انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم دی 89

پخش سری جدید پهلوانان

سری دوم مجموعه پهلوانان قرار است در ایام نوروز 90 هر روز ! از تلویزیون پخش گردد.این در حالی است که این مجموعه  مناسب پخش هفتگی است . سری جدید ابتدا قرار بود در ایام تابستان پخش گردد اما  برای پخش پاییز انتخاب شد . اما بدلایل نامعلوم نه د ر پاییز ونه در زمستان پخش نشد . پخش روزانه این مجموعه احتمالا در بخشکودکونوجوان شبکه دو در ایام تعطیلات نوروزکه  مخاطب آن بیشتر در تعطیلات  ، سفر و یا میهمانی های  خانوادگی خواهد بود  نتیجه مطلوب  را به همراه نخواهد داشت .آیا وقت آن نرسیده که  صبا  به زمان پخش محصولات خود اعمال نظر  بیشتری داشته باشد!؟  

به دنبال ساخت و پخش مجموعه انیمیشن دو بعدی "پهلوانان" در قالب 13 قسمت نیم ساعته که با استقبال گسترده مخاطب همراه شد، سری دوم این مجموعه در قالب 13 قسمت نیم ساعته دیگر ساخته و آماده پخش گردید. موضوع این مجموعه ها تاریخی- قهرمانی بوده و وقایع آن در خوارزم از شهرهای خراسان قدیم در قرن هشتم هجری می گذرد. شخصیت محوری قصه ها پهلوان محمود قتالی خوارزمی  ملقب به پوریا ی ولی، شاعر، عارف و ورزشکار نامی ایران زمین است

که دارای شغل آهنگری بوده و ضمناً صاحب و اداره کننده تنها زورخانه شهر نیز هست که در آنجا آداب و اخلاق جوانمردی و پهلوانی و فنون کشتی را به شاگردان خود می آموزد.

در میان این شاگردان سه جوان یعنی یاور آهنگر، صفی نمد مال و مفرد سلمانی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و پوریا با کمک آن ها به مبارزه علیه ظلم و بیداد گری حاکمان و داروغه های زورگوی شهر می پردازد.

این شخصیت ها تا حدودی نمایانگر طبقه ای از افراد در تاریخ ایران هستند که به نام های مختلفی از جمله عیاران، جوانمردان، فتیان ، اهل فتوت و ... از آن ها یاد شده است.

ایشان عمدتاً صاحبان حرفه و از طبقه پیشه وران شهری بوده و در اعمال، گفتار و سلوک آن ها نوعی عرفان ساده وعامیانه دیده می شودکه در فتوت نامه های به جا مانده از آن دوران منعکس است و بارزترین نمونه آن را می توان در اعمال و آداب زورخانه مشاهده نمود.

همین روحیات و ویژگی ها، پهلوانان و قهرمانان ایرانی مطرح شده در این قصه ها را از موارد مشابه خود در دیگر ملل و فرهنگ ها مانند سامورایی ها، شوالیه ها و گلادیانورها متمایز می سازد. سعی سازندگان مجموعه بر آن بوده تا با برجسته سازی این وجوه متمایز کننده و از طریق ساخت و پرداخت قصه هایی پر کشش و جذاب، نسل جوان و نوجوان امروز را با قهرمانان و شخصیت های تاریخی و فرهنگی خود آشنا سازد.

عوامل ساخت این مجموعه عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: سیاوش زرین آبادی

مدیر تولید: مژگان علیزاده، طراح شخصیت ، انیماتورو سرپرست بخش انیمیشن: حمید برزویی  -کلین آپر: شادی فرهنگ ادیب، رسول حسینی، سیما نصیری- بتوینر : راحله خسرو شاهی - دسن : گلنوش شریفی، روژین شریف زاده-  طراح فضا و زمینه: حسین صافی - کامپوزیت: محسن گلچین، بهنام دلداده، نیاز آزادی خواه -  دستیار کامپوزیت: ندا معتمدی - لی اوت:  نیاز آزادی خواه - موسیقی: سعید انصاری - صدا: آرش قاسمی - سرپرست گویندگان: حمید رضا آشتیانی پور- تهیه کننده: علیرضا گلپایگانی، سیاوش زرین آبادی ( شرکت حرکت کلیدی)

به سفارش اداره کل پویا نمایی صبا - 1389

دیدار

استاد دهستانی در بازدیدی از حرکت کلیدی یک قسمت از مجموعه شجاعان را دید . به اعتقاد او کار شجاعان یکی از بهترین انیمیشنهای تلویزیونی ایران خواهد شد .

 با تشکر از  امیرمحمددهستانی که حرفش برایمان مهم است چون خودش یکجور پیشکسوت مجموعه های خوب تلویزیونی است.

اولین روز برفی

اولین روز برفی امسال در روز 26 دی ماه - حیاط شرکت حرکت کلیدی

 چه خبر ازهفتمین جشنواره پویانمایی

هر چه به آخر سال نزدیکتر میشویم شور و هیجان  برگزار شدن  هفتمین جشنواره تخصصی پویانمایی تهران بیشتر می شود .این تنها جشنواره  مهم انیمیشن ایران هر دو سال یکبار همه دست اندرکاران و علاقمندان به انیمیشن را دور هم جمع میکند . امیدواریم در این روزها با شنیدن خبرهای خاص و دلگرم کننده به پیشواز این میهمانی  بزرگ خانواده انیمیشن ایران برویم ...

*هیئت داوارن بخش دانشجویی (که برای اولین بار بصورت مجزا در این دوره برگزار میگردد) توسط استاد ناصر گلمحمدی - استاد محمد علی صفورا . سید علیرضا گلپایگانی از 25 دی ماه کار  خود را آغاز کردند. این گروه مسئولیت انتخاب  و داوری بخش داخلی دانشجویی و همچنین مسئولیت انتخاب بخش بین الملل  دانشجویی را بعهده خواهند داشت .

* طبق شنیده ها تعداد جوایز بخش دانشجویی از یک به سه تندیس طلایی افزایش خواهد یافت .این سه بخش شامل : کارگردانی - فیلمنامه و متحرکسازی خواهد بود . انشاالله

* به نظر می رشد برخی از شرکت کنندگان در جشنواره نمیدانستند که با انتخاب بخش دانشجویی دیگر فیلمشان در بخشهای دیگر به نمایش در نخواهد آمد !

*هیئت انتخاب بخش داخلی و بین الملل هفتمین جشنواره پویانمایی به کار خود پایان داد . علیرضا کاویان راد - روانبخش صادقی- کیارش زندی -  منادی زاده  و فتیما یثربی مسئولیت این کار را بعهده گرفته بودند .

*بخش جدیدی در هفتمین جشنواره پویانمایی شکل گرفه است . بخش فیلمهای دانشجویی که بصورت جداگانه داوری خواهند شد . ظاهرا از سه مدیرگروه انیمیشن دانشگاههای تربیت مدرس - هنر و صدا وسیما  برای داوری  این بخش دعوت به عمل آمده است  .

درحاشیه : ظاهرا مدیر گروه انیمیشن  تربیت مدرس دکتر شیخ مهدی نتونستند به این داوری بیایند.استاد محمد علی صفورا به جمع داوارن  بخش دانشجویی هفتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران پیوستند .

* رفتن هفتمین جشنواره به کرمانشاه ظاهرا منتفی شده اما هنوز صد در صد نشده!

* هنوز اسامی مهمانان سرشناس جشنواره اعلام نشده ، اما خبرهایی هست .انشالله برخی از کارگردانان  معروف انیمیشن های هنری که فقط کارها و اسمشون را دیده ایم بزودی  در جشنواره زیارت خواهیم کرد.

* از کتابهای تخصصی انیمیشن که قرار است به مناسبت جشنواره منتشر شود  هنوزهیچ خبری ارائه نشده است .

* جشنواره باز هم با مشکل مالی موتجه است !  آیا این بار  موسسه های دولتی که مستقیما  و یا غیر مستقیم به انیمیشن می پردازند به این دوره جشنواره کمک خواهند کرد !؟

* آقای کریمی صارمی  دبیر جشنواره پویانمایی همچون سالهای گذشته با شور و شوق از با شکوه  برگزار شدن این دوره  جشنواره   خبر میدهند . انشالله

خبر جشنواره ای :

هیئت انتخاب فیلم‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران کار خود را به پایان رسانید .

بررسی فیلم‌های بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل این جشنواره توسط گروهی پنج نفره انجام گردید.

به گزارش مهر، دبیرخانه جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران اعلام کرد که علیرضا کاویان‌راد، کیارش زندی، روانبخش صادقی، حسین مرادی‌زاده و فاطیما یثربی کار انتخاب آثار بخش مسابقه این جشنواره را برعهده داشتند.

بر اساس این خبر با توجه به پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره، تاکنون بیش از 650 فیلم ایرانی و 600 فیلم خارجی در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار گرفته است.

هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران امسال طی روزهای 15 تا 19 اسفند 1389 در بخش‌های مسابقه ایران، مسابقه بین‌الملل، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی پویانمایی هر دو سال یک بار تلاش می‌کند بستری شایسته را برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها با گردآوری و عرضه هدفمند آثار، کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی و گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دست‌یابی به کیفیتی افزون‌تر فراهم آورد.

  بررسی جلوه های بصری سریال مختارنامه در گفتگوی علیرضا گلپایگانی با  امیرسحرخیز

در لینک جدید سایت انیمیشن دیتا:

http://www.animationdata.com/fa/389.html



در این گزارش ، علاوه بر مشاهده تصاویر متحرکی از فرایند بکارگیری تکنیک
جلوه های بصری در برخی پلان ها ؛ چنین می خوانید :


در هفته پژوهش و روز انیمیشن ، دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر پذیرای امیر سحر خیز ، مدیر جلوه های بصری سریال مختار نامه بود. به زعم این هنرمند پرسابقه , از جمله ویژگی های بارز مختارنامه این بود که بهای بیشتری به جلوه های بصری داد و این باعث شد تا زمینه لازم برای گرد هم آمدن بسیاری از متخصصان و هنرمندان فراهم آمده و باعث خلق نوآوری ها وتوسعه ایده ها در  تیم چهل نفره جلوه های بصری شود. امیرسحرخیز از مشکلات موجود در پلان های حرکتی و بازسازی مجدد دوربین می گوید. او اذعان می کند
که در این مدت، همه جور کاری داشته ایم ؛ از خلق سه بعدی کاراکتر گرفته تا کروماکی و بناکردن یک شهر با مت پینتینگ . حتی با اینکه دکور عظیمی برای شهر کوفه و مکه در احمدآباد مستوفی در نظر گرفته شده ؛ اما  از دورهیچ برج و بارو یی در آن قابل مشاهده نیست. لذا از طریق تکنیک های مختلف جلوه های بصری ، این نما ها به صحنه ها افزوده شد و حجم این شهر ها را دوچندان نمود

معرفی سایت

VISIONFALL: فارسی -

در این سایت به ارائه مطالبی در زمینه گرافیک رایانه ای و بازیهای رایانه ای پرداخته شده است. در صفحه آموزشها میتوانید آموزشهایی که عموما در رابطه با نرم افزارهای گرافیکی است را دانلود نمایید. در قسمت گالری نیز میتوانید نمونه کارهای هادی قاسم زاده  را ببینید.

هادی قاسم زاده دانشجوی سال دوم کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه هنر است . 

 

پخش انیمیشن‌های ایرانی؛ هر روز از شبکه دو سیما

 با برنامه‌ریزی‌های جدید اداره کل پویانمایی سیما، در پی تعاملات انجام شده بین این اداره کل و شبکه دو سیما، کودکان و نوجوانان ایرانی از این پس هر روز می‌توانند انیمیشن‌های تولیدی صبا را ساعت 16:10 از شبکه دو سیما مشاهده کنند.
بنابراین گزارش، این انیمیشن‌ها هر روز به مدت 30 دقیقه همه روزه حتی روزهای جمعه و ایام تعطیل نیز پخش خواهد شد.
بنابراین گزارش، در مرحله نخست این طرح قرار بر این است تا ابتدا منتخبی از انیمیشن‌های تولید صبا در این باکس پخش شود و در مرحله‌های بعدی تلفیقی از آثار جدید و قدیم و انیمیشن‌های مورد درخواست مخاطبان برای علاقه‌مندان در معرض دید کودکان و نوجوانان ایرانی قرار گیرد.
تصمیم گیری‌های انجام شده برای پخش انیمیشن‌های ایرانی بر اساس نیاز گروه سنی کودک و نوجوان صورت پذیرفته تا این قشر از مخاطبان با آثار و تولیدات قدیم و جدید اداره کل پویانمایی سیما که برای آنها و با سلیقه آنها تولید شده بیشتر آشنا شوند و در صورت استقبال مخاطبان از این طرح ساعت پخش آن نیز افزایش خواهد یافت. این برنامه‌ها در مرحله اول به صورت روزانه در اختیار گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما قرار خواهد گرفت و سپس در مرحله‌های بعدی با درخواست مخاطبان در اختیار این گروه قرار خواهد گرفت.
ایجاد باکس پخش برنامه‌های تولدی صبا در سیما بمنظور پاسخگویی به نیازهای مخاطب کودک و نوجوان و ایجاد انگیزه و تشویق هرچه بیشتر تولیدکنندگان این آثار انجام شده است به طوریکه زمینه رقابت‌های سالم و سازنده را در بین این عزیزان فراهم خواهد کرد.
برخی از آثاری که در جدول پخش مرحله اول این طرح قرار دارند شرح ذیل است:
مجموعه پهلوانان، مجموعه دانشمندان بزرگ، مجموعه قصه‌های شب چله، سریال خداوند لک لک‌ها را دوست دارد، سینمایی عاشورائیان، سریال پسر ترکمن، زبر و زرنگ، مجموعه قصه‌های کهن، آیین نامه جدید راهنمایی و رانندگی، داستانک، میرزا و ویز و زَک، ماجراهای تقی، لذت دانایی، مشاهیر، تولد زال، عجایب المضاحک، مرغ گرفتار، شنگول و منگول، آقای خوش خیال، بهمن و بختک، یک اتفاق خیلی خیلی ساده، عجب اشتباهی، سیزده داستان، دوستان جنگل (خُرخُری)، کاکلی، کلاغ‌ها و...

 «پسر نابغه» در مرکز صبا

 «پسر نابغه» یکی از سریال‌های در دست تولید صباست که به تهیه‌کنندگی صبا و کارگردانی محمود صائمین در 39 قسمت 15 دقیقه‌ای و با تکنیک دو بعدی ساخته شده و پس از شش ماه پیش تولید در سال هشتاد و هشت آغاز به تولید شده است و در سال 90 و پس از سه سال آماده نمایش و پخش از تلویزیون خواهد شد.
داستان انیمیشن در مورد کودکی است که در دوران سامانیان می‌زیسته است. زمانی که بخارا جزئی از سرزمین ایران بوده و از نظر علم و دانش سرآمد آن روزگاران چنانچه دانشمندان و عالمان بسیاری در آن دوره پرورش یافته‌اند، این کودک که از خانواده‌ای معتبر از نظر علمی و اجتماعی و مردمی برخاسته بود با ذهن خلاق و هوش فراوان بسیاری از مشکلات بخصوص مشکلاتی که خانواده او و پدرش ابراهیم که حاکم شیروان بود را حل می‌کند و پیوسته آدم‌های دروغین حکومتی و دزدان را ناکام می‌گذارد.
ویژگی بارز این سریال طراحی و گرافیک تاریخی برای انیمیشن است. با تحقیق و پژوهش‌های بعمل آمده سعی شده جنبه‌های ظاهری و حتی تاریخی و معنایی اثر به لحاظ طراحی فضا و لباس و هم به لحاظ دیالوگ‌ها و داستان و ماجراها بسیار متناسب با همان دوران باشد. یکی از الگوهای مهم داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی این کودک نابغه همانا بوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی است.
همچنین به گفته نویسندگان این اثر اگر چه سعی شده داستانی جذاب و قابل تأمل برای مخاطبین آن که همانا کودکان و نوجوانان هستند طراحی و خلق شود اما تلاش مضاعفی در جهت سندیت و نزدیکی به واقعیت تاریخی شده است. چانچه این مسئله در نوع نگاه داستان پرداز و شخصیت پرداز و آفریدن ماجراها دخیل بوده است. داستان در هر قسمت ماجرایی را ایجاد کرده و در همان قسمت یا قسمت‌های بعدی راه حل مسئله و معما را عنوان می‌دارد، همچنین در عین تکثر موضوعات سریال از یک انسجام داستانی برخوردار است

"شکرستان" جدید ویژه عید نوروز تولید می شود 

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی انیمیشن "شکرستان" گفت: مجموعه جدیدی از "شکرستان" با حال و هوای عید نوروز و داستان هایی درباره سفرهای نوروزی در دست تولید است.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، "سید مسعود صفوی" رییس مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری و تهیه کننده مجموعه تلویزیونی انیمیشن "شکرستان" گفت: مجموعه 90 قسمتی "شکرستان" محصول مرکز انیمیشن حوزه هنری است که به کارگردانی بابک نظری ساخته شده و از شبکه دو سیما پخش می شود.
وی درباره جزئیات مجموع جدید "شکرستان" ویژه عید نوروز بیان کرد: این مجموعه با حال هوای عید و به صورت مناسبتی ساخته می شود. ماجراهای "شکرستان" قبلی در این مجموع جدید جانی دوباره می گیرند و داستان های جدید مجموعه، عمدتا درباره سفرهای نوروزی است.
صفوی خاطرنشان کرد: مجموعه جدید همان کاراکتر و فضاهای "شکرستان" قبلی را دارد ولی با قصه هائی که در مورد سفرهای نوروزی است که از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
وی درباره محتوای یکی از این داستان ها گفت: یکی از کاراکترهای خنده د ار "شکرستان" تصمیم می گیرد آژانس مسافرتی بزند و برای عید نوروز بعضی اهالی شکرستان را به سفر ببرد. حالا کجا و چگونه را باید دید که چه می شود. فعلا کار گروه نویسندگان معطوف به پردازش سرفصل ها و داستان های هر قسمت است.گفتنی است مجموعه انیمیشن "شکرستان" با موضوع حکایت ها و ضرب المثل های قدیمی ساخته شده است
.

بهرام عظیمی «ماسوله» را  می‌سازد

خبرگزاری فارس: «بهرام عظیمی» انیمیشن کوتاه «ماسوله» را براساس یکی از کاریکاتورهای معروفش که جوایز متعدد جهانی کسب کرده، می‌سازد.


«بهرام عظیمی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس ضمن اعلام این خبر به جزئیات انیمیشن «ماسوله» اشاره کرد و گفت: حدوداً از شش ماه پیش ساخت این انیمیشن را با گروهی کوچک شروع کرده‌ام که انیمیشنی کوتاه و در مدت زمان بین 8 تا 10 دقیقه است.البته فعلا با تمام توان در حال تولید انیمیشن‌های «همت مضاعف، کار مضاعف» به سفارش و تهیه‌کنندگی موسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هستیم، وتیم کوچکی نیز در حال ساخت انیمیشن «ماسوله» است.
وی افزود: این انیمیشن که وقایع و اتفاقاتش در ماسوله رخ می‌دهد با عنوان موقت «ماسوله» در حال تولید است.
عظیمی که «ماسوله» را براساس یکی از کاریکاتورهای معروفش که موفق به کسب سه جایزه جهانی شده، می‌سازد، در این باره گفت: این انیمیشن نخستین انیمیشنی است که براساس یکی از کاریکاتورهایم می‌سازم. من طرحی دارم که براساس پنج کاریکاتورم که تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی از اقبال بیشتری برخوردار بوده‌اند، پنج انیمیشن کوتاه جشنواره‌ای بسازم.
وی ادامه داد: «ماسوله» نخستین فیلم انیمیشنی است که براساس یکی از این پنج کاریکاتور به صورت مستقل ساخته می‌شود که با توسعه و گسترش خط داستانی کاریکاتور مورد نظر پیش‌ می‌رود.
عظیمی به موضوع انیمیشن «ماسوله» اشاره کرد و گفت: این انیمیشن 4 شخصیت محوری دارد و برخلاف کارهای دیگر من که طنز و پردیالوگ هستند، «ماسوله» از موضوعی تراژیک و غمبار برخوردار است و هیچ دیالوگی هم ندارد.
نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «ماسوله»، به فارس گفت: تکنیک این انیمیشن سه بعدی است که با توجه به تجربه‌ای که از ساخت فیلم سینمایی «تهران 1500» کسب کرده‌ایم، توجه به جزئیات و فضای فیلم به شدت محسوس است تا حدی که به نظر می‌رسد فضاهای طراحی شده، واقعی هستند.
وی ادامه داد: مدل‌سازی کار به اتمام رسیده و تلاش ما این است که تا پایان سال آماده شود.
عظیمی با بیان این مطلب که سعی‌اش در تولید این انیمیشن نمایش زیبایی‌های کشورمان است، گفت: این انیمیشن مضمونی بین‌المللی دارد و تلاش من این است که علی‌رغم بین‌المللی بودن، هویتی کاملا ایرانی داشته باشد و به نوعی می‌خواهم زیبایی‌های کشورمان را به لحاظ طبیعت و تاریخی که دارد، به نمایش بگذارم.
وی درباره مضمون «ماسوله»، گفت: موضوع این انیمیشن در رابطه با شخصیت پیرمردی است که سالها پیش یک ورزشکار بسیار معروف بوده است.
عظیمی گفت: نکته جالب این است که اکنون علی‌رغم اینکه انیمیشن فضای بازتری را نسبت به کاریکاتور در اختیارم قرار داده، و می‌توانم نه تنها در یک تصویر بلکه در صدها فریم، این قصه را روایت کنم ولی روایت داستان مشکل‌تر از قبل است و این نشان‌دهنده تأثیری است که کاریکاتور در همان تک فریم خود دارد.
عواملی که در این انیمیشن با بهرام عظیمی همکاری دارند عبارتند از: لیلا شعبانی‌نژاد(مدل‌ساز و انیماتور)، یاشار جعفرخان‌پور (نورپردازی و رندر)، احسان عظیمی (صداگذاری و تدوین)، اسماعیل شرعی (مشاور فیلمنامه) و علی‌میرآقاسی (آهنگساز).

تولید انیمیشن «افسانه‌های ملل» در ایفا تصویر

 «افسانه‌های ملل» عنوان مجموعه‌ای پنجاه و دو قسمتی است که با تکنیک کات اوت کامپیوتری به تهیه‌کنندگی اداره کل پویانمایی (صبا ) و کارگردانی اهورا شهبازی به نقل افسانه‌هایی از ملل مختلف در قسمت‌های ده دقیقه‌ای می‌پردازد.
این مجموعه که تولید آن از ابتدای سال 89 آغاز شده است، در آغاز سال 91 به آنتن پخش تلویزیون سپرده خواهد شد.
رضا و علی دو نوجوان باهوش ایرانی هستند که به جغرافیا علاقه زیادی دارند. آنها به کمک معلمشان آقای رستمی بالونی می‌سازند تا بوسیله آن از نقاط مختلف جهان فیلمبرداری هوایی کنند. اما به طور اتفاقی وقتی بچه‌ها برای گرفتن عکس یادگاری سوار بالن شده‌اند، بالن به پرواز در می‌آید و دو نوجوان ناخواسته به سفر پر ماجرایی می‌روند. در این سفر رضا و علی به کشورهای مختلفی رفته و ضمن آشنایی با بخش‌هایی از فرهنگ و رسوم آنها با افسانه‌هایی از این کشورها آشنا می‌شوند. افسانه‌هایی که ریشه در فرهنگ و تمدن و باورهای بومی هر یک از کشورها دارند در یکی از این سفرها آنها با پیرزنی آشنا می‌شوند که خود نیز قصد افزودن قصه‌های جدید به صندوقچه افسانه‌هایش را دارد و بعد از این رضا و علی به همراه پیرزن دست به سفری پر ماجرا می‌زند و افسانه‌های کشورهای آسیایی را مرور می‌کنند.
به گفته کارگردان مجموعه با توجه به گسترش تکنیک کات اوت کامپیوتری، در این پروژه نیز با سرمایه‌گذاری روی نیروهای مستعد و خلاق و با استفاده از گرافیک منحصر به فرد با سبک و سیاق جدید دست به کار تولید این پروژه شده‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: از نظر روند داستان فضای این پروژه به گونه‌ای است که طنز فانتزی و به خصوص اخلاق گرایی به شدت مد نظر است، طوریکه در هر قسمت در کنار بیان یک افسانه محلی از کشورهای مختلف به پیام‌هایی پند آموز در زندگی روزمره نیز می‌رسیم. به گفته الهام ابراهیمی مجری طرح این مجموعه ارائه پندهای عبرت آموز از گذشتگان و فرهنگ‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان مهمترین ویژگی این مجموعه است.

قلب سیمرغ در جشنواره فجر

کارگردان فیلم انیمیشن - سینمایی «قلب سیمرغ» با ابراز امیدواری از مورد توجه قرارگرفتن این انیمیشن در جشنواره فیلم فجر، گفت: دلیل پرداختن به متون کهن ایرانی در این کار خلق و معرفی یک قهرمان ایرانی برای نوجوانان بود.

«قلب سیمرغ» را با هدف خلق قهرمان ایرانی برای نوجوانان ساختیم

 «وحید نصیریان» در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، با ابراز خرسندی از اولین نمایش «قلب سیمرغ» در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور، گفت: نزدیک به 4 سال یک گروه 90 نفره برای تولید این انیمیشن زحمت کشیده‌اند؛ به معنای دیگر سرمایه‌های معنوی و مادی خود را روی این پروژه گذاشتیم تا نتیجه بگیریم. از این رو آرزو دارم در جشنواره فیلم فجر با «قلب سیمرغ» برخورد خوبی شود و فیلم در جایگاه خودش مورد توجه قرار گیرد.

وی بر جدی گرفتن حوزه انیمیشن در سینمای ایران تأکید کرد و افزود: «قلب سیمرغ» لایق انیمیشن ایرانی است چراکه یک گروه عظیم ایرانی تلاش کردند تا فیلم خوبی ساخته شود و جای خود را در سینمای ایران پیدا کند. این آرزوی قلبی من است که زحمات و تلاش چندساله تیم سازنده این انیمیشن از سوی کسانی که فرصت نمایش «قلب سیمرغ» برایشان فراهم شده است، دیده شود.

نصیریان حضور این انیمیشن در بین آثار جشنواره فیلم فجر را تغییر در نگاه تهیه‌کنندگان سینمای ایران دانست و گفت: با دیده شدن این انیمیشن دیدگاه تهیه‌کنندگان نسبت به بخش انیمیشن بهتر خواهد شد و این به نفع این حوزه است چراکه شاهد تولید آثار بیشتر و پیشرفت انیمیشن در سینمای کشور خواهیم بود.

این انیماتور درباره پرداختن به داستان‌های کهن ایرانی در «قلب سیمرغ» اظهار کرد: برای تولید این انیمیشن از داستان‌های کهن استفاده کردیم تا رجعتی به کاراکترهای کهن نیز داشته باشیم و تمام ذهنیت و دلیل پرداختن به این متون در فیلمنامه این بود تا یک کاراکتر ایرانی، قهرمان جدید نوجوانان کشورمان شود. از سوی دیگر انتخاب این نوع داستان به سلیقه شخصی خودم بر می‌گردد و ساخت فضای حماسی جزء روند فیلمسازی من به حساب می‌آید.

وی در ادامه به جشنواره فیلم کن اشاره کرد و افزود: مخاطبان این جشنواره به دیدن فیلم‌های بلند سینمایی عادت کرده بودند، اما در چند دوره از جشنواره کن فیلم‌های بلند سینمایی انیمیشن افتتاح کننده این رویداد بوده‌اند و از این رو، ما نیز می‌توانیم مخاطب خود را به دیدن انیمیشن عادت دهیم. در حال حاضر لازم است تا در انیمیشن سازی کشورمان پیشرفت صورت گیرد چراکه این به نفع سینما است و اگر انیمیشن خوبی ساخته و از بار آموزشی برخوردار شود، به لحاظ فروش، موفقیتی کمتر از سینمای بدنه نخواهد داشت.

وی درباره افتتاح جشنواره‌های سینمایی کشور با آثار انیمیشن بیان کرد: اگر این گونه شود، اتفاق مبارکی برای حوزه انیمیشن خواهد افتاد. اما برای ما مهم این است که در صورت انتخاب «قلب سیمرغ» در جشنواره فیلم فجر، سالن و زمان خوبی را برای اولین نمایش این فیلم که به صورت 35 آماده شده، اختصاص دهند.

نصیریان ادامه داد: امیدواریم با حضور «قلب سیمرغ» که قرار است جاده صاف کن حوزه انیمیشن شود، اتفاق جدیدی در سینمای ایران رخ دهد تا انیمیشن های خوب بسازیم و در سالن‌های سینما اکران مناسبی را به آن‌ها اختصاص یابد و مخاطب را به دیدن انیمیشن روی پرده سینما عادت دهیم.

کارگردان «قلب سیمرغ» در توضیح این که چرا از حضور بازیگران سینما و تئاتر برای دوبله این انیمیشن بهره برده است، گفت: برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات کاراکترهای «قلب سیمرغ» در حمید فرخ‌نژاد، رضا کیانیان، الهام پاوه‌نژاد و پرویز پورحسینی که از بازیگران مطرح تئاتر هستند، وجود داشت. فرخ نژاد جزو بازیگرانی بود که کاراکتر «رخش» براساس بعضی کارهای او شکل گرفت و برای کاراکتر «شیردال» نیز از رضا کیانیان دعوت کردم تا به جای این شخصیت صحبت کند، چراکه بعد از ساخته شدن کاراکتر احساس کردم او به این شخصیت بسیار نزدیک است.

همچنین در مورد الهام پاوه‌نژاد نیز کاراکتر هما و آفرین را در او دیده بودم و شخصیت سپنتا را نیز به پرویز پورحسینی از بازیگران توانمند عرصه تئاتر سپردم.

وی درباره دلیل عدم استفاده از دوبلورهای حرفه‌ای عنوان کرد: بیان و لحن دوستانه‌ای که در هنر تئاتر وجود دارد، بسیار فوق‌العاده است و از آنجا که من به دنیال این لحن و شیوه بیان بودم از بازیگران حرفه‌ای این عرصه کمک گرفتم. همچنین در این مرحله انجمن گویندگان جوان و مدیر آن؛ مهرداد رئیسی با ما همراه بودند و کمک بسیار بزرگی به ما کردند. از این رو بخش دوبله «قلب سیمرغ» یکی از کارهای خوب بود که با همکاری این دوستان نتیجه مثبتی داد.

نصیریان تصریح کرد: من به مسئله گیشه اهمیت می‌دهم، لذا حضور هر یک از این بازیگران که مخاطبان خاص خود را بین سینما دوستان دارد، در بحث استقبال و فروش فیلم تأثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان درباره پیش بینی خود از بازخوردهای این اثر در جشنواره فیلم فجر، گفت: با امید توجه به انیمیشن در سینمای ایران، 4 سال برای قلب سیمرغ وقت گذاشتیم و امیدوارم که این اتفاق برای این انیمیشن بیفتد و سیمرغ کسب کند؛ چراکه به اکران آن کمک خواهد کرد. اما واقعیت این است که به سیمرغ فکر نمی‌کنم بلکه آرزو دارم این انیمیشن دیده شود ومورد توجه قرارگیرد.

برخی از عوامل این انیمیشن عبارتند از:
فیلمنامه‌نویسان: مهدی ابوهاشم، محمدرضا نوروزی و وحید نصیریان، کارگردان: وحید نصیریان، مدیر فنی: امیر سحرخیز، مدیر نورپردازی و رندر: امیر سلامتی، مدیر سیمولیت و پارتیکل: محمد میروهابی، صداگذاری: محمود موسوی‌نژاد، موسیقی: پیام آزادی، تدوین، لی آت و استوری بورد: وحید نصیریان، انیماتورها: مشهود ولیان، نیما دهخوارقانی، محمد میروهابی، بابک و بهنام تهرانی، مدیر تولید: کیارش زندی، کامپوزیت: محمدرضارستمی، علی سیاح، امیرسحرخیز، طناز پریشان زاده. تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و وحید نصیریان.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تاریخ 16 تا 26 بهمن‌ماه به دبیری «مهدی مسعودشاهی» در تهران برگزار می‌شود.

بهرام عظیمی در«خیابان‌های آرام»

 

خیابان های آرام

 بهرام عظیمی ساخت بخش‌های انیمیشن فیلم سینمایی «خیابان های آرام» را به پایان رساند تا این فیلم کمال تبریزی برای نمایش در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده شود.فیلمبرداری این فیلم به شکل کامل در کشور ارمنستان انجام شده و نیکی کریمی در آن در نقش خبرنگار یک برنامه تلویزیونی جلوی دوربین رفته است

ایده ...

آرزوهایی که حرام شدند شل سیلور استاین

 

جادوگری که روی درخت انجیر زندگی میکند

به لستر گفت: یه آرزو کن تا برآورده کنم

لستر هم با زرنگی آرزو کرد

دو تا آرزوی دیگر هم داشته باشد

بعد با هر کدام از این سه آرزو

سه آرزوی دیگر آرزو کرد

آرزوهایش شد نه آرزو با سه آرزوی قبلی

بعد با هر کدام از این دوازده آرزو

سه آرزوی دیگر خواست

که تعداد آرزوهایش رسید به ۴۶ یا ۵۲ یا...

به هر حال از هر آرزویش استفاده کرد

برای خواستن یه آرزوی دیگر

تا وقتی که تعداد آرزوهایش رسید به...

۵ میلیارد و هفت میلیون و ۱۸ هزار و ۳۴ آرزو

بعد آرزو هایش را پهن کرد روی زمین و شروع کرد به کف زدن و رقصیدن

جست و خیز کردن و آواز خواندن

و آرزو کردن برای داشتن آرزوهای بیشتر

بیشتر و بیشتر

در حالی که دیگران میخندیدند و گریه میکردند

عشق می ورزیدند و محبت میکردند

<span style="COLOR: rgb

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٥:٤۱ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢۳ دی ۱۳۸٩