انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم بهمن 89

انیمیشن ایران برنامه ریزی نمیخواهد!


 

 

جمله  بالا  را بهرام عظمی در یک نشست  که برای بررسی خلق شخصیتهای ماندگار در انیمیشن ایران با معاونت جدید سیمای استانها جناب آقای مازندرانی برگزار شد زد ، در ادامه بخشهایی از گفته های متفاوت او را بخوانید :

به نظر من برنامه ریزی  برای خلق یک شخصیت  ماندگار در انیمیشن را بگذارید کنار! اگر واقعا میخواهید کاری انجام بدهید   فقط زمان را مشخص کنید مثلا شش ماه و بعد تو همین زمان تمامش کنید . ما هیچوقت تو ایران با برنامه ریزی به جایی نرسیدیم . همیشه یک اتفاق و یا یک چیزی جرقه شد برای جلو رفتن  مثل مدرسه موشها - کلاه قرمزی .  واقعا کدامشون با برنامه ریزی شکل گرفته بودند !؟خانم برومند و آقای تهماسب بانی اون کارها بودند کارکردند و کارشون گل کرد گرچه   بعد هم که رها شدند و هیچ سودی هم از شهرت شخصیتهایی که بوجود آورده بودند نصیبشان نشد ! نه از عروسکهایی که از شخصیتهاشون ساخته شد و نه عکسها و نوارها  و ....خواهشا کمی این حرفها را بگذارید کنار و واقع بین باشیم .

Bahram Azimi

اگر شما سفارش یک انیمیشن ایرانی اسلامی به من میدهید واقعیتشو بخواهید  من نمیدونم اون چی هست ! اسلامی  یعنی اینکه کارکترم ریش داشته باشه نماز بخونه آستین بلند بپوشه !!کی باید این کار را انجام بده !؟آیا همچون منی  که موهامو پشت سرم میبندم و یا اینکه اگر مثلا خانواده ام چادری نیستند  آیا مجاز هستم که  یک شخصیت محبوب ایرانی خلق کنم ؟

ببینید من از مدیرم و یا کسی که به من سفارش کار می دهد فقط یک درخواست دارم : به من نگو چکار کنم و چکار نکنم ، فقط به من اعتماد کن .همانطور که به خودتون اعتماد میکنید که قصد کرده اید که  یک کار خوب و تاثیر گذار سفارش بدهید.به نظر من اینجوری میشه نتیجه گرفت . گرچه باز هم میشه  یک عالمه حرفهای خوب به خورد هم بدهیم و بعد از پیش هم بریم . یادم میاد که  10 یا 15 سال پیش هم همین حرفها رامیزدم اما انگار کسی توجه نمیکرد.انیمیشنی که تو این ده ساله  ساخته شده  به نظر من که 98%  آن خوب  که نبوده هیچ  افتضاح بوده .واقعا وقتی نمیتونیم موسیقی شاد داشته باشیم حتی برای بچه ها که  اونها نیاز  به موسیقی شاد  دارند و حتی برای تیتراژ برنامه ها را نمیتونیم موسیقی مناسب بگذاریم  و گاهی مجبور میشیم برای اینکه مجوز پخش بگیره روی موسیقیمون  یک گروه کر بگذاریم وموسیقی بسازیم  که  بیشترشبیه موسیقی عزا درمیاد کار کنیم  و یا باکسی که تا حالاتو عمرش موسیقی شاد نساخته کار کنیم  خب معلومه که کار جذاب از آب درنمیاد  .

چه فایده ای داره که  هرکسی به خودش اجازه میده از کار انیمیشن من ایراد بگیره !من که از هفت خوان برای تایید کارم میگذرم یهو با یک تلفن از فلان مسئول جلو کار انیمیشن تبلیغاتی من گرفته میشه!یادمه که  تبلیغی برای بانک اقتصاد نوین ساخته بودم که  یک دختر بچه نوزاد با یک پسر بچه نوزاد بصورت دختر عمو و پسر عمو با هم  در باره آینده شون حرف می زدند. کار خوبی از آب درآمد و مشهور شد و یک ماهی هم بدون مشکل پخش شد . دو اعتراض به این کار شد یکیش به حق بود  اونهم از طرف سازمان بهزیستی وقت بود که اعتراض کرد که این تیزر  باعث رواج ازدواج فامیلی میشود که به نظر اعتراض به حقی بود . یک اعتراض ناحق هم شد که گویا با یک تلفن به مدیر سازمان صدا و سیما عنوان میکند که خدا را شکر بعد از 30 سال از عمر جمهوری  اسلامی  انیمیشن سکسی  هم از تلویزیون پخش شد . یک نفر با ذهن بیمار میتواند  بخاطر ارتباط با مسئولین جلو پخش کار را  بگیرد .

باید باور کنیم  که اگر واقعا به دنبال شخصیتهای ماندگار هستیم باید یکسری کارکتر فقط برای سرگرمی خلق کنیم . بچه من از کارکترهای انیمیشن خارجی خوشش میاد وقی از من می پرسه چرا سوپرمن بده  من چه جوابی باید بهش بدم ! کارکترهایی که  خلق میکنیم باید خوشگل و  خوش تیپ و امروزی و ...باشند تا بتوانند مخاطب را جذب خود کنند . اگر باز هم بخواهید دلتان را با شعار و حرفهای کلیشه ای خوش کنید بدونید که نتیجه ای نخواهید گرفت . همین

انصراف !

 

 جناب استاد گلپایگانی
از آنجایی که این روزها مجموعه "پاییز گرم " در در حال پخش از شبکه دوم   می باشد وبا توجه به انصراف کامل   بنده از کارگردانی مجموعه و عدم رضایت از درج نام خود به هر عنوان در تیتراژ این سریال ، و با توجه به قرار دادن بی معنی  نام بنده به عنوان   کارگردان هنری!  در تیتراژ این مجموعه ، خواهشمندم متن و تصاوبر زیر را جهت اطلاع دوستان در وبلاگ خود
قرار دهید .

با تشکر فراوان 
جمال محمدپور


  به اطلاع کلیه دوستان می رساند،
این جانب به دلیل کارشکنی های فراوان و عدم همکاریهای افرادی از جمله مدیر تولید و مسئول بخش سه بعدی
(که اکنون عنوان کارگردان مجموعه را دارد) رسما  از کارگردانی این مجموعه انصراف داده و درج نام بنده به عنوان
 کارگردان هنری یک دروغ و جعل  و بدون رضایت و اطلاع  این جانب صورت گرفته است.

 

 

قلب سیمرغ

 

قلب سیمرغ  وحید نصیریان در بخش فیلم‌های اول، جشنواره بیست و نهم فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری به همراه خودروی پراید را دریافت کرد.

نمایی از فیلم سینمایی سه بعدی قلب سیمرغ ساخته وحید نصیریان

 

تازه چه خبر از هفتمین جشنواره پویانمایی تهران

داوران مسابقه ایران مشخص شدند :


محمدحسین نیرومند

محمدحسین نیرومند

محمدحسین نیرومند

کاریکاتوریست

محمدحسین نیرومند (۱۳۴۳) دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی طراحی صنعتی (در مقطع کارشناسی) از دانش‌کده‌ی هنرهای زیبا در تهران است که فعالیت حرفه‌ای خویش را از سال ۱۳۶۴ ابتدا به‌عنوان کاریکاتوریست آغاز کرده است. نیرومند سردبیر و مدیرمسئول کیهان کاریکاتور، دبیر دوسالانه‌ی بین‌المللی کاریکاتور تهران (دوره‌ی اول و دوم)، سرپرست مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، مدیر گروه جوان و طرح و برنامه شبکه‌ی دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی و معاونت سینمایی حوزه هنری، عضو هیأت ‌مدیره‌ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به داوری جشنواره‌های مختلف هنری و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌ی کاریکاتور اشاره کرد. نیرومند تاکنون لوح تقدیر و مدال طلا از معاونت فرهنگی و تبلیغات جنگ ستاد فرماندهی کل‌قوا (۱۳۶۹)، جایزه‌‌ی ویژه‌ی یومیوری شیمبون ژاپن (۱۳۶۸) و بالاترین نشان عالی تجسمی کشور (۱۳۸۸) را کسب کرده است و از وی در مراسم اختتامیه‌ی ششمین دوسالانه‌ی بین‌المللی کاریکاتور ایران (۱۳۸۲) تقدیر شده است.


حمید گروگان

حمید گروگان

حمید گروگان

نویسنده

حمید گروگان (۱۳۳۰) از تهران نویسنده ، پژوهشگر، منتقد و ویراستار صاحب بیش از ۴۰ اثر تالیفی در حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال
سوابق فرهنگی: تدریس ادبیات، نویسنده و تهیه کننده برنامه های تلویزیونی، روزنامه نگار سردبیری مجلات کودک و نوجوان ، مدیریت واحد موسیقی و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضو شوراهای کارشناسی کتاب، فیلم و انیمیشن، داوری جشنواره های مختلف فرهنگی هنری عضو هیات مؤسس انجمن قلم ایران دارنده جوایز و تقدیرنامه ها در حوزۀ تالیف کتاب.


حمید بهرامی

حمید بهرامی

حمید بهرامی

طراح و کارگردان پویانمایی

حمید بهرامی (۱۳۵۱) دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی نقاشی از دانش‌گاه هنر در تهران است. وی علاوه‌بر این‌که مؤسس و مدیرعامل استودیو پویانمایی بامداد است، از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون به‌عنوان طراح مفهومی و طراح توسعه‌دهنده با شرکت‌های Cartoon Network و Terner Animation Studio هم‌کاری می‌کند. هم‌چنین، بهرامی عضو هیأت مدیره‌ی UAE ANT Animation Studio (2003) نیز است.
همکاری با شرکت Dark Horse Comics در زمینه‌ی طراحی و تصویرسازی مجموعه رمان‌های گرافیکیMister –X از دیگر فعالیت‌های بهرامی بوده است. وی درحال‌حاضر مدیر تولید مجموعه‌ای از رمان‌های گرافیکی دنباله‌دار با مضمون ملّی و بومی است که در سطح بین‌المللی ارائه خواهد شد. هم‌چنین، بهرامی طراح گرافیک مفهومی و طراحی محیط پروژه‌ی فیلم سینمایی «تهران ۱۵۰۰» نیز بوده است.
بهرامی تاکنون جوایز مختلفی را در جشنواره‌های گوناگون به‌دست آورده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛ کسب مدال برنز از پانزدهمین نمایش‌گاه کاریکاتور (یومییوری) در ژاپن (۱۹۹۵)، مقام‌های اول، دوم و سوم از دومین، سومین و هفتمین بینال‌های بین‌المللی کاریکاتور تهران، مقام دوم از اولین نمایش‌گاه بین‌المللی کاریکاتور (انسان و طبیعت) سازمان جهانی یونسکو در تهران (۱۳۷۵)، مقام اول از اولین نمایش‌گاه بین‌المللی کاریکاتور (حفظ لایه‌ی ازن) سازمان جهانی یونسکو در تهران (۱۳۸۰)، مفام دوم از اولین نمایش‌گاه بین‌المللی کاریکاتور دبی (۲۰۰۲)،  سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر برای فیلم پویانمایی «وزن بودن‌»، برنده‌ی بهترین فیلم پویانمایی ایرانی از پنجمین بینال بین‌المللی پویانمایی تهران برای فیلم «مسافر افق»، برنده‌ی بهترین فیلم کوتاه پویانمایی خارجی برای فیلم «مسافر افق» از گردهمایی سالانه‌ی آسیفا، آمریکا، آتلانتا (۲۰۰۷)، کسب دو دوره عنوان بهترین طراحی گرافیکی و مفهومی برای بازی‌های رایانه‌ای «پایان معصومیت» و «شمشیر نادر» (۱۳۸۸ و ۱۳۸۷).


بهرام عظیمی

بهرام عظیمی

بهرام عظیمی

کارگردان پویانمایی، کاریکاتوریست و فیلمنامه‌نویس

بهرام عظیمی (۱۳۴۵) دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی صنایع‌دستی از دانش‌گاه هنر در تهران است. وی گواهیِ کارشناسی ارشدِ افتخاریِ پویانمایی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرده است. عظیمی از سال ۱۳۷۶ تاکنون به‌عنوان مدرس با خانه کاریکاتور ایران و دانش‌گاه‌های هنر در تهران هم‌کاری می‌‌کند. وی عضو هیأت داوران بیش‌تر از ۵۰ جشنواره‌ی ملی و بین‌المللی پویانمایی، فیلم و کاریکاتور بوده است و از سال ۱۳۶۵ تاکنون ۵۰ جایزه‌ی ملی و ۲۹ جایزه‌ی بین‌المللی در رشته‌های کاریکاتور، پویانمایی، نقاشی و تصویرسازی کسب کرده است.


مهین جواهریان

مهین جواهریان

مهین جواهریان

کارگردان، تهیه‌کننده و مدرس پویانمایی

مهین جواهریان (۱۳۲۹) دانش‌آموخته‌ی رشته‌های گرافیک و کارگردانی پویانمایی از دانش‌کده هنرهای زیبا و دانش‌گاه هنر در تهران است. وی فعالیت خویش را در زمینه‌ی پویانمایی از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده است و درحال‌‌حاضر، عضو هیأت موسس انجمن آسیفا نیز است.بارون میاد جرجر ، دویدم و دویدم، ارشمیدس، به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد، نه حاکم و … برخی از مهمترین آثار پویانمایی جواهریان هستند که جوایز متعدد داخلی و خارجی را برای وی به ارمغان آوردهاند. جواهریان علاوه بر تدریس پویانمایی در دانشگاههای مختلف، داوری جشنوارههای متعدد پویانمایی را نیز به عهده داشته است. تصویرگری کتابهای کودکان و نوجوان یکی دیگر از فعالیتهای مهین جواهریان است. از وی کتاب تاریخچه ی انیمیشن ایران نیز منتشر شده است.

 

اعلام اسامی سالن‌های نمایش هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران

اسامی سالن‌های سینمای میزبان این دوره  از جشنواره اعلام شد. امسال ۷ سالن نمایش در سطح شهر تهران در اختیار جشنواره‌ی پویانمایی تهران قرار گرفته است. این سالن‌ها عبارتند از؛ سینما فلسطین (۳ سالن)، موزه‌ی هنرهای معاصر و دو سالن ویژه‌ی  کودکان و نوجوانان.

علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های جشنواره پویانمایی تهران، اینترنتی ثبت‌نام ‌کنند

ثبت‌نام از علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از روز دهم بهمن به‌صورت اینترنتی آغاز شد و تا روز ۲۵ بهمن ماه ادامه می‌یابد.

دبیرخانه‌ی جشنواره پس از بررسی درخواست‌ها، بر اساس تخصص، تحصیلات و تجربیات علاقه‌مندان و ظرفیت سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌ها اقدام به اولویت‌بندی و صدور کارت برای علاقه‌مندان خواهد کرد.

http://www.tehran-animafest.ir/7th/fa/?p=165

 

 

 پایان نامه خانم اعظم لویی برگزار شد

 

یکشنبه ٢۴ بهمن - ساعت ١٢ - سالن نمایش دانشکده سینما

اصول و قواعد محرکسازی شخصیته در بازیهای رایانه ای و بررسی محدودیت های متحرکسازی در بازیهای رایانه ای

 فیلم : زمین تا آسمون

استاد راهنمای تئوری و عملی : علیرضا گلپایگانی

پایان نامه ها برگزار شد 

 

علیرضا گلپایگانی - دکتر فاطمه شکیب- لاله ضیایی- سارا خلیلی- دکتر محمد رضا حسنایی

دکتر محمد رضا حسنایی - علیرضا گلپایگانی- آقای جهانی- شهره جهانی - سارا خلیلی - شیدخت معتکف

 

علیرضا گلپایگانی- هما تیموری- دکترفاطمه شکیب- سارا خلیلی - دکتر محمد رضا حسنایی

آقای اعظم پور پدر - فرخ یکدانه - اعظم پور پسر- علی احمدی- علیرضا گلپایگانی

این هم من و آرش  که زحمت عکسهای این چند پایان نامه را کشید.

پیشنهاد

جناب آقای استاد گلپایگانی ،
با عرض سلام،
امروز با شرکت در جلسه ی دفاع پایان نامه پیشنهادی به ذهنم رسید که تصمیم گرفتم آن را با شما در میان بگذارم. 
برنامه های گروه درهفته ی پژوهش بسیار خوب بود ، تصور قیلی من از هفته ی پژوهش تنها چند پوستر و  یک اسم بود و برنامه ها واقعا برایم جذاب و سخنرانی ها انگیزه بخش بود.
به نظرم آمد که می توانیم یک همایش دانشجویی برگزار کنیم ، بسیاری از پایان نامه های تئوری  تنها گردآوری نیستند بلکه حرفی برای گفتن دارند  اما در جلسات دفاع دانشگاه هنر به دلیل کمبود وقت و به این دلیل که بخش تئوری از عملی جداست این فرصت فراهم نمی شود.
از طرفی همانطور که در نظرم راجع به انیمیشن ایران آوردم کارهای پس تولید کم داریم، ما کمتر آرت بوک از تولیدات داریم یا صحبت راجع به روند کار، در صورتیکه به اشتراک گذاری یک پله می تواند به فرد بعدی کمک کند تا از پله ی بعد شروع کند. حتی اگر این ها صرفا تبلیغات برای فروش باشند باز هم خوب است.
چیزی که در ذهن بنده است یک همایش دانشجویی است ،  در دو بخش مقالات و تجربه های تولید.
زمانی برای ارسال مقالات و مستندات تجربه ها اعلام شود. و هیئت داوری از اساتید که بر صلاحیت  کیفی مقاله یا سخنرانی برای پذیرش یا عدم پذیرش در همایش تصمیم گیری کند. و زمانی برای ارائه ی مقالات و همچنین تجربه ها ی ساخت فیلم.
برای انگیزه بخشی برای شرکت در همایش هم لازم به تعیین جایزه ی مادی نیست ،‌اگر تنها به مقالات پذیرفته  و سخنرانیهای پذیرفته گواهی پذیرش داده شود کافی است.
در مورد تاریخ همایش نظری ندارم می تواند بهار باشد و یا پاییز برای انگیزه دادن به ورودی های سال 90
می تواند همایش محدود به دانشکده نباشد و اطلاعیه شرکت در آن در دانشگاه های دیگر هم ارائه شود.
با تشکر
دانشگاه هنر
ورودی 89 رشته انیمیشن
89/11/20

هزار و یک داستان در اصفهان

مجموعه انیمیشن "هزار و یک داستان" در 26 قسمت به سفارش سیمای مرکز اصفهان تولید می‌شود. علی رئیسی، تهیه‌کننده این مجموعه درباره تولید این مجموعه انیمیشن که برگرفته از بهترین کتاب‌های کودک است گفت: پس از مطالعه و بررسی بیش از 2000 عنوان کتاب 26 جلد آن که همه به لحاظ قصه و هم تصویرگری از کیفیت بهتری برخوردار بودند با هدف ترویج کتاب خوانی برای تبدیل به انیمیشن انتخاب شدند.
 
وی با اشاره به هفت ماه پیش تولید مجموعه "هزار و یک داستان" افزود: پس از بازنویسی قصه‌ها و بازآفرینی کاراکترها و صحنه‌ها کار تولید از مهر ماه امسال آغاز شد.
 
این تهیه‌کننده تفکیک استفاده شده در تولید انیمیشن "هزار و یک داستان" را دو بعدی بیان کرد و افزود: برای هر قسمت از این مجموعه کاراکتر و لی‌اوت جداگانه طراحی و اجرا شده است.

  رئیسی در خصوص پیشرفت و میزان تولید این مجموعه گفت: به طور متوسط هر ماه 12 دقیقه از این انیمیشن تولید می‌شود که براساس برنامه ریزی پایان اردیبهشت سال آینده همه مجموعه آماده نمایش می‌شود.

وی از حضور یک بخش از این مجموعه و کسب جایزه ویژه بخش سیمای جشنواره ملی فیلم دانشجویی خبر داد و افزود: شروع هر قسمت از این مجموعه با قصه‌گو آغاز شده و در ادامه قصه به صورت انیمیشن ادامه می‌یابد

تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن "هزار و یک داستان" با اشاره به همکاری بیش از 30 تن از هنرمندان اصفهانی در تولید این مجموعه گفت: این مجموعه را کارگردان : ریحانه کاوش

  انیماتور: نگار زنجانی، فرشید توکلی، مرجان کازرونی، یکتا فیروزمنش

فیلمبردار فضای دیجیتال : علیرضا مصلحی کامپوزیت، سعید محسنی

صدابردار: سعید مهدوی، حسن قاسمی و حسین یگانه

 قصه‌گو: مرجان خواجه‌کازرونی

طراح لباس: افروز باباعلی

باز آفرینی کاراکتر و طراحی لی‌اوت: شهره سیاه‌پوش و سارا غنی 

طراح گریم: افشین اسماعیل شریف

گریمور: زهرا خدیویی

دوبلور : مرجان خواجه کازرونی و شهرام ایرانمنش 

 

 

پاسخ به ایمیل ها:

 

 

 

Salam man daneshjuye reshteye barghe amir kabir hastam. Vali mikham animation bekhunam. Un ham dar farance. Man be krlase tarahi miram va ham chenin filmname nevisi. Man mikhastam komakam konid va begid che maharat haee ro bayad yad begiram va ham chenin baraye paziresh dar madarese ali ya daneshgah animation dar farance chi car konam.

Man mikham sale bad eghdam konam

 

سلام دوست عزیز
از آشنایی با شما خوشحالم . برای مهارت  در رشته انیمیشن سه نکته اساسی وجود دارد " در مرحله اول : طراحی است که در همه سطوح کاربرد دارد .طراحی کلاسیک وبا قاعده ونه سبک های هنری و شخصی . در مرحله دوم : سینما .  منظور از سینما  مباحث مربوط به فیلمنامه - بازیگری - کارگردانی - فیلمبرداری - تدوین صدا و تصویر و موسیقی است. مباحثی که در جایگاه فیلمسازی انیمیشن بسیار با اهمیت است . در مرحله سوم : آشنایی و تسلط به یک نرم افزار سه بعدی است که مطمئنا در امر تولید  انیمیشن امروز بسیار کاربردی است .
در زمینه دانشگاه های فرانسه برای تحصیل در زمینه انیمیشن  متاسفانه هیچگونه اطلاعی ندارم.
موفق و پیروز باشید

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٧:٥۳ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢۱ بهمن ۱۳۸٩