انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول اردیبهشت 90

تودیع کریمی صارمی از معاونت سینمایی کانون

View Image

در روز هفتم فروردین سال نود .مراسم  تودیع  آقای محمد رضا کریمی صارمی از مدیریت امور سینمایی کانون  برگزار گردید .ایشان بیش از ١۶ سال این مدیریت را بعهده داشت  وی  همچنان مدیریت کلیه جشنواره های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  از جمله مدیرین جشنواره  پویانمایی تهران را بعهده خواهند داشت .

سرپرست جدید امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان

 

'حمیدرضا شاه‌آبادی' معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حکمی'لیلا میرهادی' کارگردان مطرح سینمای کودک را به عنوان سرپرست امور سینمایی کانون منصوب کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شاه آبادی با توجه به تعهد و سوابق ارزنده میرهادی در حوزه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و اداری این مسوولیت را به وی واگذار کرده است.
میرهادی جانشین 'محمدرضا کریمی صارمی' که بیش از 16 سال سابقه مدیریت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد، می شود.
میرهادی سرپرست جدید امور سینمایی کانون، متولد سال 1340 در تهران و دانش آموخته رشته سینما از دانشگاه هنر است. عمده فعالیت‌های میرهادی به عنوان نویسنده و کارگردان در کانون پرورش کودکان و نوجوانان متمرکز بوده و ساخت تعدادی فیلم کوتاه و دو فیلم نیمه‌بلند را در کارنامه‌اش دارد.
فیلم‌های نیمه بلند 'مادر' و 'ماه بانو' از فیلم‌های سرپرست جدید امور سینمایی کانون در مقام کارگردانی است

مهمان اتاق فکر حرکت کلیدی

8 صبح سه شنبه اتاق فکر شرکت حرکت کلیدی میزبان فائز علیدوستی بود  .که بعد از یک چاق سلامتی مفصل در زمینه موضوعات مناسب برای تولید انیمیشن بحث و جدل ! حسابی کردیم .

در حاشیه حضور علیدوستی  در اتاق فکر

جواب بازدید 

سه شنبه ششم فروردین نود  اینبار حرکت کلیدی به اتفاق فائز علیدوستی مهمان صبا بودیم . فائز از تغییرات بزرگی که پس از 3 سال دوری در شهر تهران !شده حسابی صحبت کرد. عکس موقع خروج از صبا جلو پوستر الصاقی به دیوار راهرو صبا انداخته شده. 

بازدید صبا از حرکت کلیدی

 یک دیدار غیر منتظره ! ظهر روز شنبه سوم اردیبهشت ٩٠ با تماسی کوتاه ما را از دیدار مدیران ارشد صبا از حرکت کلیدی با خبر کردند . نیم ساعت بعد از تماس بازدیدکنندگان در حرکت کلیدی بودند .

دیدن روند کار و گزارش مبسوط در باره پروژه های در حال ساخت بیشتر وقت این دیدار را به خود اختصاص داد .ظاهرا شرکت حرکت کلیدی  اولین شرکت از سری بازدیدهایی است که قرار است بصورت ناگهانی از شرکتها صورت بگیرد .

مکانیسم جدید متحرکسازی سه بعدی در پروژه " آقای مهربان " مورد  گفتگو قرار گرفت . سیستمی که بر اساس برنامه نویسی برای متحرکسازی کارکترها  است .

 

دیدار دوست

فائز علیدوستی بصورت بسیار غیر منتظره ظهر روز شنبه سوم اردیبهشت به شرکت حرکت کلیدی آمد. سفر اونقدر سریع بود که فلاکس  آب جوش هنوز تو دست فائز است !

پدر استاد علیوستی بعلت بیماری در بیمارستان بستری هستند . و علت اصلی سفر ایشون ملاقات با پدر است . از دیدنش بسیار خوشحالیم .

داوری نهایی

جلسه نهایی داوری اولین دوره بازی های رایانه ای  ایران در صبح شنبه سوم اردیبهشت ٩٠ در محل بنیاد بازی برگزار شد.

تغییر رای  داوران موضوع جالب این جلسه بود . با توضیحات برخی از داوران و کارشناسان در انتخاب آخر تغییر بوجود میامد.

حضور رامبد جوان  کارگردان و بازیگر بعنوان داور بازی رایانه ای جالب و درخور توجه بود .

زبر و زرنگ در طه

 

دیروزدوست خوبم آقای گوهر بخش طی تماسی تلفنی به من اطلاع داد که مجموعه اپیزودهای  انیمیشن " زبر و رنگ "  از شبکه " طه" ( طاها) که مخصوص کودکان است و به زبان عربی است داره پخش میشه.  مجموعه زبر و زرنگ در 100 قسمت یکدقیقه ای با مضمون طنز ورزشی در شرکت حرکت کلیدی برای صبا کار شده است  .و تاکنون برخی از قسمتهای آن توانسته جوایز داخلی و خارجی را نیز ار آن خود کند . چندی پیش نیز  به گفته مسئول بین المالل صبا این تنها مجموعه ای بوده که از طرف صبا به چند شبکه خارجی از جمله " دبی اسپورت " فروخته شده است .

دیدار از حرکت کلیدی

صبح پنجشنبه یکم اردیبهشت ٩٠ . دانشجویان انیمیشن ورودی ٨٩  از شرکت حرکت کلیدی بازدید کردند .

همه رازهای حرکت کلیدی از زبان گلپایگانی جاری شد و هر آنچه که باید و نباید گفته شد.صحبت را ابتدا  با تاریخچه شرکت که از اتاقکی بر پشت بام در میدان هفت تیر شکل گرفت شروع کردم تابه طبقه بالایی یک چلوکباب در خیابان نصرت رسیدیم و بالاخره اینجا که در مرکز شهر با کلی سر و صدا و البته راحت برای رفت و آمد برای پرسنل و پروژه سینمایی برای لویزیون و برنامه نویسی برای حرکات حیوانات در برنامه مایا ....

در ادامه ملاقات با آقای موحد بعنوان مدیر هنری  و لی اوت من پروژه شجاعان و آقای مهربان و دیدن فضایهای کار و بک گراندهای بشدت زیبا!

دیدار از بخش تولید تله فیلم " آقای مهربان " 

دیدار از بخش سه بعدی شرکت و در جریان قرار گرفتن شیوه های متفاوت متحرکسازی با کمک برنامه نویسی در مایا

و بالاخره جای اونهایی که نیومدن و نفهمیدم چرا ! خالی بود .

دیداری دیگر

در بعد ازظهر پنجشنبه دیداری دیگر هم داشتم اونم با جمال رحمتی که اینبار نه با کاریکاتورهایش و نه با انیمیشنهایش بلکه با یک فیلم کوتاه زنده حسابی من را غافلگیر کرد  . حقیقتا آدمها شاید وجوه مختلف خود را هنوز درنیافته اند . کار کوتاه بسیار خوبی بود . احتمالا بزودی در جشنواره ها خواهید دید . من که دیدم و لذت بردم .

صبا صالح از دانشگاه صلاح الدین

صبا صالح  عضو هیئت علمی دانشگاه هنر صلاح الدین عراق روز چهارشنبه ٣١ فروردین مهمان حرکت کلیدی بود . صالح از دانش آموختگان کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس است . او برای تحقیق در باره محل ادامه تحصیلش در مقطع دکتری به ایران آمده بود و دیداری با دکتر شکیب در دانشکده سینما نیز داشت .  

پهلوانی با طعم سیاست

انیمیشن ایرانی «پهلوانان» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش زرین‌آبادی، محصولی دیگر از شرکت صباست که شاهد پخش آن از شبکه دو سیما هستیم. پهلوانان به شیوه‌ دو بعدی ساخته شده و شخصیت محوری آن پوریای ولی است. داستان‌های مجموعه، حول محور این شخصیت شکل گرفته است که نامش زیاد شنیده شده اما مخاطب اغلب جز همان داستان مشهور مربوط به شکست عامدانه در مسابقه کشتی، چیز بیشتری از او نمی‌داند.

مجموعه انیمیشن پهلوانان بنا دارد حکایتگر پهلوانی‌های این بزرگمرد نام‌آشنا و مریدان او باشد، آن هم در یک بستر روایی ویژه که در آن علاوه بر قهرمان، ضدقهرمان هم هست و شخصیت‌های مکمل دیگری هم وجود دارند. موقعیت جغرافیایی خاصی که داستان در آن روایت می‌شود خوارزم است و ضدقهرمان ماجرا، اسکندر. تقابل این دو شخصیت، رنگ دیگری به پهلوانی پوریای ولی داده و به علاوه، وجه نمادین و استعاری زیبایی نیز به مجموعه‌ پهلوانان بخشیده است؛ به طوری که حکایت بزرگمردی این پهلوان نامدار عرصه ورزش و اخلاق به حکایت ظلم‌ستیزی و عدالتخواهی یک رهبر انقلابی در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است. اتفاق نادر و صدالبته خوشایندی است که نظیر آن را در برنامه‌های کودک داخلی کمتر دیده‌ایم.

مجموعه انیمیشن پهلوانان به معنای واقعی کلمه داستان‌گو است. پیداست نویسنده‌ مجموعه بیش از آن‌که به دنبال پیام‌دهی اخلاقی و آموزش و پرورش مخاطب کودک باشد، قصد روایتگری داشته و پیش از هر چیز به داستان‌هایی که قصد روایت آنها را داشته عشق می‌ورزیده است. جزئیات ساختاری مربوط به فیلمنامه و کارگردانی مجموعه و توجهی که به عناصر داستانی و بصری آن شده گواه این مدعاست. با بررسی یکی از قسمت‌های این مجموعه با عنوان «جبار» بحث را با ذکر مثال و نمونه دنبال می‌کنیم.

داستان از آنجا شروع می‌شود که یک مرتاض هندی به دربار اسکندر آمده و قصد فروش یک مار استثنایی به او را دارد. مار عجیبی که وقتی کسی را نیش می‌زند حافظه‌ شخص قربانی پاک شده و او تحت اختیار و تسلط دیگران قرار می‌گیرد. با همین شروع کوبنده، نویسنده تماشاگر را تا پایان داستان با خود همراه می‌کند. ایده‌ای جذاب و گیرا و در عین حال، پرمعنا و عمیق که در دل خود اشارات ظریفی درباره‌ استحاله‌ شخصیتی، بحران هویت، شستشوی مغزی و فریب‌خوردگی سیاسی دارد. در این بستر داستانی، اسکندر نقش اغفالگر مستبد را بازی می‌کند و پوریا نقش آزادیخواه را. طبق معمول، پیروزی نخستین با ضدقهرمان است و پیروزی نهایی با قهرمان؛ اما نوع پرداخت این کلیشه‌ پرکاربرد و کلاسیک در انیمیشن پهلوانان تا حد زیادی فقدان بداعت در کلیت ساختاری آن را جبران نموده و برنامه را شایسته‌ توجه و اعتنا کرده است.

ماجرا از این قرار است که اسکندر با خریداری مار مرتاض هندی و سوءاستفاده از آن برای اخذ مالیات بیشتر از اهالی تصمیم می‌گیرد قوی‌ترین مرد شهر(صفی) را به خدمت خود درآورد و از این طریق قدرتش را افزایش دهد. او می‌داند پهلوانان شهر تابع نظر پوریای ولی بوده و حاضر نیستند عمله‌ ظلم شوند. پس به حربه‌ شستشوی مغزی متوسل شده و موفق هم می‌شود. اما این پوریای ولی است که نخست مریدانش را به بیداری صفی فریب‌خورده ترغیب می‌کند و وقتی آنها را از موفقیت ناامید می‌بیند خود شخصاً دست به کار می‌شود و در نهایت هم تأثیر خودش را در احیای شخصیت صفی می‌گذارد. چیزی که مهم است این که تحول شخصیتی برخلاف انتظار، سطحی و ناپخته کار نشده و بتدریج انجام می‌گیرد. برای آن برنامه‌ریزی دراماتیک شده و کاشت داستانی پیش‌بینی شده است. آن هم با استفاده از یک المان ساده‌ بصری: یک شمع.

از همان ابتدا وقتی صفی دارد با تیمور مچ می‌اندازد این عنصر بصری معرفی می‌شود و قانون بازی بدون هیچ دیالوگ اضافی به وسیله‌ همین المان تشریح می‌گردد. دوربین با یک فوکوس‌کشی جالب، وضوح تصویر را از دو شخصیت در حال مسابقه به شمعی که در پیش‌زمینه قرار دارد منتقل می‌کند و بر آن تأکید ویژه می‌نماید. معمایی که با این تصویر به وجود آمده در ادامه با فهمیدن این‌ نکته که شمع وسیله‌ای برای اقرار به شکست شخص ضعیف‌تر است، حل می‌شود و بعدتر وقتی صفی دارد با اسکندر مچ می‌اندازد و قرار است عمداً ببازد، مورد استفاده‌ دراماتیک قرار می‌گیرد. حرارت شمع به صفی در به خاطر آوردن گذشته کمک می‌کند و بعلاوه دست اسکندر ظالم و مغرور را نیز می‌سوزاند. این فقط شکل ظاهری ماجراست. فهمیدن معنای استعاری پنهان در زیر این ظاهر اولیه کار سختی نیست؛ شمع با کمک به صفی، در مقابل جائر زمانه می‌ایستد و سهم خود را در مبارزه‌‌ عدالتخواهانه‌ پوریا و مریدانش بازی می‌کند. توجه به این ریزه‌کاری‌های روایی در یک انیمیشن ساده تلویزیونی حقیقتا شایان توجه و تحسین بسیار است. راستش ما خیلی وقت است که به این جزئیات مهم و خلاقانه بی‌توجه شده‌ایم و گمان می‌کنیم برنامه‌سازی فقط نیازمند توجه به همان لایه‌ اولیه‌ است و کار عمیق کردن مناسب نیاز مخاطب کودک و نوجوان نیست. بماند که در برنامه‌های بزرگسالان همچنین عقیده‌ای وجود دارد و تعمق، از وجه داستانی فاصله گرفته و به پیام و دیالوگ و نریشن تقلیل یافته است.

نقطه‌ قوت دیگر برنامه، ساختار منطقی آن است و پرهیز از خیالپردازی غیرواقعی و اغراق غیرقابل باور. تنها عنصر غیرطبیعی این قسمت از مجموعه انیمیشن پهلوانان، ماری است که نیش متفاوت دارد اما این عنصر با مرتاض بودن صاحب مار شکلی منطقی پیدا کرده و نمی‌توان اشکالی بر آن وارد دانست. در تأیید این مدعا می‌توان نحوه‌ اطلاع یافتن پوریا از حیله‌ اسکندر از طریق طوطی سخنگو را مثال آورد. خیلی راحت می‌شد با کمی اغراق و تصنع فانتزی، طوطی را به خبرچینی تبدیل کرد که هرچه را از داخل دربار اسکندر شنیده برای پوریا تعریف ‌کند و خیال مخاطب را از بابت روشدن دست اسکندر راحت نماید؛ اما نویسنده هوشیارتر از آن بوده که به این ترفند دم دستی قناعت کند. او واقعگرایی را فدای سهولت کار نکرده و تنها این سه جمله‌ ساده را در دهان طوطی گذاشته: «من کی‌ام؟ اینجا کجاست؟ شما کی هستین؟» باز هم برای واقعی‌تر شدن، ماجرا را طوری پیش‌برده که فقط پوریا منظور طوطی را متوجه شود و حتی صاحب طوطی هم نفهمد منظور طوطی از این جملات مختصر و مبهم چیست.

و بالاخره چنان‌که اشاره شد نوع پرداخت ماجرای تحول شخصیتی صفی یکی دیگر از خصوصیات مثبت کار سیاوش زرین‌آبادی در این مجموعه است. این‌که صفی، آرام آرام گذشته را به خاطر می‌آورد و تذکر اولیه‌ دوستانش در او اثر نمی‌کند، این‌که تدبیر پهلوانانه‌ پوریا مبنی بر شکست خوردن عامدانه از صفی بعداً رو می‌شود آن هم از زبان اسکندر، این‌که صفی گذشته‌اش را درست وقتی به یاد می‌آورد که در حال انجام مهم‌ترین کار هویتیش یعنی مسابقه‌ قهرمانی است، اینها همه و همه در باورپذیر بودن سیر تحول تدریجی صفی نقش ایفا می‌کنند و مهم هستند. اما شاید تنها نقص ساختاری مهم برنامه پرداخت ضعیف مرحله‌ اول استحاله‌ شخصیت‌ها بر اثر گزیدگی مار باشد. هم وقتی نیش مار را روی گزمه‌ بیچاره امتحان می‌کنند، هم وقتی صفی، قربانی این حیله‌ ناجوانمردانه می‌شود. به نظر می‌رسد نویسنده و کارگردان مجموعه، آن‌ اندازه که به تحول اصلی داستان توجه کرده به این یک مورد، آن‌طور که باید متوجه نبوده و از آن غفلت کرده است. موردی که البته جزئی است اما از آنجا که نقش مقدمه برای ورود به درونمایه‌ تغییر و تحول را در داستان ایفا می‌کند تعیین‌کننده و مهم است.

برخی از عوامل اجرایی مجموعه انیمیشن پهلوانان از این قرارند:

 لی اوت : نیاز آزادیخواه ،طراح فضا و زمینه: حسین صافی، طراحی شخصیت: مهرداد شاهوردی و حمید برزویی، مدیر دوبلاژ: حمید رضا آشتیانی‌پور، موسیقی: سعید انصاری. صداگذار: آرش قاسمی، تهیه کننده : سید علیرضا گلپایگانی

آزاد جعفری

منبع : روزنامه جام جم - شنبه 27 فروردین 90

تسلیت

مهیار جعفر زاده؛ خبرنگار، مترجم و نویسنده مجله پیل بان بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت

از طرف خودم و همه اعضای شرکت حرکت کلیدی این ضایعه را به خانواده محترم جعفر زاده ، همکاران نشریه پیلبان و  خانواده انیمیشن ایران تسلیت میگویم. گلپایگانی

شورای فیلمنامه  انیمیشن در سال ٩٠

 خانم عرب نژاد و محمد علی صفورا در اولین جلسه شورای مرکزی فیلمنامه سیمای استانها در ٣٠ فروردین ٩٠- این شورا در بخش مدیریتی تغییرات اساسی کرده است . سرکار خان عرب نژاد بعنوان مدیربخش انیمیشن  سیمای استانها مسئولیت جدید خود را  آغاز کردند.

حاج میرصادقی در این جلسه از طرح های مرکز قزوین دفاع کرد.

عکس!

سحر خیز از عکسهای وبلاگ گلپا که عمدا به شکل دوربین مخفی گرفته میشود شاکی است !

کتابهای انیمیشن منتشر شدند

بازیگری برای انیماتورها ترجمه کتاب Acting for Animators  ، نوشته Ed Hooks . کتاب منحصربه‌فرد و بسیار مفیدی که خوندنش‌و به همه کسایی که به نحوی علاقمند انیمیشن و بخصوص  character animation هستن قویا توصیه می‌کنم.یکی از تنها منابع در این زمینه برای به‌کارگیری شیوه‌های بازیگری در متحرک‌سازی.چندماه پیش از طرف حوزه هنری درباره کتاب مصاحبه‌ای با اینجانب انجام شد که نمی‌دونم سرنوشتش چی شد  و روی سایت گذاشته شد یا نه.ولی توی اون مصاحبه مفصل درباره این اثر توضیح داده‌ام. اد هوکس نویسنده، اولین کسی‌ه که به‌طور خاص برای انیماتورهای پیکسار بازیگری تدریس کرده.

اصول و متدهای این کتاب چند ترم توسط خانم معتکف در دانشکده سینما تاتر دانشگاه هنر برای درس بازیگری دانشجوهای ارشد انیمیشن تدریس شد، که به گفته خود بچه‌ها خیلی پربار بوده. (متاسفانه این واحد درسی از پارسال حذف شده!!) .یکی از همین دانشجوها، آقای باقر بهرام کتاب رو برای پایان نامه‌اش انتخاب کرد و نتیجه‌اش همکاری ما دو نفر برای کتابی بود که می‌بینین. اگرچند سال پیش که درس می‌خوندم این کتاب‌و می‌دیدم، الان نتیجه کارم خیلی فرق می‌کرد!

همه چیز درباره انیمیشن ‌هم کار مشترکی هست با خانم مریم کشکولی نیا. ترجمه‌ای از کتاب  Animation: The whole story نوشته Howard Beckerman   . کتاب جامع و مفیدی که واقعا همه چیز درباره انیمیشن توش پیدا می شه: از تاریخچه مفصل و جامع گرفته تا مطالب مهمی درباره طراحی کاراکتر و فضا و استوری‌برد و … . یکی از کتاب‌هایی که هر علاقمند یا دانشجوی انیمیشنی باید توی کتابخونه‌اش داشته باشه.

 

فرناز خوشبخت

کتاب خوبیست اما....

من کتابی که خانم خوشبخت زحمت کشیدند ترجمه کردند رو سالها پیش مطالعه کردم  بر عکس آنچه ایشان میفرمایند آنچه من تدریس میکنم به هیچ وجه از روی متد این کتاب نیست بلکه نتیجه سالها تجربه هست که در حال حاضر مشغول به نوشتن کتاب حاصل از این تجربیات هستم شاید مطالب کمی مشابه باشد اما همان موقع هم که کتاب رو مطالعه کردم متوجه شدم باید دنبال چیز دیگری باشم این کتاب بسیار کتاب خوبیست پیشنهاد میکنم حتما بچه هایی که میخواهند انیمیشن رو شروع کنند حتما مطالعه کنند دست خانم خوشبخت درد نکند ولی اگر در کتاب اشاره شده که بنده از روی اصول این کتاب درس میدم همین جا تکذیب میکنم از لطف خانم خوشبخت هم سپاسگزارم برای زحمات ایشان بسیار احترام قائل هستم
شیدخت معتکف

 

فیلمهای انیمیشن اکران عمومی می‌شوند
 چهار فیلم کوتاه انیمیشن از  یکشنبه 28 فروردین و در چهار سانس بعدازظهر، در سالن شماره 2 سینما سپیده اکران عمومی شدند.

 در برنامه اکران آثار انیمیشن که طی چهار سانس 13، 15، 17، 19 روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته پیش‌بینی شده، فیلم‌های "لبخندها" کامبیز درم‌بخش، "مخصوصا موسیقی" سینا عطائیان، "ناله سنگ" مهدی آقاجانی و "اثر انگشت" پیمان براهین و علی‌اکبر فرشباف در سالن شماره 2 سینما سپیده به نمایش عمومی در می‌آیند.

تماشای این آثار برای عموم دانشجویان، خبرنگاران، اعضای صنوف خانه‌سینما و کانون فیلم سینماحقیقت با ارائه کارت شناسایی رایگان است.

منبع : جام جم - یکشنبه ٢٨فروردین ٩٠

آموزش تمام شد!

آموزش متحرکسازی با مایا توسط محمدیان برای افرادی که تجربه متحرکسازی دو بعدی داشتند باتمام رسید . حالا باید کم کم در پروژه اصلی خود را نشان بدهند.

پشت بوم در جشنواره شهر

به گزارش روابط عمومی چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، انیمیشن  10 دقیقه ای "پشت بوم"، داستان بچه قورباغه و بچه خفاشی است که در پشت بام خانه ای بی توجه به آسایش همسایگان در حال بازی هستند. بازی آنها با دیدن بادبادکی وارد مرحله تازه ای شده و در نهایت متوجه اشتباه خود می شوند.

سعادتمند علاوه بر کارگردانی ، تهیه کنندگی این فیلم انیمیشنی را عهده دار است.  بهروز شهامت صداگذاری، سعید شهرام آهنگسازی، سیدمحمد برهانی جلوه های ویژه، اشکان صادقی، کورش زارع پناه، هومن حاجی عبداللهی؛ صداپیشگان اثر یادشده را برعهده داشتند.

"شهریار بحرانی"، "حمید جبلی"، احمد عربانی"، "بهرام عظیمی" و "محمد حسین نیرومند" داوران آثاربخش مسابقه انیمیشن جشنواره فیلم شهر هستند.

 43 فیلم انیمیشنی در این بخش به رقابت می پردازند.

چهارمین جشنواره فیلم شهر با رویکرد "شهرانسانی برای انسان شهری" در قالب بخش های رقابتی فیلم های سینمایی، کوتاه، مستند ،انیمیشن و ویدیویی از 24 تا 29 اردیبهشت ماه امسال در تهران و گیلان برگزار می شود

انیمیشن  با امیر مهران

امیر آقا مثبت‌ترین دوست من است، که فکر می‌کنم شاید بزرگترین گناهش کشیدن یک نخ سیگار باشد. موبایلش htc نقره‌ای ست که خیلی از آن راضی نیست و ماشینش L90 مشکی ست که خیلی از آن راضی ست و به تازگی در حین رانندگی به انواع و اقسام کتاب‌های صوتی گوش می‌دهد.
زمانی شبکه‌ی Mezzo را خیلی نگاه می‌کرد. فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی صدا و سیماست، ولی تلویزیون خودمان را دوست ندارد. از وقتی یادم می‌آید هلاک "ترمیناتور2" ست و هنوز هم یک نسخه‌ی VHS با کیفیتش را داخل کمدش آرشیو کرده است.
مهران واقعا پسری مهربان است و هیچ وقت نگران و عصبی دیده نمی‌شود. پدر و مادرش شبیه لبخند هستند و همسرش نقاشی تواناست. در خانه‌اش ضلعی را به تندیس‌هایش اختصاص داده، که می‌تواند قبل از مرگش آن‌ها را به موزه‌ی سینما اهدا کند.
از میان حیوانات به "مرغ" علاقه دارد و "پلنگ صورتی" شخصیت انیمیشنی مورد علاقه‌ی اوست. از کمپانی "پیکسار" خوشش می‌آید و به نظرش انیمیشن دوبعدی PAPER بهترین تکنیک دنیاست چرا که به شدت سرشار ازاحساس و زیبایی است.
لب به کدو نمی‌زند ولی تخمه‌اش را دوست دارد. زردآلو را می‌پرستد چراکه معتقد است کودکی‌هایش را مثل روز روشن می‌کند.
او هر روز چند باری به سایت Imdb رفته و چندین بار کلیک می‌کند و بیشترین کتابی که تاکنون هدیه داده است " تو مشغول مردن‌ات بودی" ست که مجموعه شعری ست خارجی ، ترجمه‌ی دوستش محمد رضا فرزاد.
امیرآقا باکلاس حرف می‌زند و اکثر مواقع قهوه‌ای می‌پوشد. او جوانی ست قد بلند و مثبت، که امیدوار است عمرش آنقدر قد دهد تا بتواند اولین فیلم بلند انیمیشنش را بسازد.

بقیه مصاحبه  در :

http://www.iranianshortfilm.com/fa/NewsContent-id_979.aspx

 علی درخشی و حیات وحش

یک مصاحبه مفصل مریم ثابت قدم اصفهان  با علی درخشی در باره آخرین کارش مجموعه "حیات وحش" که خواندنی است .

http://animationdata.org/انیمیشن/گفتگوی-ایرانی/کارگردانان/انیمیشن/264-گفتگو-با-علی-درخشی-کارگردان-حیات-وحش.html

کاریکاتور

کاریکاتور از علی جهانشاهی

نکته!

وقتی زندگی چیز زیادی به شما نمیدهد، به دلیل آنست که

شما هم چیز زیادی از او نخواسته اید

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱:٢٧ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩٠