انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول تیر ماه 91

 گزارش پشت صحنه شجاعان

گزارش پشت صحنه و مصاحبه با عوامل مجموعه شجاعان روز جمعه 9 تیر ماه 91 در برنامه شما و سیما از شبکه اول سیما ساعت 12 ظهر پخش میشود .

 

روز سه شنبه بعد از ظهر گروه فیلمبردار برنامه شما و سیما برای تهیه گزارش از مراحل تولید مجموعه انیمیشن " شجاعان " د ر میان  دست اندرکاران  تولید این مجموعه بودند .

 

 

احتمالااین گزارش در هفته آینده روز جمعه  ظهر ( البته با شاید و اما ! ) در برنامه شما و سیما از شبکه یک پخش خواهد شد .

 کارگاه انیمیشن در خرم آباد

 کارگاهی آموزشی در روز یکشنبه چهارم تیر ماه  91 در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی خرم آباد  برگزار می گردد.

در این کارگاه که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد . ششانزده فیلم کوتاه انیمیشن با حضر کارگردانان آن از نظر تکنیکی و محتوا با حضور علیرضا گلپایگانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

عصر فردا در سینماتک پردیس سینمایی قلهک؛
عصر چهارشنبه 7 تیر هفته فیلم های انیمیشن در سینما تک پردیس سینمایی قلهک آغاز به می شود.

روابط عمومی پردیس سینمایی قلهک با اعلام این خبر افزود: ساعت 18 روز چهارشنبه هفتم تیر در پردیس سینمایی قلهک مهمترین عناوین انیمیشن کوتاه جهان که در حوزه خود به نحوی تاثیرگذار بودند در افتتاحیه هفته انیمیشن به نمایش در می آید.
در این خبر آمده است: درکنار این آثار، انیمیشن های کوتاه برتر ایرانی نیز با حضور کارگردان اثر نقد و بررسی می شوند. در اولین روز نمایش ها "امید خوش نظر" با 3 اثرش در هفته فیلم سینما تک  حضور می یابد.
روابط عمومی پردیس سینمایی قلهک خبر داد: روز پنج شنبه جدیدترین اثر "سعادت رحیم زاده"ساعت 21 9 در سالن سینما تک پردیس سینمایی قلهک به نمایش در می آید.
شایان ذکر است علاقمندان برای عضویت در سینما تک و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های 22643558 تماس حاصل فرمایند.پردیس تازه تاسیس قلهک در خیابان شریعتی خیابان یخچال جنب پارک موزه آب واقع شده است./ی2

فروش میلیاردی انیمیشن "رستم و سهراب" نشانه پتانسیل های نهفته در ژانر کودک و قابلیت این بخش از سینما در حوزه اکران بین المللی است.
بهرام عظیمی،کارگردان سینمای کشور به خبرنگار بخش سینما باشگاه خبرنگاران گفت:سینمای کودک در سالهای اخیر در سینمای کشور به خصوص در میان قشر فیملساز به دلیل فضای بیگانه اکران با تولیدات فرهنگی و آثار ژانر کودک،از جایگاه پائینی برخوردار است.
وی افزود:ژانر کودک برای ادامه حیات سینما نقش بسزایی دارد؛زیرا زمانی که تولیدات این بخش از سینما اکران می شوند،طیف گسترده ای از مخاطبان پایه مانند کودک و نوجوان،راهی سینماهای کشور می‌شوند.
این کارگردان سینما تصریح کرد:ما در تاریخ و فرهنگ و تمدن اصیل خود سوژه های زیادی با ساختار ارزشی و جذاب داریم که هر کدام از آنها زیربنای تولید یک اثر خوب و ماندگار هستند.
عظیمی اضافه کرد:در ژانر کودک انیمیشن سازی در سالهای اخیر از ضعف های زیادی برخوردار بوده  که نبود امکانات روز فیلمسازی یکی از کمبودهای موجود است.
این کارگردان سینما ادامه داد:سینما ایران بخش ساخت فیلم های کودک به خصوص انیمیشن قابلیت های زیادی دارد و حتی می‌تواند با موفقیت مرزهای بین المللی اکران را درنوردد.
عظیمی ابراز داشت:چندی پیش انیمیشن "رستم و سهراب" توانست با اکران بین المللی خود در دنیا به فروش میلیاردی دست پیدا کند، این اتفاق را در سینمای ایران باید به فال نیک گرفت.
این کارگردان سینما اظهار داشت:پیروزی انیمیشن "رستم و سهراب" در حوزه اکران برون مرزی رقابت میان سینماگران ژانر کودک به ویژه انیمیشن سازان را افزایش می دهد./ه
 

انیمیشن تلویزیونی 1

چندی پیش در جلسه ای  یکی از فیلم سازان انیمیشن  که کار چهل دقیقه ای  خود را در مدت بیش از پنج سال و با بودجه ای  نردیک به یک میلیارد تومان ساخته بود از من بعنوان داور اولین دوره جشنواره انیمیشن های تلویزیونی گله کرد که چرا داوران غرض ورزی کرده اند ! و به فیلمش بی توجهی شد ه است! .

بدیهی است که با یک حساب ساده برای هر دقیقه  این کار ( که  البته در جشنواره های دیگر بخاطر زحمت و کیفیت آن جایزه نیز برده است ) حدود بیست و پنج میلیون هزینه و زمانی حدود یک ماه ونیم برای هر یکدقیقه آن صرف گردیده نمیشود انیمیشن تلویزیونی خطاب نمود. 

تعریف یک کار تلویزیونی در همه دنیا با قاب نمایش آن و همچنین هزینه  محدود آن  بستگی مستقیم دارد .  بزودی قرار است یک شبکه تخصصی انیمیشن در ایران نیز شروع به فعالیت کند  و مدتی است در باره اسم این شبکه از دست اندرکارن نظر خواهی میشود . مطمئنا  مشکل این شبکه  اسم آن  نیست بلکه تامین برنامه های انیمیشن  آن برای مدت طولانی است  .  شاید به نظر نگارنده بد نبود که شبکه کودک که بخشی از آن انیمیشن بود زودتر افتتاح میشد . اینگونه میشد هم با توجه به کمبود تولیدات داخلی در زمینه انیمیشن  حجم ساعتی این شبکه را بصورت منطقی پر کرد . حتی با توجه به شکل پخش برنامه ها حداقل بین دو انیمیشن ( چه مجموعه و چه سریال )  با پخش یک برنامه زنده و یا فیلم زنده مخصوص کودکان این فاصله گذاری را ایجاد نمود. 

به هر حال تولید انبوه انیمیشن برای پر کردن ساعات پخش به جز  رعایت کردن زمان و هزینه آن امکان پذیر نمیباشد .  رعایت استاندارها و انجام کیفیت مطلوب صرفا از عهده کسانی برمیآید که شناخت کافی نسبت به کاری که انجام میدهند داشته باشند. نویسندگان این تولیدات  نقش بسزایی در این زمینه بازی میکند . دوست نویسنده ای نرخ بالایی را برای نگارش فیلمنامه طلب میکرد وقتی علت را جویا شدم گفت من بگونه ای داستان را خواهم نوشت که مجموعه با حداقل کارکتر و حداقل لوکیشن قابل ساخت باسد به اینگونه تهیه کننده میتواند در هزینه های خود صرفه جویی کند. این ممکن است ذهنیت را به بی کیفتی تولیدات سوق بدهد اما اصل مطلب درست به نظر میرسد وباید نویسندگان فیلمنامه ها یانیمیشن به این نکته توجه داشته  باشند .

کارگاه کمیک استریپ مرکز انیمیشن حوزه هنری

اولین سری فیلمنامه های اختصاصی کمیک استریپ به همت کارگاه کمیک استریپ مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری در 5 جلد بازنویسی و نهایی شدند. نوشتن این مجموعه ها از آذرماه  سال 1390 آغاز و پیش تولید آن نیز از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری به مدت دو ماه به طول انجامید.
به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری به نقل از سید امین مویدی سرپرست پروژه، برای تولید این پروژه تحقیق و بررسی های برای روش تولید استاندارد کمیک استریپ انجام شده و برای هر یک از داستانها پژوهشهای دقیق صورت گرفته است. وی همچنین تولید این مجموعه ها را گامی بزرگ و محکم در راستای تولید کمیک استریپ با شاخصه ها و استانداردهای بومی ایرانی خواند که می توانند رقبای سرسختی برای همتایان خارجی خود باشند
این فیلمنامه ها عبارتند از :
"بت شکن" نوشته احمد عربلو، بر اساس زنگی نامه حضرت امام خمینی ( ره) از آغاز مبارزه تا پیروزی انقلاب اسلامی است و گزیده ای از قسمتهای مختلف زندگی امام در مقاطع مختلف و در طی مبارزات ایشان با رژیم ستم شاهی را شامل می شود.
"سرداران شهید دفاع مقدس" نوشته احسان رضایی و مهدی تمیزی، به گوشه هایی از حوادث زندگی 5 تن از سرداران سرافراز و پرآوازه هشت سال دفاع مقدس ، سرداران شهید خرّازی، جهان آرا، باقری، بابایی و چمران می پردازد. سردار سید علی بنی لوحی به عنوان مشاور در این پروژه همکاری داشتند.
"پهلوانان" نوشته احمد عربلو با بازنویسی برای کمیک استریپ مهدی سلیمانی، در دوازده جلد به زندگی دوازده نفراز پهلوانان نامی و مردمی ایران زمین که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده مانند پهلوان مفرد، اسد کرمانی، عبدالرزاق، میرکاشی، تختی و دیگران می پردازد.
"ششصد" نوشته کاوه شجاعی، داستانی تخیلی از سفر قهرمان داستان در زمان و رفتن او به زمان حمله مغول ها به نیشابور و حوادث و ماجراهایی که برای وی رخ می دهد با نگاهی نو به تاریخ آن دوران را روایت می کند.
"چهارصد" نوشته کاوه شجاعی، ادامه داستان فیلمنامه ششصد و یک سال پس از آن و سفر رویایی دوباره قهرمان داستان در زمان و مواجه شدن او با ابوالقاسم فردوسی شاعر فارسی سرای ایران و حوادث و حواشی برخورد آنها با قهرمانان شاهنامه را روایت می کند.
شورای گرافیک صبا !
شورای گرافیک صبا روز چهارشنبه 31 خرداد تشکیل جلسه داد . مدتی است بر اساس سیاست جدید مدیریت ، صبا دارای چند گروه تخصصی گردیده است شامل 1- گروه دو بعدی و ترکیبی 2- گروه کات اوت 3- گروه سه بعدی 4- گروه عروسکی
حال این گروه های تخصصی  خود دارای شواری گرافیک و فیلمنامه شده اند ! عملا به نظر میرسد که به صورت موازی و گروه و یاشاید هم بیشتر دارند روی طرح ها نظر میدهند.البته تقریبا محرز است که شواری گرافیک  موجود در زمینه کارهای دو بعدی و تلفیقی به فعالیت خود ادامه خواهدداد و دیگر گروه ها در صورت نیاز از مشورت شورای گرافیک استفاده خواهند کرد. به هر حال با مشخص شدن وظایف شاید موجودیت چند شورا نهتنها باعث سرعت بخشیدن نخواهد شد بلکه ممکن است  بعلت وجود نظریات مختلف زمان بررسی طولانی تر از گذشته نیز گردد.

  • تبلیغ خودرو از طریق انیمیشن

  • ورلد کرانچ: به نظرتان انیمیشن‌های ژاپنی و صنعت اتومبیل‌سازی چه اشتراکاتی دارند؟ جواب خیلی ساده است. آنها هم با همکار شده‌اند تا موتورها و خودروهای ژاپنی از طریق انیمیشن به مخاطب نشان داده شود. کارخانه خودروسازی سوبارو و استودیوی انیمیشن‌سازی جایناکس با همکاری هم مجموعه‌ای را ساخته‌اند که داستان دختری جوان به نام سوبارو را روایت می‌کند که متوجه قدرت جادویی بهترین دوستش می‌شود. در حالی‌که در این انیمیشن هیچ خبری از خودروهای سوبارو نیست اما به صورت زیرپوستی تولیدات این کارخانه تبلیغ می‌شود. در نمونه‌ای دیگر طراحی روبات یکی از انیمیشن‌ها بر عهده طراحان کارخانه نیسان بوده. موارد زیادی از همکاری شرکت‌های خودروسازی و استودیوهای انیمیشن در ژاپن وجود دارد و آن‌طور که تاکائو میرای مدیر بازاریابی و فروش شرکت تویوتا می‌گوید آنها می‌خواهند از این راه دل خریداران جوان را هم به دست آورند چراکه این‌روزها نسل جوان علاقه خیلی کمی به ماشین دارد و خودروسازان برای فروش محصولات‌شان دست به هر کاری می‌زنند که یکی از آنها حضور در انیمیشن‌هاست. میرای ادامه می‌دهد: «برای ما مهم نیست که مردم بلافاصله بعد از دیدن کارتون و انیمیشن سراغ خرید محصولات‌مان بیاید بلکه اولویت، همکاری با استودیوهایی است که کارهای جالبی درست می‌کنند و تویوتا هم به نوعی در ساخته‌هایشان حضور دارد.» این موضوع در صنعت موتوسیکلت‌سازی هم دیده می‌شود و شخصیت اصلی انیمیشن موتورسوار نقاب‌دار سال‌هاست که از محصول هوندا استفاده می‌کند.
اسامی داوران کمیته هنری دومین جشنواره بازی های رایانه ای تهران را دبیرخانه این رویداد فرهنگی اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای ،کمیته هنری جشنواره بازی های رایانه ای تهران متشکل از سه هنرمند، آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد فرهنگی را از نگاه هنری و تولید هنرمندانه بررسی می کنند.

بر اساس این گزارش ،"امیر محمد دهستانی"، "روانبخش صادقی "و "حسین صافی "در قالب کمیته هنری جشنواره بازی های رایانه ای، آثار رسیده به این رویداد فرهنگی را داوری می کنند.

امیر محمد دهستانی کارشناس سینما ، کارشناس ارشد انیمیشن ،کارگردانی فیلم تبلیغاتی انیمیشن را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است .

وی کارگردانی و نویسندگی  مجموعه های تلویزیونی "یار مهربان" ،"داستان تاریخ"،"فیلم بلند"داستان پیامبران"،مجموعه" قصه های ریزه میزه یک و دو"،"فرمانروایان مقدس"و"قصه ما مثل شد" را برعهده داشته است.

دهستانی جزو گروه بنیان گذاران موسسه فرهنگی حور ،پیشگام تولید حرفه ای و خصوصی انیمیشن در کشور است .

وی عضو هیات داوران سومین و پنجمین دوره جشنواره پویانمایی تهران و همچنین در بخش انیمیشن سه دوره  جشنواره رشد و جشنواره فیلم فجر را داوری کرده است. تدریس دروس مرتبط با سینما و انیمیشن از سال 1376 در دانشگاه هنر و دانشگاه تربیت مدرس و  دانشگاه تهران در سوابق نامبرده جای گرفته است .

 روانبخش صادقی کارشناس کارگردانی انیمیشن و تولید سیما ،مسوول سایت سه بعدی رایانه ای شرکت فرهنگی هنری صبا را بر عهده داشته است.

وی مشاور هنری تولیدات فرهنگی هنر صبا ،مشاور هنری و مدیر بخش انیمیشن موسسه فرهنگی هنری فرهنگ ملل جهان و عضو هیات مدیرانجمن سینمایی فیلمسازی انیمیشن جشن سینمای ایران و عضو انجمن فلیمسازان انیمیشن جهان بوده است .

صادقی نویسندگی ،بازنویسی ،طراحی و کارگردانی مجموعه انیمیشن "قصه های سرزمین من"،"آقای آتش نشان"، ونویسندگی فیلمنامه انیمیشن ضرب المثل"استخوان لای زخم گذاشتن "را بر عهده داشته است .

حسین صافی دیگر داور کمیته هنری جشنواره بازی های رایانه ای ، دانش آموخته رشته کارشناس گرافیک و کارشناس ارشد انیمیشن و کاریکاتور است .

وی در پنجمین دوسالانه کاریکاتور تهران در بخش چهره نفر اول را کسب کرده و سابقه تدریس در خانه کاریکاتور ایران را برعهده داشته است./ی2
 فراخوان ایده و فیلم نامه موسسه آوینی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱

 موسسه فرهنگی وهنری شهید آوینی در راستای ترویج و فرهنگ نماز و نمازخوانــــی و      همچنین موضوع انتظار و مهدویت، از کلیه ایده هایی که منجر به تولید آثار مستند، فیلم داستانی کوتاه و انیمیشن گردد استقبال و پس از تأئید و تصویب آنرا خریداری می نماید.
لذا از کلیه علاقه مندان دعوت به عمل می آید سوژه های پیشنهادی  خود را در این خصوص یک صفحه به آدرس پست  الکترونیکی avini.institute@gmail.com ارسال نمایند.
بدیهی است که ایده های تصویبی پس از خریداری در مسیر مراحل تولید و انتشار از طرف این موسسه قرار خواهد گرفت.

 نگاهی به انیمیشن «آدم‌ها»

یادداشتی از میترا مهتریان

معجزه‌ ساد‌گی

بازنمایی چهره‌ واقعیت از پس تصاویر خیالی، به همراه زبانی که مرز و جغرافیایی را برنمی‌تابد و آزادی بی‌حد و حصر در به کارگیری از تخیل، ویژه‌گی است که دست هنرمند انیماتور را باز و میزان ارتباط با مخاطب و تاثیرگذاری را چند برابر افزایش می‌دهد.
هنرمند انیماتور همواره در جست و جوی راهی است که او را از پوسته‌ ظاهری پدیده‌ها که یکنواخت و تکراری شده جدا سازد و در این تلاش اگر موفق شود راهی نو و بکر برای ورود به درون ذهن مخاطب خود بیابد؛ می‌تواند به ماندگاری اثر خود امیدوار باشد.
ساد‌گی و برگزیدن بی‌رنگی با اندک خطوط سیاه و سفید از آن دست ریسک‌هایی است که کم‌تر هنرمند انیماتور ایرانی به دنبال آن خواهد رفت و جهان ذهن خود را در آن طراحی خواهد کرد. جهانی که به سادگی بتوان واقعیت‌های اجتماعی را در آن پرداخت و هنرمندانه بازنمایی کرد.
ماشاالله محمدی نقاش، انیماتور و مجسمه‌ساز سنندجی از آن دسته هنرمندانی است که عمیقا به کار خود ایمان دارد و این عشق و ایمان و دانش انیمیشن در آثارش به خوبی قابل درک است.
محمدی در نهایت سادگی، بی‌ادعا و غیرمتظاهرانه، به خلق جهانی می‌پردازد؛ سیاه و سفید با کم‌ترین خطوط در طراحی فضا و آدم‌هایی باریک اندام و نحیف و تقریبا بی‌سر، با پاهایی قدرتمند که بسیار قوی گام برمی‌دارند؛ که به راحتی مخاطب را با خود همراه و با جهان ساخته و پرداخته‌ ذهن خود شریک می‌سازد. محمدی در طراحی شخصیتی که برای هر چهار فیلم خود (رنج، نوعی دیگر بودن، آخرین ترانه دختر همسایه و آدم‌ها ) برگزیده و خلق کرده است با کمی اغماض، یادآور تندیس مردی که راه می‌رود آلبرتو جاکومتی است.
بهره بردن از این تندیس و یا الهام از اثر جاکومتی چیزی از ارزش‌های شخصیت آفریده شده توسط محمدی را کم نمی‌کند. انیمیشن‌های ماشاالله محمدی با یک شخصیت واحد و در مدت زمان یک تا سه دقیقه حرف‌هایی در دل خود پنهان دارند عمیق و دلنشین، که بارها و بارها به تماشایشان ترغیب می‌شویم. انگار هایکویی می‌خوانیم و یا رباعی جذابی که چندبار خواندنشان چیزی از لذت‌های بدست آورده کم نمی‌کند، که هربار بر آن می‌افزاید.
محمدی در انیمیشن آدم‌ها در زمانی کوتاه (سه دقیقه) هم‌چون مرور خاطره‌ای در پس نگاه خیره‌ای؛ دست به بازسازی دنیایی می‌زند با انسان‌هایی که از کنار هم زخم خورده عبور می‌کنند، حق یکدیگر را دزدانه می‌بلعند، در مقابل هم می‌ایستند و یا با گذشتن از جان خود فداکارانه به حیات خود ادامه می‌دهند.
پایان بندی انیمیشن آدم‌ها آن چنان قوی و درخشان – به دلیل انتخاب درست قلم و هم‌آهنگی با دیگر اجزاء - در دل اثر جا گرفته است که بعد از اتمام فیلم، فراموش می‌کنیم که پایان فیلم را مشاهده کرده‌ایم چرا که لذت وصف نشدنی اثر در ما می‌ماند و دوباره دیدنش را پیشنهاد می‌دهد. موسیقی انتخابی از موتزارت چنان به موقع بر تصویر نواخته می‌شود و درست و به جا می‌نشیند که این انیمیشن را بی هیچ کم و کاستی بدل به یکی از بهترین انیمیشن‌های کوتاه چند ساله‌ اخیر ایران می‌کند.
انتخاب نحوه‌ حرکت شخصیت‌های این انیمیشن سنجیده و حساب شده است و فراز و فرود، خستگی و سرخوشی، شیطنت، غم و اندوه و... همه‌ احساسی را که انیماتور قصد نمایش آن را دارد؛ مخاطب به خوبی لمس کرده و نه تنها باور پذیر که به ویژگی منحصر به فرد آثار این انیماتور بدل می‌کند. سبک و قالبی که می‌توان امضای محمدی را بر آن دید. طراحی صدا و ترکیب آن با تصاویر چیزی از یکدستی و انسجام این انیمیشن کم نمی‌کند.
اگر چشم‌ها را بر نکته‌یی کم رنگ نبندیم؛ باید اشاره کرد که تنها لحظه‌ پس زدگی در انیمیشن آدم‌ها، حرکت و برداشتن آخرین گام انسان فداکار است. انسانی که با بریدن بخشی از اندام خود راه ناهموار را برای هم‌نوعان خود هموار می‌سازد. حسی چون دلزدگی و ضعف و عجز درقدم‌های آخرین آن شخصیت موج می‌زند. انگار همه‌ وزن بودن و همه‌ بار سنگین وظیفه بر پیکر باریک و پاهای ناتوان او سنگینی می‌کند که در برداشتن آخرین گام‌ها نوعی ملال و ویرانی را بازتاب می‌دهد. پرسش اصلی این است که آیا ایثار و از خود گذشتگی سربلندی و سرافرازی، شادی و شعف درونی به همراه دارد یا دلزدگی و یاس؟... مگر نه این است که او در هیات پرشکوهِ انسان آمده است تا جهان را به قدر همت و فرصت خویش معنا دهد؟ پس چیست راز آن خمودگی؟ پرسشی است که با دوباره دیدن فیلم در می‌یابیم که انیماتور با نمایش چنین حرکات و شروع موسیقی سعی در بالا بردن بارعاطفی و احساسی تصویر و پررنگ جلوه دادن عمل ایثار و فداکاری دارد. اما آیا بهتر نبود که گردن برافراشته به چنین بار احساسی دست می‌یافت؟!...
ماشاالله محمدی با انیمیشن آدم‌ها موفق به کسب جوایز بسیاری شده است؛ اما آن چه این انیمیشن را به اثری ماندگار و قابل بحث بدل کرده است؛ سوای جوایز و جشنواره‌ها است.
این اثر با زبانی جهانی و احساسی انسانی و با جادوی سادگی خویش معجزه‌ فیلم کوتاه و انیمیشن کوتاه را به رخ می‌کشد. معجزه‌ سادگی که به سختی می‌توان به آن دست یافت. چرا که ساده بودن، سخت دشوار است.

لینک فیلم آدم ها :

http://ipress.ir/NSite/FullStory/Film/?Id=13769&Serv=0&SGr=0

آیا باید چرخ را از ابتدا اختراع کرد ؟

به این سوال نمی توان با قطعیت جواب رد داد. اتفاقا گاهی لازم است تا چرخ از ابتدا اختراع شود. گاهی لازم است تا چیزی که قبلا وجود داشته را کنار گذاشت و از ابتدا چیزی نو و تازه ساخت. اما در بیشتر مواقع باید بهبود داد. همینطور بود که خود چرخو بسیاری از امکانات امروزی در طول زمان به تکامل رسیدند. این مسیر تکامل از جستجوی پاسخ برای رفع یک نیاز می‌آید. در واقع نوآوری عوامل مختلفی دارد و یکی از آنها بروز نیازهای جدید یا تغییر نیازهای قدیمی است.به‌همین دلیل در دنیا می‌بینیم تلفن‌های همراه از یک دستگاه تلفن قابل حمل تبدیل می‌شوند به یک منشی شخصی هوشمند که الگوی زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در عین حالی که نیازهای جدید را پوشش می‌دهند نیازهای تازه‌ای هم می‌سازند.

حالا چرخ را از ابتدا اختراع کنیم یا نه؟ واقعا نمی‌توان جواب قطعی به این سوال داد. گاهی باید این کار را انجام داد و گاهی هم نباید. این بستگی دارد به این‌که ما از پس چه کارهایی به‌خوبی برمیاییم و از پس چه کارهایی برنماییم. اما این چرخ روزی می‌شود سیستم عامل ملی، کامپیوتر ملی، موبایل ملی، تبلت ملی، اتوموبیل ملی و ….

این چرخ هرچه که می‌خواهد باشد اما یادمان باشد زمانی ساختن این چرخ ارزشمند است که کیفیت آن بالاتر از کیفیت چرخ‌های قبلی باشد. یادمان باشد که در حال حاضر مسئله‌ی اصلی در دنیا صرفا تولید یک محصول نیست. کسی دنبال این نیست که بگوید من می‌توانم فلان محصول را تولید کنم. مسئله‌ی اصلی پاسخ به یک نیاز است و همین پاسخ است که اتفاقا سطح کیفیت محصول را متفاوت می‌کند. در واقع همه می‌خواهند بگویند من می‌توانم یک محصول با کیفیت فراتر از انتظار تولید کنم. اگر فقط به‌فکر تولید باشیم و به کیفیت فکر نکنیم آنگاه می‌توانیم با افتخار کماکان پیکان تولید کنیم و از آمار تولیدی کارخانه‌هایمان مسرور باشیم.به‌جای پیکان می‌توانید انیمیشن را جایگزین کنید

 واقعیت اغراق آمیز تر از انیمیشن

 

 

 
خوشحالی و ناراحتی!
عکس انیمیشنی!

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٩:٢٧ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩۱