انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم مهر 90

www.golpaart.blogfa.com

 @ @ @

تسلیت

 بدینوسیله درگذشت پدر گرامی آقای سیاوش زرین آبادی  را به اطلاع می رسانیم. از طرف خود و همه اعضای شرکت کلیدی به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت میگوئیم.

گلپایگانی- شرکت حرکت کلیدی

 

استیو جابز درگذشت

 

استیو جابز خالق پیکسار 

● پیکسار و دیزنی در سال ۱۹۸۶ جابز و اِدوین کتمول با همراهی هم استودیوی پویانمایی پیکسار را بنیان نهادند. این شرکت که در زمینه پویانمایی رایانه ای فعالیت می کند در کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت حول بخش گرافیک رایانه ای لوکاس فیلم شکل گرفت. این بخش را جابز به یک سوم قیمت مشخص شده به مبلغ ۱۰ میلیون دلار از جرج لوکاس خریده بود. پیکسار یک دهه بعد با ساخت فیلم های پیشرویی مانند ”داستان اسباب بازی“ معروف و موفق گردید. از آن زمان به بعد این شرکت فیلم های پویانمایی دیگری مانند ”زندگی یک حشره“ (۱۹۹۸). ”داستان اسباب بازی ۲“ (۱۹۹۹۹)، ”شرکت هیولاها“ (۲۰۰۱)، ”در جستجوی نیمو“ (۲۰۰۳) و ”اعجوبه ها“ (۲۰۰۴) را ساخته است که همه آنها برنده جوایزی بوده اند. سهام جابز در این شرکت هم اکنون در حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد. فیلم بعدی ساخته شده در این شرکت خودروه (Cars) نام دارد و در سال ۲۰۰۶ نمایش داده  شد. ”در جستجوی نیمو“ و ”اعجوبه ها“ هر یک جایزه بهترین فیلم پویانمایی از آکادمی اسکار را دریافت کرده اند. در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۶ شرکت والت دیزنی – پخش کننده تمام فیلم های پویانمایی ساخته شده توسط پیکسار، معامله ای را که برای خریدن پیکسار در جریان است، آشکار کرد. خبر این معامله پس از تایید هییت مدیره شرکت دیزنی اعلام شد.

بر طبق مفاد این معامله، ۷,۴ میلیارد دلار از سهام دیزنی را تشکیل خواهد داد. جابز، به عنوان عمده ترین سهامدار پیکسار، پس از این معامله، بزرگترین سهامدار دیزنی خواهد شد که در حدود ۶ درصد از کل سهام این شرکت متعلق به او خواهد بود. همچنین جابز در هییت مدیره دیزنی عضویت پیدا  کرد. سهام جابز در دیزنی از سهام مدیر ارشد عملیاتی پیشین این شرکت آیزنر – که هنوز ۱,۷ درصد از سهام دیزنی را در دست دارد، بیشتر شد. این در حالی است که  مدیرعامل دیزنی – روی آی. دیزنی – دارای حدود ۱ درصد سهام شرکت است .

باب ایگر(مدیرعامل دیزنی): استیو جابز یک دوست عالی و مشاور قابل اعتماد بود. میراث وی تنها چند ابزار تولید شده یا یک شرکت نیست، بلکه میلیون ها نفری هستند که از او الهام گرفتند، زندگی هایی هستند که تغییر کردند و فرهنگی است که آفریده شد. استیو مردی از جنس اصل با ذهنی خلاق و مبتکر بود. با وجود تمامی اختراعات او هیچ گاه لحظه ای آرام ننشست. با رفتن او دنیا یک مبتکر بی مانند، دیزنی یکی از اعضای خانواده اش و من یکی از بهترین دوستانم را از دست دادیم.

استیو جابز و انیمیشن‌های دوست‌داشتنی

مرگ جابز در ۵۶ سالگی پایان حیات جسمی یکی از موسسان کمپانی اپل بود اما پایان میراث مردی خلاق نیست. استیو جابز که اغلب در دنیای فناوری شناخته شده در دنیای هنر نیز تاثیری جاودانه گذاشت.

او با پیکسار صنعت سینما و انیمیشن را تغییر داد. کمپانی پیکسار به عنوان بخشی از کمپانی «لوکاس فیلمز» جرج لوکاس فعالیت خود را شروع کرد و در ابتدا «گروه گرافیکی» خوانده می‌شد. لوکاس علاقه خود به این گروه را از دست داد و سال ۱۹۸۶ آن را به قیمت پنج میلیون دلار به استیو جابز فروخت.

اد کت مول (چپ)، استیو جابز و جان لسه‌تر (راست)

استیو جابز نام کمپانی را «پیکسار» گذاشت و در ابتدا قصد داشت این کمپانی ویژه ساخت سخت‌افزارهای کامپیوتری و فروش کامپیوترهای پیکسار ایمیج باشد.

اما ساخته شدن دو فیلم انمیشن کوتاه موفق یعنی «لوکسو جونیور» و «تین توی» به کارگردانی جان لسه‌تر همه چیز را تغییر داد و نظر جابز را عوض کرد.

دیسنی با دیدن فیلم‌ها از پیکسار خواست سه فیلم انیمیشن با استفاده از کامیپوتر برای آنها بسازد. «داستان اسباب بازی» اولین فیلم بلند پیکسار بود که سال ۱۹۹۵ ساخته شد و تمام آن با استفاده از فناوری CGIطراحی و تولید شده بود.

 فروش جهانی «داستان اسباب بازی» 360 میلیون دلار بود و دیگر محصولات پیکسار نیز به فروش‌های بسیار خوبی رسیدند.

اگر سرمایه‌گذاری استیو جابز نبود این فیلم‌های انیمیشن‌ هرگز ساخته نمی‌شدند. «داستان اسباب بازی»، «زندگی یک حشره»، «داستان اسباب بازی ۲»، «شرکت هیولاها»، «درجستجوی نیمو»، «شگفت‌انگیزها»، «ماشین‌ها»، «راتاتویی»، «وال-ای»، «بالا»، «داستان اسباب بازی ۳» و «ماشین‌ها ۲» برخی از این فیلم‌ها هستند که حضور جابز در دنیای انیمیشن را ابدی کرده‌اند.

فیلم‌های پیکسار درمجموع حدود ۷٫۲ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروش کرده‌اند.

جابز مدیرعامل پیکسار بود، اما امور خلاقه این کمپانی زیر نظر لسه‌تر و اد کت‌مول انجام می‌شد. با این حال جابز همیشه بر کیفیت بالای محصولات تاکید می‌کرد و لسه‌تر و کت‌مول را تشویق می‌کرد در سرمایه و زمان صرفه‌جویی نکنند و بهترین اثر را ارئه دهند.

جابز مدیریت استراتژیک پیکسار را به عهده داشت و حمایت و آینده‌نگری او موجب پا گرفتن یکی از بزرگترین کمپانی‌های سرگرمی‌سازی شد.

استیو جابز در دنیای سینما و به ویژه انیمیشن همان سهمی را دارد که در دنیای فناوری دارد.

منبع: ورایتی / ترجمه : حسین عیدی زاده

منبع: ایرانیان انیمیشن

طلسم میز انیمیشن شکست!
بالاخره بعد از سالها طلسم میز انیمیشن شکست! روز یکشنبه 17 مهر ماه واحد فیلمبرداری انیمیشن دانشجویان کارشناسی فیلمبرداری سینما . و به همت استاد فرد مقدم بخشی از کلاس در کارگاه فیلمبرداری انیمیشن برگزار شد

 پیلبان110 منتشر شد

 داوران بخش ویژه ‘جشنواره برگزیدگان’ فیلم رشد

جشنواره فیلم رشد روز یکشنبه اعلام کرد: بهترین‌ بهترین‌های ۴۰ دوره جشنواره رشد در بخش ویژه ‘جشنواره برگزیدگان’ چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد،‌ به صورت جداگانه داوری خواهد شد.

داوران بخش انیمیشن امیرمحمد دهستانی، احمد عربانی، وجبه‌الله فرد مقدم و دکتر داریوش نوروزی هستند.

 

انیمیشنهای جشنواره دینی رویش امسال

ماسوله (بهرام  عظیمی) ، خوب، بد وعشق (بزرگمهر حسین پور) ، عطر عاشقی (مجید صبری)، روزنه (امیر مهران) ، قنات ، قنوت ، قناعت (علی نیکوکار)، ‌مرمت (محمد حدادی پور)،ابابیل (جلیل یغمایی )، نبرد خلیج فارس (فرهاد عظیمی )، تولد آفتاب (حامد کاتبی ) و زنی زیر یخ‌ها آواز می‌خواند (مریم خلیل زاده)

هفتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش 29 مهر تا دوم آبان ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

توکلیان: تحقیق و پژوهش لازمه فیلم دینی هستند

سعید توکلیان انیمیشن ساز و از داوران جشنواره رویش گفت: ماهیت فیلم پویانمایی با دنیای فلسفه و عرفان عجین است. از این رو پویانمایی ابزار خوبی برای نشان دادن بسیاری از موضوعات ارزشی، دینی و اسطوره ای است.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» او در گفت و گو با روابط عمومی جشنواره رویش خاطر نشان ساخت: در فیلم پویانمایی می توانیم به موضوعاتی بپردازیم که در فیلم های زنده امکان مطرح ساختنشان نیست. در جشنواره رویش هم تاکید بر ارزش های دینی است و در این مسیر فیلم های پویانمایی می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.
توکلیان درباره فیلم های پویانمایی راه یافته به بخش مسابقه جشنواره گفت: از آن جا که جشنواره رویش جشنواره ای موضوعی است تعداد فیلم هایی که به بخش مسابقه راه یافته اند محدودتر هستند. از نظر من همه فیلم هایی که به ارزش های انسانی و روحانی می پردازند فیلم دینی هستند. شجاعت، وفای به عهد، مهربانی، احترام به بزرگ ترها و تمام دستوراتی که نظام پیش برنده اخلاق انسانی را کنترل می کند در حوزه دین می گنجد.
این استاد دانشگاه افزود: زمانی که فیلمساز دیدگاه خود را در فیلم پنهان می کند و به صورت مستقیم و بی واسطه پیام خود را منتقل نمی کند تاثیرگذاری محتواهای دینی فیلم ها هم بیشتر می شود و پویا نمایی این فرصت را به فیلمسازان می دهند که این موضوع را به خوبی لحاظ کنند.
توکلیان با اشاره به اهمیت پژوهش در فیلم های دینی گفت: دیدگاه های ارزشی ما و برنامه های دینی ما مشخص هستند. از این رو باید بر اساس این دیدگاه ها پژوهش صورت گیرد تا موضوعات دینی که مطرح می شوند با اصول و عقاید ما مغایرت نداشته باشند و در راستای ارزش های اسلامی باشند. در این مسیر می توان از علمای دینی یاری گرفت. فکر می کنم فیلمسازان ما باید به پژوهش بهای بیشتری بدهند چرا که یک فیلم دینی بدون پژوهش و تحقیق خیلی نمی تواند کامل باشد.

زنان علت  شکست انیمیشن ژاپن !


 

هایااو میازاکی که اغلب به عنوان فردی با نگاه نه چندان مثبت به صنعت انیمیشن و در کل جامعه شناخته شده است ،اخیرا به این نتیجه رسیده انیمیشن ژاپن شکست خورده و نشانه آن را لزوم انیماتورهای زن اعلام کرده است!


به گفته میازاکی : انیمیشن در ژاپن به پایان کار خود رسیده است زیرا وقتی در پی استخدام انیمیتور هستیم تنها خانم ها برای کار می آیند و من احساس می کنم که این پایان کار است !به نظر می رسد که میازاکی به نوعی کارمندان انیمیشن زن را با پایان کار انیمیشن ژاپن مرتبط می داند . اما ممکن است واقعیت چیز دیگری باشد . وقتی از او خواسته شد در باره این عقیده اش توضیح بیشتری بدهد با پاسخش ما را بیشتر سردرگم کرد و موضوع را به رانندگان زن اتوبوس ربط داد!

کارگردان فیلم سینمایی «روی پل» گفت: بعد از هفت سال امیدواریم فیلم سینمایی «روی پل» پروانه ساخت بگیرد و ساخته شود.

محمد علی صفورا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران افزود: از وقتی برخی امور صدور پروانه ساخت به اتحادیه تهیه کنندگان سپرده شد به دلیل بحث تهیه کننده و کارگردان اول مجوز فیلم با مشکلاتی مواجه شد.

وی ادامه داد: البته یکسال است خودم درگیر تولیدات تلویزیونی هستم اما آقای یحیی موید در این مدت پیگیری هایی داشته اند و هنوز به نتیجه ای نرسیده اند. 

بنابراین گزارش، این فیلم سینمایی که فیلمنامه‌اش را «محمدعلی صفورا» نوشته است،داستانی فراواقعی دارد که درباره عده‌ای است که روی پل عابر پیاده‌ای می‌روند و وقتی می‌خواهند از آن پایین بیایند، می‌بینند که هیچ پله‌ای دیگر وجود ندارد. 

پس از فوت ناگهانی زنده یاد فرامرز فرازمند، تقاضای پروانه ساخت به تهیه‌کنندگی یحیی منصور مؤید که پیش از این سمت مجری طرح در این پروژه را داشت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شد اما مدت هاست که همچنان تهیه کننده و کارگردان در انتظار صدور پروانه ساخت هستند.

«محمدعلی صفورا» در عرصه ساخت فیلم کوتاه و مستند فعالیت داشته و جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده است. وی فیلمهای کوتاهی چون نامه ،آب و گل و پنجره های اطراف ما را کارگردانی کرده است. 

منبع:http://www.cinemapress.ir/NSite/FullStory/News/?Id=24999

انیمیشن آخرین فرستاده

پروژه انیمیشن «آخرین فرستاده» که از خلال زندگی سلمان فارسی، داستان زندگی حضرت محمد(ص) را روایت می‌کند و به عنوان عظیم‌ترین پروژه‌ی انیمیشن معاونت برون مرزی برای شبکه سحر ساخته می‌شود، تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

داریوش دالوند تهیه‌کننده این انیمیشن گفت: امیدواریم ۵۰۰ دقیقه‌ای که تعهد ما با شبکه سحر است تا آخر سال ۹۰ تمام شود، اما احتمالا لازم است ۲۵۰ دقیقه دیگر نیز تولید شود.

 

دالوند همچنین خاطرنشان کرد: حجم کار خیلی زیاد و تولید آن منحصر به فرد است و ظرافت‌های صوتی و تصویری به طور کامل در آن استفاده شده است.وی تاکید کرد: با این که هیچ تعهدی نداشتیم که صداگذاری خاصی انجام دهیم، ۱۱ کلیپ را با صداگذاری دالبی انجام می‌دهیم؛ کلیپ شکنجه بلال یکی از آنهاست.دالوند درباره ظرافت‌های تصویری «آخرین فرستاده» نیز گفت: در کنار ظرافت‌های صوتی، ظرافت‌های تصویری این اثر نیز پیچیده است؛ به عنوان مثال چهره‌ی کاراکترها بسیار واقعی است و به قدری نزدیک به واقعیت است که بسیاری نمی‌توانند تشخیص دهند، کاراکترها انیمیشن هستند یا هنرپیشه.وی در توضیح بیشتر درباره‌ی «آخرین فرستاده» خاطرنشان کرد: طرح اولیه‌ی انیمیشن ۵۰ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای است که به صورت سه بعدی ساخته می‌شود، اما فکر می‌کنم تولید نهایی ۷۵ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای باشد.دالوند ادامه داد: زبان اورجینال این انیمیشن، فارسی است اما معاونت برون مرزی آن را به تمام زبان‌هایی که شبکه دارد دوبله خواهد کرد.

 

تولید انیمیشن «آخرین فرستاده»، حدود سه سال پیش آغاز شد. این انیمیشن، داستان زندگی پیامبر اسلام(ص) است که از زبان کاراکتر محوری مجموعه، یعنی سلمان فارسی برای پسربچه‌ای از اهالی شهر مداین، روایت می‌شود.

انیمیشن‌های قدیمی «دیزنی» سه بعدی می‌شوند

کمپانی والت دیزنی روز سه‌شنبه اعلام کرد نسخه سه بعدی انیمیشن‌های قدیمی خود را عرضه خواهد کرد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» انیمیشن‌های در جستجوی نمو و پری دریایی کوچک پس از موفقیت در اکران انیمیشن سه بعدی شده شیر شاه؛ دوباره و به صورت سه بعدی روی پرده سینماهای آمریکای شمالی و سایر کشورهای جهان می‌روند.
آلان برگمن نماینده استودیوهای والت دیزنی درباره اکران دوباره و سه بعدی انیمیشن‌های کلاسیک این شرکت فیلمسازی گفت: داستان‌ها و شخصیت‌های بزرگ و به یاد ماندنی، تاریخ مصرف ندارند و ما بسیار خوشبخت هستیم که در شرکت فیلمسازی والت دیزنی از این‌گونه شخصیت‌ها و داستان‌ها بسیار زیاد وجود دارد.
انیمیشن شیر شاه که به تازگی پس از 17 سال دوباره و به صورت سه بعدی روی پرده سینماهای آمریکای شمالی و سایر کشورهای جهان رفته؛ تا به امروز فروشی برابر با 80 میلیون دلار را در آمریکای شمالی و 100 میلیون دلار را در سایر کشورهای جهان برای خود رقم زده است.

 صحنه هایی که در انتظارشان بودیم !!

درآخر. . . !

 در صورت بروز مشکل در این وبلاگ به این آدرس مراجعه کنید :

www.golpaart.blogfa.com

 

ضمنا پیغامهای خود را به ایمیل : golpaart@yahoo.com ارسال کنید. 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٩:٢٠ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳٩٠