انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول فروردین 90

سال نو شد، مبارکه

بهارانه

هوای خوبی است این روزها .آفتابی و دلچسب با ته مایه های خنک  که بالاخره آدم را در انتخاب لباس دچار تردید میکنه. ولی نمیدونم چرا اصلا حواسم به این روزها و هوای بهاری نیست . یه جورایی  با یک عالمه فکر و خیال از سال قبل همچنان مشغولم.اصلا نمی فهمم چرا شاد و شنگول نیستم ...نمیدونم آیا از اینکه امسال برخلاف 9 سال قبل بهم مجوز طرح ترافیک نمیدهند دلخورم ! یا از نیومدن بچه های شرکت در روز ششم فروردین که تقریبا نصف اونها همچنان در سفر بودند و خوب داشتند از تعطیلاتشون لذت می بردند حسودیم شده ! یا شاید از  خراب شدن شبکه بخش سه بعدی که همینطوری روز اول سال نو کار نکرد و بچه هایی هم که آمده بودند تا ظهر موندن و بعد رفتن خونه!یا شاید هم از اینکه صبا با خیال راحت تا 15 تعطیله و ما از روز 6 اومدیم سرکار! و واقعا سرکاریم ...یا شاید از صدای پتک کارگرهای واحد بالایی که بهترین فرصت را همین روزهای تعطیل! هفته دوم فروردین دونستند و از صبح تا خود غروب میکوبند و هی میکوبند تو سر ما ! ...یا شاید از قراریکه با آقای افشاریه برای دوبله 13 قسمت شجاعان گذاشته بودیم و کنسل شد و الآن معلوم نیست که کی خواهد شد ...یا شاید هم  هنوز از اینکه یک قسمت شجاعان در بخش انتخاب جشنواره  پذیرفته نشد ...یا از طلب بخش انیمه شجاعان که داره هی بالا  و بالاتر میره و توان پرداخت  اون هی کم و کمتر میشه ....و شاید هم از بالا رفتن هزینه بخش پیش تولید " آقای مهربان " که کلا از توان پروژه خارج شده و یا ایمه های دیر هنگام بخش تولید که مرتب برای اصلاح برگشت میخورند ...و یا بیخوابی های آزار دهنده  لاعلاج که انرژی روز رو هم از من گرفته ...یا شاید هم Hi Hi  شدن قند و چربی خون که ساده ترین لذتها را مثل غذا خوردن و راه رفتنم را مشکل کرده ...و یاشاید هم  دور شدن خواهر و برادرها بعد از فوت مادر و گله همه بر و بچه های فامیل از اینکه حتی کوچکترین تماسی باهاشون ندارم ....وشاید هم بخاطر جواب منفی مخابرات منطقه  خونه برای اینترنت پسرم ...و شاید هم برای وقت نداشته برای داوری اولین دوره جشنواره بازی های رایانه ای که داورش شدم ولی بخاطر درگیری در پروژه های دیگه دارم حرصشو  میخورم...و شاید هم برای مقاله هایی که بررای داوری فرستادن و من حی نیم نگاهی بهشون ننداختم ...و یا بخاطر کتابی است  که آقای علمداری از پیلبان برام فرستاده رو سی دی که بخونم و یک یادداشت براش بنویسم  و هنوز فرصت نکردم نگاهی بهش بندازم ....شاید هم بخاطر نبردن ماشین به تعمیرگاهه که الآ« سه ماهه میخوام ببرم اما فرصتش پیش نمیاد ....شاید هم برای یک عالمه فیلمنامه های خونده نشده از طرف مراکز اسانهایی که من ناظر کیفیشون هستم و هنوز جواب ندادم و یا شاید هم برای فیمنامه های بچه های کلاس کارگردانی که خودم اصرارشون کردم که حتما برام با ایمیل بفرستن و من به هر قیمتی میخونم و براشون ایمیل میزنم  و تازه هنوز هم نصف بچه ها عین خیالشون نیست ......شاید هم برای یک عالم کارهایی است که قرار بود واین تعطیلات چند روزه همشون را انجام بدم و البته ندادم !.....شاید هم برای....ولی هر چی فکر میکنم واقعا نفهمیدم چرا شاد و شنگلول نیستم! شما فهمیدین

آدم زنده

فقط آدم مرده است است که تغییر نمی کند و من هنوز زنده هستم...

  + علیرضا گلپایگانی - ۴:۴٩ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱٠ فروردین ۱۳۸۳

این جمله را در عید سال ٨٣ گفتم ، به نظرم هنوز اعتبار داره ،‌نداره ؟

 

کیفیت انیمیشن‌های ایرانی


برگزاری جشنواره انیمیشن، فرصتی است تا دست‌اندرکاران این حرفه نیز در گفت‌وگوهایی نسبت به وضعیت این هنر اظهار نظر کنند. «علی درخشی» انیماتوری که  با چهار فیلم در بخش ملی و بین‌الملل جشنواره انیمیشن حضور داشت در ارزیابی این رویداد فرهنگی و کیفیت فیلم‌های آن به ایسنا می‌گوید: متاسفانه موفق نشدم تمام فیلم‌ها را ببینم، اما در همان چند سانسی که به تماشای فیلم‌ها پرداختم حس کردم که شاید کمی فیلم‌های بخش ملی از نظر کیفی افت داشته‌اند.

او درباره مشکلات این شاخه سینمایی توضیح می‌دهد: اکنون بسیاری از پروژه‌های بزرگ‌ ما به سرانجام نرسیده و ارگان‌های متولی انیمیشن هم در اغلب مواقع کار را به دست واسطه‌ها می‌سپارند، در حالی که اگر با حذف واسطه‌ها کارمستقیما به خود انیماتورها سپرده شود، قطعا کیفیت آثار انیمیشن هم بالاتر خواهد رفت.

«وحید نصیریان» هم که امسال با نمایش قلب سیمرغ در جشنواره حضور داشته است، می‌گوید: امسال انتخاب‌ های ایرانی بخش بین‌الملل با انتقادهایی مواجه است و برخی معتقدند که کیفیت فیلم‌های ایرانی بخش بین ‌المللی خیلی بالا نیست، اما من فکر می‌کنم حتی همین انتقادات هم از سر علاقه به این جشنواره مطرح می‌شود.

باز هم توصیه های جشنواره ای.....

 

باز هم باید چند تا توصیه جشنواره ای بنویسم که رعایتش برای خودتون بهتره....

لطفا فیلمهاتون تیتراژ ابتدا و پایان داشته باشه. حتی اگر تیزر تبلیغاتیه.

لطفا فیلمهاتون قاب مناسب داشته با طراحی مناسب فیلم.

لطفا فرمت دی وی دی  هاتون طوری باشه که بشه با یک دی وی دی پلیر بازش کرد. اگر دی وی دی فقط با کامپیتر باز بشه با کدکهای عجیب و غریب فقط ثابت میکنین غیر حرفه ای هستین.

 هدی اثنی عشری

 

 

 

تمرین های درس کارگاه 1 تصویر متحرک


در این درس هر هفته تمرین هایی به دانشجو داده می شود ،‌انجام می دهیم و در حدی که وقت جلسه ی بعداجازه دهد کار دانشجویان رامی بینیم و بررسی می کنیم.
تمرین ها باید به صورت دوبعدی ، با طراحی دستی ( حال با کاغذ و اسکن و کپچر یا با قلم نوری یا سینتیک) انجام شود، سه فریمه(8 فریم در ثانیه) و بدون استفاده از امکانات حرکت اتوماتیک یا

ایزارهای رسم نرم افزاری 

برای کار و پیدا کردن تمرین دیدن فیلم های آموزشی ریچارد ویلیامز را پیشنهاد می کنم

جلسه ای اول

تمرین 1: توپی که ازبالا وارد کادرمی شود ، و روی زمین می افتد ( حرکت عمودی) پس از چند بار برخورد با زمین می ایستد 
تمرین 2: توپی که از سمت چپ یا راست کادر با حرکتی رو به جلو به زمین می افتد و بعد از چند بار برخورد با زمین می ایستد
تمرین 3: توپی که از یک مسیر پر دره و قله می گذرد ( چیزی شبیه به حرکت ترن شهربازی)

جلسه ی دوم
تمرین 1 : حرکت پاندول ساعت را بدون اغراق کار کنید
تمرین 2: حرکت چرخشی یک مربع حول محور تقارنش
تمرین 3: گردش مکعب روی محوری دایره ای شکل و همزمان یک دور چرخش حول محورتقارنش ( چیزی مشابه حرکت سیارات در منظومه ی شمسی - حرکت وضعی + حرکت انتقالی)
( نکته : در حرکت پاندول برای پخش با حلقه ( لوپ) نباید فریم آخر که در واقع همان فریم اول است را ایجاد کرد

جلسه ی سوم 
تمرین 1: مورف از تصویر الف به تصویر ب سپس تصویر پ و بازگشت مجدد به تصویر الف 
تمرین 2: در تمرین سوم جلسه ی پیش مکعب داری اجزای چهره شود و یک موی دم اسبی ( اینرسی حرکتی در حرکت مو رعایت شود: حرکت مکعب به چپ حرکت مو به راست و ...)
تمرین سوم: آدمکی با بدن مکعب ،‌سر کروی و دست و پای خطی طراحی کنید سپس مشابه تمرین 1 جلسه ی اول ، آدمک ازبالا به پایین بیفتد و بالا برود و ...
(نکته1: مورف روش های مختلفی دارد : مورف 50 درصدی که در آن با روی هم گذاری کلید ها ،‌حالت میانه را می کشیم ، مورف خمیری که الف به خمیر مچاله شده تبدیل شده و از دل آن ب تولید می شود ، مورف انفجاری که الف منفجر شده و ب ایجاد ،‌یا مورفی در حین پرش سریع شخصیت و ...

نکته 2 : اگرچه که وقتی شکل الف  یا ب تشکیل شد باید کمی صبر کرد تا شکل دیده شود اما بهتر است فریم کاملا تکراری نداشته باشیم ،‌ یعنی حرکت کوچک پلک یا هر چیز دیگر جایگزین فیکس شدن شود فیکس نشود مکث شود)

منبع :http://dreamator.blogsky.com/pages/animationworkshop1/

 

 



 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٧ فروردین ۱۳٩٠