انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم تیر ماه 89- http://golpaart.irananimators.ir/لطفا به آدرس جدید بروید

لطفا به آدرس جدید من بروید :

http://golpaart.irananimators.ir

یادداشتهای بدون عکس!

* پایان نامه- پایان نامه

چهارشنبه 23 تیرماه 89

ساعت 8 صبح - خانم راوند-  موضوع : بررسی کارکرد فانتزی در فیلمنامه بلند انیمیشن -استاد راهنما : دکتر حسنایی

ساعت 10 صبح - خانم هیما حاجی صادقی - موضوع : بررسی انیمیشن در موزیک ویدیو - استاد راهنما : فرخ یکدانه

* نمایشگاه جوان

وقت کردید حتما سری به نمایشگاه آثار هنرمندان جوان در مرکز صبا ( این صبا با اون صبا فرق داره ها ! منظورم مرکز صبا در خیابان ولیعصر نرسیده به خیابان طالقانی است )بزنید . از من گفتن!

*سوال

سلام استاد
عیدتون مبارک
بازم یه سوال استاد:
این تکنیک های مختلف انیمیشن هر کدومشون مربوط به چه جور داستانی هستند؟ یا به عبارتی برای روایت چه جور داستانی به کار میروند؟
مثلا " کات اوت " ,"سه بعدی","دو بعدی معمولی" اینها هر کدوم برای چه جور داستانی بهتره به کار بروند که به کلیت روایت داستان کمک کنه؟
باز هم بینهایت ممنون
شاد و سلامت باشید
جواب :
عید شما هم مبارک .
سوال مهمی است . اینکه هر داستانی تکنیک مختص خود را میخواهد . این بدان معنی است که خود داستان با فضایی که خلق میکند به کارگردان و یا طراحان فیلم اعلام میکند که چه تکنیکی برای نمایش آن مناسب است . بدیهی است که این کار نیاز به تجربه دارد .بعضی وقتها هم قضیه جور دیگری است یعنی کارگردان برای تکنیکی که بر آن مسلط است به دنیال قصه مناسب می گردد ( می بینید که این امر منافاتی با مطلبی که در بالا گفتم ندارد) استاد عبدالله علی مراد یکی از این فیلمسازانی است که بخاطر مهارت و تسلطی که به تکنیک استاپ موشن ( عروسک تک فریم )  دارند همیشه به دنبال داستان مناسبی هستند تا امکان اجرای آن با  این تکنیک را داشته باشد .
فضای وقوع داستان و حس و حالی که در داستان وجود دارد تصور آن را با تکنیک میسر می  سازد . گرچه آنچه که الآن شاهد هستیم اغلب سازندگان به مقرون به صرفه بودن تکنیک توجه بیشتری دارند .بطور مثال بسیاری از تولید کنندگان انیمیشن در ایران به سمت تکنیک کات اوت ( بخاطر سرعت تولید و مقرون به صرفه بودن آن از نظر هزینه ) می روند و برخی دیگر بخاطر آشنا نبودن و البته سخت بودن تکنیکهای دیگر به سراغ تکنیک  انیمیشن سه بعدی ! می روند . بسیار از دوستان انیمیشن را با نرم افزار 3DMAX و یا MAYA شروع کرده اند ! و در آن مهارت نیز یافته اند و دست به تولید فیلم انیمیشن زده اند . بسیاری از تولیدات داخلی متاسفانه از این جمله اند . این مطلب به معنی نفی مهارت و تاثیر تکنیک در فیلمهای انیمیشن نیست . ولی تکون خوردنها  دست و پای کارکترها ویا اجرای حیرت آمیز افکتهای تصویری و یا حرک  نرم و سیال موها و لباسها و یا حرکت پیچیده دوربین را  میتوان انیمیشن نامید !
انیمیشن یعنی بیان قصه و ارائه مفهوم به کمک تکنیک مناسب و حرکات معنی دار .
شورای گرافیک صبا
خانم الهام ابراهیمی و آقای خیر اندیش در شورای گرافیک صبا
هفته سوم تیرماه شورای گرافیک میزبان شرکت ایفا تصویر بود . خانم الهام ابراهیمی بعنوانمدیر عامل وتهیه کننده و اقای خیر اندیش بعنوان طراح کارکتر برای مجموعه های این شرکت . توضیحات مبسوط اقای خیر اندیش در باره گرافیک کار بسیار مورد توجه  اعضای شورا قرار گرفت .
شورای گرافیک صبا که روزهای دوشنبه برگزار میشود در روز دوشنبه 20 تیر ماه بعلت تعطیلی از سوی دولت بخاطر گرمی هوا برگزار نشد .

15 تیر 1389 - صبح 06:47
 از خبر گذاری سینمای ایران

جایزه بزرگ جشنواره "دن کیشوت" که در کشور آلمان برگزار می‌شود، به "بهرام عظیمی" تعلق گرفت.

انیماتورهای ایران - جشنواره «دن کیشوت» با موضوع «انسان و حیوان» برپا شد و «بهرام عظیمی» اثر خود را با عنوان «جنین و زندگی» در این جشنواره شرکت داد.
همچنین «سرگی سمندیایف» از اوکراین، «دارکو درجویچ» از مونته نگرو و «مورات گوک» از ترکیه به ترتیب جوایز طلا، نقره و برنز این مسابقه را از آن خود کردند.
«کارلوس دیوید فونتس» و «آرس» از کوبا لوح تقدیر این جشنواره را به خود اختصاص دادند.
این جایزه در مجموع هفتادونهمین جایزه هنری و بیست‌ونهمین جایزه بین‌المللی عظیمی است.

*امیر مهران

نمایش انیمیشن «شهرخاموش» در جشنواره اوگانی ایتالیا

  نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «اوگانی» طی روزهای 18 تیر لغایت 3 مرداد ماه 1389 در شهر «مونسلیکا» ایتالیا برگزار خواهد شد و فیلم انیمیشن «شهرخاموش» ساخته «امیر مهران» در بخش مسابقه فیلم‌های انیمیشن جشنواره، روی پرده خواهد رفت.

«شهرخاموش» که موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم انیمیشن بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز شده، داستان لک‌لکی را بازگو می‌کند که در انتظار تولد جوجه‌اش است و با بمباران هواپیماهای جنگی مواجه می‌شود.

عوامل تولید فیلم انیمیشن «شهرخاموش» : نویسنده و کارگردان: امیر مهران، طراحان انیمیشن: بهنام شجاعی، محمدعلی شریف‌پور، صداگذار: حسین مهدوی، تدوینگر: کاظم ملائی، موسیقی: کیهان کلهر، تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

* موفقیت در انیمیشن

آقای گلپایگانی...اگه یه نفر مثل من آدم شدیدا منزوی باشه و هیچ دوست یا آشنایی در حیطه انیمیشن نداشته باشه بازم امکانش هست بتونه مثل شما که آدم اجتماعی و پرشوری به نظر میرسید توی حیطه انیمیشن موفق بشه؟

دوست شدیدا منزوی   و بدون دوست و آشنا سلام ،

اول اینکه چه باور بکنید یا نکنید من شدیدا منزوی و خجالتی هستم ! میدونم دارین لبخند میزنین ولی مه برای ژست دارم میگم و نه برای خودنمایی ! حقیقتش این نمای به قول شما اجتماعی و پرشوری که در من مشاهده میشه و خوشحالم که دیده میشه ! برای اینه که  مدتهاست فهمیده ام  که آدم وقتی  تو اجتماعی که زندگی میکنه نتونه با آدمها بصورت معمولی ارتباط بررار کنه چطور میتونه از طریق اثرش این ارتباط را برقرار کنه !؟ و از طرفی واقعا این منزوی بودنم  نه تنها خوشحالم نمیکرد! بلکه کلا یه جورایی افسردگی برایم بوجود اورده بود . خوب با خودم نشستم که چه کنم دیدم بد نیست اای آدمهای پرشور و اجتماعی رو در بیارم ! باور کن به همین راحتی !  فکر کنم اگر ادای آدمهای افسرده را در میاوردم خب الان افسرده بودم وچون ادای آدمهایی که فکر میکنم برای حضور در زندگی و اجتماع مفیدترن را دراوردئم خو.ب کمی تا اندازه ای اجتماعی شدم.

چی ! نمیتونید؟ خب اینم حرفیه ..ولی دقت کردید تو همین کلمه نمیتونم ، کلمه میتونم هم هست! کمی دقت کنید ...

* عکس

چند وقتی است که نمیتونم جایی رو تو نت پیدا کنم که عکسهای وبلاگ رو اونجا ذخیره کنم و بعد بگذارم تو وبلاگ که شما هم ببینید . فکر کنم  اغلب بازدید کننده های اینجا هم حوصله خوندنشون رو مثل من از دست داده باشند و بیشتر دوست داشته باشند عکس ببیند که خودش هزارهزار حرف داره که با آدم بزنه !

خب حالا که اینجوریه مجبورم بجای عکس گذاشتن بیشتر بنویسم . به بیحوصلگی خودتو ببخشید .خب اگه حال خوندنشو ندارین  صبر کنین تا مشکل عکسها حل بشه . کلا خواستم اینجوری مقدمه چینی کنم که اگه مثل من بیکارین ! وقت گرانبهاتون رو صرف خوندن یادداشتهای من نکنین ! همین.

*روز پانزدهم

 نمیدونم از کی بود! چند سالی میگذره از اون موقع. پول نداشتیم حقوق بچه های شرکت رو بدیم . هر چی بود دو یا سه روزی مونده بود به اول ماه . همش می رفتم  و می اومدم به صبا که چرا چک  قسمتهایی  رو که تحویل دادیم را نمیدن.هر روز نا امیدتر می شدم .بالاخره اول ماه رسید ، بچه ها همه منتظر چکهاشون بودن . اون موقع برای همه چک  صادر میکردیم حتی چند هزارتومن رو ! خیلی با حال بود ، کلاس داشت خب!گرچه بچه ها برای نقد کردن اون چند ساعتی علاف بانک می شدند. اما حالا فقط یک چک میکشیم  نقد میکنیم  میگذاریم تو  پاکت میدیم دست دو ستان  ( خیلی بی کلاس ! ). کجا بودیم آهان حساب خالی بود ، فکرم درگیر بود و بجایی هم نمیرسید ،زنگ زدم  قیمت ماشین رو از یکی از آشنا ها پرسیدم .باید هر جور بود پول جور میکردم نا سلامتی  مدیر شرکت بودم .اون موقع اول بی قیمت شدن ماشین بود یعنی خرید و فروش ماشین سود نداشت هیچی ضرر هم داشت الآنم که شکر خدا همینجوره . دو سه روز گذشت ، نگاههای سرزنش بار بچه ها  و فکر و خیال مغزم رو از کار انداخته بود . به فکر قرض  کردن افتادم . فایده نداشت آشنایی نداشتم که اون مقدار پول را یکروزه بتونه برام جور کنه. باز هم چند روز گذشت .باز هم رفتم که بخوام خواهش کنم که یه مقدار از طلبمون رو بهمون بدن ! اما فایده ای نداشت . نگاه ها تبدیل شده بود به سوالهای  اعتراض آمیزیکسان. حق داشتند خب ،اغلب بچه ها مستاجر بودند و باید حداقل اجاره خونه شون رو می دادند ، اونها هم حتما کسی رو نداشتند که ازش قرض کنند .اصلا چرا باید قرض میکردند وقتی باید حقوقشون رو سر ماه می گرفتند. از سر ماه یکهفته گذشت .جوابی نداشتم که به اونها بدم . آشناهای من هیچکدوم اونقدر پس انداز نداشتند که بتونن بهم کمک کنند. فروش ماشین قطعی شده بود  واقعا داشتم ضرر میکردم  اما چاره ای  نبود .با اینکه به ١٠٠١ دلیل خانواده به اتومبیل نیاز داشت  . اما جواب ۴٠ نفر بچه های شرکت را چی باید می دادم.رسیده بودیم به نیمه ماه یعنی روز پانزدهم ماه! بالاخره یکی از کارمندهای بانکی که آشنا بود گفت من می تونم بهتون پول رو از حساب خودم بدم! اما هر یک میلیون در ماه ٣٠ هزار تومن میشه .و من بلافاصله قبول کردم  ،حتی نمیدونستم به این میگن نزول! سریع پول رو گرفتم و روز پونزدهم حقوق بچه ها را که حسابی ازم دلخور شده بودند . هنوز لحظه به لحظه اون روزها یادمه . حتی باعث شد که یک دونفر از بچه ها  شاید به همین دلیل ما را ترک کردند . اما به این ترتیب روز حقوق تو شرکت ما شد روز پانزدهم هر ماه ، هنوز هم باقی مونده .و من چندین سال است که در این موقع همه اون روزها را دوباره برای خودم مرور میکنم .دلم نمیخواد هیچوقت تکرار بشه ... ١۵ تیر ٨٩

* سلیقه

تو یکی از جلسات شورای گرافیک صبا ، طراحی کارکترهای یک مجموعه آموزشی را برای تایید بررسی میکردیم . موضوع کار آموزش نماز بود و تکنیک کار هم انیمیشن عروسک مفصلی . در همون ابتدا تکنیک انتخابی برای چنین موضوعی کمی برایم عجیب اومد . خلاصه طرح  ارائه شده خیلی جدی بود و بر اساس کانسپتهای فضایی که ارائه شده بود ماجراها در  یک فضای رئال رخ میداد . ولی  برعکس کارکترها نسبت به موضوع فانتزی  طراحی شده بودند مخصوصا بینی هاشون که  خیلی درشت و بلند  بود و جلب توجه میکردند .  تهیه کنند ه معتقد بود که شورا با رد طراحی کارکترها داره اعمال سلیقه میکنه و نظرات شخصی را به مجری تحمیل میکند وبا دفاع از طراحی کارکترها علت فانتزی کردن آنها را جذاب کردن یک موضوع جدی برای مخاطب کودک عنوان میکرد . من همزمان که توضیحات را گوش میکردم همش تو فکر بودم که وقتی  این کارکتر میخواد با این بینی بلند سجده کند چی پیش خواهد آمد !

* آموزش نرم افزار TVPAINT

از هفته سوم تیر ماه آموزش نرم افزار TVpaintتوسط خانم الهام نیکو در شرکت حرکت کلیدی آغاز شد .این برنامه ظاهرا امکان خوبی برا تولید انیمیشن به صورت نقاشی متحرک دارد . ابزارهای موجود در آن فضایی همانند برنامه Painterبرای کاربر ایجاد میکند که میتواند  از بافتهای آرتیستیک در انیمیشن خود استفاده کند .

الهام نیکو : این نرم افزار به همراهی یک تبلت خوب  یعنی همه چیزهایی که یک انیماتور دو بعدی لازم دارد .

الهام نیکو : نرم افزار فوق العاده ای است.

انیمیشنی فکر کنیم !

آیا تا به حال دقت کرده اید؟!

1.چرا فیلم زیاد می بینن ولی کتاب نمی خونن؟ 

  2. چرا با پیتزا دوغ نمیخورن؟

3. چرا بارون میاد، ترافیک میشه؟

 4. چرا تو خونه ۴٠متری ال سی دی ۵٢ اینچی میذارن؟

5. چرا به هرکی مسن تره بیشتر اعتماد می کنن؟

  6. چرا از در که میخوان رد بشن تعارف میکنن ولی سر تقاطع به هم رحم نمیکنن؟

 7. چرا تو شهروند و هایپراستار و ... چشم میدوزن به سبد همدیگه؟

8. چرا از تو ماشین پوست پرتغال می ریزن بیرون؟

9. چرا تو اتوبان وقتی به ماشین جلویی می رسند چراغ میدن؟

10. چرا وقتی می رن لباس بخرن بقیه مغازه ها رو هم نگاه می کنن؟

11. چرا قبل از ازدواج دنبال پول طرف مقابلن نه اخلاقش؟

12. چرا بعد از ازدواج دنبال اخلاق طرف مقابلن نه پولش؟

13. چرا همه دوست دارن از این کشور برن؟

14. چرا اونهایی که رفتن می خوان برگردن؟

15. چرا روز پدر همه لباس زیر کادو می خرند؟

16. چرا مردها روز زن فقط طلا و ادکلن کادو می خرند؟

17. چرا راننده ها زیر بارون دلشون فقط برای زنها می سوزه؟

18. چرا اونهایی که زبانشون خوبه هم فیلم رو با زیرنویس نگاه میکنن؟

19. چرا باجناقها هیچوقت از هم خوششون نمیاد؟

20. چرا زنها بچه برادرشون رو بیشتر از بچه خواهرشون دوست دارند؟

21. چرا پدر دخترها تو خواستگاری کمتر از همه حرف می زنن؟

22. چرا مراسم ختم ساعت ۴ بعد از ظهر تشکیل میشه؟

23. چرا زنها با اینکه قلبا زن ذلیلیسم رو قبول ندارن ازش دفاع میکنن؟

24. چرا زنها نمیتونن ماشین پارک کنن؟

25. چرا زنها تو هر مهمونی نباید لباس تکراری بپوشن؟

26. چرا تو مهمونی اگه موز بخورن بی کلاسیه ولی سیب و پرتغال نه؟

27. چرا مردها ترجیح میدن گم شن اما آدرس نپرسن؟

28. چرا مردها مناسبتهارو فراموش میکنن؟

29. چرا اگه دوستمون ماشین و خونه بخره ما چشمامون در میاد؟

30. چرا مردها فرق آرایش 5 هزارتومنی با آرایش 1.5 میلیون تومنی رو نمیفهمن؟

31. چرا با اینهمه شاعری که در طول تاریخ دارن شعر ترانه هاشون رو مریم حیدرزاده میگه

32. چرا با موسیقی سنتی شون نمیشه رقصید؟

33. چرا سه تار سه تا تار نداره؟

34. چرا قرارداد کارمندی رو کارفرماها تنظیم میکنن؟

35. چرا اکثر ماشینها یا سفیدن یا سیاه یا نقره ای؟

36. چرا نمیشه با کت و شلوار کتونی پوشید؟

37. چرا ترکها نمیتونن با هم فارسی صحبت کنن؟

38. چرا زنها وقتی ابرو بر می دارن روحیشون بهتر میشه؟(چه ربطی داره ابرو با روحیه؟)

39. چرا زنها لوازم ارایش رو روی شصتشون تست میکنن؟ چرا مثل کرم پشت دستشون نمی زنن؟

40. چرا زنها وقتی رژلب می زنن گردنشون رو به سمت آینه دراز می کنن؟

41. چرا زنها 256 رنگ رو با اسم بلدن درحالیکه در طبیعت 10-12 رنگ بیشتر وجود نداره؟

42. چرا کادوهای عروسی رو یه روز بعد از عروسی (پاتختی) می دن؟

43. چرا داماد باید برقصه ؟

45. چرا راننده تاکسی ها از همه بدتر رانندگی میکنن؟

46. چرا مردم تو تاکسی راجع به سیاست صحبت میکنن؟

47. چرا وقتی یه چیزی خوبه میخایم صاحابش بشیم؟

48. چرا وقتی خانومها به تقاطع می رسن بجای ترمز رو گاز فشار میارن؟

49. چرا قسمت مردانه اتوبوس بزرگتر از قسمت زنانه است؟

50. چرا تو اتوبان دست انداز میذارن؟

51. چرا کسی برای صبحونه کسی رو مهمون نمیکنه؟

52. چرا پشت کامیونها شعر می نویسن ؟

53. چرا تو هر کوچه ای بجای یکی چندتا تکیه هست؟

54. چرا سر عقد ، عروس دفعه سوم میگه بله؟

55. چرا آدمها وقتی عکس میگیرن روپنجه بلند می شن؟

56.چرا با اینکه همه فضولند از فضولی بدشون میاد؟

 

<span style="FONT-FAMILY: arial,helvetica,sa&

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۸:٠٦ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱٦ تیر ۱۳۸٩