انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم خرداد 89

مشکل  مضمون و فیلمنامه است

دکتر صفورا استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: مشکل اصلی سینمای انیمیشن ایران به مقوله مضمون و فیلمنامه برمی‌گردد، هنوز نتوانستیم یک فیلمنامه نود دقیقه ای سینمایی انیمیشنی بنویسیم و خوب بتوانیم تمام عناصر بیانی سینما را در آن به کار بگیریم در واقع می‌توان گفت مشکل زیبایی‌شناسی انیمیشن را تکنیک‌ها و تمهیدها نمی‌تواند جبران بکند.


به گزارش «سوره سینما»، تولیدات انیمیشن از هیچ لحاظ، هم کیفی و هم کمی راضی کننده نیستند واین در حالی است که امروزه انمیشین از لحاظ تکنولوژیکی با استانداردهای جهانی برابری می کند و نیز انمیشن سازان ما با این تجهیزات و تمهیدات آشنایی کافی دارند. دکتر محمد علی صفورا محقق، پژوهشگر و استاد گروه انیمیشن و سینما و عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس است. در این راستا سوره سینما گفتگویی با ایشان انجام داده است که مشروح آن به قرار زیر از نظر خوانندگان می‌گذرد:

شیوه آشنایی شما با انیمیشن چگونه بود و چطور شد که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
ـ وقتی لیسانس سینما گرفتم در امتحان اعزام به خارج در مقطع دکترا قبول شدم، البته زمانی بود که در ایران مقاطع فوق لیسانس راه اندازی می‌شد در نتیجه به این دلیل ادامه تحصیل را در ایران ادامه دادیم و تبدیل به داخل کردیم. من می توانستم که هر دو رشته سینما و انیمیشن را انتخاب کنم. سینما با توجه به اینکه لیسانس سینما را گرفته بودم و آشنایی داشتم احساس کردم که انیمیشن می‌تواند که به خود سینما کمک بکند به این خاطر انیمیشن رو برای ادامه تحصیل در دانشگاه تربیت مدرس انتخاب کردم. با توجه به دیدگاه خودم و مستقل‌بودن سینمای انیمیشن روزبه‌روز بیشتر جذب این رشته شدم و مهمترین ویژگی انیمیشن برای خودم حیطه‌های تازه و تمهیدهای مخصوص انیمیشن بود که می‌توانست پیش روی فیلم بگذارد. کم‌کم تعدادی فیلم انیمیشن در مقطع فوق لیسانس ساختم و با این فیلم‌ها تکنیک‌های مختلفی تجربه شد، در وهله اول این تکنیک‌ها برای شخص من بسیار جذاب بود همه‌ی این عوامل باعث شد که این رشته را تا مقطع دکترا ادامه بدهم و حالا هم به عنوان هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تدریس می‌کنم و در خدمت شما هستم.

رویاسازی به عنوان یکی از ویژگی‌های سینما محسوب می‌شود آیا انیمیشن بیشتر به این خواسته انسان یعنی رویاسازی پاسخ داده و یا سینمای زنده؟

 

ـ همانطور که اشاره کردید رویا سازی یکی از ویژگی‌های صنعت و هنر سینما است، اینکه ما همیشه بخواهیم دنیای ذهنی خودمون رو به وسیله سینما عینی کنیم و به مخاطب ارائه بدهیم انیمیشن به خاطر تمهیدات و امکانات ویژه‌ای و عناصری که در اختیار دارد از توانایی زیادی در خلق رویا برخوردار است یکی از این عناصر فانتزی است، که اشاره به همان مقوله رویاسازی و خیال‌پردازی است، این عنصر عنصری است که ذاتا در درون انیمیشن وجود دارد، هر چند بعد از اینکه تکنولوژی دیجیتال وارد عرصه سینما شد این وجه تخیل در سینمای زنده غالب شد، اما وام‌گیری آن از کجاست، از همان سینمای انیمیشن است، به عبارتی خاستگاه اصلی فانتزی و خیال و رویاسازی سینمای انیمیشن است به این دلیل که در انیمیشن، شما بر روی فریم اشراف دارید، می‌توانید از هر نوع تکنیک برای عینی‌کردن تخیلات و ذهنیات استفاده کنید. یک وجه از انیمیشن هنرهای تجسمی و نقاشی است و یک وجه آن هنرهای نمایشی است. این وجه هنرهای تجسمی انیمیشن با توجه به اینکه بر روی یک فریم اتفاق می‌افتد، همین وجه امکانات زیادی را پیش روی ما قرار می‌دهد که تقریبا هیچ کدام از مدیوم‌های دیگر از این توانایی‌ها و امکانات برخوردار نیستند و دلیل دیگر آن این است که در انیمیشن هنرمند بدون واسطه دست به آفرینش می‌زند که همین بی‌واسطه‌گری یکی از عناصر اصلی و ویژه‌ی انیمیشن است که این بی‌واسطه‌گری تا حدی است که می‌توانیم بگوییم که قدرت انیمیشن در به تصویر کشیدن تخیل انسان بی‌نهایت است.  

اگر امکانش هست درباره ژانر در سینمای انیمیشن توضیحی بدهید؟

 

ـ بله! تقسیم‌بندیهای مختلفی در سینمای انیمیشن وجود دارد و این تقسیم بندی می تواند ملاکی برای وارد شدن ما به بحث‌های دیگری در انیمیشن می‌شود. اولین تقسیم بندی که به طور مختصر در  انیمیشن می‌تواند انجام بگیرداولین و ساده‌ترین شکل تقسیم‌بندی انیمیشن این است که آن را به انیمیشن‌های سینمایی، تلویزیونی، کوتاه و یا تجربی قسمت کنیم. تقسیم‌بندی بعدی مربوط به انیمیشن تلویزیونی هست که تقریبا وجه غالبی در انیمیشن دنیا است، که خود این نوع انیمیشن تقسیم بندی مخصوص به خودش دارد، یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند انیمیشن تلویزیونی را از دیگر انواع تفکیک می‌کند این است که به ژانرهای مختلفی که در دنیا تقریبا کاملا شناخته شده‌اند،هرچند که متاسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است، ژانر اکشن، کمدی اکشن، ژانر کاراکتر، کمدی موقعیت، فانتزی و هجویه ژانرهایی هستند که در انیمیشن تلویزیونی وجود دارند. اگر از زاویه ژانر بخواهیم به انیمیشن نگاه کنیم می‌بینیم که حیطه‌ی بسیار گسترده‌ای است به این خاطر که هر کدام از این ژانرها ویژگی و مخاطب خاص خودشان را دارند و دنیای تازه‌ای را پیش روی مخاطب قرار می‌دهند. تقسیم‌بندی دیگری هم وجود دارد که براساس فرم بصری صورت می‌گیرد، برای مثال انیمیشن کارتونی که جایگاه آن در انیمیشن تلویزیونی قرار دارد و طراحی آن کاریکاتوری است، انیمیشن واقع‌گرا که به فرم بصری و نوع طراحی آن برمی‌گردد و فضای اثر به واقعیت نزدیک می‌شود با طراحی کاملا رئالیستی و ناتورالیستی و با واقعیت منطبق است، انیمیشن ترکیبی، که ترکیبی است از کارتون و انیمیشن واقع‌گرا، انیمیشن تجریدی که کاملا از فرم‌های واقعی دور می‌شود و با عناصری همچون خط، سطح و رنگ و ... ساخته می‌شوند. بحث دیگری که لازم به آن توجه داشته باشیم انیمیشن‌های مستند هست که در واقع انیمیشن وارد مباحث کاملا مستند می‌شود. انیمیشن ادعای این را دارد که ویژگی اصلی آن تخیل است و از طرفی دیگر بحث مستند باعث می‌شود که انیمیشن مستند به یک پارادوکس تبدیل شود ولی مستندهای انیمیشنی توانسته‌اند که نشان دهند انیمیشن توانایی این را دارد که در رشته های دیگر وارد شود، مستند انیمیشن بخش فانتزی و مستند را باهم ترکیب می‌کند و یک جریان بسیار بدیع را در سینما و نیز در سینمای مستند بوجود می‌آورد که می تواند در جایگاه سینمای تجربی قرار بگیرد.

به نظر شما اقتباس و به خصوص فیلمنامه در سینمای انیمیشن چه جایگاهی دارد؟

 

ـ امروزه در سینمای جهان غالب فیلم‌ها به شکل اقتباس از روی آثار ادبی ساخته می‌شوند دلیل این امر این است که فیلم‌هایی که از روی آثار ادبی ساخته شده‌اند توانسته‌اند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و به عبارتی اقتباس جایگاه خودش را پیدا کرده است. در انیمیشن هم زمانیکه فیلمی ساخته می‌شود تقریبا سه راه وجود دارد اولی استفاده از ایده هایی استن که قبلا کار شده و به صورت فیلم انیمیشنی ساخته شده و موفق بوده است مرحله بعدی استفاده از دیگر رسانه هایی است که آنها هم با توجه به مشخصه‌های خودشان روی ایده‌های مخصوصی کار کرده‌اند، مرحله سوم استفاده از ایده‌ی ارجینال است. بحث وام‌گیری از رسانه‌های دیگر همیشه بوده ولی اکنون می‌توان گفت که این مقوله اقتباس به صنعت مربوط می‌شود اینکه رمانی که مشهور است و فروش زیادی کرده به عبارتی مخاطبان زیادی با آن ارتباط برقرار کرده‌اند را به تصویر بکشیم تا حد زیادی فروش فیلم را تضمین می‌کند ولی متاسفانه در کشور ما، هم در سینمای زنده و هم در انیمیشن برخورد آنچنانی نشده و اگر هم برخورد شده بسیار ضعیف بوده و جایگاه ماندگاری نداشته است، که این قضیه از اینجا نشات می‌گیرد که وقتی اقتباسی صورت می‌گیرد بایستی با روح زمانه منطبق باشد. در انیمیشن به این دلیل که معمولا با ادبیات روز بیگانه‌ایم سریعا به سراغ ادبیات عامه می‌رویم درسته که ادبیات عامه ما برای اقتباس بسیار غنی است ولی مولفه‌ی اصلی را که همان منطبق بودن اثر با روح زمانه در نظر نمی‌گیریم. یکی از این آثار شاهنامه فردوسی است که تقریبا هیچ‌کدام از اقتباس‌هایی که از آن صورت گرفته قابل قبول نبوده است و یا حتی‌ اقتباس‌هایی که از منابع دینی انجام گرفته‌اند. حتی این اقتباس‌ها به دلیل ضعف‌هایی که دارند باعث شده که مخاطبان از اثر اصلی هم فاصله بگیرند. فیلمنامه در انیمیشن و سینما تا حدود نود درصد با هم اشتراک دارند، از لحاظ طرح، پیرنگ و دیگر مولفه تقریبا هیچ تفاوتی ندارند، ولی بسته به همون ژانرهایی که صحبتش را کردیم شکل فیلمنامه هم متفاوت خواهد بود. انیمیشن سینمایی به سینمای زنده بسیار نزدیک است ولی ساختار فیلمنامه درانیمیشن تلویزیونی، تجربی و کوتاه متفاوت است. عنصری که در سینمای انیمیشن بسیار مهم وجه طنز است. وجه طنز در همه انواع سینمای طنز دخیل نیست( طنز می تواند در همه انواع سینمایی فراگیر شود) ولی در سینمای انیمیشنی برجسته‌تر است که این برحستگی در ابتدا بایستی در فیلمنامه نمود داشته باشد. به عبارتی اکثر عناصر خاص انیمیشن بایستی در سناریو حضور داشته باشند. کمکی که سینمای زنده می‌کند، این است که دانش فیلمنامه‌نویسی سینمای زنده می‌تواند به عنوان پایه قرار بگیرد. 

برای بحث آخر می خواهم نظر شما درباره سینمای انیمیشن ایران بدانم، درواقع می خواهم بپرسم که ضعفهای اساسی انیمیشن ایران را در کجا می‌بینید و چه راهکاری را ارائه می دهید؟

 

ـ در زمینه تکنیکی باید بگویم که به نظر من مشکل آنچنانی نمی‌بینم و بچه هایی که در این زمینه کار می‌کنند هم نرم‌افزارها را به خوبی می‌شناسند و هم انیمیشن را به خوبی می‌شناسند و می خواهم بگویم که ما از تقریبا نود درصد از استاندارهای دنیا را در زمینه انیمیشن رعایت می‌کنیم  و به دلیل اینکه متخصص‌های خوبی در این زمینه داریم مشکل تخصصی نداریم. مهم این است کسی که به عنوان تهیه کننده پروژه است و یا تیمی که کار می‌کنند به این دیدگاه برسند که استاندارهای جهان را از لحاظ فنی به کار بگیریم  ولی در عین حال که از لحاظ تکنیکی و شناخت انمیشن مشکلی نداریم ولی هنوز اثر کاملی در این زمینه ساخته نشده است. اما به نظر من مشکل اصلی به بحث مضمون و فیلمنامه برمی‌گردد، هنوز نتوانستیم یک فیلمنامه نود دقیقه ای سینمایی انیمیشنی بنویسیم و خوب بتوانیم تمام عناصر بیانی سینما را در ان به کار بگیریم. مشکل زیبایی‌شناسی انیمیشن را تکنیک‌ها و تمهیدها نمی‌تواند جبران بکند. مشکل دیگری که در زمینه تولیدات تلویزیونی وجود دارد این است که سازندگان شناخت درستی از مخاطبانشان ندارند و نمی‌دانند که مخاطبان چه چیزی نیاز دارند و بحث دیگر این است که بسیاری این مشکل را مربوط به سیاست‌گذاری ها می‌دانند که البته به نظر من این موضوع بسیار کمرنگ است من احساس می‌کنم عدم شناخت رسانه و توجه به نیاز مخاطبان بیشترین ضربه را بر پیکره تولیدات سینمایی و تلویزیونی زده است. برای مثال اگر در زمینه ژانر اکشن کار نمی‌کنند به این دلیل است که این ژانر را به درستی نمی‌شناسند در نتیجه اثری در این گونه نمی‌سازند. انیمیشن هجویه را نمی شناسند، پس نمی‌سازند. اگر هنرمندان به عنوان تولیدکنندگان آثار  اطلاعات و سواد خود را در این زمینه افزایش بدهند، مطمئنا سیاست‌گذار هم به نیازهای مخاطب پی‌می‌برد و به ساخت این آثار اجازه خواهد داد. در خاتمه باید بگویم که بحث مضامین که از اساسی‌ترین مشکلات سینمای انیمیشن ایران است به سواد و اطلاعات و شناخت سازندگان این آثار بستگی دارد که اگر افزایش پیدا کند حتما سیاست‌گذاری‌ها هم در راستای تولید این آثار خواهد بود.

یادداشتکه

یادداشت اول :هوا گرمتر شده ،  کولر گازی گروه انیمیشن که 100 تا حرف پشت سرش بود الآن بیش از دو هفته است که خراب است . در عوض خوشحالم که دل اونهایی که دوست نداشتن  کولر را برای گروه انیمیشن ببینند خنک شد . جالب اینجاست که بورد الکترویکی کولر را بک نعمبرکاری برده و خبری هم از اون در دست نیست ! حتی تلفنش هم به طرز مشکوکی گم شده است !

یادداشت دوم :این داستانهای کوتاه آشنا و حتی تو اس ام اس ها ! هم  خیلی خوبه برای فیلم سازی انیمیشن ها! ببینید کی گفتم . حالا اگه  تو جشنواره پویانمایی با یکسری انیمیشن برخوردید که به نظرتون داستانهاش آشنا میاد بدونید از کجاست .

یادداشت سوم :خبر از دور و نردیک میرسه که چند شبکه تلویزیونی  تاسیس و یا در حال تاسیس هستند. نگران نشید همشون ار دم برون مرزی هستند . نکته مربوطش به ما اینکه  دنبال ساخت گرافیک موشن و انیمیشن  هستند . یهو اگه اومدن سراغتون غافلگیر نشین ها ! زودی یک شرکت دست و پا کنید.

یادداشت چهارم : خانم دکتر شکیب و دکتر حسنایی در یک جلسه با دانشجویان در باره پایان نامه تئوری و عملی صبح روز چهارشنبه ١٩ اردیبشت صحبت کردند .

جای اونهایی که خبر داشتند و نیومدن خالی . خانم شکیب در باره جایگاه تئوری در کارشناسی ارشد و شیوه انتخاب موضوع و شناخت صورت مسئله برای پایان نامه صحبت کردند  و دکتر حسنایی به کاربردی بودن پایان نامه ها چه تئوری و چه عملی تاکید داشتند.

یادداشت پنجم:

خبرآنلاین

بهرام عظیمی: من از مدت‌ها قبل - از وقتی که سریال انیمیشنی «شکرستان» تولید می‌شد - در جریان تولید آن بوده‌ام. اکثر قسمت‌های آن را دیده‌ام. بعضی از قسمت‌های آن، در هر جشنواره‌ای که حضور داشته، موفق به کسب جایزه هم شده است. به نظرم شکرستان یکی از موفق‌ترین سریال‌ها در تاریخ ساخت سریال‌های انیمیشنی تلویزیونی در ایران است. در اندازه‌ای نیستم که ایرادی به آن بدانم اگرچه کار بی عیب هم نیست، ولی باید اعتراف کرد، این مجموعه انیمیشن آن‌قدر‌ حسن دارد که شاید اگر ایرادی هم داشته باشد، به چشم نمی‌آید.

تمام مواردی که یک سریال انیمیشنی را موفق می‌کند،‌ شکرستان دارد؛ کاراکترهای دوست داشتنی، جان‌بخشی بسیار مناسب، طنز تصویری و کلامی،‌ موسیقی و ریتم مناسب و از همه مهم‌تر قصه‌های جذاب.

به نظرم سفارش‌دهند‌گان انیمیشن - که غالبا از نهادهای دولتی هستند - باید از این به بعد، با دیدن شکرستان، آن را الگویی برای تولیدات خود در نظر بگیرند و آن را به عنوان سطح تولید بالای یک مجموعه انیمیشنی، سرمشق قرار بدهند.   

سازندگان این سریال بالاترین استاندارد تکنیک کات اوت را در ساخت این مجموعه رعایت کرده‌اند و می‌توانند موفقیت‌های بین‌المللی زیادی هم به دست بیاورند. کما اینکه - تا جایی که شنیده ام -  این مجموعه،‌ با زیرنویس به یک کشور اروپایی هم فروخته شده و مورد استقبال هم قرار گرفته است.
هر چند که هر داستانی را می‌توان با تمام تکنیک‌های موجود انیمیشن به تصویر کشید،‌ اما شکرستان از تکنیک کات اوت به بهترین نحو استفاده کرده است.

حالا که نگاه می‌کنم، می‌بینم هیچ تکنیکی بهتراز کات اوت نمی‌توانسته است شکرستان را تصویر کند. ما در زمینه ساخت سریال انیمیشن برای کودکان خیلی ضعف داریم.
شاید در این 15 سال که تولیدات انیمیشن زیاد شده، تعداد سریال‌های موفق انیمیشن به اندازه انگشتان دو دست نباشد و شکرستان، در میان این تولیدات، نقطه اوج محسوب می‌شود.

و در کنار سریال‌هایی مانند «پهلوانان» به کارگردانی سیاوش زرین‌آبادی، «قصه ما مثل شد» به کارگردانی امیرمحمد دهستانی و علیرضا کاویان‌راد و «دانشمندان بزرگ» به کارگردانی فرخ یکدانه جزء آبرومندترین و شاخص‌ترین تولیدات انیمیشنی کشور محسوب می‌شود.

و درخواستی از سازندگان انیمیشن شکرستان! آنها با ساخت این سریال توقع من بیننده را بالا برده‌اند. آرزو دارم کار بعدی آنها از نظر قصه و تکنیک خیلی فراتر از شکرستان باشد. آفتی که بسیاری از هنرمندان انیمیشن ما دچار آن می‌شوند این است که موقعی که یک کار خوب از آنها پخش می‌شود، سال‌ها همان سبک و تکنیک را دنبال می‌کنند و از این نظر یک مقدار متوقف می‌شوند (خود من بدتر از همه!).

ساختار خوب شکرستان به واسطه مدیریت خوب هنری و کادر هوشمند و حرفه‌ای تولید صورت گرفته و امیدوارم این روند رو به رشد عواملش همچنان ادامه داشته باشد؛ به ویژه که داستان‌های این مجموعه از ادبیات غنی و همواره پندآموز این سرزمین انتخاب شده است؛ به عبارتی هم فرم و هم محتوا به خوبی مخاطب را جذب می‌کند.

 http://directorreza.persianblog.ir/post/619

یادداشت ششم:

حضور پانته آ واعظ نیا در حرکت کلیدی

پانته آ واعظ نیا بالاخره برای سر و سامان دادن به پایان نامه اش دیداری با استاد راهنمایش یعنی بنده در هفته اخیر داشت .

یادداشت هفتم:

پوستر زیر جایگزین پوستر پهلوانان در راهروهای صبا شد

خب در واقع هیچ چیز دائمی نیست ، اما مشکل اینجاست که در ۵ پوستر موجود در راه پله های صبا پوستر مجموعه پهلوانان آخرین پوستری بود ( به اصرار صبا و به هزینه خود ما ) که نصب گردید ! یعنی اگر قرار بر تعویض پوسترها و جایگزین کردن پوسترهای جدید بوده قاعدتا باید پوستر پهلوانان آخرین پوستری باشه که باید تعویض میشده.

 جالبتر اینکه پوستر  جایگزین شده  ماههای قبل نیر به مدت کافی بر دیوار راهروها چشم نوازی میکرده  و متعلق به پروژه جدید صبا نیز نبوده است ! همین

حضور یک انیمیشن ایرانی در جشنواره «انسی


انیمیشن عکس ساخته مریم خلیل‌زاده در بخش خارج از مسابقه پنجاهمین دوره این رویداد به نمایش درمی‌آید.

در این دوره بیش از 213 انیمشن در بخش‌های رقابتی کوتاه، سینمایی، تلویزیونی، آموزشی، تجاری و دانشجویی به نمایش در می‌آیند.
آقای فاکس شگفت‌انگیز ساخته وس اندرسن، متروپیا به کارگردانی طارق صالح و جنگ‌های تابستانی اثر مامورو هوسودا از جمله آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره هستند.
همچنین شرک جاودانی و سه‌گانه داستان اسباب‌بازی در بخش جنبی جشنواره روی پرده می‌روند.
سینماگرانی چون جفری کتزنبرگ، مت گرونینگ و آری فولمن از جمله مهمانان ویژه پنجاهمین سالگردش جشنواره هستند.
پنجاهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن «انسی» 7 تا 12 ژوئن در فرانسه برگزار می‌شود. 
 

جشن خانه سینما و انیمیشن

به نقل از سوره سینما مقررات و آیین نامه چهاردهمین جشن مستقل فیلم‌های انیمیشن سینمای ایران اعلام شد. ، متقاضیان شرکت دراین بخش می‌توانند آثارخود بر روی لوح فشرده به همراه عکس کارگردان، عکس پشت صحنه، عکس فیلم (بر روی لوح فشرده بطور جداگانه) تا پایان روز هفتم تیر ماه به دبیرخانه جشن چهاردهمین جشن سینمای ایران ارائه دهند.
علاقمندان می‌توانند فرم شرکت و مقررات این بخش را بر روی سایت خانه سینما مشاهده کنند.

دومین جشنواره پویانمایی سیره رضوی

فراخوان دومین جشنواره پویانمایی(انیمیشن) کشوری سیره رضوی از سری برنامه های هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در گلستان منتشر شد.

 


به گزارش «اخبار انیمیشن» به نقل از خبرگزاری فارس، غلامرضا منتظری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان هدف از برگزاری این جشنواره را آشنا نمودن نسل جوان جامعه با معارف رضوی به کمک ابزار نوین بصری - کشف و بروز استعدادهای هنری - تولید آثار فاخر در زمینه پویانمایی مرتبط با سیره امام رضا (ع) و اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی خواند و گفت: این جشنواره در بخش مسابقه فیلم و مسابقه فیلمنامه انیمیشن برگزار می‌شود.
این جشنواره از تاریخ 20 مهر ماه 89 به مدت دو روز در گرگان برگزار می‌شود.

 پنجاهمین سالگرد جشنواره انسی

جشنواره بین المللی فیلم های انسی امسال پنجاهمین سالگرد برگزاری خود را با برپایی مراسم ویژه و مهمانان نامدار جشن می گیرد.

 

جشنواره  انیمیشن انسی با ویژه برنامه های خاص برگزار می شود

به گزارش سینمافردا پایگاه خبری تحلیلی فیلم کوتاه ، سینماگرانی چون جفری کتزنبرگ، مت گرونینگ و آری فولمن از جمله مهمانان ویژه این دوره از جشنواره هستند.


آری فولمن که ریاست هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره را بر عهده دارد همراه با اعضای این هیئت انیمیشن هایی مانند  "آقای فاکس شگفت انگیز" ساخته وس اندرسن، " متروپیا" به کارگردانی طارق صالح، "جنگهای تابستانی" اثرمامورو هوسودا را قضاوت می کنند.

بیش از 213 فیلم انیمشن در بخشهای رقابتی داستانی، کوتاه، تلویزیونی، آموزشی، تجاری و دانشجویی به نمایش در می آیند. جشنواره با نمایش انیمشن " شعبده باز" ساخته سیلوین شومه افتتاح می شود و در ادامه انیمیشن هایی چون "شرک جاودانی" و سه گانه "داستان اسباب بازی" در بخشهای جنبی روی پرده می روند.

انیمیشن کشور آرژانتین به عنوان کشور برگزیده امسال در بخشهای مرور آثار بررسی می شود.همچنین بازار جهانی انیمیشن نیز در کنار جشنواره برگزار می شود.

جشنواره بین المللی انیمیشن انسی از دوشنبه شب آغاز به کار کرده و تا شنبه در این شهر جنوب شرقی فرانسه به کار خود ادامه می دهد.

نخستین جشنواره بین الماللی بازی های رایانه ای

به نقل از معاونت ارتباطات و بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دکتر بهروز مینایی مدیرعامل این بنیاد با اعلام این خبر گفت: با توجه به افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی و نیز جایگاه بین‌المللی ایران در عرصه بازی‌های رایانه‌ای و همچنین با هدف شناخت و حمایت از ظرفیت‌ و استعدادهای موجود این صنعت در کشور، نخستین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تابستان امسال در شهر تهران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به رشد روز افزون این هنر صنعت در میان جوانان نخبه کشور بر ضرورت برگزاری چنین رویدادی تاکید کرد: این رویداد بزرگ فرهنگی برای نخستین بار در دو بخش نمایشگاه و جشنواره برگزار می‌شود.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود. بخش اصلی با عنوان مسابقه بازی‌های رایانه‌ ایرانی شامل چهار گروه بازی‌های بزرگ، بازی‌های (Online)، بازی‌های موبایل و بازی‌های کوچک (Indie) و بخش جنبی شامل مسابقه طراحی کاراکتر، مسابقه بازینامه نویسی، مسابقه بازی‌های تغییریافته (mod) و مسابقه بازی‌های فلش است که به آثار برگزیده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

مینایی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای نیز در شش بخش شامل تولیدات، فناوری‌ها، خانواده، بازی و سرگرمی، کارگاه‌های تخصصی و مسابقات برپا خواهد شد.

تغییر آدرس بنیاد:

بنیاد ملی بازی های رایانه ای تغییر نشانی داد. به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ساختمان جدید این بنیاد در خیابان مطهری - خیابان سلیمان خاطر - خیابان وراوینی - خیابان زیرک زاده - نبش کوچه گلزار - پلاک 32 واقع شده است.

همچنین مراجعه کنندگان می توانند با شماره تلفن های جدید 5 الی 88310370 تماس حاصل نمایند.   

 هادی طبسی و...

Artist: Haadi Tabasi

اینها آدرس افراد ی هستند که هادی طبسی به کارهایشان علاقمند است . خوب ببینید:

Mike mignola-Ashley wood- Bill pressing (www.billpresing.blogspot.com) – Andrew shek
(www.billpresing.blogspot.com) – Enrique Fernandez
(www.enriquefernandez0.blogspot.com) – Herald siepermann
(www.haraldsiepermann.blogspot.com) – Jamie Hewlett – Colin stimpson
(www.colinstimpson.com) – Hans Bacher – Michael Humphries – Adam Hughes – Claire
Wendling – Joe Moshier – Steve Lambe (www.lambey.blogspot.com) – Lou romano
(www.louromano.blogspot.com) – Milt kahl – Aurélien Predal (www.mr-teckel.blogspot.com)
- NateWragg (www.n8wragg.blogspot.com) – Nicolas Marlet – Peter De Seve – Sylvan marc
(www.polyminthe.blogspot.com) – Robert valley – Mike Thomas
(www.sketchmt.blogspot.com) – Glen keane – Tony Fucile

تلنگر !

 

9 سال پیش در یک شب بارانی دو گردشگر موتور سوار آلمانی در راه ماندند و برای اینکه بتوانند در یک جای امن شب را به صبح برسانند به خانه یک روستایی پناه بردند. عباس یک کارگر ساده روستایی همراه خانواده اش تلاش کرد تا به شیوه خودش از مهمانان خارجی به خوبی پذیرایی کند...


کلبه آنها محقر بود و به جز چای آتشی و غذای روستایی چیز دیگری نداشتند. مهمانان عباس خارجی بودند و امکانات او برای پذیرایی اندک. سادگی پذیرایی خانواده عباس و زندگی یکروزه در روستای خوش آب و هوا رضایت حداکثری دو مهمان آلمانی را جلب کرد آنقدر که سه ماه بعد یک گروه هفت نفره آلمانی به پیشنهاد دوستانشان به خانه عباس رفتند. آنها خواستند تا با همان دم پختک و چای آتشی که دوستانشان تعریف کرده بودند در خانه روستایی عباس پذیرایی شوند. صبح عباس راهنمای آنها شد تا بتوانند مناطق دیدنی و طبیعی روستای بزم شهر بوانات فارس را ببینند.

موقع برگشت مهمانان آلمانی 200 هزار تومان به عباس هدیه دادند. این پول در آن زمان برای عباس زیاد بود و او را به این فکر انداخت که بهترین راه برای کسب و کار می‌تواند پذیرایی از گردشگران در یک روستای با صفا باشد. بنابراین شروع به کار کرد. طوری که از نه سال پیش تا امروز 18 هزار گردشگر خارجی به روستای بزم در منطقه بوانات فارس آمده‌اند و عباس هم به عنوان کارآفرین برتر در صنعت گردشگری توانسته 126 لوح سپاس بگیرد و درآمد روزانه اش از روزی سه هزار تومان به 6 میلیون تومان برسد. عباس 35 ساله به 28 کشور دنیا سفر کرد و خانه 80 متری او الان به 120 هزار متر رسیده است!

زهرا و نیلوفر دو دختر کوچک او کوچکترین راهنمایان ایرانی معرفی شده‌اند و تا کنون هم شبکه‌های تلویزیونی آلمان، روسیه، تایلند، شبکه 2 و 4 ایران فیلمهای مستندی با موضوع رونق گردشگری در روستای بزم بوانات پخش کرده‌اند.

با تشکر از دکتر شکیب

چیزی انیمیشنی تر از واقعیت نیست !

انیمیشنی!

http://fc01.deviantart.com/fs13/f/2007/077/2/e/Animator_vs__Animation_by_alanbecker.swf

با تشکر از پگاه ایزدیان

اولین موجود !

خوب به این تصویر نگاه کنید ! اسمش میکو پلاسما است . هوم تا اینجاش ظاهرا چیز مهمی نیست . اما جالبه بدونید که این تصویر سلولی  زنده است که توسط  بشر از مواد غیر زنده و شیمیایی بوجود آورده اند .واقعا انیمیشنی تر از واقعیت دیده اید !؟ 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٧:۳۱ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸٩