انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته اول خرداد 88

سیمیا ی کارگردانی انیمیشن

کتاب سیمیا در حال آماده شدن است . بخش عمده ای از سیمیای جدید با مضمون مجموعه مقالات مربوط به کارگردانی  انیمیشن به مدیریت استاد سارا خلیلی  آماده شده است . از اساتید  و دانشجویان و علاقمندان به این مبحث  دعوت میشود تا پایان خرداد مقاله های خود را به دفتر گروه انیمیشن دانشگاه هنر  و یا ایمیل خاتم خلیلی

 "sarah khalili" sarah_khalili@yahoo.com

,ارسال کنند . 

 

Workshop فضاسازی  نوروز عباسی

این ورکشاپ به مدد انجمن علمی گروه انیمیشن دانشگاه هنر در تاریخ  یکشنبه ٣ خرداد در دانشکده سنما تاتر دانشگاه هنر برگزار شد. گزارش زیر را اقای توکلی از این جلسه برای ما فرستاده اند: 

آقای عباسی پس از نشان دادن نمونه هایی از فعالیتهای خودشان در زمینه فضاسازی مطالبی را در این زمینه یادآور شدند.

فضاسازی در ایران از حدود 4 تا 5 سال پیش به صورت حرفه یی کم کم در ایران باب شد. این کار ابتدا برای پروژه های سینمایی صورت می گرفت اما امروز در انیمیشن و بازیهای رایانه یی کاربرد بسیار یافته است.

سه تکنیک عمده و مهم فضا سازی عبارتند از:

!- اجرای مدادی: اتود، گرافیت، محو کن . پاک کن مدادی

2- روش راندویی: ماژیک، روان نویس و لاک غلط گیر

3- اجرای دیجیتال: قلم نوری

 

برای فضاسازی پس از مطالعه داستان، لیستی تهیه می شود که در آن فضاهای اصلی مشخص می شوند. پس از آن فهرستی از فضاهای فرعی و اشیاء مورد نیاز تهیه می شود. تمام توضیحات لازم با جزئیات دقیق باید از کارگردان گرفته شود. سپس اتودهای متعدد زده می شود و در نهایت پس از انتخاب و تأیید یکی از آنها یک اجرای تمیز با یکی از تکنیکهای فوق صورت می گیرد. از فضاها یک صفحه پلان هم به سفارش دهنده داده می شود.

 

ویژگیهای یک فضاساز:

یک فضاساز باید برای هر پروژه یی تحقیق کند و از عکسهای متعدد استفاده کند.

از فضا سازی های دیگران باید استفاده کرد و برای تمرین از آنها کپی نمود.

المانها، نقوش، نقش برجسته ها و مجسمه ها، دستمایه های خوبی برای فضاسازی اند

یک طراح فضا باید با داستانها و افسانه ها آشنایی داشته باشد و همچنین با انواع معماری ها چه داخلی و چه خارجی بیگانه نباشد.

و دیگر اینکه یک طراح فضا باید مسلط بر طراحی باشد.

 

 

انیمیشنی فکر کنیم

942

بیژن غنچه پور  دانشجوی انیمیشن با یکی از کارهایش

برای چهره صوفی رازی دنبال حسی میگردم که مدتهاست درون خودم پیدا کردم، شوقی سرشار از کشف رازهایی که برای همه ساده و ابلهانه ست چیزهایی که حتی ارزش کشف شدن ندارند اما احمقانه جستجویشان میکنم و برایم شگرف و حیرت انگیزند، مثل ستاره هاای دور دور - غنچه پور

خاطرات کودکی با کارتون‌های قدیمی

سیمای کودک و نوجوان در ابتکاری جدید با نظرسنجی از بینندگان خود به پخش کارتون‌های مورد علاقه آنها می‌پردازد که این کار حاوی نکات جالبی است؛

اول این‌ که ارتباط یک‌سویه و پروپاگاندای تلویزیون با مخاطبش به ارتباطی دوسویه و پویا تبدیل می‌شود و جعبه جادو را از حالت شیء بودگی درآورده و به موجودی زنده بدل می‌کند که گویی می‌توان با آن گفتگو و مراوده داشت. دوم این‌ که مخاطبان به واسطه این تعامل از گیرنده‌ای منفعل و کنش‌پذیر به مخاطبی فعال و کنشگر بدل می‌شوند که می‌تواند علایق و نیازهای خود را از طریق تلویزیون محقق سازد و برآورده کند. سوم این ‌که این روش فرصتی فراهم می‌کند تا بسیاری از مخاطبان بزرگسال نوستالژی دوران کودکی را تجربه کنند و با تداعی خاطرات آن دوره لذت ببرند.

بسیاری از ما حال و هوای دوران کودکی را با همین کارتون‌ها و انیمیشن‌ها بازسازی می‌کنیم و برخی از اتفاقات و حوادث آن دوره را به یاد می‌آوریم. این مساله با روان‌شناسی احساسی انسان نیز سنخیت دارد چراکه یادآوری خاطرات گذشته بویژه دوران کودکی  برای وی شیرین است. گاهی با پناه بردن به آن زمان حال را فراموش کرده دمی فارغ از دغدغه‌های روزانه به خیال‌پردازی روزهای رفته دل خوش می‌کنیم، اما جالب‌ترین مساله‌ای که در ارتباط با این آیتم می‌توان مطرح کرد این است که بسیاری از مخاطبانی که کارتون‌های قدیمی را درخواست می‌کنند به نسل کودک و نوجوان امروز تعلق دارند.

این ‌که آنها به چه دلیل و بنا به کدام تجربه قبلی خواهان پخش مجدد این کارتون‌ها هستند کمی عجیب به نظر می‌رسد البته باید به این مساله هم توجه داشت که اگرچه این برنامه به گروه سنی کودک و نوجوان مرتبط است، اما طیف عظیمی از مخاطبان آن را بزرگسالانی تشکیل می‌دهند که از تماشای آنها لذت مضاعفی می‌برند.

به راستی چرا انیمیشن‌هایی که در دهه 60 و 70 پخش می‌شد همچنان جذاب و دوست‌داشتنی است و کودکان نسل جدید نیز با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. چرا امروز با تحول و تنوعی که در آیتم‌های برنامه کودک ایجاد شده، اما دیگر خاطره‌انگیز نیستند و خیلی زود فراموش می‌شوند.

نسل جدید کودکان مثل گذشته نام و خاطره مشخصی از شخصیت‌های کارتونی و ماجراهای آن ندارند. در حالی که هنوز بسیاری از ما برخی ماجراها و اتفاقات ریز برخی کارتون‌ها را به یاد داریم. البته این موضوع نیازمند مطالعه و تحقیقات جامعه‌شناختی و روان‌شناسی است تا به دلایل علمی این مساله بپردازد، اما دست کم به لحاظ رسانه‌ای می‌توان به برخی از این عوامل اشاره کرد.

کارتون‌ها و انیمیشن‌های امروزی بیشتر به جلوه‌های کامپیوتری و تکنیکی تکیه دارد  در حالی که کارتون‌های قدیمی بیشتر داستانی و شخصیت محور بودند. همین صورت‌بندی داستانی موجب شده بسیاری از قصه‌ها و شخصیت‌های کارتونی‌اش هنوز در ذهن ما باقی بماند.

برخی از آنها از چنان استحکام و جذابیتی برخوردار بودند که در تبلیغات‌های بازرگانی مارک لباس پوستر‌ها و برچسب‌های کتاب و انواع لوازم‌التحریر حک می‌شدند هنوز هم در اسباب بازی فروشی ها، عروسک پلنگ صورتی به فروش می‌رسد ولی کارتون‌های امروزی فاقد شخصیت‌پردازی موثر هستند.

دوم این‌که انیمیشن‌های گذشته به داستان‌گویی و قصه‌پردازی به عنوان یک عنصر اصلی توجه می‌کردند و بسیار دراماتیک بودند. اساسا کودک و به طور کلی انسان میل روانشناختی به شنیدن قصه دارد و در فرهنگ ملی ما نیز قصه‌گویی دارای سابقه تاریخی است. در زمانه‌ای که هنوز از تلویزیون و کارتون خبری نبود کودکان با همین قصه‌ها بزرگ می‌شدند و شب به خواب می‌رفتند.

انیمیشن‌های گذشته هم وجوه سرگرم‌کننده و عناصر طنزپردازانه خوبی داشتند و هم موقعیت داستانی و دراماتیک به آن عمق بیشتری می‌داد ضمن این‌که کودک را با واقعیت‌های زندگی آشنا می‌کرد. چه بسا آثاری که تماشای آن به کودک مهارت‌های زندگی را می‌آموخت و در رشد شخصیت و تربیت او موثر بود.

امروزه در روان‌شناسی و تعلیم و تربیت به آموزش مفاهیم و مهارت‌های زندگی در بستر داستان و قصه بسیار تاکید می‌شود و یکی از ابزارهای مهم آموزشی به حساب می‌آید. در واقع با پیشرفت و رشد تکنولوژی‌های دیجیتالی و جذابیت‌های بصری و ظاهری آن فرم بر محتوی غالب شده و انیمیشن‌ها را از کارکردهای ادبیاتی و تربیتی خارج می‌کند.

کودکان ما نیاز دارند هم قصه بشنوند و هم با شخصیت‌های داستانی حتی کارتونی همذات پنداری کنند تا ضمن کودکی کردن یاد بگیرند که چگونه بزرگ شوند. راز ماندگاری برخی کارتون‌های قدیمی و شخصیت‌های آن در همین معنی نهفته است. کودکان دیروز صرفا با تماشای آنها سرگرم نمی‌شدند بلکه با قواعد بازی زندگی آشنا می‌شدند.

سیدرضا صائمی

منبع :روزنامه جام جم

گرفته شده از سایت ایرانیان انیمیشن 

قلب سیمرغ و کمبود بودجه

وحید نصیریان کارگردان  فیلم سینمایی قلب سیمرغ گفت: به دلیل کمبود بودجه روند تولید این انیمیشن کند شده و مرحله متحرکسازی تا مردادماه ادامه پیدا می‌کند. ساخت انیمیشن در این قالب زمان و هزینه بالایی می‌خواهد که متاسفانه در بخش مالی با کمبود روبرو هستیم. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدیریت آن تلاش زیادی دارند که این مشکل را حل کنند.

وی افزود: به دلیل مشخص نبودن مقررات جشنواره فیلم فجر نمی‌دانیم که فیلم در صورت آماده شدن در جشنواره اکران می‌شود یا این امکان را به دست نمی‌آورد. جشنواره فیلم فجر یکی از بهترین مکان‌ها برای عرضه و معرفی این فیلم است. نوع کار به گونه‌ای است که حتی می‌تاند برای مخاطب خارجی جذاب باشد. امیدوارم امکان عرضه بین‌المللی فیلم فراهم شود.

این کارگردان با توجه به مشکلات اکران فیلم‌ انیمیشن در ایران گفت: تا به حال سینمای ایران تجربه‌ای مانند "قلب سیمرغ" نداشته تا برای نمایش چنین فیلمی برنامه‌ریزی داشته باشد. برای ساخت این فیلم زمت کشیده شده و گروهی بزرگ مدتی طولانی روی این فیلم کار کرده‌اند. امکان اکران فیلم امتیازی است که می‌توان به این تلاش‌ها داد.

فیلمنامه این فیلم را نصیریان به همراه مهدی ابوهاشم، مهدی نادری و محمدرضا نوروزی نوشته و در ساخت آن 100 نفر همکاری می‌کنند. فیلمنامه نگاهی اسطوره‌ای به تاریخ و فرهنگ دارد و قصه سال 1400 روایت می‌شود؛ زمانی که جنگ اتمی در جریان و جهان رو به نابودی است. اژدهاکی از دل کوه بیرون می‌آید و با سیمرغ می‌جنگد...

نصیریان طراحی شخصیت‌های فیلم سینمایی "قلب سیمرغ" را انجام داده و حمید حقانی و امیر سحرخیز انیماتورهای این پروژه هستند. این کارگردان فیلم‌های "اینک انسان"، "قفس"، "ضد نور" و "حفره" را در کارنامه داشته و هم اکنون در شورای فیلمنامه انیمیشن مرکز گسترش سینمای تجربی  نیز همکاری دارد.

انیمیشن های ٩٠ شبی

از حوزه هنری خبر می رشد که مجموعه انیمیشن های بابک نظری  برای پخش٩٠ شب  در ساعات پر بیننده تابستان امسال  آماده میشود . از طرف دیگر خبرهایی در باره تولید یک مجموعه انیمیشن دیگر  با مایه های طنز در باره قصه های  دفاع مقدس  با کارگردانی بابک نظری در حال  آماده سازی است .

سرنوشت یک فیلم سینمایی  انیمیشن

هنوز بسیاری از علاقمندان به انیمیشن ایران  پیگیر فیلم سینمایی " قدرت صلح  " و یا با نام اولیه اش " اسکندر " کار برزو رفیع پور هستند. بعد از طی سالها و هزینه هایی که برای این پروژه شده است  هنوز اطلاع  دقیقی از سرنوشت آن در دست نیست . این پروژه که قرار بود ابتدا در مرکز صبا کار شود سر  از واحد انیمیشن حوزه هنری  سازمان تبلیغات اسلامی درآورد . و به نظر می رشد دست اندرکاران حوزه   در فکر  سر وسامان دادن به این پروژه می باشند.

   + سید علیرضا گلپایگانی - ۱٢:٥٦ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸