انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم بهمن 90

پایان نامه

جلسه پایان نامه مونا عبداله شاهی برگزار شد

عنوان نظری: مطالعه استراتژی های مینیمال گرای آوایی و تصویری در ساختار انیمیشن های خارج از جریان رایج

 

کار عملی مونا شاهی :خط قرمز

 

استاد راهنمای نظری: دکتر فاطمه حسینی شکیب

عنوان کار عملی : خط قرمز

استاد راهنمای کار عملی : دکتر محمدرضا حسنایی

 

ساعت 12 -روز 23 بهمن 90 -سالن نمایش دانشکده سینما و تاتر شاهد برگزاری پایان نامه فعالترین دانشجوی کارشناسی ارشد انیمشن دانشگاه  هنر بود.

استاد فرد مقدم با حضورش در  پایان نامه  حس و حال متفاوتی در جلسه ایجاد کرد

 

جلسه پایان نامه  مهدی آقاجانی

 

عنوان نظری: بررسی قابلیت های عناصر رایی هنرهای نمایشی ایرانی در ساخت زبان انیمیشنی جایگزین و ایرانی

 

استادراهنمای تئوری : دکتر محمدرضا حسنایی

عنوان کار عملی : اینسان

استاد راهنمای عملی : سید علیرضا گلپایگانی

ساعت 16 روز 23 بهمن 90 - سالن نمایش دانشکده سینما تاتر دانشگاه هنر بالاخره شاهد برگزاری پایان نامه مهدی آقاجانی بودیم. فیلم اینسان که برداشت ازادی بود از سگ ولگرد صادق هدایت .کاری متفاوت و درخور توجه.

ترم جدید شروع شد

از تاریخ 23 بهمن  نیمسال دوم سال تحصیلی 91-90 شروع میشود.

اما دانشجویان انیمیشن دانشگاه هنر  این یکشنبه 23 بهمن را بجای کلاس معمولی با حضور در دو پایان نامه که برا ی خودشون کلاس خاصی هستند این ترم را آغاز میکنند. 

نشست کنترل و مدیریت پروژه در صبا – قسمت اول

 


سخنران: استاد سید علیرضا گلپایگانی

 

گزارشگر : مریم ثابت قدم اصفهان

 


حقوق گزارش و کلیه مستندات پروژه آقای مهربان برای شرکت حرکت کلیدی درسایت انیمیشن دیتا محفوظ است

 


ششم و هفتم دی ماه 1390 همزمان با نخستین جشنواره صدا و سیما ، مرکز فرهنگی هنری صبا جلساتی را به منظور هم اندیشی اعضای خود در مرکز نشست های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار نمود که در آن ، چهره هایی شاخص در عرصه انیمیشن ایران حضور یافتند.

 


به زعم دکتر حسین ساری مدیریت محترم مرکز صبا :" حیف بود که بعد از سالها  یک جشنواره تخصصی در عرصه پویانمایی تلوزیونی برگزار شود و بهانه ای نباشد برای مباحث جدی تر و اساسی تر و طرح موضوعات مهم پویانمایی به ویژه پویانمایی تلوزیونی. 
جنس این موضوعات می تواند هم نگاه به وضعیت موجود و شناخت محیط درونی و برونی پویانمایی باشد و هم ناظر بر مرور اهداف و مأموریت ها و راهبردهایی  نسبت به برنامه های موجود و همچنین سنجش میزان قرابت این برنامه ها با طراحی اولیه که محصول ذهنی دوستان در این عرصه است. و همچنین می تواند نگاهی آسیب شناسانه رو به پیشرفت بشمار آید. لذا این مباحث باید یک سمت و سوی مناسبی یابد تا طی آن برایندی از نکات مهم که همکاران محترم ارائه می فرمایند ؛ ایجاد شود. پیشنهاد می کنم که به هر میزان که ضرورت ایجاب می کند ؛ دوستان وارد بحث شوند.

 

در این راستا همه ما نیازمند مرور آثار جدید هستیم و باید از آخرین دستاوردهای حوزه تخصصی خود مطلع شویم. اینها الزاماً تحولات تکنیکی نیستند ؛ بلکه تحولاتی همه جانبه اند که از حیث موضوع ، مخاطب ، الویت ها و امکانات مورد بررسی قرار می گیرند و ما را در تولید انبوه و صنعتی انیمیشن اثر گذار سوق می دهد.  اینها به افزایش بهره وری وکیفیت مطلوب می انجامد. 
مدیریت و کنترل پروژه یکی از موضوعات اساسی در انیمیشن محسوب می شود و در صورتی که ابعاد علمی یابد ؛ می تواند به تأثیر گذاری هر چه بیشتر انیمیشن منجر شود."

 

 

 

نخسین جلسه از این نشست ها به موضوع کنترل و مدیریت پروژه اختصاص داشت . سعی داریم تا با ارائه گزیده ای از مطالب مهم در این جلسه ، شما را با وظایف مدیر پروژه  آشنا سازیم.

گلپایگانی:

من از اجرای چنین جلساتی تشکر می کنم ؛زیرا به تصورم حبس اطلاعات در وجود مان لطمات جبران ناپذیری را بر ما وارد می سازد ؛ لذا بهترین راهکار ، آن است که این اطلاعات را با دیگران در میان گذاریم تا ضعف ها و اشکالات موجود در ساختار تولید ، در همین جمع های تخصصی مرتفع گردد . من پیشنهاد هم داده ام که حتی نشست های دیگری نیز برگزار شود تا طی استخراج مقالات , تجربیاتی که می توان در این جمع مورد استفاده قرار داد ؛ در اختیار سایر دوستان و صاحب نظران قرار گیرد. چاره ای جز این نداریم که به تدریج اشتباهات یکدیگر را رفع کنیم ؛ زیرا اگر درباره مشکلات بحثی شده و  این اطلاعات با تجربه آزمون وخطا در اخیتارمان قرار نگیرد ؛ زمان پیشرفت مان به تأخیر می افتد.

هرگز فکر نمی کردم که بعنوان تولید کننده و کارگردان انیمیشن ، مدیریت پروژه را نیز برعهده بگیرم . خواسته یا ناخواسته این اتفاق افتاد . من که در صدد تولید یا کارگردانی انیمیشن بودم ؛ ملزم شدم تامدیریت پروژه را نیز تقبل نمایم. این ، کاری است که اغلب شرکت های کوچک به جهت کاهش هزینه انجام می دهند. یعنی مجبور هستند خود را در بخش هایی نظیر فیلمنامه ، برآوردهای اولیه ، استخدام نیروها ، برنامه ریزی برای تولید و حتی مسائل فردی نظیر اجاره کردن مکان استودیو و در نهایت مسائل فنی درگیر کنند.

بقیه مطلب در سایت دیتا انیمیشن :

http://animationdata.org

 سینمای ایران انیمیشن با کیفیت سینمایی را تحویل نمی گیرد


به گزارش سینمانگار، عصر روز شنبه، 22 بهمن ماه، نشست خبری انیمیشن سینمایی «تهران 1500» با حضور عوامل فیلم و منتقد مهمان محمدتقی فهیم برگزار شد. در این جلسه بهرام عظیمی (کارگردان و نویسنده مشترک فیلمنامه)، امیر مسعود علمداری (نویسنده مشترک فیلمنامه)، محمد ابوالحسنی(تهیه کننده مشترک)، فردین خلعتبری (آهنگساز)، حسام نواب صفوی (بازیگر/صداپیشه) و محمدرضا شریفی نیا  (بازیگر/صداپیشه) در برابر اهالی رسانه به گفتگو درباره فیلم پرداختند. 



بهرام عظیمی در ابتدای جلسه گفت: "خوشحالم که فیلم من هم در این جشنواره شرکت دارد. برای ساخت این فیلم ما چهار سال تلاش کردیم. «تهران 1500» حاصل همکاری گروهی 250 نفره است. متأسفانه یا خوشبختانه در سینمای ما معیاری برای انیمیشن بلند وجود ندارد. بنابراین، فیلم ما با نمونه های خارجی مقایسه می شود. ادعای ساخت فیلم کامل ندارم و می دانم که ضعف زیاد داشته ایم؛ با این حال همین چند بار خنده و دست زدن های داخل سالن برای من کافی بود".



"محمد تقی فهیم" تحلیل خود را درباره فیلم چنین مطرح کرد: "جشنواره فجر تأثیر گذار ترین رویداد سینمایی ماست. «تهران 1500» می توانست بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و فکر می کنم از جانب هیأت انتخاب با بی مهری مواجه شد («تهران »1500 در بخش مسابقه فیلمهای اول شرکت دارد و د ر مسابقه اصلی جای ندارد). درباره فیلم باید بگویم که با ایده ای مواجه هستیم که چندان تازه نیست. روایت قصه در آینده قبلاً هم در سینمای جهان تجربه شده است. آنچه تازه است، اینست که عظیمی توانسته با میزان توانایی تکنولوژی سینمای ایران اثری را در قالب انیمیشن سینمایی به حاصل برساند. همانطور که می دانید تکنولوژی ساخت انیمیشن روز دنیا کم کم در حال عبور از 24 فریم در ثانیه است و در مواردی به 36 فریم در ثانیه هم رسیده است. فکر می کنم بهتر است انیمیشن را با مخاطب کودک هدف گذاری کنیم که در آن صورت قاعدتاً خواهیم توانست با مخاطبین همه سنین ارتباط برقرار کنیم. شبیه سازی چهره های مطرح سینما در «تهران 1500» از هوشمندی کارگردان است؛ این انتخاب در فیلم به خوبی جواب داده است و کمبود داستان را به خوبی پوشش داده است. وجود چهرهای شناخته شده جذابیتی به اثر داده است که ریتم کند را در مواردی جبران کرده است. در کل می توان گفت قصه فانتزی اثر تلفیق هوشمندانه ای با انتخاب ستاره های سینما خلق کرده است".



بهرام عظیمی در این باره گفت: "در سینمای ایران انیمیشن با کیفیت سینمایی را تحویل نمی گیرند. ایده بازیگرهای مطرح چهار سال پیش که طرح «تهران 1500» را در سر داشتم به ذهنم رسید که برای جذاب کردن فیلم، جلوه کردن اثر و دیده شدن آن می توانست مفید واقع شود. اگر به ما اعتماد شود و ما بتوانیم فیلمهای دیگری در قالب انیمیشن بسازیم مطمئنا به تجربه های بهتری در ساخت این گونه فیلمها دست خواهیم یافت."



در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه به فیلمنامه فیلم و تم فیلم فارسی در آن عظیمی چنین پاسخ داد: "من اساساً تم فیلم فارسی را در ذهن دارم در نمونه های دیگر از کارهای من هم (مجموعه داستان های کوتاه سیا ساکتی) آنرا دیده اید. به علاوه، ایده داستان عاشقانه برای جذب مخاطب عام به خوبی جواب می دهد. دلیل انتخاب داستان به این شکل همین بود".



امیر مسعود علمداری نیز در این باره گفت: "فیلمنامه با این تم انتخاب شد که هم عامه پسند باشد و هم امکان تولید آن را به لحاظ فنی و تکنولوژیک داشته باشیم. در تولید، امکان ساخت داستانی با حرکت زیاد به لحاظ هزینه های بالا وجود ندارد."  

محمد جعفری سیاوشانی از اعضای انجمن منتقدان در جایگاه پرسش قرار گرفت و گفت: "فکر می کنم مقایسه «تهران 1500» با سینمای انیمیشن جهان بی انصافی محض است. انتقادی که دارم درباره مخاطب کودک است که فکر می کنم در هیچ جایی نمی تواند با فیلم ارتباط برقرار کند.



عظیمی در پاسخ گفت: "این فیلم از ابتدا قرار نبود برای کودک کار شود بلکه مخاطب هدف آن افراد در سنین نوجوانی و بالاتر است. من اگرهم روزی بخواهم کار کودک بسازم احتمالا تم رئال را در آن حفظ خواهم کرد."



عظیمی از مشکلات کار انیمیشن هم گفت. او مهم ترین مشکل کاری اش را چنین مطرح کرد: "کارگردان فیلم در حالت معمول رکوردی را می گیرد و اگر آنچه که در ذهنش بود نشده باشد، می تواند برای ضبط برداشتی جدید تصمیم بگیرد. اما من ماحصل لحظه لحظه کار را حدود چهار ماه بعد می بینم و آن وقت تازه باید بفهمم که آیا حاصل کار آنچه می خواهم شده است یا نه.


در ادامه این نشست محمدرضا شریفی نیا یکی از بازیگران این انیمیشن که شخصیتش در این فیلم بازسازی شده است از عملکرد هیأت انتخاب جشنواره فجر گلایه کرد و گفت: برای هیأت انتخاب متاسفم که چنین فیلمی را به بخش مسابقه دعوت نکردند، گاهی پیشرفت سینما مرهون موفقیت‌های اولیه است که انجام می شود.

وی ادامه داد: من بسیار عصبانی هستم که «تهران 1500» در بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب نشد. باید مسوولان علی رغم پارتی بازی هایی که انجام می شود به آثاری که به پیشرفت سینما هم کمک می کند، بها دهند.



شریفی نیا در پایان سخنانش برخ از فیلم‌های کنونی بخش مسابقه سینمای ایران را خجالت آور توصیف و بیان کرد:‌ نمی دانم راه ندادن «تهران 1500» به بخش مسابقه برای چه بود؟ اما واقعا کیفیت برخی آثار بخش مسابقه ‌سینمای ایران که از بودجه‌های رسمی هزینه کرده‌اند خجالت‌آور است. من امسال را یکی از سال‌های خوب جشنواره فیلم فجر می دانم چرا که نگاه‌ها خوب و جوانی در آن دیده می شد اما متاسفانه در برخی قسمت‌های اعمال نظرها از سوی مسوولان دیده می شود. 

 جنایت و مکافات در جشنواره!


استاد می خواستم اطلاع بدم انیمیشن جنایت و مکافاتم " شهر زنبورا" برای اکران  توی  جشنواره ی 100 انتخاب شده.
درسته که خیلی کاره مهم و بزرگی نیست ولی خیلی خوشحالم، چون اولین انیمیشنی بود که ساختم واین شروع عالی بود برام و  همه ی اینا رو از دلسوزی ها و زحمت های شما دارم.
باز هم ممنونم
پریسا منجزی

 حاشیه اول : فیلم جنایت و مکافات پروژه کارگردانی یک دانشجویان انیمیشن در ترم دو سال پیش است

حاشیه دوم : فیلم جنایت و مکافات شیرین سوهانی  هم در جشنواره 100 پذیرفته شده است.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٢:۳۳ ‎ب.ظ ; شنبه ٢٢ بهمن ۱۳٩٠