انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم مهر 90

 
پایان نامه حامد اکرمی برگزار شد
 
شنبه 16 مهر ماه ساعت 12- دانشکده سینما - خیابان مفتح -خیابان ورزنده 
استاد راهنمای تئوری : دکتر محمد رضا حسنایی
استاد راهنمای عملی : سید علیرضا گلپایگانی
استاد مشاور : دکتر فاطمه شکیب

 نمره نهایی : 19/5

 پایان نامه خانم آشوری برگزار شد
 
نمره نهایی: 18
 
پایان نامه برگزار شد
 
آقای بیژن غنچه پور- پنجشنبه 14 مهر 90
موضوع پایان نامه : بررسی آثار یان شوانکمایر
استاد راهنمای تئوری و عملی : سید علیرضا گلپایگانی
ساعت 12 - دانشکده سینما
خانم هاجر مهرانی
ساعت 14-پنجشنبه 14 مهر 90 - دانشکده سینما

موضوع پایان­نامه: بررسی عناصر مؤثر برای ساخت انیمیشن­های تبلیغاتی تجاری موفق

استاد راهنما:  جناب آقای فرخ یکدانه

موضوع عملی: ـــــــ

استاد راهنمای بخش عملی: جناب آقای دکتر محمدرضا حسنایی

جلسه معارفه با دانشجویان انیمیشن  برگزار شد
 
نشست  معارفه گروه کارشناسی ارشد انیمیشن -  سه شنبه ساعت 14-12 سالن فلاحت پور دانشکده سینما با حضور دانشجویان ، فارغ التحصیلان ، اساتید و پرسنل گروه انیمیشن برگزار شد .
در این جلسه دکتر شکیب - استاد خلیلی - استاد فرد مقدم - خانم بختیار منش - کیومرث فیروزکوهی و علیرضا گلپایگانی  جلسه را آغاز  کردند و در ادامه خانم بهنام نیا بعنوان دانشجویی که فارغ التحصیل شده و آقای حامد اکرمی بعنوان دانشجوی فعال و در حال فارغ التحصیل شدن و در انتها خانم مونا شاهی بعنوان دبیر انجمن علمی انیمیشن دانشگاه هنر سخنرانی کردند .
در پایان به هر یک از دانشجویان تازه ورد سی دی حاوی از منتخب فیلمهای انیمیشن دانشجویان فارغ التحصیل هدیه داده شد .

انیمیشن فقط گرافیک نیست !

مدتهاست که بخاطر حضور هنرمندان عرصه گرافیک در انیمیشن شاهد تعالی هنر بصری این هنر صنعت بوده ایم. سالها پیش زمانی که  رونق انیمیشن هنوز آنقدر وسوسه کننده نبود که هر کسی برای رسیدن به یک سرمایه  پا به عرصه تولید  انیمیشن ( انیمیشن که نه !  بهتره اسمش  تکون دادن دست و پا  و دهن !  بگذاریم) بگذارند برخی از کاریکاتوریستها بدلیل بی رونقی تر بودن کاریکاتور و درد معاش  از روی ناچاری رو به  تولید انیمیشن آورده بودند . آنچه که اتفاق افتاد  تغییری کیفی در طراحی کارکترها بود که هم بامزه تر شده بودند و هم از حالت کپی صرف از کارهای خارجکی بیرون آمدند . مقداری هم بک گراندها بهتر و البته کاریکاتوری تر شدند و همه اینرا به فال نیک گرفتند .اما این آخر کار نبود ...

انیمیشنهای اوایل دهه هفتاد شمسی پر شد از کارکترهای بامزه و بویژه در عرصه تبلیغات این حضور کاملا مشهود و قابل توجه بود . کارکترهای کاریکاتوری و با نمک که حس و حال جدیدی به  انیمیشن های ایرانی اضافه کرده بودند . اما در کنار همه اینها یک نکته نیز جلب نظر میکرد! کم حرکت تر شدن انیمه ها ! یعنی تصاویر جذاب تر  و پر کارتر شده بودند اما گویا بخاطر همین مسئله از همان انیمه های نیمه کاره قبلی نیز خبری نبود! در واقع اغلب انیمیشنهای تولید شده در آن ایام در واقع پزهای کلیدی وبدند که در حداقل  تعداد کشیده میشدند و از تصاویر میانی کمتر خبر میشد . یک نوع سبک محدود جدید شکل گرفته بود . سبکی که بیشتر به علئق کاریکاتوریستها نزدیک بود تا علائق کارگردانهای انیمیشن .

این نگاه تا سالها بر فضای انیمیشن  دو بعدی ایران حاکم شد . این شیوه نه تنها در بخش تولیدات تلویزیونی بلکه در کارهای کوتاه هنری نیز شدت  یافت . به حدی که فیلمها انیمیشن تقریبا به یک گرافیک متحرک نزدیک شده بودند  تا یک فیلم انیمیشن !

بتدریج و با ایجاد بازار تقاضا برای تولید انیمیشن انبوه این ساختار بیشتر تثبیت شد و عملا تصاویر میانی از انیمیشن خارج شد . متحرکسازی شامل یکسری تصاویر  کلیدی که بجای متحرکسازی در واقع همان تصویر کلیدی با کمی جابجایی جای حرکات میانی را گرفت . فراموش نشود که صنعت انبوه سازی  انیمیشن در آمریکا و ژاپن میز در هنگام تولید انیمیشنهای تلویزیونی شیوه تولید محدود ( حداقل حرکات ) را ابداع کرده بودند اما این شیوه در تولید انیمیشنهای دو بعدی ایران به حداقل کمتری رسیده بود که عملا بسیاری از فیلمها ی انیمیشن ایرانی  بیشتر دارای تصاویر فیکس و نهایتا با حرکت راه رفتن و حرکات محدود دهان  و چشم همراه شده بودند . خود به خود و با این شرایط  مهر نازل بودن بر پیشانی انیمیشن دو بعدی ایران حک شد و تا مدتها این رویه ادامه پیدا کرد که هنوز هم متاسفانه آثار سو  آن به چشم میخورد .

متاسفانه در آن سالها بعلت عدم حضور کارشناس در مراکز سفارش دهنده انیمیشن انبوه عملا افراد سودجو با استفاده از عدم نظارت  دست به تولید انیمیشن بصورت انبوه سریع بزنند . فیلمهایی که پس از تولید جایی بهتر از ارشیو همان مراکز تولید کننده را نداشتند و هیچ شبکه ای نیز  حاضر به پخش این آثار با کیفیت نازل را نداشت .

اتفاق دیگری  نیز همزمان با این اتفاقات در حال رخ دادن بود . مدیران سیاسی که در جایگاه فرهنگی نیز تکیه زده بودند به جز بالا بردن آمار تولید ( و البته احتمالا به چیزهای دیگری  جز ارتقا فرهنگ انیمیشن ایران ! ) به چیز دیگری نمی اندیشیدند با انتخاب  عناوین پرطمطراق همچون : حافظ! سعدی ! شاهنامه ! ... و البته مضمامین دینی و ارزشی  برای تولید انیمیشن  ظاهر جلو انتقادات افراد دلسوز را گرفتند ! ( فیلمهایی که هم اکنون در همان جایی هستند که چشم نامحرم بر آنها نخواهد افتاد- جای امن در آرشیو  البته باکمی غبار خاک ) .

  نگاه صرفا کمی به تولید انیمیشن که از سوی مدیران از بالا به لایه های زیرین نیز منتقل میشد باعث شد که کسانی که  قصد تولید انیمیشن با کیفیت استاندارد و مخاطب محور بودند مورد تمسخر مدیران و حتی همکاران! انیمیشنی خود قرار بگیرند . فکر اینکه باید از فرصت پیش آمده برای ذخیره مالی خود استفاده کرد به فرهنگ جاری تولید تبدیل گردید و کسانیکه  این رویه را برنمیتابیدند بهتر بود از گردونه تولید خارج میشدند که البته شدند.

نگاه صرفا تولید کمی بر فضای انیمیشن حاکم شد و برنده کسی بود که هر چیزی را صرفا اگر کمی گرافیک بود و تکان میخورد به نام انیمیشن به ارشیو تحویل بدهد و سریعا به صف طلبکارانی که قسطهای عقب افتاده خود را از سفارش دهنده طلب می کردند بپیوندد!شرایط بسیار غم انگیز و غیر فقابل تحمل شده بود . هیچ حرف حسابی بین سفارش دهنده و تولید کننده رد و بدل نمی گشت و صحنه زمانی غم انگیزتر میشد که از همکاران انیمیشن دعوت میشدیم برای بوسیدن دست مدیران ( باور کردنی نبود که این دعوت وقیحانه  جلو خود مدیران وقت و در جمع  تولید کنندگان انیمیشن مطرح میشد! ) شوراهای صوری که بیشتر برای تایید طرح عملا از نویسنده فیلمنامه تقاضای مالی میکردند و مسئولینی که خود رانماینده ای برای کمک به افرادی که استطاعت مالی نداشتند و با کفش پاره ! مستحق گرفتن سفارش انیمیشن میشدند! ( این جمله دقیقا از زبان مسئول وقت یکی از مراکز سفارش دهنده انیمیشن نقل شد ).

در این اوضاع به هم ریخته خنده دار مینمود که بخواهی در باره کیفیت  انیمیشنها و یا فیلمنامه  و یا درست  بودن کارکترها صحبت کرد. به همین دلیل  اغلب تولیدات در آن زمان فاقد حداقل استاندارد تولید انیمیشن بودند .کارگردانی معنی خود را از دست داده بود . و فیلمنامه در حقیقت شبح قصه ای بود  که از کتابها دزدیده شده بودند و با کمی  جرح و تعدیل نام فیلمنامه را  یدک می کشیدند . تصاویر شامل یکسری  شکلهای متحرک که بدن دلیل راه می رفتند و بدون دلیل  می ایستادند.  فیلمها تبدیل به قصه های تصویر سازی  شده  ای بودند که با دیالوگ و موسیقی  به نام انیمیشن ساخته میشدند. 

موفقیت دانشمندان بزرگ


مجموعه  انیمیشن " دانشمندان بزرگ " به کارگردانی فرخ یکدانه موفق شد جایزه بهترین انیمیشن   سومین دوره جشنواره تولیدات اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی  را دریافت کند.

این موفقیت را به استاد یکدانه و موسسه حور و مرکز صبا و همه جامعه انیمیشن تبریک میگوئیم. 

فرخ یکدانه کارگردان و نویسنده انیمیشن دانشمندان بزرگ گفت: ساخت مجموعه “دانشمندان بزرگ” به سفارش مرکز پویانمایی صبا، از سال ۸۵ آغاز گردید و پس از تولید ۳۳ قسمت با زمان ۴۳۰ دقیقه در سال ۸۷ به پایان رسید.

یکدانه خاطر نشان کرد: این انیمیشن که به صورت تلفیقی از کاراکترهای سه بعدی کامپیوتری و پس زمینه های دو بعدی ساخته شده به معرفی بزرگان علمی و فرهنگی این مرز و بوم به مخاطبین کودک و نوجوان می پردازد .

وی افزود: هدف از ساخت انیمیشن دانشمندان بزرگ، به تصویر کشیدن زندگی بزرگان همچون ابن سینا و زکریای رازی تا دکتر معین وعلامه دهخدا به شکلی جذاب و قابل درک است. تا کودکان به ریشه های فرهنگی خود باور بیشتری پیدا کنند. از شاخصه های اصلی این انیمیشن می توان به سبک بصری خاص و ترکیب بندی تصاویر مبتنی بر اصول روانشناسی نقاشی کودکان، نگارگری ایرانی و نقاشی قهوه خانه ای اشاره کرد.

این کارگردان اظهار کرد: این مجموعه از نظر سبک بصری، موضوع و حتی شوخی ها تاثیر زیادی بر تولیدات پس از خود داشته و می توان گفت به نوعی در این زمینه جریان ساز بوده است.

تهیه کنندگی دانشمندان بزرگ را شهاب کسرائی بر عهده دارند و انیماتورهای این انیمیشن مجید نجفی، عماد خلیلی، هژیر قریب، میثم باقر منش، نوید خزلی هستند.

منبع: ایرانیان انیمیشن

فتیما یثربی و بیل پلیمپتون

“I love Bill's style and I consider it my biggest influence, so I tried use his suggestion but in my way. To be honest, I was excited and in a hurry and I think I could have made it better. I was confused at first, I tried some different methods but I prefer the artistic ways of making animation; They may be old but I love them, so I chose paper animation and pencils.” - Fatima Yasrebi

 فیلم انیمیشن سینمایی نیروی صلح

تولید فیلم صلح جاودانه به کارگردانی برزو رفیع پور با ماهیت دراماتیک، ماجراجویانه، تخیلی، حماسی و موزیکال از سال 1385 در مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با کارگردانی آقای علی برزو رفیع پور آغاز و مرحله پیش تولید آن (سوئیت باکس) در اواخر سال 89 به پایان رسیده است. بر اساس تصمیم سازمان تبلیغات اسلامی و همراستا با طرح پارک هنرهای دیجیتالی تهران، مالکیت و ادامه فرایند تولید و توزیع فیلم به شرکت نرم افزاری پویامهر واگذار گردید

منبع: http://www.pooyamehr.com/newsdetail-10-fa.html

 مقاومت

فیلم کوتاه  انیمیشن مقاومت ( ریسمان )  به نویسندگی و کارگردانی  توحید توانا ی رشید


مرکز صبا

مرکز پویانمایی صبا در تابستان امسال دو هزار ۴۰۰ دقیقه انیمیشن برای کودکان و نوجوانان از شبکه‌های مختلف سیما پخش کرد.

این مرکز با آماده سازی بیش از ۳۵ انیمیشن در قالب پیک صبا برای پخش از شبکه دو نقش پرنگی در پر کردن وقت فراغت کودکان ایرانی داشته است.

منبع: ایرنا

 

داوری بخش هنری بازی ها رایانه ای

پنجشنبه ششم مهرماه خانم دکتر اصلانی - دکتر گلمحمدی و علیرضا گلپایگانی داوری بخش هنری بازی های رایانه ای پنجمین جشنواره هنرهای دیجیتال را به پایان رساندند

نکته قابل توجه در گرافیک و فضا سازی بازی هایی جدید ایرانی  این بود که به نظر میرسد  سعی  گرافیستها این بود که تا حد ممکن کارشان به فضای بازی های  خارجی نزدیکتر  بشود . درسته که بازی ها در واقع یک فضای بین المللی دارند اما شبیه سازی در حد نزدیک به کپی گرافیک خارجی آیا میتواند گرافیک بازی های ایرانی ! را بالا ببرد !؟

روح ایرانی در آثار اسفندیار احمدیه

شامگاه یکشنبه (10 مهرماه) در نشست بزرگداشت استاد احمدیه در فرهنگسرای شفق افزود: آثار احمدیه ساده و روان هستند و روح ایرانیت باعث زنده ماندن این آثار در تمامی دوره‌ها خواهد شد.
وی همچنین گفت: احمدیه در طی نیم قرن فعالیت در عرصه پویا نمایی و با وجود تبعیت بیشتر هنرمندان از سبک‌های وارداتی و اروپایی، همچنان به سنت‌ها و شیوه سنتی هنر ایران زمین وفادار مانده است.
دالوند تاکید کرد: ساده بودن آثار استاد نشان از به کمال رسیدن هنر وی در خلق آثار خویش دارد و این سادگی، وفاداری به سنت‌ها و ایرانی بودن، باعث زنده ماندن آثار وی شده است.
وی با اشاره به نبود اماکن مناسبت برای مشاهده آثار بزرگانی همچون استاد احمدیه گفت: چرا مکانی برای مشاهده آثار این بزرگان وجود ندارد، آیا برای مشاهده آثار بزرگان باید به خانه آن‌ها مراجعه کرد؟
این هنرمند ابراز امیدواری کرد که در آینده مسوولان مکانی برای نمایش آثار اساتیدی همچون احمدیه و 'علی محمد حیدریان'؛ نقاش شهیر و فقید ایرانی، ایجاد کنند.
در ادامه این نشست 'بهروز یغماییان' کارگردان سینما و انیماتور گفت: اولین فریم‌های پویانمایی در ایران به دست استاد اسفندیار احمدیه ساخته شده است و ایشان پدر پویا‌نمایی ایران و اسفندیار این هنر هستند.
وی افزود: احمدیه از نخستین کسانی است که حتی در زمینه تبلیغات از انیمیشن استفاده کرده است.
یغماییان تصریح کرد تمامی دانشجوییان رشته پویانمایی باید از فعالیت‌های هنری احمدیه درس بگیرند تا در این هنر به پویایی دست یابند.
در این مراسم همچنین یادداشت 'نورالدین زرین کلک' رییس انجمن پویانمایی ایران، در مورد استاد احمدیه قرائت شد.
وی در این نامه این گونه از زحمات استاد تقدیر کرده بود: اسفندیار پویا نمایی ایران، پدر پویا نمایی ایران از نیم قرن تلاش شما در عرصه ساخت پویانمایی تشکر می‌کنم و به راستی که لقب پدر پویا نمایی ایران برازنده شما است.
در این یاددشت همچنین آمده بود: به راستی که شما تمامی ویژگی‌های یک پویانما از جمله پشتکار و صبر را دارا هستید و امیدوارم دانش جویان این رشته از شما بیاموزند.
در پایان نشست تقدیر از استاد احمدیه، 'پروین‌دخت مهاجر' همسر استاد برای حاضرین صحبت کرد.
وی افزود: استاد، هنرمندی فعال و بزرگ، همسری مهربان و پدری دلسوز است و من در طی پنجاه و چهار سال زندگی تنها وظیفه همسری استاد را بر عهده داشتم و سعی کردم در تمام لحظات همسرم را یاری کنم.
وی تاکید کرد: بسیار خوشحالم که استاد را برای جامعه پویا نمایی ایران سالم نگه داشته‌ام.
'بهرام عظیمی' از انیماتورهای شهیر ایران در حاشیه این نشست، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: استاد نماد تلاش و پشتکار هستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون با استاد فعالیت مشترکی داشته‌اید یا خیر، گفت: تاکنون با ایشان فعالیت مشترک نداشتم اما از ایشان چیز‌های زیادی آموختم و در آثار خود به کار بردم.
استاد اسفندیار احمدیه خالق آثاری همچون رستم و اسفندیار، نارنج و ترنج، زندگی، موش و گربه، ملانصر الدین و اردک حسود؛ است.

احمدرضادالوند

تلویزیون از مهرماه "زرد مشکی" می‌شود

انیمیشن "زرد مشکی" از تولیدات صباست که به کارگردانی کیانوش عابدی برای پخش در مهر ماه از تلویزیون آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، "زرد مشکی" عنوان یکی از جدیدترین تولیدات انیمیشن مرکز صباست که به کارگردانی کیانوش عابدی در 52 قسمت 10 دقیقه‌ای با تکنیک سه بعدی رایانه‌ای در حال سپری کردن آخرین مراحل تولید خود است.

"زرد مشکی" داستان یک دوچرخه سیرک است به نام سمندر که از دیوار سیرک سقوط می‌کند و به یک اوراقی منتقل می‌شود.

در آنجا به خاطر رفتارهای خوب و دوستانه‌اش به کمک سایر دوچرخه‌ها دیگر فرار می‌کند، اما در فرارش ناکام می‌ماند و ناخواسته از یک کمپانی فیلمسازی سر در می‌آورد و ...

فعالان عرصه انیمیشن به تولید آثار ارزان تمایل دارند

در تکنیک کات اوت، آثار با بریده مقوا ساخته و مفصل گذاری می‌شود و گاه به صورت کولاژ یعنی با بریده مواد دیگری مانند پارچه، نخ‌های مختلف، کاموا، کاغذهای گوناگون روزنامه و یا عکس شکل می‌گیرد و زیر دوربین، کادر به کادر حرکت داده و فیلمبرداری می‌شود. 
'محمدرضا عابدی' که از فعالان عرصه تولید‌ آثار انیمیشن با تکنیک ' کات اوت' است،روز شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود:تکنیک کات اوت یکی از رایج ترین تکنیک‌ها در جهان است. 
وی ادامه داد:از خصوصیات این تکنیک ارزان و سریع بودن آن است و به همین خاطر مرکز پویانمایی صبا نیز علاقه زیادی به استفاده از این تکنیک در تولید آثار دارد. 
نویسنده و کارگردان مجموعه انیمیشن 'دوستان جنگل 3' که اکنون در جدول پخش شبکه دوم سیما قرار دارد، درباره ساخت این اثر گفت: با استقبالی که از سری اول و دوم 
انیمیشن دوستان جنگل صورت گرفت، مرکز پویانمایی صبا سفارش ساخت سری جدید 'دوستان جنگل' را ارایه کرد تا برای خردسالان پخش شود. 
عابدی درباره داستان این مجموعه انیمیشنی گفت: از آنجا که این اثر پویانمایی برای کودکان اول دبستانی و حتی بچه‌های خردسال ساخته شده ، قصه‌های آن هم برای همین گروه سنی نوشته شده است. 
وی نگارش فیلمنامه برای ساخت یک اثر انیمیشنی برای گروه سنی خردسالان را دشوار دانست که نویسندگان کمتر به سراغ آن می‌روند. 
عابدی یادآورشد: این اثر قصه‌های خطی و ساده‌ای دارد و موضوع های هر داستان به آرامی اوج می‌گیرند و با یک نتیجه‌گیری ساده به پایان می‌رسند. 
وی با یادآوری اینکه این اثر با تکنیک کات اوت ساخته شده است،گفت: کات اوت یک تکنیک دو بعدی است و شخصیت‌ها در این تکنیک تنها می‌توانند در ارتفاع حرکت کنند. 
عابدی ادامه داد: این در حالی است که شخصیت‌های داستان در اثر سه بعدی علاوه بر طول و ارتفاع می‌تواند در عمق نیز حرکت کنند و به خاطر ساخت اثر با استفاده از تکنیک دو بعدی سریعتر و ارزان‌تر تمام می‌شود. 
وی در عین حال یادآورشد که یک کارگردان خبره می‌تواند در دکوپاژ- چینش- اثر به گونه‌ای عمل کند که کمبود یک بعد چندان احساس نشود.

 

تدریس رشته پویانمایی در هنرستانهای کشور تصویب شد
کرمان _ مدیرکل آموزشهای فنی، حرفه ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش از تأسیس رشته جدید پویانمایی برای نخستین بار در هنرستانهای کشور خبر داد و گفت: این رشته در سال تحصیلی آینده در یک هنرستان از هر استان به صورت آزمایشی تدریس خواهد شد.

 

   

'محمد شریف زاده' روز یکشنبه در حاشیه جشنواره هنری هنرجویان هنرستانهای فنی، حرفه ای و کار و دانش سراسر کشور در کرمان طی گفت و گو با ایرنا از ایجاد توازن این رشته ها بر اساس نیاز بازار کار در سال تحصیلی آینده به عنوان دیگر برنامه وزارت آموزش و پرورش یاد کرد.
وی با اشاره به پیش بینی های وزارت آموزش و پرورش به منظور توسعه رشته های فنی، حرفه ای و کار و دانش اظهار داشت: برنامه وسیع آموزشی به همراه تولید نیز برای هنرستانهای کشاورزی در سال تحصیلی آینده برنامه ریزی شده است.
مدیرکل آموزشهای فنی، حرفه ای و کارو دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه وظایفی برای آموزش و پرورش تکلیف شده گفت: جذب هنرجویان بیشتر در هنرستانها یکی از این تکالیف است.
وی تصریح کرد: افزایش کیفیت آموزش در بعد نظری و کارگاهی در برنامه وزارت آموزش و پرورش برای رشته های فنی، حرفه ای و کار و دانش قرار دارد.
شریف زاده وضعیت جشنواره هنری هنرجویان هنرستانهای فنی، حرفه ای و کار و دانش سراسر کشور را نیز مطلوب ارزیابی کرد و افزود: آثار ارایه شده در این جشنواره، بیانگر توانمندی هنرجویان آموزشگاهها است.

ایرنا

گزارشگر انیمیشنی در جشنواره هنرهای دیجیتال!

 به نقل از ستاد خبری پنجمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال، مدیر بخش هنرهای دیجیتال گفت : امسال در بخش هنرهای دیجیتال رویکرد ویژهای در بخش پویا نمایی داشته ایم و تعداد آثار رسیده به جشنواره در این بخش نسبت به سال گذشته چند برابر شده است .
سید محسن مروجی اعلام کرد:تمام آثار پویا نمایی تولید شده در یک سال گذشته به جشنواره پنجم ارسال شده و به این ترتیب بیش از 100اثر تولید امسال در جشنواره شرکت دارند.
وی از دریافت اثار ویژه پویا نمایی در بخش بیداری اسلامی خبردادو تاکید کرد: آثار تولید شده در بخش هنرهای دیجیتال به لحاظ فنی و محتوایی بسیار خوباند و تاکنون به بحث هنری آثار کمتر پرداخته شده که خوشبختانه در جشنواره اخیر بر جنبه هنری موضوع نیز توجه ویژه شده است.
وی با اشاره به حرکت رو به رشد تولیدآثار هنری دیجیتال از نهایی شدن داوری بخش هنرهای دیجیتال تااواخر هفته جاری خبرداد.
وی با یادآوری این موضوع که فعالیت بخش هنرهای دیجیتال در دو بخش جشنواره و نمایشگاه است در خصوص فعالیت های بخش نمایشگاه،گفت:امسال 2هزارو 500متر فضا به هنرهای دیجیتال اختصاص داده شد که 60غرفه فعال با این محور برپا می شود.
وی از حضور تولیدکنندگان مطرح پویا نمایی درنمایشگاه امسال خبرداد و از نمایشگاه امسال به عنوان گردهمایی بزرگان انیمیشن یاد کرد.
مروجی گفت:یک دستگاه ایموشن کپجر که قیمت 600تا 700میلیونی دارد به نمایشگاه امسال آورده می شود و چگونکی متحرکسازی و تولید پویا نمایی را نمایش می دهد.
وی در خصوص گزارشگر انیمیشنی نمایشگاه گفت : طی یک فرایند گزارشها از مردم گرفته میشود و انیمیشن یک گزارشگر مطرح تلویزیونی ساخته شده و توسط این گزارشگر از رسانه ملی برای هموطنان پخش میشود.
مروجی نام مجری تلویزیونی که انیمیشن آن ساخته شده را اعلام نکردتا جذابیت آن تا روز نمایش برای مخاطبان حفظ شود. 
وی از ایجاد بخش سینما انیمیشن برای مخاطبان خبرداد وزمان اعلام جدول زمانبندی نمایش را هفته آینده عنوان کرد.
مدیر بخش هنر دیجیتال پنجمین جشنواره و نمایشگاه رسانه های دیجیتال اعلام کرد:تاسال گذشته فیلم ها تنها توسط صاحبنظران دیده میشد و امسال برنامه نمایش فیلم برای مردم هم ترتیب داده شده و تلاش شده تافیلمهای پویا نمایی توسط مردم دیده شود و امیدواریم که نقد این آثار به بهبود کیفیت تولیدات پویا نمایی در آینده کمک کند.
لازم به ذکر است پنجمن نماشگاه بنالملل رسانهها دجتال 14 تا 24 مهر در مصلای امام خمینی (ره ) در تهران برگزار می شود.

وبلاگ و دوستان انیمیشنی

سلام آقای گلپایگانی...

خسته نباشید. من تقریبا ماهی 7 یا 8 بار به وبلاگتون سر می زنم تا از اخبار واقعی انیمیشن در ایران آگاه بشم. من علیرضا طاهری هستم و به همراه گروه 10 نفری از دوستانم در حوزه هنری قزوین چند سالی هست که به تولید انیمیشن مشغولیم. مطالب وبلاگ شما تا حد زیادی به ما کمک می کنه. خواستم از این طریق ازتون تشکر کنم و خواهش کنم تا اگر امکان داره اخبار مارو هم روی وبلاگتون بزارید

http://artqazvin.ir/Default.aspx?page=10298&section=newlistItem&mid=36036&pid=23476

 

 

 

 

http://artqazvin.ir/Default.aspx?page=10298&section=newlistItem&mid=36036

 

قصه انیمیشنی

در چمنزاری خرها و زنبورها در کنار هم زندگی می کردند.

روزی از روزها خری برای خوردن علف به چمنزار می آید و مشغول خوردن می شود.

از قضا، گل کوچکی را که زنبوری در بین گلهای کوچکش مشغول مکیدن شیره بود، می کند و زنبور بیچاره که خود را بین دندانهای خر اسیر و مردنی می بیند، زبان خر را نیش می زند و تا خر دهان باز می کند او نیز از لای دندانهایش بیرون می پرد.

خر که زبانش باد کرده و سرخ شده و درد می کند، عر عر کنان و عربده کشان زنبور را دنبال می کند.

زنبور به کندویشان پناه می برد.

با صدای عربده خر، ملکه زنبورها از کندو بیرون می آید و حال و قضیه را می پرسد.

 خر می گوید :

« زنبور خاطی شما زبانم را نیش زده است باید او را بکشم.»

ملکه زنبورها به سربازهایش دستور می دهد که زنبور خاطی را گرفته و پیش او بیاورند. سربازها زنبور خاطی را پیش ملکه زنبورها می برند و طفلکی زنبور شرح می دهد که برای نجات جانش از زیر دندانهای خر مجبور به نیش زدن زبانش شده است و کارش از روی دشمنی و عمد نبوده است. ملکه زنبورها وقتی حقیقت را می فهمد، از خر عذر خواهی می کند و می گوید:

« شما بفرمائید من این زنبور را مجازات می کنم.»

خر قبول نمی کند و عربده و عرعرش گوش فلک را کر می کند که نه خیر این زنبور زبانم را نیش زده است و باید او را بکشم. ملکه زنبورها ناچار حکم اعدام زنبور را صادر می کند. زنبور با آه و زاری می گوید:

« قربان من برای دفاع از جان خودم زبان خر را نیش زدم. آیا حکم اعدام برایم عادلانه است ؟»

ملکه زنبورها با تاسف فراوان می گوید:

« می دانم که مرگ حق تو نیست. اما گناه تو این است که با خر جماعت طرف شدی که زبان نمی فهمد و سزای کسی که با خر طرف شود همین است»


 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:٠۱ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱٠ مهر ۱۳٩٠