انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول مرداد 90

 جشنواره انیمیشنهای تلویزیونی ایران

دکتر ساری مدیر مرکز صبا  از برگزاری اولین جشنواره تولیدات انیمیشن تلویزیونی ایران در هفته اول آبان سال 90  خبر داد.

از جمله اهداف این جشنواره رسمیت بخشیدن به مرکزیت ایران و پویانمایی صبا به عنوان قطب انیمیشن دینی دنیا و معرفی و شناسایی ظرفیت های تولید انیمیشن در کشور . کشف نیروهای مستعد .انجام تولید مشترک با کشورها و کمپانی های علاقمند و معرفی الویت های سازمان صدا و سیما در تولیدات انیمیشن است . دکتر حسین ساری رئیس مرکز پویانمایی صبا دبیری این جشنواره را بعهده دارد .
این جشنواره به تولیدات انیمیشن تلویزیونی خواهد پرداخت که  از ده سال قبل تا برگزاری جشنواره از تلویزیون پخش شده باشد . دور اول این جشنواره ملی و در دوره های دیگر بصورت بین المللی برگزار خواهد گردید .
 
 
اداره کل پویانمایی به مرکز پویانمایی صبا ارتقاء یافت
با پیشنهاد دکترعلی دارابی معاون سیما و با موافقت رئیس سازمان صدا و سیما ،« اداره کل پویانمایی» به « مرکز پویانمایی صبا» ارتقاء یافت.

 

 

به نقل از روابط عمومی سیما، با ارتقای این اداره کل ، مرکز پویانمایی صبا از زیر ساخت شبکه دو به زیر ساخت معاونت سیما انتقال پیدا کرد.

دکتر علی دارابی ، معاون سیما در نامه ای خطاب به دکتر ساری ، رییس مرکز پویانمایی صبا، طراحی و ساماندهی ستادی چابک، کارآمد با برنامه و برخوردار از نقشه راه را برای ارتقاء ساختار این مرکز خواستار شد .

دکتر دارابی ضرورت اهتمام شورای راهبردی مرکز پویا نمایی صبا را نیز برای موفقیت هر چه بیشتر این مرکز یاد آور شد .

در حاشیه : این تغییر قابلیت صبا را برای تبدیل شدن به یک شبکه مستقل تقویت کرده است .

 انیمیشن مشترک با مالزی

CMC Expo 2007

 

موسسه مالزیایی FINAS برای تولید انیمیشن مشاهیر دنیای اسلام با سازمان صدا و سیما اعلام آمادگی کرد .

 

این موسسه سریال انیمیشن جذابی بنام صلاح الدین را تهیه کرده که بسیار مورد توجه مخاطبانش قرار گرفته است .

 

www.youtube.com/watch?v=nk9hCPgUVE8

 

 

تعطیلات دانشگاه شروع شد

تعطیلات رسمی دانشگاه هنر از اول مرداد شروع شد

شکرستان در مغازه ها

حضور دو عروسک متعلق به مجموعه شکرستان در فروشگاه های عروسک فروشی تهران

عروسکهای دیگر شکرستان که هنوز وارد بازار نشدند

استقبال خوب از خرید این عروسکها تایید  تفکر ایجاد مجموعه های خوب با تبلیغات خوب است . مجموعه شکرستان با اینکه دارای ساختار شخصیت محور نیست اما بخاطر ساختار مناسب و ژخش منظم و از همه مهتر تبلیغات خوب توانست در اذهان باقی بماند وحال با حضور عروسکها  و موفقیت آن در کشور فرانسه خبر  ساخت  فیلم سینمایی اکران این مجموعه نیز بگوش می رسد . کاری که از نظر قتصادی و همچنین تاثیرگذاری باید هرچه زودتر انجام شود و اشتباهی که در باره عدم ساخت سینمایی مجموعه راهنمایی رانندگی در موقع مناسبش باید صورت میگرفت تکرار نشود

در حاشیه :

احتمالا همه کسانی که تاکنون مجموعه «شکرستان» را دیده اند، می دانند که این عروسک ها (اسکندر و ننه قمر)، کاراکترهای این مجموعه موفق هستند که با همت «سید مسعود صفوی» تهیه کننده این اثر به بازار آمده تا بگویند صنعت تولید ابزار و وسایل فانتزی از روی کاراکترها  و شخصیت های کارتون های موفق، گامی موثر و اساسی در جهت پیشرفت سینمای انیمیشن ایران و حرکت چرخه های اقتصادی این سینما خواهد بود.

اما در این میان مسئله ای جالب توجه است. این دو عروسک که به تازگی وارد بازار شده اند تولید شده کشور چین هستند و این امر این سوال را برای ما ایجاد کرد که آیا بهتر نبود وسایل جانبی یک مجموعه موفق ایرانی در کشور خودمان تولید می شد.

از این رو به سراغ «سید مسعود صفوی» رفته و پاسخ این سوال را از او جویا شدیم. سید مسعود صفوی دراین خصوص به خبرنگار «سینما تجربی» گفت: طراحی و کیفیت عروسک ها برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود. به چند کارگاه داخلی سفارش کار دادیم منتها متوجه شدیم که زمان تولید و هزینه تولید در کارگاه های داخلی بسیار زیاد و کیفیت کار نیز چندان خوب نیست.

او در ادامه گفت: از طرفی اگر به قیمت بالایی عروسک ها تولید می شدند در نهایت مجبور بودیم تا برای عرضه شان نیز مبلغ بالایی در نظر بگیریم و به این ترتیب قدرت خرید مخاطب پایین آمده و پروژه با شکست مواجه می گشت. بنابراین ما با یک شرکت چینی مذاکره کرده و توانستیم این عروسک ها را با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‏تر به بازار ارائه دهیم.

او همچنین به اهمیت و لزوم تولید این عروسک ها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: ما به خوبی به اهمیت تولید عروسک های «شکرستان» در داخل کشور واقف هستیم از این رو سعی کرده ایم به برخی از کارگاه های تولید عروسک در داخل کشور کمک کنیم تا در مراحل بعدی این عروسک ها در داخل کشور به تولید برسند.

وی همچنین درباره عرضه عروسک های «شکرستان» به دیگر کشورها گفت: برخی از کشورهایی که رایت این انیمیشن را خریداری کرده اند متقاضی عروسک ها نیز هستند و به زودی این عروسک ها به کشورهای دیگر نیز خواهند رفت.

*ندا زندی

حاشیه 2:

محمدعلی خطیبی مدیرعامل شرکت نشر الکترونیک ایران گفت: برای موفقیت در عرصه‌ بازی‌های رایانه‌ای نیازمند متن و داستان خوب هستیم. انیمیشن موفق "شکرستان" علاوه بر تکنیک خوب، داستان جذابی هم دارد، قصد داریم بازی آن را تولید کنیم.

وی افزود: ما با مرکز انیمیشن حوزه هنری توافقاتی در این زمینه داشتیم که اگر بتوانیم یک داستان خوب از انیمیشن «شکرستان» برای طراحی یک بازی ارائه کنیم تولید آن آغاز شود. موافقت کلی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در این باره اعلام شده است و پس از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، به دو صورت آنلاین و لوح فشرده آن را عرضه خواهیم کرد.

شرکت نشر الکترونیک ایران بازی ایرانی «کوهنورد» را آماده عرضه کرده است که از هشتم مردادماه در سراسر کشور توزیع می‌شود.

عکس آرشی !


 عکس یادگاری  بعد از برگزاری جلسه پایان نامه آرش بهنود راد!

انیمیشنی عمل کنیم!

هادی طبسی ...

 

تدریس رشته پویانمایی در هنرستان‌ها

 

 مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از تأسیس رشته جدید پویانمایی (انیمیشن) برای نخستین بار در هنرستان‌های کشور خبر داد.

 

 

به گزارش فارس، محمد شریف‌زاده در جشنواره هنری هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش سراسر کشور از تأسیس رشته جدید پویانمایی (انیمیشن) برای نخستین بار در هنرستان‌های کشور خبر داد و اظهار داشت: این رشته در سال تحصیلی آینده در یک هنرستان از هر استان، به صورت آزمایشی تدریس خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش به منظور توسعه رشته‌های فنی و حرفه ای و کاردانش، عنوان کرد: «آموزش» همراه با «تولید» برنامه دیگری است که در هنرستان‌های کشاورزی در سال تحصیلی آینده دنبال خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه وظایفی به آموزش و پرورش تکلیف شده است، گفت: جذب هنرجویان بیشتر در هنرستان‌ها یکی از این تکالیف است.

وی تصریح کرد: افزایش کیفیت آموزش در بُعد نظری و کارگاهی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در آینده است.

شریف‌زاده وضعیت جشنواره هنری هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش سراسر کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: آثار ارائه شده در این جشنواره، بیانگر توانمندی هنرجویان این آموزشگاه‌هاست.

 

 انیمیشن ایرانی «فیل کوچولو»

 

 

 

مجموعه انیمیشنی «فیل کوچولو» مرکز فرهنگی ـ هنری صبا در 13 قسمت 5 دقیقه‌ای با تکنیک کات‌اوت رایانه‌ای تولید شده است. بنا بر این گزارش، محسن نظرپور، کارگردان این انیمیشن در ارتباط با تکنیک به کار رفته در ساخت مجموعه گفته است: «سرعت بالای ساخت این تکنیک برخلاف تصور بسیاری که آن را شیوه تولیدی سهل و آسانی می‌پندارند، دارای سختی‌های مخصوص به خود است که کمتر از انیمیشن دوبعدی نیست. در واقع در این سبک، قسمت زیادی از کار طراحی انیمه کم می‌شود و به همان میزان، سنگینی بار تولید بر دوش اپراتور و انیماتور رایانه‌ای می‌افتد.»

 

نظرپور سپس در بیان ویژگی انیماتور رایانه‌ای اضافه می‌کند: «البته نکته‌ای که اینجا باید به آن توجه شود این است که انیماتور رایانه‌ای نه‌تنها باید به لحاظ فنی قابل باشد، بلکه باید ساخت انیمیشن سنتی را هم بداند و حتما از حرکت و ریتم‌شناسی حرکتی آگاه باشد.» بیان این موارد از زبان کارگردان مجموعه نمایانگر آن است که سازندگان انیمیشن فیل کوچولو تکنیک به کار رفته در اثر را با شناخت و آگاهی قبلی مورد استفاده قرار داده‌اند و به ملزومات این شیوه پرکاربرد انیمیشن‌سازی در ایران توجه داشته‌اند. به همین دلیل قوت تکنیکی این مجموعه، یکی از اصلی‌ترین وجوه موفقیت نسبی آن در مقایسه با دیگر انیمیشن‌های تولیدی شرکت صباست.

در خلاصه داستان مجموعه آمده است: «فیل کوچولو» داستان فیل کوچکی است که همراه با دوستان خود، خرسی، قناری، سنجاب، موشی و... در جنگل زندگی می‌کنند و در هر قسمت ماجرای تازه‌ای برای آنها اتفاق می‌افتد. فیل کوچولو در هر قسمت به کمک دوستانش اتفاقات تازه‌ای را تجربه می‌کند و چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد...

این مجموعه نسبت به دیگر تولیدات مرکز فرهنگی ـ هنری صبا علاوه بر تکنیک ساخت، از داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی متفاوتی برخوردار است. بیشتر تولیدات انیمیشنی در کشور ما اصولا حول محور داستان‌های اسطوره‌ای، امثال و حکم و موضوعات مذهبی می‌گردد و کمتر انیمیشنی دیده شده است که شخصیت‌های آن، حیوانات و داستان‌های آن، صرفا آموزشی، آن هم بدون بهره‌گیری از موضوعات مورد اشاره باشد. از این رو می‌توان مجموعه فیل کوچولو را به عنوان تجربه‌ای جدید و متفاوت در ساخت انیمیشن در کشور قلمداد کرد. صحبت کردن از زبان حیوانات با کودکان نتایج مثبت فراوانی دارد. کودکان به گفتن قصه از این راه عشق می‌ورزند. چگونگی زندگی کردن حیوانات به روش انسان‌ها همچون غذا خوردن، صحبت کردن یا درس خواندن در ذهن کودکان وجود دارد. آنها با این تصورات و تخیلات برای خود داستان می‌سازند. می‌توان با ورود به این دنیا و سمت و سو دادن تخیلات کودکان، مطالب فراوانی به آنها آموزش داد و از آنجا که این آموزش از ذهن خود کودک برداشت شده است، جذابیت و تاثیر مناسب را در او خواهد داشت.

چگونگی استفاده از داستان‌ها و قصه‌گویی، از پدیده‌های سنتی یادگیری هستند و از عناصر اصلی در ساخت انیمیشن محسوب می‌شوند؛ بنابراین اگر انیمیشنی فاقد داستانی جذاب و گیرا باشد، به هر اندازه که در ساخت آن تکنیک قوی و حرفه‌ای به کار رود نمی‌تواند موفقیت بالایی کسب کند. از این رو می‌توان یکی از دلایل موفقیت فیل کوچولو را داستان‌پردازی خوب آن دانست.

در این مجموعه، شخصیت منفی به معنای واقعی وجود ندارد. تمام شخصیت‌ها خوب و مهربان هستند و از آنجا که این انیمیشن برای گروه سنی خردسالان تهیه و تولید شده، می‌توان گفت به هدف اصلی خود یعنی آموزش دادن به ساده‌ترین شکل ممکن آن هم با به‌کارگیری شخصیت‌های مثبت و در نتیجه ارائه تصویری روشن و امیدوارانه از زندگی رسیده است.

شخصیت‌های مجموعه به صورت کاملا معمولی و تخت رنگ‌آمیزی شده‌اند. از طرفی، فانتزی به کار رفته در آنها بسیار ناچیز می‌نماید، اما شخصیت‌ها، محبوبیت لازم و کافی برای تاثیرگذاری و جذب مخاطب کم‌سن و سال خود را دارند. از آنجا که این کاراکترها بسیار ساده و یکنواخت طراحی شده‌اند، در صورتی که عوامل، قصد داشته باشند قسمت‌های بیشتری از این مجموعه را بسازند، این امکان وجود دارد که نتوانند موفقیت لازم را در جذب مخاطب به دست آورند، چراکه شخصیت‌های مجموعه، فاقد قدرت نفوذ در ذهن مخاطب و ویژگی شاخصی برای ماندگاری هستند. بسیاری از انیمیشن‌هایی که در قسمت‌های انبوه تولید شده‌اند و سال‌های سال از پخش آنها می‌گذرد، دارای شخصیت‌هایی با یک ویژگی شاخص هستند و این ویژگی راز اصلی ماندگاری این آثار بوده است. طوری که حتی بعد از گذشت سال‌ها، کودکان توان به خاطر آوردن شخصیت‌ها و داستان‌های مجموعه را دارند؛ بنابراین می‌توان گفت انیمیشن فیل کوچولو در این خصوص دچار کمبود و نقص است.

فیل کوچولو، شخصیت اصلی داستان شبیه همه فیل‌های انیمیشنی است. چنان که خرسی، قناری، موشی و... هم به نمونه‌های پیشتر کارشده شباهت دارند. با این تفاوت که شخصیت فیل کوچولو هیچ ویژگی بارزی ندارد که آن را از نمونه‌های مشابه متمایز کند. فیل کوچولو نه باهوش است و نه کم‌هوش، نه تکیه‌کلامی دارد و نه نمک و شیطنت خاصی. بیش از اندازه ساده و خنثی است، طوری که در ذهن باقی نمی‌ماند. دیگر کاراکترها نیز به همین نقص دچارند. شاید بتوان گفت این مهم‌ترین مشکل مجموعه پویانمایی فیل کوچولوست.

ایراد دیگر مجموعه این است که شخصیت‌ها نام مشخصی ندارند. همان طور که توضیح داده شد کاراکترهای فیل کوچولو ویژگی شاخصی ندارند، بنابراین نداشتن اسم‌های خاص باعث بی‌هویتی آنها شده است. شاید اگر قناری اسمی داشت یا لاک‌پشت، خرس و حتی خود فیل کوچولو، مشکل شخصیت‌پردازی آنها زیاد به چشم نمی‌آمد، اما متاسفانه شخصیت‌ها فاقد این ویژگی ساده ولی تعیین‌کننده هستند.

با وجود این، عوامل تولیدکننده مجموعه فیل کوچولو بخوبی نیاز مخاطب خود را شناخته‌اند و با دقت و وسواس آن را در قالب داستانی زیبا عرضه کرده‌اند. مثلا در یکی از قسمت‌های انیمیشن فیل کوچولو بخوبی به این نیاز کودک یعنی آشنایی با صداهای مختلف حیوانات پرداخته شده است. علاوه بر آن به کودکان صدای حیوانات و در لفافه، ویژگی‌های منحصر به فرد را آموزش می‌دهند. فیل کوچولو از صدای زیبای قناری لذت می‌برد و سعی دارد بخوبی او بخواند، اما هر چه تلاش می‌کند بیهوده است. او همراه قناری پیش لاک‌پشت می‌رود تا علت ناتوانی‌اش را در آواز خواندن به سبک قناری بفهمد و آنجا لاک‌پشت برای آنها توضیح می‌دهد که هر حیوان صدای خاص خود را دارد. سپس قناری و فیل کوچولو سکوت می‌کنند تا صدای حیوانات جنگل را بشنوند و از صدای آنها، حیوانات را تشخیص دهند. داستان، با این بار آموزشی براحتی روایت می‌شود و با وجود سادگی‌اش جذابیت لازم را دارد.

در مجموع می‌توان گفت انیمیشن فیل کوچولو یکی از تولیدات قوی و امیدوارکننده مرکز فرهنگی ـ هنری صباست که با نگاهی متفاوت نسبت به دیگر تولیدات این مرکز ساخته شده است. نواقص مجموعه در حدی نیست که بتوان محاسن آن را نادیده گرفت. در واقع فیل کوچولو یک شروع خوب برای ساخت انیمیشن‌هایی از این نوع بوده و می‌تواند پایه‌گذار شیوه‌ای نو در تولید انیمیشن ایرانی برای مخاطب کودک باشد.

محسن نظرپور در نقش کارگردانی این مجموعه از پس تکنیک به کار گرفته شده در انیمیشن (کات‌اوت رایانه‌ای) بخوبی برآمده است و داستان‌پردازی مجموعه که نقطه مثبت آن عنوان شد به عهده اکرم رفیعی، فیلمنامه‌نویس اثر بوده است. دیگر عوامل دست‌اندرکار تولید این مجموعه عبارتند از: مهناز یزدانی (انیماتور و طراح شخصیت)، پریسا صنیعی (طراحی زمینه و رنگ‌آمیزی رایانه‌ای)، حسین نظرپور (مجری طرح) و حدیث دندانفرد (دستیار کارگردان). در ضمن امور رایانه‌ای مجموعه را هم محسن نظرپور، کیانوش کوجانی، محمد کاظمی و حدیث دندانفرد به صورت مشترک به عهده داشته‌اند.

بهار عسگری

 

 

نگاه!

 

طنزی به اندازه حقیقت!

درمانگاهی در استان پهناور ...../ساعت هشت و بیست و پنج دقیقه صبح/پیرزنی حدودا هفتاد و پنج ساله
-اومدم قند و روغن بدم.
-مادر جان این جا درمانگاهه.تعاونی نیست که.بعدش هم قند و روغن را معمولا می گیرن،نمیدن که!
-مگه این جا آزمایشگاه نداره؟آزمایش قند و روغن مگه نمی گیره آزمایشگاهتون؟

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:۱٥ ‎ق.ظ ; شنبه ۱ امرداد ۱۳٩٠