انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته سوم فروردین 89

بازی هایی که میخواهند فیلم شوند و برعکس

دنیای تولید بازی  کامپیوتری در ایران هنوز بسیار جوان است .اما در همین زمان کوتاه اتفاقات جالب رخ داده است . به همت و البته حمایت مالی قابل توجه بنیاد بازی های رایانه ای  نسبت به سالهای گذشته پروژه های ساخت بازی رشد قابل توجه ای داشته است . د راین بین بازی " عصر پهلوانان " که بامشارکت  حدود 70% بنیاد بازی ساخته شده است اخیرا  به تهیه  سریال انیمیشن این بازی نیز اقدام کرده است . بدیهی است  که این تجربه در کشورهای  دارای صنعت تولید انیمیشن و بازی کاری بسیار معمول است و چه بسا ضروری که در جای خود فیلم تبلیغ بازی و بازی نیز تبلیغ فیلم خواهد شد . در هر دو صورت منافع مالی بیشتری را از آن تهیه کنندگان خواهد کرد.

اما در این ور آب گویا مفاهیم فرق اساسی پیدا میکنند . صبا تمایلی به سرمایه گذاری برروی انیمیشنی که شخصیتها و موضوع آن متعلق به یک بازی است ندارد .و بدیهی است که بنیاد هم مایل نیست پروژه ای که سرمایه گذاری فراوانی به روی آن کرده به سادگی در اختیار ارگان دیگر ی قرار بگیرد . ظاهرا هر دو حق دارند! اما این وسط خالقان این دنیای مجازی چه باید بکنند !!!!

از طرفی دست اندرکاران حامی تولید بازی در به در به دنبال سوژه های سینمایی هستند که از برکت آدمهای سرشناس آنها گوشه ای از این شهرت هم به بازی ها برسد . برخی از دست اندرکاران حامی بازی از مذاکرات جدی در باره تولید بازی از فیلم

" آل " به نویسندگی بهرام عظیمی و همچنین " به رنگ ارغوان " حاتمی کیا و همچنین تولید بازی از فیلم در دست تهیه " تهران ١۵٠٠ " خبر می دهند.

خوش به حال آنور آبی ها!

یک نسخه 7 دقیقه ای از انیمیشن بلند تهران 1500 برای نخستین بار در جشنواره cartons on the bey ایتالیا به نمایش در می آید.

عظیمی در گفتگو با خبرگزاری سینمای ایران با بیان این مطلب گفت: تا کنون 65 درصد از مراحل تولید این انیمیشن به پایان رسیده و در حال حاضر کار در مرحله جان بخشی و نورپردازی قرار دارد.
وی افزود: تلاش ما بر این است که با پایان مراحل تولید اثر در شهریور ماه و انجام مراحل فنی نهاییT نسخه نهایی این انیمیشن در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آید.
وی تصریح کرد: یک نسخه 7 دقیقه ای به عنوان گزیده ای از انیمشن تهران 1500 به دعوت از مسئولان جشنواره cartons on the beyکه 4 روز دیگر در شهر راپولوی ایتالیا برگزار می شود، در این جشنواره به نمایش در می آید و قرار است با آماده شدن نسخه نهایی پخش کنندگان ایتالیایی، پخش بین المللی فیلم را برعهده گیرند.
گفتنی است انیمیشن تهران 1500 با مدل سازی بازیگران مشهور سینمای ایرن همچون هدیه تهرانی، مهران مدیری، بهرام رادان و حبیب رضایی،عظیم ترین انیمیشن ایرانیست که مراحل تولید خود را سپری می کند.

تبصره : می بینی ترو خدا ایتالیایی هم نشدیم !

همینجوری !

محمد تقی فهیم از منتقدان سینمایی ( و تحلیلگر انیمیشنی  مجله پیلبان! ) و سردبیر ماهنامه سینما رسانه  ،در صحبت هایی دارا و ندار را سریالی در گونه اجتماعی با گرایش طنز دانست. فهیم سریال دارا و ندار را از نظر محتوا، سریالی برجسته خواند .

تبصره :هویجوری

3 گام در توسعه انیمیشن ایران 

گفت و گو با مسعود امام زاده درباره وضع انیمیشن در ایران

سید مسعود امام زاده کارشناس و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر، دارای سه دهه تجربه تدریس و مدیریت در عرصه‌های علوم انسانی، آموزش، فرهنگ وهنر است.  در دهه اخیر مقالات متعددی از وی در مجامع و همایش‌های علمی در زمینه معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های انیمیشن و همچنین آسیب شناسی مراکز و مدیریت‌های تولید برنامه‌های پویا نمایی ارائه کرده ند . ایشان پیشنهاد دهنده همایش ملی انیمیشن بود که متاسفانه فقط یک دوره آن برگزار گردید .
...مشکل اینجاست که حداقل در دو ـ سه سال اخیر (تاابتدای سال 88که صلاح دیدند بنده بازنشسته شوم) نگاه مدیریت این حوزه(انیمیشن ) به بدنه کارشناسی و مسئولان واحد‌های تولید و پژوهشی متاسفانه نگاه عاقل اندر سفیه بوده است لذا اجازه ورود این طیف به حریم تصمیم سازی و در نتیجه تاثیرگزاری در تصمیم گیری‌ها طی مراحل هفت خوان رستم را تداعی می‌کرد. در این مدت تعداد عمده نیروهای مجرب و کارشناس یا به حریم صبا راه پیدا نمی‌کردند و یا در صورت حضوربه اصطلاح صلاحیت مشورت را نداشتند.
باید به هنرمندان و صاحب نظران این عرصه اعتماد کرد، آنان را به اتاق فکر، جلسات طرح و برنامه و حریم تصمیم سازی‌های خود راه داد، آن هم نه با نگاه ارباب رعیتی به این معنی که چون با آنان قرارداد می‌بندند آنان را دیگر اجیر کرده‌اند و الفبای غیر‌کارشناسانه خود را باید برایشان دیکته کنند. واقعیت این است که درخشش هنر یک هنرمند مثل بازی یک فوتبالیست حرفه‌ای نیاز به صحنه و حضور داور دارد.
ضمن اینکه میدان تحرک و مانور باید برای او فراهم شود. داور منصف و کار آشنا نیز باید حضور داشته باشد وگرنه بدون میدان هنر نمایی و ارزیابی داور بی طرف هرگز نباید توقع شکوفایی هنر-صنعت انیمیشن ایران را داشته باشیم.

به خاطر داشته باشیم که مدیریت عرصه‌های فرهنگی به شیوه‌های غیر فرهنگی نمی‌شود در این وادی «وحدت با هم» و «هم‌سخنی» لازم است نه «تک سخنی»، چون هنرمند حاصل اندیشه خودش را که البته بی ارتباط با نگرش و زندگی او نیست، در هنرش متجلی می‌کند. او نمی‌تواند در تنگنا زندگی کند ولی به نفع مسببین این تنگنا‌ها و فارغ از این دردها هنرنمایی کند.

 مشروح مصاحبه ایشان در روزنامه اطلاعات را میتوانید در آدرس زیر بخوانید :

محدودیت برای استفاده از انیمیشن درارایه آثار معماری دانشجویان آزاد قزوین

Iman Raeisi
اخیرا دکتر ایمان رییسی عضو هیات علمی و استادیار دانشکده معماری و عمران دانشگاه آزاد قزوین در وبلاگ خود با اشاره به تصمیم پنجمین جلسه ی شورای آموزشی گروه معماری از ممنوعیت استفاده از انیمیشن در طرح نهایی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده معماری و عمران دانشگاه آزاد قزوین خبر داده است. این در حالی است که این تصمیم شامل ممنوعیت ساخت ماکت طرح نهایی با مصالح گران قیمت نیز خواهد شد.

رییسی در یادداشتی طنز به نقد این تصمیم پرداخته اضافه می‌کند: "چون ما اساتید معماری با دیدن رنگ و لعاب شیت ها و ماکت های حرفه ای و تصاویر متحرک، دل و دین از دست داده و دیگر نمی توانیم به قضاوت منطقی بپردازیم، لذا از دانشجویان محترم تقاضا می نماییم که ضمن رعایت مواد بالا، بهترین لباس خود را هم نپوشید و زیاد میک آپ نکنید تا نمره ی واقعی تان را بگیرید...".

تگرگ

دیشب با صدای رعد و برق بیدار شدم.قبل ا زخواب خاموش و روشن شدن چراغ مهتابی را  را از پنجره رو به خیابان میدیدم  کنجکاو شدم سرک کشیدم! خبر یاز لامپ خیابان نبود نور در آسمان در لابلای ابرها بود. خندیدم نمیدونم به چی  اما لبخندی زدم شاید به اشتباهی که کرده بودم. حالاصدای خوردن بارون و ذرات ریز تگرگ به شیشه پجره بود. در عین نگرانی ( باز هم نمیدونم از چی ! )باز لبخند زدم.از اینکه در این وانفسا در جای امن بودم شاید...

صبح دوستی از دور برایم خبر آورد که در اون اطراف تگرگ به درشتی گردو بر همه درختان گردو واقعی باریدن گرفته و تمامی هزار هزار درخت گردو با شاخه هایی ستبرشان شکسته اند.نمیدونم چرا دیگه لبخند نزدم..

نگاه

0086.jpg

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ ; جمعه ٢٠ فروردین ۱۳۸٩