انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول خرداد 91

 

 

بالاخره برگزار شد

روز موعود بالاخره رسد 30 اردیبهشت 91 ،بالاخره فرشید توکلی پایان نامه خودش را برگزار کرد. واقعا خوشحالم و بهش تبریک میگم .

 

دکتر حسنایی - گلپایگانی- توکلی - استاد مقدم - دکتر شکیب - دکتر سلطانی

 

حضور استاد فرد مقدم با توجه به کسالتشان در جلسه بسیار دلگرم کننده وبد .

 چند صفحه دیگه مونده....

 خوب تموم شد..عه ! چرا این صادقی راد با دوربینش روی من زوم کرده! نکنه داره عکس منو میگیره !

 سالن فلاحت پور کمتر شاهد این همه جمعیت برای یک پایان نامه است/. این نشون میده که طرفداران  توکلی چقدر زیاد هستند.

 اساتید و دوستان همه خوشحال- راستی فرشید توکلی  کدومه این و یا اون یکی ! 

 داوران جشنواره نهال معرفی شدند
خبر - ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - منبع : سینمافردا


دبیرخانه جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه نهال اسامی هیأت انتخاب و هیأت داوران این جشنواره را اعلام کرد.


داوران جشنواره نهال معرفی شدند

به گزارش سینمافردا ،  آقایان شهرام مکری(کارگردان)‏‏ حبیب احمدزاده(نویسنده و مستندساز) و مسعود سفلایی(مدرس سینما) اعضای هیأت انتخاب خواهند بود و مرتضی پورصمدی(فیلمبردار و مستندساز)، محمدرضا موئینی(تدوینگر)، بهرام توکلی(کارگردان)، فردین صاحب زمانی(کارگردان)،
بهنام بهزادی(کارگردان)، پانته آ بهرام(بازیگر) و علیرضا گلپایگانی(انیماتور و مدرس دانشگاه) نیز داوری این دوره جشنواره را به عهده خواهند داشت.

همچنین داوران بخش مسابقه عکس این دوره نیز آقایان ایرج تقی پور، حبیب مجیدی و بهرام جلالی هستند. نهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال از تاریخ 6 لغایت 13 خرداد بصورت همزمان در تالار فارابی دانشگاه هنر و تالارهای میرمیران و نامی خانه هنرمندان برگزار می گردد.

"راز جنگل شفا" تلفیقی از بازی، نمایش و موسیقی 
کارگردان "راز جنگل شفا" از تلفیق شعر، موسیقی، بازی و نمایش در این مجموعه انیمیشن خبر داد.

ابراهیم ساکتی کارگردان انیمیشن "راز جنگل شفا" درباره این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: از اهداف مورد نظر در این مجموعه ایجاد فضایی کودکانه و مفرح برای کودکان به همراه مفاهیم ساده آموزشی است. از جمله این مفاهیم که بسیار نو و تازه به نظر می‌رسد، پرداختن به آموزش خواص گیاهان دارویی با زبانی ساده و قابل درک برای کودکان است.

وی افزود: کودکان به‌واسطه تصورات پاک و بی‌آلایش از دنیای پیرامون خویش آثاری را که تلفیقی از بازی، شعر، نمایش و موسیقی باشد دوست دارند و با این گونه آثار احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند.

ساکتی خاطرنشان کرد: این دست آثار به نیازها و علایق کودکان پاسخ بیشتری می‌دهند و آنها را در سرگرم شدن و یادگیری بهتر و بیشتر یاری می‌کنند. به‌ویژه که مجموعه در 52 قسمت 12 دقیقه‌ای در قالب قصه‌های کوتاه با گرافیکی مناسب حال و هوای کودکان همراه با هیجان و اکشن است.

کارگردان مجموعه "راز جنگل شفا" درباره مراحل تولید این اثر توضیح داد: تولید این مجموعه در 52 قسمت 12 دقیقه‌ای از سال 88 در مرکز پویانمایی صبا  شروع شده‌است و هم اکنون آماده پخش از شبکه دوم سیماست. این مجموعه با پرداختی حرفه‌ای با رنگ و بویی کودکانه برای گروه‌های پیش از دبستان و دبستانی پیش‌بینی شده است.

نویسنده و کارگردان این مجموعه ابراهیم ساکتی و رضا تقدسی مدیر تولید آن است. "راز جنگل شفا" هر روز ساعت 14:30 از شبکه دوم سیما پخش می‌شود.

 علت تعطیلی پیلبان

امیر مسعود علمداری  در خصوص چرایی تعطیلی ماهنامه تخصصی پیلبان ویژه هنر انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بزرگترین عامل تعطیلی این ماهنامه مسائل اقتصادی است به این معنا که این مجموعه در بخش خصوصی اداره می شد و هیچ حمایت دولتی از آن صورت نمی گرفت. ده سال از سر عشق با وجود همه ضررهایی که وجود داشت ایستادگی کردیم تا بمانیم بدون اینکه این ماندن سودی در پی داشته باشد. اما گرانی کاغذ، نبود آگهی و تبلیغات برای پر کردن کمبودهای مالی و مسائل دیگر ما را بر آن داشت تا طی یک تصمیم جمعی رای به تعطیلی این ماهنامه دهیم.
مدیر مسئول ماهنامه “پیلبان” در ادامه صحبت های خود افزود: با توجه به هزینه های بالای زندگی قدرت خرید مخاطب پایین آمده است و متاسفانه نخستین پدیده ای که با گرانی کالا از سبد خانواده ها حذف می شود محصولات فرهنگی است.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به عدم حمایت دولتی در بخش آگهی و تبلغیات گفت: اغلب کسانی که در بحث تولید انیمیشن فعالیت می کنند در بخش دولتی متمرکز هستند و نیازی به تبلیغات نمی بینند و زمانی که مسئله کمک به هزینه های جاری مجله را مطرح کردیم اعلام کردند که ارائه آگهی در دستور کار مجموعه های دولتی نیست.
علمداری در ادامه افزود: ادامه این روند نه تنها به فع منافع مجله لطمه می زد بلکه همکاران “پیلبان” را به لحاظ مالی متضرر می کرد. این در حالی است که اگر هریک از همکاران نیرو و انرژی خود را جای دیگری غیر از مجله هزینه می کردند قطعا به لحاظ مالی شرایط بهتری داشتند.
وی در ادامه افزود : این ماهنامه ده سال مقاومت کرد و روی پای خود ایستاد و مخاطب خود را جذب کرد . در این مدت هیچ ارگان و یا نهاد مرتبط نیامد دستی از ما بگیرد این در حالی است که تنها تریبون رسمی هنر انیمیشن همین مجله بود و شاید تنها کسانی که از تعطیلی این مجله متضرر شوند اهالی هنر انیمیشن باشند

انیمیشن‌های ایرانی در راه جشنواره‌ی «نئوم»

»چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰

3 اثر از مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری به بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم انیمیشن نئوم (NAFF) در شهر نئوم کشور بوسنی و هرزگوین راه یافتند.

 

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، 2 فیلم کوتاه «پارازیت» و «من دو نفر بودم» به علاوه ی یک قسمت از سریال  «شکرستان» به بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم انیمیشن نئوم (NAFF) در شهر نئوم کشور بوسنی و هرزگوین راه یافتند.

 

انیمیشن‌های «شکرستان» و «پارازیت» برای چندمین‌بار است که حضور بین‌المللی خود را تجربه می‌کنند. انیمیشن کوتاه «من دو نفر بودم» نیز ساخته‌ی شیوا اسدی با تکنیک انیمیشن شنی است. این انیمیشن به چالش های یک دختربچه با بازتاب خود در آینه می پردازد.

جشنواره‌ی بین المللی فیلم انیمیشن نئوم (NAFF) در تاریخ 30 ژوئن لغایت 5 ژوییه برابر با 10 الی 15 تیرماه برگزار می‌شود.

 قسمت اول "بزن بریم سینما" تا 10 روز 

بهرام عظیمی، کارگردان سینما در خصوص روند ساخت انیمیشن های "بزن بریم سینما" به سینما خبر گفت: "بزن بریم سینما "در 13 قسمت 100 ثانیه ای تا 120 ثانیه ای به تقویت و حمایت از سینمای کشور می‌پردازد.

وی در ادامه افزود: قسمت اول از این 13 قسمت تا 10 روز دیگر به اتمام خواهد رسید،در واقع قسمت اول به عنوان یک زیربنا برای قسمت ها و کارهای دیگر محسوب می شود.

عظیمی در ادامه تصریح کرد:یک سری ایده ها و افکار موجود بود که در قسمت اول پیاده شده که چارچوب این 13 قسمت را مشخص می کند.

وی با اشاره به اینکه با تماشای قسمت اول می‌توان به ساختار اصلی دست یافت،گفت:مجموعه انیمیشن های "بزن بریم سینما "مجموعه ای است که به ترغیب مردم برای سینما رفتن می‌پردازد و به همین دلیل باید بسیار تاثیرگذار تر از کارهای دیگر باشد.

وی با اشاره به اینکه این انیمیشن ها هم جنبه‌ی طنز و هم سینمایی دارند،افزود:جذابیت یکی از مهمترین عناصر این کار به شمار می‌رود، تلاش بر این است به ساخت تیزرهایی برسیم که مردم با شنیدن صدا و دیدن تصویر آن تا پایان به تماشای آن بپردازند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر "بزن بریم سینما" دارای پخش خوب و مناسبی از تلویزیون باشد،شاهد پخش کار جذاب تری به نسبت کارهای قدیم خواهیم بود.

وی درخصوص تیزرها و انیمیشن های فرهنگ سازی تصریح کرد:به دلیل افزایش تعداد تیزرهای فرهنگسازی،تلاش زیادی شده تا انیمیشن های "بزن بریم سینما" مورد توجه مخاطبان بیشتری قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود:اکثر کارهای فرهنگ سازی در حال پخش فاقد جذابیت بوده و خسته کننده هستند،این انیمیشن ها متفاوت هستند و شخصیت ها به نحوی قرار داده شده اند که در ذهن تماشاگر باقی بمانند.

وی با اشاره به اینکه ایده ساخت کار و انتخاب نام آن از طرف بنیاد سینمایی فارابی بود،افزود:در جلساتی که با مدیران فارابی داشتیم، نظرات و ایده های جدید بیان شد و تصمیم گرفتیم که پس از پخش قسمت اول و بررسی آن پیشنهادات مطرح شود.

وی درخصوص زمان پخش این انیمیشن ها از تلویزیون گفت:زمان پخش انیمیشن "بزن بریم سینما" از تلویزیون مشخص نیست و شاید به طول بینجامد اما اگر کار بر روال طبیعی پیش برود،شاهد بالاتر رفتن تنوع این انیمیشن ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم "بزن بریم سینما" مردم را به سینما رفتن ترغیب کند،افزود:ضمن وجود تیزرهایی با محوریت پلیس، آب ،‌برق و سوخت این انیمیشن تنها کاری خواهد بود که مردم را به انجام یکسری تشویق و ترغیب می‌کند.

وی درخصوص مسائل مالی موجود در زمینه سینما رفتن برای مردم گفت:اقشاری که برای تماشای فیلم به سینما می روند،سه دسته هستند و در کنار افرادی که به طور حرفه ای به سینما می‌روند و اقشاری که با وجود وضع مالی خوب زمان رفتن به سینما ندارند؛گروهی اصلا به سینما نمی روند که سرپرست خانواده ها اغلب عضو این گروه هستند.

وی با اشاره به اینکه حداقل دو ماه یک بار امکان رفتن به سینما موجود است،افزود:گروه هدف ساخت این انیمیشن ها بیشتر گروه سومی است که به بهانه های مختلف از سینما رفتن و تماشای فیلم سرباز می زنند.

وی با اشاره به اینکه سینما رفتن هزینه زیادی ندارد،تصریح کرد:من و خانواده اکثر اوقات برای تماشای فیلم به پردیس سینمایی ملت می رویم و پس از تماشای فیلم به همراه خانواده غذایی که خودمان تدارک دیده ایم میل کرده و از این ساعات لذت می‌بریم.

گفتی است؛"بزن بریم سینما "به تهیه کنندگی محمد ابوالحسنی در 13 آیتم 100 تا 120 ثانیه ای به فرهنگسازی در خصوص سینما رفتن می‌پردازد.

 

آرزوی ما راه‌اندازی شبکه پویانمایی است

فرخ یکدانه با اشاره به تاسیس شبکه انیمیشن گفت: این رویکرد رسانه ملی شاید عامل تحقق یکی از بزرگترین آرزوهای دست‌اندرکاران تولید انیمیشن در کنار کودکان و نوجوانان کشور یعنی اصلی‌ترین مخاطبان این شبکه باشد.

فرخ یکدانه، نویسنده و کارگردان انیمیشن "دانشمندان بزرگ" از تولیدات مرکز صبا در پاسخ به این سئوال که چرا فیلمنامه‌های انیمیشن‌های ایرانی قوام لازم را ندارند و کمتر می‌تواند کودکان را جذب کند، به خبرنگار مهر گفت: در ابتدا باید بگویم که مخاطب عمده انیمیشن کودکان هستند، بنابراین فیلمنامه‌نویس این حوزه باید با ذهنیت، زبان، باورها و علایق کودک به خوبی آشنا باشد.

وی در ادامه افزود: به عقیده من متن مناسب برای انیمیشن باید واجد بسیاری از نکات مربوط به دکوپاژ نیز باشد و این فیلمنامه‌نویس را ملزم می کند تا در این زمینه هم اطلاعات و تجربه کافی به دست آورد. نکته مهم دیگر توجه به شاخصه‌های فرهنگی است. نویسنده انیمیشن ایرانی باید مردم ایران را به خوبی بشناسد تا بتواند آنها را جذب کرده و بر آنها تاثیر بگذارد.

این نویسنده یادآور شد: از این رو به نظر مشکل  اصلی در کشور ما نبود وجود مراکز تدریس آکادمیک در این رشته و تربیت فیلمنامه‌نویس جامع‌الشرایط برای انیمیشن است. ما در حوزه فیلم زنده فیلمنامه‌نویس‌های خوبی داریم که متاسفانه انیمیشن را به درستی نمی‌شناسند و کودک و روحیات او را به خوبی درک نمی‌کنند.همین طور نویسندگان به نامی که برای کودک می‌نویسند، ولی با تصویر متحرک بیگانه هستند.

یکدانه که با انیمیشن "دانشمندان بزرگ" از تولیدات مرکز صبا جایزه‌ای از جشنواره جام‌جم را از آن خود کرد، توضیح داد: از این رو در سیر تحول و تکامل انیمیشن در ایران عموماً این خود انیماتورها یا کارگردانان بودند که برای انیمیشن‌هایشان فیلمنامه نوشتند و به مدد قریحه شخصی، مطالعه، مقایسه و در نهایت تجربیات مکرر کارهایشان به بار نشسته است. واضح است که پرورش متخصص با چنین شیوه خودرویی، جوابگوی نیاز روز افزون بازار تولید انیمیشن در کشورمان نخواهد بود.

این نویسنده و کارگردان درباره اینکه چقدر به جنبه و ظرفیت کارتون شدن متن فکر می‌کنید؟ گفت: فیلمنامه‌نویس انیمیشن باید فانتزی و امکانات تکنیکی و قابلیت‌های اجرایی در این زمینه را به خوبی بشناسد و با این پیش زمینه ذهنی به خلق متنی متناسب با ظرفیت‌های انیمیشن بپردازد.
 
وی در پاسخ به این سئوال که اکثر فیلمنامه‌های انیمیشن متاسفانه تالیفی نیستند و ما شاهد کارهای سطحی بسیاری نیز هستیم، در این باره توضیح داد: باید بگویم که فیلمنامه اقتباسی دلیل و عامل اصلی سطحی بودن برخی از آثار ما نیست، بر عکس به دلیل حجم بالا و غنای آثار ادبی کشورمان هنوز بستر بکری برای نوشتن فیلمنامه‌های اقتباسی و حتی به روز کردن موضوع‌ها و داستان‌های آنها وجود دارد.
 
یکدانه توضیح داد: با گذشتن از شرح تاثیرعوامل بصری در تعیین سطح آثار انیمیشن باید بگویم که آشنایی نویسندگان با اصول کلاسیک فیلمنامه‌نویسی همچون توجه به روابط علت و معلولی، ریتم، تعلیق، شخصیت‌پردازی، دیالوگ نویسی... در درجه اول و به دنبال آن شناخت شاخصه‌های فرهنگی بومی شامل ادبیات، تاریخ، سبک زندگی و سنت ها، آداب معاشرت، شیوه محاوره، خصوصیات خرده فرهنگ ها، سبک طنز رایج در جامعه و ... از موارد موثر در ارتقاء سطح دستمایه‌های نوشتاری انیمیشن است.
 
این کارگردان و نویسنده درباره اینکه ظرفیت تبدیل شدن ایران به قطب تولید انیمیشن‌های مذهبی را چگونه می‌بینید؟ گفت: چنین ادعایی توقع بالایی را در حوزه های کمی و کیفی خصوصا در جهان اسلام به دنبال دارد که به هیچ عنوان متناسب با سطح کیفی برخی آثار مناسبتی تولید شده در سال های گذشته نیست.
 
 
وی اشاره کرد: با این وجود گمان می‌کنم که با تکیه بر تجربه تولید برخی کارهای فاخر مذهبی، بهره‌گیری از همکاری متخصصان باسابقه انیمیشن و صرف زمان و سرمایه‌ای متناسب می‌توان به این هدف جامه عمل پوشانید و از توان بالقوه تولید آثار فرهنگی موفق در ایران، در این زمینه نیز به خوبی بهره برد.
 
یکدانه درباره تاسیس شبکه انیمیشن گفت: این رویکرد رسانه ملی شاید عامل تحقق یکی از بزرگترین آرزوهای دست اندرکاران تولید انیمیشن در کنار کودکان و نوجوانان کشور یعنی اصلی‌ترین مخاطبان این شبکه باشد. بدیهی است که افزایش حجم تولید انیمیشن‌های داخلی به این واسطه، علاوه بر کارآفرینی به نشر و ارتقاء فرهنگ بومی نیز کمک خواهد کرد و بی‌شک این میسر نمی‌شود مگر با تقویت و حمایت کانون‌های بزرگ تولید انیمیشن کشور که ضامن تامین حجم مناسبی از تولیدات با کیفیتی در خور و شایسته یک شبکه تخصصی همچون شبکه انیمیشن خواهند بود.

هدیه 20 هزار دقیقه  انیمیشن در سال به شبکه های عراق

مهندس ضرغامی رئیس رسانه ملی گفت: صداوسیما سالانه دو هزار ساعت سریال و 20 هزار دقیقه انیمیشن برای کودکان تولید می کند که می توان آنها را در اختیار شبکه های عراقی نیز قرار داد.طالبانی و ضرغامی همچنین بر تقویت روابط فرهنگی دو کشور تاکید کردند.

«ماسوله» به کارگردانی بهرام عظیمی و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در بخش جنبی جشنواره انیمیشن انسی فرانسه که از معتبرترین جشنواره‌های انیمیشن در جهان است پذیرفته شد.
انیمیشن «ماسوله» به کارگردانی بهرام عظیمی در جشنواره انیمیشن انسی پذیرفته شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا، «ماسوله» به کارگردانی بهرام عظیمی و به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در بخش جنبی جشنواره انیمیشن انسی فرانسه که از معتبرترین جشنواره‌های انیمیشن در جهان است پذیرفته شد.

 
بهرام عظیمی به مناسبت این اتفاق درباره حضور انیمیشن «ماسوله» گفت: «انیمیشن «ماسوله» با تکنیک 3 بعدی کامپیوتری با زمان 10 دقیقه تولید شده است و داستان آن نگاهی جدید به مقوله عشق دارد.»

 

این کارگردان در ادامه افزود: «در این انیمیشن به بعد بین‌الملی بودن آن هم توجه شده و برای آنکه جذابیت بصری در این انیمیشن داشته باشیم اتفاقات این داستان در روستای ماسوله جریان دارد وبر خلاف بعضی از تولیدات که به مظلوم‌نمایی و سیاه‌نمایی می‌پردازند این انیمیشن به زیبایی‌های ایران می‌پردازد.»

 
این کارگردان از نگارش 9 قسمت دیگر از این مجموعه به سفارش مرکز پویانمایی صبا دادو افزود: «هر قسمت از این انیمیشن به نام یکی از روستاهای زیبای کشورعزیزمان می‌باشد و داستان‌های آن مضمون مذهبی و انسانی دارد.»

 

انیمیشن «ماسوله» تاکنون در 8 جشنواره ملی و بین‌الملی به نمایش در آمده و تا کنون برنده 5 جایزه ملی و بین‌الملی شده است.
 
این انیمیشن در کشورهای چین، یونان، بلغارستان و هند و در دو جشنواره معتبر در بلژیک و استرالیا نیز به نمایش درآمده است.
 
انیمیشن «ماسوله» درباره سفر یک زوج جوان خارجی به روستای ماسوله است، آنها هنگام گردش در این روستا به یک پیرمرد و پیرزن برخورد می‌کنند و وارد داستان زندگی آنها می‌شوند.

 

عوامل اصلی این انیمیشن عبارتند از: مدل‌سازی و جان‌بخشی: لیلا شعبانی‌نژاد، نورپردازی، لی اوت و کامپوزیت: یاشار جعفر‌خان‌پور، آهنگساز: علی میرآقاسی، صداسازی و صداگذاری: بهروز شهامت، مدیر دوبلاژ: مهرداد رئیسی، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده: بهرام عظیمی.
صنعت انیمیشن در افغانستان

خبرگزاری فارس: انمیشن‌ساز افغان با بیان این که انیمیشن هنری نوپا در افغانستان است، خاطرنشان کرد که هنرجویان افغان استعداد زیادی در این زمینه دارند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اختتامیه دومین دوره آموزش فیلم‌های کوتاه انیمشین در مرکز "گویته انستیتو" در کابل برگزار شد.

در این مراسم که شب گذشته با حمایت کشور آلمان برگزار شد، هشت فیلم کوتاه انیمیشن ساخته شده توسط فیلمسازان جوان افغان به نمایش درآمد.

"سید محسن حسنی" مدرس گارگاه انیمیشن سازی در سخنان کوتاهی در این مراسم با اشاره به استعدا هنرجویان افغان در رابطه با فیلم‌سازی، اظهار داشت: این نخستین دوره فیلم سازی انیمیشن در افغانستان است.

وی تصریح کرد: این هنر در افغانستان هنوز نو پا است و ما از دنیا عقب هستیم و امروز پس از سال‌ها جنگ به ساخت انیمیشن روی آورده‌ایم.

در ادامه این مراسم هشت فیلم کوتاه انیمیشن که با موضوع "درخت" توسط فیلم سازان جوان این مرکز ساخته شده بود در مقابل چشمان جمعی از اهالی سینما، فرهنگیان و اساتید دانشگاه کابل به نمایش در آمد که با استقبال تماشاگران مواجه شد.

همچنین در این مراسم فیلم انیمیشن "هیتلر" ساخته محسن حسینی به نمایش درآمد.

حسینی مدرس گارگاه انیمیشن‌سازی که در رشته گارگردانی و فیلمسازی در دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درس خوانده است در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: فیلم‌های این جشنواره محصول یک دوره چهارماهه آموزشی است که در این مرکز برگزار شد و هنرجویان جوان افغان توانستند در این مدت کوتاه این آثار را خلق کنند.

این فیلمساز افغان با بیان این که ما هنوز در ساخت فیلم‌های انیمیشن در افغانستان در آغاز راه هستیم، گفت: اما فیلم‌های ساخته شده که از 3 هنرجوی خانم و پنج هنرجوی آقا است، نشان از وجودی استعدادی شگرف در میان فیلمسازان جوان افغان دارد.

حسینی در ادامه با اشاره به این که برپایی چنین جشنواره‌هایی راهی برای تقویت این استعدادها مفید است، خاطرنشان کرد: دانشکده هنرهای زیبای کابل به ما برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم کمک‌های بسیاری کرد.

سال گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم "حقوق بشر" که برای اولین بار در کابل برگزار شد، فیلم انیمیشن "سرپناه" ساخته سید محسن حسینی، جزء فیلم‌های برتر این جشنواره شناخته شد و جوایزی را از آن خود کرد.

خط قرمز در جشنواره

برای نمایش بزرگترین اندازه کلیک کنیدخط قرمز فیلم  انیمیشن پایان نامه خانم مونا شاهی در  بخش دانشجویی جشنواره بلغارستان پذیرفته شد .

مسابقه طراحی کانسپت

 قرارداد اکران بین المللی انیمیشن سینمایی رستم و سهراب
 
 
در جشنواره کن منعقد شد
 واگذاری پخش بین المللی انیمیشن سینمایی 'رستم و سهراب' به یکی از شرکت های سینمایی معتبر مسوول پخش تخصصی فیلم های انیمیشن در جهان با تضمین فروش چند میلیون دلاری منعقد شد.

براساس این گزارش، فیلم سینمایی رستم و سهراب محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند) در بازار امسال فیلم کن جهت پخش جهانی به کمپانی فیلم انیمیشن اف اف آی واگذار شد.

واگذاری فیلم رستم و سهراب که توسط هنرمندان ایرانی و با کیفیتی بین المللی به اتمام رسیده است از میان 28 شرکت که متقاضی توزیع و پخش جهانی آن بودند، انتخاب و انجام شد.

نشریه تخصصی 'انیمیشن مگزین ' یکی از معتبر ترین نشریات انیمیشن دنیا ویژه بازار فیلم کن دو صفحه به شرح و توصیف این اثر و قابلیت های جهانی فیلم انیمیشن رستم و سهراب پرداخته و با عنوان ' حماسه پارسی ' درباره این اثر آورده است: شاهنامه، اثر کلاسیک قرن یازدهم که توسط شاعر ایرانی فردوسی به نثر درآمده ، الهام بخش انیمیشن سه بعدی جدید 'رستم و سهراب ' است.

انیمیشن ' رستم و سهراب' به کارگردانی کیانوش دالوند است که برای ساخت این انیمیشن حدود 100 نفر درگیر بودند این اثر در شهر بروجرد (غرب ایران) تولید شده است.

فیلم سینمایی انیمیشن رستم و سهراب محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند ) و موسیقی آن توسط الیزا ایپ و آکادمی موسیقی موتزارت تنظیم شده است.

امضا قرارداد واگذاری فیلم سینمایی رستم و سهراب در غرفه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمشین آریا با تضمین فروش حداقلی چندین میلیون دلاری روز گذشته در بازار فیلم کن فرانسه انجام شد.

 

آموزش مجازی انیمیشن

در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱

 مرجع آموزش مجازی انیمیشن سازی و آخرین اطلاعات درباره تولید آثار انیمیشن راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین رسانه تخصصی انیمیشن با هدف ارائه آخرین تحولات عرصه انیمیشن در دنیا و ایران راه اندازی شده که با استقبال چشمگیر مخاطبان فارسی‌زبان داخلی و خارجی مواجه شده است.

علاقه مندان با مراجعه به این مرجع مجازی می توانند درباره آخرین تحولات انیمیشن در دنیا اطلاعات دقیقی کسب کنند؛ همچنین در این رسانه تخصصی انیمیشن تلاش شده مباحث تئوری تولید انیمیشن در قالب کارگاههای مجازی به مخاطبان ارائه شود.

این وب‌سایت با شعار “باهم رشد کنیم” سعی دارد فعالان این عرصه را با یکدیگر آشنا کند و راهی به سوی ایجاد دانشنامه فارسی زبان در حوزه‌ انیمیشن سه‌بعدی و جلوه‌های ویژه باشد.

مخاطبان با مراجعه به این سایت می توانند درباره موضوعاتی همچون بسط ایده اولیه طراحی کاراکتر در انیمیشن، بازیگری در انیمیشن، شاخصهای انیماتور موفق و بسیاری مباحث سودمند دیگر این رشته اطلاعات دقیقی بدست آوردند.

همچنین در این رسانه تخصصی آخرین اخبار و فناوری روز دنیا در زمینه انیمیشن به نشانی http://puyanama.com/ در دسترس مخاطبان و کاربران قرار گرفته است.

 

باورپذیری لازمه تولید انیمیشن های دفاع مقدس است
کارگردان مجموعه انیمیشن "همسنگران" تاکید کرد بهتر است این آثار چه در بخش ساختار و چه از نظر داستانی در قالبی باورپذیر تولید شوند.

صمد غلامزاده کارگردان انیمیشن "حاکم و حاتم" با ابراز رضایت از پخش نوروزی این انیمیشن و برگزیده شدنش در میان دیگر برنامه‌ها درباره آثار تازه خود به خبرنگار مهر گفت: انیمیشن تازه‌ای به نام "همسنگران" را به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا از سال 89 در دست تولید داریم که امیدوارم ساخت آن امسال به پایان برسد.

وی افزود: تاکنون 21 قسمت از "همسنگران" با موضوع دفاع مقدس تولید شده و آماده صداگذاری است. البته سری اول این مجموعه نیز در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای در سال 89 تولید و پخش شد.

این کارگردان ادامه داد: مجموعه دیگری هم به سفارش سیمای استان ها در دست تولید داریم که با عنوان "محیط بانان" به موضوع حفظ محیط زیست و عرصه‌های طبیعی کشور می‌پردازد و تاکنون 13 قسمت آن آماده پخش شده و 13 قسمت دیگرش در مراحل تولید قرار دارد.

غلامزاده در خصوص دلیل کلید زدن سری دوم "همسنگران" اظهار کرد: اگر برنامه‌ها در اولین پخش خود با بازخورد خوبی از طرف مخاطبان روبرو شوند، مجوز ادامه تولید به تهیه کننده آن داده می‌شود. این یک اصل در برنامه سازی است و بدون رودربایستی باید گفت که اگر بازخورد مثبتی دریافت نکردید بهتر است دنبال سوژه‌های دیگری برای ادامه تولید باشید چون به اعتقاد من هدف اصلی مخاطب است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر، مقرون به صرفه بودن تولید در ادامه تولید مجموعه‌ها و سریال‌ها است. چرا که عوامل این آثار یک بار هزینه اشتباهات خود را پرداخته‌اند. از طرفی شخصیت‌های داستان به خوبی شکل گرفته‌اند و در سری جدیدی که قرار است تولید شود ضریب خطا پایین می‌آید که این امر به سود تهیه کننده و مجری طرح خواهد بود. چرا که چرخه تولید با سرعت بیشتری شروع به کار می‌کند.

این کارگردان درباره انتخاب موضوع دفاع مقدس در آثار انیمیشنی گفت: اولین اصلی که موضوع سنگینی همچون دفاع مقدس که با فرمت انیمشن ساخته می‌شوند باید دارای آن باشد، باورپذیری است. البته در دو بخش؛ هم در داستان و هم در ساختار. البته بخش داستان بیشتر ریشه در خاطرات و اتفاقات واقعی دارد و در واقع برداشتی آزاد از اتفاقات دفاع مقدس است که به رشته تحریر درآمده ولی از نظر ساختار چون به صورت روتوسکوپی (روتوسکوپی تکنیکی است که انیماتورها در آن حرکت فیلم زنده را فریم به فریم کپی می‌کنند. در واقع در این شیوه تصاویر فیلم زنده روی یک پرده مات بازتابیده شده و به وسیله انیماتورها دوباره ترسیم می‌شوند) تولید می‌شود موفقیت در ایجاد یک انیمیشن خوب تضمین شده و احساس خوبی به بیننده نوجوان منتقل خواهد شد.

غلامزاده ادامه داد: در سری اول "همسنگران" ما برای اولین بار به سمت روتوسکوپی رفتیم و این تکنیک برای ما نقاط مبهمی داشت که به تدریج روشن شد گرچه هزینه و زمان زیادی برای آن گذاشتیم بالطبع این مسئله در سری دوم با تغییرات تکنیکی -که در واقع با نوآوری دوستان ما در تولید همراه بود- بهتر و با کیفیت تر شد. ما در سری دوم این سریال کاغذ را حذف کردیم و کلیه عملیات تولیدی را در کامپیوتر انجام دادیم.

وی افزود: تکنیک این برنامه به صورت دو بعدی و روتوسکوپی است که دوستان طراح با تبلت این کار را بر روی کامپیوتر انجام می‌دهند. از نظر محتوایی نیز گروه نویسندگان با همفکری و رفع ابهامات تمام سعی خود را برای ارائه یک متن خوب انجام داده‌اند که ان شاالله مورد توجه بینندگان عزیز قرار بگیرد.

تولید "همسنگران" در 26  قسمت 15 دقیقه‌ای از سال 89 آغاز شده و تا پایان سال91 به اتمام می‌رسد. در این برنامه به تهیه‌کنندگی ‌مرکز پویانمایی صبا سید امیرغبارآستانه، سید احمد بابازاده، الهه تقوی، حسام نصرتی، مهدی هدایتی، ایمان امینی، سمانه متولی، مینا خدابنده لو، نسیبه آقاتبار، مرجان سعادت نیا، مرضیه یوسفی و مصطفی بابازاده فعالیت می‌کنند.

عکس از آنور آبها
 My last day of Traditional animation 2 class with my teacher Michael
 
عکس آرش راد با استاد
استاد هم استادهای خارجی .

 

تجلیل از هشت طنزآور پیشکسوت ایران

دبیر چهارمین دوره جشنواره طنز طهران با انتقاد از نبود فرهنگ لبخند در جامعه، گفت: ضروری ا‌ست باشگاه «خنده» در سراسر کشور راه اندازی شود.

به گفته رفیع، در این دوره از جشنواره نیز در مراسم پایانی از هشت طنزآور نام‌آشنا و پیشکسوت ایران در حوزه‌های مختلف شعر، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، تئاتر و سینما،کاریکاتور، پژوهش و انیمیشن تجلیل می شود.

لطفا ککتان بگزد!

محمدرضا شهبازی

کشته شدن سه کودک در برنامه خاله شادونه در حالی به یکی از خبرهای داغ رسانه ای تبدیل شده است که به نظر می رسد قربانی شدن کودکان ایرانی توسط محصولات و تولیدات فرهنگی اصلا به چشم کسی نمی آید.

خبر سفر ملیکا زارعی به خرمدره می توانست در همین شهر استان زنجان باقی بماند اگر سه کودک بر اثر ازدحام جمعیت حاضر در محل اجرای برنامه او، جان نمی باختند.

خبر کشته شدن سه کودک در برنامه‌ای با عنوان کودک و خانواده و با اجرای خاله شادونه در شهر خرمدره، به سرعت در فضای رسانه ای کشور بازتاب پیدا کرد. جدای از تایید و تکذیب ها، شانه خالی کردن‌ها از زیر بار مسئولیت و سر دادن شعار «من نبودم» و «برنامه بدون هماهنگی ما بود»، این اتفاق را از منظر دیگری هم می شود مورد بررسی قرار داد.

جان باختن سه کودک خردسال به قدری دردناک است که همه مسئولان را وادار به موضع گیری کرده و این انتظار را در مردم ایجاد می کند که با مسببان این حادثع دلخراش برخورد شود؛ اما آیا این تنها مورد یا از معدود دفعاتی است که کودکان  ونوجوانان قربانی برنامه های تفریحی و آموزشی کودکانه می شوند؟ و آیا قربانی شدن فقط وقتی معنا پیدا می کند که کودکی زیر دست و پای جمعیت دیگر نفسش بالا نیاید؟

بخش زیادی از زمان کودکان این کشور یا جلوی برنامه های تلویزیونی می گذرد و یا پای CDهای انیمیشن. خیلی از خانواده ها بدشان نمی آید از جعبه جادو بعنوان صدا خفه کن استفاده کنند و کودکشان را جلوی آن بکارند و خود به کارهای روزمره برسند.

برخی دیگر هم بچه ها را به مهدهای کودک می سپارند تا لااقل نیمی از روز وظیفه تربیت و سرگرم کردن آنها را به عهده بگیرند و پدر و مادرها را از شر این موجود دست و پاگیر راحت کنند. ریختن اسباب بازی های رنگ و وارنگ جلوی کودکان نیز از دیگر راههایی است که ساعتی می توان از مشغول شدن به فرزند فاصله گرفت.

اما چند درصد انیمیشن های رسانه ملی ما تولید داخل است و فرهنگ آن با فرهنگ ما همخوانی دارد؟ جدای از آن، عموها و خاله هایی که در شبکه های تلویزیونی با بچه های ما نسبت فامیلی پیدا می کنند اگر بخواهند ساز و آواز و جیغ و هورا کشیدن را از برنامه شان حذف کنند چه چیز دیگری برای ارائه خواهند داشت؟

البته اوضاع مهدکودک ها هم همین است. به غیر از مهد کودک هایی که رسما رقصیدن را در برنامه روزانه خود قرار داده اند، الباقی نیز دید بدی نسبت به حرکات موزون ندارند!

بازار اسباب بازی ها هم که گفتن ندارد؛ با یک ساعت چرخیدن در فروشگاه های اسباب بازی می توان دید کدام شخصیت‌های کارتونی و چه تفنگ ها و وسایلی در قالب عروسک و... برای هم بازی شدن با کودکان ایرانی دور خیز کرده اند.

حتما جان باختن سه کودک دردناک است و حتما باید به آن رسیدگی شود اما چه کسی حواسش به میلیونها کودک ایرانی‌ست که هر روز دارند مورد هجوم گلوله های ضد فرهنگی قرار می گیرند و روح و روانشان از پای در می آید؟ حتی اگر قرار بر حساسیت نسبت به جسم کودکان هم باشد بد نیست آقایان کمی هم حساسیت نسبت به سریالهایی نشان دهند که در هر ماه رمضان از میان نوجوانان چند کشته می گیرند!

کودکان ما امروز مورد هجوم قرار گرفته اند و یکی یکی دارند به پای محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان تلف می شوند و کک کسی هم نمی گزد. لطفا ککتان بگزد آقایان!

افزایش بی‌‌سابقهٔ استخدام انیماتور

نوشته شده توسط در تاریخ ۱ خرداد ۱۳۹۱
 

به گزارش کانال خبری Wanted Analytics، هنر انیمیشن در حال قدم برداشتن به دوران اوج شکوفایی خود می‌باشد. برای بسیاری از تولید کنندگان در زمینه های مختلف، از سازندگان فیلم و تلویزیون تا طراحان وب سایت و مهندسین نرم افزار، اهمیت استفاده از انیمیشن در تولیدات شان در طول یک سال گذشته و به ویژه در ۳ ماه اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نموده. 

به گزارش این کانال خبری در طول ۳ ماه گذشته، درصد استخدام هنرمندان انیمیشن، تا ۲۵% افزایش یافته که بالاترین آمار استخدامی در سالیان گذشته به شمار می‌آید. در ۹۰ روز گذشته بیش از ۴۰۰۰ موقعیت شغلی‌ با مهارت‌های انیمیشن در وب سایت‌های کاریابی به صورت آنلاین درج گردیده و بیشترین وجه مشترک نیازمندیها، به مهارتهای انیمیشنی در طراحی گرافیک، طراحی وب سایت و مهندسی نرم افزار مرتبط می‌گردد.
در نتیجهٔ افزایش درصد نیاز به هنرمندان انیمیشن، موقعیت شغلی‌ برای مدرسانِ انیمیشن نیز به نسبت ۳۹% ارتقأ یافته.

برای بسیاری از تولید کنندگان ، اهمیت استفاده از انیمیشن در تولیدات شان به ویژه در ۳ ماه اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نموده

با مروری بر موقعیت‌های شغلی پست شده از سو‌ی استودیو‌های جویای انیماتور، بیشترین مهارت‌های مورد نیاز از داوطلبین, به ترتیب درصد نیاز، در زیر آمده اند.

Adobe Photoshop
Motion graphics
Microsoft PowerPoint
Hypertext Markup Language – HTML
JavaScript
Microsoft Office
Cascading Style Sheets – CSS
Adobe InDesign
Oracle Java
Adobe Dreamweaver

با تقسیم بندی استخدام کنندگان به صورت شهر و کشوری، لوس آنجلس، نیو‌یورک، سن فرانسیسکو، واشنگتن دی سی‌ و سیاتل بیشترین میزان درج نیاز به انیماتور را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود، استودیو‌های جویای هنرمند، با محدودیت‌هایی‌ نظیر یافتن هنرمندانی با قابلیت بالای هنری در مناطق خود روبرو هستند. و همین امر، سبب جابجایی انیماتور‌ها از شهری به شهر دیگر و در نتیجه افزایش رقابت میان جویندگان کار محلی و مهاجرین گردیده. 

 

عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن

 کتاب «عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن» نوشته محمدهادی ایراندوست از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

خبرگزاری فارس: عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن

دنیای امروز دنیای تعاملات و ارتباطات فرهنگی است و انیمیشن به عنوان هنری که طیف گسترده‌ای از مخاطبان کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان را دربر می‌گیرد، در این میان نقشی اساسی ایفا می‌کند.

نویسنده کتاب با توجه به کمبود منابع تخصصی در حوزه انیمیشن، تصمیم به انتشار این کتاب گرفته تا منبعی برای علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران این هنر باشد. در این کتاب سعی شده تا مطالب به گونه‌ای جمع‌آوری شود که حتی تازه‌کاران در حوزه انیمیشن نیز با مطالعه آن، آشنایی کلی با این مقوله پیدا کنند.

«عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن» فاکتورها و عناصر جذابیت در سینما را با نگاهی کاملا تخصصی در قالب چهار فصل مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده در فصل نخست این اثر با عنوان «عناصر جذابیت در سینما»، به بررسی عناصر ساختاری سینما شامل فیلم‌نامه، دکورپاژ، تدوین، قطع فیلم، صداگذاری، فیلم‌برداری، زوایا و حرکت‌های دوربین، پلان‌ها،قالب‌ها، سکانس‌ها و... پرداخته است.

«عناصر جذابیت ویژه انیمیشن» عنوان فصل دوم این کتاب است که به بررسی نقش عناصر زیباشناسی مانند زمان‌بندی، اغراق، جزییات، جاندارپنداری، وزن و... در هنر انیمیشن می‌پردازد.

در بخش سوم این کتاب با نام «عناصر برگرفته از سایر هنرها»، آن دسته از عناصر موثر در سینما (ترکیب‌بندی، رنگ‌بندی، نورپردازی) که به نحوی از سایر هنرها وارد این عرصه شده و در جذابیت اثر تاثیر فراوانی دارند، مورد برسی قرار گرفته است.

نویسنده در فصل دیگر این کتاب با عنوان «عناصر جذابیت فرهنگی» عنوان می‌کند که عناصر فرهنگی به عنوان عناصر جذابیت در سینما هویت فرهنگی یک ملت را به نمایش گذاشته و زمینه‌های تنوع در نمایش و روایت اثر را رد پی دارد. بررسی این عناصر از جمله اسطوره‌ها و افسانه‌ها، مراسم و نمایش‌های بومی و موسیقی ملی و بومی و تاثیر آن در سینما انیمیشن موضوع مورد بحث در این بخش از کتاب است.

انتشارات سوره مهر این کتاب را در 160 صفحه با قیمت 3200 تومان منتشر کرده است.

نرم افزارجدید انیمیشن‌های دوبعدی
جام جم آنلاین: این روزها برخی تلویزیون‌ها فیلم‌ سه‌بعدی نمایش می‌دهد، کارتون‌ها به ‌صورت انیمیشن‌های سه‌بعدی ساخته می‌شود و همه چیز روزبه‌روز شکل واقعی‌تری به خود می‌گیرد اما در این میان هنوز هم بسیاری از مردم، کارتون‌های دوبعدی زمان کودکی خود را که از نقاشی‌هایی کودکانه‌ ایجاد شده بود به این فیلم‌ها و کارتون‌های جدید ترجیح می‌دهند و از مشاهده آنها لذت می‌برند.

کارتون‌هایی همچون پلنگ صورتی، موش و گربه، گوریل انگوری و... از جمله کارتون‌هایی است که با وجود دوبعدی‌بودن، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار بوده و هست.

تا چند سال پیش بیشترین موارد کاربرد نقاشی‌های متحرک، ساخت کارتون‌های سرگرم‌کننده بود؛ اما این روزها این نقاشی‌های متحرک علاوه بر کاربرد در ایجاد این‌گونه کارتون‌ها، در ساخت تیزرهای تبلیغاتی، انیمیشن‌های آموزشی، نماآهنگ‌های معرفی محصولات و خدمات و... نیز کاربرد دارد.

دوست دارید به جمع سازندگان این انیمیشن ‌ها بپیوندید و کارتون‌هایی را به سلیقه و فیلمنامه خودتان بسازید؟

همان‌طور که می‌دانید انجام این کار به مهارت‌های مختلفی همچون مهارت در نقاشی، مهارت در کار با رایانه و نرم‌افزارهای ساخت انیمیشن، مهارت در فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی و... نیاز دارد.

اگر فکر می‌کنید مهارت کافی در این زمینه‌ها را ندارید ناامید نشوید؛ چرا که این هفته پیشنهادی منحصر‌به‌فرد را برایتان آماده کردیم! نرم‌افزار پیشنهادی این هفته ما به شما این امکان را می‌دهد تا با کمترین مهارت در زمینه‌های فوق بتوانید کارتون‌هایی بسیار زیبا و جذاب خلق کنید.

نسل جدید انیمیشن‌های دوبعدی

نرم‌افزار CrazyTalk Animator ابزاری قدرتمند برای ایجاد انیمیشن‌های دوبعدی است که همه کاربران اعم از مبتدی و حرفه‌ای را قادر می‌سازد در مدت زمانی کوتاه، ساخت انیمیشن به ‌صورت انفرادی را آغاز کنند.

نرم‌افزار فوق به شما این امکان را می‌دهد تا از تمام تصاویر (نقاشی یا چهره‌های واقعی افراد)، بازیگر انیمیشن‌های خود را ایجاد کرده و با ابزارهای حرکت‌دهنده خودکار که در نرم‌افزار طراحی شده است به دست‌ها، پاها، صورت، لب و اعضای آنها تحرک بخشید.

ساختن صحنه‌ها و خلق سناریوها با کشیدن و رهاکردن موضوعات مختلف روی صفحه، فیلمبرداری و کارگردانی صحنه‌ها به کمک نوار زمان و دوربین‌های جای داده شده در نرم‌افزار از جمله امکاناتی است که شما را از ابتدا تا انتهای ساخت یک انیمیشن جذاب کارتونی همراهی می‌کند.

ساخت انیمیشن

نرم‌افزار فوق بیش از صدها قابلیت و ویژگی منحصر به ‌فرد دارد تا براحتی و یک‌نفره بتوانید یک کار تیمی را به انجام برسانید.

مجموعه ابزارها و ویژگی‌های مختلفی برای ساخت یک انیمیشن توسط این نرم‌افزار در اختیار شما قرار خواهد گرفت که برخی از آنها به اختصار عبارتند از:

ـ رابط کاربری بسیار ساده شامل موضوعات گروه‌بندی شده اعم از بازیگران، انیمیشن‌ها، صحنه‌ها و افکت‌ها

ـ پشتیبانی از قابلیت ویرایش موضوعات در صفحه ساخت انیمیشن (انتخاب، تغییر اندازه، تغییر شفافیت، معکوس کردن و...) و حرکت در صحنه (بزرگنمایی و کوچک‌نمایی دوربین، قاب‌بندی و چرخش دوربین)

ـ پشتیبانی از دو موتور ویرایشی مجزا (ویرایشگر Composer برای ساخت شخصیت‌ها و سوژه‌های اصلی، ویرایشگر Stage برای ویرایش انیمیشن)

ـ پشتیبانی از قابلیت کشیدن و رها کردن انواع رسانه‌ها اعم از عکس‌ها، ویدئوها، انیمیشن‌های فلش و... برای افزودن آنها به صحنه نمایش

ـ پشتیبانی از ابزار مدیریت صحنه به ‌منظور جانمایی مناسب تمامی موضوعات در صحنه‌ نمایش

ـ نمایش زنده تصاویر دوربین‌ها در صحنه ‌نمایش با پشتیبانی از قابلیت اعمال تغییرات در زوایای فیلمبرداری در حین نمایش انیمیشن

ـ پشتیبانی از نوار زمان و ویرایشگر فریم بسیار حرفه‌ای به ‌منظور مدیریت کامل روی تمام فریم‌ها

شخصیت‌های داستان

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین امکاناتی که با استفاده از این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌گیرد، خلق بازیگرها با استفاده از عکس‌ها و تصاویر موردنظر شماست.

به کمک این نرم‌افزار می‌توانید تصویر صورت خود را به یک بازیگر در انیمیشن‌تان تبدیل کرده یا از تصاویر نقاشی‌شده‌ای همچون یک سیب‌زمینی، یک شخصیت کارتونی و... به‌ عنوان سر یا بدن یک بازیگر استفاده کنید!

این بخش از نرم‌افزار نیز ابزارها و امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برخی از آنها عبارتند از:

ـ پشتیبانی از قابلیت اعمال تناسب در دو حالت اصلی (تناسب صورت یا کل بدن به‌ منظور متناسب ‌کردن جزئیات صورت یا قسمت‌های مختلف بدن با تصاویر فراخوانی شده در نرم‌افزار)

ـ پشتیبانی از قابلیت ساخت کاراکترها به کمک مجموعه‌ای عظیم از تصاویر نقاشی شده و فانتزی (بیش از 100 مورد)

ـ پشتیبانی از بخش‌های مختلف اعضای بدن با قابلیت انعطاف‌پذیری کامل در تغییر اندازه آنها برای ایجاد کاراکترها

ـ پشتیبانی از قابلیت گریم شخصیت‌ها برای هماهنگ کردن حالت چشم، ابرو، دهان و دندان در شرایط مختلف

انیمیشن‌های هوشمند

یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین قسمت‌های کار تولید انیمیشن، به‌حرکت درآوردن شخصیت‌های آن است. به‌ نظر شما انجام این کار توسط نرم‌افزار CrazyTalk Animator نیز سخت و دشوار است؟

 

 

 

 

 

 

در این نرم‌افزار مجموعه‌ای بسیار کامل از حرکات مختلف به‌صورت پیش‌ساخته برای استفاده شما طراحی شده است که این امکان را می‌دهد تا براحتی و با استفاده از یک کلیک ماوس، آنها را روی شخصیت‌هایتان اعمال کرده و تمام قسمت‌های بدن شخصیت‌های انیمیشن خود را اعم از سر، گردن، دست، پا و... به‌حرکت درآورید.

از جمله امکانات این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ پشتیبانی از 70 پروفایل حرکتی در 4 گروه مجزا برای حرکت‌دادن کل قسمت‌های بدن شخصیت‌های انیمیشن

ـ پشتیبانی از 72 پروفایل حرکتی مختلف در 4 گروه مجزا برای حرکت دادن هریک از قسمت‌های بدن شخصیت‌های شما به ‌صورت مجزا با قابلیت ترکیب چند حرکت روی یک قسمت از بدن

ـ پشتیبانی از قابلیت فراخوانی یک فایل صوتی یا ضبط صدای شما و به‌حرکت درآوردن خودکار لب و دهان شخصیت‌ها به ‌طور کاملا هماهنگ با متون تلفظ شده از لحاظ زمان و نوع حرکت

طراحی صحنه

ترکیب لایه‌های مختلف از نقاشی‌ها، موضوعات و تصاویر زمینه به شما این امکان را می‌دهد تا براحتی صحنه نمایش خود را آماده کنید و با پشتیبانی از قابلیت گروه‌بندی تمامی موضوعات، با یک کلیک ماوس تمام صحنه را به صحنه دیگری تغییر دهید

پشتیبانی از امکاناتی همچون فراخوانی تصاویر از روی هارد‌دیسک و دیگر منابع علاوه بر استفاده از تصاویر موجود در کتابخانه تصاویر نرم‌افزار، پشتیبانی از تصاویر به ‌صورت alpha channel، چیدمان لایه‌های موضوعات در صحنه به ‌ترتیب قرارگیری روی یکدیگر، اعمال افکت‌های ویژه در سه گروه مختلف (موضوعات، متون و صداها) و بسیاری از امکانات دیگر از جمله ویژگی‌های این بخش به ‌شمار می‌رود.

بارگذاری و خروجی

یکی از مهم‌ترین موارد قابل توجه هنگام استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با فایل‌های صوتی و تصویری، امکانات موجود در بخش بارگذاری و ذخیره‌سازی فایل نهایی است.

خوشبختانه نرم‌افزار CrazyTalk Animator همه امکانات لازم برای این بخش را نیز در خود جای داده است و شما را قادر می‌سازد تا فایل نهایی خود را در فرمت‌های مختلفی همچون AVI, MPEG-4, FLV, RM, WMV ذخیره کنید.

پشتیبانی از دو حالت NTSC و PAL ، پشتیبانی از قابلیت ذخیره فایل نهایی با کیفیت HD، پشتیبانی از قابلیت تبدیل تمامی فریم‌ها به تصاویر مجزا و پشتیبانی از آنها با حداکثر اندازه 3000 در 3000 پیکسل از جمله ویژگی‌هایی است که در این بخش مشاهده می‌شود.

این نرم‌افزار در همه نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز اکس‌پی، ویستا و 7 قابل استفاده است و می‌توانید نسخه محدود آن را با قابلیت استفاده به مدت 15 روز از لینک زیر دانلود کنید:

http://ns.reallusion.com/crazytalk_animator.exe

توجه: پس از دانلود و نصب نرم‌افزار می‌توانید تا 70 درصد منابع از پیش‌طراحی شده و کتابخانه‌های نرم‌افزار را نیز دانلود و از آنها استفاده کنید.

 

 

امیر عصاری

 

 

 

 

 

عکس !

تصویر بی نظیری از گروهی از زنان دربار قاجاری که گویی دوربین را غریبه نیافته و شکلک ساخته‌اند. با گذشت زمان هنوز این عکس لبخند بر لب می‌نشاند.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٢:٤٠ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩۱