انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

یا حسین ...-یادداشت !-چگونه وارد استودیو دیسنی شدم

یا حسین...

           

         *‌‌‌‌     *     *

یادداشت !

اگر مجالی بشه سعی میکنم بعضی مطالب  قابل گفتن را بصورت یادداشتهای پراکنده اینجا  بنویسم. خوشحال میشم که شما هم  یاری کنید و یادداشتهای کوتاهی  بفرستید ( با نام باشه بهتره- حالا بی نام هم قبول ) تا اینجوری در حول و حوش انیمیشن ایران همدیگر رامطلع سازیم.! بده؟

* کلاسهای دانشگاه  هنر بصورت منظم برگزار نمیشن!چراشو خودتون پیدا کنید.

* دو تامونیتور  ٢١ اینچ سین تیک  "وکوم "به کارگاه کامپیوتر گروه انیمیشن اضافه شد. اما برخلاف انتظار دانشجوها  استقبالی از بکار گیری آن از خود نشون ندادند! علتش هم این بود که البشون  دیجیتایزر تبلت خریدند و دیگه خیلی مایل به استفاده از  این تکنولوژی جدید نیستند! ما را باش که چی فکر میکردیم! محمد توکلی که الان  به یک اسطور در تاخیر ارائه پایان نامه تبدیل شده وقتی از این امکانات مطلع شد فریاد برآورد که بابا این ارزوی ما بود !‌حالا برآورده میشه !!؟

* جلسات دوستانه فارغ اتحصیلان انیمیشن که به همت حسین ضیایی تشکیل میشد بعلت عدم همکاری بعضی از دوستان موقتا تعطیل شد .

* شب یلدا شب طولانی است .تو این ایام هم شبها طولانی تر به نظر می رسن ،اما با محبت و دوستی رنگ خیلی چیزها برای آدم عوض میشه  و فاصله آدمها به هم خیلی نزدیکتر میشه.  آقا ی موحد از طرف بچه های شرکت حرکت کلیدی  این تصویر با حال را کشید و به من هدیه کرد :

تازه از خوشمزگی کیکی که همه بچه ها دنگی خریده بودند و یک گلدون ویژه کاکتوسهای کوچول موچول نمیگم:)

دست همشون درد نکنه! بابا تو این سن و سال آدم بازم خوشحال میشه ها . 

* نمایشگاه عکس علیرضا رنجبر ( یکی از همکاران حرکت کلیدی) در طبقه هشتم سینما آزادی تا پایان دی ماه برقراره .ما که رفتیم دیدیم . ایول داشت

*مدیر شبکه دو ( که صبا هم زیر مجموعه اونه ) در روز دوم دی ماه  معرفی شد .جناب آقای برازش مدیر شبکه یک بجای اقای فرجی مدیر شبکه دو شدند و آقای فرجی مدیر شبکه دو مدیر شبکه یک شدند .منتظر تغییر بودید !‌خوب اینم تغییر ، دیگه چی ؟ .به هر حال احساس میشه که  باز  باید منتظر تغییرات  در صبا باشیم !!!!

* دو نفر از دانشجویان  گروه انیمیشن مشغول انتقال انیمیشنهای آرشیو شخصی من که بر روی نوار وی اچ اس بودن به کامپیوتر و سپس رایت اون روی  دی وی دی هستند . خدا خیرشون بده

* سخنرانی مینا توکلی در باره شعر دیجیتال همراه بود با نمایش انواع فیلمهای شعرهای دیجیتال ، کلی ایده گرفتم . دست خانم توکلی درد نکنه .جای همگی خالی

* هنوز برخی از دانشجوهای ورودی 86 که باید تا شهریور امسال موضع پایان نامه شون را تصویب می کردند هنوز در انتخاب  موضوع در حال شک و تر دید هستند! بابا زود باشین، دیر میشه ها . ببین کی گفت

* قرار بود از آقای  فریدیا حقی  دانشجو نمونه  امسال در روز چهارشنبه 2 دی ماه درمراسم اختتامیه هفته پژوهش تقدیر به عمل بیاد . نمیدونم به عمل  اومد یا نیومد !؟

* خانم خوشبخت  گویا کلیه متن 16 DVD مربوط به درس انیمیشن ریچارد ویلیامز را ترجمه کرده است . ما پیشنهاد  کردیم که این متن را بصورت دوبله بر روی DVD ها بگذاریم تا خلق الله انیمیشن حسابی خوش بحالشون بشه . هنوز خانم خوشبخت روحش از این پیشنها ما بیخبره ! حالا ببینیم چی میشه.

* تو هفته پژوهش یک DVD که شامل کلی اطلاعات و فیلم و ...در بار گروه انیمیشن دانشگاه هنر بود به هر کی که تو سالن بود هدیه داده شد . این کار به همت حامد اکرمی و دوستانش انجام شد .مبارک اونهایی که DVD گیرشون اومد باشه

* علی احمدی  به تازگی از ساخت یک مجموعه انیمیشن در باره زندگانی حضرت محمد (ص) فارغ شده است . گویا سفارش دهنده آن کشور عراق است . گرچه از گوشه و کنار شنیده میشود که واسطه های این کار زیاد به قولهای مالی خودشون عمل نکردن و ظاهرا  احمدی همه طلب خود را دریافت نکرده است . کار برای خارج از کشور راهگشای بسیاری از مشکلات انیمیشن ایران است .

* آقای شمس که ظاهرا برای تولید یک انیمیشن سه بعدی به سفارش کشور دبی به دنبال نیروهای کارآمد بود ظاهر به نتیجه نرسیده است و به فکر استفاده از انیماتورهای دیگر کشورهای منطقه است .

* علی درخشی  کاریکاتوریست و فیلمساز طنز پرداز مجددا به فکر ادامه انیمشنهای طنز ترافیکی افتاده است . سری اول این مجموعه  که با متن  با نمک و دوبله بامزه تر هم شده بودند از اقبال خوبی  نیزبرخوردار بودند .

* گفته میشود شرکت آبنوس به فکر احیا دوران طلایی خود است . جمع آوری نیروهای مستعد گذشته ونیروهای خلاق جدید در راستای تولید فیلمها و سریالهای جدید سرکت آبنوس اشت .

* برزو فرشاد (فارغ التحصیل انیمیشن) هنوز بعد از 9 ماه به دنبال طلب خودش از یکی از تهیه کنندگان خوش سابقه! تلویزیون  بابت انیمیشنهای مربوط به مسابقه شرکت گاز  است . کاربه شکایت و دادگاه و ... کشیده . گفتم اگر طرف شرکت گاز میرید مراقب باشید دچار گاز گرفتگی ! نشید . از ما گفتن

*‌این برنامه انیما استودیو هم عجب چیزی است! واقعا توصیه میکنم یه سری بهش بزنین ضرر نمیکنین!

چگونه وارد استودیو دیسنی شدم!

[bambi2sketch+Kopie.jpg]

Andreas Dejaیکی از انیماتورهای با سابقه و افسانه ای دیزنی است که بیشترین شهرتش را در مقام انیماتور ارشد برای موجودات شریر و بد ذات انیمیشن های دیزنی  از آن خود کرده .شخصیت هایی مثل  Gaston , Jafar ,Scar,Captain Hook  و... .

 

شاید براتون جالب باشه که نحوه ی ورود دجا رو به استدیو دیزنی بدونین.خب ماجرا رو از زبان خودش بخونید:

سال ١۹۸۰ بود که وارد دیزنی شدم بنابراین اینجا دیگه یه پیرمرد به حساب میام.از وقتی ۱۰ سالم بود آرزو داشتم که یکی از انیماتورهای دیزنی باشم . من در آلمان بزرگ شدم وتا دیزنی خیلی فاصله بود و آرزوی رفتن به اونجا به نظر غیرممکن می رسید(پس برای ما حتما غیر ممکنه!!) اما من همیشه در حال طراحی از کاراکترهای دیزنی بودم حتی در کودکستان و این برای من لذت بخش بود .وقتی اولین نمایش Jungle Book  رو دیدم فقط ۱۰ سالم بود وبا خودم گفتم این همون چیزیه که من میخوام!.و سعی کردم بیشتر در مورد دیزنی بدونم شاید نیروی کار بخوان یا دوره های آموزشی بذارن یا هر چیز دیگه ای ...من باید یه راهی  پیدا بکنم.  آن زمان کتابی در زمینه ی انیمیشن نبود یا به سختی پیدا میشدپس من اینطوری شروع کردم :

نامه ای به استدیو دیزنی نوشتم و از آنها یه سوال پرسیدم : "چه کار کنم که انیماتور دیزنی بشم ؟" و آنها پاسخی به من دادند که تا به امروز ذره ای از اهمیتش کم نشده !

آنها گفتند: " اگر واقعا مصمم هستی بدون که علاوه بر طراحی کارتونی بایستی تمرکز خودت رو روی طراحیه رئالیستی هم بگذاری .باید برای مدت طولانی در فضای زنده طراحی کنی(life drawing)  ، بدن انسان رو بشناسی و طراحی از اون رو یاد بگیری و مهمه که زمان زیادی رو در باغ وحش به طراحی از حیوانات بگذرونی .یعنی خودت یک هنرمند باشی با نگاه مخصوص به خودت.

این راهنمایی و نصیحت باعث شد که وقتی من سایر انیمیشن های دیزنی مثل Bambi رو دیدم این سوال رو از خودم بپرسم که برای طراحیه کاراکتری مثل بامبی باید که استخوان بندیه اون رو بشناسم در نتیجه آستین هام رو بالا زدم و روزهاو ماه ها رو در باغ وحش گذروندم و واقعا عاشقانه طراحی کردم .در واقع نصیحت دیزنی حکم موتور محرک رو برای من داشت!

بعد از اون به هنرستان رفتم و طراحیه گرافیک خوندم . برای اینکه این امکان رو به من میداد  که تعداد زیادی life drawing  انجام بدم و به پیشرفت من خیلی کمک کرد. چون اون زمان رشته ی انیمیشن تو دانشگاه وجود نداشت من تو دفتر کوچیکم تو مدرسه تکه های کوتاهی از فیلم های سوپر هشتم رو میبردم و فریم به فریم روی اونها مطالعه میکردم چند تا تست هم  با دوربین سوپر هشتم  گرفتم.برای همین من بیشتر خود آموخته بودم . اما در پایان مطالعات و تمریناتم،مجموعه ای از بهترین طراحی هام رو انتخاب کردم و کپی اون ها رو برای Eric Larson فرستادم .( اریک لارسن انیماتور با سابقه ی دیزنی بود که اون زمان مسئول دوره های آموزشی و استعداد یابی دیزنی بود ) .

نامه های خوبی بین من و اریک ردو بدل شد و وقتی کار من رو دید به نظر ، چیزی رو که واقعا دنبالش بود در من پیدا کرده بود و من نزدیک بود از خوشحالی غش کنم.!!

اریک لارسن به من گفت :"هنرستان رو تموم کن و بیا اینجا .ما چهار هفته برنامه ی آموزشی داریم و اون موقع کارت رو خواهیم دید !

خوب ، من رفتم و برای چهار هفته،چند کاراکتر کوچک رو انیمیت کردم  و بعد از اون بود که موفق شدم وارد  استدیو بشم .شروع کارم در دیزنی با انیمیشن The Black Cauldron بود و جالبه که بدونین که من برای یک سال همکار تیم برتون بودم و هر دومون برای انیمیشن طراحیه کاراکتر میکردیم .

 

 

در یکی از مصاحبه هایی که با Andreas Deja  میکنن از اون سوال میشه که چقدر روی موجودات پلید و منفی تاریخ دیزنی مطالعه کرده تا کاراکتر های منفی مدرنی مثل Scar  در  Lion King رو خلق کنه .جواب دجا به نظرم خیلی آموزندست :

شما به عنوان یک انیماتور این کاراکترها رو به خاطر کیفیت عالی ای که از نظر طراحی ،انیمیشن و  سرگرم کنندگی دارن مورد مطالعه قرار میدین . اما نگاه شخصی شما چی میشه ؟ در حالیکه انیماتورهای با سابقه ی دیزنی همیشه گفتن که شما باید دیدگاه خودتون رو در کار داشته باشین .

به همین دلیل من نمی خوام که با نگاه به آنها یه ایده ی خاص یا یه فرم گرافیکی رو بدزدم .من دوست دارم که کاراکتر از ذهنیت و فکر ی که من به اون دادم و به خودم تعلق داره شکل بگیره .مثل کاری که با شخصیت Scar

کردم .من حدود  یک سال Jungle Book  رو تماشا نکردم  چون این انیمیشن رو بارها دیده بودم و می دونستم اگر روی کاراکتر ببر مطالعه کنم قطعا روی کارم تاثیر می گذاشت . پس من فقط به شیرهای واقعی نگاه کردم روی شخصیت Jeremy Irons در فیلم هاش مطالعه کردم و نتیجه اون چیزی شد که در Scare  می بینید.

در سایر موارد دیدن کار این اساتید(Nine Old Men) کار مورد علاقه ی منه چون طراحی هاشون رسا و پر باره .من فریم به فریم آنها رو نگاه می کنم و دقت می کنم که چطور یک حرکت خاص یا حس مشخص رو نشون میدن. مهمترین سوال اینه که چطور کاراکتر هایی متفکر خلق می کنند؟ چون طرح ها باید باور پذیر باشن و این با بازی کرن به جای کاراکتر بدست میاد . و حقیقتا بازی مهمتر از طراحیه .

من تاثیرات بسیار زیادی از کارهای کلاسیک گرفتم  واین کاراکتر ها یه منبع عظیم الهام بخش برای من هستند.

ترجمه : فاطمه کشفی

منابع :

UltimateDisney.com

انیمیشنی عمل کنید !

 

 

 

 

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱۱:٠۱ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢ دی ۱۳۸۸