انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم آذر 90

 

نکات ریز و درشت موسیقی انیمیشنی

 

تفاوت  فضای انیمیشن  در خیلی مسائل  با فضای  فیلمهای زنده بدیهی به نظر میرسد اما نکات ریز و درشت در این تفاوت است  که هر چقدر بیشتر به آن توجه شود در نتیجه کار تاثیر گذارتر خواهد بود.

 

در کاربرد موسیقی در انیمیشن مطلبی نیست که گفته نشده باشد اما در فضای حرفه ای و غیر حرفه ای موسیقی ایران کمتر دیده میشود که آهنگسازی ژیدا کنید که تمام وقت و بطور تخصصی فقط به انیمیشن بپردازد ( شاید در جهان موسیقی هم اینگونه نباشد - عجب توقعی ! ) خوب انیمیشن هممثل فیلمهای دیگه دارای فضای داستانی  است و احیانا با وجود فانتزی بیشتر میشود این فانتزی را در موسیقی آن فیلم هم ایجاد کرد  به همین سادگی . کار را سخت  نگیرید تازه تو این هیر و ویر کی میشینه انیمیشن ایرانی نگاه کنه که درگیر موسیقی اون هم بشه !! 

 

چقدر بدبین شدم ! اما نه  بیایید منصف باشیم .مطمئنا آهنگسازهای متعهدی داریم که حداقل برای وقتی که روی قطعه ای که ساخته اند ارزش قائل هستند و به هر حال دوست ندارند امضا ( اسمشون) پای کار ضعیف بیاد حالا میخواد فیلم زنده باشه یا فیلم مرده ( انیمیشن) !  مطمئنا  هیچکس نمیخواد از عمد کاری که انجام می دهد بد از آب دربیاد . اما برای خلق یک اثر خوب صرفا نیت کافی نیست .  ابتدا باید آهنگساز با خود موضوع فیلم ارتباط مضمونی و حسی برقرار کند . ظاهرا  قطعات موسیقی  همانند کلام  میتوانند مفهوم و یا داستان منحصر به خود را به کمک ملودی ها  به مخاطب منتقل کنند  و حال اگر این موسیقی قرار باشد حس و حال و یا تقویت ماجرایی که در فیلم انیمیشن در حال رخ دادن است روایت کند باید کاملا در خدمت آن قرار بگیرد.  توصیه صریح  من به کارگردانان این است حتی به قیمت طعنه هایی که خواهد شنید داستان فیلم و اتفاقاتی  را که در فیلم چجریان دارد بطور واضح برای آهنگساز توضیح دهد.  و حتی در جزئیات واضح مانند اینکه اینجا اینها ناراحت هستند اینجا تصمیم دارند کاری انجام بدهند یا الآن کارکتر دلش نمیخواد بره اما چاره ای نداره و میره را با همین واژه های  ساده و شفاف به آهنگساز در میان بگذاریئ و هیچی را  با تصور اینکه این مشخص است و فکر میکردم  نگذارید. مطمئن باشید که امکان اینکه آهنگساز استنباط دیگری از وقایع  از نظر شما واضح داشته باشد بسیار ممکن است . پس در اینجا از زیاده گویی پرهیز نکنید و اگر میتونید یادداشت و یا ضبط کنید  و از آهنگساز بخواهید که به آنها رجوع کند. اغلب آهنگسازهای خوب تقریبا در آن واحد درحال کار کردن بر روی چندین پرو}ه هستند  و این آن تمرکزی  را که شما  خواستارش هستید را ضعیف تر میکند و احتمال فراموش کردن و ...بالا می برد.

 

در تولید موسیقی های مجموعه و یا سریال  بهتر است که آهنگساز با ساختن چند قطعه مشخص برای صحنه های اکشن - آرام - تعلیق و ... حداکثر وقت خود را برای سینک این قطعات با صحنه های مورد نظر  صرف کند  تا اینکه بخواهد برای هر صحنه موسیقی جدیدی را بسازد. خود تکرار و دوباره شنیدن موسیقی برای مجموعه و سریال نه تنها نقطه ضعف محسوب نمیشود بلکه کاملا ضروری است . این موسیقی ظاهرا تکراری پیوند مخاطب  را با مجموعه کاملتر میکند و همین حس را در قسمتهای بعدی که در هفته های بعد پخش میشود حفظ میکند.

 

در کارهای بلند یکی از نکته های اسای موسیقی در بخشهای دیالوگ دار است. چیزی که شاید  برخی از آهنگسازان با  نیت اسنکه در بخشهای دیالوگ دار نباید از موسیقی استفاده کرد این قسمتها را خالی از موسیقی میگذارند! این کار باعث میشود بویژه در فاصله های بین دیالوگها ( هر چند کوتاه) یکجور خلا احساس شود .  ساخت موسیقی برای بخشهای دیالوگ  دار در فیلمهای بلند الزامی است  .در واقع این قطعات پیش درآمد قسمتهای  بعد از دیالوگ را فراهم میکنند  ضمن اینکه حس و حال دیالوگها را تقویت خواهند کرد_ به فیلم شیر شاه مراجه کنید و بخشهای دیالوگ دار را نگاه کنید و به موسیقی که در زیر کار شنیده و یا حتی شنیده نمیشود توجه کنید) همین .

 بچه های آلپ و مجید انتظامی !

 

سنتجان، نویسندة انگلیسی‌تبار، دوران نوجوانی‌اش رابه خاطر کار پدرش، در یکی از دهکده‌های دامنة کوهآلپ و در سوئیس گذراند و به همین خاطر بیشترنوشته‌هایش دربارة مردم آلپ و نوع زندگی روستاییآن‌جا است.لابد یادتان ماندهکه ماجرا از چه قرار بود، آنت دخترِ نوجوانی استکه برادری کوچک و شیرین به اسم دنی دارد، آن‌ها باپدرشان توی مزرعه‌ای در دامنه‌های آلپ زندگی می‌کنند و مادرشان بعد از به دنیا آوردن دنی کوچولو مُرد. در همسایگی آن‌ها لوسین باخانواده‌اش زندگی می‌کند که با آنت خیلی صمیمی است و خلاصه همه چیز، خیلی خوب است تا این که از بدروزگار لعنتی، طی حادثه‌ای دلخراش، دنی کوچولو ازپرتگاهی می‌افتد و پایش فلج می‌شود، مقصر لوسین است و طبیعتا تمام دوستی بین او و آنت به تنفر ودشمنی مبدل می‌شود و... متوجه هستید که، با یک ملودرام ناب طرف هستیم که کلیشه‌ها را خوب رعایت کرده و شخصیت‌پردازی قرص و محکمی دارد
.

یکی از خاطره انگیز ترین آهنگهایی که از دوران کودکی بسیار دوستش داشتم آهنگ آغازین کارتون آنت و لوسین ( بچه های آلپ )است. جالب است که بدانیداین آهنگ از ساخته های مجید انتظامی است که پیش ازانقلاب برای انیمیشنی به نام "زال و سیمرغ" ساختهشده است و به جرات می توان گفت یک شاهکار بی بدیلاست . . تم غالب این تکه آهنگ به وسیله سنتور نواخته شده وکلا حس وحالی که این موسیقی ایجاد می کنداصلا غربی نیست. ابتدای آهنگهم  ، ویولن با سرانگشت زده میشه و بعد همزمان زیر زمینه ویولن با آرشه نواخته میشه لازم به یادآوری نیست که این آهنگ توسط عوامل عزیز صداو سیما به این کارتون چسبانده شده!!.

با تشکر از : رامک امین کاظمی

رازگشایی از تولید فیلم سینمایی آقای مهربان

 روز یکشنبه 20 آذر ماه 90  ساعت 14 - آمفی تاتر دانشکده  سینما- سخنرانی علیرضا گلپایگانی برای هفته پژوهش سخنرانی برگزار کرد.
 در این نشست برنامه ریزی تولید  یک فیلم بلند (سینمایی ( تلویزیونی -  تکنیک اجرایی و روش اجرایی - آهنگسازی و بخشهای موزیکال- و . . .  مطرح شد.
عروسک بعنوان نا عروسک
 سخنرانی سرکار خانم دکتر شکیب برای هفته پژوهش  با عنوان عروسک به عنوان نا- عروسک : ایده عروسک و ابعاد متنوع آ، در آثار بری پروز
ساعت 15 روز 20 آذر ماه 90
سالن آمفی تاتر دانشکده سینما 
 خانم دکتر شکیب در حال نمایش عروسکهایی که در فیلم های انیمیشن مورد استفاده قرار میگیرند.
  انیمیشن های مقاومت
 

ردیف

نام و نام خانوادگی

نام انیمیشن

زمان

1

حامد شریفی

آهوی حرم

0:3:41

2

امیر واحدی بلوردی

زندگی و دیگر هیچ

0:3:59

3

محمد رضا قهرمان

مقاومت

0:13:26

4

رامین رهبر

سفیر

0:1:20

5

رامین رهبر

ذوالجناح

0:1:28

6

سپهر علیمحمدلو

طمع نامه

1:11:35

7

ساره شفیعی پور

روشنایی

0:2:53

8

هادی جلدی

دست های آزادی

0:4:35

9

توحید توانای رشید

ریسمان

0:6:46

10

آزاده معزی

من، همسرم و گاومون

0:7:10

11

بهزاد فراهت

راه حلی برای یک مسئله

0:4:29

12

امیر مهران

مرد پروانه ای

0:7:26

13

مریم کشکولی نیا

تونل

0:6:40

14

حامد اکرمی

کرماندو

0:10:00

15

سارا خلیلی

وقتی درخت...

 

این فیلمها در سالن نمایش فرهنگسرای صبا در خیایانبان ولیعصر نرسیده به خیابان طالقانی به نمایش در خواهند آمد .

جلسه تخصصی گروه انیمیشن
 

ظهر یکشنبه 13 آذر ماه اولین جلسه تخصصی گروه انیمیشن دانشگاه هنر به ریاست مدیر جدید گروه جناب دکنر سلطانی برگزار شد.

این جلسه با حضور دکتر شکیب ، دکتر حسنایی و دکتر هاشمی برگزار شد

موضوعات مختلفی از جمله  پیگیری  خرید لیست تجهیزات کامپیوتری گروه  و سخنرانی های اعضا گروه در هفته پژوهش مورد بحث قرار گرفت.

در حاشیه :بالاخره گلپایگانی در یک جلسه از بقیه کمتر حرف زد!

چیدمان کره ای در خانه هنرمندان 
 
 در ورکشاپی که هنرمندان کره ای در خانه هنرمندان برگزار کرده اند وسیله ای  جلب نظر میکند. تنه ای درخت که به تغییراتی به ساز تبدیل شده است.
 صدای ساز بلند نیست اما با چسباندن گوش به تنه درخت  میشود نوایکی  شنید!
 
اولین جشنواره انیمیشن جام جم
  

به گزارش روابط عمومی سیما ، پس از ارزیابی 630 انیمیشن رسیده به دبیرخانه جشنواره، هیات انتخاب 72 اثر را به عنوان انیمیشن های راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره معرفی کرد.

دبیرخانه بخش پویانمایی جشنواره  تلویزیونی جام جم اعلام کرد : 27 مجموعه یا سریال ، 15 برنامه سینمایی و بلند و 30 میان برنامه یا کوتاه در بخش مسابقه پویانمایی نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم رقابت خواهند کرد.

27 برنامه در بخش مجموعه و سریال عبارتند از : « شکرستان 90 » به کارگردانی بابک نظری ، «پهلوانان 2» به کارگردانی سیاوش زرین آبادی ،« دانشمندان بزرگ 2 » به کارگردانی فرخ  یکدانه ،«خمره» به کارگردانی علی احمدی ،« کلاغ ها2» به کارگردانی مریم السادات رضوی ،« قصه های غزاله 2» به کارگردانی هماشکیبی ،« قصه های مثنوی» به کارگردانی مهدی خرمیان ،« قصه های شب چله » به کارگردانی جمال محمد پور ،« افسانه آرش» به کارگردانی علیرضا کاویان راد ،« قصه های کهن 4» به کارگردانی علیرضا کاویان راد ،«روباه کلک خروس زیرک» به کارگردانی عبدی – صمیمی زاد،« انگشترسحرآمیز» به کارگردانی رویا خاشعی،« طنزهای طلایی» به کارگردانی حسین مرادی زاده ، « نرمو» به کارگردانی مهدی خرمیان ، « پاییزگرم» به کارگردانی جمال محمدی پور، « پر آبی قصه» به کارگردانی محمد رضا خانزاد ، « جنگل آباد » به کارگردانی مریم ابوذری،« درباره ملوچ» به کارگردانی مهدی خرمیان ، « آرزوهای به یاد ماندنی » به کارگردانی آرش رازانی ،« داستان راستان» به کارگردانی سعید پنجی ،« مثل یک بازی» به کارگردانی آریا طاهری ،« پسرترکمن» به کارگردانی امیر کساوندی ، « اگه گفتی من کجام ؟ » به کارگردانی علی درخشی ، « قصه های مثنوی» به کارگردانی مریم جبینی ، « برکه دوستی» به کارگردانی مهدی خرمیان ، « جوجه طلایی 4» به کارگردانی نسرین قلی بیگیان و « قصه ما مثل شد 2» به کارگردانی علیرضا کاویان راد .

15 برنامه در بخش سینمایی و بلند عبارتند از : « نبرد فریدون» به کارگردانی حسین مرادی زاده ، «سفر به سرزمین دور» به کارگردانی ساسان پسیان ،« افسانه مار دوش» به کارگردانی حسین مرادی زاده ،« جام جهان بین» به کارگردانی حسین مرادی زاده ،«کدو قلقله زن» به کارگردانی احمد پور رفیع عربانی ، « رستم و اسفندیار» به کارگردانی اسفندیار احمدیه ، « مسلم بن عقیل» به کارگردانی ناهید صمدی ،«زکریای رازی » به کارگردانی فرشاد شفیعی، « مشاهیر ادبی ( سنایی غزنوی)» به کارگردانی وریا نیک منش ،« خداوند لک لک ها را دوست دارد» به کارگردانی هما شکیبی و سعیده ذاکری ،« خواجه نصیرالدین طوسی» به کارگردانی پروین تجوید ،« مروارید سرخ» به کارگردانی بهروز سلطانی فر،« شهر بادکنک ها» به کارگردانی مظاهر خادملو ،« مفاخر ایران زمین» به کارگردانی عبدالعزیز درویشی و « پا به پای آفتاب » به کارگردانی رسول بابارضا .

30 برنامه در بخش میان برنامه ( کوتاه ) عبارتند از : « ابراهیم (ع) در آتش» به کارگردانی فاطمه نصیری فرد ، « قفس» به کارگردانی محمد حسین نجفی ،« هیچ روزی» به کارگردانی  محمد رضا خانزاد ، « لابیرنت» به کارگردانی امید خوش نظر ،« نوازنده» به کارگردانی کیانوش عابدی،« حبیب بن مظاهر» به کارگردانی ناهید صمدی امین ، «چیزی مثل ... » به کارگردانی مریم خلیل زاده،« عصر خاتون» به کارگردانی رضا انصارین ، « رنگ کودکی » به کارگردانی الهام آشوری ،« آخرین سیب » به کارگردانی پروین ترخانی ، « علی کوچولو» به کارگردانی عبدی و صمیمی زاده ، « پیامبر رحمت و مهربانی (ص) قسمت 18 » به کارگردانی میترا عبدی ، « پیامبر رحمت و مهربانی (ص) قسمت 12 » به کارگردانی گویا دلاوری ، « روزگاه سپری شده » به کارگردانی فرنوش عابدی، « هوتهم» به کارگردانی ارد پیکان فر، « جغله» به کارگردانی سعید پنجی ،« بانی و نانی» به کارگردانی امامی – صناعیها ،« قلعه سرخ » به کارگردانی فرنوش عابدی ،« آتش نشانی» به کارگردانی روانبخش صادقی، «تولد زال» به کارگردانی اسفندیار احمدیه ، « مهربان مثل مسیح» به کارگردانی صادق جوادی ، «کوه نورانی» به کارگردانی سامان خرم، « ماه و پلنگ» به کارگردانی مجید بلادپس ،« شب رنگی» به کارگردانی حسین معماری ، «فصل آخر» به کارگردانی فاطمه جعفری ،« پیامبر رحمت و مهربانی (ص) قسمت 26 » به کارگردانی سپهر علی محمد لو ، «فیل کوچولو» به کارگردانی محسن نظرپور ،« همسایه ات را مخور» به کارگردانی محمود نفیسی ، «آرم استیشن کودک و خردسال» به کارگردانی علیرضا کاویان راد و «آوای نو» به کارگردانی بابک نکویی – بهنود نکویی .

در حاشیه : بگذریم از انتخاب  سخت وعجیب و غریبی که  از بدو پیدایش انیمیشن در تلویزیون ایران صورت گرفته درتعجبم که از فیلمهای امیر محمد دهستانی  کاری انتخاب نشده است ! ازسخت گیر بودن این هیئت انتخاب در حیرتم!

خط خطی

خط خطی هفتم منتشر شد.

چهل روز گذشت

 همین چهل روز پیش بود ...خبر درگذشت ناگهانی دوست خوبم علی دوراندیش را در همین وبلاگ گذاشتم....چقدر سریع همه چی میگذره!

نتیجه نظرسنجی!

 

با تشکر از شما جهت شرکت در نظرسنجی.

 

نظر شما در باره نوع فعالیت آسیفای ایران چیست ؟

Current Status : Active [click to change status]
1- آسیفا باید صرفا فعالیت فرهنگی کند
77%
2- آسیفا علاوه بر فعالیت فرهنگی باید فعالیت صنفی نماید.
23%
تعداد پاسخهای دریافت شده: 100

بالاخره  تعداد نظرها در باره نوع فعالیت آسیفا ایران به 100 رسید . سوال ما در باره  فعالیت آسیفا دو گزینه داشت که از یکصد  نظر  23 نفر موافق فعالیت آسیفا در زمینه های هم فرهنگی و هم صتفی بودند و 77 نفر   نظرشان این بود که آسیفا باید صرفا فعالیت فرهنگی  کند . همین

مترو !


   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱:٠٠ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٠ آذر ۱۳٩٠