انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم اردیبهشت 90

پهلوانان : جمعه ها ساعت ١۵: ١٢ شبکه دوم

 

آقای مهربان میآید

پروژه تله فیلم آقای مهربان  پیشرفت  خوبی داشته است . با اضافه شدن انیماتورهای جدید سرعت تولید افزایش یافته است . 

این تله فیلم به نویسندگی داود امیریان و با بازنویسی بهنام دلداده به سفارش مرکز صبا ساخته میشود . کارگردان مشترک این کار  گلپایگانی به همراه  دلداده است . سرپرست انیماتورها  آقای محمدیان و مدیر هنری این پروژه آقای موحد  هستند . ناظر کیفی کار  زرین آبادی است که به همراه گلپایگانی تهیه کننده این پروژه هستند .کار به به سختی اما خوب جلو می رود . شاید خیلی کارها را بشود انجام داد اما  دو چیز پروژه را کنترل میکند زمان و هزینه .این که میشود خیلی بهتر از این باشیم خودش خیلی  به همه انرژی مثبت میدهد  اما باید واقع بین بود . یکی از شاخصه های حرفه ای شدن  پایان دادن یک کار خوب  در یک زمان معین و با هزینه محدود است .پیش بینی میشود که در شهریور ماه امسال فیلم برای نمایش آماده شود .

بازیگری برای انیمیشن

روز چهارشنبه به دعوت حرکت کلیدی استاد معتکف برای مشاوره در امر بازیگری کارکترهای پروژه تله فیلم " آقای مهربان" با دست اندرکاران پروژه دیدار داشتند. این جلسه که بیش از دو ساعت به طول کشید نکات اساسی و کاربردی در زمینه بازیگری  در انیمیشن مورد بحث قرار گرفت.

پروژه آقای مهربان بسیار گرافیک خوب و یکدستی دارد. چیزی که در انیمیشن ایران کمتر رعایت میشود..دست همگی درد نکنه...انشاالله امسال شاهد پخش آن باشیم...امیدوارم صحبتهای دوستان ایجاد انگیزه کند نه اینکه مغرضانه به جان یکدیگر بیفتند...باید با کمک هم انیمیشن سرزمینمونو بسازیم ...دوستانه و در حد شخصیت یک ایرانی متمدن. شیدخت معتکف

شجاعان در آینه خبرگزاریها

انیمیشن در دست تولید «شجاعان» مجموعه‌ای است درباره‌ی یک تیم هوانیروز که در مأموریت ها و عملیات مختلف جنگ تحمیلی شرکت می کنند و پیروز می شوند.

 

 

 

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، این مجموعه که در 39 قسمت 15 دقیقه ای و با تکنیک سه بعدی کامپیوتری ساخته می شود، به کارگردانی سیاوش زرین آبادی به سفارش اداره کل پویانمایی صبا برای مخاطب نوجوان با رویکرد به مخاطب عام برای کلیه سنین ساخته می شود.

زمان و مکان حوداث این مجموعه جبهه های جنگ در جنوب ایران و سال های آغازین جنگ است.

یک تیم عملیاتی متشکل از چهار خلبان (با تخصصهای مختلف بالگرد جنگی؛ بالگرد شناسایی و بالگرد امداد) به همراه یک متخصص فنی در امر مهمات گذاری و تعمیرات به فرماندهی سرهنگ لطفی به منطقه جنگی اعزام و در آنجا قرار گاهی احداث می کنند و به حالت آماده به سر می برند تا هر زمان که به آنها احتیاج پیدا شد به موقع وارد عملیات شوند.

 

مأموریت های این گروه بیشتر شامل انهدام تانک ها و خودروهای دشمن است. همچنین آنها در امر کمک به نیروهای زمینی، رساندن مهمات، غذا و نیروهای کمکی نیز فعال هستند. از دیگر مأموریت های این گروه انهدام پل ها، مراکز استراتژیک، انبار مهمات و تانکرهای سوخت دشمن است.

 

به گفته کارگردان: این مجموعه تصویرگر فداکاری ها، شجاعت ها و رشادت های خلبانان هوانیروز است که جانانه جنگیدند و در راه اعتقاد خود از کشور و مردم دفاع کردند. این خلبانان هر کدام مظهر مقاومت و اندیشه و رفتارهای نیکوی انسانی هستند که در این مجموعه در موقعیت های خطیر مختلفی قرار می گیرند و آزمایش های فکری، اخلاقی و عملی و نظامی گوناگون را با موفقیت پشت سر می گذارند و بر مشکلات شخصی و موانع جنگی با سعی و همت غلبه می کنند.

به نقل از روابط عمومی مرکز صبا، زرین آبادی افزود: این مجموعه علاوه بر به تصویر کشیدن حماسه شجاعت ها و جانفشانی های خلبانان هوانیروز در جنگ تحمیلی، حاوی نکات اخلاقی و تربیتی فراوانی برای مخاطبان خواهد بود.

اداره کل پویانمایی صبا سال هاست که با تولیدات خود در مورد دفاع مقدس قصد آشنایی مخاطبان کودک و نوجوان خود را با سلحشوری ها و دلاوری های رزمندگان ایران در هشت سال دفاع مقدس داشته و این مجموعه نیز با قصد آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان کودک و نوجوان رسانه ملی با شجاعت های خبانان و رزمندگان هوانیروز جمهوری اسلامی در حال تولید برای پخش از تلویزیون است.

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: تلویزیون و رادیو

٢٠/٢/٩٠

وظیفه اصلی هنر انیمیشن مقاومت

شناسایی نقاط مشترک انسانی وظیفه اصلی هنر انیمیشن مقاومت است

 
به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، علیرضا گلپایگانی دبیر بخش انیمیشن دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت اظهار کرد: وقتی از هنر مقاومت سخن به میان می‌آید بیش از هر چیز مفهوم ستیز با استثمار و جنگ با متجاوزگران به وطن و سرزمین به ذهن انسان متبادر می‌شود، در حالیکه این هنر با مفهوم گسترده‌تری همچون مبارزه با دروغگویی، خیانت، کسب غیرحلال و سایر ناراستی‌ها را در برمی‌گیرد.

وی افزود: در فهم چنین مقولاتی انسان‌های عادی و هنرمند با هم برابرند، چرا که هر دو از درک این نادرستی‌ها متأثر می‌شوند، اما هنرمند برای مبارزه با این موارد زبان و بیانی خاص خود را دارد چرا که در برابر هر آنچه به انسانیت مرتبط است واکنش نشان می دهد و خود را مسئول می داند.

این فعال هنرهای تجسمی ادامه داد: هنرمند می خواهد در تمام آثار خود به دنبال نفی زشتی‌ها و هر گونه نادرستی باشد پس با تأثیرپذیری از محیط پیرامون خود، مقاومت در برابر این مسائل را به عنوان خمیره‌ای اساسی در کار خود نهادینه کرده و آن را در اثر خود منعکس می‌کند.

گلپایگانی، سپس به بیان نزدیکی و تاثیرات هنرهای مختلف از یکدیگر پرداخت و گفت: طبیعت هنر بدین گونه است که علاوه برتاثیرات اجتماعی‌ خود بر سایر هنرها نیز تاثیر می‌گذارد. بدون تردید همه هنرها به یکدیگر پیوسته‌اند، چرا که همه اصل و ذاتی مشترک دارند.

وی افزود: به طور مثال هیچ هنری نیست که از ادبیات تاثیر نگرفته باشد و یا انیمیشن که بیشتر هنری تصویری محسوب می‌شود از رشته و شاخه‌های هنر تجسمی چون نقاشی، گرافیک و کاریکاتور بهره گرفته و یک ترکیب جدید می‌سازد.

این هنرمند گفت: وقتی فراخوان یک جشنواره اعلام می‌شود، آثار زیادی در زمینه‌های مورد نظر جشنواره خلق می شود، در جشنواره هنر مقاومت نیز چنین اتفاقی می‌افتد که این تنها بخش شعاری ماجراست و باید از این حد فراتر رفته و هنر مقاومت را به زبان مشترک همه فرهنگ‌ها و کشورها مبدل کنیم.

گلپایگانی همچنین اظهار کرد: به جای پر رنگ کردن تفاوت‌های فرهنگی کشورهای مختلف بهتر است در پی تأکید بر مشترکات فرهنگی باشیم، چرا که شناسایی نقاط مشترک انسانی وظیفه اصلی هنر مقاومت است و موجب می‌شود تا با زبان ماندگارو تاثیر گزار خود نگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک تر کند.

گلپایگانی در پایان گفت: هنر مقاومت زبانی ویژه و خاصی نمی خواهد، بلکه مفهوم واحدی است که قابلیت ارائه در همه فرهنگ‌ها را دارد، هنری است ریشه دار در ذات همه انسان‌ها و می‌تواند مرزهای جغرافیایی و سیاسی که موجب دوری انسانها از یکدیگر شده را در نوریده و پیام خود را به راحتی منتقل کند.

دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، آذرماه سال جاری با دبیرکلی حبیب الله صادقی و به کوشش انجمن هنرهای تجسمس انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت در تهران و سایر استان ها برگزار می شود.
 شورای راهبردی مرکز پویانمایی سیما
جام جم آنلاین: با صدور احکامی جداگانه از سوی دکتر علی دارابی ، معاون رئیس سازمان در امور سیما، اعضای شورای راهبردی مرکز پویانمایی سیما (صبا) معرفی شدند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما ، اکبر نبوی (فیلم نامه نویس و منتقد سینما )، دکتر رضا پورحسین (مدیرشبکه آموزش – دکترای روانشناسی) ، علی بخشی زاده (مدیر شبکه دو (شبکه کودک و نوجوان و خانواده) ، دکتر ناصر گل محمدی (مدرس دانشگاه و مدیرگروه انیمیشن دانشکده صدا و سیما ) ، حمید رضاکفاش (معاون فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش) و دکتر اسدالله اعلایی (صاحب نظر در برنامه های کودک و نوجوان و مدیر اسبق گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما ) اعضای این شورا را تشکیل می دهند.

از جمله انتظارات معاون سیما از اعضای شورای راهبردی مرکز پویانمایی سیما (صبا) ، آینده نگری موضوعات مرتبط با پویانمایی اعم از مخاطب و نیازهای آن ، رقابت رو به تزاید در تولید پویانمایی و جذب مخاطبان ، خلق فرصت های مناسب و ظرفیت سازی با توجه به اقتضائات پیش رو ، منابع و استعدادهای فراوان بالقوه می باشد که در تحقق هدف راهبردی سازمان در این عرصه و ایجاد قطب پویانمایی دینی موثر است.

گفتنی است؛ قابلیت های پویانمایی درانتقال پیام ، برقراری ارتباط با مخاطبان و اثرگذاری فراوان آن و رشد فزاینده این هنر – صنعت فرهنگی رسانه ای ، همچنین نیاز روز افزون شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران به تولیدات پویانمایی بویژه برای اقشار آینده ساز خردسال ،کودک و نوجوان ، ضرورت اتخاذ رویکرد جامع و راهبردی به پویانمایی را مضاعف نموده است.

شایان ذکر است به منظور بهره مندی از نظرات کارشناسان ، صاحب نظران و نخبگان جامعه در برنامه ریزی و رسیدن به تراز رسانه ای ، برای تهیه تولیدات فاخر و ارزشمند ، پیش از این نیز اعضای شوراهای راهبردی شبکه های سیما و اتاق فکر برنامه های شاخص معرفی شده اند.

افزایش ۵٠% تولید انیمیشن

سیمای مراکز استانی  سال گذشته ١٢۶ ساعت و ١٢دقیقه انیمیشن تولید کرده‌است که نسبت به سال ٨٨ رشدی معادل ۵٩درصد داشته است.سیمای مرکز فارس با تولید نزدیک به 17 ساعت بیشترین تولید برنامه‌های انیمیشنی را داشته است.این در حالی است که به لحاظ میانگین امتیاز ارزیابی کیفی مرکز قم با 73 امتیاز در صدر جدول مراکز قرار دارد.
سیاست  شورای تخصصی سیمای مراکز استانی  در دوسال گذشته علاوه بر افزایش تولید نظارت مستقیم  در بالا بردن سطح کیفی تولیدات مراکز استانها نیز بوده است  . اعضای این شورا که عبارتند از : خانم عرب نژاد و آقایان : صفورا- میرصادقی- صدیق-عادلی-سربخش و گلپایگانی امسال نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد .

داوران بخش دانشجویی چهارمین جشنواره فیلم شهر

 به نقل از روابط عمومی چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، براساس حکم دکتر «داروغه‌زاده»، «مسعود دشتبان»، «احمد ضابطی‌جهرمی»، «عزیزالله حاجی‌مشهدی»، «علی معلم»، «حسن فتحی» و «مجید رجبی‌معمار» 67 فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن بخش مسابقه دانشجویی این رویداد هنری را داوری خواهند کرد. چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با رویکرد «شهری انسانی برای انسان شهری» از ١٨ تا ٣١ اردیبهشت ماه سال جاری در استان گیلان و تهران برگزار می‌شود.

پیلبان ١٠۶
 
 

صد و ششمین شماره مجله پیل‌بان- نخستین نشریه تخصصی انیمیشن- در سال جدید با کارتونک، ویژه کودکان، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه پیل‌بان، شماره جدید مجله در سال جدید با پرونده‌ای درباره هفتمین جشنواره پویانمایی تهران به همراه کاریکاتور ماه از احمد عبدالهی‌نیا با موضوع بودجه سال ۹۰ و مطالب متنوع دیگری از حوزه انیمیشن داخل و خارج، منتشر شده است.

هم‌چنین شماره صد وشش پیل‌بان شامل سرمقاله‌ای درباره سینما در سال ۱۴۰۴، رویدادهای داخلی و خارجی، «الف‌« تا «ی» جشنواره‌ پویانمایی، کلید اول، درباره رنگو، کلید دوم: افتضاح دیزنی در گیشه، ضد نور: بررسی انیمیشن‌های گالیور، نهضت آثار بلند در انیمیشن ایران، نمایش عروسکی در سالی که گذشت، حرف تو حرف، معرفی ۷ فیلم برتر تاریخ جلوه‌های ویژه، درباره سری انیمه دختر جهنمی، سبک‌شناسی بازی‌های رایانه‌ای، زمان‌بندی در تولید، کمیک‌استریپ شرک و… است.

ضمناً این شماره پیل‌بان با گفته‌ها و نوشته‌هایی از محمدرضا کریمی صارمی، سید صادق رضایی، مهبد بذرافشان، نوراله حیدری دستنایی، علیرضا کاویان راد، امیرمحمد دهستانی، حسین مرادی‌زاده، امیر سحرخیز، حمید جبلی، بهرام عظیمی، علیرضا معراجی و…. همراه است

تولید سه فیلم انیمیشن در حوزه هنری
  علیرضا معراجی؛ معاون آموزش و پژوهش مرکز انیمیشن حوزه هنری درباره طرح تولید غیر متمرکز انیمیشن توسط مراکز استانی گفت: آثار تولیدی مراکز حوزه هنری استان‌ها در زمینه انیمیشن نمایانگر وجود پتانسیل و اشتیاق قوی و پویایی است که با جهت‌دهی و برنامه‌ریزی می‌توان آن را تبدیل به یک جریان قوی در تولید کیفی، سریع و ارزان در منطقه و حتی جهان کرد.

وی افزود: برای شروع تولید انبوه انیمیشن با تکیه بر توانمندی‌های مراکز استان، باید یک فاز آزمایشی آغاز شود و در این فاز نحوه انجام کار (Work flow)، روش‌های مدیریت، پیاده سازی پروژه( Project managing) و پیگیری و به انجام رسانی ( Trace king & Resolution) آزمایش شده و براساس آن برای پروژه‌های بزرگتر برنامه ریزی شود. از این رو پیشنهاد می‌شود که ابتدا سه فیلم کوتاه 12 دقیقه‌ای برای سال 90 در برنامه تولید قرار گیرد و براساس نتایج حاصله از آن برنامه‌های آتی سازماندهی شود.

انیمیشن رئیسعلی دلواری
انیمیشن و رمان زندگی و مبارزات رئیسعلی دلواری تولید می شود.
سید صادق رضایی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با اعلام خبر فوق افزود: فعالیت های انجام شده در معرفی این شهید بزرگوار ناکافی است و کانون آمادگی تولید فیلم و رمان درباره وی را دارد.
وی از مدیر و کارشناسان کانون استان بوشهر خواست در اسرع وقت نسبت به جمع آوری روایت های قابل استناد، آثار و متون ادبی، داستان، فیلم و... با موضوع شهید دلواری اقدام و به اطلاع وی برسانند تا پس از بررسی، راهکارهای مناسب جهت ایجاد یک پروژه بزرگ در زمینه رمان، پویانمایی و... تعیین و ابلاغ گردد.
گفتنی است، رئیسعلی دلواری 100 سال پیش در مبارزه با استعمارگران انگلیسی در منطقه تنگک بوشهر به شهادت رسید.

در حاشیه : ظاهرا همزمان گروه دیگری در بوشهر نیز در حال آماده سازی انیمیشن رئیسعلی برای سیمای استانها است .

علی و ذره بینش

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، سیدمحمد هاشمی درباره این انیمیشن گفت: مخاطبان این مجموعه، کودکان 4 تا 7 ساله هستند که همین ویژگی باعث حساسیت بیش از اندازه و سختی کار شده است. ما بیش از 5 ماه پیش تولید داشته‌ایم که مراحل تولید مجموعه از اردیبهشت 1388 آغاز شد و تا پایان خرداد ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.



وی درباره داستان این مجموعه بیان کرد: ماجرا از این قرار است که پسرک پنج ساله ای به نام علی که در روستا زندگی می کند و بسیار کنجکاو است؛ با دیدن رفتار حشرات و دقت در آن برای مشکلی که دارد راه حل مناسبی می یابد.

هاشمی خاطر نشان کرد: سعی شده در بخش های مختلف داستان با بهره گیری از قرآن نکات پند آموزی مورد توجه قرار گیرد تا به جذابیت بیشتر مجموعه افزوده شود.

وی با بیان اینکه این مجموعه با استفاده از تکنیک کات اوت تولید می شود، تصریح کرد: نام گذاری قسمت های برنامه بر اساس نام حشرات می باشد که در این خصوص نیز تحقیقات متعددی صورت گرفته است.

عوامل این انیمیشن که در ١٣ قسمت ٩ دقیقه ای تولید می‌شود، عبارتند از فیلمنامه و تدوین: سید محمد هاشمی / استوری بورد: محمدرضا ابوترابی / طراح کارکتر: منیره سعیدی / طراح بک گراند: علی دشتکی / مجری طرح و نویسنده ی قصه: علی عباسی / انیماتور: علی سجادی / موسیقی: علی اکبر حسن زاده.

شداد در قم

 بهزاد مظاهری با اشاره به اینکه تولید این انیمیشن از اواخر اسفندماه ١٣٨۶ آغاز شده بیان کرد: تولید انیمیشن "شداد" با استفاده از تکنیک سه بعدی تا پایان خرداد ١٣٩٠ به اتمام خواهد رسید.

وی درباره داستان این انیمیشن گفت: شداد شاهزاده‌ای است که پس از خلع از ولیعهدی پدر، برادر خود را در آتش کینه خویش نابود می‌سازد و سلطنت را به چنگ می‌آورد و ادعای خدایی می‌کند. شداد در مقابل خود، هانیب مرد زاهد و پارسای شهر را مانعی بر این امر می‌داند.

مظاهری اظهار کرد: داستان اصلی این کار حول محور خانواده سردار و سه پسر بچه‌اش می‌گذرد که در طول این اثر با فراز و نشیب‌های فراوان روبرو می‌شوند.

این تهیه‌کننده درباره نحوه نگارش فیلمنامه بیان کرد: پس از چهار بار نگارش مجدد، هم اکنون شکل و ساختار فیلمنامه مذکور به کل با آنچه که پیش از آن بود تغییر کرده و با نظرات و تائید اساتید و بزرگان مربوطه با اضافه نمودن شخصیت‌ها ساختار مستحکم‌تری به خود گرفته و نگارش آن به اتمام رسیده و مورد تائید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استوری برد کار به پایان رسیده و تغییرات در آن اعمال شده است اظهار کرد: از مجموع ١۴٠٠ پلان ١٠٠٠ پلان به اتمام رسیده است که در مرحله میانه با اختلاف۵٠پلان کار در حال انجام است.

مظاهری تصریح کرد: با تلاش همکاران ۵٢٧ پلان از این مجموعه تدوین و مونتاژ شده است. بیان یک خط داستان در فیلمنامه جدید، می‌طلبید که شخصیت‌های تازه و جدیدی به آن اضافه شود که همین امر به منزله طراحی پلان‌های جدید و ایجاد فضای نو در کار است و این امر در هر یک از مراحل تولید به همین شکل دنبال شده است.

وی با اشاره به اینکه ریتم تند و اتفاقات پی در پی که برای ایجاد گسترش و دراماتیک شدن کار منظور شده، ابراز کرد: این اتفاق گاهی باعث شده در هر دقیقه بالای ٢٠ پلان زده شود و این طبق کارهای تلویزیونی چه در داخل و چه در خارج ، دو برابر ریتم معمول خواهد بود که می توان این ریتم را در کارهای بزرگ و فاخر دنیا مشاهده کرد.

عوامل تولید عبارتند از طراحی شخصیت ( طراح کلیدی ): علی ذکوی و امین قرایی، طراحی میانه: علی میرزاده، محمد نورالدینی، فاطمه محمدعلی پور، کامپوزیت و تدوین: بهزاد مظاهری، علی ذکوی، امین قرایی، طراحی بک گراند:علی ذکوی، امین قرایی، جلوه های ویژه و انیمیت 3بعدی: بهزاد مظاهری، دسن و قلم گیری: ندا بهرامی، ایمان قرایی، زهره عبداللهی، ماریا جعفری، بهناز عدلو، لیلا ابوالقاسمی، رنگ آمیزی: مهدیه احمدی، زهرا عسکری، مهدیه عارفی، علیرضا صابر ماهانی، جواد عسکرزاده، زهره عبدالهی، فروزان آرامی، محدثه عارفی، سحر مدرسی، فاطمه علاء، فریم شماری: مهدیه احمدی و علیرضا صابر ماهانی.

 

عکس

این آرش بهنود راد  است پنجشنبه ١۵ اردیبهشت برای گزارش کار عملی پایان نامه اش با من دیدار داشت .کارش به کمک دوستان دانشجو یش در  ورودی ها یمختلف در حال کار است . یک کار کاملا گروهی و به نوعی حرفه ای . کار خوب پیش می رود و طبق زمانبندی تا خرداد باتمام خواهد رسید. ایول داره . عکس هم نیازی به توضیح ندارد ! دارد؟

فرهنگ جامع انیمیشن

طبق اخبار رسیده مرکز گسترش، ناشر کتاب« فرهنگ جامع انیمیشن » غرفه مجزا نداره و کتاب‌ها در غرفه انتشارات « مثلث » ارائه می‌شه.علاقمندان و کسانی که قبلا جلد اول فرهنگ را تهیه کرده‌ان می‌تونن به راهرو 16، غرفه 28 مراجعه کنن.

در ضمن در صورت علاقه به کتاب Animators Survival Kit، سری هم به غرفه « کتاب آبان » در راهرو 16 بزنین.

فرناز خوشبخت

سوال و پاسخ

سوال :باسلام 

از اینکه یکی از فعالان مطرح و موثر انیمیشن ایران یک وبلاگ داره که مدام هم بروزش می کنه و نظرات رو پاسخ می ده خیلی خوشحالم.
اگه اجازه بدید یه سوال هم دارم.
همه می دونیم که یکی از مشکلات(بعضی ها هم می گن اصلی ترینش) در صنعت انیمیشن ما نبود فیلمنامه های مناسب هست که اون هم بر می گرده به یک قصه جذاب و آموزنده و ... که قابلیت تصویری شدن رو هم داشته باشه. شما به عنوان کسی که خودتون هم فیلم می سازین و هم به اهداف و برنامه های انیمیشن ایران آشنایی دارین، قصه های مناسب رو چه جوری انتخاب می کنید. حالا اگه یکی باشه که یک طرح خوب (در حد یک قصه کامل برای یک سریال انیمیشنی) برای انیمیشن داشته باشه چه طور می تونه اونو ارائه بده. آیا همه انیمیشن ها فقط با سفارش صبا ساخته می شه یا شرکت ها قصه های خوب رو هم خریداری می کنند؟ من پیام رو خصوصی فرستادم اما شما می تونین جواب رو تو وبلاگتون هم بدید.
باتشکر: مهدی
پاسخ :
آقا مهدی عزیز . ممنون که خواننده وبلاگم هستی .دقیقا حق با شماست به نظر و من و خیلی ها  مشکل انیمیشن ایران فیلمنامه است .گرچه اغلب دوستان فیلمساز  بیشتر به گرافیک و متحرکسازی نرم  و ویژه کارکترها  و یا قدرت رئال گرایی انیمیشن توجه دارند.من و همکارم زرین آبادی  به تنها منبع موجود قصه یعنی کتاب مراجعه میکنیم .بله به همین سادگی .تقریبا بودجه قابل توجه ای برای خرید کتاب اختصاص داده ایم و در زمینه ها  متعدد داستانی از مدتها پیش شروع به مطالعه کرده ایم . طبیعی است آرشیو ذهنی  ما از گذشته و کتابهایی که حتی در دوران نوجوانی خوانده ایم و همچنان در ذهنمان محفوظ مانده استفاده میکنیم . البته بیشتر مواقع نه بصورت مستقیم! یعنی خود کتاب را جلومان نمیکذاریم و صفحه به صفحه آنرا تصویر سازی و متحرکسازی کنیم . در واقع قصه های ما  ترکیبی از چند قصه و حتی  داتسان چند فیلم که در گذشته دیده ایم می باشد .مطالعه - اخبار - سریالهای انیمیشن - فیلمهای سینمایی زنده - نگاه کردن به عکسهای  خبری و .... منبع الهام ما است .
اما در باره ارائه فیلمنمامه در واقع صبا بزرگترین سفارش دهنده انیمیشن  تلویزیونی ایران است .توصیه میکنیم که ابتدا به بخش طرح و برنامه صبا فیمنامه و یا طرح قصه خود را ارائه بدهید .برای فیلمهای کوتاه  واحد انیمیشن کانون پرورش فکر ی کودکان و نوجوانان و بخش انیمیشن مرکز گسترش سینمای تجربی و نیمه حرفه ای  می باشد . حوزه هنری نیرز جدیدا  برای تولید سریال و مجموعه و احیانا فیلم کوتاه پذیرای  فیلمنامههای شما هستند . در کنار این ها شرکتها نیز فیلمنامه های جذاب را خریداری میکننند تا برای ساخت مورد استفاده قرار بدهند . میتوانید به شرکتهای انیمشن نیز خلاصه فیلمنامه خود را ارئه بدهید. موفق باشید

نکته ١

 

انسان مجبور نیست حقایق را بگوید ولی مجبور است چیزی را که می گوید

حقیقت داشته باشد

نکته ٢

یه مرد باهوش برای حضار جوک تعریف کرد ، حضار دیوانه وار خندیدند . بعد از چند لحظه دوباره همون جوک رو تعریف کرد . عده کمی از حضار دوباره خندیدند . دوباره و دوباره همون جوک رو تعریف کرد . زمانی که  دیگه هیچیک از حضار نخندید او لبخند زد و گفت :
وقتی که نمی تونید به یک جوک بارها بخندید ؛ چطور برای یه مسئله بارها و بارها گریه  می کنید .... !!!!!

 

یادداشت هفته:

سالها پیش بود  مادر را  کفگیر به دست از آشپزخانه به اتاق آوردم که شاهد حرکت آدمکی کارتونی  باشد که داشت راه میرفت  بیخییال و سبک بال و من با برقی در چشمانم  و ذهنی پر از خیال و ذوقزدگی از این صحنه ..مادرم به آشپزخانه اش برگشت و من  در اون اتاق ماندم ....سالها گذشت هنوز در اتاقم، اما   اون برق نگاه  و  اون  دنیای خیال و پر از شورم به  مباحثی دیگر بدل گشته ...حرفها تغییر کرده  و دهانم پر شده از ..نمی صرفه ... عاقلانه نیست ...  این دیوونگیه... با این بودجه ها نمیشه کار کرد  ...به زحمتش نمی ارزه ... چه فایده داره این همه زحمت و ... . .

دارم واژه های یک روز کاری خودم را مرور میکنم .  صبح ساعت 8 صبح تلفن زنگ میزند سرپرست انیماتورهای سه بعدی دفتر است و دستمزد  خود و عواملش را که دو ماه است عقب افتاده طلب مبکند . با کلماتی نچندا ن محکم توضیح میدهم که صبا از اول اردیبهشت قول داده که هزینه ها را پرداخت کند اما گویا هنوز نتونسته حقوق پرسنل صبا را پرداخت کند ..متوجه میشم که زیاد به حرفهای من گوش نمیکند. سعی میکنم صدام امیدوار کننده باشه  :مطمئن باش موقعی که پرداخت کنند اولین نفر شما هستین..سکوت ..معنی اش واضح است . نمیدونم خداحافظی میکنیم یا نه..ساعت هنوز هشت ونیم نشده مسئول دفتر در باره کولر می پرسه ، هوا گرم شده و تابستون در پیش . با صاحبخونه حرف زدیم میگه یک ساختمون فقط یک کولر ( البته یک کولر قدیمی و خراب ) . اما 15 نفری که تو  کارگاه انیمیشن هستند گرمشون شده. یک کولر آبی بزرگ و آهنگر  برای ساختن  پایه  حدود  یک میلیون  اما صاحبخونه اجازه نمیده  آهنگر میگه پنجره سالن طاقت این کولر را نداره باید کولر کوچکتر بگذارید .هوا داره گرم میشه . کولر گازی ..برای دفتر بزرگ یک کولر بزرگ با برق بزرگ  حدود دو میلیون ..نمیدونم . ساعت 9 شده بچه ها یکی یکی دارند میان . سپرست هنری  فیلم  میشه  طلب ماه های قبل رو یکجا بهم بدین خیلی احتیاج دارم  حدود 5 میلیون میشه با حقوق ای ماه حدود 6 و نیم میلیون .میگم باید فرصت بدی... سرپرست دوبلاژ بهم خبر میده که نرخ ها بالا رفته  هر قسمت که یک و سیصد  بوده شده یک و شیصد  ..میگم ندارم ..میگه نمیشه ..آهنگساز کارشو تموم کرده 3 میلیون طلب داره ..میگم صبر کنه .. صدا گذار  میگه چرا کا ر رو نمیفرستید صداگذاری کنم مگه عجله نداشتید !  نمیتونم بگم عجله داریم اما پول نداریم !..ساعت 10 صاحبخونه میاد  میگه برای تمدید به فکر بالا بردن اجاره باشید 27 میلیون رهن  رو باید بکنید 35 میلیون اجاره ماهی هشتصد هزار تومنرا باید سر راست بکنید یک میلیون..آروم میگم : ندارم ..میگی چیزی گفتین ..میگم : نه حالا تا شهریور ...اما میرم تو فکر ..نمیفهمم کی میره ..نمیدونم خداحافظی کردیم یا نه... حواسم میره به صبحونه ای  که  ازساعت هشت ونیم رومیزم مونده...خدماتی میگه  چایی تون رو عوض کنم..میگم : نه...  اشتها ندارم .سه روز از روز حقوق گذشته ..حدود 12 میلیون حقوق بچه های شرکت میشه...میدنم که اینقدر تو حساب ندارم به خودم میگم  چند روزی عقب میندازم درست میشه  ... امسال طرح ترافیک بهم ندادن ، نیمدونم چرا ناراحت نیستم ! شاید بخاطر هفتصد هزار تومنی است که باید برای طرح دولتی بدهم و خوشحالم که نمیدهم !.حالا  مگه کجا میخوام برم . اصلا اینجوری بهانه دارم که یه جاهایی که بهم پول نمیدن و ...نرم . چند تا فیلمنامه  مال استانها رو میزم مونده   .چند روزه که فرستادن  چند تاشو وندم اما وقت نکردم  همشونو بخونم الان ساعت نردیک یازده است بایدبخونم باید ساعت دو نیم برم جلسه شورای فیلمنامه سیمای استانها.. خیلی هاشون منتظرن که طرحاشون زودتر تصویب بشه تا بسازند و زندگی کنند ...یک مهمون میرسه . یکهفته است قرار امروز را گذاشتیم  اما پاک یادم رفته.طرح ها و نمونه کارها را می بینم.اما ذهنم جای دیگه است . تلفن زنگ میزنه منشی داره جواب میده از لابلای گفته ها میفهمم از دانشگاه است باید ساعت دوازده برم دانشگاه جلسه شورای  دانشکده ، یادم نمیاد با مهمونم نمیدونم خداحافظی میکنم یا نه .. باید با مترو برم ..تو راه به موبایلم نگاه میکنم ..وای ده تا  تلفن داشتم و از اون بیشتر اس ام اس همه  پر از گله ...حالا برای ما کلاس میگذاری ......   ظهر شده  توجلسه دانشکده ام . گفته اند که هیئت علمی ها دیگه نباید تو دانشکده غذا بخورن ..ظهر...غذا...جلسه...فیلمنامه ها ...تلفن ...ماشین...روز معلم ...کارهای دانشجوها...پایان نامه ... جلسه...حقوق... ...مترو ...پول...قرض... تنخواه شرکت ...کفش...سلمونی ....قسط....آزمایشگاه...قلب ....قند ...چربی ...نفس...تعمیرگاه...مقاله.....داوری...اختتامیه ...

چقدر دوست  دارم زود شب بشود !یعنی میشه؟...

یادداشت  در بعد از ظهر :

آره شب شد و گذشت..چه معجزه ای است این گذشت زمان :)

یادداشت  روز دیگر :

امروز بالاخره با زحمت پول تهیه کردم و حقوق بچه ها ی شرکت را دادم . خوشحالم .اما هنوز از پرداخت پول از طرف صبا خبری نیست !

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۸:٤٢ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩٠