انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

تولیدات بهتر انیمیشن- داورایرانی انیمیشن چینی-یک ایرانی در پیکسار

تولیدات بهتر - آینده روشنتر

مدیرعامل موسسه تولید انیمیشن حور، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران قرار داده، به وضعیت تولیدات پویانمایی پرداخته و پیشنهادهایی برای رسیدن به تولیدات بهتر انیمیشن در کشور و تلویزیون را مطرح کرده است.  

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا متن کامل یادداشت شهاب کسرایی که آثاری چون تیزرهای نیروی انتظامی، بازیافت و سریال «فرمانروایان مقدس» در موسسه‌ی آنان تهیه ‌شده، به شرح زیر است:

 در جهان تولیدات انیمیشن حرفه‌یی طبقات مختلفی وجود دارد که ضرورتا می بایستی با توجه به روش‌های موجود که تاکنون خلق و تجربه شده است خود را با یکی از این طبقات تولید انطباق دهیم. هم چنین با دنبال کردن تجارب انجام شده توسط دیگران، می‌بایستی به بالا بردن کمیت و کیفیت اقدام کرده و اگر بتوانیم پس از رسیدن به انتهای راه‌های رفته شده، ابتکاراتی را از خود به اجرا گذاریم که راه‌های جدید و قابل استفاده‌یی را ایجاد کند، آن گاه می‌توانیم مدعی ایجاد روش‌های نوین در تولید انیمیشن باشیم که قطعا بسیار با ارزش است.

بدیهیست موضوع محتوا مبحثی دیگر است که نیاز به کارشناسی جداگانه‌ای توسط متخصصان حوزه اندیشه و هنر را دارد. بکارگیری صحیح ابزاری و نیز روند روبه رشد آن موضوع مهمی است که خواه ناخواه توجه تمامی دست‌اندرکاران حوزه تولید انیمیشن در کشور را به خود جلب کرده است. قابلیت‌هایی که می‌تواند هم نیازهای تلویزیون و هم کشور را در زمینه انیمیشن برآورده سازد و هم مسیر را به سمت بازار منطقه‌یی و یا جهانی سوق دهد. ان شاء اله

صداوسیما که یکی از مکان‌های مهم و پایه‌ای برای این تخصص و هنر است در حال حاضر عمده‌ترین حجم استفاده از انیمیشن را برای بیننده تامین می‌کند.

شبکه دو سیما که بخش عمده‌ای از زمان خود را به شبکه کودک و نوجوان اختصاص داده ، مسؤولیت ارائه حدود هشت ساعت برنامه را در حال حاضر برای نسل جدید کشور در دستور کار خود قرار داده است که انصافا کار بزرگی است و با توجه به روند کیفیتی که قطعا مورد نظر مدیران مسؤول و تصمیم‌گیر این برنامه‌ها است، این روال سنگین‌تر و نیازمند تلاش بیشتر خواهد بود.  

برنامه‌های کودک و نوجوان که عناصر تشکیل دهنده آن برای دست‌اندرکاران این حوزه مشخص‌تر است، بخش ویژه‌یی به نام انیمیشن دارد که به دلایل مختلف همواره مورد توجه بوده کمااین که این موضوع در سایر ملل و کشورها نیز به همین منوال برقرار بوده و کانال‌های مختلف ماهواره‌یی با عناوین مختلفی برای خردسال ، کودک و نوجوان و با تفکیک بندی‌های مناسبی نسبت به پخش برنامه‌های انیمیشن قابل استفاده این گروه‌های سنی اقدام می‌کند و موضوعات مختلفی نیز ارائه می‌شود.

نقش انیمیشن به عنوان هنر و یا صنعت و یا هر چیز دیگری که هیچ کدام غلط نیستند، نقش بسیار تاثیرگذار و غیرقابل حذف و یا کاهش است و با توجه به اصول پایداری، روند افزایش مقدار و کیفیت به عنوان دو مهم باعث می‌شوند تا انیمیشن به یک واقعیت ضروری انکارناپذیر و غیرقابل حذف تبدیل شود.  

رسیدن فقط یک کانال تلویزیونی به پخش حداقل 8 تا 12 ساعت برنامه با متدهای مختلف (زنده ، عروسکی ،انیمیشن و....) که خارج از حوصله این متن است، به صورت روزانه کار جدی و با برنامه ریزی دقیقی است ولی اصلا نشدنی نیست؛ زیرا سالهاست این حجم و نیز بیشتر از این را روی سایر آنتن های کشورهای دیگر را شاهد هستیم.

 

اگر فقط 40 تا 50 درصد این حجم را انیمیشن به خود اختصاص دهد ما روزانه نیاز به میانگین 300 دقیقه (5 ساعت) برنامه داریم و هرچقدر بتوانیم بازار تولید داخلی را به این مقدار تولید نزدیک کنیم خارج از منطق نیست .

 

یعنی اگر بتوانیم از میزان 5ساعت نیاز انیمیشن روزانه تنها 3 ساعت آن را به تولید انیمیشن داخلی متکی کنیم سالانه 1100 ساعت برنامه باید تولید شود و به اصصلاح موجود در انیمیشن «000/66 دقیقه» تولید !

 

در واقع حداقل 66/000 دقیقه تولید با محتوا و کیفیت مورد نیاز است تا امورات یکسال یک کانال تلویزیون با پیش بینی‌های حداقل تامین شود.  

این مقدار تولید با توجه به تجارب نگارنده و حدود توانمندی‌های هر فرد متبحر ، نیازمند چندین شرکت و تشکیلات منسجم بزرگ است که بتوانند با سازماندهی مناسب نسبت به تامین بخش هایی از این حجم و بنا به توانمندی های خود اقدام کنند.

میسر شدن این موضوع مهم یعنی رسیدن بازار تولید انیمیشن داخلی به حجم حداقلی قید شده در توضیحات بالا ، مستلزم حمایت‌های مختلفی است:  

- تسهیلات بلاعوض برای راه اندازی شرکت‌ها و موسسات همانند کشورهای صاحب صنعت انیمیشن در دنیا که از انیمیشن کره و چین می توان به طور کاملا مشخص یاد کرد .

- تسهیلات بانکی و اخذ وام‌های تولیدی

- پیش خرید محصولات توسط سازمان های مصرف کننده این محصول مانند صداوسیما

- داشتن امتیازات فروش محصول به گونه های ویدیو رسانه و ...

- دادن امتیازات ویژه به پخش محصولات تولید داخلی

و برخی موارد دیگر.  

اما در خصوص بازار عرضه و تقاضای موجود انیمیشن و صداوسیما لازم است قدری توضیح داده شود و صرفا به زمان کنونی موضوع پرداخته می شود .

از زمانی که صداوسیما تامین انیمیشن داخلی خود را به اداره کل پویانمایی شبکه دو واگذار کرده و مهدی ارگانی به عنوان مدیر کل این اداره منسوب شده ، عموم دست اندرکاران این حوزه منتظر گفتار و متعاقبا عملکرد ایشان بوده‌اند و وی در نخستین مصاحبه خود تفکیک سه گانه بسیار مناسب و کاملا مدیریتی را از دست اندرکاران انیمیشن داشتند که در جراید به چاپ رسید.

این نگرش باعث می شود تا مجموعه‌های حرفه‌یی پر سابقه خود را برای حضور هرچه تمام‌تر در عرصه تولیدات رسانه‌ای آماده کرده و تلاش به حضور در گروه تعریف شده «تولید کننده حرفه‌یی» نمایند و نتیجه این تلاش قطعا نتایج با ارزشی را به دنبال خواهد داشت.

در کنار این واقعیت ذکر شده یعنی روند افزایش مقدار و کیفیت ، رسیدن به محتوای مناسب و ارزشمند که در واقع میوه این درخت محسوب می‌شود نیز مهم است که بایستی مورد توجه سکانداران تولید انیمیشن در ایران باشد.

لذا نگاه ارزشی ایشان مبتنی بر بررسی دقیق محتوای تولیدات باعث مسرت است ، زیرا مخاطبان برنامه‌های جذاب انیمیشن را معمولا کودکان تشکیل می‌دهند که علاوه بر پوسته و روش ارائه تصویری کاملا جذاب ، نیاز به دانستن موضوعات و مسائل مختلف دارند و اساسا جاذبه های تصویری ایجاد می شود تا حوصله بهتر و بالاتری برای جذب مطالب مختلف و متفاوت بوجود آید.

در حال حاضر به طور مشخص کشور ما دارای نیروهای تحصیل کرده و آموزش دیده در حوزه انیمیشن در مقاطع مختلف است ولی با یک تحقیق میدانی مشاهده می شود به دلایل مختلف پس از فارغ التحصیلی این افراد که هزینه‌های خوبی هم برای آموزش پرداخت کرده‌اند چند نفر وارد حوزه تولید حرفه‌یی و یا مدیریت انیمیشن می شوند؟ علل مختلف با درصدهای متفاوتی وجود دارد ولی یکی از عمده ترین دلایل عدم حضور این نیروهای متخصص نبودن تعادل درست بین زمان صرف شده برای کار و درآمد این مقدار زمان برای گذران امورات است.

بیشتر این فارغ التحصیلان وارد زمینه‌های گرافیک ، فیلم زنده و.... می شوند که دلایل آن کاملا معلوم و مبتنی بر واقعیت عدم تعادل زمان و هزینه است.

چنان‌چه مدیر انیمیشن جدید صداوسیما بتواند این تعادل را به شکل معقولی درآورد ، قطعا اتفاق بزرگی در پیش خواهد بود.

در این مسیر اختلاف سلیقه همیشه وجود داشته و خواهد داشت و این مختص به ما نیست کمااین که برخی فیلم‌های انیمیشنی که در کمپانی‌های معتبر تولید می شوند و چند ده میلیون دلار هزینه برمی‌دارند نیز همین منوال را دارد لیکن عمده بحث ایجاد مکان‌ها و سکوهای حرفه‌یی تولید مناسب و مستمر است که می تواند بار این حجم تولید مورد نیاز فعلی را بردوش بگیرند.

داور ایرانی -جشنواره انیمیشن چینی 

بنا به دعوت فستیوال انیمیشن «ژیامن» چین، نورالدین زرین کلک به چین می‌رود.

به گزارش بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فستیوال که دومین دور خود را در شهر ساحلی «ژیامن» کنار دریای چین برگزار می‌کند، از رییس آسیفای ایران برای داوری فیلم‌های انیمیشن امسال خود دعوت به عمل آورده است.

نورالدین زرین کلک در سال‌های اخیر سه بار برای داوری به چین رفته است/

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

سه انیمیشن ایرانی در انیمست رومانی

 جشنواره انیمست در بخش‌های انیمیشن کوتاه، سینمایی، ویدیو کلیپ و تبلیغاتی برگزار می‌شود و انجمن فرهنگی رومانی برگزارکننده آن است.

بر اساس این گزارش، «تنهایی» به کارگردانی مهرداد شیخان، «ابر صورتی» ساخته مسعود قدسیه و «داستان سفال» اثر مریم بیانی انیمیشن‌های ایرانی راه یافته به این دوره جشنواره هستند.

جشنواره «انیمست» علاوه بر نمایش فیلم‌ها چندین ورک‌شاپ و سمینار نیز برگزار خواهد کرد.

«انیمست» روز سوم اکتبر با نمایش انیمیشن استرالیایی مری و مکس به کارگردانی آدام الیوت افتتاح می‌شود.

مری و مکس پیش از این در مراسم افتتاحیه بیست ‌و پنجمین جشنواره فیلم ساندنس شاهد نخستین نمایش جهانی خود بود.

جشنواره بین‌المللی انیمیشن «انیمست» 12 اکتبر در رومانی به کار خود پایان می‌دهد.

اطلاعیه مهم دانشگاه  هنر درخصوص جذب عضو

                   هیأت علمی



 

علاقه مندان می‌توانند درخواست کتبی خورد را همراه مدارک مورد نیاز حداکثر تا تاریخ 29/7/88 با پست پیشتاز  به دبیرخانه هیأت اجرایی جذب دانشگاه ارسال نمایند.          

 نشانی : تهران - خیابان حافظ – خیابان سرهنگ سخایی – بین خیابان سی تیر و خیابان فردوسی – شماره 58 – دانشگاه هنر دبیرخانه هیأت اجرایی جذب هیأت علمی - تلفکس : 66710796 - 021

دانشگاه هنر، به عنوان بزرگترین دانشگاه تخصصی هنر در کشور در راستای تحقق مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی خود، برگرفته از اهداف فرهنگی و هنری سند چشم‌انداز توسعه کشور، به منظور تکمیل کادر هیأت علمی برای رشته‌های مندرج در جدول زیر از دانش‌آموختگان، یا دانشجویان دوره دکتری* واجد شرایط بر اساس آئین‌نامه جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای همکاری به صورت تمام‌وقت یا بورسیه، دعوت به عمل می‌آورد...

یک ایرانی در پیکسار

بدلیل عدم تسلط کامل این هنرمند به زبان فارسی مصاحبه به زبان انگلیسی انجام شده است. آنچه می خوانید برگردان این مصاحبه است.


CGART :
سلام آقای ابو سعیدی. لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید.

سلام. ابتدا می خوام از ایرانیانی که والدین ما را ترغیب کردند که بجای دکتر و وکیل و مهندس هنرمند بشوند تشکر کنم! اگر چه فیلمسازی هم گاهی اوقات ترکیبی از حرفه های مختلف به حساب می آید. والدین من  از تصمیمی که برای تغییر رشته ام به فیلمسازی گرفته بودم حمایت کردند، گرچه کمی مردد بودند، اما می دانستند که من چقدر مصمم هستم! از پدر و مادرم بی اندازه سپاسگزارم!

من 32 سالمه، و در Denver بزرگ شدم، در ایالت Colorado ، ولی هنوز اقوام زیادی در ایران دارم. من در دانشگاه Colorado رشته معماری خواندم و در این رشته حدود یک سال و نیم به کار مشغول شدم. در آن زمان نرم افزار های 3D برای مدلسازی و رندر پروژه های معماری باب شده بود، و از این راه علاقه اصلی خودم رو پیدا کردم و راهم رو به رشته انیمیشن تغییر دادم. و موفق شدم MFA خودم رو از دانشگاه Southern California School of Cinema دریافت کنم. طبق برنامه انها ما باید در سه سال سه فیلم کوتاه تولید می کردیم. یک فیلم سنتی یک دقیقه ای، و دو فیلم دیگر که با استفاده از کامپیوتر تولید شوند.

CGART :  چه خبر از Pixar ؟!

Pixar در حال حاضر مشغول تولید است، و هدف ما تولید یک فیلم در هر سال است. هم اکنون تقریبا در میانه راه تولید Toy Story 3 هستیم ، و همزمان مقدمات انیمیشن های Cars2 و Bear and the Bow را فراهم می کنیم.

متن کامل را در این آدرس ببینید :http://www.cgart.ir/interviews/mahyar-abousaeedi.htm

یک عکس هزار معنا!

http://uploader.ir/persianfun/impossible/ATT00001.jpg

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٧:٤٩ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢ مهر ۱۳۸۸