انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم اسفند 89-سال نو مبارک

حضور در انسی

حضور تیزر امیرمحمد دهستانی در انسی 2011

تیزر  تبلیغاتی  " نیسان تینا " ساخته استاد امیر محمد دهستانی موفق شد در بخش مسابقه انیمیشنهای تبلیغاتی در انسی 2011 پذیرفته شود .

جالب اینجاست که این تیزر  توسط هیئت انتخاب هفتمین جشنواره پویانمایی تهران رد شده بود !

تیزر تبلیغاتی کار استاد دهستانی 2011

این تیزر که در جشنواره انسی که معتبرترین جشنواره انیمیشن دنیاست پذیرفته میشود ولی توسط هیئت انتخاب جشنواره هفتم این کار ٣٠ ثانیه ای لیاقت حتی دیده شدن در بخش مسابقه را هم نداشته است .اما ظاهرا این آخر ماجرا نبوده است !

 طبق شنیده ها تیزر دیگر استاد دهستانی  یعنی " اتومبیل قشقایی " در حالیکه امتیاز پایینی توسط هیئت انتخاب دریافت کرده بود به شکل یک لطف !بالاخره در جشنواره پویانمایی تهران  به بخش مسابقه تیزرهای انیمیشنی راه می یابد!

نیسان قشقایی کار استاد دهستانی

تیزر اتومبیل قشقایی کار استاد دهستانی که ظاهرا با لطف  وارد بخش مسابقه میشود موفق به دریافت بهترین تیزر انیمیشن تبلیغاتی هفتمین جشنواره میشود !

این تیزر به حق  بخاطر جذابیت بصری و طراحی منحصر بفرد و کارگردانی مناسب توانست جایزه بهترین تیزر تبلیغاتی این دوره را از آن خود بکند .

شهر خاموش

فیلم انیمیشن «شهر خاموش» ساخته «امیر مهران» که برنده سیمرغ بلورین بهترین اثر پویانمایی در بیست و نهمین دوره جشنواره فجرشده بود در بخش انتخاب هفتمین جشنواره پویانمایی رد شد.

  شهر خاموش پیش از این در بسیاری از جشنواره‌های ایران و جهان حضور داشته، و به‌ عنوان نماینده سینمای انیمیشن ایران در بخش مسابقه  جشنواره ها شرکت کرده است از جمله :

برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن در بخش استعداد جوان ازبیست و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران – ١٣٨٨
برنده جایزه بهترین صداگذاری از بیست و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران – ١٣٨٨
برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن در پنجمین جشنواره فیلم رویش – ١٣٨٨

سیمرغ بلورین بهترین فیلم انیمیشن از بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر – ١٣٨٨

حضور درجشنواره انیمیشن  «المپیا» یونان

تبصره : انتخاب فیلم از داوری فیلم مهمتر و سخت تر است

جلسه آموزشی گروه

بالاخره بعد از مدتی اعضای هیئت علمی گروه انیمیشن دانشگاه هنر باتفاق دکتر هاشمی معاون آموزشی دانشکده جلسه تخصصی گروه را برگزار کردند .

دکتر حسنایی در جسه تخصصی گروه-

دکتر حسنایی در باره وقت کم دانشجوها برای پایان نامه هاشون تذکر داد .

دکتر شکیب در جلسه تخصصی گروه

خانم دکتر شکیب در تدارک حضور در کنفرانس انیمیشنی در یونان

دکتر هاشمی معاون آموزشی دانشکده در همه جلسات تخصصیگروه انیمیشن شرکت میکنند . از این پس ایشون از  موضوعات پایان نامه ها در شورای تحصیلات تکمیلی دفاع میکنند .

جشنواره هفتم تمام شد

عکسی به  یادگار با  کو هودمن  ( کارگردان فیلم استاپ موشن  قصر شنی ) یکی از اعضای هیئت داوران بخش بین الملل هفتمین جشنواره پویانمایی تهران ٨٩ 

بالاخره روز پنجشنبه ١٩ اسفند  هفتمین جشنواره پویانمایی تهران به اتمام رسید.مراسم اختتامیه قرار بود ساعت شش و نیم (‌اونجوری که تو کارت نوشته شده بود ) برگزار بشه که نشد و  افتاد حدودای ساعت ٧ بعد ازظهر .

جشنواره با همه بالا و پاییناش و مخصوصا تو بخش انتخاب بالاخره تمام شد و همه چی آروم شد . روزهای تشکیل نشدن کلاس و بحث بر سر کارتهای ورود به جشنوراه و سینما فلسطین و سینما سپیده  (با اون پخش تار  فیلمها در رور اول  )و دور شدن بچه های انیمیشن از هم و یاد گذشت کردن و که بابا قدر ندونستیم و خدا کنه از این شکل بدتر نشه و هزار  حرف و حدیث درست و غلط .  بالاخره معجزه زمان کار خودش رو کرد ! یعنی گذشت . زمانرا میگم ، زمان گذشت و جشنواره هفتم هم به پایان رسید .

و حالا دوباره برگشتیم سر خونه اولمون. اما نه هفته آخر ساله و بچه ها با یک قرار نانوشته سر کلاس حاضر نمیشند و این هفته میشه به استقبال بهار و تعطیلی رفتن .

عکس روز آخر - در زیرزمین محل برگزاری اختتامیه جشنواره - هیئت انتخاب به همراه هیئت داوران بخش ملی و هیئت داوران بخش دانشجویی . جای دکتر گلمحمدی خالی است . همه برای سلامتیش دعا کردند از صمیم قلب.

 

بخش دانشجویی

 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که عصر روز  پنجشنبه ۱۹ اسفند، در محل سالن اصلی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، برگزیدگان بخش «مسابقه دانشجویی ایران» معرفی شدند.
براساس این گزارش، جوایز این بخش توسط «علیرضا گلپایگانی» و «محمدعلی صفورا» از اعضای هیات داوران اهدا شد.

خانم بهنام نیا به همراه همسرشان- برنده تندیس طلایی بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی
بر این اساس تندیس طلایی به همراه ۳ سکه تمام بهار آزادی برای بهترین فیلم نامه به فیلم نامه فیلم «سِرّ و پند» به کارگردانی «نجمه بهنام نیا» اهدا شد و تندیس طلایی در بخش مسابقه دانشجویی ایران به همراه ۳ سکه تمام بهار آزدای به خاطر بهترین انیماتوری به «وحید عطایی» کارگردان فیلم «آخرین قاب عکس» تعلق گرفت.
در این بخش، هیات داوران تندیس طلایی به همراه ۳ سکه تمام بهار آزادی را بخاطر بهترین کارگردانی به «حمیده جوادی» برای فیلم «نیم پرده» اهدا کرد.
اولین دیپلم افتخار بخش دانشجویی به همراه یک سکه تمام بهار آزادی به خاطر فضا سازی مناسب به «عاطفه یوسفی» برای ساخت فیلم «پهلوان اکبر» اهدا شد.
همچنین دیپلم افتخار به همراه یک سکه تمام بهار آزادی، به «روح ا.. سعادتمند» به خاطر کارگردانی فیلم «پشت بوم» تقدیم شد.
آخرین دیپلم افتخار بخش دانشجویی نیز به همراه یک سکه تمام بهار آزادی به خاطر متحرک سازی مناسب در فیلم «سوسک کوچک» به «حسین ملایمی» کارگردان فیلم تعلق گرفت.

بخش ملی

هیات داوران بخش «مسابقه ایران» هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برترین‌های خود را شناخت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسم پایانی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که عصر روز پنجشنبه ۱۹ اسفند، در محل سالن اصلی مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، برگزیدگان بخش «مسابقه ایران» معرفی شدند.


جوایز این بخش توسط «سید صادق رضایی» مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «سعید توتونچیان» معاون امور مالی، «حمیدرضا شاه آبادی» معاون تولید کانون و «محمدرضا کریمی صارمی» دبیر جشنواره اهدا شد.
براساس این گزارش، در بخش «مسابقه ایران»، «کیانوش عابدی» کارگردان فیلم «نوازنده» جایزه فیلم اول جشنواره هفتم پویانمایی تهران شامل: تندیس طلایی به همراه ۵ عدد سکه تمام بهار آزادی را به خاطر فیلم نامه‌ای جذاب و روان و فضا سازی‌ای چشم نواز از آن خود کرد.
همچنین تندیس نقره‌ای و ۴ سکه تمام بهار آزادی برای فیلم دوم به خاطر قصه‌ای جذاب و استفاده مناسب از تکنیک در جهت پیشبرد داستان به «مهدی خرمیان» کارگردان فیلم «کیمیاگر» تعلق گرفت.
هیات داوران تندیس برنزی و ۳ سکه تمام بهار آزادی را برای فیلم سوم به «نغمه فرزانه» کارگردان فیلم «محبوس در زمان» به خاطر مفهومی عمیق و دارای هویت به همراه ریتم مناسب در اثر تقدیم کرد.


همچنین تندیس طلایی و ۵ سکه تمام بهار آزادی برای بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان به خاطر شخصیت‌هایی دوست داشتنی، انیمیتی چشمگیر، موضوعی آموزنده و کودکانه و در یک کلام ساده و دوست داشتنی به «محمود مختاری» و «هادی طبسی» کارگردانان فیلم «الاکلنگ» اهدا شد.
براساس این گزارش، در بخش بهترین اثر تلویزیونی، تندیس طلایی به همراه ۴ سکه تمام بهار آزادی به خاطر مجموعه آثار به «علی درخشی» و تندیس طلایی و ۴ عدد سکه تمام بهار آزادی برای بهترین اثر تبلیغی به خاطر فضا و داستانی مناسب در ارتباط با موضوع به «امیر محمد دهستانی» برای تیزر «نیسان قشقایی» تعلق گرفت.

اشکان رهگذر-شرکت هورخش
در بخش بهترین فیلم تجربی، هیات داوران هیچ‌یک از فیلم‌های ارایه شده را در خور این جایزه ندانست، اما جایزه خود را که شامل تندیس نقره‌ای و ۴ سکه تمام بهار آزادی بود، به‌خاطر تولید فیلم‌های خلاقانه و متفاوت به «اشکان رهگذر» تهیه کننده مجموعه آثار «شرکت هورخش» اهدا کرد.
همچنین تندیس طلایی و ۴ سکه تمام بهار آزادی برای بهترین فیلم نامه به خاطر یک اثر سنتی، صمیمی و ایرانی به فیلم نامه «کدو قلقله زن» نوشته زنده یاد «منوچهر احترامی» رسید که جایزه این بخش را «احمد عربانی» کارگردان این فیلم به نمایندگی از خانواده احترامی دریافت کرد.
در ادامه اهدای جوایز بخش «مسابقه ایران»، «بهزاد رجبی پور» به‌خاطر زمان‌بندی و متحرک سازی در ساخت فیلم «پارازیت» به عنوان بهترین پویانما (انیماتور) معرفی و تندیس طلایی به همراه ۵ سکه تمام بهار آزادی به او اهدا شد.
همچنین تندیس طلایی و ۴ سکه تمام بهار آزادی برای بهترین فضا سازی، به خاطر خلق فضایی عجیب و نورپردازی ویژه به «علیرضا صالحی» کارگردان فیلم «دستان گل آلود» تعلق گرفت.
جایزه بهترین موسیقی شامل تندیس طلایی و ۴ سکه تمام بهار آزادی نیز به خاطر ساخت یک اثر موزون، آوایی و متناسب با محتوا به «میلاد فرزانه» سازنده موسیقی فیلم «محبوس در زمان» رسید.
همچنین در بخش بهترین صدا گذاری، تندیس طلایی و ۴ سکه تمام بهار آزادی به خاطر فضا سازی بسیار عالی با صداهایی مناسب به «مهرشاد» ملکوتی صداگذار فیلم «روباهی که به دنبال صدا رفت» اهدا شد.
این گزارش می‌افزاید: در بخش «مسابقه ایران»، هیات داوران اولین دیپلم افتخار جشنواره به همراه یک سکه تمام بهار آزادی را به خاطر فعالیت بی وقفه در زمینه ساخت موسیقی و صدا گذاری فیلم‌های پویانمایی را به «مهرداد نبئی» اهدا کرد.
همچنین دیپلم افتخار جشنواره به همراه یک سکه تمام بهار آزادی به خاطر کارگردانی روان در فضایی متفاوت به «علیرضا صالحی» برای فیلم «دستان گل آلود» اهدا شد.
برپایه این خبر، سومین دیپلم افتخار این بخش به همراه یک سکه تمام بهار آزادی به خاطر کارگردانی فیلمی بسیار کوتاه به مفهومی موجز، به «اشکان رهگذر» برای فیلم «تو…» تعلق گرفت.
هیات داوران دیپلم افتخار دیگر خود را به همراه یک سکه تمام بهار آزادی، به خاطر تلاش برای ساخت فضایی متفاوت به کارگردان فیلم «بز و بزغاله» به «مرجان کشانی» اهدا کرد.
آخرین دیپلم افتخار بخش «مسابقه ایران» به همراه یک سکه تمام بهار آزادی به خاطر خلاقیت در دوبله و بداهه‌گویی به «محمدرضا علیمردانی» تعلق گرفت.

جوایز ویژه هیات داوران و دبیر جشنواره
بر اساس این گزارش، هیات داوران جایزه ویژه خود شامل تندیس طلایی و ۵ سکه تمام بهار آزادی را به دلیل یک فیلم کامل و بدون نقص با بهره گیری از یک عمر تجربه به «عبدا.. علیمراد» کارگردان فیلم «کشاورز و ربات» تقدیم کرد.
همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس طلایی و ۵ سکه تمام بهار آزادی، به خاطر جسارت در تولید فیلم بلند سینمایی و استفاده درست از ادبیات کهن به «وحید نصیریان» کارگردان فیلم «قلب سیمرغ» رسید.
برپایه این خبر، پس از اهدای جوایز این بخش فیلم «نوازنده» ساخته «کیانوش عابدی» که جایزه فیلم اول جشنواره هفتم پویانمایی تهران را کسب کرد، به نمایش درآمد که با استقبال حاضران در سالن روبرو شد.

   بهرام عظیمی و ١۵٠٠

در سومین نشست تخصصی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بهرام عظیمی از روند ساخت فیلم بلند پویانمایی «تهران 1500» سخن گفت.  سومین نشست تخصصی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران عصر روز سه‌شنبه هفدهم اسفند با موضوع «راه‌کارهای مناسب برای تولید پویانمایی بلند در سینمای ایران» و سخنرانی «بهرام عظیمی» برگزار شد.

عظیمی در این نشست با بیان تجربه‌های گروه فیلم‌سازی «تهران 1500»، درباره‌ مراحل تولید و ساخت فیلم بلند پویانمایی در ایران، از ایده‌ی اولیه تا اکران نهایی سخن گفت.

این کارگردان پویانمایی اظهار کرد: سیستم تولید پویانمایی در ایران با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. در ابتدا باید طرح تصویب شود و پس از برآورد بودجه و تأیید نهایی آن، مکان تولید مشخص می‌شود و با تشکیل گروه، کار ادامه پیدا می‌کند.

من قبل از «تهران 1500» هیچ تجربه مشابهی در این زمینه نداشتم. طولانی‌ترین فیلم پویانمایی من کم‌تر از 15 دقیقه بود و با این‌که بیش‌تر از هزار پویانمایی سه تا پنج دقیقه‌ای ساخته بودم، امّا تا وقتی‌که پروژه‌ «تهران 1500» را شروع نکرده بودم هیچ تصوّری از تولید فیلم بلند پویانمایی نداشتم.

کارگردان فیلم سینمایی «تهران 1500» بحث را با معرّفی و شرح مراحل مختلف تولید این فیلم پی گرفت و گفت: ایده‌ اولیه‌ام را ـ که ساخت یک فیلم درباره‌ تهران آینده بود ـ با «امیرمسعود علمداری» مطرح کردم و با هم‌دیگر صحبت کردیم و گفتم که در آن زمان ربات‌ها با مردم زندگی می‌کنند و ماشین‌های پرنده وجود دارند. تأکید بر شهر و مشکلات شهری بود و علمداری موافقت کرد تا فیلم‌نامه را بنویسد. نوروز 86 بود که علمداری در سیزده، چهارده روز نخست سال، فیلم‌نامه اولیه را نوشت.

عظیمی درباره‌ی چرایی انتخاب این نام نیز گفت: به‌جای 1500 می‌توانست هر عدد دیگری باشد. ما می‌خواستیم تهران را پس از یک قرن نشان بدهیم و فکر کردیم این عنوان مناسب است. ضمن این‌که سال 1500 شمسی هم‌زمان است با سال 2121 میلادی. پس «تهران 1500» می‌تواند «تهران 2121» هم باشد.

در بخش دیگری از این نشست، وی درباره‌ فضای فیلم «تهران 1500» افزود: ایده‌ من این بود که در تهران آینده، ما همین مردم امروز هستیم و هنوز به باورها و سنت‌هایمان وفادار مانده‌ایم.

عظیمی گفت: قصد من فیلم‌سازی برای مردم بود و نه، برای کسانی که در زمینه‌ی پویانمایی فعالیت می‌کنند. برای همین خوش‌آیند مخاطب را درنظر داشتم.

این کارگردان درباره‌ی داستان این فیلم گفت: «تهران 1500» درباره‌ی مردی است به نام اکبر (مهران مدیری) که 160 سال سن دارد و در آستانه مرگ از نوه‌اش (هدیه تهرانی) ـ که در کره‌ی ماه درس می‌خواند ـ می‌خواهد به زمین برگردد و اوّل ازدواج کند و بعد، مدرکی را پیدا کند مبنی براین‌که او در ده‌ی 60 در نمایش‌های سیاه‌بازی حضور داشته است. اکبر این گواهی را می‌خواهد برای این‌که آرزویش این است که در قطعه‌ی هنرمندان به‌ خاک سپرده شود.

عظیمی با تأکید بر نقش شهرداری تهران در تولید این فیلم سینمایی ادامه داد: شهرداری تهیه‌کننده‌ی 60 درصد از این پروژه بود و 40 درصد از هزینه‌های «تهران 1500» با مشارکت تهیه‌کننده خصوصی تأمین شد. شناخت گروه آقای قالیباف از پویانمایی خوب بود و وی می‌خواست موفقیت مجموعه‌ی «سیاساکتی» در این پروژه هم تکرار شود. درنهایت، اگر پروژه «تهران 1500» موفقیت‌آمیز باشد، این کار مدیون گروهی است که در شهرداری تهران پشتیبان ما بودند.

وی ادامه داد: پس از تکمیل فیلم‌نامه، مجوز آن را از وزارت ارشاد گرفتیم و درمرحله‌ی بعد برای انتخاب بازیگران به «حبیب رضایی» معرفی شدیم. «هدیه تهرانی»، «بهرام رادان»، «مهران مدیری»، «مهتاب نصیرپور»،«محمدرضا شریفی‌نیا»، «گوهر خیراندیش»، «حسام نواب‌صفوی» و «حبیب رضایی» تعدادی از بازیگرانی بودند که انتخاب شدند و اوایل مهرماه 86 بود که مکان تولید معین و کار به‌طوررسمی آغاز شد.

کارگردان مجموعه «سیاساکتی» درباره‌ی مشکلات تولید فیلم پویانمایی بلند گفت: ابعاد در تولید فیلم بلند بسیار اهمیت دارد و اگر این ابعاد و کیفیت فعلی مطرح نبود، پروژه طی دو هفته به پایان می‌رسید. حتی اگر غول انیمیشن هم باشی، وقتی وارد پروژه سینمایی می‌شوی تازه متوجه می‌شوی که آن‌قدر هم درباره‌ی کار نمی‌دانی.

وی افزود: در ایران یکی از مشکلات این است که کارگردان می‌خواهد همه‌ی مسوولیت‌های پروژه را برعهده بگیرد و پاسخ همه را بدهد درحالی‌که در شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی تقسیم کار صورت می‌گیرد و هر کسی مسوولیت مشخصی دارد. پیدا کردن آدم حرفه‌ای برای انجام کارها خیلی سخت بود. برای طراحی کانسپت‌های «تهران 1500» من کسی را بهتر از «حمید بهرامی» نمی‌شناختم و او تهران نبود. تماس‌ها و مذاکره‌های ما به‌وسیله‌ی پست الکترونیکی صورت گرفت و بهرامی به‌خاطر اعتمادی که به من داشت کار را پذیرفت. همه کانسپت‌ها در طی سه ماه آماده شد. از «فائز علیدوستی» هم برای طراحی لباس‌ها دعوت به هم‌کاری کردم. برای این‌که در فیلم بلند لازم است اجزای مختلف طراحی شود. البته، قبل از این دو مرحله، «مانی وطن‌دوست» نیز 2 هزار صفحه استوری‌برد طراحی کرده بود. سپس با بازیگرها قرارداد بسته شد و نزدیک به هشت ساعت از آن‌ها عکاسی شد تا حالت‌های مختلف شخصی و حس‌های هیجانی آن‌ها به شکل واقعی مدل‌سازی شود. ما معتقد بودیم که تماشاگر به‌خاطر علاقه به این بازی‌گرها به سینما خواهد آمد و برای همین به سراغ فانتزی نرفتیم و تلاش بر این بود تا کار واقع‌گرا باشد.

وی افزود: حتی «بزرگمهر حسین‌پور» کاریکاتورهایی از هنرپیشه‌ها طراحی کرده بود، اما در نهایت تصاویر صد درصد رئال را بعد از کمی دست‌کاری استفاده کردیم. ما نمی‌خواستیم تصویر فیلم با سابقه‌ی ذهنی مردم از بازیگرها تفاوت زیادی داشته باشد.

عظیمی درباره‌ی مراحل بعدی پروژه «تهران 1500» گفت: پس از عکاسی، بازیگرهای اصلی به‌جای نقش‌های خودشان صحبت کردند و دیالو‌گ‌ها ضبط شد. برای دوبله هر بازیگر سه تا چهار ساعت زمان صرف شد و چون فیلم‌نامه آماده بود از مدیر دوبلاژ استفاده نکردیم. هر کدام از بازیگرها به استودیو آمدند و طبق متن، دیالوگ‌ها را به صورت رادیویی گفتند. حتی بازی‌گرهایی که تجربه دوبله نداشتند مشکل خاصی نداشتند. برای این‌که خیلی خوب فضای کار را درک کرده بودند. در 60درصد از دوبله، اولین نکته ادای جمله درست بود و همان حس و حالی منتقل می‌شد که مدنظر من بود.

وی افزود: علاوه‌بر بازی‌گرهای اصلی، 32 نقش فرعی نیز در این فیلم حضور دارند و حتّی می‌خواستیم «براد پیت» و «آنجلینا جولی» را در یک سکانس وارد کنیم که بعد صرف‌نظر کردیم.

عظیمی گفت: با این‌که مبنای اصلی «تهران 1500» طنز است، امّا تلاش ما در مدل‌سازی بر این بود که وابستگی به سنت‌های ایرانی پررنگ باشد. برای همین بیش‌تر سنت‌های ایرانی و اسلامی در این پروژه لحاظ شده است. برای طراحی ساختمان‌های تهران آینده از معماران استفاده کردیم و تلاش ما بر این بود که تهران نمادی از همه‌ی شهرهای دیگر ایران باشد.

وی ادامه داد: ساختمان مصلی در «تهران 1500» تکمیل شده است. این بنا به‌عنوان مشخصه یک مملکت اسلامی با همراهی صدای اذان در پلانی از فیلم نمایش داده می‌شود.

عظیمی درباره‌ی مدت زمان این فیلم نیز گفت: «تهران 1500» تا شش‌ماه قبل نزدیک به 150 دقیقه بود که درحال‌حاضر تصمیم گرفته شد به 120 دقیقه‌ برای نمایش خانگی و 90 دقیقه برای اکران در سینما کاهش یابد.

وی در ادامه‌ی این نشست با نشان دادن طراحی‌های لای‌اوت، برخی از امکانات و تجهیزات پیشرفته در «تهران 1500» مانند سیستم دیزی‌خوری، گوشت‌کوب دیجیتال و ... را معرّفی کرد که با توجّه به فرهنگ ایرانی ساخته شده‌اند و با توضیح درباره‌ی تست‌های نورپردازی، چگونگی انیمیت‌سازی این پروژه را به‌شکل تصویری برای حضار نشان داد.

عظیمی با اظهار امیدواری درباره‌ی نمایش نسخه‌ی نهایی فیلم سینمایی «تهران 1500» گفت: حدود 8 دقیقه از «تهران 1500» در جشنواره‌ای در ایتالیا نمایش داده شد که بازخورد خوبی داشت و گفتند کاری که از شما می‌بینیم دقیقاً ایران را تداعی می‌کند و نه هیچ‌کدام از کشورهای عربی و یا اسلامی. این موضوع در مطبوعات ایتالیایی نیز انعکاس یافت.

 امیر سحر خیز در جشنواره هفتم

امیر سحر خیز در ورکشاپی در جشنواره پویانمایی حضور داشت .

کتاب فیلمنامه نویسی


چاپ دوم کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن نوشته استن هیوارد هفته پیش منتشر شد. منتها چون دانشگاه هنر توی جشنواره غرفه نداشت نشد که کتاب اونجا ارائه بشه.
دوستان برای تهیه کتاب به انتشارات دانشگاه هنر مراجعه کنند.
تلفن انتشارات: 66725682

سارا خلیلی

پیلبان نوروزی

پیلبان ویژه نوروز  روی دکه های روزنامه فروشی ها است .

صد و پنجمین شماره مجله پیل‌بان- نخستین نشریه تخصصی انیمیشن- مخصوص اسفند 89 و فروردین 1390، با پرونده‌ نوروز در انیمیشن و کارتونک (ویژه کودکان) منتشر شد. 

در حاشیه جشنواره

درآخرین لحظات بیانیه هیت داوران آماده شد. البته دکتر صفورا مدتها قبل آن  را آمادهکرده بود وبرای مسئولین ایمیل کرده بودن اما ظاهرا فرصت نشده بود ایمیل را باز کنند .نیم ساعت مونده به برنامه اختتامیه آماده شد . اما باز متوجه شدیم که خیلی  کاره باید  انجام بدیم . حالا ...

 

مهبد و جشنواره هفتم

 

بزرگترین رویداد انیمیشن کشور، در حالی شروع به کار کرده است که پوسترش این است

من هرچه فکر کردم متوجه نشدم چه ارتباطی بین این پوستر و مقوله ی انیمیشن وجود دارد؟ تنها حسی که بعد از دیدن این پوستر – با این رنگهای شاد و امیدوار کننده- داشتم ،این بود که احتمالا باید عروج زودهنگام جشنواره پویانمایی را در انتظار باشیم. بیچاره چه زود پر کشید و رفت!

جشنواره ی امسال، جدای از پوسترش، از همان ابتدا درگیر حاشیه های فراوانش بود: برگذار می شود، برگذار نمی شود، در تهران برگذار نمی شود، در همدان برگذار می شود و…. و حاشیه ها، حالا و با آغاز جشنواره همچنان ادامه دارند.از نحوه ی تقسیم کارتها گرفته، تا سینماهای نمایش دهنده و کارتهای ویژه  خواهران و … مسئولین مربوطه هم که بدون وقفه مصاحبه می کنند و نظراتی می دهند که باید حتما در تاریخ ثبت شود

ایران پایتخت انیمیشن دنیا است

مدیر عامل کانون پرورش فکری گفته اند که : ” در یک مقایسه میان آثار شرکت کننده از ایران و سایر کشورهای دنیا در هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران می‌توان به این نتیجه رسید که ایران پایتخت انیمیشن دنیا است.”

از چهار گوشه ی دنیا خبر می رسد که پس از اعلام این خبر، شور و شوق وصف ناپذیری در بین عقب مانده های انیمیشن دنیا به راه افتاده است. طبق آخرین اخبار، ” میازاکی“، کارگردان گمنام ژاپنی که از بنیانگذاران یک استودیوی محلی به نام ” جیبلی” است، از متولیان انیمیشن ایران تقاضای وام کرده است و خواهش کرده است که اجازه بدهند استودیو جیبلی به تهران منتقل شود. از سوی دیگر تعدادی از انیماتورهای مستقل مثل ” بیل پلیمپتون” و ” مایکل دودوک ” که نمی خواهند با استودیوهای معلوم الحال کار کنند ، در پی کسب مجوز برای ساختن فیلمهای بعدیشان در پایتخت انیمیشن دنیا هستند. همچنین خبر می رسد که انیماتورها و سایر کارکنان استودیوهای ورشکسته و مخروبه ای چون “پیکسار“، ” دیزنی” ،” سونی” و ” دریم ورکز” بصورت گروهی در حال استعفا دادن هستند و اعلام کرده اند که یا باید در ” پایتخت” کار کنند، یا اصلا کار نمی کنند. از سوی دیگر گفته می شود ” هنری سلیک” ، ” تیم برتون“  و” نیک پارک” در بازدید از استودیو ها و امکانات ساخت انیمیشن ” استاپ موشن” در ایران، ابراز امیدواری کرده اند که بتوانند فیلمهای بعدیشان را با استفاده از این امکانات خارق العاده بسازند. در همین رابطه ” هنری سلیک” اظهار داشته است که : ” من اگه میدونستم توی پایتخت از این خبرهاست، عمرا کورالاین را با اون همه خفت و خواری می ساختم، حالا هم میخوام کورالاین ۲ را در پایتخت انیمیشن دنیا بسازم.”

لازم به ذکر است که در ایران سالانه صدها فیلم بلند ساخته می شود که تقریبا نیمی از این فیلمها از تولیدات انیمیشن داخلی هستند که با فروش خارق العاده خود، بازار فیلمهای سینمایی زنده را کساد کرده اند و باعث شده اند که کارگردانان مشهوری چون ” کیمیایی“، ” حاتمی کیا” و ” اصغر فرهادی“  اعلام کنند که از این پس فقط فیلم انیمیشن خواهند ساخت. ضمنا سه شبکه تلوزیونی بیست و چهار ساعته  ویژه ی نمایش فیلمهای انیمیشن ایرانی نیز اعلام کرده اند که نه تنها بطور کلی نیازی به نمایش سریالها و انیمیشنهای ضعیف خارجی ندارند، بلکه در حال بستن قرار دادهایی با شبکه های ” کارتون نتورک“، ” دیزنی” و “نیکلودئون” جهت فروش سریالهای تولید داخل به آنها هستند.

بعد از تحریر : ” بر بخیل لعنت، آرزوی همه ی ماست که روزی بتوانیم ادعا کنیم انیمیشن ایران جایگاه شایسته ای دارد، اما اینکه آدم بیاید و آرزوهایش را در قالب واقعیات بیان کند ، یا نشان از خوشبینی بیش از حد دارد، یا نشان از اینکه گوینده، اصلا نمی داند دور و برش چه خبر است. اگر مدیر عامل محترم با دیدن انیمیشنهای ایرانی در این دوره از جشنواره ، اینچنین به وجد آمده اند، باید به ایشان یاداوری کرد که این آثار قابل تامل و بعضا درخشان و دیدنی ، صرفا حاصل تلاش، خون دل خوردن، جنگیدن، به مرز سکته رسیدن ، بیخوابی کشیدن ، بدهکار شدن و از جان و دل مایه گذاشتن انیماتورها و هنرمندان صاحب اثر است  و گرنه مسئولین محترم  ، عمدتا کوچکترین ارتباط علمی ، عملی یا آشنایی خاصی با مقوله انیمیشن ندارند، تنها چرتکه شان ، خط قرمزهایشان ، نباید ها و مبادا هایشان را می شناسند و تخصصشان در ندیدن و نشناختن استعدادهای گمنام و حتی صاحب نام انیمیشن ایران است. می شود ابراز خرسندی و شادمانی از دیدن آثار خوب ایرانی را واقع بینانه تر و صادقانه تر بیان کرد. می شود به راحتی گفت که پیشرفت چشمگیر بوده و امید به سالهای پربارتر داشت. می شود بدون داشتن پایتخت و قلعه و شیپور هم  انیمیشن ایران را حمایت کرد، می شود…

مهبد بذرافشان

 خوش گذشت

این جشنواره بالاخره با همه دنگ و فنگش اومد و رفت ...

به من که شخصا تو این هفته خیلی خوش گذشت واز اینکه تونستم به قول خانم شکیب لینک پیدا کنم وآدم هایی رو ببینم که فقط اسمشونو شنیده بودم خیلی خوشحال شدم  و شب آخر بعد از اختتامیه با اون بارونی که گرفت دلم حسابی گرفت...

اما امسال ...

فیلم های بخش بین الملل اکثرا به شدت گنگ بودند طوری که به نظرم حداقل سازنده و حداکثر هموطن هاش می تونستند بفهمن چی میگه در حالی از نظر تکنیک و اجرا خیلی قوی بودند و بعضی از فیلم های ایرانی ایده های خیلی قوی داشتند که هر چند از نظر تکنیک به پای اون وآبی ها نرسیدند ولی از نحوه تشویق  تماشاگرها می شد فهمید که خیلی موقع ها ایرانیه با  همون تکنیک نه چندان خاصش خیلی موفق تر از فلان  فیلم خارجی بوده با اون همه اسپانسرش و اون تکنیک فوق العادش!

برای نمونه:دیدن یا ندیدن/کارهای علی درخشی/الاکلنگ/ایسم/آدم ها/...

از نظر نظم و ترتیب واقعا جشنواره انیمیشن به نظرم یک سر وگردن (شایدم بیشتر)ازسایر جشنواره ها ومراسم ایران بالاتره:نحوه توزیع  کارت/ پخش به موقع فیلم/ارائه منظم نشریه و...

اینکه امسال پخش فیلم ها در سالن های سینما بود مسلما خیلی بهتربود از دیدن اونها در سالنهای کانون:آسمان وغدیر و...با اون فضای وسیعش!یادم نمیره دو سال پیش که کارت نداشتم یک شب برای رفتن  به یکی از این سالن ها چطور به آقای مامور التماس میکردم که بزاره برم تو حداقل وایساده ببینم...کلا اون سال خیلی بد بود هیچ کسی رو هم نمی شناختم  تک وتنها و بدون کارت...!

اما اون چیزی که امسال خیلی ها رو عصبانی کرد از جمله خودم جدا کردن بسیاری  از دانشجوهای انیمیشن و تبعید اون ها به سینما سپیده بود!هرچند من و خیلی های دیگه در ابتدا قاچاقی و درنهایت با خیال راحت به سینما فلسطین اومدیم  و تمام فیلم هاروهم در سالن یکش دیدیم!!اما امیدوارم این اتفاق دیگه سال 91 نیفته و گرنه خیلی زیادتر عصبانی می شیم!! :-)

 درباره داوری فیلم ها(من متنی از استاد زرین کلک در مجله آسیفا خوندم و بیشتر از پیش فهمیدم چقدرانتخاب داوری و قضاوت طاقت فرساست این یکی کار حضرت فیل هم نیست!) دراینجا بهتون خسته نباشید می گم واقعا!

تا اون جایی که من شنیدم کسی از جایزه گرفتن فیلم  نوازنده راضی نبود ومی گفتند فیلمهای خیلی شایسته تری داشتیم:(هم صاحب نظران هم غیر صاحب نظرانی چون ما)

درمورد کارهای دانشجویی هم اختلاف نظرهایی بین علما بود عده ای داوری را غیر منصفانه و عده ای هم در قیاس با سال های قبل منصفانه  می دانستند!

و اما بیانیه ها ...جالب نبودند اون هم وقتی که عده ای کارشناس انیمیشن به عنوان نماینده ی سایر کشورها می شنیدند!

و آخرین مورد :جای خالیه خیلی خالییه غرفه ی ما در صبا....... :(

کلا از شوروحالی که غرفه ها در جشنواره ی ششم داشتند امسال خبری نبود شاید واسه اینکه ما نبودیم!!!؟

دیگه قول میدم این آخرین مورد باشه:  نماد بی ربط  بدرنگ جشنواره امسال با اون آهنگ غمگینش که می خواست اشک همرو دربیاره!رنگ سیاه چه سنخیتی با عالم پر شورانیمیشن داره نمیدونم؟؟ولی زیاد این موضوع  روبه کسی نگفتم...گفتم شاید درک من نمیرسه!حتما یه ربطی داره...!!

ولی استاد همین آهنگ بد دیگه نوستالژیک شده الان از خدامه گیرش بیارم!

خیلی حرف زدم  تازه میخواستم راجع به  فیلم ها بیشتر بنویسم...خدا به شما رحم کرد ننوشتم!

امیدوارم دو سال بعد حضار برای فیلم های ما  هم یک کف مرتب بزنند!ان شاءالله!

شیرین سوهانی- دانشجوی انیمیشن دانشگاه هنر

یادی از گذشته

کتاب کاریکاتورهای سینمائی - 1363

کتاب کاریکاتورهای سینمایی، در سال‌های آغازین انقلاب و در زمانی که نشریات کاریکاتور چندان رونقی نداشتند، منتشر شده است. این کتاب، که در ١٣۶٣، به کوشش مسعود مهرابی، گردآوری و از سوی انتشارات فیلم، در شش هزار نسخه، چاپ شده، یکی از معدود کتابهایی است که از آثار یک نشریه در قالب کتاب منتشر شد. برخی از کاریکاتوریستهای جوان آن روز و هنرمندان شناخته شده و مطرح امروز در این کتاب نام و آثارشان به چشم می‌خورد، مانند محمدعلی بنی‌اسدی، توکا نیستانی، هومن مرتضوی، بهمن عبدی، احمد عربانی و مسعود مهرابی و کاریکاتوریست‌های کمتر شناخته‌شده مانند پویا، برادران و علیرضا گلپایگانی- که این افراد کمتر شناخته‌شده، به لطف انتشار این مجموعه، آثارشان با ذکر مأخذ از این منبع، در نشریات گوناگون چاپ شده و نامشان بر سر زبانها افتاده است- هستند.

 تعداد هشتادودو کاریکاتور چاپ شده در این کتاب، آن طور که از نامش پیداست، حول محور سینما است. دیدن کاریکاتورهای این مجموعه به ما کمک می‌کند، رشد تکنیکی و نحوه سوژه‌یابی کاریکاتوریستهایی را که اکنون جزو نامداران این هنر در ایران هستند، بهتر مورد ارزیابی و توجه قرار دهیم. از طرفی درمی‌یابیم که در سالهای پیش چه کسانی در کاریکاتور ایران فعال بوده‌اند یا چه کسانی این هنر را رها کرده‌اند، و این افراد در شکلگیری کاریکاتور، به صورت میراثی که اکنون در دست ماست، چه نقشی داشته‌اند.

 عکس یادگاری از جشنواره هفتم  

این هم عکس یادگاری در روز آخر جشنواره :  صفورا - کو هودمن - صادقی

انیمیشنی عمل کنید !

خانه ای که با الهام از کارتون "بالا" تا ارتفاع بیش از 3 کیلومتری بالا رفت 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٩:٢۸ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢٢ اسفند ۱۳۸٩