انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم تیرماه 91

 جشنواره  انیمیشن چینی


اگر انیمیشن جدیدی ساخته اید و دوستدارید فیلمتان در جشنواره انیمیشن چین شرکت کند ayacc.org میتوانید فیلمتان را به صورت AVI برای من بفرستید تا من همه فیلمها را با هم به چین ارسال کنم . ( هزینه پست را وقتی برای داوری رفتم ، پرداخت می کنند ).

1- فیلم ، عکس و مشخصات فیلم  و کارگردان روی یک DVD

2- آدرس: جردن - به سمت شمال - بعد از چهارراه اسفندیار- خیابان سعیدی - پلاک 20 جدید - زنگ اول سمت چپ - واحد E1

تلفن : 22056333- 22035921

3- جسارتا هزینه پیک را پرداخت  نمایید :)

توجه : فقط تا عصر شنبه 17 تیر ماه فرصت دارید

بهرام عظیمی

در حاشیه:

 Chairman of Jury

Gholam Reza Azimi(Iran)

Gholam Reza Azimi born in 1967 in Tehran/Iran.

Hold a B.A degree in handcraft from Art University of Tehran.
Caricaturist and Animation Director.
Creator of animation characters, scriptwriter and director of more than 300 cultural and commercial animations.
Served as a juryman in more than 20 national and international cartoon, caricature, animation and film festivals.
Teaching animation and caricature in Iranian House of Caricature and art universities.
A founder member of the Iranian Caricature Association.
Winner of more than 50 prizes in Iran and 28 International Prizes in graphics, painting, animation, and cartoon contests.

شبکه انیمیشن در نیمه شعبان شش ساعته می شود
قرار است مدت پخش شبکه انیمیشن که پخش آزمایشی آن از دیروز 12 تیر ماه روی کانال 18 آغاز شده، به مناسبت نیمه شعبان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، پخش آزمایشی شبکه انیمیشن از روز 12 تیر ماه ساعت 10 صبح آغاز شده است. این شبکه  چهار ساعت برنامه داشت که دو باکس آن تکرار بود.

در 13 تیر ماه قرار است ساعت پخش برنامه‌های این شبکه به پنج ساعت افزایش یابد. همچنین به مناسبت جشن نیمه شعبان این شبکه پویانمایی شش ساعته خواهد شد.

کارتون‌های داخلی و خارجی در این شبکه پخش می‌شود و در حال حاضر مدیریت این شبکه به عهده حسین ساری است.

 

شبکه پویانمایی ایران دوشنبه ـ 12 تیر ماه ـ به طور آزمایشی راه‌اندازی شد.
مجموعه " پهلوانان " در اولین روز راه اندازی شبکه انیمیشن پخش شد .

به نقل از ایسنا، برنامه‌های شبکه‌ انیمیشن که با عنوان «شبکه نمایش 2» معرفی می‌شود، به صورت دیجیتال دریافت خواهد شد.

شبکه انیمیشن فعالیتش را با پخش دو تا چهار ساعت برنامه آغاز می‌کند و در ادامه بر مدت زمان برنامه‌های آن افزوده خواهد شد.

در مراسم راه‌اندازی آزمایشی شبکه‌ی انیمیشن دکتر کرمی ـ مدیر شبکه نمایش ـ ، دکتر ساری ـ رییس مرکز پویانمایی صبا ـ و مدیران گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های تلویزیونی حضور داشتند.

برنامه‌های شبکه پویانمایی هم اینک بر روی فرکانس 578 مگاهرتز قابل دریافت است و این شبکه با به کارگیری عبارات «شبکه پویانمایی، هدیه رسانه ملی» و «شبکه پویانمایی در کنار خانواده‌ها خواهد بود» از پخش آزمایشی برنامه‌ها خبر می‌دهد.

در نخستین روز از راه‌اندازی آزمایشی شبکه پویانمایی، انیمیشن‌های «شنگول آباد»، «ماسوله»، «مروارید سرخ»، «پهلوانان»، «شکرستان» و «داستان سامرا» از برنامه‌های ابتدایی شبکه پویانمایی ایران بود.

نکته!
بودجه صدا و سیما ایران از تلویزیون استرالیا بیشتر است !
معاون صدا در نشستی با  مهمانان خارجی جشنواره بین الماللی رادیو بودجه سالانه  صدا و سیما ایران را اعلام کرد.
نشست پرسش و پاسخ 40 تن مهمان خارجی با محمد حسین صوفی معاون صدا، شامگاه چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه در تالار آینه مجتمع آموزشی، فرهنگی و رفاهی زیباکنار برگزار شد.

روال جلسه این طور بود که ابتدا مهمانان سوالات خود را مطرح کردند و در پایان صوفی به تمامی سوالات پاسخ داد. در این میان فردی از کشور استرالیا با اعلام این مطلب که در این کشور سالانه 800 میلیون دلار به رادیو، تلویزیون و فرهنگ اختصاص می گیرد، بودجه رادیو و تلویزیون ایران را سوال کرد. با این حال صوفی پیش از پاسخ به این سوال از حضار تشکر و پایان جلسه را اعلام کرد!

با یادآوری مترجم نشست وی ناچار به پاسخگویی شد و دراین باره تصریح کرد: سوال سختی پرسیدید! رادیو تلویزیون ایران سالانه هزار میلیارد تومان بودجه معادل 1 میلیارد دلار در اختیار دارد.

 دو فیلم پویانمایی ایرانی در بخش مسابقه انیمیشن جشنواره 'لنولا' در ایتالیا


 'داستان زندگی مداد قرمز' به کارگردانی علیرضا چیتایی و 'صفر' به کارگردانی نازنین سبحان سربندی عنوان دو فیلم پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به بخش انیمیشن پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه 'لنولا' در ایتالیا راه یافته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جشنواره قرار است روزهای 4 تا 8 مرداد در لنولای ایتالیا برگزار شود و دو فیلم ایرانی در آن با 16 عنوان فیلم انیمیشن از کشورهای فرانسه‌، کرواسی‌، بلژیک‌، اسپانیا‌، مکزیک‌، آلمان وکنگو به رقابت می‌پردازند.

این فیلم ها از میان 150 عنوان فیلم انیمیشن از سراسر جهان که به این جشنواره ارسال شده بود، انتخاب شده است.

در همین حال412 فیلم نیز برای شرکت در  بخش مسابقه ملل  و 351 فیلم برای شرکت در بخش مسابقه بین‌الملل در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار گرفته بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  9  اثر سینمایی دیگر خود شامل فیلم‌های" راه " به کارگردانی علیرضا چیتایی‌، "کیمیاگر" مهدی خرمیان  ، "تن پیچ" سمانه ممتازمند ، "کشاورز و ربات" عبدالله علیمراد ، "کدو قلقله زن" مرتضی احدی ،"مجموعه قصه های یک خطی" بهزاد فراهت ، "ماهوری" فاطمه گودرزی  و "گرگ و میش" محمد علی سلیمانزاده را به این جشنواره ارسال کرده بود.

در این میان "داستان زندگی پرثمر و با افتخار مداد قرمز" عنوان کامل فیلم جدید علیرضا چیتایی است که اولین حضور بین‌المللی خود را در این رویدا بین‌المللی تجربه می‌کند.

این فیلم 6 دقیقه‌ای بدون کلام بر اساس طرحی از عباس کیارستمی می باشد که با شیوه پیپر انیمیشن ساخته شده و روایت‌گر داستان آغاز تا پایان زندگی مداد قرمزی است که به خلق عناصر مورد علاقه‌اش می‌پردازد.

کارگردانی، طراحی شخصیت ، پویانمایی و تدوین این فیلم بر عهده‌ی علیرضا چیتایی و ساخت موسیقی و امور رایانه‌ای به ترتیب بر عهده‌ی کیوان هنرمند و آرش زرین بوده است.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه "لنولا" 4 مرداد در ایتالیا آغاز می‌شود.

نقد و بررسی شهرخاموش
از شما دعوت می شود در نمایش و نقد و بررسی انیمیشن های «شهر خاموش» و «روزنه» که در روز یکشنبه 11 تیرماه ساعت 18 الی 20 در پردیس قلهک برگزار می شود، شرکت نمایید. حضورتان باعث دلگرمی است.
با سپاس
امیر مهران
پردیس قلهک: تهران، خیابان یخچال، جنب پارک موزه آب.
پخش آزمایشی شبکه تلویزیونی انیمیشن آغاز می‌شود
 
سرانجام پس از حرف و حدیث‌های بسیار پیرامون تأسیس شبکه انیمیشن برای کودکان، سرانجام شبکه انیمیشن از دوشنبه به صورت آزمایشی روی آنتن می‌رود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، طبق دستور عزت الله ضرغامی ریاست سازمان صدا و سیما دست اندرکاران مرکز پویانمایی صبا مأمور شدند شرایط برای افتتاح آزمایشی شبکه انیمیشن را تا دوشنبه 12 تیر فراهم کنند.

افتتاح آزمایشی این شبکه دوشنبه هفته آینده ابتدا با پخش روزانه دو ساعت و در مجموع پنج هزار ساعت انیمیشن آغاز می‌شود تا موعد افتتاح رسمی شبکه شاهد پخش روزانه 12 ساعت برنامه از آن باشیم.

از روز گذشته نیز دارندگان سیستم پخش دیجیتال شبکه تازه‌ای به نام پویا را بر روی سیستم خود به عنوان هجدهمین شبکه دریافت کرده‌اند که هنوز برنامه‌ای برای پخش ندارد. نام پویا نیز از بین 36 اسم پیشنهادی برای این شبکه انتخاب شده است.

بر اساس این خبر حکم حسین ساری مدیر مرکز پویانمایی صبا نیز با حفظ سمت به عنوان رئیس شبکه پویا صادر شده است.

مدیران صدا و سیما وعده راه‌اندازی شبکه کودک و انیمیشن را در سال 90 داده بودند که تا امروز محقق نشد.

با این حال این خبر در وهله نخست امیدوار کننده است و انتظار می‌رود مسئولین صدا و سیما با برنامه‌ریزی درست هرچه سریعتر مخاطبان خاص این شبکه را جذب کرده و کودکان و نوجوانان را به تماشای این شبکه ملی راغب کنند.

شبکه انیمیشن ،جنگ در کدام جبهه

  خبرگزاری ها و سایت های خبری نوشتند سرانجام پس از حرف و حدیث‌های بسیار پیرامون تأسیس شبکه انیمیشن برای کودکان، شبکه انیمیشن از دوشنبه به صورت آزمایشی روی آنتن می‌رود. این خبر گزاری ها در گزارش خود با اشاره به اینکه این شبکه قرار بود از مدت ها قبل راه اندازی شود از انتقاد ضرغامی نسبت به دیر راه افتادن این شبکه خبر دادند اما در این خبر هیچگونه اشاره ای به ضرورت راه اندازی چنین شبکه ای نشده بود.

اما راستی راه اندازی این شبکه توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که از آن به بزرگترین دانشگاه یاد برده می شود چیست و قرار است چه چیزی آموزش داده شود و فرزندان این مرز و بوم چه چیزی را از این شبکه فراخواهند گرفت.

ایجاد شبکه ویژه کودکان و نوجوانان در ظاهر ودر شرایطی که به قول آقایان عصر عصر ارتباطات و استفاده از ابزار هنر برای رساندن پیام به مخاطب و تاثیر گذاری بر مخاطبین و حتی عصر جنگ نرم می باشد کار بزرگی می باشد که اگر درست ومنطقی به سرانجام برسد می تواند نتایج بسیار بزرگی در داخل و خارج از کشور انتظار داشت .

اما واقعیت این است که ایجاد چنین شبکه ای قبل از اینکه در آن به مرحله تولید محتوی تاثیر گذار نرسیده باشیم نه تنها تاثی مثبتی نخواد داشت بلکه عملا بازی در میدان و زمین خودی می باشد . باید واقعیت ها را پذیرفت در حال حاضر محتوی برنامه های کودک ونوجوان ما تهی و خالی از مفاهیم و ارزشهاست.

در این حوزه هنوز به خود کفایی محتوی و تاثیر گذار نرسیده ایم چرا که محتوی برنامه های کودک ونوجوان شبکه های مختلف صدا و سیما نشان می دهد که اکثر برنامه ها تولید کمپانی های خارجی است که اکثر این برنامه ها نه تنها با فرهنگ وارزشهای ما همخوانی نداشته و با جهت دهی خواصی تولید شده است که در دراز مدت آثار سویی را بر روی آینده سازان جامعه ما به جا خواهد گذاشت از طرف دیگر هم برنامه های ساخت داخل نیز بدون هیچگونه جهدت دهی محتوی تولید و پخش می شود .

به نظر می رسد اگر ما خواهان ایجاد شبکه ای در حوزه کودک ونوجوان هستیم که که نه تنها برای کودکان ونوجوان جامعه ما تاثیر گذار باشد بلکه در آینده برای کودکان دیگر کشور های اسلامی و غیر اسلامی آثاری از خود به جا بگذارد باید نخست نهضتی در این حوزه ایجا د شده و و پس از تولید محتوی برای برنامه های کودک و نوجوان نخست آنها در شبکه های مختلف صدا وسیما پخش و مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گرفته و درصورتی واقعا به مرحله ای رسیدیم که بتوانیم ادعای در این زمینه داشته باشیم آن وقت به فکر ایجاد چنین شبکه های باشیم در غیر این صورت با ایجاد شبکه های اینچنینی نه تنها خدمتی به کودکان و نوجوانان این مرز بوم صورت نخواهد گرفت بلکه با پخش برنامه های بی محتوی تولید خارج عملا ترویج کننده سیاستهای ناتوی فرهنگی در جامعه خودمان خواهیم بود و عملا جنگ در زمین خودمان و با خودمان به راه خواهیم انداخت .

در عصر کنونی مهمتر ایجاد از غالب و شکل که همان شبکه می باشد اصل تولید و محتوای تاثیر گذار می باشد که در این زمینه یعنی تولید انبوه برنامه های انیمیشن به بلوغ نرسیده ای و تا زمانی که در این حوزه به تکامل نرسیده باشیم با ایجاد چنین شبکه های نه تنها خدمتی به کودکان ونوجوانان و آینده سازان این مملکت نخواهیم کرد بلکه با ایجاد بستری مناسب برای پخش برنامه های تولید جوامع غربی خسارت جبران ناپذیری را بر خانواده های ایرانی تحمیل خواهیم نمود . رشیدغریبی اندبیلی/

 

 

گزارش پشت صحنه شجاعان پخش شد

 

گزارش پشت صحنه و مصاحبه با عوامل مجموعه شجاعان روز جمعه 9 تیر ماه 91 در برنامه شما و سیما از شبکه اول سیما ساعت 12 ظهر پخش شد .

توافق انیمیشنی!

توافق اولیه برای ساخت میان پرده های طنز میان حرکت کلیدی و علی درخشی   زیر نظر علی جهانشاهی و تهیه کنندگی گلپایگانی بعمل آمد

علی درخشی و علی جهانشاهی مشغول خوردن اب پرتقال و شیرینی  عه !  منظورم مشغول کار کردن بر روی فیلمنامه های  میان پرده های طنز هستند .

 

کارگاه تخصصی بررسی تولیدات انیمیشن در خرم آباد


از سوی آموزش و پژوهش حوزه هنری لرستان کارگاه تخصصی بررسی تولیدات انیمیشن حوزه هنری روز یکشنبه چهارم تیرماه در خرم آباد برگزار شد.

 این کارگاه یکروزه باحضور علیرضا گلپایگانی استاد دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه هنر تهران و تعداد 20 هنرمند انیمیشن ساز مرتبط با حوزه هنری لرستان در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. در این کارگاه 15 انیمیشن تولید شده توسط هنرمندان این حوزه که طی سالهای گذشته به جشنواره رویش ارسال شده بودند مورد نقد و بررسی قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف این تولیدات با حضور استاد و کارگردان ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مدرس این کارگاه که داوری سه دوره جشنواره رویش را نیز بر عهده داشته از برگزاری این کارگاه آموزشی ابراز رضایت کرد . علیرضا گلپایگانی افزود: بی شک برگزاری دوره های آموزشی تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که بی شک در ارتقا سطح کیفی آثار هنرمندان بسیار موثر خواهد بود. وی از مسئولان خواست در این زمینه برنامه ریزی های جدی تری داشته باشند. مدیر آموزش و پژوهش حوزه هنری لرستان نیز بررسی تولیدات انیمیشن حوزه هنری و بررسی نقاط قوت و ضعف این تولیدات در جهت بالا بردن کیفیت تولیدات آتی این مرکز را از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی عنوان کرد لازم به ذکر است این کارگاه با همکاری واحد انیمیشن حوزه هنری لرستان برگزار شد

ورکشاپ انیمیشنی کشکولی نیا

بنا بر خبر تلفنی از استاد عربانی روز شنبه دهم تیرماه ساعت 16 ورکشاپ انیمیشنی توسط خانم مریم کشکولی نیا ( احتمالا در باره  ساخت انیمیشن زیر دوربین - شن ) همراه با نمایش فیلم برگزار میشود . این ورکشاپ در خانه هنرمندان برگزار میشود.

ضمنا در روز جمعه نهم تیر ماه نمایشگاهی از تصاویر مربوط به کارهای تلویزیونی در همین مکان برگزار میشود . بعد از ظهر روز یکشنبه ( احتمالا ساعت 17 )نیز میزگردی در باره تولید انیمیشن های تلویزیونی هم برگزار خواهد شد.

چه خبر!؟

با نگاهی به دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) سال 1391 متوجه شدم که امسال مراکز جدیدی به جمع مراکز آموزش انیمیشن در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن اضافه شده است :

( -1358 تصویر متحرک (انیمیشن) (کد گرایش 1
- روزانه 51197 دانشگاه تربیت مدرس 6
- روزانه 51198 دانشگاه هنر تهران 14
- شبانه 51199 دانشگاه هنر تهران 6
غیرانتفاعی 51200 مؤسسه غیرانتفاعی سوره - تهران 18
- غیرانتفاعی 51201 مؤسسه غیرانتفاعی مازیار - نور 18

یعنی امسال 62 نفر موفق به ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد انیمیشن میشوند!

خوب حتما خبر خوبی برای دوستانی است که پشت کنکور کارشناسی ارشد مانده اند  و احتمالا با توجه به کد مشترک با رشته گرافیک میتوانند هم زمان هر دورشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند . موسسه غیر انتفاعی مازیار! در شهر نور هم امسال به جمع مراکز آموزشی انیمیشن پیوسته است .شاید بخاطر رونق  خوبی که این روزها انیمیشن دارد و احتمالا میتواند در این اوضاع نابسامان  بعنوان شغل روی آن حساب باز کرد مسئولین را به این فکر واداشته که  ظرفیت  پذیرش را به این شکل بالا ببرند . این در حالی است که نیاز بازار کار انیمیشن ایران بیشتر به کاربرهایی با مدارک پایین تر نیازمند است ( وحتی بیشتر با مهارت  و تجربه کافی ) .طبق بررسی های  من افرادی که وارد این دوره میشوند اغلب فاقد تجربه برای تولید انیمیشن هستند و بعضا برای اولین بار  انیمیشن را در دوره کارشناسی ارشد تجربه میکنند! زمان کوتاه  چهار ترم آموزش کارشناسی ارشد( در تربیت مدرس سه ترم است ) با خوشبینانه ترین حالت مباحث تئوری و اطلاعات عمومی و تمرین های محدود کارگاهی ( با توجه به مدت کوتاه ) به دانشجویان منتقل میگردد  با توجه به این نکته که دانستن لزوما توانستن نیست بسیاری از دانشجویان  باید بعد از فارغ التحصیلی نسبت به افزایش مهارت خود تلاش وافری از خود نشان بدهند.

ادامه دارد

 

انیمیشن بروجرد و پیشنهادهای بین المللی

بروجرد - خبرگزاری مهر: صنعت انیمیشن بروجرد روز به روز شکوفاتر می شود تا از جای جای جهان برای تولیدات شرکتهای فعال انیمیشن این شهرستان مشتری پیدا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه رسانه های دیجیتال بروجرد علاوه بر غرفه های تخصصی شاهد اختصاص یک غرفه به شرکتهای فعال در عرصه انیمیشن بروجرد است که با استقبال خوب مردم مواجه شده است.

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد در حاشیه بازدید از غرفه انیمیشن شهرستان بروجرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت مجتمع انیمیشن در بروجرد اظهار داشت: بروجرد در یکی دو سال گذشته به عنوان پایتخت انیمیشن ایران مطرح شده است و کارهای خیلی خوبی حتی در حد بین المللی در این شهرستان تولید و ساخته شده است.

سجاد معین افزود: ما در حال حاضر در بروجرد شاهد عقد قراردادهای بین المللی برای تولید انیمیشن هستیم و گروههای تولید انیمیشن در این زمینه فعالیت مطلوبی دارند.

وی بیان داشت: لذا زمینه کار و فعالیت در رابطه با انیمیشن در بروجرد فراهم است که ما در این راستا نیازمند زیر ساختهای لازم هستیم که امید می رود به سمت و سوی تشکیل مجتمع انیمیشن در این شهرستان برویم.

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد یادآور شد: در نمایشگاه سراسری رسانه های دیجیتال در بروجرد بخش انیمیشن بروجرد در سطح ملی مطرح شده که با استقبال خول مردم و متخصصان مشخص می شود در میان غرفه ها از جایگاه خوبی برخورداراست.

بنابر این گزارش اگر چه از دیرباز بروجرد یک نقطه کانونی در فرهنگ و هنر ایران زمین بوده اما انتخاب این شهرستان زیبا به عنوان پایتخت هنر- صنعت انیمیشن ایران شاید در نگاه اول و از دید کارشناسان این عرصه دستاوردی قابل توجه باشد.

در حال حاضر در شهرستان بروجرد 8 شرکت و موسسه ثبت شده و چندین شخص و گروه ثبت نشده در حال تولید انیمیشن هستند که تاکنون در این زمینه به موفقیت های قابل توجهی دست یافته اند.

هم اکنون بروجرد با وجود این شرکت های تولید انیمیشن یکی از قطب های این هنر - صنعت در کشور به شمار می رود. بهره برداری از آخرین تکنولوژی و پیشرفته ترین سخت افزارها و نرم افزارهای روز دنیا در حیطه صنعت انیمیشن از دیگر ویژگیهای بروجرد در تولید انیمیشن است.

تولیدات انیمیشن بروجرد علاوه بر موفقیت های جشنواره ای، چندین کشور جهان از جمله ترکیه، هند، امارات، عراق، سوریه، لبنان،کویت، فلسطین، قطر و بحرین را در نوردیده و توجه ویژه کشورهایی چون فرانسه، آمریکا، کره و مالزی را نیز جلب کرده است تا حدی که پیشنهادهای تولید مشترک و پیش خرید حقوق محصولات انیمیشن بروجرد، از طرف برخی از این کشورها ارائه شده است.

در این راستا در آخرین افتخاری که در این زمینه نصیب بروجرد شد عقد قرارداد برای اکران جهانی انیمیشن "رستم و سهراب" در جشنواره کن بود که این انیمیشن حاصل تلاش براداران دالوند در بروجرد است.

 

BATTLE OF THE KINGS: Rostam & Sohrab (3D Animated Action, Iran, READY FOR DELIVERY)

View Large Movie Poster | View Movie Trailer


A heroic general (Rostam) falls in love with the daughter of an opposing king. They have a son, but the son is taken from Rostam by the king (for political reasons) and the father and son never meet. The son (Sohrab) is trained to be a great warrior and the first time the two meet (not knowing they are father and son) is on the battlefield. The themes of heroism, honor and love versus destiny and glory collide into an unforgettable story of exciting action, war and intrigue.

 

http://www.fantasticfilmsinternational.com/new_detailed.html#battleلینک سایت

لینک تریلر فیلم : http://www.fantasticfilmsinternational.com/films/battle-of-the-kings.html

این در حالیست که به گفته مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیش از 28 شرکت بزرگ توزیع انیمیشن دنیا در جشنواره کن خواستار خریداری امتیاز توزیع انیمیشن "رستم و سهراب" بودند که در نهایت با شرکت F.F.i (فانتاستیک فیلم اینترنشنال) قرارداد امضا شد که این امرحکایت از قابلیتهای بروجرد در تولید انیمیشن در تراز جهانی و مطابق با استانداردهای بین المللی دارد.

پیش بینی می شود حداکثر بازدهی مالی حاصل از اکران انیمیشن رستم و سهراب بیش از 10 میلیون دلار باشد که این امر موفقیتی بزرگ برای صنعت انیمیشن ایران و به ویژه شهرستان بروجرد به عنوان پایتخت انیمیشن ایران محسوب می شود.

این انیمیشن به کارگردانی کیانوش دالوند و با همکاری بیش از صد نفر از هنرمندان عرصه انیمیشن کشور در شهر بروجرد که به طور رسمی پایتخت انیمیشن ایران نام گرفته، تولید شده است و پیش بینی می شود در بسیار از کشورهای دنیا زمینه اکران پیدا کند.

موفقیت اثر انیمیشن "رستم و سهراب" در حالی رخ می دهد که پیش از این نیز سریال انیمیشن دوبعدی آخرین فرستاده به سفارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای شبکه آموزش به مدت 770 دقیقه بود تولید شد که علاوه بر پخش در شبکه آموزش در بیش از 20 کشور دنیا اکران شد.

صنعت انیمیشن بروجرد علاوه بر ظرفیتی برای عرض اندام این شهرستان در عرصه هنر - صنعت انیمیشن و درآمدزایی بالا می تواند سفیری فرهنگی برای معرفی قابلیت های فرهنگی کشورمان در عرصه های مختلف باشد.

صنعت انیمیشن به عنوان یکی از پرمخاطب ترین ظرفیت های هنری در دنیا استعداد سرمایه گذاری ویژه ای دارد که در صورت حمایت هر چه بیشتر از گروههای فعال در بروجرد می تواند پایتخت انیمیشن ایران را به عنوان قطبی بزرگ در این صنعت دنیا معرفی کند، چیزی که دستیابی به آن دور از دسترس نخواهد بود.

توجه هر چه بیشتر به این ظرفیت فوق العاده برای درآمدزایی و تاثیرگذاری فرهنگی در جهان انیمیشن در سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" موضوعی است که به نظر می رسد افق های تازه ای را پیش روی این صنعت مهم در شهرستان بروجرد قرار خواهد داد.

بز چینی ساخت افغانستان !

ا پشت سر گذاشتن سه دهه جنگ و کشتار، افغان ها دارند از تکنولوژی و رسانه های مدرن برای بازسازی کشورشان استفاده می‌کنند و نسلی جدید را با چشم اندازی روشن برای آینده تربیت می‌کنند. بزِ چینی اولین انیمیشن کوتاه کامپوتری سه بعدی این کشور است که به زبان هزارگی، یک گویش فارسی، تهیه شده که زبان مردم هزارهدر افغانستان و پاکستان است.

این فیلم انیمیشن بر اساس یک قصه‌ی عامیانه در مورد یک بز و سه بچه‌ی اوست که توسط یک گرگ حیله گر فریب می‌خورند. داستان در بامیان، یک استان در افغانستان مرکزی، و با پس زمینه‌ی مجسمه‌های عظیم بودای ایستاده از قرن ششم اتفاق می‌افتد که طالبان در سال ۲۰۰۱ نابود کردند.
عباس علی، کارگردان بزِ چینی، یک طراح گرافیک هزاره‌ای متولد افغانستان است که پس از غلبه‌ی طالبان کشور را ترک کرد. عباس علی به پاکستان پناهنده شد و در آنجا شروع به مطالعه‌ی انیمیشن و تولید فیلم کرد. پس از سرنگونی طالبان در افغانستان، او به کشور بازگشت و تولید بزِ چینی را به پایان رساند.
در شرح علاقه خود به فیلم‌های انیمیشن، عباس علی می گوید:

از زمانی که کودک بودم عشق عجیبی به فلم های کارتونی داشتم که از تلویزیون پخش می شد. بسیار وقت ها از مکتب می گریختم تا برنامه کارتونی دلخواهم را در تلویزیون تماشا کنم و گاهی به خاطر این کار لت هم می خوردم. این علاقه باعث شد که از بسیار خردسالی به طراحی و نقاشی شروع کنم و در نهایت به مدرسه هنر راه بیابم

کودکان بامیانی بز چینی را بر روی صفحه‌ی نمایشی قرار داده شده در غاری تماشا می کنند. عکس از تحیرا بخشی (جمهوری سکوت), استفاده با کسب اجازه.

علی کریمی در جمهوری سکوت می نویسد:

اهمیت این فلم در اینجاست که نشان می دهد هنرمندان افغان به مرحله یی رسیده اند که می توانند کودکان کشور را با قصه های افغانی سرگرم کنند. بدون شک، پس از سال ها تماشای «تام و جری» آمریکایی، دیدن «بز چینی» بامیانی برای هر طفل افغان تجربه ی لذت بخشی است که هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.

محمد امین وحیدی، بلاگ‌نویس و مؤسس «مرکز تولیدی سینمای دیدِنو‌ افغانستان» می نویسد:
Although since 2004 there are animators who make short animations in Afghanistan, however [sic] the quality and the graphic style of “Buz e Chini” short animation is compared to the products of Pixar…
اگر چه از سال ۲۰۰۴ انیماتورها در افغانستان به تولید انیمیشن کوتاه مشغول بوده‌اند، کیفیت و سبک گرافیکی انیمیشن کوتاه «بز چینی» قابل مقایسه با محصولات پیکسار است…
الساندرو پاوونه، روزنامه‌نگار ویدئوی ساکن افغانستان نظرش را در مورد فیلم در توییتر می‌نویسد:
Is it the new #Pixar's movie? No, it's the first Afghan 3D animation movie! “#Buz-e-Chini”
فیلم جدید پیکسار؟ نه، این اولین فیلم انیمیشن سه‌بعدی افغانستان است! #Buz-E-Chini
کامنت کاربر Eftakharchangezi بر روی ویدئوی کارتون در یوتوب می‌گوید:
Mind Blowing Graphics - It is as professionally done as any Hollywood 3D movie. [T]hanks for such professionally accomplishment. Desperate to look forward for more efforts like this…

گرافیکش مغز آدم رو منفجر می‌کنه - در حد فیلم‌های هالیوود حرفه ای ساخته شده. متشکرم از چنین دستاوردی حرفه‌ای. مشتاقانه منتظر کارهای بعدی مشابه این هستم


  • شرکت رویاسازی با مسوولیت نامحدود
  • سیدحسام فروزان
  • درباره پیکسار

  • در روزگاری نه چندان دور، «والت دیزنی» پدر انیمیشن قرن بیستم گفته بود: «همه رویاهای ما به حقیقت خواهند پیوست. به شرط آنکه شجاعت پیگیری آنها را داشته باشیم.» در سال‌های اخیر با تماشای کارتون‌های ساخته دیزنی و پیکسار به این نتیجه می‌رسیم که رویاها به حقیقت پیوسته‌اند. آنچنان که مورخان نوشته‌اند، پیکسار در سال 1979 به عنوان یک گروه گرافیکی و بخشی از قسمت کامپیوتری کمپانی لوکاس فیلمز کار خود را شروع کرد. آنها چند پژوهشگر از موسسه تکنولوژی نیویورک به کار گرفتند و در آزمایشگاه گرافیک کامپیوتری روی فناوری CG کار کردند و بسیاری از صحنه‌های جلوه‌های ویژه فیلم‌های «جنگ ستارگان» و «سفرهای ستاره‌ای» را ساختند. شاید هیچ‌کدام از اعضای پیکسار آن زمان حدس نمی‌زدند که 20سال بعد پیکسار به یکی از غول‌های صنعت انیمیشن‌سازی تبدیل شود. استیو جابز مدیر شرکت اپل در سال 1986 کمپانی پیکسار را خرید و با این اتفاق راه نابغه‌های پیکسار برای رسیدن به قله انیمیشن دنیا هموار شد. او پنج‌‌میلیون دلار به لوکاس پرداخت و پنج‌میلیون دلار را نیز در پیکسار سرمایه‌گذاری کرد.
    حالا پس از موفقیت‌های پی‌درپی که پیکسار پس از سال 2000 داشته است باید آن را وارث خلف سنت انیمیشن‌سازی والت دیزنی بدانیم. از سال 1937 که دیزنی «سفیدبرفی و هفت‌کوتوله» را نمایش داد، دیدن فیلم‌های انیمیشن به یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های کودکان و بزرگسالان تبدیل شد. سال‌ها این والت‌ دیزنی و کارتون‌های دیدنی‌اش بودند که نقش مهمی در سرگرم کردن کودکان و نوجوانان سرتاسر دنیا ایفا می‌کردند. «میکی ماوس»، «سیندرلا» و «پیتر پن» خیلی‌ زود به شخصیت‌هایی آشنا برای مردم تمام دنیا تبدیل شدند و لذت حاصل از دیدن‌شان نسل به نسل از پدر‌ها و مادرها به فرزندان‌شان انتقال پیدا کرد. در دهه 1950 انیمیشن به تلویزیون هم راه یافت و بیش از پیش محبوب شد. تنها در دهه‌های 1970 و 1980بود که انیمیشن بلند دچار رکود و از دوران اوج خود بسیار دور شد. اما در تابستان 1989 کارتون «پری دریایی کوچولو» نمایش داده شد و موفقیت آن باعث احیای دیزنی و به وجود آمدن موج نو انیمیشن در دهه 90 شد. دیزنی با ساخت کارتون‌های ماندگاری چون «دیو و دلبر» (1991)، علاءالدین (1992) و شیر شاه (1994) به مسیرش ادامه داد. پیکسار به عنوان رقیب اصلی دیزنی در سال 1995 با «داستان اسباب‌بازی» پس از 9 سال کار تکنیکی و خلاقه برگ برنده‌اش را رو کرد و اولین کارتون بلند تمام کامپیوتری را نمایش داد و جهان سینما را تسخیر کرد. «زندگی حشره»، «شرکت هیولاها»، «در جست‌وجوی نیمو»، «راتاتویی»، «بالا» و «ماشین‌ها» از کارتون‌های موفق پیکسار در این 10سال اخیر بودند که در فروش رکورددار شدند و سطح کیفی انیمیشن را در جهان بسیار بالا بردند. دیزنی در سال 2006 پیکسار را خرید و پس از آن شاهد محصولات مشترکی بودیم که حاصل خلاقیت‌های ناب بچه‌های پیکسار و امکانات فراوان دیزنی بود.
    اما باید از خودمان بپرسیم که علت موفقیت‌های پیکسار چه بوده است؟ آیا مهارت تکنیکی در خلق انیمیشن دیجیتالی کافی است؟ در این سال‌ها کمپانی‌های دیگر هالیوودی از جمله فاکس و کلمبیا و حتی دریم ورکز اسپیلبرگ بسیار تلاش کردند که با تولید انیمیشن‌های بلند به موفقیت پیکسار دست پیدا کنند اما موفق نشدند. مساله اینجاست که پیکساری‌ها تنها تکنیسین‌های ماهری نیستند بلکه کسانی هستند که به همه جنبه‌های یک اثر نمایشی خوب توجه می‌کنند. اول آنکه اهالی پیکسار قصه‌گوهای بسیار ماهری هستند و به روند داستان و نحوه روایت بسیار اهمیت می‌دهند. قصه‌های پیکسار جذاب‌اند و تماشاگر را از هر سن و طبقه‌ای پای خود می‌نشانند. شخصیت‌پردازی‌ها نیز در نهایت قدرت و جذابیت انجام می‌گیرد. شخصیت‌هایی چون «وودی» یا «وال – ای» از کامل‌ترین شخصیت‌هایی هستند که سراغ داریم. برگ برنده دیگر پیکسار می‌تواند مضمون و محتوای کارتون‌هایش باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برتری پیکسار نسبت به دیگر رقبایش فیلمنامه‌های درخشان انیمیشن‌هاست؛ فیلمنامه‌هایی که بی‌‌اغراق در زمره بهترین فیلمنامه‌های نوشته‌شده در دو دهه اخیر قرار می‌گیرند و بارها نامزد اسکار شده‌اند. مساله دیگر ایده‌هایی است که در این فیلمنامه‌ها پرداخته می‌شوند: ایده‌هایی انسانی، جهانی و مطابق با نگاه مثبت به زندگی انسان امروز. عشق و شرافت، صلح در جهان امروز، رابطه فرد و اجتماع، خانه و نسبت آن با محیط اطراف و... از ایده‌های موثر اهالی پیکسار هستند. در دنیای پیکسار جهان اسباب‌بازی‌ها به مثابه جهان واقعی ماست و می‌توان تفکر خلاق نویسندگان فیلمنامه را در پشت هر سکانس دید.


 انیمیشن در حوزه علمیه خواهران تهران

به گزارش خبرنگار مهر، دوره های آموزش فیلمنامه نویسی و نقد و تحلیل فیلم با هدف فراهم کردن زمینه ترویج و نشر معارف دین در قالب فیلمنامه و به تصویر کشیدن مباحث دینی در فیلم ها از سوی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شده است که پس از آزمونها و ارزیابی های به عمل آمده از طلاب در دوره مقدماتی، پذیرفته شدگان وارد دوره های پیشرفته این دوره های آموزشی می شوند. پس از پایان اولین دوره فیلمنامه انیمیشن "آرزوی یک مورچه" از مدرسه علمیه کوثر تهران،  برای ساخت به مرکز پویانمایی صبا   تحویل داده شد.

"راز هدیه"در مرکز پویانمایی صبا فاش می‌شود
انیمیشن "راز هدیه" با تکنیک سه‌بعدی در یک قسمت 33 دقیقه‌ای به کارگردانی مشترک کیانوش بوجانی و مسعود صفدری و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شد.

حسین نظرپور مجری طرح "راز هدیه" درباره آخرین خبرها از این انیمیشن به خبرنگار مهر گفت: مراحل نگارش و پیش تولید "راز هدیه" از سال 1388 شروع شد و در سال 1390 به پایان رسید. این انیمیشن با موضوع توجه به اخلاق نیک و دوری از خودپسندی با داستانی لطیف و کودکانه سعی در ارتباط برقرار کردن با مخاطب کودک و نوجوان دارد.

مهناز یزدانی نویسنده این انیمیشن نیز در توضیح داستان آن گفت: ماجرا در یک آکواریوم ماهی اتفاق می‌افتد و با امدن دو ماهی به نا‌م‌های قرمزی و آبی به این آکواریوم و برخورد با دیگر ماهی‌ها اتفاقات فیلم آغاز می‌شود.

وی افزود: قرمزی و آبی متوجه می‌شوند پسر بچه‌ای که صاحب آکواریم است هر سال به زیبا ترین ماهی آکواریوم جایزه ویژه می‌دهد. جایزه‌ای که ماهی‌ها برای به دست آوردنش تمام تلاش‌شان را انجام می‌دهند اما متوجه می‌شوند ماجرا به این سادگی نیست.

کیانوش بوجانی، مسعود صفدریان، پگاه کهنسال، زهرا مسائلی و ساناز بهزادی در ساخت این انیمیشن همکاری داشتند و مدیر دوبلاژ آن نیز شوکت حجت است.

 

اشعار مذهبی عبدالجبار کاکایی انیمیشن شد

اشعار مذهبی عبدالجبار کاکایی در قالب 13 قسمت انیمیشن پنج دقیقه‌ای آماده پخش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، انیمیشن "نماهنگ‌های مذهبی" به کارگردانی الهه مختاری و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در 13 قسمت 5 دقیقه‌ای با اقتباس از شعرهای عبدالجبار کاکایی برای مناسبت‌های مختلف مذهبی تولید شده است.

مختاری در ساخت این انیمیشن با استفاده از شعرهای کاکایی که در مدح امامان معصوم(ع) سروده شده سعی در معرفی این الگوهای برتر به کودکان ایرانی دارد.

این مجموعه فضایی شاد و موزیکال دارد که اولین قسمت از آن با تکنیک سه بعدی از امروز همزمان با میلاد امام حسین(ع) به تدریج روی آنتن می‌رود.

کودکان محصولات مرکز پویانمایی صبا را ارزیابی کنند
محمدرضا عابدی نویسنده پویانمایی "دوستان جنگل" پیشنهاد داد: از بینندگان کودک بخواهیم به فیلم‌ها و سریال‌های پویانمایی پخش شده امتیاز دهند و صبا به کار برگزیده کودکان جوایز و دیپلم افتخار، اعطا کنند؛ درست شبیه یک جشنواره تلویزیونی.

محمدرضا عابدی نویسنده انیمیشن "دوستان جنگل" درباره مخاطب این پویانمایی به خبرنگار مهر گفت: این برنامه مخصوص کودکان اول دبستانی و حتی بچه‌های خردسال ساخته شده و قصه‌هایی هم که به نگارش درآمده می‌بایست هم سنگ این گروه سنی باشد.

وی افزود: اصولا نوشتن قصه برای گروه سنی خردسال یعنی سه، چهار، پنج ساله‌ها کار بسیار دشواری است و کمتر کسی سراغ آنها می‌رود و اگر ادعا تلقی نشود، من می‌توانم خوب از پس انجام این کار بربیایم. شاید دلیلش این باشد که پنج فرزند را بزرگ کرده‌ام و دل مشغولی‌های خردسالان را خوب می‌شناسم.

این نویسنده در توضیح خطوط داستانی "دوستان جنگل" توضیح داد: به طور کلی سریال، قصه‌های خطی و ساده‌ای دارد. موضوع شروع می‌شود، به آرامی جلو می‌رود، اوج می‌گیرد و با یک نتیجه‌گیری تمام می‌شود. مثلأ یک مرض مسری به دهکده حیوانات آمده و باید دکتر به همه واکسن بزند ولی موشی از آمپول می‌ترسد. قصه‌ها به همین سادگی است.

عابدی درباره تکنیک ساخت این انیمیشن اظهار کرد: تکنیک سریال کات اوت است. کات اوت یکی از رایج ترین تکنیک‌ها در جهان است و من شیفته این تکنیک هستم. بیست سال در کانون همین شیوه را به صورت دستی و بدون کامپیوتر می‌ساختم و حالا که کامپیوتر رایج شده آن را با کامپیوتر می‌سازیم. از خصوصیات این تکنیک یعنی کات اوت، ارزان و سریع بودن آن است و مرکز صبا هم به همین دلایل علاقه زیادی به این تکنیک دارد.

نویسنده انیمیشن "دوستان جنگل" درباره تفاوت این اثر با آثار سه بعدی اظهار کرد: کات اوت یک تکنیک دو بعدی است و یک بعد از سه بعدی کمتر دارد. بدین معنی که یک شخصیت کات اوت تنها در طول و ارتفاع می‌تواند حرکت کند. اما یک شخصیت سه بعدی علاوه‌بر طول و ارتفاع می‌تواند در عمق هم حرکت کند به خاطر همین یک بعد هم سریعتر به نتیجه می‌رسد و هم ارزانتر به دست می‌آید. البته یک کارگردان خبره می‌تواند در دکوپاژ به گونه‌ای رفتار کند که کمبود آن یک بعد به چشم نیاید و چیزی را کم احساس نکند.

وی ادامه داد: کات اوت هم مثل هر تکنیک دیگری با نگارش فیلمنامه آغاز می‌شود. سپس بر اساس شخصیت‌های قصه طراح، طرح‌های مربوطه را ترسیم می‌کند. رنگ آمیز آنها را نقاشی می‌کند. ریگ گذار شخصیت‌ها را مفصل‌بندی و بن‌گذاری می‌کند، کسی که مسئول پس زمینه‌ها است، آنها را نقاشی می‌کند و سپس انیمیت یعنی حرکت دادن شخصیت‌ها آغاز می‌شود که بسیار وقت‌گیر است. بعد از آن، نماها به دست تدوینگر می‌رسد. آنها را مونتاژ می‌کند. بعد گویندگان حرفه‌ای روی آن صدا می‌گذارند و آهنگ ساز برای آن موسیقی می‌سازد.

عابدی پخش فیلم‌های انیمیشن برای کودکان را یکی از اقدامات اساسی مرکز پویانمایی صبا دانست و اظهار کرد: تا آنجایی که بنده خبر دارم این حرکت مورد استقبال تماشاگران طرفدار انیمیشن‌های ایرانی نیز واقع شده‌است. امیدوارم این حرکت سازنده مختص ایام تعطیلات تابستان نباشد و در طول سال برگزار شود. یک پیشنهاد هم دارم. از بینندگان کودک بخواهیم به فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده امتیاز بدهند و صبا به کار برگزیده کودکان جوایز و دیپلم افتخار، اعطا کنند. درست شبیه یک جشنواره تلویزیونی.

این فعال حوزه انیمیشن تصریح کرد: نمی‌توان انکار کرد که فیلم‌هایی که در کشورهای غربی ساخته می‌شود به لحاظ تکنیک و ساختار امتیازات برتری نسبت به تولیدات ما دارند و بسیار جذابند و می‌توانند به خوبی تماشاگران خود را جلب کنند. اما چیزی که ما در آنها به ندرت می‌بینیم محتواست. در عوض شما فیلم و سریال ایرانی نمی‌بینید که بدون محتوا باشد. آثار هنری ایرانی همیشه حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند به نیازهای درونی کودکان جواب دهند. امیدوارم در سال‌های نه چندان دور با کمک مرکز پویانمایی صبا بتوانیم به لحاظ کیفی هم، در جایگاهی که شایسته ماست قرار بگیریم.

"دوستان جنگل" به کارگردانی کیانوش عابدی در 26 قسمت هفت دقیقه‌ای درباره حضور یک شکارچی در جنگل است که او در هر قسمت ماجراهایی را پیش می‌آورد.

فیلم پویانمایی "ماهوری" به کارگردانی "فاطمه گودرزی" در بخش "مسابقه" جشنواره فیلم‌های کوتاه "هیمجی" ژاپن به نمایش گذاشته شد.

به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛علی‌رغم گذشت نزدیک به چهار سال از تولید این فیلم موفق، جشنواره‌های بین‌المللی همچنان به نمایش این اثر علاقه نشان می‌دهند.
در این میان جشنواره فیلم‌های کوتاه "هیمجی" ژاپن با پذیرش این فیلم در بخش مسابقه طی روزهای 5 تا 7 خرداد 1391 این اثر پویانمایی را در معرض تماشای مخاطبان خود قرار داد.
"ماهوری" فیلم کوتاه انیمیشن 12 دقیقه‌ای تولید سال 1388 و با تکنیک دو بعدی (آب‌رنگ روی کاغذ و انیمیشن کاغذی) داستان نوجوانی است که در حال نواختن سازی است اما او از صدای ساز خود راضی نیست و برای یافتن راه حلی به دنبال صدای دلنشین سازی دیگر به راه می‌افتد.
گودرزی پس از ساخت "ماهوری" فیلم‌های "روباهی که به‌دنبال صدا رفت"، "نقاش رومی" و"چشمه ماه" را در برنامه کاری خود داشته است.
او هم اینک در حال ساخت یک فیلم مستند انیمیشن 10 دقیقه‌ای با مضمونی علمی راجع به حیوانات است.
فیلم انیمیشن "ماهوری" تاکنون در سیزده جشنواره معتبر دیگر نیز در بخش‌های مختلف شرکت داشته است که از آن جمله می‌توان به جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن "هیروشیمای"ژاپن، جشنواره بین‌المللی فیلم "ویسامبورگ" فرانسه و نیز جشنواره بین‌المللی فیلم "فجر" تهران اشاره کرد.
در همین حال این اثر موفق جایزه‌های مختلفی را از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی نیز دریافت کرده است.
دریافت جایزه اول جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، برنده بهترین فیلم و بهترین موسیقی از  جشنواره ملی فیلم رحمت، کسب جایزه بهترین موسیقی فیلم از جشنواره  ملی خانه سینما و دریافت دیپلم افتخار جشنواره بین المللی فیلم انیما کف در بلاروس به خاطر "هماهنگی داستان و ساخت، از جمله‌ی این موفقیت‌هاست./ه

نیکان و بچه غول

نیکان و بچه غول نام فیلم سینمایی تلفیقی زنده وانیمیشنی است به کارگردانی رحمان رضایی و با بازیگری  علیرضا خمسشه ، شقایق فراهانی ، رامبد جوان ، ویشکا آسایش و اسدالله یکتا

این فیلم داستان پسر بچه‌ای به نام نیکان را به تصویر می کشد که برای تفریح با خانواده به دامنه کوه دماوند می روند، اما به درون چاهی می‌افتد و با دنیایی اسرارآمیز مواجه می‌شود.

تیم برتون کارگردان و انیمشن ساز خلاق هالیوودی روایت خود از فرانکشتاین را امسال اکران می کند.
به نقل از امپایر آنلاین، تیم برتون کارگردان و انیمیشن ساز خلاق هالیوودی که چند ماه پیش تریلر خون آشامی "سایه های تاریک" را به نمایش گذاشت قصد دارد تا 5 اکتبر 2012 (14 مهر) روایت انیمیشنی خود را از داستان فرانکشتاین اکران نماید.

بنابراین گزارش، این انیمیشن ترسناک "فرانکن وینی" نام دارد و برگرفته از فیلم کوتاهی از خود برتون است که در سال 1984 ساخته بود و اقتباسی آزاد از رمان معروف "فرانکشتاین" نوشته مری شلی نویسنده انگلیسی است.

داستان این انیمشن این گونه روایت می شود که ویکتور فرانکشتاین سگ محبوبش(اسپارکی) را از دست می دهد ولی با استفاده از یافته های علمی وی را مجدداً زنده می کند البته اسپارکی دردسرهای زیادی برایش به وجود می آورد./ی
 

کاری هست که این هنرمند بلد نباشد؟ 

 تصور کنید ست مک‌فارلین برای پیدا کردن کار نزد شما بیاید، راحت‌ترین کار این است که ببینید او چه کاری بلد نیست، چون تقریبا همه کاری بلد است.
 
مک‌فارلین که در دنیای تلویزیون با ساخت انیمیشن‌های «مرد خانواده»، «پدر آمریکایی!» و «برنامه کلیولند» شناخته می‌شود و به او لقب «سلطان انیمیشن تلویزیونی» داده‌اند، این روزها به سابقه کاری خود فیلم «تد» را افزوده که در آن نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و صداپیشه خرس عروسکی نقش اصلی است.
 
این هنرمند که سریال‌های انمیشینش همگی انتقادی و اجتماعی هستند و با شوخی‌های گاه جسورانه‌اشان شهرت دارند، در «تد» داستان مردی (با بازی مارک والبرگ) را روایت می‌کند که دوست صمیمی‌اش خرسی کوچک به نام تد است.
 

سث مک‌فارلین
 
فیلم «تد» اولین حضور مک‌فارلین 38 ساله در سینما است. او از میانه 20 سالگی با کار به عنوان صداپیشه و نویسنده برای انیمیشن‌های تلویزیونی به شهرت رسید، گفته می‌شود ریشه علاقه او به انیمیشن به دو سالگی او و اولین نقاشی‌هایش برمی‌گردد.
 
او همچنین برنامه‌های موزیکال زنده هم اجرا کرده و سال پیش با آلبوم «موسیقی بهتر از کلام است» که برگرفته از یکی از این برنامه‌های موزیکال بود، نامزد جایزه گرمی (اسکار دنیای موسیقی) شد.
 
مک‌فارلین کمی هم «دانشمند» است. او با خواندن کتاب‌های کارل سیگان بزرگ شده و حالا در حال ساخت «دنیاها: ادیسه‌ای در زمان و فضا»، دنباله‌ای بر مجموعه مستندهای سیگان درمورد سرچشمه جهان است.
 

مک‌فارلین در کنار شخصیت‌های «مرد خانواده»
 
یک سئوال: سث مک‌فارلین چه کاری بلد نیست؟
 
مک‌فارلین در این مورد می‌گوید: «تنیس‌باز مزخرفی هستم. خیلی بد، افتضاح. همیشه علاقه دارم کارهایی را که قبلا امتحان نکردم امتحان کنم، حالا نتیجه خوب باشد یا بد. به کارهای جدید رو می‌آورم و از شکست خوردن نمی‌ترسم. وقتی سراغ «تد» رفتم حواسم بود که شاید شکست بخورم، آلبوم موسیقی را هم با همین فکر کار کردم. کارهایی را که کمی موجب ترسم می‌شوند دوست دارم.»
 
فیلم «تد» مملو از شوخی‌های عجیب و غریب مک‌فارلین است و شخصیت اصلی فیلم، خرسی است پرحرف و گاه بددهان. فیلم قابلیت آن را دارد که در فصل تابستان که در سیطره فیلم‌های ابرقهرمانی و اکشن‌های متعدد است موفق شود.
 
موضوع فیلم هوشمندانه و متفاوت است و گروه دونفره مارک والبرگ و ست مک‌فارلین (در نقش تد) تازه‌ترین و ناب‌ترین زوج فیلم‌های کمدی با محوریت دو رفیق هستند. تد مدام خرابکاری می‌کند و خودش را به دردسر می‌اندازد و والبرگ باید با او که بهترین دوستش است کنار بیاید.
 

نمایی از فیلم «تد»
 
خود مک‌فارلین درمورد این فیلم که درجه نمایشی R گرفته است، می‌گوید فیلم یک کمدی خانوادگی است، فقط والدین باید کمی با بدزبانی‌های این خرس کنار بیایند: «والدین خودم همینطور بودند. بچه که بودم شاید یک چیزهایی می‌گفتم و سوال‌هایی می‌پرسیدم. والدینم مشکلی نداشتند و درعوض همه چیز را برایم توضیح می‌دادند.»
 
والدین مک‌فارلین از همان دوران کودکی از فعالیت‌های هنری فرزندشان حمایت می‌کردند، این فعالیت‌ها نقاشی‌های ست دو ساله براساس شخصیت‌های باگز بانی و فلینستون‌ها بود. مک‌فارلین به شوخی می‌گوید از قبل از تولد می‌دانست می‌خواهد وارد دنیای انیمیشن و سرگرمی بشود و تمام دوران کودکی‌اش عضو گروه‌های تئاتر موزیکال بود.
 
او که متولد کانتیکت است، در مدرسه طراحی رودآیلند انیمیشن خواند و در دهه 1990 برای شبکه فاکس قسمت اول «مرد خانواده» را ساخت. ( نزدیک به 10 سال است که دو سریال محبوب «مرد خانواده» و «پدر آمریکایی!» از تلویزیون پخش می‌شوند، ویژگی اصلی این دو سریال نقد مسائل اجتماعی روز به زبان طنز گزنده است.)
 
«تد» در ابتدا قرار بود سریال انیمیشن شود اما مک‌فارلین که عاشق حیوانات و موجودات سخنگو است (یک ماهی سخنگو که جاسوسی آلمانی بوده و بیگانه فضایی در «پدر آمریکایی!» و سگی فیلسوف‌مآب در «مرد خانواده») متوجه شد داستان او پتانسیل فیلم شدن دارد. «متوجه شدم از ترفند فیلم زنده و شخصیت‌های کارتونی در فیلم‌های ماجراجویی و اکشن استفاده شده اما در فیلم کمدی نه، می‌خواستم کاری جدید کنم و برای همین «تد» را به صورت سینمایی کار کردم.»
 
آسوشیتدپرس / 28 ژوئن / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

حکایت

بنده اگر درخواست مشروعی از خداوند دارد ولی به هدف اجابت نمی‌رسد باید از کانال دیگر وارد شود یک نمونه از کتاب ارزشمند تذکره اولیاء شیخ عطار نیشابوری را نقل به کلام می‌کنم.

روزی از روزگاری شخصی الاغ خود را گم کرده بود هر چه گشت نتوانست آن را پیدا کند. راهی نیشابور شد از افرادی که در مرکز شهر جمع شده بودند سۆال کرد در بین شما نیشابوریان آبرودار کیست؟ همه شیخ ابوالحسن بوشنجی را معرفی کردند. یک ‌راست سراغ او رفت و او را در حال عبادت یافت. یقه او را گرفت و گفت الاغ مرا بده. او غافلگیر شده با حالت تعجب گفت الاغ شما نزد من چه می‌کند؟ گفت من نمی‌دانم باید الاغ من را بدهی، از او اصرار و از شیخ انکار تا کار به جایی رسید که شخص فریاد زد ای مردم به داد من برسید الاغ مرا از شیخ گرفته به من بازگردانید.

در این هنگام شیخ دست به آسمان برداشت و گفت بار خدایا مرا از دست این شخص نجات بده، در این هنگام آن مرد را صدا زدند که فلانی، بیا الاغ شما پیدا شد مرد در حالی که یقه شیخ را رها کرده و از او جدا می‌شد گفت ای شیخ من می‌دانستم که الاغم نزد شما نیست لکن چون خودم در نزد خدا صاحب آبرو نبودم گشتم و شما آبرودار را پیدا کردم تا شاید شما نفسی بزنی و دعای من درگیر شود
انیمیشنهای واقعی!
یوز راسی مرد جتی اهل سوئیس با پرواز هفت دقیقه ای خود با سرعت 205 کیلومتر رویای مرد پرنده را زنده کرد، پروازی که با بالهای مجهز به جت وی انجام شد.
خواب انیمیشنی !

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱۱:٢۳ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٧ تیر ۱۳٩۱