انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

یاداداشت.عربانی-شورای صبا-فرد مقدم-یک اشتباه کوچولو- پیلبان- صبای قدیم ...

یاداداشت...

عربانی در نقش بازرس

کسانی که روز دوشنبه ٢١ دی سریال آشپز باشی رو دیده باشند در سکانس بازدید بازرس  و دستیارش دودو بابازی راحت و با نمک جناب آقای عربانی کاریکاتوریست و فیلمساز انیمیشن که برای اولین بار بعنوان بازیگر در جلو دوربین ظاهر شده بود روبرو شدند.اقا خیلی خوب بود..تبریک به اقای عربانی عزیز .

آشپزباشی!

امیر مهران

امیر مهران را بیشتر با کارهایش می شناختم . و خودش رو از نزدیک ندیده بودم . یعنی راستش دیده بودم اما خیلی گذرا .تا اینکه روز ٢٨ بعداز  چند بار جابجا شدن قرار بالاخره موفق شدیم همدیگر و ببینیم.

کارهاش خیلی درستن یعنی توی کارهاس آقای مهران هم فکر هست هم تکنیک .  تو این سالهای اخیر تو هر جشنواره که داوربودم فیلمهایش بخوبی خودنمایی میکردندو نمیشد ندیده گرفتشون. تو جشنواره فیلم کوتاه ٨٧ تو جشنواره رویش ٨٨ و... خب کار خودشو نشون میده لازم نیست حتما سازنده اونو بشناسی. دانش آموخته دانشکده صدا و سیما رفیق فابریک  خوش نظر و خیلی از دوستان مشترک دیگر..نمونه کارهاشو بهم هدیه کرد و از فیلمنامه بلندی که  داره بهش فکر میکنه با هم گپ زدیم .. حالا حالاها با هم کار داریم...

امیر مهران

 متولد سبزوار، دانش آموخته ی کارگردانی انیمیشن از دانشکده صداوسیما. وی فعالیت در زمینه ی سینما و انیمیشن را از سال 77 آغاز کرد و در همان سالها سه فیلم کوتاه داستانی ساخت. وی پس از آن به عنوان فیلمبردار، تدوینگر، منشی صحنه و عکاس در چندین فیلم کوتاه و مجموعه ی تلویزیونی همکاری کرد. پایان نامه ی وی که فیلم انیمیشن ”موج های گمشده“ بود بعنوان پایان نامه ی برتر انیمیشن در دانشکده ی صدا وسیما انتخاب شد و در جشنواره ی فیلم کوتاه تهران (1384) و فستیوال فیلم نور، لس آنجلس(1385) جایزه ی بهترین فیلم انیمیشن را کسب کرد. مجموعه ی ” نگاره های کهن ایران“ از کارهای برجسته ای بود که بین سالهای 85 تا 87 ساخته شد. دو فیلم انیمیشن - مستند ” مسیرسردخون“ و ”زمان پایان“ را در سال 87 ساخت که فیلم ”مسیر سرد خون“ با حضور در بیش از بیست جشنواره ی بین المللی توانست جوایز جشنواره رویش، فیلم کوتاه تهران، جاده ابریشم(ترکیه) ، جشنواره ی فیلم قبرس و ... را از آن خود کند. فیلم ”زمان پایان“ نیز در جشنواره ی فیلم شهر جایزه ی ویژه ی هیات داوران را کسب نمود. آخرین ساخته ی وی فیلم انیمیشن ”شهر خاموش“ می باشد که هم اکنون در حال طی مراحل فنی است. او از سال 85 تاکنون بطور حرفه ای، عنوان بندی و گرافیک متحرک برنامه های مختلفی را در شبکه های یک، دو، سه، العالم و سحر انجام داده است و هم اکنون بعنوان ویدیو گرافیست در هسته ی مرکزی واحد هنری شبکه ی جهانی پرس تی وی و همچنین کارشناس بررسی طرح های مراکزاستانها در سازمان صدا وسیما مشغول می باشد.

شورای گرافیک صبا

هر هفته دوشنبه ها عصر  وقتی  همه کارکنان رسمی صبا مشغول ترک کردن ساختمان هستند .بعضی آدمهای مشکوک! در حال وارد شدن به آن هستند . بله کاسه ای پر از آش زیر نیم کاسه ای از روغن است! چی گفتم! نه بابا اونجور خبری هم نیست جلساتی که قاعدتا باید دوساعت باشند اغلب به چهار و یا حتی بیشتر طول می کشند و بحثهای فنی و آزاد در باره تولید انیمیشن و ١٠٠١ حرف با ربط و خیلی باربطتر که در ساعتهای دیر وقت  که اغلب سوار ماشین خوشگل آقای کاویان راد شدن و تا سر خیابان شریعتی همیفر شدن و دیر هنگام به خانه رسیدن و ١٠٠١ گله و ....

باور کنید قصا تبلیغ ندارم  این پوستر پهلوانان از زمان موضیفیان تو این گوشه دیوار چسبیده بوده  همیشه هم میافتاد پشت در! حالا از بخت بلند من کنار گوشم قرار گرفته است . گفتم نکنه فکر بد بکنید!

 فردمقدم

وجیه الله فرد مقدم را کمتر هنرمند انیمیشنی است که نشناسد.اما ظاهرا استاد مقدم زیاد تمایلی در انعکاس فعالیتهای خود ندارد. از سالیان دور و بعد از دیدن دوره انیمیشن در کشور چکسلواکی به همراه استاد علیمراد همیشه بطور مستقیم و غیر مستیم با انیمیشن ایران در ارتباط بوده است . 

مالی

مالی صبا مدتی است که به بخش مالی شبکه ٢ منتقل شده. برای دوستانی که خیلی خیلی مالی هستند بعضی چهره های مالی شبکه دو را بهشون معرفی میکنم که شاید انشالله قسمت بشه شما را در راهروهای اونجا ملاقات کنیم .

جناب آقای سهرابی معاونت  مالی شبکه دو که بسیار خوش برخورد اما بایک عالمه جدیت . خودشون هم معترف هستند که انتقال مالی صبا که به اندازه یک شبکه درگیری مالی و اداری دارد به شبکه دو اشکال دارد.

آقای پرکار که انصافا همیشه و همه وقت یک عالمه کار روی میزش جلوه گری میکنند . والا جمع و منهی کردن رقمهای میلیونی خیلی صبوری وطاقت میخواد!‌نمیخواد؟

روزهای اونجا برای هر کاری از قبل تنطیم شده .مثلا تنظیم قراردادها فقط یکشنیه و سه شنبه ! خب هم خیلی خوبه که آدم تکلیفشو میدونه اما خوب نیست چون  نمیدونی با این رفت و آمدها و جا پارک گیر نیوردن ( اینو از قبل بدونین که بهتره با اتومبیل شخصی به خیابون زاگرس موازی خیابان الوند نرید ! از ما گفتن )و ١٠٠١ کرا پیش بینی نشده بخواهی بالاخره از یکجایی کاراتو حساب شده و از رویوقت انجام بدی..خوب سخته دیگه

اقای فلاحت گر رو همه کسانی که با صبا  کار مالی داشتند می شناسند  ایشون هم در دفتر معاون مالی به همراه منشی دیگری زیارت خواهید کرد.

آقای ذوالفقاری که اغلب سندهای مالی از زیر دست ایشون رد میشوند ولی کلا همیشه همراه با لبانی خندان بهتون  اطلاع میدن که زیاد حرص نخورین که از پول خبری نیست !

یک اشتباه کوچولو

متن زیر در پایگاه علمی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران درج شده. منتهی بر اساس این نوشته این تحقیق توسط سرکار خانم جواهریان و به راهنمایی علیرضا گلپایگانی اتفاق افتاده است !!! که صحیح نمیباشد این پایان نامه نوشته  استاد محمد علی صفورا  است و  من افتخار راهنمایی آن را داشته ام و   خانم جواهریان مشاوره این پایان نامه را بعهدهداشته اند  . همین .جهت درج در تاریخ نگاشته شد .

 

 

 

تحلیلی بر آثار انیمیشن علی‌اکبر صادقی, / مهین جواهریان؛ به راهنمائی : علیرضا گلپایگانی

 

  جواهریان، مهین
   
   
  215 صفحه، تصویر، کتابنامه
  پایان نامه (کارشناسی ارشد) -- دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، 1378.
  h t t p : / / d a t a b a s e . i r a n d o c . a c . i r
 

این رساله شامل 6 فصل می‌باشد. دو فصل ابتدایی آن مربوط به طرح تحقیق و سابقه موضوع است و 3 فصل بعدی مطالبی است که در ارتباط با موضوع اصلی پایان‌نامه که تحلیلی بر آثار انیمیشن علی‌اکبر صادقی است نوشته شده است . فصل آخر رساله نیز گزارش پروژه عملی فیلم "اولین نیلوفر" ارائه شده است . جامعه انیمیشن ایران معتقد است ، علی‌اکبر صادقی از جمله هنرمندانی است که آثار انیمیشن او از سبک و ویژگیهایی شخصی برخوردار است ویژگیهایی که ارتباطی مستقیم با فرهنگ ملی ایران دارد. این ویژگی مهم بهانه‌ای شد تا در مقدمه تحلیل آثار ایشان فصلی در نظر گرفته شود تحت عنوان "درجستجوی مفهوم انیمیشن ملی" که در این فصل سعی شد توجه به منابع موجود و استناد بر نظرات صاحب‌نظران ویژگیها و عناصری که می‌تواند به وجود آورنده (انیمیشن ملی) و یا (مکتب) انیمیشن ایران باشد، بررسی و مطرح شود که مسلما تامل در این ویژگی‌ها می‌تواند راهگشایی برای جامعه انیمیشن ایران در جهت خلق آثاری با (هویت ایرانی) باشد. در فصلهای بعدی رساله سعی شده با تجزیه و تحلیل تمامی جنبه‌ها و عناصر موجود در فیلمهای علی‌اکبر صادقی، ویژگیهای سبکی این هنرمند توانا بررسی و مطرح شود. لازم به ذکر است در این مسیر به سابقه و تواناییهای بالای صادقی در زمینه هنر نقاشی و گرافیک که مقدمه ورود ایشان به دنیای انیمیشن بوده نیز اشاره شده است . صادقی یکی از پیشگامان انیمیشن در ایران است و بدون شک یکی از پدیده‌های آن، تحلیل آثار ارزشمند این هنرمند بزرگ علاوه بر اینکه عرصه تازه‌ای پیش روی دانشجویان این رشته می‌گشاید، می‌تواند ویژگیهای دوره و بخشی از تاریخ انیمیشن ایران را نیز به همراه آورد که مسلما برای علاقمندان به رشته انیمیشن سودمند خواهد بود.

 
منبع: http://dbase.irandoc.ac.ir/00293/00293980.htm

آموزش انیمیشن

مرکز انیمیشن حوزه هنری همزمان با دهه فجر دوره آموزش «پنج تکنیک مختلف انیمیشن» را در سراسر کشور برگزار می‌کند.
علیرضا معراجی مشاور علمی آموزشی مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری درباره این دوره با عنوان "پنج تکنیک مختلف انیمیشن " که ویژه مراکز استانی و شهرستانی حوزه هنری در سراسر کشور است، اظهار داشت: این 5 تکنیک شامل "انیمیشن سه بعدی رایانه‌ای "، "کات اوت دو بعدی "، "تکنیک paper "، "انیمیشن عروسکی " و "انیمیشن خلاق " است.
وی با بیان این که این دوره‌ها در سه مرحله برگزار می‌شود، ادامه داد: مرحله مقدماتی که در حال برگزار شدن است، ‌مرحله دوم آموزش‌های متوسطه و مرحله سوم دوره پیشرفته است و هر کدام از این دوره‌ها در 10 روز و با 80 ساعت آموزش فشرده برگزار می‌شود.
معراجی درباره ادامه این روند در مرکز انیمیشن و مراکز استانی حوزه هنری، گفت: هنرجویان بعد از اتمام دوره اول (مقدماتی)، یک ماه فرصت دارند که یک فیلم انیمیشن کوتاه بسازند و به این مرکز ارسال کنند؛ در این شرایط و در صورتی که واجد قابلیت‌های لازم باشد، برای طی دوره بعدی (متوسطه) از پذیرفته‌شدگان دعوت می‌شود.
وی با اشاره به نکته خاص این دوره‌ها، گفت: هنرجویان وظیفه دارند که در زمان ساخت فیلم‌شان در شهرستان، 2 دستیار انتخاب کنند و به این دستیاران یافته‌های "دوره مقدماتی " را آموزش دهند و این نوآموزان نیز موظفند از مراحل تولید انیمیشن عکس و فیلم تهیه کنند و در قالب گزارشی به مرکز انیمیشن ارائه دهند.
معراجی درباره نحوه انتخاب هنرجویان در دوره های نخست، گفت: از طریق هر مرکز استان‌ حوزه هنری، 10 تا 15 هنرجو به ما معرفی می‌شوند و تاکنون نیز بیش از 700 پرونده دیجیتال و متنی از هنرجویان استان‌ها برای ما فرستاده شده است که توسط هیأت علمی مرکز بررسی شده است و از بین آن‌ها 65 نفر برای حضور در مرحله نخست این دوره انتخاب شده‌اند

پیلبان جدید

شماره 94-93

آخرین شماره پیلبان  تنها نشریه انیمیشن ایران برای ماه  آذر و دی 88 منتشر شد . قیمت مجله 1000 تومان است .

در این شماره امیر مسعود علداری در سرمقاله خود عدم برگزاری دومین همایش ملی انیمیشن را که قرار بود اسفند ماه در دانشگاه هنر برگزار شود به سوال کشیده است و از زحمتکشان ، مدعیان ، عوامل برگزاری و ... درخواست پاسخ شایسته شده است.

* در قسمت رویدادها اخبار ریز و درشت انیمیشن ایران آورده شدهمه جالبترینش ( از نظر بنده البته) در بخش خبر تولید ٩۴ برنامه در ادراه پویانمایی سیما است . چیه میخواید براتون بخونم !خب خودتون برید بخونید

* کروک نامه هم متن مفصلی است از چرخ زدن مهرداد شیخان و بهزاد رجبی پور که در جشنواره بین المللی انیمیشن کروک (که اکراین و روسیه مشترکا برگزار میکند )شرکت کرده اند .جالبی این جشنواره همین بس که بر روی عرشه یک کشتی تفریحی برگزرا میشود .گفتم که دلتون بسوزه که نرفتین!

* نوکر خودت باش ، آقای دیگران  هنوان مطلبی است به قلم  امیر محمد دهستانی  که بسیار خواندنی است .تقابل معنی نوکر خودت باش و آقای دیگران با دنیای انیمیشن حرفه ای  در ایران به نقد کشیده شده .مدیریت بر هنرمندانی که ذاتا افرادی آزادی طلبتر و خود محورتر از افراد عادی جامعه هستند کاری غیر ممکن جلوه میکند و...

* همین امیر محمد خان دهستانی در بخش ناله های اهالی گرفتار در جزیره انیمیشن! تحت عنوان "مدیر محترم ، لطفا بخوانید و گوش کنید ، عصبانی نشوید"  در نهایت آورده اگر کار را دست کاردان بسپارید ، ما خودمان حرفه مان را بلدیم!

* فطیما یثربی آخر یادداشتش ناله ( فریاد !) زده که دو بعدی را عشق است !

* حسین ضیایی : وای ، وای، وای ....

* در قسمت تازه ها  "قلب سیمرغ " مورد جراحی پریوش فهیم با وحید نصیریان قرار گرفته که خون دنی است !

* حامد اکرمی دانشجوی سرحال و قبراق انیمیشن در متنی به تحلیل فیلم انیمیشن " سگ سیاه " به کارگردانی "آلیسون دو وور "  پرداخته که دستش درد نکنه .

* در سالگرد ساخت فیلم " غول آهنی " (که من خیلی خیلی دوستش دارم و در کلاسهای کارگردانی با دانشجوها نقدش میکنیم) مصاحبه ای با " برادبر" کارگردان این فیلم داشته که من خوندم شما هم برین بخونین.

* کیفیت انتخاب کمیک استریپها ی پیلبان انصافا خیلی بهبود پیدا کرده اما نمیدونم چرا هیچ کششی ندارم برم  نگاهشون کنم . اونم من که خوره کمیک استریپم! واقعا!؟
* این انصراف جناب آقای کیارش  کیانی مدیر شر کت رائیکا تصویر از ساخت فیلم سینمایی انیمیشن ٨ میلیاردی " ایران باستان "  همه ما را  شگفت زده کرد . دلیلشو برید در آخرین صفحه پیلبان بصورت خبر آگهی گزارش بخونید و ...
* در انتها باز  این دوست تازه وارد (البته جسارت نشه منظورم در حیطه انیمیشن  است) جناب استاد محمد تقی فهیم که هر بار با مطالب انتقادیش  ما را  سرگرم میکنند اینبار قدم مسئو.لان جدید را ارج نهاده اند. ولی خداییش این یکیش خوندنی است از بس تعریف و تمجید مدیران سینمایی وقتو ورئیس جدید مرکز گسترش توش اومده یخوده شیرینی مطلب انتقادی اش ! دهن آدمو میزنه ..خودتون بخونین و درس عبرت بگیرن !

پیلبان اینترنشنال در فروردین٨٩

انیمیشن ایران در حال تحولی از روند سنتی به ساختار صنعتی است که منجر به ارتقا کیفی و تولید انبوه تولیدات داخلی خواهد بود.

در این مسیر نشریه پیل‌بان برای ورود مراکز معتبر و شرکت‌های فعال و معتبر ایرانی به بازارهای جهانی، اقدام به انتشار شماره‌ی ویژه بین‌المللی (International) نموده است. همکاری آن مرکز معتبر در این حرکت فراگیر و نو می‌تواند از طریق حمایت، درج آگهی، درج گزارش و ... تعیین کننده باشد.

مشخصات شماره 1 پیل‌بان اینترنشنال:

- 100 صفحه تمام رنگی با کاغذ گلاسه مرغوب - شمارگان 100.000 (صد هزار) نسخه

- زبان انتشار انگلیسی و عربی در یک مجلد - محل توزیع: کشورهای خاورمیانه،‌ اروپا، آمریکا، استرالیا، سفارت‌خانه‌های آفریقایی و پروازهای خارجی هما و ... زمان انتشار: فروردین سال 1389

صبا در جشنواره فجر88

مرکز فرهنگی هنری صبا امسال با پنج انیمیشن از تولیدات خود در بخش مسابقه در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.   

 

به گزارش روز سه شنبه 28 دی ماه ایرنا از مرکز فرهنگی هنری صبا، از بین سیزده اثر ارائه شده به دفتر جشنواره فجر تعداد پنج اثر به بخش مسابقه این جشنواره راه پیدا کرد.

این آثار عبارت از انیمیشن "روزگار سپری شده" به کارگردانی فرنوش عابدی، انیمیشن "ذکریای رازی" به کارگردانی فرشاد شفیعی، انیمیشن "کوه نورانی" به کارگردانی سامان خرم، انیمیشن "ماه و پلنگ" به کارگردانی مجید بلادپس و انیمیشن "نوازنده" به کارگردانی کیانوش عیاری است.

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 5تا 15 بهمن ماه در تهران برگزار می شود.

 

صبای قدیم...

متن زیر در شماره آبان٨٨ پیلبان چاپ شد و باعث کلی جنجال برای من گردید که چرا صبا را اینگونه نمایش داده ام! اگر به افعال متن توجه میشد متوجه میشویم که زمان آنها ماضی است ! متن با توجه به آنچه که در صبای قبلی گذشته است نگاشته شده.

بعد از مدتها شاهد یک اتفاق جدید  هستیم !صبا در حال تغییر است ، تغییری از درون . چندین پروژه بعلت های مختلف متوقف شده اند . پروژه های در حال تولید دوباره مورد بررسی مضمونی و هنری   قرار گرفته اند . شایعه ها از تعطیلی  بعضی از کارهای چند صد میلیونی و حتی میلیاردی خبر میدهد . افرادی که حجم قراردادهایشان بیش از نیمی از بودجه صبا را به خود اختصاص داده وبد . والبته پروژه های کوچکی که در تولید گیر کرده اند و نتوانسته بودند بعلت رسیدن به کیفیت مورد نظر ( بخوانید بی تجربگی )  کار را  به اتمام برسانند و یا بودجه تعیین شده کفاف ادامه کار را نمیدهد. همه اینها  عواقب  سیاستهای کمیت گرایی مدیریت قبلی بود که عوارض آن به مدیریت جدید رسیده است . پروژه هایی که به مدد ارتباطات شکل گرفته و با رقم های قابل توجه  نیزمنعقد شده بودند و آثار بوجود آمده   از آنها بعلت کیفیت نازل در آرشیو مرکز صبا در حال خاک  خوردن هستند .

آثاری نیز در حال تولید هستند که نه ادامه آنها مقرون به صرفه است و نه قطع کردن آنها ! کارهایی که که به هر حال بودجه ای برای تولید آنها صرف شده و نیمه کاره هستند و متاسفانه بعلت عدم کنترل و.... از کیفیت  پایینی برخوردار هستند . شاید بشود با تغییراتی  کیفیت آنها را  ارتقا داد اما به هر حال قطع کردن تولید آن ضرر بزرگتر است .سیاستهای تولید در مدیریت قبلی صبا صرفا مبتنی بر کمیت و افزایش آمار و ایجاد تعهد بیش از بودجه مرکز بوده است . این سیاستها طبیعتا منجر به افزایش بیش از حد پروژه ها و افت کیفی و بعضا سواستفاده های مالی و دلال بازی و ... شده بود .

نباید از نظر دور داشت که با استفاده از فضای کار به وجود آمده استعدادهای جوان مخصوصا در شهرستانها وارد جرگه تولید حرفه ای انیمیشن شدند و این حرفه بعنوان یک شغل وارد ذهنیت جامعه و جوانان گردید .این نگرانی وجود دارد که برای جبران سیاستهای افراطی و کمیت گرایانه محض و انبساطی در دوران مدیریت قبلی ، سیاستهای تفریطی و کیفیت گرایانه محض آنهم با معیارهای جشنواره پسندانه! و انقباظی در پیش گرفته شود . در این صورت ضربه خیلی بزرگی به تیم های تولید که در این فاصله وارد جرگه  تولید انیمیشن شده اند وارد آمده و به دلسردی و ریزش نیروهای مستعد و خالی مانده عرصه تولید  انیمیشن تلویزیونی از نیروهای کارآمد و با استعداد منجر شود. این در حالی است که انیمیشن های سرگرم کننده با تکیه به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی  نقش بسزایی در پر کردن اوقات فراغت نس آینده خواهد داشت .

سازمان و تشکیلات صبا پیچیده ، غیر شفاف ، کند و ناپایدار بوده است . پیچیده بود زیرا بامقتضیات تولید انیمیشن تناسب نداشت  و هر مدیر جدیدی اداره و یا دایره ای به ادارات  و دوایر آن اضافه میکرد و هیچکس چیزی از آن کم نکرد و به مرور سازمان صبا متورم و تو در تو و بسیار پیچیده شد .

غیر شفاف است چون پس از چندین سال کار با صبا هنوز نمیدانستیم در بعضی قسمتها حرف نهایی را چه کسی می زند ، گردش کار چگونه است ، طرحهای پیشنهادی از چه میزهایی و بزنگاههایی می گذرد و .... ( باید گردش کار و دوایر مختلف بصورت نمودار در معرض دید مراجعه کنندگان قرار گیرد ) .

کند است چون بعضا ماهها طول می کشید تا جواب نامه ای داده شود یا به طرحی پاسخ داده شود و یا تسویه حساب صورت بگیرد  و ....

و بالاخره ناپایدار بود چون عمر مدیران آن کوتاه بودند .

مهمترین رسالت جدید صبا تبدیل شدن آن از یک سازمان پیچیده ، غیر شفاف ، کند  و ناپایدار به یک سازمان ساده و کارآمد ، شفاف ، چالاک و با دستو رالعمل های پایدار و ثابت است .تولید سریالهای تلویزیونی زنده و تله فیلم در سالهای اخیر رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته اند . صبا بعنوان تنها تهیه کننده تله فیلم و سریالهای انیمیشن درایران میتواند از سازمانهایی نظیر سیما فیلم یا گروههای فیلم و سریال شبکه های مختلف سیما الگو برداری کند و پس از انطباق آن با مقتضیات تولید انیمیشن ، آنرا به اجرا درآورد.نظارت بر پروژه ها در مراحل مختلف از جمله مرحله نگارش طرح و فیلمنامه ، مرحله تولید و مرحله پس از تولید از جمله مهمترین وظایف مرکز صبا به عنوان تهیه کننده اصلی تولید انیمیشن تلویزیونی است .

اما به دونکته خیلی مهم باید توجه شود :1- نظارت توسط تیمی از افراد صاحب صلاحیت  و یک تشکیلات مناسب که بتوالند جوابگوی تولید رو به روشد انیمیشن باشد صورت گیرد . اگر قرار باشد همه طرحها و فیلمنامه ها توسط چند نفر محدود خوانده و مورد تایید قرار گیرد روند تصویب طرحهها بسیار کند شده و تولید عملا متوقف می گردد .

2- ناظران ارزیابان و کارشناسان مربوطه باید به خوبی بامعیارهای تولیدات تلویزیونی و مقتضیات کار تلویزیونی و بحث مخاطب شناسی و قوائد رسانه آشنا بوده و معیارهای ارزش گذاری برای کارهای هنری و جشنواره ای را با معیارهای رسانه ای و تلویزیونی با ویژگی مخاطب عام مخلوط ننماید . این خطر بیشتر از آنجا ناشی میشود که به دلایل تاریخی ، انیمیشن ایران  یک هنر صرفا فستیوالی قلمداد شده است .بسیاری از نسل اول انیمیشن اعتقادی به تولید انبوه آن ندارند و معتقدند که انیمیشن در ایران باید در آن قسمت که قوت دارد تقویت شود وآن هم  صرفا بخش آرتیستیک و هنری  آن می باشد ! و به اعتقاد آنان تولیدات تلویزیونی راباید از خارج خرید!

 شکرستان در  اشتوتگارت

انیمیشن شکرستان در جشنواره اشتوتگارت
قسمت اول مجموعه انیمیشن « شکرستان » در بخش مسابقه هفدهمین دوره جشنواره اشتوتگارت آلمان پذیرفته شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از حوزه هنری، قسمت اول مجموعه انیمیشن « شکرستان »، با عنوان « دروغی که از دروازه تو نمی‌آمد»، با کارگردانی بابک نظری و تهیه کنندگی سید مسعود صفوی، به جشنواره اشتوتگارت آلمان راه یافت.
این جشنواره یکی از جشنواره‌های مهم فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن A در سطح بین‌المللی است که در تاریخ ماه می 2010(اردیبهشت ماه 1389) در شهر اشتوتگارت آلمان برگزار خواهد شد.
انیمیشن « شکرستان »، از تولیدات مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری است که پیش از این جایزه های بهترین انیمیشن را از سوی خانه سینما (87) وجشنواره های بین المللی پویانمایی تهران(87 ) و کوکان ونوجوانان همدان(88) کسب کرده است.
این انیمیشن در قالب 60 قسمت به زودی از شبکه دوم سیما پخش می شود.

یک نامه

On 1/21/10, reza allahyari <rzallahyari@gmail.com> wrote:
Salam 
har akhare hafte ke be internet dast peyda mikonam avalin karam sar zadan be blog shomast,az khoda baraye shoma sehhat va salamati mikham, omidvaram ba tamame ghovvat be rahetoon edame bedin va dar tarbiyate shagerdani shadab va tavana movafagh bashid.rasti tasviri ke az ketabe avale dabestan gozashtin ajib hali behem dad, vaghean yade oon rooza bekheir.
hamishe shado pirouz bashid. 
رضا اللهیاری عزیز سلام
بسیار بسیار ممنونم از لطف و توجه ات . ممنون که همدلی میکنی واقعا  خانواده کوچک انیمیشن باید به هر شکل در ارتباط  با همدیگر باشند. 
باز هم ممنون
علیرضا از نوع گلپا 

نصیحت از نوع سقراطی

ازدواج کنید، به هر وسیله ای که می توانید. زیرا اگر زن خوبی گیرتان آمد بسیار خوشبخت خواهید شد و اگر گرفتار یک همسر بد شوید فیلسوف بزرگی می شوید

بامزه...

تفاوت ها

آینده:

یـک زن تــا زمانیکه ازدواج نکرده نگران آینده است .

یک مرد تا زمانیـکـه ازدواج نـــکرده هــــرگز نگران آینده نخواهد بود .

موفقیت:
یــک مرد موفق کسی است که بیشتر از آنچه هـمــسرش خرج میکند درآمد داشته باشد .
یک زن موفق کسی است که بتواند چنین مردی را پیدا کند!


دست خط:
مردها زیاد به دکوراسیون دست خطشان اهمیت نمیدهند. آنها از روش "خرچنگ قورباغه" استفاده میکنند.
زنان از قلم های خوشبو و رنگارنگ استفاده کرده و به "ی" ها و "ن" ها قوس زیبایی میدهند. خواندن متنی که توسط یک زن نوشته شده، رنجی شاهانه است.حتی وقتی می خواهد ترکتان کند، در انتهای یادداشت یک شکلک میکشد!!!


خواروبار:
یک زن لیستی از جنسهای مورد نیازش را تهیه نموده و برای خریدن آنها به فروشگاه میرود .
یک مرد آنقدر صبر میکند تا محتویات یخچال ته بکشد و سیب زمینی ها جوانه بزنند! آنگاه بسراغ خرید میرود. او هر چیزی را که خوب بنظر برسد می خرد .

بیرون رفتن:
وقتی مردی میگوید که برای بیرون رفتن حاضر است، یعنی برای بیرون رفتن حاضر است .
وقتی زنی میگوید که برای بیرون رفتن حاضر است، یعنی 4 ساعت بعد وقتی آرایشش تمام شد، آماده خواهد بود .

گربه:
زنان عاشق گربه هستند .
مردان میگویند گربه ها را دوست دارند ، اما در نبود زنان با لگد آنها را به بیرون پرتاب میکنند!

آینه:
مردها فقط خودشان را در آینه چک میکنند .
زنان بامزه اند، آنها تصویر خود را در هر سطح صیقلی بازدید میکنند !! آینه، قاشق، پنجره های فروشگاه و...

تلفن:
مردان تلفن را به عنوان یک وسیله ارتباطی برای ارسال پیامهای کوتاه و ضروری به دیگران در نظر میگیرند .
یک زن و دوستش می توانند به مدت دو هفته با هم باشند و بعد از جدا شدن و رسیدن به خانه، تلفن را برداشته و به مدت سه ساعت دیگر با هم شروع به صحبت کنند

آدرس یابی:
وقتی یک زن در حال رانندگی احساس میکند که راه را گم کرده، کنار یک فروشگاه توقف کرده و از کسی که وارد است آدرس صحیح را میپرسد.
مردان این را به نشانه ضعف میدانند. آنها هرگز برای پرسیدن آدرس نمی ایستند و به مدت دو ساعت به دور خودشان میچرخند و چیزهایی شبیه این میگویند: "فکر کنم یه راه بهتر پیدا کردم،" و "میدونم که باید همین نزدیکی باشه، اون مغازه طلا فروشی رو میشناسم"

پذیرش اشتباه:
زنان بعضی اوقات قبول میکنند که اشتباه کردند .
آخرین مردی که اشتباهش را پذیرفته 25 قرن پیش از دنیا رفته است!

فرزند:
یک زن همه چیز را در مورد فرزندش می داند: قرارهای دکتر، مسابقات فوتبال، دوستان نزدیک و صمیمی، قرارهای رمانتیک، غذاهای مورد علاقه، اسرار، آرزوها و رویاها
یک مرد بطور سربسته و مبهم فقط میداند برخی افراد کم سن و سال هم در خانه زندگی میکنند .!!!!!

لباس شیک پوشیدن:
یک زن برای رفتن به خرید، آب دادن به گلهای باغچه، بیرون گذاشتن سطل زباله و گرفتن بسته پستی لباس شیک می پوشد .
یک مرد فقط هنگام رفتن به عروسی و یا مراسم ترحیم لباس رسمی برتن میکند .

شستن لباسها:
زنان هر چند روز یک بار لباسهایشان را میشویند.
مردها تک تک لباس های موجود در کمد ، حتی روپوش و اونیفرم جراحی هشت سال پیش خود را می پوشند و هنگامیکه لباس تمیزی باقی نماند، یک لباس کثیف بر تن نموده و کوه ایجاد شده از لباسهای چرک خود را با آژانس به خشک شویی منتقل میکنند .

عروسی:
هنگام یاد کردن از عروسی ها، زنان در مورد "مراسم جشن" صحبت میکنند.
مردان درباره "میهمانی های دوران مجردی"


اسامی مستعار:
اگر سارا، نازنین، عسل و رویا با هم بیرون بروند، همدیگر را سارا، نازنین، عسل و رویا صدا خواهند زند .
اگر بابک، سامان، آرش و مهرداد با هم بیرون بروند، همدیگر را: سیرابی، احمق، هویج، گلابی و... صداخواهند زد .

قوانین کاربردی در موفقیت شما!

قانون اول ، قانون گاو

گاو سرشو می‌اندازه پایین و کار خودشو انجام میده ، کاری نداره کسی چی میگه ! از شاخش هم استفاده نمی‌کنه ، چون بهترین شاخ زنها رفتن توی میدان گاو بازی و نابود شدند . 
برای مثال شما قصد داری به عیادت کسی در بیمارستان بری ، بهترین راه اینه که راه خودت را بگیری و مستقیم وارد بخش بشی و به کسی هم توجه نکنی ، حالا مثلا اگر از نگهبان بپرسی که " الان ساعت ملاقات هست؟ " یا این که " می‌تونم برم تو؟ " اگر هیچ مشکلی هم وجود نداشته باشه ، نگهبانه برای اینکه قدرت خودشو بهت نشون بده جلوت را می‌گیره !!! این قانون در جاهایی که قوانین مسخره و دست و پا گیر داره هم کاربرد داره ، یعنی خیلی موانع قانونی (یا بهتر بگم سنگ اندازی‌ها) در مرحله آغازین کارها بیشتر جلوه می‌کنند، وقتی شما بی‌توجه به همه‌ آنها کارت را آغاز کردی ، اکثر آنها خود به خود کنار می‌روند یا افراد مجبور میشن خودشونو با شما وقف بدن . در کل این قانون (قضیه) در جوامعی که فضولی در کار دیگران امری پسندیده‌ای محسوب می‌شود بسیار کاربرد دارد .

قانون دوم ، قانون سگ

سگی شما رو دنبال کرده و شما فقط یه قرص نان دارید ، اگر کل نان را جلوش بندازید ، زود می‌خوردش و بعدش به شما حمله می‌کنه ، پس بهترین کار اینه که نان را تکه تکه بهش بدین تا زمانی که به جای امنی برسید .
مثلا می‌دانید که طرح یک پروژه یک ماه طول می‌کشه ، اما اگر به کارفرما بگویید یک ماه ، شاکی میشه و فحش میده ، شایدم رفت و کار را داد به یکی دیگه ، پس کار را در چند مرحله بهش تحویل می‌دهید. مثلا هفته اول سایت پلان ، به همراه پلان اولیه ، هفته دوم پلان نهایی و الی آخر ! اینطوری طرف شاکی نمیشه که هیچ ، کلی هم ذوق می‌کنه که تو جریان پیشرفت کار قرار داشته !!!

قانون سوم یا قوانین الثلاثه یا قوانین خر

قانون اول :

هرگاه خری در یک کنج مثلث و منبع غذا در کنج دیگری باشد، خر مورد نظر همیشه مسیری را طی میکند که از یک ضلع مثلث می‌گذرد.
نتیجه گیری: در دبیرستان می‌گفتند که : این ، یعنی خر هم می‌فهمه که اون راه نزدیکتره ، اما در اصل اینه که همیشه کوتاه‌ترین راه ، بهترین راه نیست و فقط خر کوتاه‌ترین راه را انتخاب می کنه !!!

قانون دوم :
هرگاه خری در فاصله مساوی بین دو منبع غذایی قرار گرفته باشد . آنقدر بین انتخاب نزدیکترین منبع تردید می‌کند و به سمت هیچکدام نمی رود تا از گرسنگی بمیرد!
نتیجه گیری:خیلی وقت‌ها تصمیم گیری بین دو یا چند گزینه در نتیجه عمل تاثیر چندانی نمی‌گذارد، پس تا فرصت نگذشته سریعتر تصمیم‌گیری کنیم.

قانون سوم :
هرگاه در مسیری دو خر از روبرو (شاخ به شاخ) به یکدیگر برسند، و مسیر به قدری تنگ باشد که این دو باید کمی از وسط جاده کنار رفته ، به دیگری راه بدهند تا بتوانند رد شوند، هیچکدام از خرها از جای خود تکان نمی‌خورند . 
نتیجه گیری: خیلی وقت‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب بایستی به طرف مقابل امتیاز بدهید ، به بازی "بُرد ـ بُرد" بیاندیشیم، سیاستمدار باشیم ، دور از جون و بلا نسبت شما، خر نباشیم !!!

 

چیزی که فقط ژاپنی ها قادر به دیدنش هستند !

 

به تصویر زیر نگاه کنید. مسلما نوشته مبهمی را می بینید! ولی اگر کمی از مونیتور دور شده و دو طرف چشماتون را بکشید تا مثل ژاپنی ها (چشم بادامی) بشید حتما به نوشته ای که در این تصویر هست پی خواهید برد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٧:٢٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۳٠ دی ۱۳۸۸