم نرسید و با این رقم فروش، این نسخه سینمایی پینوکیو لقب یک شکست فجیع و تلخ سینمایی را از آن خود کرد.

روبرتو بنینی در مصاحبه‌ای گفت در ابتدا قرار بود این فیلم را با همکاری فدریکو فلینی، فیلمساز کلاسیک سینمای ایتالیا تولید کند.

در آن زمان قرار بر این بود که فلینی، پینوکیو را کارگردانی کند و بنینی بازیگر آن باشد، اما مرگ فلینی، فرصت کارگردانی فیلم را از او گرفت.

پینوکیوی روبرتو بنینی در عین حال اولین فیلم غیرانگلیسی‌زبان تاریخ سینماست که سال 2002 در مراسم جوایز تمشک طلایی، نامزد دریافت جایزه بدترین فیلم سال شد!

 قیمت یکدقیقه سریال زنده!

در میان سریال های امسال ماه رمضان ،کمترین هزینه برای تولید مجموعه تلویزیونی" شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" با دقیقه ای 900 هزار تومان بوده است که بر اساس ارزیابی کارشناسان، سطح کیفی آن از سریال های "چمدان" با دقیقه ای یک میلیون و هفتصد هزار تومان و "خداحافظ بچه" با دقیقه ای یک میلیون و پانصد هزار تومان، بالا تر بوده است.

تبصره : مقایسه کنید با قیمت دقیقه ای انیمیشن در صبا !

نکته!

ساکت که می مانی!!
میگذارند به حساب جواب نداشتنت
عــــمرا بفهمند داری جان میکنی تا
حـــرمـــتــــها را نـــــگــــه داری

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۳:٠۸ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩۱