انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم تیرماه 91

تسلیت

مراسم سوم بنیامین فرزند شهرام حیدریان (مدیر روابط عمومی شرکت حور ) که در اثر غرق شدگی  در رودخانه از پیشمان رفت روز دوشنبه 91/4/19 از ساعت 15 لغایت 16:45 در مسجد الرضا واقع در خیابان خرمشهر ( آپادانا ) خیابان نیلوفر برگزار میشود .

از طرف همه دوستان و همکاران شهرام حیدریان  به او خانوادهاش تسلیت میگوئیم.

گلپایگانی - زرین آبادی

 

http://s1.picofile.com/file/7430738709/benyaminheydarian.jpg

شبکه صبا !

 

این چند روز که از افتتاح شبکه انیمیشن ایران میگذرد به  نقدهایی برمیخوریم  که مرتب از نبود زیر ساخت برای ادامه فعالیت یک شبکه دیجیتالی که میخواهد حداقل روزی 6 ساعت برنامه  انیمیشن داشته باشد انتقاد میکند . واقعا ظرفیت تولید انیمیشن در ایران چقدر است ؟ شاید برای شبکه هایی مثل شبکه مستند یا شبکه نمایش و یا امثالهم که هم اکنون مشغول فعالیت هستند و احتمالا مرتب به تکرار برنامههاشون خواهند ژرداخت شاید مشکل کمتری برای استفاده از  فیلمهای خارجی خواهند داشت . 

طبیعی است که در زمینه انیمیشن هم این  شبکه به آن دچار خواهد شد یعنی استفاده از تولیدات انیمیشن های خارجی و البته دوبله به فارسی . گرچه  از شواهد برمیاد که انتخاب سریالهای انیمیشن خارجی ( عمدتا ژاپنی و اخیرا کره ای  ) تاکنون خیلی هم با مطالعه و با برنامه هم نبوده ! منظور انتخاب انیمیشن های جذاب و دیدنی که نمونه های آن را میشه در اینترنت پیدا کرد و احتمالا از شبکه های  ماهواره ای در حال پخش هستند . 

ظاهرا پخش این شبکه  فعلا محدود به ترهان و چند شهر بزرگ است و هنوز سراسری نشده . ضمن اینکه هنوز باید برای دیدن آن از دستگاههای گیرنده امواج دیجیتال استفاده کرد . اما شاید تا سراسری شدن این شبکه باید  در باره پر کردن این آنتن جدید فکر کرد. و یادمون نره که مخاطبان خیلی زود میتونند فرق یک  کار خوب را از بد تشخیص بدهند و نبینیم آینده ای رو که صرفا روی کاغذ موفق هستیم و در عمل بیننده ای برای این کانال جذاب نداریم .

مدیریت این شبکه به مرکز صبا واگذار شده است .مرکزی که سکاندار تولیدات انبوه انیمیشن ایرانی است و احتمالا بر تامین برنامه های انیمیشن خارجی نیز ورود خواهد کرد . استفاده از شرکتهای حرفه ای و کارشناسان برای برنامه ریزی تولید  ضروری است .

این به معنای نادیده گرفتن تولید کنندگان مستقل نیست  این شبکه نیاز به خوراک  فراوان دارد  انحصاری دیدن تولید هم بی فایده و هم خطرناک است . اما تولید آثار استاندارد و به موقع و داری کیفیت مطلوب برای جذب مخاطب کار حرفه ای هاست . و البته موسسه هایی که توان  کنترل  تولید این حجم کار را داشته ابشند . انیمیشنهایی که با گروهههای دو یا سه نفره تولید میشوند مطمئنا داری جذابیتهای خود هستند اما مطمئنا استفاده از نیروهای کم و هر چند با استعداد  شرایط مطلوب برای تولید سرع ارزان و خوب را فراهم نمیآورد . شاید متصل شدن شرکتهای کوچک باهم راه تازه ای برای بعهده گرفتن این مسئولیت جدید و وارد شدن در چرخه تولید انبوه انیمیشن  ایران دانست .پیشنهاد دیگر اینکه بهتر است  با مدیران سیما ی مرکز استانها که سالهاست بصورت جداکانه مشغول تولید انیمشن هستند ( و همیشه به صبا بعنوان رقیب نگاه کرده اند! ) وارد  گفتگو شد .آرشیو مرکز استانها  پر از تولیدات گوناگون انیمیشن است .گرچه بخاطر خیلی مسائل بسیار یاز این تولیدات از کیفیت بالایی برخوردار نیستند اما  پتانسیل تولید انیمیشن ایرانی در شهرستانها  راباید جدی گرفت و فعال نمود .الآن وقت اختلافات قدیمی نیست  باید این نگاه را به هم نزدیک کرد مسلما تولید کنندگان  مرکز استانها هم به دستمزد معنوی خودشون خواهند رسید و آن هم دیده شدن اثارشون از شبکه انیمیشن است . 

کندانتور پخش هفتگی شبکه پویا:

http://www.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=3752&

Itemid=362

مشکلات انیمیشن‌های تلویزیونی در گفت‌وگوی ایسنا با 9 فعال این حوزه

انتظارها و شمارش معکوس برای راه‌اندازی شبکه‌ی انیمیشن به پایان رسید؛ 12 تیر ماه 91 شبکه‌ی پویانمایی ایران (پویا) به طور آزمایشی راه‌اندازی شد تا دیگر عنوان نشود تنها شبکه‌ی ماهواره‌یی کودک به زبان فارسی‌ متعلق به صداوسیما نیست.

راه‌اندازی این شبکه همچون شبکه‌های دیگر در نوع خود اقدام مثبت و مبارکی برای رسانه ملی است، اما آیا با راه‌اندازی شبکه‌ی انبمیشن، می‌توان پایانِ تمامی مشکلات این حوزه را انتظار کشید یا همانند آنچه در زمان راه‌اندازی شبکه‌ی مستند شاهد بودیم، راه‌اندازی شبکه‌ی «پویا» آغازی برای به یادآوری مطالباتی است که شاید تا سال‌ها پس از راه‌اندازی هم به آنها پاسخ داده نشود.

سازندگان انیمیشن‌های تلویزیونی در این سال‌ها بارها درباره‌ی مهجور ماندن این حوزه هشدار داده‌ و موانع و مشکلات را مطرح کرده‌اند. آنها در گفت‌وگوهایی که پیش از راه‌اندازی شبکه انیمیشن با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا داشته‌اند از علت‌های مهجور ماندن انیمیشن در ایران گفته‌اند و این مساله را به مشکلاتی چون کمبود بودجه نسبت داده‌اند. عده‌ای هم مشکل انیمیشن ایران را نگارش فیلمنامه‌ها می‌دانند و اما عده‌ای دیگر هم از عدم تخصص و تخصصی کار نکردن، به عنوان مشکل اصلی انیمیشن در ایران یاد کرده‌اند.

 

***

کریم سربخش ـ نویسنده‌ی انیمیشن ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا مهم‌ترین مشکل انیمیشن ایران را نگارش فیلم‌نامه‌ می‌داند و می‌گوید: فیلمنامه، پایه و اساس همه‌ی تولیدات است. در انیمیشن هم وقتی فیلمنامه دچار مشکل باشد، قطعا نمی‌تواند راه به جاهای درستی ببرد.

وی ادامه می‌دهد: مشکل بعد از آن هم، مقوله‌ی کارگردانی است وگرنه اکثرا دوستانی را دیده‌ایم که در زمینه‌ی نرم‌افزار خوب کار می‌کنند و مسلط هستند ولی مواردی که به وجود می‌آید، موارد تکنیکی و کارگردانی و عمدتا فیلمنامه‌نویسی است که امیدواریم با شرایطی مثل برگزاری جشنواره‌ها رفع شود. ‌جشنواره‌ها عامل خوبی هستند که رقابت به وجود می‌آورند و وقتی رقابت شکل می‌گیرد، آدم‌ها مجبورند به سمت کیفی شدن پیش روند که در این رقابت بتوانند خودی نشان دهند.

****

این در حالی است که کارگردان انیمیشن‌های «بز و بزغاله» و «بزرگمرد کوچک» در تشریح وضعیت انیمیشن ایران و مشکلات آن می‌گوید: بودجه‌ی کم بیشترین و جدی‌ترین مشکل انیمیشن ایران است.

مرجان کشانی در گفت‌وگویی که با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا داشت، می‌گوید: هر قدر بودجه یک انیمیشن بیشتر باشد، خروجی آن بهتر است و معمولا کارها بهتر می‌شود؛ مثلا برای ساخت یک انیمیشن 90 دقیقه‌ای در خارج از ایران، چند سال زمان صرف می‌شود اما در ایران به دلیل کمبود بودجه و زمان، این اتفاق نمی‌افتد.

کشانی تاکید می‌کند: مشکل اصلی این است که ما تخصص نداریم و به صورت تخصصی کار نمی‌کنیم و هر کسی ادعا دارد که می‌تواند انیمیشن بسازد؛ مثلا در ایران یک انیماتور باید بازیگردان هم باشد و کارِاکترش را در فضایی که می‌خواهد قرار دهد. در صورتی که در شرایط معمول او باید به حرکات و شخصیت‌ پردازی یک کاراکتر توجه کند.

این کارگردان انیمیشن درباره‌ی سطح تفاوت انیمیشن ایران و خارج از ایران تاکید می‌کند:‌ اگر ما نمره‌ی 10 را در انیمیشن بگیریم، نمره آنها 100 است چون خیلی از ما جلوتر هستند. این به این معنی نیست که انیمیشن ما ضعیف است، انیمیشن ما در ایران هفت یا هشت سال است که فعال شده است. در حالی که آنها مدت‌ها است شروع کرده‌اند.

***

یک انیمیشن‌ساز دیگر فقدان ایده‌های جدید، کمبود تجربه، زمان‌بر بودن پروسه‌ی ساخت انیمیشن و عدم تمایل سرمایه‌گذاری در این بخش را از مشکلات پیش روی انیمیشن‌سازی در ایران می‌داند.

داوود حدیثی در این زمینه به خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا می‌گوید: موانع و مشکلات انیمیشن‌سازی مثل تمام حیطه‌های دیگر کار تصویری، در درجه‌ی اول به ایده و طرح مربوط می‌شود و نبود فیلمنامه‌ی مناسب، مشکل عمده‌ای است که پیش روی سازندگان انیمیشن در تلویزیون و حتی سینماست.

وی ادامه می‌دهد: دومین مشکل در این زمینه، نویسنده‌ی مناسب برای کار انیمیشن است؛ نویسنده‌ای که با این مدیوم کاری آشنا باشد و بتواند برای مخاطب به خصوص مخاطب کودک که مخاطب عمده‌ی انیمیشن در تلویزیون ماست، بنویسد. این در حالی است که ما در حال حاضر در پیدا کردن نویسندگانی که با این دنیا هماهنگ باشند و بتوانند برای کودکان بنویسند، ضعف داریم. در مجموع طرح کلی داستان و نویسنده‌ی مناسب در این زمینه کم داریم.

این برنامه‌ساز، نگاه مدیران به مقوله‌ی کودک و انیمیشن را از مسائل دیگر این حیطه می‌داند و عنوان می‌کند: نگاه مدیران از نظر برنامه‌سازی به این مقوله و مقوله‌ی کودک و نوجوان در درجه‌ی دوم و سوم اهمیت است؛ یعنی اکثر سرمایه‌گذاری‌های عظیم و جدی روی کارهای بزرگسالان، فیلم و سریال است و در سطوح مدیریتی نگاه جدی به انیمیشن نمی‌شود.

کارگردان «مدرسه‌ای در جنگل» در ادامه یکی از مهمترین معضلات تولید انیمیشن در ایران را نیاز برای کار تیمی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: فرهنگ کار تیمی در ایران ضعیف است و چون اساسا انیمیشن‌سازی کاری است که به کار تیمی نیازمند است، این مساله می‌تواند در روند تولید کار، تاثیرگذار باشد. در یک پروژه‌ی انیمیشن چندین تخصص باید در کنار هم کار کنند، این امر نیاز به یک کار تیمی و مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح دارد تا به راندمان مطلوب برسد. اگر ما در این صنعت از دیگران عقب هستیم صرفا به خاطر امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیست.

***

کارگردان انیمیشن «نوازنده»‌ که در نخستین جشنواره‌ی جام‌جم برنده‌ی جایزه‌ی بهترین انیمه کوتاه پویانمایی شده است، در گفت‌وگویی که با ایسنا دارد، اظهار می‌کند:‌ در گذشته تولیدات داخل کیفیت پایینی داشتند و بیشتر به کمیت توجه می‌شد تا کیفیت.

بابک بهنام پویا در ادامه مطلب بالا عنوان می‌کند: هنوز تا رسیدن به شاخص‌های بین‌المللی فاصله‌ای زیاد داریم. شاید یکی از علل عمده‌ای که ما در ایران کارهای خوب می‌بینیم ولی به ندرت شاهد کارهای موفق و ماندگار هستیم، عدم ارتباط با مخاطب و یا اثر بازخورد آن تولیدات در جامعه است. یکی از دلایلی که تولیدات داخل جذابیت ندارد عدم مطالعه و تحقیق در زمان ایده‌پردازی و طرح اولیه داستان است که کمترین زمان را در این بخش صرف می‌کنیم.

وی افزود:‌ عامل دوم این است که ما در زمینه‌ی خلق کاراکتر و شخصیت‌پردازی و نه صرفا به عنوان یک سوپراستار بلکه آفرینش یک کاراکتر با خصوصیات منحصر به فرد خود که قابلیت کدگذاری و ماندگاری در ذهن و دل مخاطبان را داشته باشد، بسیار ضعیف و ناموفق عمل کرده‌ایم؛ برای مثال در دوران پس از انقلاب که ظهور و شکوفایی انیمیشن ایران بود کمتر شاهد خلق کاراکترهایی چون «کلاه قرمزی» و حتی «مدرسه‌ی موش‌ها» بودیم که این مبین عملکرد ضعیف ما در دو عامل بالاست.

***

یک انیمیشن‌ساز دیگر، حوزه‌های مدیریت و مالی را دو مشکل بزرگ برای پیشرفت نکردن انیمیشن در ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: در حوزه‌ی انیمیشن ایران هدف و برنامه‌ریزی مشخصی وجود ندارد.

کیانوش عابدی در گفت‌وگویی با ایسنا بیان می‌کند: در ایران در بخش انیمیشن مدیریت واحدی وجود ندارد تا ما بدانیم هدفمان چیست و چه فعالیتی باید انجام دهیم.

وی می‌افزاید: همچنین به دلیل مشکلات مالی، گروه‌ها و شرکت‌ها نمی‌توانند از نظر کمیتی آن طور که شایسته است، بر روی تولیداتشان تمرکز و فعالیت کنند.

وی ادامه می‌دهد: کشوری نظیر هند به دلیل اینکه هدف و برنامه‌ریزی مشخص داشته، توانسته اکنون به این جایگاه برسد؛ در حالی که در ایران این هدف و برنامه‌ریزی وجود ندارد و حتی برخی مواقع ما نمی‌دانیم انیمیشنی که می‌سازیم برای داخل است یا خارج، قرار است اکران تلویزیونی شود یا سینمایی.

این انیماتور خاطرنشان می‌کند: در بخش انیمیشن ایران، افراد بااستعداد زیادی داریم که اگر مدیریت و برنامه‌ریزی درستی وجود داشته باشد، بهتر از هندی‌ها می‌توانند انیمیشن بسازند.

***

مجید محمدی درباره‌ی مشکلات و چالش‌های پیش روی انیمیشن‌سازان می‌گوید: بسیاری از افرادی که در حوزه‌ی انیمیشن فعالیت می‌کنند آموزش ندیده‌اند؛ اگر آموزش صحیحی ارائه شود در کیفیت انیمیشن‌ها تاثیر خواهد داشت.

این انیماتور که انیمیشن «سفر به قصه‌ها» را با موضوع قصه‌های مهدی آذریزدی کارگردانی کرده‌ است، در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار می‌کند: اگر یک پایداری به بازار انیمیشن داده شود و انیماتورها اطمینان شغلی داشته باشند، شاید به آرامش فکری‌شان کمک کند.

وی عدم ثبات مدیریت، تغییر سیاست‌های کلی، عدم واقعی بودن برآورد هزینه و زمان در ساخت انیمیشن، عدم وجود نیروی متخصص کافی در حوزه‌ی انیمیشن، عدم وجود فیلمنامه خوب، وجود واسطه‌ها در این حوزه و ... را از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش روی انیمیشن‌سازان می‌داند.

***

علیرضا فرمانی درباره‌ی جایگاه انیمیشن تلویزیونی در کشور اظهار می‌کند: انیمیشن تلویزیونی در حال حاضر در ابتدای راه است و کار زیادی لازم است تا به جایگاه خود برسد.

این انیمیشن‌ساز از نبود آموزش آکادمیک در مقوله انیمیشن سخن می‌گوید و می‌افزاید: اکثر کسانی که به این حیطه ورود پیدا می‌کنند به صورت تجربی وارد این وادی شده‌اند و اغلب به دید آثار جشنواره‌یی به مقوله‌ی انیمیشن تلویزیونی نگاه می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه با ساخت برنامه‌های جذاب‌تر و پیام‌های عالی‌تر با مخاطب تلویزیونی می‌توان ارتباط بهتری برقرار کرد، خاطرنشان می‌کند: موضوعاتی برای ساخت انیمیشن بکر و مناسب است که روح زندگی در آن‌ها دیده شود. فرقی نمی‌کند چه موضوعی باشد؛ مهم این است که سازنده‌ی اثر چقدر با این ابزار آشنا باشد و چقدر دغدغه‌ی کار کودک داشته باشد. اگر این دغدغه و آن توانایی در وجود سازنده‌ی اثر جمع شود، اثر کاری ماندگار می‌شود و در غیر اینصورت کار تولید شده همچنان بی‌روح و بی‌مخاطب می‌ماند و تنها موجب هدر رفتن عمر مخاطب می‌شود.

فرمانی در پاسخ به اینکه چرا فیلمنامه انیمیشن‌های ایرانی قوام لازم را ندارد؟ اظهار می‌کند: بخاطر اینکه از افراد حرفه‌یی برای نوشتن فیلمنامه و ارزیابی آن استفاده نمی‌کنیم. بین نوشتن فیلمنامه و داستان، بین نوشتن فیلمنامه و انشاء تفاوت است. هر زمان این تفاوت‌ها درک شد ما به سوی فیلمنامه‌های جذاب می‌رویم.

این انیمیشن‌ساز درباره‌ی دلایل سطحی بودن اغلب فیلمنامه‌های انیمیشن، اظهار می‌کند: یکی از دلایل آن این است که به امر نگارش نگاهی سفارشی داریم؛ البته ما در تلویزیون بیشتر نگاهی سفارشی داریم. نگاه مولف را بیشتر در نزد فیلمسازان مستقل و جشنواره‌یی باید جستجو کرد. انیمیشن تلویزیونی بیشتر نگاه به فیلمنامه و تولید سفارشی و حرفه‌یی است. احتمال دارد گاهاً یک موضوع سفارشی حرف دل سازنده‌اش هم باشد که این استثنا است نه قاعده.

 

***

شهرام شیرزادی ـ کارگردان و طراح شخصیت ـ نیز در ارزیابی وضعیت انیمیشن در ایران، معتقد است: انیمیشن در ایران از نداشتن سرمایه و متولی خاص در رنج است و باید برای اکران عمومی فیلم‌ها در سینماها نیز برنامه‌ریزی کرد.

وی تاکید می‌کند: اطلاعات نیروی انسانی ایرانی فوق‌العاده است و کارهای تست ایران در سطح درجه یک دنیا انجام می‌شود. اما تشکیلات ما مشکل دارد درست مثل همان مشکلی که در فوتبال هم داریم.

این کارگردان تاکید می‌کند: ما نه در حوزه نیروی انسانی، نه تکنولوژیکی و نه محتوایی مشکلی نداریم و مشکلات ما تشکیلاتی است.

این طراح شخصیت انیمیشن در پایان، درباره‌ی مسائل پیش روی این حیطه‌ی کاری در انیمیشن، عنوان می‌کند: مشکل اصلی عدم درک درست عده‌ای از فاصله‌ی ظریف شخصیت‌پردازی طنزآمیز با مسخره کردن انسان‌هاست که با آگاهی‌بخشی این موضوع نیز حل خواهد شد.

 

***

علیرضا گلپایگانی، مدرس دانشگاه و تهیه‌کننده انیمیشن در ارزیابی وضعیت انیمیشن در ایران، با تشریح «انیمیشن ملی» می‌گوید: من به انیمیشنی انیمیشین ملی می‌گویم که صادر شود؛ یعنی دارای کیفیت بالا باشد و مورد مصرف قرار گیرد؛ مثل فرش ایران که ما آن را به عنوان هنر ملی می‌شناسیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر و بنیاد بازی‌های رایانه‌یی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، خاطرنشان می‌کند: فرش ایرانی صادر می‌شود و دنیا آن را می‌شناسد و هویت ماست. فرش هم از نظر اقتصادی و فرهنگی با خودش پیام می‌برد و شاخصه شرقی بودن را در فرم‌های آن می‌بینیم.

گلپایگانی تاکید می‌کند: یک مساله دیگر هم نبود رقابت است. کسانی که کار کیفی انجام می‌دهند با کسانی که کار کمّی انجام می‌دهند تقریبا یکسان ارزیابی می‌شوند و این افرادی را که کیفی کار می‌کنند سرخورده می‌کند.

او همچنین با اشاره به مشکل فیلمنامه در تولیدات انیمیشن، می‌افزاید: ‌الان ما نیروهای کار خیلی خوب داریم، داستان داریم ولی فیلمنامه نداریم. داستان با فیلمنامه خیلی فرق می‌کند منتها اغلب نویسندگان داستان وارد این حیطه شده‌اند و مهره گمشده‌ای وجود دارد به این معنی که اگر داستان خوب داریم فیلمنامه‌نویس خوب نداریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه هنر و بنیاد بازی‌های رایانه‌یی در پایان می‌گوید: این که بتوانیم تصویرسازی خوبی کنیم هم مهم است. ما تصویرسازان خیلی خوبی داریم اما هدف از انیمیشن، تصویرگری کتاب نیست. انیمیشن در وهله اول، داستان، فیلمنامه و کارگردانی است. اما یکی از معضلاتی که در تولید انیمیشن ایران داریم این است که خانواده انیمیشن ایران، بیشتر نگرش گرافیکی دارد تا دید سینمایی؛ یعنی هنوز تفکر سینمایی را در انیمیشن ایران، کمرنگ می‌بینیم.

اختتامیه دومین جشنواره بازی ها

این مراسم اختتامه دومین جشنواره بازی های رایانه است .

امیر محمد دهستانی در حال قرائت بیانیه دواوران بخش هنری دومین جشنواره بازی ها

هیئت داوران بخش هنری جشنواره - دهستانی - صادقی - صافی

دنیای بازی ها  مشترکات زیادی با انیمیشن دارد

چرا این تلفن زنگ نمیزند!؟

فیلم پویانمایی 'چرا این تلفن زنگ نمی‌زند' به کارگردانی هادی یقین‌لو به تازگی آماده نمایش شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این فیلم 8 دقیقه‌ای با تکنیک سه بعدی در امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است.
         این فیلم تعمیرکار تلفنی را به تصویر کشیده است که در  دنیای تلفن‌های کهنه‌اش غرق است. اما این آرامش با صداهایی ناشناس به تندی می‌شکند. به راستی کدام تلفن زنگ می‌زند؟ و چرا این تلفن زنگ نمی‌زند‌؟
         بر اساس این گزارش، فیلم «چرا این تلفن زنگ نمی‌زند» تلاشی است رویاپردازانه، برای پاسخ به سؤالی که پیدا نمی‌شود.
         صداگذاری و آهنگ‌سازی این فیلم را محمود محقق انجام داده است. مانی کاشیان و سروش دیانتی نیز در این پروژه با کارگردان، همکاری داشته‌اند.
         یقین‌لو کارگردان سینمای پویانمایی، پیش از این فیلم "مداد قرمز، کلاغ سیاه" و "دوست عزیز و رفیق لذیذ" را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.
انیمیشن‌های‌ رویاپردازانه
رویاپردازی در انیمیشن نقش مؤثری دارد و فیلم‌های انیمیشن‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واجد این شرایط هنری است.
 
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرخ یکدانه مدرس دانشگاه با بیان این مطلب در نشست ارزش‌یابی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، افزود: تولیدات تلویزیونی، ظاهری واقع‌گرایانه دارند ولی عاری از رویاپردازی است.
این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: انیمیشن‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شود باید واجد عوامل جذابیت‌زا، موسیقی، حرکت، قصه‌گویی، اغراق، فانتزی و رنگ باشد تا برای آنان هیجان و کشش ایجاد کند.
یکدانه همچنین گفت: انیمیشن‌ساز باید از تفکر، میزان تجربه، سلامت و روحیات کودک شناخت داشته باشد تا بتواند از این عناصر در ساخت فیلم انیمیشن استفاده کند.
این انیماتور اضافه کرد: عوامل سرگرمی‌ساز و آموزشی در ساخت انیمیشن کودک اهمیت زیادی دارد، متأسفانه ما گاهی به یکی از این عوامل توجه می‌کنیم که در این صورت، ارزش‌های بصری از جمله ریتم و عناصر انتزاعی حذف می‌شود و در آن زمان ما به عنوان بزرگسال هم نمی‌توانیم با فیلم ارتباط برقرار ‌کنیم.
وی با اشاره به این نکته که انیمیشن به عنوان بستری مناسب برای کودک، محمل خوبی برای انتقال آموزه‌ها است، افزود: آموزش از مسایل پایه‌ای کار برای کودک است و در بحث روان‌شناسی تربیتی کودک، به دریافت مفاهیمی مثل کمیت‌ها، زبان، انواع مهارت‌های حرکتی و تربیتی نیاز دارد.
یکدانه تأکید کرد: "این همانی" اصلی‌ترین پایه برای رشد هوش کودک است که سال‌هاست کانون در کتاب‌هایش کار کرده و الگوهایی که مورد استفاده قرار داده، برگرفته از مجموعه تجربیاتی بوده که در سطح جهان انجام شده است.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: در تمرین "این همانی"، کودک وقتی با یک عنصر پر از انتزاع و ایهام مواجه می‌شود و با واقعیت‌های بیرون مقایسه می‌کند استنتاج را فرا می‌گیرد و بین انتزاع موجود در انیمیشن و واقعیت بیرون ارتباط برقرار می‌کند.
یکدانه تصریح کرد: انیمیشن مقوله مناسبی است که این قدرت در کودک توسعه پیدا کند و در آینده مسایلی مانند استنتاج، استقرا، استدلال و طرح فرضیه را یاد بگیرد.
این انیماتور اشاره کرد: در این همانی سه عنصر جابجایی، چرخش و تغییر اندازه وجود دارد که حرکت هم به آن اضافه می‌شود.
وی با بیان این‌که انیمیشن کم کم جایگزین کتاب می‌شود، گفت: در انیمیشن کمتر به ادبیات فولکلور ما پرداخته شده است.
یکدانه عوامل مؤثر در زیبایی‌شناسی را ریتم، تناسب، تعادل، جهت، وزن، تعادل و هم‌خوانی دانست و در ادامه گفت: مهم‌ترین عنصر در انیمیشن حرکت است.
وی در پایان گفت: موسیقی در انیمیشن کمک زیادی به ارتقای سطح توان‌مندی مغزی کودک می‌کند. در بسیاری از موارد استفاده از دو ابزار موسیقی در انیمیشن روی دو لایه ذهنی کودک تاثیر می‌گذارد و در آینده برای او مؤثر است.

«گرگم و گله می‌برم»، «قایم باشک» و ...

یادآوری بازی‌های قدیمی کودکان با ساخت انیمیشن

12-356.jpg

انیمیشن "بازی کنیم بخندیم" با تکنیک تک فریم عروسکی به کارگردانی ابوالفضل رازانی و تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا در 26 قسمت چهار دقیقه در حال تولید است. 

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، ابوالضل رازانی گفت: پیش تولید انیمیشن "بازی کنیم بخندیم" را از سال 1390شروع کردیم و تا هم اکنون شش قسمت از آن به پایان رسیده و در حال حاضر مشغول تولید قسمت‌های بعدی این مجموعه هستیم.

رازانی در ادامه درباره داستان‌های هر قسمت از این مجموعه گفت: در هر قسمت یکی از بازی‌های سنتی و شعرهای آن را با زبان امروزی برای کودکان بیان کردیم تا کودکان امروز با بازی‌های کودکان دیروز بیشتر آشنا شوند؛ برای مثال می‌توان از بازی‌های قدیمی به "گرگم و گله می‌برم"، "قایم باشک"، "وسطی"، "موش گربه" و ... اشاره کرد که هم اکنون در حال ساخت است. رازانی در پایان ابراز امیدواری کرد که تولید انیمیشن "بازی کنیم بخندیم " در پایان سال 1391 به پایان برسد.

این کارگردان عوامل تولید خود را به شرح ذیل اعلام کرد:

نویسنده و تنظیم شعر :منوچهر کریم زاده ، موسیقی: محمد رضا علیقلی، کارگردان فنی و انیماتور :آرش رازانی.

 تقویت جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران
 
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر تقویت و ادامه‌ی فعالیت‌های جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران تاکید کرد.
 
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در نشست ارایه گزارش تحقیق "ارزش‌یابی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران" با بیان این مطلب یادآور شد که برپایی این نشست‌ها، نقد و ارزیابی جشنواره به نوعی نشان دهنده‌ی تأیید، تقویت و ادامه جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران است که کانون به آن ورود کرده است.  
این در حالی است که هشتمین دوره‌ی جشنواره دوسالانه‌ی بین‌المللی پویانمایی امسال در اسفند ماه در تهران برگزار می شود.
مدیرعامل کانون در این نشست انیمیشن را زبان هنریِ جذاب و تأثیرگذاری برای کودکان و نوجوانان دانست که کانون از آن به عنوان یک واسطه و ابزار تربیتی در مراکز فرهنگی و هنری خود استفاده می‌کند.
وی اضافه کرد: کانون با داشتن 40 فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی و دینی به دنبال این هدف است که بتواند بخشی از نیازهای کودکان و نوجوانان را کشف و برابر با علاقه و نیاز آن‌ها فعالیت کند.
رضایی اظهار داشت علاقه و میل کودکان و نوجوانان به انیمیشن، باعث استمرار این هنر شده است، بنابراین هنرمندان کانونی و غیرکانونی و برنامه‌ریزان باید به محتوای پیام‌هایی که از طریق این هنر القا و تلقین می‌شود، توجه بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به این مطلب که برابر با نیاز مخاطبان‌مان فیلم تولید نشده، اضافه کرد بسترها و منابع خوبی در کانون وجود دارد و دست نیازمان را برای تولید فیلم کوتاه و 3 فیلم بلند سینمایی 90 دقیقه‌ای به همه هنرمندانی که دانش و تجربه کافی دارند، دراز می‌کنیم.
مدیرعامل کانون تصریح کرد: هر هنری که بخواهد تأثیرگذار باشد به فرهنگ مکتوب آن کشور باز می‌گردد و فرهنگ مکتوب ما ایرانیان با هنر و ادبیات‌مان شناخته می‌شود.
رضایی در ادامه گفت اگر از راه داستان، رمان و قصه‌های جذاب به دنیای ساخت فیلم، بازی‌ و سرگرمی راه پیدا کنیم، فیلم‌های انیمیشن‌ ما می‌تواند قصه‌های بومی و ایرانی را در دل خود داشته باشد.
مدیرعامل کانون با بیان این‌که کودکان و نوجوانان در جشنواره دو سالانه فیلم کودکان برای کودکان آثارشان را به نمایش می‌گذارند افزود: در مراکز فرهنگی هنری کانون این امکان برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که هنر جذاب انیمیشن را از راه نقاشی، عروسک خمیری و کامپیوتر، تجربه و فیلم تولید کنند.
وی اضافه کرد: کانون با داشتن حدود 1000 مرکز فرهنگی، هنری و آموزشی شبکه گسترده‌ای دارد و هر کتاب، فیلم، عروسک و سرگرمی که تولید می‌کند برای تمامی این مراکز توزیع می‌کند تا کودکان و نوجوانان از آن بهره ببرند و امیدواریم که بتوانیم بهترین‌ آثار را برای آن‌ها تولید کنیم.
در بخشی از این نشست محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر 7 دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی خاطرنشان کرد: مشکل امروز انیمیشن، محتوا و ادبیات است. ما در کانون، گنجینه ارزش‌مندی از 3 هزار جلد کتاب داریم و خودمان هیچ‌وقت از این مسیر منحرف نشدیم، اما فیلم‌های ایرانی ضعیف‌تر از فیلم‌های خارجی مطرح می‌شود.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر تولید فیلم انیمیشن در کشور به مرز 1400 فیلم در سال رسیده است، در صورتی که در جشنواره اول پویانمایی فقط 10 فیلم در سال تولید می‌شد و این آمار نشان می‌دهد هنر پویانمایی مخاطبان زیادی پیدا کرده است.
کریمی صارمی با تاکید بر این که ادبیات ما فاخر است و قدمت زیادی دارد اضافه کرد: متاسفانه در ساخت فیلم‌های انیمیشن از هر نوع ادبیاتی که به دست‌مان می‌رسد بدون توجه به واقعیت استفاده می‌کنیم و تخیل را به طنز و طنز را به لودگی نزدیک می‌کنیم، فانتزی در این نوع فیلم‌ها از شکل خارج شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در حوزه ادبیات راه‌کارهایی را پیش‌رو بگذارد و واحد پژوهش کانون تحقیق‌های مناسبی در این حوزه انجام دهد و منابعی را معرفی کند.
در این نشست که با حضور جمعی از مسوولان کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار شد نتیجه ارزش‌یابی لادن تفضلی پژوهش‌گر کانون از "هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران" ارایه شد.
 انیمیشن رستم و سهراب در ترکیه
پس از انتشار خبر فروش انیمیشن رستم و سهراب در بازار جهانی جشنواره کن، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از آغاز اکران جهانی این انیمیشن از ترکیه و کشورهای خاورمیانه خبر داد.

شفیع آقامحمدیان به ایرنا گفت: برای پخش جهانی این انیمیشن حدود 6 ماه با شرکت‌های بزرگ توزیع انیمیشن مذاکره داشتیم و در نهایت تلاش‌های ما در جشنواره فیلم کن به ثمر نشست و قرارداد توزیع جهانی این انیمیشن در این رویداد سینمایی به ثبت رسید. آقامحمدیان ادامه داد: 28 شرکت بزرگ توزیع انیمیشن خواستار خریداری امتیاز توزیع انیمیشن رستم و سهراب بودند که در نهایت با شرکت F.F.i (فانتاستیک فیلم اینترنشنال) قرارداد امضا شد.

انیمیشن کورش کبیر
پس از سال‌ها تحقیق
فیلم‌نامه اولیه انیمیشن کوروش کبیر آماده اجرا شد

خبرگزاری فارس: نویسنده فیلم‌نامه پویانمایی کوروش کبیر از آماده شدن فیلم‌نامه اولیه این انیمیشن پس از سال‌ها تحقیق و استفاده از منابع گوناگون خبر داد.


علی عزیزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: پویانمایی کوروش کبیر از دوران آشور بانی پال و حمله او به شوش آغاز می‌شود که 123 سال پیش از تولد کوروش کبیر و 21 سال پیش از دوران بخت‌النصر امپراتور بابل که بیت المقدس را ویران کرد، روی داده است.

وی درباره فیلم‌نامه اولیه این انیمیشن تصریح کرد: مطابق فیلم‌نامه اولیه ماندانا (مادر کوروش بزرگ) از سوی پدرش فراخوانده شده است تا به سبب خوابی که درباره سرنگونی حکومتش توسط نوه‌اش دیده، کوروش را پس از به دنیا آمدن به قتل برساند.

این نویسنده و کارگردان انیمیشن افزود: ماندانا در مسیر این مسافرت اجباری با یک پیرمرد و نوه‌اش روبرو می‌شود که پدر و مادر کودک در سیلی جانشان را از دست داده‌اند.

وی درباره ادامه داستان گفت: سپس ماندانا پیکی به انشان (پارسه) می‌فرستد تا از کمبوجیه بخواهد به اوضاع مردم این سرزمین رسیدگی کنند.

عزیزی با بیان اینکه این برای نخستین بار در کشور است که پویانمایی کوروش در اصفهان ساخته می‌شود، اظهار کرد: مدت چهار تا پنج سال برای نگارش این فیلم‌نامه تحقیق کردیم و با توجه به اینکه مطابق کتاب‌های اسلامی مانند تفسیر علامه طباطبایی کوروش کبیر همان ذوالقرنین یاد شده در قرآن  بوده است به عنوان نخستین منبع از قرآن استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه وجوه مشترک ادیان درباره ذوالقرنین را در طرح اولیه فیلم‌نامه در نظر گرفته‌ایم، تأکید کرد: نظرهای مختلف درباره کوروش وجود دارد، به گونه‌ای که در برخی روایات نامعتبر وی را فردی آدمکش و وحشی معرفی کرده‌اند و این در حالی است که بنا بر اغلب منابع وی فردی مهربان، خیرخواه و عادل بوده است.

طراح فیلم‌نامه انیمیشن «کوروش کبیر» تصریح کرد: در روایات داریم که وی پس از فتح بابل نخستین کاری که انجام داد این بود که اسرا را به زادگاهشان بر‌گرداند و ویرانه‌های بیت‌المقدس و کاخ سلیمان را بازسازی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین وی ادیان مختلف را در عمل به دینشان آزاد گذاشت که این موضوع از جمله ارکان دین اسلام نیز هست.

عزیزی با بیان اینکه کوروش شخصیتی مهربان داشته است، گفت: ذوالقرنین پیامبر بوده و در روایات آمده که وی در نقطه‌ای از جهان با انسان‌هایی وحشی رو به‌ رو می‌شود.

وی اضافه کرد: برخورد وی با این افراد به این صورت بوده که به آنها هشدار می‌دهد که اگر از راه خود روی گردان شدند آنها را می‌بخشد.

طراح فیلم‌نامه انیمیشن کوروش طریقه نگارش فیلم‌نامه به گونه‌ای است که دیالوگ‌های آن فارسی روان است و هیچ واژه عربی یا وام گرفته از ملل دیگر در آن وجود ندارد.

وی افزود: هم‌زمان با نگارش فیلم‌نامه کار طراحی کاراکترها و شخصیت‌های نیز مطابق فیلم‌نامه اولیه کوروش کبیر آغاز شده است و در تعاملات مختلف با دوستان به این نتیجه رسیدیم که کار به شکل سینمایی طراحی شود تا قابلیت پخش جهانی داشته باشد.

عزیزی با بیان اینکه در بحث حرکت و مدل‌سازی به قدری کاراکترها قوی طراحی شده‌اند که با انیمیشن‌های قوی در دنیا رقابت می‌کند، تاکید کرد: در ساخت این انیمیشن از موشن کپچر استفاده شده که این نرم‌افزار به افراد متصل می‌شود و هر حرکتی فرد انجام دهد بر روی محیط سه بعدی اجرا می‌شود و حرکات مو، بدن و لباس وی حالتی طبیعی می‌یابد.

وی ادامه داد: این نرم‌افزار توسط خود گروه با دوربینی ساده طراحی شده است و در نوع خود به نسبت موشن کپچرهای بازار قوی‌تر است و حرکت چهره را نیز در بر می‌گیرد.

طراح فیلم‌نامه انیمیشن کوروش درباره عملکرد این نرم‌افزار در شبیه‌سازی حرف زدن گفت: زمانی که فرد به صورت فارسی دیالوگ می‌گوید به کمک این نرم‌افزار ثبت شده و حرف زدن شخصیت انیمیشنی حالتی طبیعی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه از اساتید دانشگاه هنر اصفهان نیز برای ساخت این بخش‌های انیمیشن استفاده می‌شود، ابراز داشت: در ساخت این انیمیشن استانداردهای جهانی لحاظ شده تا در سراسر دنیا قابل پخش باشد، چرا که شخصیت کوروش مربوط به همه بشریت است و تنها متعلق به ایرانیان نیست و در واقع وی شخصیتی جهانی است.

 

 کارگروه‌های تخصصی فیلمنامه در صبا


با گذشت چند روز از پخش آزمایشی شبکه پویانمایی، کارگروه‌های شعر، طنز، دفاع مقدس، علمی تخیلی و عروسکی و مناسبت‌ها، برای افزایش کیفیت متن‌های انیمیمشن‌های در حال نگارش راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کار گروه شعر با مدیریت افشین علاء به منظور تهیه نماهنگ‌های موزیکال برای مخاطبین خردسال و کارگروه طنز با مدیریت بزرگمهر حسین‌پور برای تهیه کارهای کوتاه ناب برای مخاطبان کودک و نوجوان آغاز به کار کرد.

همچنین فعالیت کارگروه دفاع مقدس با مدیریت محسن مطلق جهت پرداختن به قداست موضوع دفاع‌مقدس و با نگاهی نو به مقوله دفاع در جبهه، پشت جبهه، اتفاق‌های رخ داده در بیمارستان‌های صحرایی و... برای مخاطب نوجوان و عام شروع شد.

کارگروه علمی تخیلی با مدیریت کیوان با نگارش طرح‌هایی در خصوص علوم نوین، برای مخاطب کودک و نوجوان آغاز به کار کرده و راه اندازی کارگروه‌های دین و انقلاب نیز در دستور کار مرز پویانمایی صبا است.

شبکه ویژه انیمیشن با نام پویا از دوشنبه پخش آزمایشی خود را شروع کرد و به نظر می‌رسد مرکز پویانمایی صبا اجرای تمهیدات جدی‌تری برای موفقیت این شبکه در آنتن را پیش روی خود قرار داده است.

«رستم» و «سیاوش» به تلویزیون می‌آیند

«رستم» و «سیاوش» ـ از قهرمانان شاهنامه ـ با داستانی انیمیشنی به تلویزیون می‌آیند.


به گزارش ایسنا، «افسانه بازگشت پهلوان» به نویسندگی و کارگردانی مسعود اباذری و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا مراحل پایانی تولید خود را طی می‌کند و در حال حاضر در بخش صداگذاری است.
مسعود اباذری بارزترین ویژگی این انیمیشن را طراحی کاراکتر این انیمیشن دانست و گفت: طراحی کاراکترها که بسیار به شخصیت‌های داستان نزدیک شده و با دوری از کارتونی کردن آنها به باورپذیری رسیده از شاخص‌های مهم پروژه است.
او ادامه داد:‌ از نکات دیگرحائز اهمیت، موسیقی این انیمیشن است که توسط مرتضی شفیع اجرا شده است.
این کارگردان در توضیح خلاصه داستان انیمیشن خود گفت: اکوان دیو نماینده سرزمین دیوان با پیام دوستی با ایرانیان وارد تالار کاووس پادشاه ایران می‌شود. سیاوش و رستم پهلوان ایرانیان با این کار مخالفند. این در حالی است که کاووس فریب اکوان دیو را می‌خورد و قصد سفر به سرزمین دیوان را می‌کند و در طلسم دیوان گرفتار می‌شود. 

پیتزا انیمیشنی

پیتزا 

خوب اگر اوضاع انیمیشن همیشه خوب پیش نره نگران نشید میتونید یک پیتزا فروشی باز کنید و  مطمئنا یک انیماتور وقتی  یک پیتزایی بزنه حتما پیتزاهای اون با پیتزاهای دیگه کلی فرق داره ، میگید نه !؟ امتحان کنید 

ایده خلاقانه

به نظر شما اسم این دستگاه را چه می توان گذاشت؟ کاملا شبیه یک پرینتر است. اما تفاوت اش در اینجا است که کاغذ های پرینت شده را در آن قرار می دهید و از طرف دیگر کاغذ سفید تحویل می گیرید!
 
مهندس های سازنده این دستگاه، راهی پیدا کرده اند که با استفاده از لیزر، جوهر را از روی کاغذها پاک کنند تا بتوان دوباره از آنها استفاده کرد. آنها از لیزر سبز برای این کار استفاده می کنند چرا که بیشترین توانایی را برای این کار دارد.
 
محقق های دانشگاه کمبریج از پالس های کوتاه لیزر برای پاک کردن کلمات و تصاویر از روی کاغذ استفاده کرده اند. لیزر در واقع جوهر روی کاغذ را بخار می کند. اما به گونه ای که آسیبی به خود کاغذ زده نمی شود.
 
آنها می گوید این امکان را می توان در آینده به پرینتر ها و دستگاه های فتوکپی اضافه کرد تا یک دکمه Unprint هم داشته باشند. این روش روی جوهر مدل های بسیار متنوعی از پرینترها و دستگاه های فتوکپی کار می کند و به راحتی قابل استفاده است.
 
تیم سازنده می گوید شرکت های مختلفی برای داشتن این فناوری به آنها مراجعه کرده اند تا اولین دستگاه Unprint دنیا را به بازار بفرستند.
 

اگر استفاده از این فناوری فراگیر بشود ممکن است صرفه جویی زیادی در مصرف کاغذ به وجود بیاید و جان هزاران درخت نجات پیدا کند. کافی است تصور کنید تمام جزوه هایی که بعد از امتحانات بلامصرف می مانند، تبدیل به کاغذ های سفید بشوند.:-O surprise:-O surprise:-O surprise

 

 

 

 

 

 

 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱:٢٠ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱٥ تیر ۱۳٩۱