انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم بهمن 90

استقبال فراوان از تهران 1500

عظیمی- ابوالحسنی - شرعی بعد از نمایش روز 20 بهمن در سالن شهرفرنگ سینما آزادی.حتی برای خانواده دست اندرکاران بلیط کم آمده اما با ارائه بلیطهای کفی!( اصطلاحی که مدیر سینما به بلیطهایی که بر روی آنها شماره ردیف و صندلی وجود ندارد اطلاق میکند) دیدن فیلم بر روی پله های موکت شده سینما برای علاقمندان بی شمار این فیلم محیا میشود.

ابوالحسنی  تهیه کننده در میان استندهای تبلیغاتی تهران 1500 در سینما آزادی. برای نمایش عمومی این اثر نیاز به تبلیغ وسیعی است .

در حاشیه : استقبال برای دیدن این فیلم بسیار زیاد بود بگونه ای که تمام پله های کناری سالن توسط تماشاچیان پر شده بود.

طول نمایش فیلم حدود 95 دقیقه بود که به گفته ابوالحسنی احتمال کوتاه شدن آن میرود.

فیلم بصورت ویدیو پروجکشن به نمایش درآمد . کیفیت پخش فیلم فوق العاده بود . نمیدونم که کپی 35 این فیلم هم به این کیفیت خواهد رسید !

 پایان نامه

ساعت یک  روز 19 بهمن 90 پایان نامه خانم ذبیحی برگزار شد

آقا رضا احمدیاری همسر گرامی سرکار خانم ذبیحی در تفکر! به چی فکر میکند؟

خوب معلومه به آخر جلسه پایان نامه . به خیر و سلامتی .یک نفس راحت بعد از چند ماه کار .

گلپایگانی- حسنایی- احمدیاری-خلیلی- ذبیحی- شکیب - هاشمی

جهت یادآوری :

روز یکشنبه 23 بهمن دو پایان نامه  خان مونا شاهی و آقای  مهدی آقاجانی در دانشکده سینما برگزار خواهد شد

روز چهارشنبه 26 بهمن هم ساعت 10  پایان نامه  خانم ندا تمیمی برگزار خواهد شد.

 

اکران تهران 1500 

دوشنبه 17 بهمن  90 - سینما فرهنگ - ساعت 16

چهارشنبه 19 بهمن 90 - سینما پردیس ملت 2 - ساعت 14

پنجشنبه 20 بهمن 90 - سینما شهرفرنگ - ساعت15:30 

یادداشت کوتاه در باره تهران 1500

گلرخ الوان

عکسها از سایت انیمیشن دیتا
درباره تهران 1500: من فیلم رو توی سینما فرهنگ و با حضور کارگردان دیدم.  یکی دو ساعت قبل از شروع فیلم توی صفش رفتم وایسادم و درنهایت بلیط بهم رسید.کار نیس واسه جوونا دیگه، می رن الکی توی صف وامیستن!
فیلم با تاخیر بسیار زیاد شروع شد و بعد تصویر فیلم روی پرده سینما در حالی که دسکتاپ زیبای مکینتاش و پنجره پلیر روی پرده نمایان شد! و فایل نهایی که برای پخش فرستاده شده بود با عنوان :khalas001 نام گذاری شده بود! و در پایین پلیر به چشم می خورد، فیلم با سوت و خنده حضار شروع شد.البته اینا که طبیعیه.اگه توی جشنواره ها همه چی سرجاش باشه باید شک کرد! فیلم شروع شد و بعد هم قاعدتا تموم شد!

 توصیه میکنم همه انیمیشن کاران و انیمیشن دوستان! برن فیلم رو ببینن.درسته فیلم پراز ضعفهای قابل ذکره، مثل فیلمنامه و دکوپاژ بد، عدم تطابق صحیح لب ها و گفتار، موسیقی گاه بی ربط، بی مزه بودن کاراکتر هدیه تهرانی!، کلیشه ای بودن داستان و شخصیتها،و خیلی چیزهای دیگه. اما مطمئنم تا  حالا تو ایران هیچ تجربه ای به این  شرینی توی انیمیشن های سینمایی ندیدین.
بهتون قول میدم تا نیمه اول فیلم کلی بخندین. به نوع زندگی خودتون و بازتابی که از اون توی فیلم می بینین. در ضمن حس دیدن تهران توی شونصد سال دیگه(البته با دیدی خوش بینانه!) روی پرده بزرگ سینما و با کیفیت نسبتا عالی چیز خوبیه! دیدن تصویر اصغر فرهادی توی موزه سینما با هفت هشت تا اسکار جلوش!، دیدن وانت پیشرفته پرنده ای که داد می زنه: سبزی کیلویی 17 میلیون!، بوسیدن مجازی کاراکترهای فیلم و کلی طنزهای کلامی و تصویری باحال دیگه به علاوه بازیگری و کیفیت رندر نسبتا خوب. درواقع اگه دوس دارین اندازه یک ساعت و خورده ای کاریکاتور متحرک بامزه درباره ایرانیا ببینین فیلم رو از دست ندین. اطلاعات پخش فیلم توی سایت جشنواره فجر هستش.


 صباو موشن کپچر

 

 از شنیده ها حاکی است که مرکز پویانمایی صبا قصد خرید و تجهیز یک استودیوی موشن کپچر را دارد .

این برای اولین بار نیست که صبا به قصد تولید هر چه سریعتر انیمیشن سه بعدی تصمیم به خرید یک سیستم موشن کپچر میکند. در زمان مدیریت نعیمی ذاکر با برگزاری یک ورک شاپ ناقص میل و قصد خرید یک سیستم را به نمایش گذاشته بود . در همان جلسه زمزمه های تولید یکساعت انیمشن در روز! با سیستم موشن کپچری که ظاهرا در حال خریداری بود شنیده میشد.  میل صبا برای تولید سریع انیمیشن بهانه بدست افراد تکنیکال داد که صبا میتواند با خرید یک سیستم 100 هزار دلاری  از گرفتاری که با انیماتورها و کارگردانهای انیمیشن دارد رها شود و به کمک فقط یک بازیگر ملبس به لباس مخصوص انیمه ها مورد نیاز همه کارکترها را انجام بدهد.

این رویای خوش و شیرین اغلب مدیران را  برای خرید  این دستگاه تولید کننده انبوه و سریع وسوسه کرده است. و احساس اینکه میتوانند به کمک این ابزار معجزه گر! ساعتها انیمیشن را روانه آنتن کنند لذتی وافر ایجاد میکند.

اما حقیقت چیست !؟ آیا هنوز در دوران ذوقزدگی حرکت دادن دست و پای کارکترهایمان هستیم ! آیا هنوز از اینکه یک کارکتر از سمت چپ کادر به سمت راست  کادر حرکت کند شگفتزده مان میکند!؟ آیا مشکل انیمیشن ایران راه رفتن و تکان خوردن دست و پا است؟ آیا انیمیشن یعنی صرفا حرکت کردن ! یعنی هر حرکتی  که انجام بشود انیمیشن است ؟

بدیهی است که این دستگاه موشن کپچر بویژه در شبیه سازی حرکات  طبیعی  انسانی کاربردهایی دارد که عمدتا مصرف آموزشی دارند.و یادر بازسازی بعضی حرکات مخصوصا در بازی های کامپیوتری استفاده میشود. متاسفانه دیده میشود که حتی فیلمسازان صاحب تجربه بخاطر دلایل بیشتر مالی احساس میکنند زحمتی که برای متحرکسازی کارکترها ی گرافیکی و فانتزی کشیده میشود دیه و درست ارزیابی نمیشود! به همین خاطر ساخت و بازسازی حرکت توسط موشن کپچر را برای تولید انیمیشن خود توجیه میکنند.

از شواهد برمیاد که چند فیلم بلند سینمایی با بودجه  وزرات ارشاد با مضامینی در باره مبارزه فلسطینیان  و دفاع مقدس و با هزینه های سنگین در حال ساخت با موشن کپچر هستند . عوامل سازنده هیچگونه تجربه مفیدی در زمینه تولید   انیمیشن نداشته و صرفا بخاطر اینکه ساخت فیلمشان  بصورت زنده  هزینه بیشتری ایجاد میکرده  به ساخت آن بصورت انیمیشن سه بعدی با  موشن کپچر روی آورده اند!

این نگاه که هر چقدرمیشود کارکترها  و فضا ها را رئال کار کنند تا حرکات طبیعی  که توسط دستگاه موشن کپچر ایجاد میشود  منطقی تر به نظر  برسد در واقع چاهی است که انتها ندارد! این تلاش بیهوده  نتیجه کار را هم به اثری غیر جذاب تبدیل خواهد کرد.

من مخالف استفاده از موشن کپچر نیستم _ اما دور نمی بینم زمانی  که شاهد ساخت و نمایش فیلمهای باصطلاح انیمیشن سه بعدی خواهیم بود  که تنها شباهتتشان با یک فیلم انیمیشن همانا کارکترهای سه بعدی (‌که احتمالا بسیار رئال خواهند بود ) و فضاهایی  که بسیار تلاش شده اند که واقعی واقعی باشند! خواهد بود که درواقع دورترین شکل به چیزی است که انیمیشن خطاب میشود. حتی  اگر در فضاهای فانتزی تر هم بشود کار بیشتر گره خواهد خورد! چرا که برخلاف شکل متعارف اگر شخصیتها و فضاها فانتزی باشند چطور میشود که حرکتهای کارکترها ( به مدد موشن کپچر) واقعگرا و طبیعی باشند! . 

هنوز برق چشمان مدیران آن موقع صبا را به یاد دارم که چقدر خوشحال بودند که به کمک تولید سریع انیمیشن ( یکساعت در روز! ) از شر غرغر کردن تهیه کنندگان و کارگردانان و انیماتورها یی که ادعا میکردند که تولید انیمیشن به زمان و هزینه کافی نیاز دارد راحت میشوند. خواسته ای که به هر حال در آن موقع که حتی میل به تولید خیلی خیلی انبوه از حال بیشتر بود بوقوع نپیوست. شاید بخاطر نبود انیماتورهای  ماهر به اندازه کافی این در ذهن بسیاری از تهیه کنندگان انیمیشن قوت بگیرد که به کمک  ابزرا موشن کپچر میتوانند حداقل متحرکسازی قابل قبولی را به سفارش دهنده ارائه دهند. به هر حال مخصوصا با مضمون فیلمنامه هایی که اخیرا تصویب میشوند و عمدتا داستانها واقعگرا و کارکترها انسانی هستند زیاد هم بد به نظر نمیرسد که بدینوسیله اعلاوه بر کیفیت مطلوب متحرکسازی از سرعت تولید بالاتری نیز بهرمند شویم . اما اشتباه نکنید ! در دنیای فیلمهای زنده هیچگاه به کسی که دوربین را روشن میکند فیلمبردار!‌و به کسی که جلو دوربین  صرفا حرکت میکند بازیگر اطلاق نکرده اند!  این شامل دنیای انیمیشن نیز میشود . اما شاید کمی  طول میکشد که مدیران فرهنگی بعد از دست زدن به تولید این سری فیلمهای انیمیشن که شاید برای پر کردن آنتن تلویزیون  انجام وظیفه کنند پی به این مطلب ببرند که بهتر است  درتصمیم تولید اینگونه فیلمها تجدید نظر کنند.

نکته دیگر اینکه در صورت نیاز به استفاده از موشن کپچر برای یعضی از تولیدات چه نیازی بهخرید  این دستگاه گرانقیمت وجود دارد.در همین تهران  شرکتهایی هستند که مدتهاست با خرید این تجهیزات فعلا بدنیال مشتری برای پرکردن ظرفیت های خالی استودیو خود هستند.چرا با  استفاده از این استودیو ها  در صورتی که نیار باشد از خرید تجهیزاتی که با گذشت زمان خیلی سریع پیر ! خواهند شد استفاده نکنیم. 

باز توصیه میکنم که در باره خرید  این تجهیزات مخصوصا که تجربه ثابت کرده است که از تامین وسایل نبی آن و بویژه استخدا نیروهای متخصص که خواستار دستمزد بالا هستند بر نخواهیم آمد تجدید نظر شود .

پایان نامه تربیت مدرسی

گلپایگانی ندایی امینی - عالمی - صفورا

دکتر ندایی- علیرضا گلپایگانی- دکتر عالمی - ترک زبان - دکتر صفورا

دانشجو: رضا ترک زبان

عنوان پایان نامه : وظایف کارگردان در مدیریت مراحل مختلف انیمیشن تلویزیونی

استاد راهنما : دکتر عالمی

استاد مشاور:  دکتر صفورا

محل برگزاری / دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس - 90/11/11

در حاشیه پایان نامه ها- خواجوی( سمت چپ ) صبح پایان نامه خود را برگزار کرده بود با نمره عالی

دکتر عالمی بعد از پایان نامه ها

 

ممنوع!

 

فروش عروسکهای خانواده سیمپسون در ایران ممنوع شد. 

پس از مموعیت فروش عروسکهای باربی حال نوبت  ممنوعیت فروش عروسکهای خانواده سیمپسونها فرا رسید.

بدین شکل ظاهرا  بزودی شاهد ممنوعیت فروش عروسک بتمن و سوپرمن و مرد عنکبوتی خواهیم بود.

کارکلاسی

 

عروسک کات اوت کار آخر ترم واحد آشنایی با فیلمهای انیمیشن نیمسال اول 90

بچه های کلاس میتونن کارهای خودشون را در دفتر گروه انیمیشن  از سرکار خانم خرمی تحویل بگیرند.

بفرمائید انار

زمستون تمام شد ها ! انار نخورین رفته از دستتون. از ما گفتن !

 


   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ ; شنبه ۱٥ بهمن ۱۳٩٠