انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم خرداد 90

یا علی مدد

***

هفته ای که گذشت...

. . .! 

یکهفته ای در بیمارستان شکر خدا من را از همه چی دور کرد ! یک استراحت اجباری برای باز شدن رگهایی که پر شده بود از بدهی های عقب افتاده  و پروژه های نیمه تمام و قولهای وفا نشده و  تکالیف عقب افتاده و  قرارهای انجام نشده و جلسات  پیاپی و صورتجلسه و قسط و قبض و اینا... 

شجاعان در خانواده!

مجله خانواده شماره 440 پانزدهم خرداد صفحه93

با تشکر از سیاوش برادران

بامزه

با مزه نام فیلم پایان نامه آرش بهنود راد است که در حال طی کردن مراحل صداگذاری و موسیقی  خود است .

علیرضا کاویان راد و انیمیشن بلند سینمایی


سینما تجربی: «علیرضا کاویان‏راد» سال ها در زمینه کارگردانی و تهیه کنندگی انیمیشن فعالیت داشته است. او معتقد است برای ساخت انیمیشن‏های سینمایی ابتدا باید زمینه‏ های آن را فراهم کنیم.

بنابرگزارش «سینما تجربی» کاویان راد که تاکنون بیشتر در زمینه تولید آثار تلویزیونی و کوتاه فعالیت داشته است در حال حاضر تولید دو پروژه «یوز» و «افسانه آرش» را به عهده دارد. او معتقد است عواملی چون بهبود وضعیت مراکز آموزش انیمیشن، تزریق سرمایه و آشنایی با مقوله تهیه کنندگی انیمیشن و ... از جمله زمینه هایی است که پیش از ساخت یک اثر سینمایی باید سامان پیدا کند. با او دراین‏باره به گفت‏و گو پرداخته‏ایم:

نظر شما درباره وضعیت ساخت انیمیشن سینمایی در ایران چیست؟

اصولا ساخت یک اثر سینمایی با اثر تلویزیونی و یا کوتاه بسیار متفاوت است. در کشورهای دیگر با یک برنامه‏ریزی دقیق و اصولی هزینه‏های بسیاری برای ساخت یک انیمیشن صرف می‏شود ولی سود حاصل از فروش آن به مراتب بیشتر و در نهایت موفقیت کار بسیار چشمگیر است اما من هنوز آمادگی و شرایط، برای هزینه و ساخت یک انیمیشن سینمایی را در ایران نمی‏بینم. نگاه مدیران و سرمایه گذاران به انیمیشن جدی نیست.

چقدر به دست آوردن و اتصال به بازار اکران جهانی می تواند به انیمیشن ما کمک کند؟

هرچند بازار اکران جهانی مهم است اما ما حتی اگر بتوانیم فیلمی تولید کنیم که سینماهای داخلی را از بیننده پر کند، موفقیت بزرگی است.

در سینمای داستانی و بلند داخل ،  هر ساله تعداد کثیری فیلم ساخته می شود که برخی‏شان نه بیننده دارند و  نه کیفیت.  حال سوال اینجاست که چرا این موقعیت در اختیار انیمیشن قرار داده نمی شود؟  چه اشکالی دارد که این آزمون و خطا روی انیمیشن انجام شود؟ همه دنیا از یک جایی آغاز کرده اند و برای ما نیز باید این اتفاق بیفتد. البته الان کارهایی تولید شده که ممکن است ضعف هایی داشته باشد ولی اینها تجربیاتی است که تا انجام نشود ما رشد نخواهیم کرد.

درباره جایگاه و اهمیت تهیه کننده انیمیشن بگویید.

تولید انیمیشن یک پروسه اقتصادی دراز مدت ، تیمی و گران  است و ساختار برنامه ریزی و طراحی یک پروژه، آگاهی از  اینکه کار در چه زمانی، با چه ابزاری و با چه تیمی انجام شود بسیار مهم است و تا وقتی شخص از تهیه کنندگی انیمیشن آگاهی نداشته باشد، نباید وارد این جریان شود. بنابراین تهیه کننده کارهای سینمای داستانی نمی‏تواند بدون شناخت انیمشن به تهیه این آثار مبادرت ورزد. بسیار هنرمندانی که  مدیای انیمیشن را می‏شناسند اما پروسه تولید را نه. بخشی از مشکلات ساخت انیمیشن بلند هم به همین موضوع بر می گردد. کار با یک کیفیتی شروع می شود اما همه در مورد زمان پایان کار و کیفیت خروجی آن تردید دارند .

ما اگر صرفا به تزریق سرمایه فکر کنیم در طول زمان سرمایه را هدر خواهیم داد. من خودم هر بار تهیه پروژه ای را آغاز می‏کنم باید خیلی جزئیات را مد نظر قرار بدهم و به پایان چشم داشته باشم تا کار با همان کیفیت اولیه  و در زمان مطلوب به سرانجام برسد.

نظرتان درباره وضعیت آموزش انیمیشن در دانشگاه‏ها چیست؟

دانشگاه های ما به طور حرفه ای و تخصصی در شاخه های مختلف ،هنرمندتحویل بازار کار نمی‏دهند. نگاه در دانشگاه در حد آشنایی اولیه  است و فارغ التحصیلان ما دریایی از دانش به عمق چند سانتیمتر هستند و کسانی موفقند که به طور عملی ساخت انیمیشن را تجربه کره باشند . نگاه تخصصی یکی از زمینه های تولید انیمیشن سینمایی است. در واقع ما می خواهیم تولیدات خوبی داشته باشیم اما هیچگاه به زمینه های آن نمی‏اندیشیم.  

سرمایه‏گذاری برای تولید وسایل جانبی یک انیمیشن داخلی چقدر به پیشرفت این صنعت کمک خواهد کرد؟

تولید وسایل جانبی برای یک انیمیشن از همان ابتدا باید برنامه ریزی شود به طوری که مثلا کاراکتر ها را طوری طراحی کنیم که قابلیت های متعدد تولیدات جنبی را  داشته باشند. به علاوه قبل از اکران نیز با تیزرها و پوسترهای متعدد و بسیاری راه‏های دیگر باید مخاطب را به دیدن فیلم تهییج کنیم که البته اهمیت این کار کمتر از خود تولید نیست.

*گفت‏و گو: ندا زندی

میلاد سرخ در اردبیل

 
بنابرگزارش سینما تجربی به نقل از ستاد خبری جشنواره میلاد سرخ، هیئت ‌انتخاب و داوری «بخش انیمیشن» این جشنواره متشکل از امیرمحمد دهستانی، ‌روانبخش صادقی و حسین نیرومند، پس از بازبینی حدود 80 فیلم انیمیشن ارسالی به دبیرخانه جشنواره، اقدام به انتخاب و معرفی 19 فیلم به منظور نمایش در بخش مسابقه فیلم‌های انیمیشن جشنواره «میلاد سرخ» کردند.

بر پایه این گزارش، این فیلم‌های کوتاه انیمیشن عبارتند از: آسمانی بر زمین (سلمان خورشیدی، امیر محمد زاده)، باران رحمت (سعید حسنی)، برجای مانده (نسرین وحید دستجردی)، بوی خوش مدینه (علی حسین عباس‌زاده)، پرواز را به خاطر بسپار (مهدی دادمهر)، پروازهای نینوا 3 (حسن ساروقی)، تکیه بر باد (حمید سهرابی)، تنها تا ستاره‌ها (مهرداد رضایی)، حبیب ابن مظاهر (ناهید صمدی امین )، حرف حق (امیر محمدزاده)، دروازه های نیکی (گلی مردانه)، رنگ تردید (رضا غلامی)، سرزمین نینوا (مهران گهربخش)، عصر عاشورا (شفیقه آسانی)، عطر عاشقی (مجید صبری، منصوره خطیون)، عطش (حسن ساروقی)، علمدار کربلا (نسرین قلی بیگیان)، قصه‌های غزاله (هما شکیبی)، هوهوخان مهربان (شهرام حاجی میرصادقی)

نخستین دوره جشنواره سراسری «میلاد سرخ» با هدف ترویج و تحکیم فرهنگی دینی و به منظور پاسداشت مقام شامخ حضرت سیدالشهدا(ع) و اصحاب و یاران باوفایش، در ایام شعبانیه و طی روزهای 12 تا 15 تیرماه 1390 در سینماها و مجامع فرهنگی- هنری استان دارالارشاد اردبیل برگزار می شود.

«مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» معاونت امورسینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، برگزار کننده این رویداد بزرگ فرهنگی، هنری، مذهبی هستند.
 

 هشتمین جشنواره فیلم «دوبی»

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «دوبی» در چند بخش رقابتی و غیررقابتی فیلم می‌پذیرد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» جشنواره دوبی دربخش‌های رقابتی «مهر عرب» و «مهر آسیا-آفریقا» فیلم‌های کوتاه، مستند و سینمایی فیلمسازان عرب‌زبان و غیرعرب را به رقابت می‌گذارد.
فیلمسازانی امکان شرکت در بخش رقابتی جشنواره را دارند که آثارشان پس از اول سپتامبر 2010 ساخته شده باشد.
در این دوره جشنواره در برنامه‌ ویژه‌ای بر سینمای آلمان تمرکز دارد.
هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم دوبی 7 تا 14 دسامبر در امارات برگزار می‌شود و فیلمسازان تا 31 آگوست مهلت دارند در جشنواره ثبت‌نام کنند.
دسترسی به اطلاعات بیشتر و فرم شرکت در وب‌سایت جشنواره به نشانی: www.dubaifilmfest.com امکان‌پذیر است.

نکته!

در این دنیا از دو راه می توان موفق شد :

یا از هوش خود یا از نادانی دیگران !      "لابرویر"

با تشکر از فردوس

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱۱:٠٥ ‎ب.ظ ; جمعه ٢٧ خرداد ۱۳٩٠