انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته دوم دی 89

استاد دهستانی در دور میز شب

سه شنبه ١۴ دی ماه استاد امیر محمد دهستانی مهمان دور میز شب در شبکه چهار ساعت ٢٢

سیاه- سبز- سفید

نمایش فیلم : سیاه ، سبز ، سفید مستندی در باره استاد نصرت کریمی ساخته مهرداد شیخان .

روز دوشتبه ١٣ دی ماه - خانه سینما١ ( خیابان بهار )- ساعت ١٧:٣٠

 

سال ٢٠١١ مبارک

 

 

 

روز پژوهش انیمیشن89 برگزار شد

روز هفتم دی ماه سالن نمایش فیلم دانشکده سینما شاهد برگزاری روز پژوهش از نوع انیمیشنی بود . تصویر علاقمندان مشتاق را نشان می دهد.

استاد حسنایی در باره بازیگری در انیمیشن سخنرانی کرد و خبر تالیف کتاب در همین زمینه را به حضار دادند.

استاد شکیب در باره مطالعات انیمیشن سخنرانی کردند.

گفتگو گلپایگانی با امیر سحرخیر در باره  ویژوال افکتهای سریال مختار نامه بود . همراه با نمایش فیلم و اینا! 

بعد از سخنرانی از امیر سحر خیز تشکر کردم . واقعا 90 دقیقه حرفهای جالب و هیجان انگیز ! سحر خیز در جواب تشکر من گفت : خیلی خوش گذشت ! :)

اینم خانم مونا شاهی که زودی آدرس و ایمیل و تلفن و ....آقای سحر خیز را گرفتند برای روز مبادا !

بعد از سخنرانی ها برنامه تقدیر از دانشجویان برگزیده سال شد که خانم موسوی دانشجوی برگزیده  گروه انیمیشن هدیه خود را از دست مدیر گروه انیمیشن دریافت کردند.

 

اینم  عکس العمل  برخی از حضار پس از مراسم !

بعد از جلسات سخنرانی تازه جلسات پایان نامه ای شروع شد !

ویژوال افکت مختار

بعضی صحنه‌های سریال آ‌ن‌قدر طبیعی است که اصلا جلوه‌های ویژه کامپیوتری‌اش به چشم نمی‌آید. اصلا در این سریال چقدر از این ترفند استفاده شده؟

به نوشته همشهری جوان؛ سحرخیز فعلا آمار دقیقی از مقدار جلوه‌های ویژه کل سریال ندارد ولی حدس می‌زند تا حالا در بیشتر از 200 پلان مختارنامه، از جلوه‌های ویژه استفاده شده باشد چیزی حدود 12 درصد هر قسمت. اتفاقی که در ایران بی‌سابقه بوده. البته معمولا در کارهایی که قرار است در آنها جلوه‌های ویژه استفاده شود تیم جلوه‌های ویژه کامپیوتری از اول در کنار پروژه است تا نحوه فیلمبرداری و نور و نوع بازی‌ها را هم تحت نظر داشته باشد اما انگار این اتفاق در مختارنامه نیفتاده: «چون از همان اول بحث جلوه‌های ویژه در سریال مطرح نبود برای همین روی این مساله کمتر توجه داشتند. تدوین ابتدایی کار انجام شده بود که ما به پروژه اضافه شدیم.»

 

 

ژانگولر بعد از تدوین
همیشه سوالی که برای علاقمندان سینما و تلویزیون وجود دارد این است که مراحل کار چطور است و جلوه‌های ویژه کی به کار اضافه می‌شود: «تدوین نهایی قبل از جلوه‌های ویژه انجام شد. بعد ما در مورد پلان‌هایی که نیاز به کار داشت صحبت کردیم. چون این سریال به صورت 35 میلی‌متری ضبط شده، تصاویر را اسکن می‌کنند و بهمان می‌دهند تا روی تصویرهای خام کار کنیم. بعد تصاویر به لابراتوار تلویزیون می‌رود و اصلاح رنگ نهایی همانجا انجام می‌شود.»

استوری برد در کارهای بزرگ سینمایی و تلویزیونی خیلی رایج است هم هزینه تولید را کم می‌کند و هم به سازنده‌ها نگاه می‌دهد. این اتفاق چقدر در مختارنامه افتاده: «چون ما قبل از تولید وارد نشده بودیم، کار انجام شده بود و استوری برد مفهوم پیدا نمی‌کرد. کار تدوین شده بود و پلان‌ها وضعیت مشخصی داشت اما خود ما هرکاری که می‌خواستیم انجام بدهیم برای ابتدایش یک اتود ابتدایی داشتیم که با آقای میرباقری می‌دیدیم و به نتیجه می‌رسیدیم. باقی‌اش به این دلیل که نتیجه قبلا حاصل شده بود می‌دانستیم که می‌خواهیم چه کار کنیم.»

 

کابوسی که زیاد شد
اما برادران سحرخیز هر هفته دو تا سه بار با میرباقری جلسه دارند تا به یک نتیجه ثابت برسند: «خیلی از مواقع ایشان از ابتدا چیزی در ذهنشان هست که به ما منتقل می‌کنند و گاهی هم مانند قسمت کابوس، ما ایده‌ای دادیم، خیلی از موارد هم دقیقا می‌دانیم چه می‌خواهیم. پیش هم آمده که بیشتر بحث کرده‌ایم و اگر امکان پرداخت آن نبوده یک راه حل جایگزین برایش پیدا کرده‌ایم.»

برادران سحرخیز با میرباقری 20 قسمت اول را دیده‌اند و با هم کلی چک و چانه زده‌اند و همه را هم نوشته‌اند: «مواردی را ایشان می‌خواستند و به نسبت پلان، یک سری چیزها را هم ما می‌خواستیم و پیشنهاد می‌کردیم که معمولا استقبال می‌شد. مثلا چند نمای باز از کوفه داشتیم که شهر بزرگ نبود، گفتیم می‌توانیم شهر را بزرگ کنیم. آقای میرباقری هم نماهایی را که ما نیاز داشتیم و کنار گذاشته بودند، برگرداندند یا درصحنه کابوس، میرباقری فقط یک تغییررنگ ساده در ذهنش بود و وقتی دید، می‌شود این کارها را کرد و این توانایی را داریم صحنه را بیشتر کرد.»

 

لشکر 30 نفره
حتی برای آنهایی که چندان اهل کامپیوتر نیستند جالب است که بدانند چه نرم‌افزارهایی در مختارنامه استفاده شده. سحرخیز از حضور گروهی 30‌نفره خبر می‌دهد که هرکدام یک وظیفه دارند. «گروهی هفت، هشت نفره کارشان دوربرکردن و روتوش‌کردن (روتوسکوپی) است که با نرم افزار after effects انجام می‌شود. در بخش سه‌بعدی، برای مدل‌سازی گروهی که مشغول به کار هستند از mude box یا max یا maya استفاده می‌کنند. برای بافت‌گذاری از zbrush استفاده شده و در بخش کامپوزیت از Nuke و یک بخش‌هایی از after effects به کارمان آمده. برای بازسازی حرکت دوربین همه از pftrack یا boujou استفاده می‌شود.»

 

غول 70 ترابایتی
رساندن به موقع به آنتن؛ دغدغه همیشگی سازنده‌ها بود، دغدغه‌ای که سحرخیزها هم دارند. اما مگر آنها از قسمتی که دارد پخش می‌شود چقدر جلوترند: «اول، دو قسمت جلوتر بودیم. اما پیش می‌آید که کار در همان هفته‌ای که قرار است پخش شود تمام شود. البته با توجه به گروه بزرگی که داریم فشردگی زمان را تعداد نفرات جبران می‌کند. اضافه کردن کلی جزئیات به تصویر، باعث حجیم شدن آن می‌شود و به قول معروف خروجی گرفتن هر قسمت مختارنامه را که 60 دقیقه است، سخت می‌کند. این‌جور مشکلات، همیشه ذهن سازنده‌های جلوه‌های وی‍ژه را درگیر می‌کند به خصوص که کیفیت تصویری مختارنامه بالاست و در تلویزیون ایران بی‌سابقه بوده.

تصاویر معمول palبا کیفیت 720 × 576 است ولی تصاویر این سریال  سینمایی با کیفیت 1600×2000 پیکسل است. بنابراین حجم هر قسمت به 300 گیگابایت می‌رسد که کپی کردنش هم پنج، شش ساعت طول می‌کشد در حالی که حجم معمولی در کارهای دیگر تلویزیون نزدیک به 16 گیگابایت است. البته گروه سعی کرده با یک هارد مرکزی با حجم حدود 60 یا 70 ترا بایت، اطلاعات و ذخیره‌سازی را انجام بدهد. سحرخیز معتقد است آن چیزی که خیال آنها را راحت کرده دور هم جمع شدن بچه‌های پرشور و علاقه‌مند است که از پس کارها به خوبی برمی‌آیند

در حاشیه :

گفتگوی علیرضا گلپایگانی با امیر سحر خیز را در اینجا بخوانید :

http://www.animationdata.com/fa/389.html

معرفی شرکت انیمیشنی پروشات

شاخه های کاری شرکت پروشات:
1-انیمیشن
2-سینمایی وسریالی
3-سینماتیک بازی رایانه ای
4-آموزشی

نماهائی از آخرین پویانمائی تولید شده توسط مجموعه پروشات :

 

 

 

 

پرفروشترین فیلم 2010

انیماتورهای ایران - انیمیشن «داستان اسباب‌بازی ‌٣» محصول کمپانی دیسنی پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان در سال ‌٢٠١٠ نام گرفت.

به گزارش ایسنا نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر در روزهای پایانی سال ‌٢٠١٠ فهرست ‌١٠ فیلم پرفروش امسال را اعلام کرد که در میان تعجب یک اثر انیمیشن در رتبه اول دیده می‌شود.



سومین قسمت از انیمیشن پرطرفدار «داستان اسباب‌بازی» با فروش ‌١/١ میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم سال ‌٢٠١٠ نام گرفت. این فیلم که هم‌زمان عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای جهان را به خود اختصاص داده است، به کارگردانی «لی اونکریچ» براساس فیلم‌نامه‌ای از «مایکل آرنت» ساخته شده است.

این انیمیشن ماجراجویانه براساس ماجراهای دو شخصیت اصلی خود با نام «وودی» و «بوز» و دوستان جعبه اسباب‌بازی‌ها آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

«داستان اسباب‌بازی ‌٣» عنوان بهترین فیلم سال سینمای جهان را از نگاه هفته‌نامه "تایم" کسب کرده و بازیگرانی چون «تام هنکس»، «تیم آلن»، «مایکل کیتون»‌، «جان کوزاک» و «جودی بنسون» به‌عنوان صداپیشه در آن ایفای نقش داشته‌اند.

این اثر انیمیشن که توانست در سال ‌٢٠١٠ هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان نام بگیرد، در فصل تابستان امسال پرفروش‌ترین فیلم سینماهای جهان بود که در افزایش فروش کمپانی دیسنی نقش بسزایی داشت.

رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم سال ‌٢٠١٠ در اختیار «آلیس در سرزمین عجایب» به کارگردانی «تیم برتون» است که این نیز اثری انیمیشن سه‌بعدی است. این فیلم محصول کمپانی دیسنی است که در آمریکای شمالی فروش ‌٣٣۴ میلیون دلاری و در سطح جهانی فروش ‌۶٩٠ میلیون دلاری به‌دست آورد تا به‌همراه «داستان اسباب‌بازی ‌٣» دو فیلم میلیاردی سال ‌٢٠١٠ باشند.

فیلم «آغاز» ساخته «کریستوفر نولان» محصول کمپانی برادران وارنر با فروش جهانی ‌٨٢۵ میلیون دلار رتبه سوم این فهرست را در اختیار دارد. نولان با این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده است.

«هری پاتر و هدیه‌های مرگ» دیگر محصول برادران وارنر با فروش جهانی ‌٨٢۴ میلیون دلار چهارمین فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ‌٢٠١٠ است. که آخرین قسمت از سری فیلم‌های اقتباسی از کتاب «جی‌.کی. رولینگ» است، کمتر از سه هفته پس از اکران بیش از ‌‌٧٠٠ میلیون دلار فروخته است. سری فیلم‌های «هری پاتر» با مجموع فروش جهانی ‌‌۵ میلیارد و ‌‌۴١٧ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم‌ چندگانه تاریخ سینمای جهان است که بالاتر از «جیمز باند» و «جنگ ستارگان» شش‌قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی «هری پاتر» بودجه چشم‌گیر یک میلیارد و ‌‌٢٨٠ میلیون دلار هزینه شده است.

«شرک تا ابد» که چهارمین قسمت از این سری انیمیشن پرطرفدار است، با فروش ‌٧٣٩ میلیون دلار در مکان پنج قرار گرفته است. «کامرون دیاز»، «ادی مورفی»، «آنتونیو باندراس» و «تام کروز» ازجمله صداپیشگان اصلی این پروژه سینمایی هستند.

«گرگ و میش»، «مرد آهنی ‌٢»، «من نفرت‌انگیز»، «چگونه اژدهایتان را آموزش دهید» و «نبرد غول‌ها» دیگر فیلم‌های پرفروش سال ‌٢٠١٠ سینمای جهان هستند.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٤:٢۸ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸٩