انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم اسفند 89

      جشنواره انیمیشن

.

         *  *  *.

اختتامیه

امشب 19 اسفند 89 ساعت 18:30 مراسم اختتامیه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری در خیابان حجاب مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

شب چهارم با فیلمسازان جوان

شب چهارم جلسه با حضور ضیایی و علمداری به بررسی چند فیلم با  حضور فیلمسازانش کردند که تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت .

هادی طبسی و محمد مختاری برای الاکلنگ

فرید یا حقی برای هیس...!

و آقای کریمی صارمی دبیر هفتمین جشنواره  پویانمایی تهران پای همیشگی جلسات نقد و بررسی این شبها...راستی به چی فکرمیکند...



شب سوم با گلپایگانی


روز سوم جشنواره در ساعت ١٠ شب کلی فیلم مورد نقد و بررسی با حضور فیلمسازان انجامگرفت که تا نیمه شب ادامه داشت . خوب من بالاخره نفهمیدم چرا این همه اثر باید نقد میشد .خیلی حرفها ناگفته موند و ... اما  با همه اینها خود من با اینکه روز درگیر خیلی کارها بودم بالاخره خودم را به این جلسه رسوندم و به عنوان کارشناس با سازندگان فیلمها گفگو کردم. آقای علمداری نیز همچون شبهای دیگر با شرکت در بحثها جلسات را بخوبی اداره کرد. آقای کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی از حاضران همیشگی این جلسات است .


حمایت از انیمیشن‌های دانشجویی قانون‌مند شود

نقد آثار مسابقه ایران و مسابقه دانشجویی ایران با حضور گلپایگانی؛

سومین نشست نقد و بررسی آثار هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در سومین روز از برگزاری جشنواره در سالن شماره 3 سینما فلسطین به سرپرستی «مسعود علمداری»  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این نشست فیلم‌هایی از بخش‌های «مسابقه ایران» و «مسابقه دانشجویی ایران» توسط «سیدعلیرضا گلپایگانی» و با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان عرصه پویانمایی مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
کیفیت آثار نشان می‌دهد که می‌توان جشنواره را سالانه برگزار کرد
در ابتدای این نشست، گلپایگانی که انتخاب و داوری بخش «مسابقه دانشجویی ایران» را بر عهده داشت، درباره ویژگی‌های جشنواره امسال گفت: تولید در سال‌های اخیر به قدری زیاد شده‌است که به نظر می‌رسد می‌توان جشنواره را سالانه برگزار کرد اما به شرطی که کیفیت فیلم‌ها دچار افت نشود.
بخش دانشجویی؛ جشنواره‌ای در دل جشنواره پویانمایی
وی با بیان اینکه داوری مستقل بخش دانشجویی، جشنواره‌ای را در دل جشنواره پویانمایی ایجاد کرده که انتظار می‌رود در دوره‌های بعد نیز برقرار بماند، ادامه داد: در میان فیلم‌های دانشجویی خارجی فیلم‌هایی دیدیم که اصلا حرفه‌ای نبودند و باید در مورد منابع ارسال آن‌ها تحقیق شود و در عین حال فیلمی را هم دیدیم که نامزد دریافت اسکار بود و معروف‌ترین کمپانی‌های فیلمسازی را به عنوان حامی در کنار خود داشت.
قوانینی برای حمایت ساختارمند از فیلم‌های دانشجویی تدوین شود
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: این جریان به نوعی زنگ بیداری برای ما است تا با توجه به استعدادهای درخشان موجود در عرصه انیمیشن به فکر تدوین قوانینی برای حمایت ساختارمند از فیلم‌های دانشجویی باشیم. چراکه در بخش دانشجویی به رشدی رسیده‌ایم که انکارناشدنی و نیازمند حمایت است. « کریمی صارمی» به عنوان دبیر جشنواره و مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده‌است، اما برخی از این تلاش‌ها در حیطه اختیاراتش بوده و در دستور کار کانون نیست.
براساس این گزارش، نخستین فیلمی که با حضور عوامل و کارگردان در جایگاه نقد قرار گرفت، «ایسم» ساخته «امین حق‌شناس» بود که این کارگردان جوان درباره اثر خود گفت: موضوع «ایسم» درباره حکومت زمان در دنیای ما است و این که شخصیت‌های مختلف در موقعیت‌های متفاوت چگونه با آن کنار می‌آیند یا دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی ادامه داد: برای این موقعیت ساده، تکنیک و فضاسازی ساده و یک‌دستی را طراحی کردم که با حضور 3 شخصیت و نوع برخورد آن‌ها با زمان شکل می‌گرفت. در این میان «سمیرا خسروجردی» به عنوان فیلم‌نامه نویس در کنارم بود که البته طرح اصلی را من به او دادم.
گلپایگانی با اشاره به "سکانس، پلان بودن"(فیلمی بدون برش) «ایسم» و خطیر بودن این کار گفت: در میان ممتازترین فیلم‌های جهان، آثاری که یک "سکانس، پلان" هستند نیز دیده می‌شود و این حسن یک کار است، اما من این را به دانشجویی که در آغاز راه است، توصیه نمی‌کنم.
شوخی با زمان، «ایسم» را جذاب ‌کرد
وی افزود: با توجه به ضد نور بودن فضای اثر و عدم وضوح شخصیت‌ها، تفاوتی در طراحی آنها نمی‌بینیم و من گمان می‌کردم این سه شخصیت در واقع یکی هستند. از این رو بهتر بود طراحی‌ها اغراق‌آمیزتر انجام می‌شد. در کل آن چه «ایسم» را جذاب می‌کرد، انتزاع و شوخی‌ای بود که با مساله زمان داشت. به نظر من بدون برش بودن فیلم نوعی یک‌نواختی را به بیننده منتقل می‌کرد.
شبیه به هم بودن شخصیت‌ها عمدی بود
حق شناس در پاسخ گلپایگانی توضیح داد: شبیه به هم بودن شخصیت‌ها عمدی بود چون نمی‌خواستم مانند کلیشه‌های دیگر به سمت تیپ‌سازی بروم. مهم برای من «انسان» و ذهنیت او بود که بیشتر انرژی‌ام را روی آن متمرکز کردم.
تمرکز روی مسایل روانشناسی کودک در «صفر»
در ادامه این نشست، فیلم «صفر» ساخته «نازنین سبحان سربندی» از تولیدات کانون تحلیل شد و این کارگردان در مورد اثر خود گفت: من در این اثر بیشتر روی مسائل روانشناسی کودک تمرکز کردم و در کنار آن نقد کوچکی هم درباره نظام آموزشی مستبد، تحقیرکننده و سختگیر داشتم که البته امروزه دیگر چنین نظام‌هایی وجود ندارند.
وی ادامه داد: می‌خواستم بگویم شکست برای انسان به ویژه بچه‌ها، آغاز پیروزی است و شخصیت اصلی ما که یک بچه است، می‌تواند با راست‌گویی بار سنگینی را از وجدانش بردارد. به کارگیری طرح بادبادک نیز سمبلی از همین ایده است.
تدوین بعد از ساخت انیمیشن مرسوم نیست
گلپایگانی به تدوین این اثر اشاره کرد و درباره جایگاه تدوین بعد از ساخت انیمیشن گفت: چنین کاری در انیمیشن مرسوم نیست چون تدوین قبل از ساخت کار و هم‌زمان با دکوپاژ خودبه‌خود انجام می‌شود.
سبحان سربندی در پاسخ، با توضیح اینکه تدوین به ریتم اثر کمک به سزایی می‌کند، توضیح داد: تدوین فیلم «صفر» به معنای مرسوم آن در سینمای زنده که نماهای مختلف را جابه‌جا می‌کنند، نبود بلکه زمان نماها کم و زیاد شد.
در ادامه، فیلم انیمیشن «نوازنده» با حضور «کیانوش عابدی» سازنده، «محمدعلی بهنام پویا» انیماتور و «بادکوبه» مدیرتولید برگزار شد.
عابدی درباره ایده ساخت اثر خود گفت: این خاصیت بشر است که قدر چیزهایی را که دارد، نمی‌داند و هم‌واره دنبال موقعیت دیگری است. در این اثر نوازنده ما به مرد ثروتمندی برمی‌خورد و دوست دارد در جای او باشد که...
علاقه به فرهنگ اروپای شرق، دلیل شباهت «نوازنده» به این کشورهاست
علمداری در انتقاد خود، به وجود فضای انیمیشن‌های اروپای شرقی در این فیلم اشاره کرد و عابدی در پاسخ گفت: فرهنگ زندگی مردم اروپای شرقی بسیار به ما نزدیک است در ضمن علاقه خاصی هم به سبک انیمیشن این کشورها دارم که دلیل شباهت کارم به آثار این کشورها است. البته لباس شخصیت‌ها و برخی دیگر از جزئیات، ایرانی بود.
فلوت در «نوازنده» نمادی از معنویت است
وی درباره موسیقی گفت: فلوت در اینجا نمادی از معنویت است و با هم‌فکری آهنگ‌ساز تلاش داشتیم تا تمی بسیار ساده و قابل اجرا با سوت را بسازیم.
فضایی ادبی و جدی در «سرّ و پند»
در ادامه و در بخش دانشجویی فیلم «سرّ و پند» با حضور «نجمه بهنام‌نیا» کارگردان اثر بررسی شد که وی درباره اثر خود گفت: داستان این فیلم اقتباسی از یکی از داستان‌های مثنوی معنوی است و این نخستین باری بود که با یک فضای جدی و ادبی در کارم روبه رو می‌شدم؛ پیش از این کارهایم در قالب طنز و فانتزی جای می‌گرفت.
وی تصریح کرد: تجربه بسیار متفاوتی بود و من برای انجام آن بسیار تست زدم. در مورد موسیقی باید توضیح بدهم که ابتدا اثری از استاد «کسایی» را انتخاب و با الهام از آن طراحی کرده بودم، اما در ادامه پشیمان شدم و قطعه‌ای از «حسین علیزاده» را انتخاب کردم که با وجود اینکه کارم جداگانه طراحی شده بود، گویی این موسیقی را برای فیلم من ساخته بودند.
هنوز برای موسیقی «سرّ و پند» از حسین علیزاده مجوز نگرفته‌ام
بهنام‌نیا گفت: به دلیل هزینه و بودجه دانشجویی، نمی‌توانستم بخشی از سرمایه‌ام را به ساخت موسیقی اختصاص دهم به همین دلیل به موسیقی انتخابی روی آوردم اما باید اعتراف کنم که هنوز برای این‌کار از آقای علیزاده مجوز نگرفته‌ام.
این کارگردان جوان در پاسخ به انتقاد یکی از مخاطبان درباره عدم جذابیت شخصیت‌های اصلی داستان و بی‌میلی مخاطب در پیگیری آن گفت: من تمام تلاش خودم را انجام داده‌ام و سعی کرده‌ام با زمینه‌سازی مناسب شخصیت‌هایم را نیز درست معرفی کنم که شاید در انجام این کار موفق نبوده‌ام.
قصد داشتم «پشت بوم» در عین شوخی بودن آموزنده نیز باشد
در پایان این نشست، انیمیشن «پشت بوم» ساخته «روح‌الله سعادتمندنیا» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. وی درباره اثر خود گفت: این اولین فیلم باکلام من بود و دوست داشتم در این زمینه خودم را محک بزنم. حضور کاراکترهای ظاهرا بی‌ربط به یکدیگر در کنار هم نیز عمدی نبود؛ می‌خواستم اثر در عین شوخی بودن آموزنده نیز باشد

شب دوم با بهرام عظیمی

روز دوم نشست با بهرام عظیمی بود . متاسفانه تو جلسه نبودم اما یکی از دوستان حاضر در جلسه  قرار شد یادداشتی برای این نشست برایم بفرستد . ظاهرا از نکات جالب این نشست  بررسی تاثیر سرویس های بهداشتی در تولید آثار بلند انیمیشن است ! 

شب اول با امیرمحمد دهستانی


امیرمحمد دهستانی سخنران نشست تخصصی «زیبایی‌شناسی پویانمایی سه‌بعدی رایانه‌ای» عنوان کرد: محبوبیت انیمیشن سه ‌بعدی از عدم‌محدودیت آن ناشی می‌شود. یعنی با استفاده از تکنیک سه‌بعدی می‌توان طیف وسیعی را به شکل تصویر پوشش داد.

اولین نشست تخصصی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با موضوع «زیبایی ‌شناسی پویانمایی سه‌بعدی رایانه‌ای» عصر یکشنبه پانزدهم اسفندماه با حضور امیرمحمد دهستانی در مؤسسه‌ فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

براساس این گزارش، این نشست با نمایش فیلم‌کوتاه «چراغ مطالعه کوچک» آغاز شد و سپس، دهستانی با معرفی انیمیشن سه‌بعدی به‌عنوان یکی از انواع محبوب انیمیشن در سال‌های اخیر، از «چراغ مطالعه کوچک» به‌عنوان اولین انیمیشن سه‌بعدی نام برد که در سال 1985 توسط استودیو پیکسار تهیه شد و عنوان کرد که این فیلم کوتاه باعث شد تا تکنیک انیمیشن سه‌بعدی در جهان به رسمیت شناخته شود.

دهستانی افزود: همیشه رویکرد اصلی در جشنواره پویانمایی بر انیمیشن‌های هنری یا جشنواره‌ای متمرکز بوده است، چراکه بخش پیشرو این هنر، انیمیشن ناب و خاص است که بر ویژگی‌های راستین هنر پویانمایی تکیه دارد.

وی اضافه کرد: امروزه انیمیشن در مباحث مختلف علم، معماری و علوم فضایی استفاده می‌شود، امّا در این جشنواره انیمیشن به عنوان یک فرم هنری مطرح است و اگر هنر انیمیشن را به عنوان هنر هشتم بپذیریم، یعنی این هنر واجد ویژگی‌هایی است که هنرهای دیگر از آن بی‌بهره‌اند و خاص هنر انیمیشن است.

این کارگردان پویانمایی بحث خود را با تعریف انیمیشن پی‌گرفت و با بیان این‌که «حرکت»، فصل مشترک تمام تعاریفی است که درباره‌ پویانمایی ارایه شده، گفت: حرکت در سینما و موسیقی نیز وجود دارد، پس این تعریف ناقص است.

دهستانی برای توضیح بیش‌تر به گفته‌ «نورمن مک‌لارن» استناد کرد که در تعریف پویانمایی گفته است: انیمیشن طراحی‌هایی نیست که حرکت می‌کنند، بلکه حرکت‌هایی هستند که طراحی شده‌اند و نتیجه گرفت: در انیمیشن اصالت به حرکت داده می‌شود نه به تصویر.

وی با طرح دو مبحث انیمیشن کاربردی و انیمیشن محض، هدف از انیمیشن کاربردی را لذّت بردن عنوان کرد، امّا انیمیشن محض را هنر ناب نامید و سپس، درباره‌ پویانمایی سه‌بعدی با تأکید بر هنر ناب سخن گفت.

به‌عقیده‌ دهستانی ، انیمیشن، بازآفرینی و خلق دوباره حرکت است و برای تولید انیمیشن هنری باید چاشنی هنرهای ناب را به آن افزود تا در جشنواره‌های جهانی مطرح شود.

این کارگردان پویانمایی برای توضیح بیش‌تر به هنر سینما در کنار پویانمایی اشاره کرد و با طرح «سینما وریته» بحث شکست زمانی و مکانی را بیان کرد.

دهستانی با نقل گفته‌ای از هیچکاک مبنی بر این‌که فیلم در واقع همان زندگی است که لحظات ملال‌آور آن حذف شده‌است، گفت: در انیمیشن فریم‌هایی که وجود دارند مهم نیستند، بلکه آنچه اهمیت دارد فریم‌هایی است که حذف می‌شوند.

وی برای انیمیشن سه‌بعدی طیف گسترده‌ای از آبستره تا رئال را معرفی کرد و با نمایش نمونه فیلم‌های مرتبط، روزی را پیش‌بینی کرد که حتّی مستندهای راز بقا نیز با تکنیک‌های پویانمایی سه‌بعدی ساخته می‌شوند. البته انیمیشن جای هنرهای دیگر را نمی‌گیرد. هرگز نمی‌توان فیلم «پدرخوانده» را به‌طور سه‌بعدی تصور کرد حتی اگر مشابه آن ساخته شود.

در بخشی از این نشست، فیلم کوتاه «لوگوروما» نمایش داده شد که سال گذشته برنده‌ جایزه‌ اسکار در بخش بهترین فیلم‌کوتاه پویانمایی شده است. دهستانی از لوگوروما به عنوان فیلمی با ‌مفهوم خاص انیمیشن سه‌بعدی یاد کرد و گفت کارگردان این اثر مفهومی را به‌وسیله‌ پویانمایی سه‌بعدی ارایه کرده است که نمی‌توان آن را با تکنیک دیگری ارایه کرد. مفهوم زیبایی‌شناسی در تکنیک خاص این فیلم است.در لوگوراما از حرکت‌های آرام استفاده شده که از یکی فرم‌های اولیه سه‌بعدی است.

این کارگردان پویانمایی گفت: محبوبیت انیمیشن سه‌بعدی از عدم‌محدودیت آن ناشی می‌شود. یعنی با استفاده از تکنیک سه‌بعدی می‌توان طیف وسیعی را به شکل تصویر پوشش داد. در هنر انیمیشن در واقع تقلید از زندگی و بازآفرینی، توام با تغییراتی است که هنرمند روی آن اعمال می‌کند.

وی افزود: حتی در سورئال‌ترین شکل نیز تقلید از زندگی وجود دارد که بازتاب آن را به شکل خاص اثر هنری می‌بینیم. انیمیشن نیز از هنرهای قبل از خودش تقلید کرد. ضعف تکنولوژی امکان نمی‌داد که کامل تقلید کند امّا با پیشرفت تکنولوژی پویانمایی نیز کامل‌تر؛ تا جایی که به سینما نزدیک شد.

دهستانی گفت: مشابه‌سازی تکنیک‌های دیگر انیمیشن عروسکی، شن، آبستره و امکان بازسازی آن با انیمیشن سه‌بعدی وجود دارد. بسیاری از کسانی که در زمینه‌های انیمیشن با تلق و یا پویانمایی عروسکی کار کرده‌اند وقتی خودشان را در رقابت با انیمیشن سه‌بعدی دیدند تلاش کردند تا کمبودهای عروسکی را با زحمت زیاد برطرف کنند.
وی در این زمینه به فیلم «کورالاین» اشاره کرد که تکنیک انیمیشن عروسکی را به انیمیشن سه‌بعدی نزدیک کرده است و این حرکت را منفی خواند و گفت: با این کار ویژگی‌های هنری انیمیشن عروسکی از بین می‌رود.

وی ویژگی‌های خاص انیمیشن سه‌بعدی را نسبت به انیمیشن‌های دیگر برشمرد و گفت: انیمیشن سه‌بعدی نوعی از فن‌آوری هنر است. هنرمندان آن نیز افرادی هستند که در مرز فن‌آوری و هنر قرار دارند و نظم مطلق و اختشاش دو قابلیتی است که باید در خود داشته باشند تا با پیوند متعادل آن‌ها به هنر ناب برسند. برای اینکه اثری پیشرو را به وجود بیاوریم باید به بحث تجربه‌ای جدید برای خودمان و مخاطب برسیم.

دهستانی اظهار کرد: قابلیت کنترل جنسیت‌ها و مواد، تعیین میزان رئال شدن جنسیت و امکان متوقف‌کردن آن در هر مرحله، تبدیل جنسیت‌ها به هم، امکان عدم‌سایه برای سوژه و شناوربودن قطعات از مهم‌ترین ویژگی‌های انیمیشن سه‌بعدی است.

این کارگردان پویانمایی با معرفی مبحثی به نام «ورطه غریب‌‌نمایی» درباره‌ رابطه‌ میزان پذیرش و جذب انیمیشن در نگاه مخاطب با شدت واقع‌گرایی در انیمیشن‌های سه‌بعدی سخن گفت و اظهار کرد: بهتر است انیمیشن در حد تخیل باقی بماند و در سینما تنها برای جلوه‌های ویژه به‌کار رود. چراکه وقتی واقع‌گرایی انیمیشن از یک اندازه‌ای بیش‌تر شود، علاقه‌ مخاطب کم‌تر می‌شود.

دهستانی برای نمونه به فیلم سینمایی «سرود کریسمس» اشاره کرد که شخصیت‌های آن بیش از اندازه واقعی به‌نظرمی‌رسند تاجایی‌که انگار مرده‌هایی هستند که زنده شده‌اند.

انتخاب

از داوری سخت تر  عضو هیئت انتخاب بودن هر جشنواره ای است . این را برای  عارف نمیگم . حی نمیدونم تعداد سکه های بخش انتخاب آیا به اندازه بخش داوری هست یا نه . وی نمیدونم چرا اینطور برداشت میشه که انگار کار ساده تر و احیانا  کم ارزش تری است !  خود من همیشه از زیر بار این مسئولیت در جشنواره های دیگر فرار کردم ، چون میدونم چه حجم کاری و چه حجم مسئولیتی است این کار .باید به دوسانی که در هر جشنواره این مسئولیت را بعهده میگیرن یک خسته نباشی  جانانانه بگم .

خیلی واضحه که تو بخش داوری فقط باید یک فیلم نتخاب بشه و به هر حال دوستانی که فیلمشان جایزه نمیگیرد قطعا دلخور میشن اما به هر حال یه جورایی به هیئت داوری حق میدن که بالجبار فقط یک فیلم باید جایزه بگیرد .اما در بخش انتخاب تقریبا باید گفت همه فیلمسازان این حق را به خودشون میدن که فیلمشان برای حداقل دیده شدن انتخاب بشه و وقتی این اتفاق نمیافته خب حتما خیلی بیشتر از اونی که فیلمش جایزه نگرفته ناراحت میشن . این ناراحتی وقتی تشدید میشه که فیمهای انتخاب شده را  می بینه و مجددا دردش تازه میشه که آیا فیلمش از این فیلمها ضعیفتر بوده که حتی ارزش دیده شدن نداشته .

در روز دوم جشنواره با زوج انیماتور مجید صبری و خانم منصوره خطیون کارگردانان فیلم عطر عاشقی  دیدار داشتم . این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه وانیمه اولین جشنواره انیمیشن هشت را دریافت کرده بودند . فبلمی که با الهام از گرافیک تابلو استاد فرشچیان در رابطه با قصه ضامن آهو  به صورت سه بعدی کار  شده بود . این دو بشدت  از اینکه فیلمی که بیش از دوسال ساخت آن بطول انجامیده بود و همچنین مورد تقدیر جشنواره هشت قرار گرفته بود نتونسته بود نظر هیئت انتخاب را به خود جلب کند ناراحت بودند . و من به پیشنهادی که آقای کریمی صارمی هنگام داوری در بخش دانشجویی به من زد افتادم که کاش یک بخش برای فیلمهایی که برای مسابقه انتخاب نشده اند میگذاشتیم ، اونوقت خود مخاطبین بهترین قضاوت را میکردند . 

دست خالی به جنگ دیو رفتن

وحید نصیریان در اولین شب در جلسه گفتگو در باره فیلمش " قلب سیمرغ " به سوالات  علمداری و ضیایی پاسخ داد. در زیر گوشه هایی از حرفهای وحید نصیریان آمده است :

* با ساخت این فیلم  انیمیشن ایران ٢٠ قدم جلو رفت.

* با دست خالی به جنگ دیو رفتیم و شکستش دادیم.

* کار من شاهکار نیست ، کار بچه هایی که در آن شرکت داشتند شاهکار است .درود بر من و درود بر دوستانم که کمکم کردند .

* دست تنها بودم اما بالاخره فیلم را تمام کردم .میتونست مثل خیلی فیلمها تمام نشود .

* ما با بودجه ای کمتر از یک فیلم زنده آپارتمانی  که حدود ٧٠٠ میلیون خرجش میشود فیلم انیمیشن سینمایی ساخته ایم . در ایران سالی ١٠٠ فیلم ساخته میشود که ٧٠ تای آنها را باید بریزید تو چاه توالت و سیفون را بکشیم . بعضی هاش با سیفون هم پایین نمی روند.


*فیلم کونگ فو پاندا با هزینه ١٣٠ میلیون دلار ساخته میشود و ٣٠٠ میلیون دلار خرج تبلیغ آن شده است .هزینه کل فیلم من ۴٢٠ میلیون تومان شده است به این ترتیب بودجه فیلم قلب سیمرغ معادل ۴٧ فریم  فیلم کونگ فو پاندا است .

جشنواره پویانمایی برای دانشجویان کلاس درس است


دکتر گل محمدی عضو هیأت انتخاب و داوری بخش دانشجویی جشنواره پویانمایی اظهار کرد: از آنجا که دانشجویان ما به امکانات آموزشی دیگر کشورها دسترسی مستقیم ندارند، حضور دانشجویان خارجی در این جشنواره، به نوعی کلاس درس و کارگاه علمی برای دانشجویان ما به حساب می‌آید.

 به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «ناصر گل‌محمدی» انیمیشین‌ساز و عضو هیأت انتخاب و داوری بخش دانشجویی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره بخش دانشجویی ـ که امسال به‌طور مستقل داوری می‌شود ـ بیان کرد: بخش دانشجویی جشنواره پویانمایی در دوره‌های گذشته نیز وجود داشت و همواره این ظرفیت در آن دیده می‌شد که جداگانه داوری شود. من این موضوع را در این چندسال به آقای «کریمی صارمی» دبیر جشنواره نیز گفته بودم که خوشبختانه امسال اجرایی شد.
وی درباره ویژگی‌های بخش دانشجویی توضیح داد: این بخش بیشترین بار «آموزش» را برای دانشجو دارد، چرا که آنان به نقاط مختلف دنیا و امکانات آموزشی آن‌ها دسترسی مستقیم ندارند، از این رو حضور دانشجویان خارجی در جشنواره، دیدن آثارشان و همچنین بحث و گفت‌وگو با آنان، به نوعی کلاس درس و کارگاه علمی برای دانشجویان ما به حساب می‌آید و بسیار در روش و سبک «دیدن»، «تحلیل» و «انسان شناسی» و در نهایت در پروژه پایان‌نامه‌شان تأثیر خواهد گذاشت.
گل‌محمدی تصریح کرد: ویژگی انیمیشن دانشجویی که بعضا در ژانر آثار تجربی جای می‌گیرد، در این است که سفارش دهنده ندارد و با وجود مخاطب خاص خود، آزادانه و راحت حرف خود را می‌زند.
این عضو انجمن بین‌المللی فیلم‌سازان پویانمایی(آسیفا) در باره نحوه حمایت از آثار دانشجویی برگزیده بیان کرد: افزایش جوایز این بخش، یکی از موارد حمایت جشنواره از دانشجوی برگزیده است. به نظر من دانشجو که دغدغه بازار فیلم و عرضه آثارش را دارد، باید صرف حضور در جشنواره، این رویداد را محل مناسبی برای عرض اندام و کسب فرصت بداند.
وی درباره اکران عمومی فیلم‌های انیمیشن اظهار کرد: اگر نمایش این قبیل آثار برای مخاطبان خاص، هدف‌دار شود، در آینده برای عموم نیز تبدیل به فرهنگ خواهد شد، از این رو این مساله باید جهت‌دار و با برنامه‌ریزی همراه باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.
گل‌محمدی در پایان گفت: انیمیشن دانشجویی باید حمایت شود در غیر این صورت از رونق می‌افتد و خاصیت نوگرایی‌اش را از دست می‌دهد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برخی آثار حمایت می‌کند اما این کافی نیست و ایده‌های خوب همواره باید کشف و پشتیبانی شوند.

بانک اطلاعاتی پویانمایی ایران تشکیل می‌شود

دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از تشکیل بانک اطلاعاتی پویانمایی ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «محمدرضا کریمی صارمی» دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به استقبال بسیار خوب مخاطبان از این جشنواره گفت: طرح ثبت‌نام اینترنتی، کمک بسیار خوبی در صدور منظم کارت‌ها به ستاد اجرایی کرد و آمار دقیقی را به ما ارایه داد؛ جالب است که تنها 10درصد از متقاضیانی که برای دیدن آثار جشنواره ثبت نام کردند، از میان هنرمندان بودند.
تشکیل بانک اطلاعاتی پویانمایی ایران
وی ادامه داد: از این آمار دقیق، یک گنجینه بسیار خوب از اطلاعات دست‌اندرکاران انیمیشن، فعالان این عرصه، حوزه‌های تخصصی‌شان، حوزه‌های کاری‌شان، سوابق تحصیلی و کاری و ... به دست آوردیم. همچنین در میان این آمار متوجه شدیم چند دانشجوی دکترای حقوق نیز در زمینه انیمیشن فعالیت می‌کنند. امیدوارم این اطلاعات آماری به زودی به بانک اطلاعاتی انیمیشن تبدیل شود.
کریمی صارمی درباره برگزاری جشنواره در سینماهای فلسطین و سپیده برای اولین بار در تاریخ برگزاری جشنواره توضیح داد: این که ما امسال به اکران در سمت سینما روی آوردیم، دست‌آوردهای مثبتی داشت و من تا به امروز از آن راضی‌ام.
انیمیشن به سمت اکران عمومی در سینما آمده‌است
مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: شاهدیم که انیمیشن از تنگنای اکران در سالن‌های اجلاس، سالن‌های همایش و سالن‌هایی که مخصوص اکران فیلم نبودند، به سمت اکران عمومی در یک سینمای واقعی آمده و حس این که مخاطب 7 سانس؛ مانند همه مخاطبان این هنر در دیگر کشورها در سالن سینما می‌نشیند و فیلم انیمیشن تماشا می‌کند، بسیار رضایت بخش است.
انیمیشن کوتاه ایران را در قالب سینمای بلند ببینیم
وی درباره اهداف این جابه‌جایی و تغییر گفت: می‌خواستم این مساله را اثبات کنم که سانس‌های 90 دقیقه‌ای انیمیشن قابل تحمل و حتی جذاب است. نباید این نگرانی را داشته باشیم که در اکران عمومی دچار مشکل خواهیم شد. انیمیشن‌هایی که در جشنواره شرکت دارند، استاندارد هستند پس چرا نحوه نمایش آن استاندارد نباشد؟! این جریان جدیدی خواهد بود که انیمیشن کوتاه ایران را در قالب سینمای بلند ببینیم.
سینمای کانون به سینمای انیمیشن ایران تبدیل خواهد شد
دبیر هفتمین جشنواره پویانمایی تهران درباره اکران فیلم‌های کوتاه چند دقیقه‌ای در طرح اکران عمومی سال آینده که قرار است توسط کانون اجرایی شود، توضیح داد: اگر فیلم‌ها بلند نباشند، دسته‌بندی و در بسته‌های یک ساعته تا یک ساعت و نیمه اکران خواهند شد. اما من معتقدم سال آینده با مجوزی که «سید صادق رضایی» مدیرعامل کانون پرورش فکری برای اکران صادر کرده، سینمای کانون به سینمای انیمیشن ایران تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: در واقع طرحی که دارم، گرچه خام است و جای فکر دارد، این است که اکران را براساس قطع زمانی فیلم‌ها برنامه‌ریزی کنیم. به این معنی که الزامی ندارد حتما با دسته‌بندی فیلم‌ها، زمان اکران را به 90 دقیقه برسانیم. مخاطب به اندازه زمان فیلم که ممکن است ده، بیست یا چهار دقیقه باشد، زمان بگذارد و هزینه کند. این اتفاق شاید برای اولین بار است که در جهان روی خواهد داد. هیچ دلیلی هم ندارد آثار کوتاه‌مان را طولانی کنیم تا برای اکران مجوز بگیرند، چراکه با این کار به نفس اثر هنری و خالق آن لطمه زده‌ایم.

آثار دوره‌های پیشین جشنواره روی پرده می‌روند

کریمی صارمی یادآور شد: آنچه از فیلم‌های انیمیشن در این 7 دوره برگزاری جشنواره به اکران عمومی درنیامده‌اند، آمار بالایی است که به نظر جبران‌ناپذیر می‌آید. طرح اکران عمومی فرصتی پیش می‌آورد تا با بیرون کشیدن این آرشیو ارزشمند، هنر انیمیشن را به نحوی شایسته احیا کنیم. آنچه پیش روی ما قرار دارد، فیلم‌های امسال است که باید به دید مخاطب عام برسد.
استقبال داوران بین‌المللی از آثار جشنواره
دبیر جشنواره پویانمایی تهران درباره اظهار نظر داوران بین‌المللی نسبت به آثار، گفت: آنان آثار جشنواره را فوق‌العاده دانستند و باور نمی‌کردند چنین گنجینه‌ای در جشنواره گردهم آمده باشد. این به دلیل انتخاب‌هایی است که از میان بی‌شمار (حجم 13 هزار مگابایت) آثار رسیده، انجام شد که بیش از 700 جایزه جهانی را مجموعا در کارنامه خود دارند.
از اکران آثار خارجی در کشور نهراسیم!
کریمی صارمی درباره جایگاه آثار انیمیشن خارجی در میان اکران عمومی سال آینده فیلم‌های انیمیشن تشریح کرد: این آثار در قالب جداگانه‌ای به اکران عمومی خواهند رسید که نباید از این مساله هراس داشت. در مورد فیلم‌های زنده خارجی نیز همین طور است باید ترس‌ها را کنار بگذاریم.
دنیا از فیلم‌های ایرانی حمایت و استقبال می‌کند
وی تصریح کرد: دنیا از آثار ما حمایت و استقبال می‌کند، چرا ما در قبال آثار آنان مقابله به مثل نکنیم؟!. البته ایدئولوژی مذهبی، سیاسی و فرهنگی‎مان را باید مدنظر قرار دهیم و مطمئن باشیم که فیلم سالم در میان آثار خارجی کم نیست. با این کار سطح سلیقه کودکان‌مان را بالا می‌بریم به نحوی که تن به دیدن هر فیلمی ندهند که این برگ برنده‌ای در دست ما است.
برگزاری منسجم و تخصصی بازار ملی فیلم انیمیشن
دبیر هفتمین جشنواره پویانمایی تهران، درباره برگزاری دومین بازار ملی فیلم انیمیشن و همچنین حضور دو شرکت ترکیه‌ای در این بازار گفت: امسال برگزاری این بازار در موسسه فرهنگی هنری صبا شکلی تخصصی و منسجم به خود گرفته و سیاست جشنواره این است که متخصصان و صاحبنظران، بازدیدکننده اصلی آن باشند؛ مانند هر جشنواره معتبری در دیگر کشورها که بدون کارت ویژه، اجازه ورود به بازارهای‌شان را نمی‌دهند.
«بازار ملی فیلم انیمیشن» بین‌المللی می‌شود
صارمی در پایان درباره بین‌المللی شدن بازار ملی فیلم انیمیشن جشنواره پویانمایی توضیح داد: یک کمپانی هندی نیز امروز به بازار ملحق خواهد شد و حضور این سه شرکت تجربه‌ای است برای دوره‌های بعد که به سمت بین‌المللی شدن گام برداریم. پیش‌بینی می‌کنم این اتفاق از دوره‌های چهارم یا پنجم بازار روی دهد.
کارهای ایرانی بسیار درخشان بودند

«کریستوفر لاویس» انیمیشن‌ساز کانادایی و داور بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: در این جشنواره فیلم‌های بسیار درخشانی از کارگردانان جوان ایران دیدم که قابل تقدیر هستند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «کریستوفر لاویس» انیمیشن‌ساز کانادایی و داور بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، درباره این جشنواره گفت:‌ نخستین بار است که در یک جشنواره به عنوان داور حضور دارم و از دوستانم در باره اختلافات هیات داوری و حتی درگیری فیزیکی برخی از آنان شنیده‌ام، اما ما در این گروه بسیار دوستانه و گرم نظرات خود را ارایه می‌دادیم و از نتیجه کار خود نیز راضی بودیم.
وی درباره سطح کیفی انیمیشن‌های ایرانی در مقایسه با آثار دیگر کشورها توضیح داد: من بسیار آدم سخت‌‌گیری هستم و در کل نسبت به انیمیشن به راحتی نظر مثبت نمی‌دهم.
«کریستوفر لاویس» ادامه داد: با اینکه به بیشتر فیلم‌ها انتقاد دارم اما کارهای بسیار درخشانی از کارگردانان جوان ایران دیدم که قابل تقدیر هستند.
برنده جایزه جشنواره کن در سال 2007 درباره تکنیک و محتوای فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل توضیح داد: من در اولین برخوردم با اثر انیمیشن، به شخصیت‌ها و تاثیرشان از نظر عاطفی توجه می‌کنم. اگر با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنم و آن‌ها نیز درست طراحی شده باشند، راه ورود به فیلم برایم باز خواهد شد. من این‌گونه با تکنیک و محتوا برخورد می‌کنم و در داوری‌ام نیز این نکته را مدنظر داشتم.
داوری بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره پویانمایی تهران روز سه‌شنبه 17 اسفند به پایان رسید و آیین پایانی آن پنج‌شنبه 19 اسفند ساعت 45/18 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد.
نمایش 50 انیمیشن در اولین روز جشنواره پویانمایی 

نمایش فیلم‌های هفتمین جشنواره پویانمایی تهران از ساعت 9 امروز یکشنبه 15 اسفندماه در سینما فلسطین آغاز شد. در اولین روز این جشنواره در سالن شماره یک سینما فلسطین سانس اول مسابقه سینما بین‌الملل یک، سانس دوم ساعت 11 انیمیشن‌های مسابقه سینمای ایران یک، سانس سوم ساعت 14 مسابقه بین‌الملل دو، ساعت 16 نمایش ویژه یک(جشنواره جشنواره‌ها)، ساعت 18 چشم‌اندازان استادان عروسک و ساعت 22 نمایش ویژه دو (نیم قرن کار و اندیشه) نمایش داده می‌شوند.

سالن شماره دو سینما فلسطین امروز صبح ساعت 9 فیلم سینمایی "قلب سیمرغ" را نمایش داد. این سالن نیز در هفت سانس نمایش فیلم دارد که سه سانس آن به سینمای بین‌الملل و سینمای ایران اختصاص دارد و ساعت 22  فیلم سینمایی "آرجون و ماجراهای نیلوفر" از سینمای بلند بین‌الملل روی پرده می‌رود.

در سالن شماره سه سینما فلسطین امروز علاوه بر شش سانس نمایش فیلم سینمای بین‌الملل و سینمای ایران ساعت 22  جلسه نقد و بررسی فیلم "قلب سیمرغ" با حضور عوامل و علاقمندان انیمیشن برگزار می‌شود.

هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران علاوه بر سینما فلسطین در سینما سپیده برنامه نمایش فیلم در شش سانس دارد. همچنین در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی فیلم‌های مسابقه ملی و بین‌الملل جشنواره نمایش داده می‌شوند.

نشست تخصصی "زیبایی شناسی پویانمایی سه بعدی رایانه‌ای"؛ از برنامه‌های جنبی این رویداد هنری با حضور امیر محمد دهستانی امروز همزمان با آغاز به کار جشنواره، ساعت 16 در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا می‌شود.

هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، تا 19 اسفند ادامه دارد.

نشست هفتمین جشنواره

نشست رسانه‌ای هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور سیدصادق رضایی (مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، محمدرضا کریمی‌صارمی (دبیر جشنواره پویانمایی) و حمیدرضا شاه‌آبادی (معاون تولید کانون) و خبرنگاران مطبوعات، صدا و سیما و خبرگزاری‌های مختلف صبح دوشنبه ۹ اسفندماه برگزار شد.

سیدصادق رضایی با اشاره به سیاست‌ها و رویکردهای کلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه پویانمایی، از توسعه پویانمایی در مراکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور به عنوان هدف اصلی کانون یاد کرد و گفت: ایده و آرزوی من این است که تا دو سال بعد، یعنی سال ۱۳۹۱، همزمان با برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی، کودکان و نوجوانان در هزار مرکز کانون و صد کتاب خانه سیار روستایی و شهری با مباحث نظری پویانمایی آشنا شده باشند و بتوانند فیلم‌های منتخب را در جشنواره ببینند. رضایی افزود: پویانمایی برای اعضای کودک و نوجوان تأثیرگذار و جذاب است. کانون در این زمینه خوب وارد شده و با برگزاری دوره‌های آموزش این امکان را فراهم کرده است تا استادهای پویانمایی که از اعضای هیئت داوری این جشنواره هستند به استان‌های مختلف سفر کنند و کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند. آن‌ها حتی خودشان لوازم را ابداع می‌کنند، می‌سازند و در اختیار مربی‌ها می‌گذارند. امروز پویانمایی از حالت یک کالای لوکس درآمده و اجتماعی شده و جمعی است. کودکان و نوجوانان با همکاری مربی دست به ایجاد خلقت می‌زنند. وی تصریح کرد: اصلاً چرا ما می‌خواهیم جشنواره برگزار کنیم؟ جشنواره برگزار نمی‌کنیم که فقط جشنواره داشته باشیم ما می‌خواهیم این هنر به عنوان یک فعالیت گروهی برای کودکان و نوجوانان و مربیان کانون و کسانی که خارج از کانون هستند گسترش پیدا کند. مدیرعامل کانون پرورش فکری با تأکید بر ضعف نقد علمی پویانمایی در ایران، خبر داد که کانون تصمیم گرفته است برای اولین‌بار بهترین پویانمایی‌های ایران و جهان را خریداری و آماده‌سازی کند تا برای ۹۰۰ مرکز فرهنگی هنری ثابت ارسال شود. رضایی گفت در تابستان سال ۹۰، هزاردقیقه پویانمایی مناسب برای کودکان و نوجوانان به نمایش در خواهد آمد. وی در پایان افزود: کانون حمایت از پایان نامه های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع پویانمایی را نیز در برنامه دارد.

در ادامه‌ی این نشست، حمیدرضا شاه‌آبادی گفت: جشنواره پویانمایی از نظر ما فرصت ارزشمندی برای ایجاد زمینه برای پرورش و توسعه هنر پویانمایی است. تصور ما این است که حضور رقابتی فیلم‌های ایرانی و خارجی امکان رشد پویانمایی در کشور را فراهم می‌کند. علاوه بر نمایش فیلم‌ها و رقابت، دوره زمانی جشنواره دوره‌ای است برای توجه بیش‌تر به پویانمایی و پاسخ‌گویی به سؤال‌هایی که بی‌جواب مانده است؛ چرا در ایران اکران منظم پویانمایی وجود ندارد؟ چرا هیچ سینمایی هیچ سانسی را به نمایش پویانمایی اختصاص نمی‌دهد؟ چرا صدا و سینما برنامه‌هایی برای نقد و نمایش پویانمایی ندارد؟

انیمیشن و جشنواره شهر 90

بخش مسابقه دانشجویان فیلمساز به منظور جلب مشارکت هنرمندان دانشجو - فیلمساز و توجه به موضوع های شهری با رویکرد "شهری انسانی برای انسان شهری"، از اول تا سوم اردیبهشت ماه سال آینده در قالب چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر برگزار می شود.


مسابقه دانشجویان فیلمساز برگزار می شود

این بخش با رویکرد محوری "شهری انسانی برای انسان شهری" و با توجه به الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت با اتکاء به مفاهیم "شهری انسانی" حاوی مضامین "شهر: ایمان، اخلاق"،"شهر: آگاهی و عقلانیت" و "شهر: سلامتی و نشاط" برگزار می شود.
بخش  موضوعی "انسان شهری" مسابقه دانشجویان فیلمسازان نیز به مضامین "شهروند: شناخت و بهرمندی از خدمات"، "شهروند: احترام به حقوق دیگران" و "شهروند: همراهی و مشارکت" اختصاص دارد. 
بر اساس اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم شهر،  مسابقه دانشجویان فیلمساز در بخش های مسابقه فیلم های داستانی دانشجویی، مسابقه فیلم های مستند دانشجویی، مسابقه آثار انیمیشن و مسابقه بخش پایان نامه ها (مخصوص دانشجویان فیلم وتلویزیون) برگزار می شود.
همچنین مجموعه آثار مناسب برای حضور در بخش های رقابتی بخش دانشجویی جشنواره فیلم شهر پس از بررسی هیات های انتخاب بخش دانشجویی جشنواره ، توسط یک هیات داوری ارزیابی و به برترین آثار دانشجویی در بخش های فیلمنامه نویسی، فیلم داستانی کوتاه، مستند، کارگردانی فیلم مستند، انیمیشن، فیلمبرداری فیلم مستند، فیلمبرداری و فیلم داستانی ، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره اهدا می شود.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به آثار برگزیده جشنواره ، جوایز نقدی به ارزش 10 تا 30 میلیون ریال اهدا‌ می کند.
همچنین  در صورت درخواست هیات داوران بر تعداد جوایز یادشده افزوده خواهد شد.
دانشجویان علاقه مند به حضور در بخش های یاد شده می توانند آثارشان را تا پایان اسفندماه امسال به دبیر خانه این رویداد سینمایی واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا، جنب فرهنگسرای پایداری ارسال نمایند.
بخش دانشجویی جشنواره فیلم شهر با رویکرد "شهری انسانی برای انسان شهری" از  اول تا سوم اردیبهشت ماه برگزار می شود.
چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با رویکرد  "شهر انسانی  برای انسان شهری" ،  24 تا 29 اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار می شود.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٢:٢٦ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱٥ اسفند ۱۳۸٩