انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم اسفند 89

 جشنواره پویانمایی تهران

هفتمین جشنواره پویانمایی تهران ١۵ اسفند آغاز میشود .

حرکت تازه و نشانه‌هایی از تحول در انیمیشن ایران

 «سید علیرضا گلپایگانی» عضو هیات داوران و انتخاب بخش دانشجویی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی

گلپایگانی: اگربه دنبال دیدن یک حرکت تازه و نشانه‌هایی از تحول در انیمیشن ایران هستید، توصیه می‌کنم آثار دانشجویی جشنواره هفتم را پیگیری کنید.

 

 

 

«سید علیرضا گلپایگانی» گفت: نباید به دانشجو به چشم آماتور نگاه کرد و معنی این دو واژه - دانشجو و آماتور- باید برای نقادان این حوزه باز تعریف شود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این عضو هیات داوران و انتخاب بخش دانشجویی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی درباره برگزاری مستقل بخش دانشجویی برای اولین بار در این دوره، بیان کرد: من در یکی از دوره‌های قبلی جشنواره داور بودم و از همان زمان به آقای «کریمی صارمی» مدیر بخش سینمایی کانون و دبیر جشنواره پیشنهاد دادم که بخش دانشجویی باید مستقل برگزار شود، چراکه مراحل ساخت یک انیمیشن برای یک دانشجو بسیار متفاوت با ساخت همان اثر برای یک فرد حرفه‌ای است.
وی ادامه داد: دانشجو زیرنظر استاد، با امکانات کم و با بودجه اندک اثرش را تهیه می‌کند، در حالی که دیگر شرکت کنندگان در چنین جشنواره‌ای حتما حامی معتبری از نظر مالی دارند و طبعا امکانات بیشتری نیز دریافت می‌کنند بنابراین چنین رقابتی دور از عدالت و سرشار از بی‌مهری است.
مدیر گروه کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه هنر تبیین کرد: با بررسی چهار دوره اخیر جشنواره پویانمایی مشخص می‌شود که بیش از 30 درصد جوایز را یا دانشجویان با پایان‌نامه‌های‌شان و یا دانش‌آموخته‌گان دانشگاه‌ها با فیلم‌های دومشان کسب کرده‌اند بنابراین نگاه مستقل به آثار دانشجویی ضروری بود. برگزاری دوسالانه جشنواره هم فرصت خوبی شد تا این طرح بررسی و در نهایت تصویب شود.
گلپایگانی تصریح کرد: ما در کشور، جشنواره‌ای منحصر به انیمیشن دانشجویی نداریم فقط در جشنواره فیلم دانشجویی، بخشی به این مهم اختصاص داده شده که جواب‌گوی حجم بالای متقاضیان نیست.
این مدرس دانشگاه درباره حضور آثار خارجی در بخش دانشجویی گفت: فیلم‌هایی که در این بخش انتخاب شده‌اند از نظر کیفیت بسیار بالا هستند و برخی از آنان نامزد اسکار بوده‌اند و توسط موسسات معتبر هم حمایت شده‌اند. این موضوع این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا موسسات معتبر کشور خودمان مثل صبا، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ... از آثار دانشجویی حمایت نمی‌کنند البته چند فیلم دانشجویی در سال‌های گذشه توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پشتیبانی شد اما تداوم نداشت.
کارگردان انیمیشن «حکایت مرد و دریا» تصریح کرد: با این همه معتقدم نباید به دانشجو به چشم آماتور نگاه کرد و معنی این دو واژه - دانشجو و آماتور- باید برای نقادان این حوزه باز تعریف شود. فعالان این حوزه نگاه علمی و هنری را توأمان به انیمیشن دارند و کارشان متفاوت و با ارزش است.
گلپایگانی افزود: نگاه تجربی دانشجو مقدمه افزایش کیفیت در فیلم‌های انیمیشن است و من استقلال این بخش را در جشنواره هفتم به فال نیک می‌گیرم و به افرادی نیز که به دنبال دیدن یک حرکت تازه و نشانه‌هایی از تحول در انیمیشن ایران هستند، توصیه می‌کنم آثار دانشجویی جشنواره هفتم را پیگیری کنند.

 

تعداد نمایش آثار جشنواره پویانمایی تهران از مرز 300 سانس گذشت

آثار هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در 338 سانس در 4 استان کشور به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با پیوستن استان البرز به جمع دیگر استان‌های میزبان این رویداد هنری، تعداد سانس‌های نمایش آثار این دوره از برپایی جشنواره از مرز 300 گذشت و به 338 سانس رسید.
براساس این گزارش، در دوره ششم جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، آثار در 205 سانس روی پرده رفتند.
فیلم‌های منتخب هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در سینما فلسطین، سپیده، سینما تک موزه‌ هنرهای معاصر و دو سالن ویژه‌ کودکان و نوجوانان کانون استان تهران و در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های همدان، مازندران و البرز به نمایش درمی‌آید.
جشنواره پویانمایی در بخش‌های «مسابقه ایران»، «مسابقه دانشجویی ایران»، «مسابقه بین‌الملل»، «مسابقه دانشجویی بین‌الملل»، «نمایش ویژه»، «چشم‌انداز» و «فیلم‌های بلند» طی روزهای 15 تا 19 اسفند توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این چهار استان برگزار می‌شود.


فیلمنامه نویسی انیمیشن

چاپ دوم کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن استن هیوارد، با ترجمه سارا خلیلی و همکارنشان  توسط انتشارات دانشگاه هنر آماده  شد . امیدواریم در جشنواره پویانمایی ارائه شود .

ایران پایتخت انیمیشن دنیا!

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در یک مقایسه میان آثار شرکت کننده از ایران و سایر کشورهای دنیا در هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران می‌توان به این نتیجه رسید که ایران پایتخت انیمیشن دنیا است.

به گزارش مهر، نشست مطبوعاتی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران امروز دوشنبه نهم اسفندماه با حضور مدیرعامل کانون پرورش سید صادق رضایی ، محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره، شاه‌آبادی و جمعی از اهالی رسانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با تاخیر 20 دقیقه‌ای برگزار شد، رضایی درباره جایگاه هنر انیمیشن در ایران، گفت: دیدگاه کانون پرورش در مورد انیمیشن در حال حاضر این است که کاری کند تا این هنر بتواند به صورت محصولات فرهنگی به مخاطب عرضه شود. با توجه به چشم‌انداز کانون در سال 91 قرار است با تلاش 1000 دفتر کانون و در 100 کتابخانه‌های فرهنگی بتوانیم مخاطبان را با مباحث نظری آشنا کنیم و بتوانیم فیلم‌های منتخب جشنواره‌های مختلف را نمایش دهیم.

وی افزود: هدف اصلی تمام برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بچه‌ها هستند و من فکر می‌کنم کانون بامفهوم‌ترین نام را دارد. مکانی که فکر بچه‌ها را پرورش می‌دهد. چرایی برگزاری چنین جشنواره‌ای تقویت‌ برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که در این سال‌ها برگزار شده است.

مدیرعامل کانون با اشاره به هفتمین جشنواره پویانمایی تهران افزود: فرایندی برای رسیدن به جشنواره پویانمایی در داخل و خارج از ایران وجود دارد. در وهله اول باید به هنر انیمیشن به صورت گروهی و جمعی توجه شود. توجه به این هنر به خاطر ویژگی‌هایی که برای مخاطبان و سازندگان دارد و گروهی عمل کردن در این حوزه جذاب است و در این زمینه کانون تا امروز خوب ظاهر شده است.

رضایی با عنوان اینکه قرار است در جشنواره هفتم از اساتید مجرب حوزه انیمیشن استفاده شود، اظهار کرد: در این دوره از اساتید ایرانی برای آموزش انیمیشن در شهرستان‌ها دعوت کردیم و آنها هم دعوت ما را پذیرفتند. در حال حاضر دوستان ما در شهرهای زابل و خارک و باقی شهرستان‌ها مشغول فعالیت و آموزش در حوزه انیمیشن هستند و این مساله جای خوشحالی دارد. امروز انیمیشن از آن کالای لوکس درآمده و به یک هنر اجتماعی تبدیل شده است و دلیل اصلی‌اش هم این است که در همه جای دنیا تاثیرگذار است و هنر است که انسان را وادار به خلاقیت می‌کند.

وی تاکید کرد: ایران در حوزه انیمیشن به جایگاه خوبی رسیده است و بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به بخش خصوصی است که انیمیشن در این بخش هم جایگاه خود را به دست آورده است. در این دوره جشنواره ایران به همراه 66 کشور شرکت کرده‌ است و در مجموع آثار شرکت کننده از ایران 730 اثر و 66 کشور دیگر 830 اثر به جشنواره ارائه داده‌اند. در یک مقایسه می‌توان به این نتیجه رسید که ایران پاییخت انیمیشن در دنیاست و می‌تواند در دنیا هم قدرتمند ظاهر شود. در این مدت ما از بسیاری از موسسات خصوصی حمایت می‌کنیم و حتی به آنها مکان برای ساخت اثر هم می‌دهیم.

رضایی با یادآوری خرید آثار برتر دنیا در حوزه انیمیشن گفت: امسال برای اولین بار بهترین آثار پویانمایی ایران و جهان را خریداری می‌کنیم و به 900 مرکز سیار و ثابت کشور می‌فرستیم تا آنها را نمایش دهند. اما در مورد ادبیات کودک و تلاش کانون برای زنده نگه داشتن این حوزه باید بگویم باز هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اولین بار از پایان‌نامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشدی که در حوزه ادبیات کودک و پویانمایی باشد حمایت می‌کند. همچنین جشنواره امسال به جز تهران در همدان و مازندران هم به صورت همزمان برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند در این دو شهر هم به تماشای آثار برتر بنشینند. در مدت برگزاری جشنواره هم به مدت چهار شب ساعت 22 جلسه نقد و بررسی آثار را داریم و فیلمسازان این حوزه آمادگی خود را برای شرکت در این جلسات اعلام کردند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص وضعیت نقد در ایران عنوان کرد: وضعیت نقد در ایران بسیار ضعیف است. این مساله در حوزه ادبیات کودک بیشتر به چشم می‌خورد. نقدی که علمی، از سر دلسوزی، با شناخت و مقبولیت میان مخاطبان و مترجمان و نویسندگان و تصویرگران باشد، کم است اما دوستان ما در کانون می‌خواهند فضایی را ایجاد کنند تا به چنین نقدی در حوزه ادبیات کودک نزدیک شویم.

در ادامه این نشست ، شاه آبادی با اشاره به سوال‌های بی‌جواب در حوزه انیمیشن گفت: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران علاوه بر ایجاد فضای رقابتی میان هنرمندان فضای مناسبی برای پاسخ دادن به سوال‌هایی مانند، بی‌برنامگی‌های نمایش و نبود سالن برای نمایش فیلم‌های انیمیشن و جایگاه انیمیشن در صدا و سیماست. همچنین نمایش آثار ایرانی در کنار آثار خارجی می‌تواند امکان مقایسه را برای هنرمندان و مخاطبان به وجود بیاورد.

کارت جشنواره پویانمایی

کلیه دانشجویان انیمیشن دانشگاه هنر برای دریافت کارت ورود به هفتمین جشنواره پویانمایی تهران در روزهای ١٢ ، ١٣ و ١۴ اسفند از ساعت ٩ الی ١۴ به سینما فلسطین در خیابان طالقانی مراجعه کنند .

انیمیشن در جشنواره شهر

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره  فیلم شهر، "رضا تقدسی"، "وحید نصیریان" و "روانبخش صادقی"  از کارگردانان عرصه سینمای انیمیشن،هیات انتخاب بخش انیمیشن این جشنواره هستند.

چهارمین جشنواره فیلم شهر با هدف جلب مشارکت هنرمندان فیلم ساز به شهر و موضوع های شهری با رویکرد "شهری انسانی برای انسان شهری" از 24 تا 29 اردیبهشت ماه سال 90 در تهران برگزار می شود.

راز جنگل شفا در حور

 موسسه فرهنگی حور ، بزرگترین تولید کننده انیمیشن در ایران در تازه ترین اثر خود اقدام به تولید مجموعه انیمیشن بنام «راز جنگل شفا» نموده است. این مجموعه با پرداختی حرفه ای در قالب تولید انیمیشن با رنگ و بویی کودکانه برای سنین رده الف و ب و ج یعنی گروه های پیش از دبستان و دبستانی پیش بینی شده است.
از اهداف مورد نظر در این مجموعه ایجاد فضایی کودکانه و مفرح برای کودکان به همراه مفاهیم ساده آموزشی است. از جمله این مفاهیم که بسیار نو و تازه است ، پرداختن به آموزش خواص گیاهان دارویی با زبانی ساده و قابل درک برای کودکان است. کودکان به واسطه تصورات پاک و بی آلایش از دنیای پیرامون خویش آثاری را که تلفیقی از بازی ، شعر ، نمایش و موسیقی باشد دوست دارند و با این گونه آثار احساس نزدیکی بیشتری می کنند و این دست آثار به نیازها و علایق آنها پاسخ بیشتری می دهند و آنها را در سرگرم شدن و یادگیری بهتر و بیشتر یاری می کنند.
این مجموعه قرار است در 52 قسمت 12 دقیقه ای در قالب قصه های کوتاه با گرافیکی مناسب حال و هوای کودکان همراه با هیجان و اکشن تولید شود.
عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه کننده شهاب کسرایی ، مدیر تولید رضا تقدسی ، فیلمنامه و کارگردان ابراهیم ساکتی
با تشکر از فاطمه ملکی  

جشنواره 1404 - بخش انیمیشن


شرایط ارسال آثار و جوایز بخش انیمیشن


شرایط ارسال آثار و جوایز:

 انیمیشن 

*تکنیک آزاد است.

*زمان هر اثر حداقل ده دقیقه ‌باشد.

*سال تولید مشخص باشد.

*این اولین جشنواره‌ای باشد که این اثر شرکت می‌کند.

*خلاقیت و نوآوری هم در داستان هم در تکنیک پخش شود.

*همخوانی و هماهنگی بین اثر و موضوع جشنواره حتما رعایت شود.

 مقررات عمومی جشنواره:


- آخرین مهلت ارسال آثار 10 اردیبهشت 1390

- تاریخ برگزاری جشنواره: پایان اردیبهشت 1390


- نشانی دبیرخانه: تقاطع خیابان حافظ و سمیه، روبروی دانشگاه امیرکبیر- حوزة هنری – طبقة دوم

تلفن دبیرخانه: 88898034-021


انیمیشن قصه های جنگ

تولید این انیمیشن از نیمه اول امسال آغاز شد و حیدر ویسی تهیه کننده این انیمیشن گفت: در تولید این انیمیشن از تکنیک کات اوت و دو بعدی استفاده شده و هم اکنون با پایان مراحل انیمیت، تدوین و موسیقی پیش بینی می‌کنیم برای اسفندماه این مجموعه آماده پخش شود.
ویسی با اشاره به اینکه مجموعه قصه‌های جنگ فاقد دیالوگ و بصورت موسیقی و تصویر تهیه شده افزود: دستمایه این مجموعه ادوات جنگی مثل کلاه آهنی، قمقمه، بی سیم، قطب نما، سنگر و... است که کارکرد آنها در جنگ به صورت داستان بیان می‌شود.
تهیه‌کننده مجموعه قصه‌های جنگ با قدردانی از محمدعلی صفورا که نظارت کیفی بر تولید مجموعه کرده است افزود: در تولید این مجموعه 13 قسمتی 12 نفر از هنرمندان مرکز بطور مستقیم و غیرمستقیم همکاری کرده‌اند که عبارتند از :

انیماتور: اشکان معینی، راهبه امیری و عابدین محمدی

پس زمینه: جلال معینی، نوشین کولیوند و متیرا امجدیان

  تدوین و صداگذاری : حامد محبی

نویسنده : نوشین نوری

موسیقی : آرش فشی

انیمیشنی فکر کنیم

انیمیشن عروسکی کشاورز و روبات کار استاد علیمراد

دیدنی...

 یک آب نما در روسیه - حس خوبی داره! مگه نه؟

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٥:۱٠ ‎ب.ظ ; شنبه ۱٤ اسفند ۱۳۸٩