انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم اسفند 90

محمد فیجانی درگذشت

 

 

محمد فیجانی فیلمبردار و تدوین گر پر سابقه انیمیشن ایران روز دوشنبه 15 اسفند 90 از میان ما رفت ....

 

مجلس ختم : پنجشنبه - ساعت 16:30 تا18 مسجد الغدیر - هفت تیر

 

استاد فرد مقدم باتفاق پسر در مراسم محمد فیجانی و یک عالمه خاطره....

 از معدود حضار در مراسم-رجبی ور- خوش نظر - گلپایگانی- مهران

 در مراسم دانستم که محمد فیجانی فامیل امید خوش نظر و تهیه کننده اولین فیلمش یعنی صفر درجه بود.

نکته:

... متاسفانه دیر از مراسم خبردار شدم....ایشان بر گردن انیمیشن و سینما در این کشور بسیار حق داشتند و دارند ولی متاسفانه کمتر شناخته شده اند. تا جایی که بنده خبر دارم از کارهای مهم ایشان در دهه گذشته، راه اندازی اولین سیتم تبدیل و انتقال فایلهای تصویری دیجیتال بروی فیلم بوده است و عده معدودی در ایران هستند که در حد ایشان بر روشهای لابراتواری و اپتیکال و فیلمبرداری سنتی با میز انیمیشن علم داشته باشند...روحشان شاد و در آرامش ابدی...

امیر محمد دهستانی

 

 

بزرگداشت استاد فرد مقدم

 

ظهر روز سه شنبه 16 آذر ماه 90 بههمت انجمن علمی گروه انیمیشن دانشگاه هنر مراسم دوستانه ای جهت بزرگداشت استاد وجیه الله فرد مقدم برگزار شد.

 عکس یادگاری

موفقیت سر و پند

 

 دربخش پویا نمایی دومین جشنواره حسنات:
بهترین فیلم پویانمایی به فیلم «قارقا» کار نیلوفر کبودین و زینب قربانی از اردبیل انتخاب ودیپلم افتخار به فیلم «سر و پند» کار نجمه بهنام نیا ( فارغ التحصیل کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه هنر ) از تهران اهدا شد.

پرواز قاصدک

 

محمد فیجانی فیلمبردار و تدوین گر پر سابقه انیمیشن ایران روز دوشنبه 15 اسفند 90 از میان ما رفت ....

مجلس ختم : پنجشنبه - ساعت 16:30 تا18 مسجد الغدیر - هفت تیر

انیمیشن شناسی محمد فیجانی :

        × قاصدک ( کارگردان و فیلمبردار )

رونمایی عقب افتاد

رونمایی تله فیلم انیمیشن " آقای مهربان " که قرار بود روز چهارشنبه 17 اسفند برگزار شود ظاهرا بخاطر فضای کم و ساعت نامناسب  تغییر کرد.تمام عوامل سازنده در این پروژه بزرگ از ما گله مند هستند که چرا این اتفاق افتاده است .اما  خبر دیگر اینکه ظاهرا بجای پیدا کردن یک جای بزرگتر کلا از برگزاری این مراسم در این ور سال روابط عمومی صبا منصرف شده است . خبر دیگر از روابط عمومی صبا اینکه  ظاهرا تله فیلم " آقای مهربان " در ایام نوروز پخش خواهد شد !!

انگار بهتر بود به همان سالن کوچک هفتاد نفره و ساعت 8 صبح ! قناعت میکردم!‌نه؟

 رویکرد دینی به مقوله انیمیشن

سومین نشست تخصصی - رویکرد دینی به مقوله انیمیشن - در ساعت 15 روز سه شنبه 16 اسفند 90 

با حضور حجت السلام زائری و برخی از فیلمنامه نویسان - کارگردانان و تهیه کنندگان صبا برگزار شد.

فراخوان اولین جشنواره انیمیشن پروپرشیا

پس از برگزاری دو جشنواره طراحی شخصیت و عکاسی، اولین جشنواره انیمیشن پروپرشیا با موضوع "پرولیکا و توپ" برگزار می شود. در همین راستا از کلیه دوستان و همراهان وب سایت www.propersia.com  دعوت می شود تا با حضور پررنگ و ارسال آثار زیبای خود در این جشنواره، اولین دوره این گردهمایی دوستانه را هر چه پربارتر و با شکوه تر برگزار نماییم.

مستدعی است ضمن بررسی شرایط و شکل برگزاری که در ذیل آمده، آثار خود را حداکثر تا پایان روز 15 اردیبهشت ماه 1391 برای وب سایت www.propersia.com  ارسال فرمایید.

 

موضوع جشنواره:

طراحی و ساخت انیمیشن با موضوع ماجرایی کوتاه از یک کاراکتر ساختگی (پرولیکا) و توپش در قالب 30 ثانیه.

 

فرمت های طراحی:

  • طراحی انیمیشن سه بعدی (بدون محدودیت نرم افزاری)
  • تلفیق انیمیشن سه بعدی و انیمیشن دو بعدی (بدون محدودیت نرم افزاری)
  • انیمیشن دو بعدی دیجیتال (بدون محدودیت نرم افزاری)
  • نقاشی و پویانمایی دستی بدون محدودیت در مواد، متریال و شکل اجرا

 

شکل طراحی و محتوای انیمیشن:

پرولیکا: کاراکتری با منشا انسانی که دارای: سر، تنه، دو دست و دو پا است. طراحی این کاراکتر باید بصورت کاملا Minimal و ساده صورت پذیرد به این مفهوم که پرولیکا نباید چشم، گوش، دهان، ابرو، انگشت (حداکثر یک انگشت) و ... داشته باشد. صرفا حجم کلی بدن بدون جزئیات مدنظر خواهد بود. پرولیکا می تواند به هر شکل، با هر تناسبات و با هر کانسپتی طراحی شود و آناتومی آن می تواند دقیقا بر مبنای آناتومی انسان نباشد. پرولیکا می تواند بر روی سر و بدن دارای انحناها، حجم ها یا خطوطی باشد که به شخصیت پردازی انیماتور کمک نماید. پرولیکا می تواند بصورت ربات، موجودی فضایی یا یک موجود خمیری یا تلفیقی از حیوان و انسان طراحی شود اما در هر صورت پرولیکا منشا انسانی دارد و بر روی دو پا می ایستد و راه می رود. شکل طراحی این کاراکتر و چگونگی شخصیت پردازی آن و ارتباط درست این کاراکتر با موضوع داستان فوق العاده مورد توجه این جشنواره خواهد بود.

استفاده از المانهای وابسته به کاراکتر، نظیر: کلاه، دستکش، کفش، زره، شال گردن و امثالهم بلامانع است.

توپ: جسمی بی جان یا کاراکتری جاندار بصورت کروی که می تواند حتی بسیار بزرگ، بسیار کوچک، بسیار سنگین و یا بسیار سبک در نظر گرفته شود. این کره می تواند با هر جنس و با هر کانسپت متعارف یا غیر متعارفی مورد طراحی قرار گیرد. به عنوان مثال این کره می تواند کره زمین باشد یا حتی یک حباب نازک کف صابون. این توپ نیز در این جشنواره انیمیشن می تواند به خودی خود دارای شخصیت باشد و توانمند و دارای حرکت در نظر گرفته شود. در عین حال توپ را می توان یکی از توپ های ورزشی (فوتبال، بسکتبال، بیسبال و ...) در نظر گرفت.

داستان: داستان این انیمیشن به عهده شرکت کنندگان است اما هر داستانی که در این انیمیشن روایت می شود دو عنصر پرولیکا و توپ باید محورهای اصلی داستان باشند. غیر تکراری و بدیع بودن این داستان فوق العاده مهم خواهد بود. توجه داشته باشید که انیمیشن نهایی نباید بیش از 30 ثانیه برای ما ارسال گردد.

انیمیشن: حرکات کاراکتر پرولیکا و توپ و چگونگی RIG کردن و انیمه کردن مورد توجه خواهد بود. در عین حال المانهای خارج از این دو کاراکتر می تواند در پرداخت انیمیشن مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال: چوب یا چماق، دیوار، اسلحه، درخت، آینه و ... که نقشی در داستان داشته باشند می تواند در این انیمیشن بکار رود. اما انیمیشن هایی با کمترین تعداد عناصر بیشتر مورد توجه این جشنواره خواهد بود.

صحنه پردازی: این داستان می تواند در قالب یک سکانس پلان، یک پلان با چندین سکانس یا چندین پلان و چندین سکانس پرداخت شود. تصمیم با شماست. توجه داشته باشید که شکل کارگردانی و تدوین در این جشنواره انیمیشن، دارای اهمیت ویژه ایست.

صداگذاری: انیمیشن های ساخته شده باید دارای صدا یا موسیقی زمینه و به همراه افکت گذاری صوتی بر روی حرکات و حوادث داستان باشند. مقدار این افکت ها مهم نیست اما کیفیت افکت گذاری و تناسب آنها برای کمک به درک بیشتر بیننده مورد توجه خواهد بود.

تهیه و تولید: کلیه مراحل کارگردانی و تولید می تواند توسط یک نفر یا یک تیم صورت پذیرد. در صورت کار کردن یک یا چند تیم بر روی انیمیشن، از همه عزیزان دست اندرکار قدردانی خواهد شد اما در کمیت جایزه جشنواره تغییری بوجود نخواهد آمد.

 

موارد مورد توجه برای داوری آثار:

هدف پروپرشیا از برگزاری این جشنواره به تصویر کشیدن هنر و خلاقیت شما عزیزان در تصور و تحلیل یک شخصیت غیر مستند و غیر واقعی در قالب پرداختی متحرک به همراه داستانی کوتاه در برخورد با توپ اوست. با اینکه داوری و مقایسه آثار هنری بطور کلی از نظر پروپرشیا حرکتی مردود و ناپسند است اما برای محوریت بخشیدن به این جشنواره، مواردی را عنوان می کنیم تا هدف اصلی و اساسی این گردهمایی نیز در نظر گرفته شود. مواردی که هیات داوران بر آنها تمرکز خواهند داشت عبارتند از:

  • فیلمنامه انیمیشن و خلاقیت داستان پردازی در قالب 30 ثانیه
  • بکر بودن داستان و ماجرای انیمیشن
  • خلاقیت در شخصیت پردازی برای کاراکتر و توپ
  • خلاقیت و شکل پرداخت برای طراحی شخصیت "پرولیکا"
  • کیفیت پرداخت انیمیشن و توانمندی در ارائه انیمیشنی بی نقص
  • توجه به تعاریف حرکتی در انیمیشن
  • توجه به مفاهیم آناتومی و نحوه انیمه کردن کاراکتر
  • دوربین گذاری، حرکات دوربین و نمابندی های انیمیشن
  • صداگذاری و انتخاب موسیقی زمینه متناسب با موضوع و حال و هوای انیمیشن
  • استفاده از افکت های صوتی برای بیان هر چه بهتر اتفاقات داستان
  • تدوین انیمیشن
  • کیفیت و چگونگی پرداختن به جزئیات
  • تکنیک ارائه شده در اثر

 

تعداد آثار و فرمت آثار ارسالی:

هر یک از شرکت کنندگان می توانند حداکثر 3 اثر برای ما ارسال نمایند.

رزولوشن فیلم ارسالی: 720 x 480

فرمت های فیلم: .FLV ، .MOV ، .mkv ، .AVI ، .wmv

فرمت صدا: استریو یا بالاتر

حجم هر فایل ارسالی: حداکثر 200 مگابایت

 

جایزه جشنواره طراحی شخصیت:

تندیس پروپرشیا همراه با مبلغ 000/000/10 ریال معادل یک میلیون تومان جایزه نقدی برای بهترین انیمیشن از دید هیات داوران اولین جشنواره پویانمایی PROPERSIA.

 

مهلت ارسال آثار: از اول اردیبهشت تا پایان روز 15 اردیبهشت ماه 1391

 

عوامل و داوران جشنواره:

دبیر جشنواره: الهه سادات گتمیریان

هیات داوران: امید خوش نظر، حسین ملایمی، مجید عاشقی، بابک جعفرقلیان، رسول مهدی جبار، مرتضی محمد، اوستا

برگزارکننده: گروه پروپرشیا www.propersia.com  

 

دست هایتان پرتوان، فکرتان خلاق و حضورتان در اولین جشنواره انیمیشن پروپرشیا گرامی باد.

یوز ایرانی مهمان نوروزی امسال

انیمیشن "یوز" به کارگردانی علیرضا کاویان راد تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا برای ایام نوروز تهیه شده است

علیرضا کاویان راد، کارگردان به مناسبت آماده پخشبودن انیمیشن "یوز" در ایام نوروز به گفت: درسال گذشته پروژه ساخت انیمیشن "یوز" به پیشنهاد مرکز پویانمایی صبا وبه نویسندگی علی مینایی آغاز شد. یک تریلوژی یا سه گانه هر کدام بهمدت 45 دقیقه به صورت داستانی.

وی ادامه داد: با شروع این پروژه، همراه با دوستانم در انجمن یوز وانتشارات ایرانشناسی سفری به منطقه خراسان شمالی داشتم و موفق به تماشاییوز ایرانی و جبیرها و دیگر حیوانات موجود در منطقه شدم. این جدای ازجمع‌آوری اطلاعات نقش زیادی در انتقال احساسم به گروه هنرمندان تولید داشت.

این کارگردان ادامه داد: داستان‌های مینایی، داستان‌هایی جذاب و پر کشش ازآب در آمده است. در اولین قسمت، در شرایطی خاص و به طور اتفاقی بچه یوز سراز گله آهوها در می‌آورد و با بچه آهو دوست می‌شود. محور اولین قسمت، روحجوانمردی و مروت است. در داستان سوم هم چهارپایان که متوجه نزدیک شدن زمانزلزله شده‌اند با کمک همدیگر خبر آن را به گوش محیط بان‌ها می‌رسانند.

کاویان راد درباره تکنیک "یوز" گفت: تکنیک کار، دوبعدی به شیوه دستی استکه در این تکنیک، کلیه فریم‌ها توسط دست طراحی می‌شود. زمان تولید اینپروژه با توجه به کیفیت بالاتر و تعدد شخصیت‌های آن نسبت به پروژه‌های قبلیبیشتر بوده و به همین نسبت حرکات نیز نرم تر و داستان، ریتم تندتری دارد.

وی نیز درباره موسیقی یوز گفت: موسیقی یوز را مهرداد جنابی براساس سازها ونواهای خراسان و ترکیب آن با موسیقی امروزی ساخته برای تاکید بر ایرانیبودن کار و معرفی منطقه از لهجه خراسانی از زبان یکی از محیط بان‌هااستفاده شده که البته راهی بوده که از این زحمت‌کشان بی‌منت تشکر کنم. لوکیشن‌ها و فضاها اغلب همان است که از نزدیک دیدم مثل پاسگاه های منطقه کهشب‌ها در آن خوابیدم.

این کارگردان ادامه داد: پنجاه سال پیش ما در دشت‌های خوزستان شیرداشتیم و حالا نداریم. در مازندران ببر داشتیم و حالا نداریم. حالا نوبتیوز پلنگ ایرانی است. هرساله جمعیت آنها کمتر و کمتر می‌شود و اینک درآستانه انقراض‌اند. جانوران در حیات‌وحش به هم وابسته‌اند. این ما هستیم کهآنها را تهدید می‌کنیم. محدوده زندگی آنها را تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌کنیم.

وی ادامه داد: شاید روزی عکس گرفتن یک شکارچی با یک قلاده یوز پلنگ شکارشده برایش با احساس غرور همراه بود. اما حالا این تصویر دردناک و منزجرکننده است. چندی پیش توله‌های یوزی در جاده‌های خراسان در اثر تصادف کشتهشدند. روز بعد در همان محل ماده یوز پلنگ که به دنبال توله‌هایش می گشت بازبر اثر تصادف کشته شد. بسیاری از یوزها بر اثر ناآگاهی اهالی و ترس بیموردشان کشته شده‌اند و این در حالی است که نسل یوز آسیایی تنها در ایرانباقی مانده است.

کاویان راد اشاره کرد: توجه به این موضوع چندی است که آغاز شده است. ما انجمنی به نام یوز ایرانی داریم و در تقویم نیز روزی به همین نام ثبت شده است، اما برای دستیابی به این هدف راهی دراز در پیش است و همتی همگانی را می‌طلبد.

 منبع : پیلبان
 
انیمیشن یثربی برای رویش
 
فاطیما یثربی در گفتگو با پایگاه خبری – تحلیلی سوره سینما گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تابستان سال 91 انیمیشنی را بر اساس ضرب‌المثل‌های ایرانی بسازم و امیدوارم تا زمان جشنواره رویش این انیمیشن تمام شود.
وی در ادامه افزود: خوشحالم که با آثارم در جشنواره رویش حضور داشتم، حوزه هنری نهاد موثری در شکل گیری آثار هنری است و امیدوارم سال آینده نیز در این جشنواره حضور داشته باشم.
هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش پاییز سال آینده برگزار خواهد شد.
 

روی دیوارها  تصاویر نقاشی های مرد عنکبوتی،پلنگ صورتی ، میکی ماوس و دانل داک ، گوفی و باگز بانی و .. خودنمایی می کرد.اینها را وقتی رفته بودم مهد کودک پروانه ها دنبال رامان، توی حیاط مهد دیدم.

هر چه به ذهنم فشار آوردم نتوانستم روی دیوارها  کارکتری دوست داشتنی و ماندگار انیمیشن ایرانی را به یاد آورم.کارم انیمیشن است اما دلم به حال خودم و رامان سوخت.دوران کودکی من هم با همین کارکترها گذشته بود.نه اینکه دوستشان نداشته باشم نه!؟ جای کارکتر ایرانی خالی بود همین؟

پژمان علیپور

 سوال؟

با سلام و احترام خدمت استاد عزیز
من  دانشجوی کامپیوتر هستم
آشنایی من با شما بیشتر در اینترنت هست
من و بعضی از دوستان در زمینه نرم افزار های 3 بعدی کار می کنیم و صرفا
علاقه باعث شد که یک تیم انیمشن تشکیل بدیم که شخصا این تیم رو به عنوان
انیمشن کار نمیتونم بپذیرم چرا که بلد بودن نرم افزار رو تخصص در این
رشته نمی شناسم، از شما خواهش دارم که راهنمایی بفرمایید که امکاناتی
لازم هست تا به نتیجه برسیم؟ آیا بدون گذراندن تحصیلات در این رشته میشه
موفق شد؟ با شرایط رشته انیمشن ایران که بسیار سنتی هست باز هم میشه
امیدوار بود؟ شما چه پیشنهادی برای جوانانی که می خوان این راه رو برن و
در شرایط من هستند دارید؟
ممنونم، مشتاقانه منتظر جواب هستم

جالب!

این من هستم !

دوست تصویرساز من، نسیم خواجوی، یک بازی جدید طراحی کرده که به نظرم خیلی جالب آمد. اسمش را گذاشته  Self Portrait که یعنی "خودنگاره" . نسیم از شرکت کنندگان در بازی خواسته تا تعدادی از اشیایی را که دوست دارند و با آن‌ها احساس نزدیکی می‌کنند روی صفحه‌ی اسکنر بگذارند و یک تصویر A4 بسازند و توضیح داده که تصویر بدست آمده در واقع تصویر خود شما است... حالا این من هستم... توکانستانی

عکس

 عروسک کیلویی- نیمه شب خیابان حافطظ تهران

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٩:٥٢ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱٦ اسفند ۱۳٩٠