انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

تولید انیمیشن ایرانی-وبلاگ جدید علیدوستی-هفت اصل خلاقانه جان لستر-درسهای مدیریت

 

نقش بسیار تاثیر گذار و غیر قابل حذف  تولید انیمیشن ایرانی

شهاب کسرایی 

در جهان تولیدات انیمیشن حرفه ای طبقات مختلفی وجود دارد که ضرورتا می بایستی با توجه به  روش های موجود که تاکنون خلق و تجربه شده است خود را با یکی از این طبقات تولید انطباق دهیم . همچنین با دنبال نمودن تجارب انجام  شده توسط دیگران ، می بایستی به بالا بردن کمیت و کیفیت اقدام نموده  و اگر بتوانیم پس از رسیدن به انتهای راه های رفته شده ، ابتکاراتی را از خود به اجرا گذاریم که  راه های جدید و قابل استفاده ای را ایجاد نماید ، آنگاه می توانیم مدعی ایجاد روش های نوین در تولید انیمیشن باشیم که قطعا بسیار با ارزش است.

بدیهیست موضوع محتوا مبحثی دیگر است که نیاز به کارشناسی جداگانه ای توسط متخصصین حوزه اندیشه و هنر را دارد.

بکارگیری صحیح  ابزاری و نیز روند روبه رشد آن موضوع مهمی است که خواه ناخواه توجه تمامی دست اندرکاران حوزه تولید انیمیشن در کشور را به خود جلب نموده است . قابلیت هایی که می تواند هم نیازهای رسانه ملی و هم کشور را در زمینه انیمیشن برآورده سازد و هم مسیر را به سمت بازار منطقه ای و یا جهانی  سوق دهد. ان شاء اله

رسانه ملی که یکی از مکان های مهم و پایه ای برای این تخصص و هنر است  در حال حاضر عمده ترین حجم استفاده از انیمیشن را برای بیننده تامین می نماید.

شبکه دوم سیما که بخش عمده ای از زمان خود را به شبکه کودک و نوجوان اختصاص داده ، مسئولیت ارائه حدود 8 ساعت برنامه را در حال حاضر برای نسل جدید کشور در دستور کار خود قرار داده است که انصافا کار بزرگی است و با توجه به روند کیفیتی که قطعا مورد نظر مدیران مسئول و تصمیم گیر این برنامه ها می باشد ، این روال سنگین تر و نیازمند تلاش بیشتر خواهد بود.

برنامه های کودک ونوجوان که عناصر تشکیل دهنده آن برای دست اندرکاران این حوزه مشخص تر است ، بخش ویژه ای به نام انیمیشن دارد که بدلائل مختلف همواره مورد توجه بوده  کمااینکه این موضوع در سایر ملل و کشورها نیز به همین منوال برقرار بوده و کانال های مختلف ماهواره ای با عناوین مختلفی برای خردسال ، کودک و نوجوان و با تفکیک بندی های مناسبی نسبت به پخش برنامه های انیمیشن قابل استفاده این گروه های سنی اقدام می نمایند و موضوعات مختلفی نیز ارائه می شود .

نقش انیمیشن به عنوان هنر و یا صنعت و یا هر چیز دیگری که هیچکدام غلط نیستند ، نقش بسیار تاثیر گذار و غیر قابل حذف و یا کاهش است و با توجه به اصول پایداری ، روند افزایش مقدار و کیفیت به عنوان دو مهم  باعث می شوند تا انیمیشن به یک واقعیت ضروری انکار ناپذیر و غیر قابل حذف تبدیل شود.

رسیدن فقط یک کانال تلویزیونی به پخش حداقل 8 تا 12 ساعت برنامه با متدهای مختلف (زنده ، عروسکی ،انیمیشن و....) که خارج از حوصله این متن است ، به صورت روزانه  کار جدی و با برنامه ریزی دقیقی است  ولی اصلا نشدنی نیست زیرا سالهاست این حجم و نیز بیشتر از این را روی سایر آنتن های کشورهای دیگر را شاهد هستیم

اگر فقط 40 تا 50 درصد این حجم را انیمیشن به خود اختصاص دهد ما روزانه نیاز به میانگین 300 دقیقه (5 ساعت) برنامه داریم و هرچقدر بتوانیم بازار تولید داخلی را به این مقدار تولید  نزدیک کنیم خارج از منطق نیست .

یعنی اگر بتوانیم از میزان 5ساعت نیاز انیمیشن روزانه تنها 3 ساعت ان را به تولید انیمیشن داخلی متکی نمائیم سالانه 1100 ساعت برنامه باید تولید گردد و به اصصلاح موجود در انیمیشن (000/66 دقیقه) تولید !

در واقع حداقل 000/66 دقیقه تولید با محتوا و کیفیت مورد نیاز است تا امورات یکسال یک کانال رسانه ملی با پیش بینی های حداقل تامین گردد.

این مقدار تولید با توجه به تجارب نگارنده و حدود توانمندی های هر فرد متبحر ، نیازمند چندین شرکت و تشکیلات منسجم بزرگ است که بتوانند با سازماندهی مناسب نسبت به تامین بخش هایی از این حجم و بنا به توانمندی های خود اقدام نمایند.

میسر شدن این موضوع مهم یعنی رسیدن بازار تولید انیمیشن داخلی به حجم حداقلی قید شده در توضیحات بالا ، مستلزم حمایت های مختلفی است ،

-        تسهیلات بلاعوض برای راه اندازی شرکت ها و موسسات همانند کشورهای صاحب صنعت انیمیشن در دنیا که از انیمیشن کره و چین می توان به طور کاملا مشخص یاد نمود .

-        تسهیلات بانکی و اخذ وام های تولیدی

-        پیش خرید محصولات توسط سازمان های مصرف کننده این محصول مانند رسانه ملی

-        داشتن امتیازات فروش محصول به گونه های ویدیو رسانه و ...

-        دادن امتیازات ویژه به پخش محصولات تولید داخلی

و برخی موارد دیگر.

اما در خصوص بازار عرضه وتقاضای موجود انیمیشن و رسانه ملی لازم است قدری توضیح داده شود و صرفا به زمان کنونی موضوع پرداخته می شود .

از زمانی که رسانه ملی تامین انیمیشن داخلی خود را به  اداره کل پویانمایی شبکه دو  واگذار نموده و جناب آقای مهدی ارگانی بعنوان مدیر کل  این اداره منسوب گردید ، عموم دست اندرکاران این حوزه منتظر گفتار و متعاقبا عملکرد ایشان بوده اند و ایشان در اولین  مصاحبه خود تفکیک سه گانه بسیار مناسب و کاملا  مدیریتی را  از دست اندرکاران انیمیشن نمودند که در جراید به چاپ رسید.

این نگرش باعث می شود تا مجموعه های حرفه ای پر سابقه خود را برای حضور هرچه تمام تر در عرصه تولیدات رسانه ای آماده نموده و تلاش به حضور در گروه تعریف شده "تولید کننده حرفه ای"  نمایند و نتیجه این تلاش قطعا  نتایج با ارزشی را به دنبال خواهد داشت.

در کنار این واقعیت ذکر شده  یعنی روند افزایش مقدار و کیفیت ، رسیدن به محتوای مناسب و ارزشمند که در واقع میوه این درخت محسوب می شود نیز از روشن و مهمی  است که بایستی مورد توجه سکانداران تولید انیمیشن در ایران باشد.

لذا نگاه ارزشی ایشان مبتنی بر بررسی دقیق محتوای تولیدات باعث مسرت است ، زیرا مخاطبین برنامه های جذاب انیمیشن را معمولا کودکان تشکیل می دهند که علاوه بر پوسته و روش ارائه تصویری کاملا جذاب ، نیاز به دانستن موضوعات و مسائل مختلف دارند و اساسا جاذبه های تصویری ایجاد می شود تا حوصله بهتر و بالاتری برای  جذب مطالب مختلف و متفاوت بوجود آید .

در حال حاضر به طور مشخصی کشور ما دارای نیروهای تحصیل کرده و آموزش دیده در حوزه انیمیشن در مقاطع مختلف می باشد ولی با یک تحقیق میدانی مشاهده می شود به دلایل مختلف پس از فارغ التحصیلی  این افراد که هزینه های خوبی هم برای آموزش پرداخت نموده اند چند نفر وارد حوزه تولید حرفه ای و یا مدیریت انیمیشن می شوند؟ علل مختلف با درصدهای متفاوتی وجود دارد ولی یکی از عمده ترین دلایل عدم حضور این نیروهای متخصص نبودن تعادل درست بین زمان صرف شده برای کار و درآمد این مقدار زمان برای گذران  امورات نفر است .

بیشتر این فارغ التحصیلان وارد زمینه های گرافیک ، فیلم زنده و.... می شوند که دلایل آن کاملا معلوم و مبتنی بر واقعیت عدم تعادل  زمان و هزینه است.

چنانچه مدیر انیمیشن جدید رسانه ملی  بتواند این تعادل را به شکل معقولی درآورد  ، قطعا اتفاق بزرگی در پیش خواهد بود.

در این مسیر اختلاف سلیقه همیشه وجود داشته و خواهد داشت و این مختص به ما نیست کمااینکه برخی فیلم های انیمیشنی که در کمپانی های معتبر تولید می شوند و چند ده میلیون دلار هزینه بر می دارند نیز همین منوال را دارد  لیکن عمده بحث ایجاد مکان ها و سکوهای حرفه ای تولید مناسب و مستمر است که می تواند بار این حجم تولید مورد نیاز فعلی را بردوش بگیرند.

داوری رویش تمام شد

«رضا میرکریمی» و « مجتبی راعی» و علیرضا گلپایگانی  درمیان داوران جشنواره « رویش»
 هیات داوران بخش های داستانی، مستند و پویانمایی پنجمین جشنواره فیلم کوتاه دینی« رویش» معرفی شدند.
 رضا میرکریمی و مجتبی راعی، از کارگردانان سینما، به همراه « مهرداد اسکویی»، کارگردان، «  علیرضا گلپایگانی »،انیماتور و استاد دانشگاه و « دکتر هادی صادقی»، کارگردان انیمیشن اعضای هیات داوری این جشنواره را تشکیل می دهند.
این هیات روزهای 9 تا 12 آذر ماه در مشهد مقدس، آثار نهایی راه یافته به مرحله نهایی جشنواره « رویش» را داوری و برگزیدگان را معرفی می کنند.
در جشنواره پنجم «رویش»، 17 اثر داستانی، 12 فیلم مستند، 15 انیمیشن به مرحله نهایی راه یافته اند.
این آثار از استان های اصفهان، تهران، گیلان، کرمان، قزوین، آذربایجان شرقی، قم، یزد، مازندران، کردستان، هرمزگان، ایلام، آذربایجان غربی و خراسان رضوی به جشنواره راه یافته اند.
این جشنواره در بخش های تولید فیلم ( مستند، داستانی، پویانمایی) و فیلمنامه نویسی، با هدف بیان زیبایی ها و ظرایف دینی در قالب فیلم کوتاه و کشف استعدادهای توانمند و حمایت از این هنرمندان خلاق برگزار می شود.
 

آدرس جدید  وبلاگ فائز علیدوستی

http://faezsketches.blogspot.com/

هفت اصل خلاقه برای انیمیشن

 جان لستر

متنی که اینجا می بینین ترجمه ی مقاله ایه که تو بخش school Guide مجله جهانی انیمیشن ماه فوریه چاپ شده بود .تو این مقاله جان لستر هفت اصل خلاقه را برای انیمیشن کارها بیان می کنه که من  این اصول رو براتون ترجمه کردم به امید اینکه برای شما هم مفید باشه.
 
١- هیچ وقت با یک ایده پیش نیاین :
صرف نظر از اینکه قصد نوشتن یک کتاب ، طراحیه مبلمان یا ساخت یک فیلم انیمیشن رو دارین در ابتدا فقط با یک ایده شروع نکنین ؛ با ٣ تا شروع کنین. چرا ؟ دلیلش ساده ست : اگر یه تهیه کننده با یه طرح پیشنهاذی برای یه پروژه پیش من بیاد و وقت زیادی رو تنها صرف یه موضوع خاص کرده باشه ، مسلما خودش رو محدود کرده. جواب همیشگیه من به او اینه که برو و وقتی بیا که ٣ ایده داشتی . ٣ ایده ی واقعا خوب که نتونی تصمیم بگیری کدوم بهتره و هر ٣ قابل دفاع باشن. بعد از اونه که ما بهترین ایده رو انتخاب خواهیم کرد.
این مسئله رو فراموش نکنین که افراد خلاق اغلب تمام توجهشون رو معطوف به یه ایده می کنن و در نتیجه درست در آغاز پروژه خودشون رو بی جهت محدود میکنن.
اما وقتی خودتون رو ملزم به انجام این توصیه کنین این الزام شما رو وادار می کنه به چیز هایی بیندیشین که تا کنون به آن ها بی توجه بودین و این دید شما رو عوض می کنه
ودر آخر ...
باور کنید که همیشه حداقل ٣ ایده ی خوب وجود داره !
 
٢-   اولین خنده رو  به یاد بیارین :
یه مشکل بزرگ در انجام پروسه های خلاقانه برمی گرده  به ارزش و ظرفیت ایده ی شما : اصلاح ، دستکاری و تصحیح ایده خیلی مهمه اما همیشه خطری رو با خود داره : فرض کنید که شما داستان ، جوک یا ایده ی جالبی رو مکتوب کردین این خوبه ولی نباید فراموش کنین که به مرور زمان از تاثیر آن کاسته می شه .
وقتی شما یه جوک بامزه رو برای بار دوم می شنوین هنوز هم عمیقا می خندین بار سوم و چهارم کمتر و بار صدم از اون متنفر می شین !
من به نویسنده ام می گم : حواست به اولین خنده ای که کردی باشه ! اگه لازم می بینی بنویسش . به تدریج مایه ی زحمتت می شه اما مهمه که بنویسی. چیز های خوب فراموش می شن چون افراد نمی تونن به خاطر بیارن که دفعه ی اول از شنیدن اون ها چه حسی داشتن.
 
٣- انیمیشن یعنی یه کار گروهی :
یه سوال مهمی که اغلب عنوان میشه اینه که گروه ها خلاق ترن یا افراد ؟
به نظر من در اغلب موارد این گروهه که شما را موظف می کنه که از قوانین مشخصی پیروی کنین و به عنوان مدیر گروه این منم که حرف آ خر رو می زنم اما اینجا یه قانون مهم وجود داره و اون اینه که مهم نیست که ایده توسط چه کسی داده میشه .این گروهه که بایستی صمیمانه و بی ریا به افراد خلاق در تحقق ایده هاشون کمک کنه و البته یادتون باشه که در انتها هیچ الزامی به اجرای خواست گروه نیست.

 

۴-کیفیت شالوده و نقطه ی کمال کار شماست:
 
   یه قانون بسیار مهم وجود داره : مصالحه نکنین. صرف نظر از قیود تولید ،  محدودیت های هزینه یا ضرب العجل های کاری  روی کیفیت کار مصالحه نکنین. اگر   شما به  ایده ی بهتری رسیدین و این یعنی که مجبورین دوباره از چرکنویس و خط خطی هاتون شروع کنین ، این کارو بکنین . در هر صنعت خلاقه ای کیفیت زیر بنای حرفه ی شماست که در طولانی مدت چهره ی واقعیه خودشو نشون می ده و بر سایر مسائل می چربه . بسیاری از مدیران از فهم این مسئله در میمونن ولی تماشاگران متوجه اون میشن .به یاد داشته باشین که فرآیند کاری زمانی خاتمه پیدا می کنه که یه فرد خلاق ، حرفه ای و مسئول میگه که به پایان رسیده. این مسئله به این معنی نیست که هیچ فشاری وجود نداره –همیشه و در هر صورت فشار کاری وجود داره . اما این فرد خالقه که همیشه نیاز داره آخرین کلام رو بگه.

۵- ابتکار و خلاقیت با شوخی و خوشمزگی بدست میاد نه با رقابت و چشم و هم   چشمی :

" یه تصوری وجود داره که شما دو نفر رو که چشم دیدن هم رو ندارن تو یه اتاق بذارین به این امید که این همه انرژیه منفی که از آن ها ساطع میشه به یه نتیجه ی خلاقانه برسه ." من مخالف این کارم . همکاری ، صمیمیت و شوخی و تفریح این ها روش کارن . افراد خلاق بایستی باور داشته باشن که تمامیه افراد از آنها در ساخت یه فیلم فوق العاده  حمایت می کنن .آنها نیاز دارن که باور کنن ،  افراد درگیر کار آنچه که آن ها می گن رو درک می کنن. آدم های خلاق به راحتی کسل و بداخلاق می شن و سرو کار داشتن باهاشون یه کم سخته . شما مجبور میشین کار رو براشون مفرح و مطبوع کنین ، باید حواستون به اون ها باشه. افراد خلاق فقط زمانی کارهای خیلی خوب تولید می کنن که شما واقعا خلاقیت اون ها رو به مبارزه بطلبین. آنها ناگزیرن که آنچه روش کار میکنن رو دوست داشته باشن و باید باعث افتخارشون باشه که بخشی از یه پروژه ی خاصن.


۶- یه خروجیه خلاق و بی نظیر همیشه بازتاب دهنده ی فردیه که در راس کار قرار داره:

یه مدیر بد به تولید خلاقانه صدمه می زنه .کار کردن با کسانی که می خندن ، دیوونه بازی در میارن و کار های احمقانه می کنن سخته . یه مدیر که خلق و خوی نامناسبش رو توی گروه پخش می کنه و نمی ذاره کارمنداش لحظات مفرحی رو داشته باشن خلاقیتشون رو نابود می کنه و نتیجه این میشه که به سرمایه گذاری کار هم صدمه میزنه.  این آدمو باید با دستای خودم آتیش بزنم .من نمیتونم پول هنگفتی رو به خطر بندازم فقط به خاطر عملکرد نامناسب یه مدیر که به کار من صدمه می زنه.  

٧- با افرادی کار کنین که واقعا باورشون دارین : 

تنها اون افرادی رو به جمع خلاق خودتون اضافه کنین که می دونین به اندازه ی خودتون با استعدادن . اگر خوش مشرب و خوش اخلاقن چه بهتر . اغلب مدیران از این مشی پیرور نمیکنن چون نامطمئنن . این عدم اطمینان با خلاقیت جور در نمیاد . بیشتر مدیرا دورو برشون رو با افراد بله قربان گو پر میکنن و نتیجش این میشه که تماشاگران فیلم های بدی رو می بینن.

ترجمه : فاطمه کشفی

http://fkashfi.irananimators.ir

 اولین نمایشگاه هنرهای دیجیتال در کرمان

 

 اولین نمایشگاه تخصصی هنرهای دیجیتال و گرافیک رایانه ای به همت و هزینه شخصی امید یعقوبی از فعالان و دانش آموختگان این رشته برگزار شد . این نمایشگاه 4 روزه از 16 لغایت 19 آبان ماه 1388 در محل نگارخانه آئینه فرهنگسرای کوثر کرمان برگزار شد .


در این نمایشگاه بیش از 80 اثر در زمینه های : انیمیشن کامپیوتری ، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال ، مدلسازی و شبیه سازی سه بعدی و ... از 20 هنرمند مطرح داخلی و خارجی به نمایش در آمد .

http://omiddesign.blogspot.com/

برندگان بخش انیمیشن ٣٩ دوره جشنواره رشد سال ٨٨

در گروه فیلم‌های انیمیشن تندیس زرین به فیلم ماهوری ساخته فاطمه گودرزی از ایران، تندیس سیمین به فیلم ارس از آلمان، دیپلم افتخار به فیلم مرد جوان و خیاط حیله‌گر ساخته راشین خیریه از ایران و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم تات و تارد از کشور سوئد اختصاص یافت.

مدیریت!

کارمند تازه وارد!

مردی به استخدام یک شرکت بزرگ چندملیتی درآمد. در اولین روز کار خود، با کافه تریا تماس گرفت و فریاد زد: «یک فنجان قهوه برای من بیاورید.»               

صدایی از آن طرف پاسخ داد: «شماره داخلی را اشتباه گرفته ای. می دانی تو با کی داری حرف می زنی؟»                                                      

کارمند تازه وارد گفت: «نه»                                                

صدای آن طرف گفت: «من مدیر اجرایی شرکت هستم، احمق.»                        

مرد تازه وارد با لحنی حق به جانب گفت: «و تو میدانی با کی حرف میزنی،بیچاره.»                                                                                                                                        

مدیر اجرایی گفت: «نه»                                                     

کارمند تازه وارد گفت: «خوبه» و سریع گوشی را گذاشت

تصمیم قاطع مدیریتی

روزی  مدیر  یکی  از شرکتهای بزرگ در حالیکه به سمت دفتر کارش می رفت چشمش به جوانی افتاد که در کنار دیوار ایستاده بود و به اطراف خود نگاه میکرد.  
جلو رفت و از او پرسید: «شما ماهانه چقدر حقوق دریافت می کنی؟»
جوان با تعجب جواب داد: «ماهی 2000 دلار.»
مدیر با نگاهی آشفته دست به جیب شد و از کیف پول خود 6000 دلار را در آورده و به  جوان  داد  و  به  او گفت: «این حقوق سه ماه تو، برو و دیگر اینجا پیدایت نشود،  ما به کارمندان خود حقوق می دهیم که کار کنند نه اینکه یکجا بایستند و بیکار به اطراف نگاه کنند.» 
جوان  با  خوشحالی  از جا جهید و به سرعت دور شد. مدیر از کارمند دیگری که در نزدیکیش بود پرسید: «آن جوان کارمند کدام قسمت بود؟»
کارمند  با  تعجب از رفتار مدیر خود به او جواب داد: «او پیک پیتزا فروشی بود که برای کارکنان پیتزا آورده بود.»
شرح حکایت                                                                 
برخی  از  مدیران حتی کارکنان خود را در طول دوره مدیریت خود ندیده و آنها را نمی شناسند. ولی در برخی از مواقع تصمیمات خیلی مهمی را در باره آنها گرفته و اجرا می کنند.

انیمی شن فکر کنیم !

سید محمود جوادی 

 

 نگاه

 ایده

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٤:٤٩ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸