انیمیشن از نگاه گلپایگانی


نگاه علیرضا گلپایگانی به انیمیشن ایران و جهان

هفته چهارم فروردین 88

دیدار با رئیس صبا

روز یکشنبه گروهی از دست اندرکارن انیمیشن با جناب اقای ارگانی در یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیدار و گفتگو داشتند.

داوری سیاه و سپید !

داوری نخستین جشنواره وزارت علوم با موضوع اعتیاد تحت عنوان و سپید و سیاه  در روز جمعه ٢٨ فروردین باتمام رسید.

داوران این دوره نهرداد اسکویی ٠ فرساد فرشته حکمت و علیرضا گلپایگانی لودند.

فیلمهای این جشنوار در سه دانشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد ومراشم اختتامیه آن در روز پنجشنبه در تالار فارابی دانشگاه هنر  در خیابان ولیعصر برگزار خواهد شد.

نظر شما چیست !؟

 

salam
man hamooni hastam ke to jashnvare oon animationo dade boodam(shekar)....
zamany ke 4 rooz bishtar be payane gereftane karaye animation bood, man taze oon moghe fahmidam ke jashnvare animation darim va mishe kar ferestad..man khodam khaily kar anjam dade boodam vali vaghan nemidoonam chi shod ke oon karo ferestadam...ino ghablan az internet gerefte boodam...baraye kharab kardane jashnvare ham nafrestadam chon age ghasde hamchin kari dashtam hichvaght esmo telephon va bagheye etelaato dorost nemidadam....faghat az rooye ye eshtebah inkaro kardam....vali aslan fekresho ham nemikardam ke yevaght in karo mibinan va nemifahman ke khareji hast. hata zamani ke zang zadan be man goftan man ba khodam goftam ke hatman dobare bazbini mikonan va mifahmano hazfesh mikonan..nemidonestam chi kar konam...ta zamani ke rooze shoroo rftam ddam to daftarche ham esmo ina omade...dg vaghan monde boodam ke chera nafahmidan....chon hata zamani ke oono to salona neshon dad hame migoftan in kar ke tablooee internetye....chon titrajesh yechiz bood to safe moraba va film to ye safe 16:9 shoro mishod va sinamascoop....bakaifiate khaily paieen...khob benazar khaily moshakhas bood...vae hamin hichvaght fek nemikardam ta in marhale ham pish bere...
hala dirooz be man az jashnvare zang zadan va goftan ke moshakhasate mano be hamrahe kar mikhan befrestan dadgah....man khaily tarsidam..chon tahala pam be hamchin jahayee baz nashode....khailyam khahesh kar dam azashon vali ghabool nakardan...doroste man ye hamchin eshtebahi kardam ...az tarfe  jashnvare gofte ahod ke salaye pish ham hamchin etefaghi oftade..ba in vojod ke hamchin etefaghi ghablan oftade ....man faghat tanha fekri ke be zehnam resid in bood be shoma begam chon to site shoma ham dide boodam zade boodid.... khahesh mikonam ye rahnamayeee ya komaki konnid...nemidoonam chi mishe man alan daneshjooye animation hastam.. khaily mitarsam age bere dadgah baraye peygiry chi kar mikonan... khahesh mikonam ye rahnamayee konid...az dirooz ke zang zadan be man khaily halam bad shode...
goftam be shoma ham begam shayad betonid ye rahnamayee ya komaki konid....
ba tashakoor

Homan

اصل فیلم : http://www.youtube.com/watch?v=vd0Df08bYtk

در حاشیه : در اینکه عمل اشتباهی رخ داده شک نباید کرد .آیا میشود با  این  اشتباه  نابخردانه و جوانانه برخورد نکرد  !  من حتی نمیدونم ایشو ن چند سالشونه  اما به نظر میاد  کم سن و سال باشند. آیا میشه با  تعهد و عذر خواهی رسمی  او را درس عبرتی کنیم برای خودش و دیگران! آیا اگر ما جای جشنواره بودیم چکار میکردیم !؟ شاید این اولین بار نباشد  اما چکار میشه  کرد که آخرین بار باشد !؟ اگر یکی فیلم شما را با اسم خودش به جشنواره ای بفرستد چه واکنشی انجام می دهید ؟ آیا راه دیگری وجود دارد ؟

midoonid agar to ayeen name ya moghararaty ke emza mikardam in mavaredo migoftand man hich vaght hamchin kari nemikardam..hata toye barge moghararate jashnvararo age dar site jashnvare bbinid hich harfi dar morede ina nagofte bodand...az rooye na-Ashnayee dar morede jashnvare baraye man in etefagh oftad...nadashtan etelaat dar morede jashnvare animation 
man vaghan az tamami kasani ke baees shodam to jashnvare sherkat nakonand mazerat mikham..midoonam mazerat khastane man hich moshkelio hal nemikone va tasiri baraye ona nadare...vali az samime ghalb ozr khahi mikonam va moteasefam ke in etefagh pish omad...enshalah dostani ke man baees shodam to in dore entekhab nashan to jashnvare haye khareji pazirofte beshand.....
eib nadare agar mano az ferestadane kar to jashnvare mahroom konand. kary hast ke kardam, va pash vay mistam...man sayamo mikonam to in modat behtarin karamo dorost konam...faghat az eghdame ghanoonish mitarsam(hamoon dadghah ina) ....
az shoma dooste aziz ham khaily sepasgozaram....haminghad ke donbale kare man boodid tashakor
Az tamame jameeye animation (Aghaye karimi Saremi-Davarane jashnvare_heyate entekhab_animatorha va....) ke man baeese yekseri az moshkelat barashon shodam ham ozr mikham va mikham  ke mano bebakhshand...
 
MOvafagh Bashid

Homan

نظر شما چیست  ؟

به عنوان کسی که برای اولین بار این مساله رو اعلام کرد باید عرض کنم قصد من به هیچ وجه این نبود که بخوام کسی رو به دادگاه بکشم، اون هم یک دانشجوی انیمیشن. در این مدت ایشون مکاتباتی رو با من هم انجام دادن و فکر می‌کنم الان عمیقاً از انجام این کار متاسف هستند. هرچند به ایشان چندین بار متذکر شدم که این کار، حتی به فرض کنجکاوی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
اما نکته‌ی مهم دیگر، نحوه‌ی انتخاب و فعالیت هیات انتخاب جشنواره هست. ای کاش تا به امروز یک نفر از این هیات پاسخی به این همه سوال می‌داد. اما در کمال تاسف این اتفاق تا به امروز نیافتاده و از خودمان می‌پرسیم آیا اساساً این صحبت‌های ما خریداری داره؟

امیر سحر خیز

*

سلام.
به عنوان کسی که یک دوره توی جشنواره کار کرده باید بگم کنترل همه کارها خیلی سخت است.واقعا نمیشه فهمید کدوم کار کپی است و کدوم کار نیست و از آنجا که ما هنوز توی دفتر جشنواره سیستم کامپیوتری برای کنترل فیلمها نداریم حتی گاهی پیش میاد که فیلمها دو بار فرستاده میشن. پدیده یوتیوب  کنترل رو حتی سخت تر میکنه.
از طرف دیگه، این چه جور شوخی مضحکی است که یه کار کپی بفرستی دفتر جشنواره؟ که چی؟‌ بخندی؟ مچ جشنواره ای ها رو بگیری؟ اونم جشنواره ای که تنها فرصت دیدن یه سری کار است! مگه جشنواره ای ها کم کار دارن که حالا بیان تک تک فیلمها رو چک کنند بفهمن که کپی هست یا نه؟ .... از زمانی که کار فرستاده میشه دفتر جشنواره  تا یک هفته مونده به جشنواره شما وقت دارین که از ارسال کار پشیمون بشین و اعلام کنین به هر دلیلی نمیخواین فیلمتون نمایش داده بشه. میگم یک هفته چون تا اونموقع میشه کاتالوگ رو تغییر داد اما بعدش میره برای چاپ و نمیشه. شما میدونستی که کار اشتباهی کردی و تا لحظه آخر حرف نزدی.چرا؟ چون گفتی هورا! مفت و مجانی یه شرکت در فستیوال رفت تو رزومه ام. همین حالا هم اگه از دفتر جشنواره زنگ نمیزدن صداشو در نمیاوردی. مگه نه
مگه این آقای هومن دانشجوی انیمیشن نیست؟ چه احساسی بهت دست میده اگه من فردا برات یک کاتالوگ بفرستم که یه دانشجوی خارجی  کار تو رو به اسم خودش توی یک فستیوال شرکت داده؟ اگه عذرخواهی کند  راضی میشی و کوتاه میای؟ اگر کارگردان کار مورد بحث یه روز کاتالوگ جشنواره رو ببینه و فریم کارش رو به اسم هومن.... به نظر شما بعدش  هنرمندی به ایرانی ها اعتماد میکنه؟با یه ببخشید و اشتباه کردم همه چیز درست میشه؟ آخه بچه 5 ساله هم که نیست! دانشجوی انیمیشن است!!!!!  اگه کار هومن با یه ببخشید درست بشه ها من قول میدم ایران که برگشتم تا دلم خواست کار بدزدم بعد بگم ببخشید!!!      
هدی اثنی عشری
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا کسی هست که بپرسه چرا یه جشنواره انیمیشن باید همچین کاری رو قبول کنه؟! کتاب چاپ کنه ،برنامه ریزی کنه ،پخش کنه و بعد از همه این کارا که از گوشه و کنار بهش رسوندن این انیمیشن اینترنتیه تازه به این فکر بیفته کا کارو به دادگاه بکشونه؟؟؟ وظیفه جشنواره چیه ؟آیا جشنواره کار خودشو درست انجام داده؟ امسال اینو به دادگاه میکشونن سال آینده میخوان چیکار کنن؟

نویسنده: چه فرقی میکنه

-------------------------------------------------------------------------

حالا معلوم میشه که چرا جشنواره های معتبر علاوه بر فیلم اصلی از شرکت کنندگان درخواست فرستادن دو یا چند فریم با رزولیشن بالا را می نمایند !!!

نخود

--------------------------------------------------------------------------

سلام
حق با شماست این اولین بار نیست  هیچ شکی وجود ندارد که اشتباهی انجام شده، برایم قصد آقای X مچهول است اما می توانست این خطا در زمان انتخاب آثار شناسایی شود.  
متاسفانه فرصتی برای دیدن برخی از آثار منجمله این نمونه نداشتم اما از شرح واقع  به نظر می رسد که نشانه هایی برای رسیدن به حقیقت وجود داشته حقیقتی که با روشن شدنش به قولی آبروی ما رفته است.
فکر می کنم پیشنهاد شما شاید بتواند نور امیدی باشد برای طلب بخشش
و شاید شاکیان همه بار تقصیر را بر دوش دانشجوی جوان جویای نام و رسیدن به شهرت نیندازند و نظری نیز به روند انتخاب خود کنند.
امیدوارم این آخرین باری باشد که از دست می شنویم

شهرزاد

-----------------------------------------------------------------------------------

سلام استاد
من تعجب میکنم هومن شاگرد من بوده و خیلی خیلی هم کار میکرد حتی کارهای خودش هم کارهای خوب و قابل قبولی بودند.که اتفاقا از درس من نمره بیست هم گرفت.یه پسر خوب و مسولیت شناس .من خودم از موقعی که شنیدم ناراحت شدو چون میدونم که هومن خودش کار بلد بود.
من نمیدونم که انگیزه اش واقعا چی بوده و میدونم که کار بسیار اشتباهی کرده اما کاش بشه واقعا بهش کمک کرد .
دادگاه و .... حتی فکرش هم ...
راستی استاد از کمکتون ممنون.من که خودم همیشه مزاحمتون هستم.
امیدوارم که سایه تون همیشه بالای سر ما و انیمیشن باشه.
نامه هومن رو که خوندم و دیدم به شما پناه آورده راستش بهتون حسودیم شد.شما هم کاردانید و هم بسیار مهربان .
موید باشید
اسلامی

-------------------------------------------------------------------------------------------

با سلام و عرض خسته نباشید. اگر کسی کار ما رو به نامه خودش تمام کند مسلم بدانید اینقدر عصبانی می شم که ...
اما در نامه این هموطن به علت اینکه ایشان ابراز پشیمانی کرده و به نظر می آید که بیشتر قصد شیطنت داشتند ، اگر با ایشان برخورد مناسبی صورت گیرد خیلی بهتره زیرا اینگونه بیشتر از کار خود شرمنده می شود .

سید جواد محسنی

-------------------------------------------------------------------------------------------

حالا بماند که ایشون کار بسیار کودکانه ای کرده و بدون شک مستحق تنبیه عادلانه هم هست
اما آیا هیات انتخاب جوابی برای این انتخاب دارند . یا اینکه هزاران دلیل رنگارنگ برای تبرئه ی خودشون دارند؟
.............و  همه ی اینها به کنار .... لازم است بدانیم که حتی پس از هیات انتخاب(به گفته ی یکی از همکاران جشنواره) خود آقای کریمی صارمی به همراه ... تمام فیلمها را دوباره بررسی و باز بینی کرده اند.و حتی بعضی حذف و اضافه شده!!

در مورد داوران چطور ؟

اعتبار جشنواره را جدی بگیریم...... .

اگر برخورد عادلانه نشود(چه با خاطی و چه با کسانی که وظیفه ی ممیزی دقیق و هوشمندانه داشته اند) به اعتبار جشنواره ضربه وارد می شود.
فرد خاطی بدون ترس باید عواقب کار خود را بپذیرد و با این قضیه کنار بیاید و  همه ی ما در زندگی از آن عبرت بگیریم.
انیما

---------------------------------------------------------------------------------------------

به نظر من خودش متوجه شده خیلی عالی است.
بهتره همه این متن را بخونند و درس عبرت بشود.  علی رحیمی

--------------------------------------------------------------------------------------------

از نظر من، اگر جای سازنده بودم، هیچ وقت کارش قابل بخشش نبود...از نظر من همون دادگاه نقطه آخره...مثل اینه که بچه کسی رو بدزدی و تو مراسمی بگی بچه خودته...این قضیه نه تنها یک توهین بزرگ به سازنده بلکه یک توهین به انیمیشن سازان ایرانی می شه...چون دیگه کسی به ما اعتماد نمی کنه...همین کارهاست که بزرگترین مانع پیشرفتمون می شه...
آرش بهنود

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
manam vaghean motasef shodam az khoondane in name. vali be nazaram kheili ham nemishe rajebe injoor masael relax va saket bood. hameye ma daghdagheye copyright va kheili chizaye digaro darim. hatta shayad az tarse sookhtane tarhamoon oonaro matrah nakonim!!!
be nazaram harkasi bayad masooliate kario ke anjam mide bepazire.
in kar kheili tablo shod...  Read More, vali nemooneye koochiktaresho kheili jaha darim mibinim! kheili az bachehai ke mikhan kar peida konan baraye nemoone kar motavasel be kare digaran mishan ke badan gandesh dar miad va ... !
elham gereftan ya hatta taghlid ham kheili jaha pish miad, vali be nazaram jorme hamchin kari kamtar az dozdi nist. mage dozdi faghat bank zadane ya maghaze zadan???
man dar jaygahi nistam ke bekham taine jorm konam, va nazare shakhsimo goftam amma belakhare bayad yek jai jeloye injoor masael gerefte beshe.
علیرضا لطفعلی خانی

--------------------------------------------------------------------------------------------

در مورد کاری که اون کرده شکی نیست که جز دادگاه هیچ انتهای دیگه ای نداره ...فقط افسوس می خورم از اینجور افراد که اصلاً اسم خودشونو می ذارن انیمیشن ساز و برای انیمیشن سازان ما اسم می ذارن
آرش راد
--------------------------------------------------------------------------------------------
سلام استاد.باید قبل از این که برای ایشون محکمه ای تشکیل بشه قانونی برای حد مجازات تعیین شده باشه .این اتفاق آدم رو یاد برخورد نیرو انتظامی با خلاف کارها میندازه.یکی رو آفتابه مینداختن گردنش و دور ه شهر می چرخوندن و ... ! الان چی؟ با همه همین رفتارو میکنن ؟من فکر می کنم حداقل برای خودش درس عبرت شده و چون قانونی هم نیست من پیشنهاد می کنم در یک جلسه  خصوصی در حضور ه اعضای جشنواره پاسخگو  باشه . انشالا اگر قانونی تصویب شد در آینده اعمال بشه .(( آقای گلپایگانی این دانشجو ه خیلی گناه داره براش پا در میونی کنین جوونی کرده)) ممنون"
برهمند
---------------------------------------------------------------------------------------------
سلام
به نظر من ایراد کار  حتی بخش هیئت انتخاب جشنواره های ما هم نیست بلکه قبل تر از اون یعنی پذیرش فیلم   انجایی که باید قاطعانه مدارک صحنه و پشت صحنه فیلم دریافت بشه متاسفانه نادیده گرفته شده خوب طبیعیه وقتی شهری خونه هاش دیوار نداره مثل زمین چمن فوتبال هر کسی میتونه از روی خط عبور کنه داخل زمین بشه و حقوق دیگران رو نادیده بگیره اونوقت نه میشه پلیس رو کاملا مقصر دونست نه آدم خطا کار رو !با فرهنگ سازی هم نمیشه چاره کار فقط و فقط دیواره دیوار   ایراد دقیقا همینجاست مخصوصا برای یک جشنواره معتبر بین المللی !!!
سید علی
---------------------------------------------------------------------------------------------
این آقا هومن رو من میشناسم. یکی از دوستان قدیم بنده است.  ما با هم کلاس های انیمیشن می رفتیم. خیلی پسر آقا و فعالی هست, نمیدونم چرا اینکارو کرده؟ آخه کارهای خودش خیلی عالی بود !!!
ایکاش مسئولین انیمیشن هم این متن را بخونند و نظرات مربوط به این نامه را ببینند و تصمیم صحیح بگیرند. من که شخصاَ اصلاَ دوست ندارم این دوست عزیزم مشکلی برایش پیش بیاد.
امیدوارم با صحبت بزرگانی همچون شما و دوستان, با مسئولین بشه به این دوست کمکی کرد.
شاهین توکلی
---------------------------------------------------------------------------------------------
می‌دونین، وضع مملکت ما خیلی جالب شده. هر کسی عشقش کشید تیری در تاریکی می‌اندازه؛ به هدف خورد که خورد، اگر هم نه ، که انشالا به خیر می‌گذره و یک جوری ماست مالی می‌شه. کافیه هر روز به صفحه حوادث روزنامه ‌نگاهی بندازین، پر از دزد و آدمکش هاییه که تا جرمشون ثابت نشده شاخ و شونه می‌کشن و کتمان می‌کنن، به محض اینهم که جرمشون ثابت و محرز شد شروع به گریه زاری می‌کنن و می‌گن: «واقعا نمی دونم چرا این کارو کردم؟!؟!!» آخی...... بیاین جمع شیم یک هدیه‌ای هم بگیریم بریم خونشون.
(در مثل مناقشه نیست -که البته از نظر من چندان کمتر از این نیست).
اگر کسی این کارو در حق خودتون میکرد هم حاضر بودین همین حرفها رو بزنین؟ واقعا کلاه خودتونو قاضی کنین و جواب بدین.
من این کارو نمی‌کردم.و نباید هم که بکنم.
همین جشنواره فیلم کوتاه2 سال پیش بود که یکی از همین موجودات فیلم یکی از بچه های رشته سینمای سینما تاتر خودمون رو به اسم خودش فرستاد جشنواره و آب هم از آب تکون نخورد.
فرناز خوشبخت
---------------------------------------------------------------------------------------------
هیئت داور یعنی چی؟!!!
پس نقش داور چیه؟مگر نه اینکه موظفند ازاین اتفاقات نیفته؟...
امثال این فرد هیچ وقت مقصر نیستند چون ممکنه هزار مدل فیلم این شکلی فرستاده بشه پس کی باید تشخیص بده که این فیلم راه پیدا کند یا خیر؟
الهام
---------------------------------------------------------------------------------------------
هر کسی خربزه میخوره باید لرزش رو تحمل کنه، حالا اگه کسی ندونه خربزه چیه و ندونه خوردنش لرز هم داره و دوروبرش پر از خربزه باشه، باید از بزرگتراش پرسید چرا بهش نگفتین؟!؟
شاید کسی مسئول خربزه خوری نیست!!
(البته بعیده که کسی ندونه خربزه لرز داره، تازه خوردنش یه تنوعه! شاید به ریسکش بیرزه!!)
ولی لرز رو داره!!!
میثم کشاورز
---------------------------------------------------------------------------------------------
albate dar morede poste akhar bayad begam .in daneshjooye animation migan kar ziad daran ! aval bezaran az daavar ha oon kanai ke emkanesh hast ; baghie karashoono bebinan . oon vaght tasmim begiran ke ba ishoon che konan
ama khob
az maast ke bar maast ! be ebarati khodkarde ra tadbir nist
موناشاهی
---------------------------------------------------------------------------------------------
اگر تو هر جشنواره به اندازه چند ثانیه از فیلم با کیفیت بالا یا حتی با رزولوشن درخواستی جشنواره بفرستنداونوقت تفاوت کارها معلوم میشد. این آقا هم که اظهار پشیمانی کرده و از متن نامه معلومه که پذیرفته که اشتباه کرده.خیلی خوبه که خودش این نامه را نوشته و شما در سایت قرار دادید. همین کار شخصیت این فرد را نشون میده. اگر من در جا و مقامی بودم که می تونستم برایش تصمیم بگیرم حتماَ می بخشیدمش ولی یکدوره از حضور در جشنواره منع می کردم.البته گفتم اگر در جا و مقامی بودم.
در جواب یکی از دوستان در چند نامه قبلتر هم باید بگویم اگر نامه این دوست را خوانده باشند معلوم می شود که قصد به هدف خوردن تیر را نداشته اند. شاید شما هم اینطور فکر می کنید اگر جای ایشان بودید هرگز همچین کاری نمی کردید ولی آیا شما تا بحال هیچ کار اشتباهی انجام ندادید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سامان- م
---------------------------------------------------------------------------------------------
باید سنگسارش کنن این نامرد رو بعد هم برعکس از دروازه ی شهر آویزونش کنن و بعد بسوزوننش و خاکسترشو با شاتل بفرستن تو اورانوس بریزن تو یه رود خونه از جنس کربن یخ زده و دوباره اونجا هم بسوزونن تا دیگه کسی ازین کارای بد بد بد بد بد  نکنه!!!!!!!
هویج دولتی
--------------------------------------------------------------------------------------------
درسته که این آقا کار اشتباهی انجام داده ولی هیئت انتخاب هم کم تقصیر کار نبوده. خیلی خوبه که به اشتباهش پی برده. امیدوارم دیگه تکرار هم نکند.
به امید اینکه مشکل این دوست انیماتور ما حل بشهرویا
آیدا صبوری
---------------------------------------------------------------------------------------------
به نظر من دزدی دزدیه و یک دانشجو در سنی هست که مسول کار خودش باشه! اینکه بگیم جوونی کرده و ... چیزی از اصل ماجرا کم نمی کنه!!!! ولی اینکه چه تصمیمی در مورد این شخص باید گرفته شود به مراجع صالح مربوط میشه! ولی این دفعه اول نبوده و به طور قطع دفعه آخر هم نیست! جوانان ما( و چه بسا افراد با تجربه تر نیز) باید با قوانین  copy right آشنا شوند و به آن احترام بگذارند. حداقل از کارهای دیگران به فکر سوء استفاده شخصی نباشند. در مورد هیات انتخاب هم نمی توان انتظار داشت که همگی از تمام فیلم های ساخته شده در سراسر دنیا با خبر باشند ولی لزوم فرستادن فریم های با کیفیت از کار و مراحل پشت صحنه آن در اینجا نمود پیدا میکند که به نظر من این کوتاهی از مسولین جشنواره بوده است.
شیوا وزیری
---------------------------------------------------------------------------------------------
بله خانم خوشبخت باید گذشت کرد. جان یک آدم رو که نگرفته .اشتباه کرده و الان هم متنبه شده. مهم نیست که اگه پاش به دادگاه کشیده نمی شد چه عکس العملی نشون میداد. مهم اینه که هم برای شرکت کنندگان جشنواره هم برای هییت انتخاب درس عبرتی شد و حالا شاید به خودمون بیایم که ما هم به کپی رایت نیاز داریم.
به خانم خوشبخت
---------------------------------------------------------------------------------------------
با سلام من هم خیلی از این اتفاق متاسف شدم... یادم میاد ماه ها قبل به گالری cgart یک کار کپی ارسال شد و بعد از اینکه فهمیدیم خیلی ناراحت شدیم و خوشبختانه با پاک کردن کار و پروفایل شخص موضوع حل شد اما برای همه سوال بود که چی؟ هدف طرف چی بوده؟ و.... اما برای جشنواره انیمیشن این موضوع در ابعاد خیلی بزرگتر و جدی تر اتفاق افتاده، بنظر من به هیچ وجه تقصیر داوران نیز نبوده و من شخصا خیلی از این عمل این دوست و یا "شاید" دوست ناراحت شدم.
انیمیشن ایران یعنی انیماتور های ایران، و انیماتورهای ایران باید با حمایت از هم بهترین ها را عرضه کنند تا خارجی ها و همه ارزش آن را درک کنند، متاسفانه خیلی ها هنوز با دید کوتاه، اهداف کوچک و احمقانه، و حتی تفریح!! کارهایی از این قبیل می کنند.
در آخر دوست دارم بگم این جور مسائل تنها دست و پا گیر جشنواره انیمیشن نیست و حتی در کوچکترین Concept Art ها نیز اثری از این جور کارها وجود دارد (کپی مستقیم، کپی غیر مستقیم، و شاید بی ربط باشد اما غرور بیش از حد برخی هنرمندان نیز گاهی اوقات روند پیشرفت را کند می کند.)

شاد و موفق باشید
امیرحسین عرفانی
---------------------------------------------------------------------------------------------
از هیئت انتخاب نمی شه توقع داشت که تمام فیلم های انیمیشن موجود در کهکشان راه شیری رو دیده باشن ! اما از یه شرکت کننده در یک چشنواره می شه توقع داشت که صداقت داشته باشه.
یاد اوری میکنم که شرکت کردن در جشنواره عملی است کاملا اختیاری ! مشق کلاس پنجم نبود که بخواد باتقلب سرو ته شو هم بیاره می تونست شرکت نکنه به همین سادگی !!
هدی مسعودی
--------------------------------------------------------------------------------------------یک عدد دی وی دی انیمیشن کوتاه خفن از یه سری انیماتور گمنام دارم. عمرا کسی تا حالا دیده باشه(حتی هومن) خوراک دوسالانه هم هست. نفری یه فیلم بیشتر نمی دم. بیاین که آتیش زدم به مال مردم. داره تموم میشه.
"بار دوسالانه بعدی تون رو از همین الان ببندین!!!"
فرید
---------------------------------------------------------------------------------------------
پابه پای بابارضا
کارگردان فیلم ـ انیمیشن «پابه‌پای آفتاب»:

 

کارگردان فیلم ـ انیمیشن «پابه پای آفتاب» معتقد است: این سینمایی درست دیده و نقد نشده است تا این نقطه نظر اعلام شود که این فیلم انیمیشن «آیا توانسته قصه‌ی حضرت امام خمینی (ره) را برای بچه‌ها به گونه‌ای درست تعریف کند.»

رسول بابارضا در آستانه پخش مجدد این سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا با تاکید بر این نکته که «باید بررسی شود که آیا تحقیقات قبل از ساخت این انیمیشن به فضای داستانی به خوبی تبدیل شده است؟» گفت: از سال 80 تا 82 صرف پژوهش و پیش‌تولید «پابه‌پای آفتاب» شد؛ البته هیچ‌کدام از منابع تحقیقاتی به صورت قصه نبود.

کارگردان فیلم ـ انیمیشن «پابه پای آفتاب» معتقد است: این سینمایی درست دیده و نقد نشده است تا این نقطه نظر اعلام شود که این فیلم انیمیشن «آیا توانسته قصه‌ی حضرت امام خمینی (ره) را برای بچه‌ها به گونه‌ای درست تعریف کند.»
مجری طرح «پابه‌پای آفتاب» در ادامه با بیان این‌که در فضای ایران هرکس از عهده‌ی ساخت فیلم سینمایی انیمیشن برنمی‌آید، اظهار کرد: با توجه به دوبعدی ساخته‌شدن این انیمیشن و پرداخت آن به شخصیت بزرگی چون امام خمینی(ره)، بهتر بود که این انیمیشن بررسی شود، ولی معتقدم «پابه‌پای آفتاب» دیده نشد.


بابارضا با بیان این که از مرکز صبا گله‌مندم گفت: چون فیلم ما زودتر از موعد مقرر روی آنتن سیما فرستاد و آن را به هیچ جشنواره‌ای نفرستاد. این درحالی است که «پابه‌پای آفتاب» موضوعی خاص داشت ولی درست دیده نشد.

کارگردان «پابه‌پای آفتاب» ادعا کرد: گویا نمی‌خواهند اثری که همراه با نوآوری است، مطرح شود و دنبال کسانی هستند که کارهای روتین و درحد فهم خودشان بسازند.

رسول بابارضا در آستانه پخش مجدد این سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا با تاکید بر این نکته که «باید بررسی شود که آیا تحقیقات قبل از ساخت این انیمیشن به فضای داستانی به خوبی تبدیل شده است؟» گفت: از سال 80 تا 82 صرف پژوهش و پیش‌تولید «پابه‌پای آفتاب» شد؛ البته هیچ‌کدام از منابع تحقیقاتی به صورت قصه نبود.
بابارضا در ادامه درباره‌ی تولید «پابه پای آفتاب» به ایسنا اظهار کرد: ساخت این انیمیشن در سال 82 آغاز شد و تا سال 86 به طول انجامید. «پابه‌پای آفتاب» درباره‌ی ماجراهای کودکی حضرت امام(ره) است که به نوعی در خاطرات و اسناد ذکر شده است؛ مخاطبان این کار نیز کودکان و نوجوانان هستند.


وی در پاسخ به این پرسش که چگونه به شخصیتی چون امام خمینی (ره) در قالب انیمیشن (که تخیل و فانتزی را می‌طلبد)، پرداختید، گفت: من نباید به این پرسش پاسخ دهم بلکه کارشناسان فیلم‌های کودک،برگزارکنندگان جشنواره‌ی کودک و کسانی که در این زمینه دغدغه دارند،باید نظر دهند که آیا فانتزی «پابه‌پای آفتاب» باعث جذابیت آن شده است یا نه؟

رسول بابارضا با اشاره به ساختن «پا به پای آفتاب» در سکوت خبری افزود: برخی افراد در عنوان‌بندی آثار ساخته شده درباره‌ی شخصیت‌هایی چون حضرت امام(ره) دخل و تصرف می‌کنند، در این شرایط اگر آنان در جریان ساخت «پابه‌پای آفتاب» قرار می‌گرفتند ممکن بود آفت‌های بیشتری برای اثر داشته باشند.
بابارضا افزود: من در حد وظیفه خود و تعهدی که نسبت به حضرت امام (ره) در خود حس می‌کنم، سعی کرده‌ام تا حد امکان اثر مناسبی بسازم .

وی در زمینه‌ی زاویه دید «پابه‌پای آفتاب» به زندگی حضرت امام (ره) با توجه به ساخته‌شدن برنامه‌های متعددی درباره‌ی این شخصیت بزرگ اظهار کرد: سیستم‌های نمایشی یا تولیدی سینما و تلویزیون فضای لازم برای برنامه‌سازی در این زمینه را محدود می‌کنند و زوایا را می‌بندند و اجازه نمی‌دهند به امثال ما که در این زمینه متخصص شده‌ایم، این روند را ادامه دهیم.

بابا رضا در پایان با بیان این‌که تاکنون سینمای «پا به پای آفتاب» 9 بار از تلویزیون پخش شده است، گفت: با توجه به این نکته، چرا نمی‌توانیم فیلم دیگری بسازیم؟ چه سیستم‌ها و چه عواملی باعث می‌شوند که ما کار دیگری نتوانیم تولید کنیم؟ آیا این موضوع در رسانه‌ها فقط زمانی باید مطرح می‌شود که ایام سوگواری یا تجلیل است؟چرا باید با ما موزه‌یی برخورد شود و پس از ساخت یک اثر کنار گذاشته شویم؟
کارگردان انیمیشن «پابه‌پای آفتاب» همچنین معتقد است:ساخت برنامه با موضوع حضرت امام (ره) متولیان زیادی پیدا می‌کنند. کسانی هستند که در آخرین لحظه‌ها خود را به کار تحمیل و به جای عوامل سازنده چون فیلم‌نامه‌نویس اثر خود را مطرح می‌کنند.


رسول بابارضا با اشاره به ساختن «پا به پای آفتاب» در سکوت خبری افزود: برخی افراد در عنوان‌بندی آثار ساخته شده درباره‌ی شخصیت‌هایی چون حضرت امام(ره) دخل و تصرف می‌کنند، در این شرایط اگر آنان در جریان ساخت «پابه‌پای آفتاب» قرار می‌گرفتند ممکن بود آفت‌های بیشتری برای اثر داشته باشند.

وی ادعا کرد: برعکس من، کسانی هستند که با استفاده از ژورنالیسم، هوچیگری و بزرگ‌نمایی کار خود را پیش می‌برند و بعضا در نهایت دستاورد چندان قابل طرحی هم ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه به شخصیتی چون امام خمینی (ره) در قالب انیمیشن (که تخیل و فانتزی را می‌طلبد)، پرداختید، گفت: من نباید به این پرسش پاسخ دهم بلکه کارشناسان فیلم‌های کودک،برگزارکنندگان جشنواره‌ی کودک و کسانی که در این زمینه دغدغه دارند،باید نظر دهند که آیا فانتزی «پابه‌پای آفتاب» باعث جذابیت آن شده است یا نه؟

بابارضا افزود: من در حد وظیفه خود و تعهدی که نسبت به حضرت امام (ره) در خود حس می‌کنم، سعی کرده‌ام تا حد امکان اثر مناسبی بسازم .

بابا رضا در پایان با بیان این‌که تاکنون سینمای «پا به پای آفتاب» 9 بار از تلویزیون پخش شده است، گفت: با توجه به این نکته، چرا نمی‌توانیم فیلم دیگری بسازیم؟ چه سیستم‌ها و چه عواملی باعث می‌شوند که ما کار دیگری نتوانیم تولید کنیم؟ آیا این موضوع در رسانه‌ها فقط زمانی باید مطرح می‌شود که ایام سوگواری یا تجلیل است؟چرا باید با ما موزه‌یی برخورد شود و پس از ساخت یک اثر کنار گذاشته شویم؟

   + سید علیرضا گلپایگانی - ٤:٥٩ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢٤ فروردین ۱۳۸۸