انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

انیمه استودیو - همایش انیمیشن -شجاعان -حمید بهرامی و کمیک استریپ -بهروز روزبه

شروع آموزش برنامه انیمه استودیو

سلام دوستای عزیز

برای اینکه بخواهیم با نرم افزار انیمه استودیو  شروع بکار کنیم و فرض ما بر این هست که می خواهیم فردی کار کنیم (یه پروژه رو تنهایی انجام بدیم) پس باید یه سری نکات رو بدونیم .(این مطالب برای آمادگی ذهنی است و همچنین برای اینکه روی بخشهای مختلف تحقیق کنید )

1. ایده کار را آماده کنیم .(بر اساس اقتباسی از یه کتاب و ... ، ایده نو ) .(idea)

2. آماده کردن طرح داستان و فیلمنامه .(story ,script)

3.طراحی شخصیت . ( character design)

4.طراحی زمینه .(bg )

5. تهیه استوری برد و لی اوت .(فیلمنامه مصور) .( layout , story board)

6.آماده کردن صداها و افکت ها .(sounds&effects)

7.طراحی فریم های کلیدی .(key frame)

8.تهیه انیماتیک .(بر اساس فیلمنامه و طراحی های فریم های کلیدی و صداها)(animatic)

9.طراحی فریم های میانی .(between & inbetween)

10.رنگ آمیزی .(painting)

11.تدوین .(editing)

12.صداگذاری .(sounding)

13.خروجی.(render)

ادامه در :سایت انیمیشن خانم یلدا نصیریان

http://yaldaanimation.persianblog.ir/

همایش انیمیشنی
همان گونه که در جریان هستید این روزها سومین همایش کانونهای فرهنگی با عنوان رویش در شرف برگزاری می باشد. که کانون انیمیشن دانشگاه هنر با نمایندگی حقیر افتخار نمایندگی دانشگاه هنر را دارد. تا جایی که به اطلاع ما رسیده است غرفه دانشگاه هنر یکی از 120 غرفه ای است که به نمایندگی از دانشگاه های مختلف در این همایش حضور دارند. افتتاحیه همایش ساعت 2 بعد از ظهر یکشنبه با باز گشایی نمایشگاه های دست آوردها و اثار هنری کانونهای مختلف همراه خواهد بود.

برنامه کانون انیمیشن برگزاری 2 جلسه ورک شاپ انیمیشن سنتی و صنعتی در روزهای دوشنبه و سه شنبه و همچنین نمایش دستاورد (خروجی) یک ساله کانون انیمیشن (جاپاماها) و طراحی انیمیشن در خود غرفه (البته امیدوارم فضای غرفه این اجازه رو به ما بده) و همچنین توضیع کاتالوگ های نمونه کار های اعضا خواهد بود.
مکان برگزاری : خیابان 16 آذر، ضلع شرقی دانشگاه تهران، باشگاه دانشجویان جوان
در برنامه های فرهنگی انتظار بالایی از دانشگاه هنر هست که سعی ما بر این است که این انتظار را در حد معقولی بی جواب نگذاریم.
ما را از حضور خودتون محروم نفرمایید.

جاپاماها

شجاعان

شجاعان

جلسات پروژه شجاعان هر هفته برگزار میشود.

این جلسات برای هماهنگی بیشتر بین نیروها در بخش پیش تولید الزامی است .

کمیک استریپ وحمید بهرامی

 

مدتی است که خبر حضور حمید بهرامی  در تهران را از دوستان  شنیده  بودیم . این حضور برای  مدیریت یک سری مجموعه کتاب کمیک استریپ با موضوعات فانتزی و تاریخی است . از امیر محمد دهستانی بعنوان  طراح قصه و فیلمنامه این کمیک بوک ها نام برده میشود . به نظر می رشد با توجه به تیم تشکیل دهنده کار بزرگی در حال تولید است  چه بسا که در ادامه  انتشار این کتابها بزودی فیلم انیمشن و بازی آنها هم ساخته شود .

بهروز روزبه - از دیسنی تا بازی های کامپیوتری

CGART : با سلام، لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید، کجا متولد شده اید و در چه رشته هایی تحصیل نمودید؟

 با عرض سلام ، ابتدا می خواهم خواستار بهترین ها برای شما و خوانندگان CGart باشم ، از یافتن این سایت فعال در عرصه گرافیک کامپیوتری بسیار خوشحالم و می خواهم علایقم را با شما و علاقمندان CG به اشتراک بگذارم.

 من بهروز روزبه هستم و در سال 1962 (1341) در تهران متولد شدم. در سال 1980 مشغول به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه George Washington شدم، و سپس به سیستمهای پردازش تصویر در کامپیوتر علاقمند شدم، یک تغییر رشته به مهندسی الکترونیک داشتم، با گرایش کامپیوتر (EE/CS) . از 129 واحد لازم 126 تا را به پایان رساندم، ولی امروزه کاری که انجام می دهم کاملا از آنچه می خواندم متفاوت است! 

در مدرسه متوجه شدم که موضوعاتی که به زبان، گرامر و لغات مربوط است برایم دشوار است، اما در موضوع پردازش های سمعی بصری و ریاضی و موضوعاتی که با نیمکره راست مغز سر و کار دارند توان خوبی دارم. هنگامی که در سال 1978 ، یعنی 31 سال پیش راه خودم را شروع کردم، Computer Graphic یک فیلد کاملا جدید بود و خوشبختانه من خوش شانس بودم که در سمینار های اشخاصی چون Dr. James D. Floey حضور داشته باشم، او نویسنده یک از بهترین کتابهای Computer Graphic آن زمان بود : Fundamentals of Interactive Computer Graphic .

اگر شانس این را داشتم که به گذشته برگردم رشته معماری یا طراحی صنعتی را انتخاب می کردم، برخی از بهترین هنرمندان این عرصه این زمینه ها را دارند.

 : در انیمیشن Mulan شرکت Disney بعنوان 3D CG Effect Animation حضور داشتید. همکاریتان با Disney چطور آغاز شد؟ کمی در مورد این پروژه و نقش خودتان در آن توضیح دهید.

 بعد از سری Maxx ، بطور آزاد در چند پروژه مشغول بودم ، همچنین در بخش فنی VIDI Presenter Professional در تولید Macintosh 3D Software . در سال 1996 برای پروژه Mulan به Disney دعوت شدم و به استدیو آن در Orlando ، Florida نقل مکان کردم. عنوان کاری ام Technical Director / Visual Effect بود.

 ما در Disney World Park کار می کردیم، نزدیک استدیو MGM ، و مردم ما را هنگام کار از دیوار های شیشه ای مشاهده می کردند! تجربه ای بسیار عالی بود، خیلی مصمم بودم که این کار را بگیرم اما با اغراق در بیان توانایی هایم موفق به این کار نشدم. اکثر همکارانم برنامه نویسان فنی بودند و توانایی های من بعنوان یک Production Artist کافی نبود. در نتیجه چند ماه بعد از پروژه Mulan بیرون آمدم . خاطره خوبی نبود و بعد از آن خیلی با خودم کلنجار رفتم، برای قبول کردن آنچه که واقعا هستم. یک درس جدید هم یاد گرفتم، این که توانایی هایم را بیشتر از آنچه هست عنوان نکنم.

:
 جریان رو به رشد و در حال پیشرفت صنعت انیمیشن و بازی ایران را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا با ایرانان داخل کشور نیز در ارتباط هستید و یا برای بازگشت برنامه ای دارید؟

 تولیدات خیلی خوبی در ایران در حال شکل گرفتن هست و من در جریان بعضی از آنها هستم. مجموعه هفت صورت تمدن، افسانه ماردوش را بیاد دارم، و برخی تبلیغات CG که بسیار امیدوار کننده هستند. من دوستانی در صنعت فیلم در ایران دارم، مثل سهراب خسروی و ساسان فرسانی که گاها با آنها در ارتباطم. حالا از طریق آشنایی با CGart.ir حس می کنم رویدادهای CG در ایران را براحتی می توانم دنبال کنم و در این رابطه اطلاعات بیشتری داشته باشم.

 وقتی کمتر از 40 سال سن داشتم از استدیویی به استدیو مختلف می رفتم و در پروژه های مختلفی مشغول بکار می شدم. اما حالا این نوع سفر ها برایم ریسک بهمراه دارد. اما از آنجایی که اینترنت کارهای زیادی را ممکن ساخته، ممکن است به همکاری تمایل داشته باشم. 

منبع و ادامه مطلب در :

 http://www.cgart.ir/interviews/behrooz-roozbeh.htm

آموزش  کارکتر  انیمیشن با فلش

 

خیلی از انیماتور ها از نرم افزار Macromedia Flash برای دست یابی به انیمیشن های برداری با جزئیات بیشتر استفاده می کنند. یکی از قدرت های برنامه Flash سلیس بودن آن در فرایند تولید است. من یک سری تکنیک های شخصی ابداع کرده ام که می تواند به شما کمک کند اجزاء مختلف یک انیمیشن پیچیده را مدیریت کنید و بسازید. در این مقاله، من چند تا از بهترین اسرار ساخت انیمیشن خودم را فاش کرده ام که ما را از یک اسکیس (طراحی سریع) ساده کاراکتر به یک انیمیشن کامل Flash می رساند.

ادامه در : http://cgacademy.ir/tutorials/character_animation_in_flash/

نکته!

فیلم جالبیه ......... (زمانی که ما شاه بودیم ) هم ترجمه شده .... شاید دیده باشیدش .... روایت مستندیه از مشهورترین مسابقه مشت زنی تاریخ .......... مسابقه بین محمد علی کلی و جورج فورمن در 1974.....هرکی بازی رو می برد قهرمان جهان می شد ..........

اکثرا بر این عقیده بودند که محمد علی بازی رو می بره اما مسابقه با یه شوک عظیم شروع شد ..... ضربات سنگین فورمن که به سر و صورت محمد علی می خورد بدون اینکه فرصتی برای دفاع داشته باشه ...... محمد علی راندهای بعدی رو هم کتک خورد .... آنقدر کتک خورد که تمام سر و صورتش ورم کرد و پر خون شد ......

همه کسایی که بعد از مسابقه در مورد مسابقه حرف می زدن می گفتن تو اون لحظات فقط آرزو می کردن محمد علی بیشتر از این لت و پار نشه و داور دست فورمن رو زودتر بعنوان برنده بالا ببره ........ اما یکدفعه ورق برگشت ... محمد علی دوتا ضربه پشت سر هم به صورت فورمن زد .... ضربه سوم و اومد ضربه چهارم رو بزنه فورمن دیگه نقش زمین شده بود طوری که نتونست جم بخوره و محمد علی قهرمان جهان شد ...... اونم تنها با سه ضربه در حالی که بیشتر از صد ضربه خورده بود ............................ یه مواقعی هست که فقط صبر جواب می ده ........ در واقع محمد علی تاکتیکی غیر قابل پیشبینی رو بکار برده بود ... صبر برای رسیدن لحظه مناسب ... لحظه ای که با کمترین ضربه بزرگترین نتیجه بدست اومد .....

یه وقتایی فقط صبر جواب می ده ........ هرچی صبورتر باشی قوی تر می شی !

بهزاد ریاضی

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٥ آذر ۱۳۸۸